Magyar Nemzet, 1970. december (26. évfolyam, 281-305. szám)

1970-12-09 / 288. szám

4 AlTelevízió műsorára UMmusityn Reklám . Reklámkonferencia zajlik a napokban Budapesten. Rek­lámkiállítást nyitottak meg. A kommentátorok üdvözlik az eseményt. Jó bornak is kell cégér — mondják. Bizonyára igazuk van. Ha van áru, rek­lámozni is kell. A gazdasági mechanizmus reformjának eredményeként megsokszoro­zódott az áruk választéka. A versengés a reklámot nem nélkülözheti. A képernyő a reklám egyik fóruma. A televízió és a reklám vi­szonya nálunk mégis tisztázat­lannak látszik. A vélemények egyébként külföldön is meg­oszlanak. Egyik-másik ország­ban az állami televízió nem közvetít reklámot. Más állo­mások annál inkább. Közis­mert például az amerikai té­vé­adások reklámdömpingje. Szatíra tárgya volt nálunk évekig a nyugati televíziók­ban sugárzott, bújtatott rek­lám, amelyet a tőkés manipu­láció egyik erkölcstelen eszkö­zének tartottak. Újabban a magyar képer­nyőn több a reklámműsor. Ezt jó jelnek tekinthetjük. A gaz­dasági fellendülés jelének. S a több még nem olyan sok, hogy megzavarná a nyugodt tévé­nézést. A hosszabb mű­sorok között sugárzott rövid reklámfilmeknek még feloldó hatásuk is van. Más kérdés, hogy e filmecskék milyenek: ötletesek vagy unalmasak, szellemesek vagy ostobák, kedvesek vagy otrombák. Megfelelő tapasztalat és rek­lámesztétikai felkészültség hí­ján nem vállalkozunk most ennek elbírálására. Arra azon­ban fel kell figyelnünk, s ez nem csupán reklámesztétikai ügy, hogy újabban a magyar képernyőn fel-f­elbukkan a bújtatott reklám. Aki a Víz­szintes — függőleges legutóbbi adását végignézte, valósággal Amerikában érezhette magát. Legalábbis ami a műsor ten­denciáját illeti. A Vízszintes — függőleges sorozatban már régebben is felfedezhettünk rejtett reklá­mokat, reklámra valló célzá­sokat. De ilyen gátlástalanul eddig nepi biztosították a te­levízió nyilvánosságát külön­böző cégeknek. Ideális körül­ményeket nyújtottak a reklá­mozáshoz, hiszen a műsort a nézők széles tömege látja, na­gyobb részük intenzíven fi­gyeli, mert rejtvényt is fejt közben. Az, hogy az érintett cégek és az ügyes reklámfőnökök ki­használják a lehetőséget — természetes. De hogy a televí­zió megadja ezt a lehetőséget, már korántsem az. Olyan je­lenség csírájával állunk szem­ben, amely, ha engedik, mo­rálisan kártékonnyá és eszté­tikai értelemben színvonalron­tó­vá válhat. A lapok x-szel je­lölik a hirdetést még akkor is, ha az cikk formájában jele­nik meg. A televízióban is megvannak a hirdetés jelzései. Ezeket mellőzni, a közönséget vidám műsor címén reklám­mal traktálni, nem méltó a Magyar Televízióhoz. Röviden Németh László részvétele adott rangot a Szülőföldem, Mezőszilas című riportfilmnek. Az író nyilatkozata, a televí­zió buzgólkodása iránt tanú­sított megértése örömünkre szolgált, sőt, olykor a film gyengéivel szemben is engedé­kenységre késztetett. Kár, hogy a riport sok részletén át­ütő mesterkéltségre is emlé­keztetünk kell. Szívesebben szólnánk csak a film érde­meiről, mindenekelőtt Németh László érdekes és értékes köz­reműködéséről, a riport két arcának — az írói élmények eredetét tükröző beszélgeté­seknek és a mai, virágzó falu képének — eggyéválásáról. Tudtuk, hogy Halász Mi­hály nemcsak a dzsungelben jó operatőr — miként riportfilm­jei mutatták —, hanem civili­zált környezetben is. Róbert Lászlóval közösen készített és két nap alatt adásra összeál­lított stockholmi riportfilmje mégis a felfedezés kellemes érzésével töltött el. A kicsit kócos — a hang és a kép szinkronjában nem mindig tö­kéletes — film mindkettőjüket egyaránt dicséri: újságírói le­leményről, esemény-érzékeny­ségről, kitűnő szerkesztő­készségéről tanúskodik. A Hét műsorában közvetített ri­port a televízió-újságírás jövő­jét, igazi lehetőségét tükrözte. A Hét hazai riportjai közül Szepesi György, Radó Gyula és Brády Zoltán kenyér­film­je méltó az elismerésre. Két irodalmi műsor hang­zott el a héten. Juhász Fe­renc estjén a költő mellé csat­lakozott „főszereplőnek” a rendező, Rajnai András is; kü­lönleges képi hatásokkal pró­bálta kifejezni, vizuálisan ér­zékeltetni a műveket. Műso­rát szívesebben sorolják a művészi kísérletek, mint a si­keres megoldások közé. Az éj­szaka képeire készült filmjé­ben Rajnai ki tudta fejezni Juhász költeményének tartal­mát. Az ilyen jellegű vers­műsorokban azonban a vizuá­lis trükkök megosztják a fi­gyelmet, ahelyett, hogy kon­centrálnak.­­ A másik iro­dalmi műsorban Szemes Mari szerepelt. Egyéni hangú, érzé­keny előadóművész. Tehetsége mégis akkor ragyogott fel, amikor drámát tolmácsolt, Sánta Ferenc Húsz órájának egyik részletében. Ez a való­ságízű, élő dráma úgy látszik, közelebb áll hozzá — s a né­zőkhöz is —, mint Buzzati groteszk novellája és Soltén őz-regénye, a Bambi. A Pesti Kabaré IV. részé­ben már a romokon újjá­éledt kabaré emlékein tűnőd­hettek a kortársak. A műsor múzeumi jellege — jóllehet, ebben az adásban a sorozat már sok néző személyes élmé­nyeit is tükrözte — nem vál­tozott. Talán egy szám élte túl megjelenésének korát, Darvas Szilárd slágermagyarázata. Vilcsek Anna NAPLÓ December 9 Kedden Szabó Imrének, a Magyar Tudományos Akadé­mia alelnökének vezetésével tudósdelegáció érkezett Moszk­vába. A szerdán kezdődő tár­gyalásokon, amelyeken a szov­jet küldöttséget Alekszandr Rumjancev, a Szovjet Tudo­mányos Akadémia alelnöke vezeti, a magyar tudósok" Szov­jet kollégáikkal megvitatják a két " tudományos" akadémia közötti, 1971—1972-re szóló tudományos együttműködési tervet. A közös tudományos tevékenységet előmozdító munkaterv aláírására előre­láthatóan pénteken kerül sor.­­ Benczúr Gyula halálának ötvenedik évfordulója alkal­mából — miután a művész so­kat dolgozott Nógrád megyé­ben — a salgótarjáni József Attila művelődési házban em­lékkiállítást rendeznek a Nem­zeti Galéria segítségével. A tárlaton Benczúr palócföldi képeit mutatják be elsősorban. A megnyitót december 19-én tartják. de Békés megye nagy szülöttei­ről díszes albumot ad ki a me­gyei tanács. Az albumban rézkarcportrékat gyűjtenek össze, a többi között Áchim L. András, Erkel Ferenc, Kner Izidor, Külich Gyula, Székely Mihály és Tessedik Sámuel arcképét. Bartók Béla-emléknapot rendez az esztergomi tanító­képző. December 11-én dél­előtt Denijs Dilié zenetudós, a Bartók-archívum osztályveze­tője tart előadást Bartók és Kodály címmel, délután meg­nyitják a Bartók-emlékkiállí­­tást és- bemutató gyermek­­hangversenyt rendeznek, a Negyvenféle képzőművészeti rep­rodukcióval, eredeti grafikával és fényképfelvételek sorozatával dí­szített naptárat jelentett meg a jö­vő esztendőre a Képzőm­űvészeti Alap Kiadóvállalata. Nagyobb ré­szük azonban nem kerül kereske­delmi forgalomba, ugyanis nagy­üzemek, külkereskedelmi vállala­tok megrendelésére készült, rek­lámcélokra, a kereskedelmi part­nereknek szánt ajándékul. A kö­zönség tizenhárom­ féle naptárból válogathat. Közülük kettő „máso­dik kiadás” — a Szépművészeti Múzeum és az esztergomi Keresz­tény Múzeum régi képeinek leg­szebb tájrészleteit, illetve az ötvös­művészet hazai gyűjteményekben őrzött remekeit bemutató falinap­tárakat ugyanis első ízben külke­reskedelmi vállalataink készíttették el a Képzőművészeti Alap Kiadó­­vállalatával, ám akkor egyik sem került kereskedelmi forgalomba, újabb kiadásuk tehát újdonság­­számba megy a vásárlók szemében. Az asztali naptárak közül nyilván népszerű lesz a Mészöly Géza tu­catnyi festményének reprodukcióit felsorakoztató darab. A kiadó ál­tal készített naptárak nagyobb cso­portját, közöttük az ízléses elő­jegyzési naptárt, táj- és városké­pek, színes és fekete-fehér fény­­képfelvételek díszítik. A Budapest Táncegyüttes hazaérkezett nagy sikerű la­tin-amerikai útjáról. Az együt­tes november 1-től 26-ig több perui és chilei városban lépett fel. 4* Moszkvába utazott kedden dr. Szilágyi Dezső, a báb­színház igazgatója. Szergej Obrazcov új színházának ün­nepi megnyitóján és a Nem­zetközi Bábszövetség végre­hajtó bizottságának tanácsko­zásán vesz részt. Véget ért a vidéki színházak fiataljainak találkozója A vidéki színházak KISZ- vezetőinek, fiatal művészeinek első országos tanácskozásán Békéscsabán kedden Sándor János, a Békés megyei Jókai Színház főrendezője tartott előadást a vidéki művészek szakmai és szociális helyzeté­ről. Ezután Zsámbéki Gábor, a kaposvári Csiky Gergely Szín­ház rendezője szólalt fel. A tanácskozáson elemezték a vi­dékre szerződött fiatalok gondjait, a tévé-, film-, szink­ron- és rádiószereplés hiányá­nak, nemcsak anyagiakban mutatkozó, hátrányait. Többen méltatták a vidéki stúdió­­színpadok jelentőségét. A kétnapos tanácskozás ta­pasztalatait dr. Malonyai De­zső, a Művelődésügyi Minisz­térium színházi főosztályának vezetője foglalta össze. Meg­állapította: a találkozó részve­vői a fiatal művészek gond­jain túl az egész magyar szín­művészet helyzetét is szív­ügyüknek tekintették, s ezt te­szik a jövőben is. DECEMBER 13-ÁNA Maisat Nemzet Egy könyv játszva tanítja a zenét Most légy okos, Domokos! Amikor a kitűnő olasz kar­mester, Egisto Tango, vezény­letével 1917 márciusában be­mutatták az Operaházban A fából faragott királyfit, a szerző, Bartók Béla bizonyá­ra nem gondolt arra, hogy egykor még — igaz, csak öt­ven év múlva — játszani is lehet ezzel a szokatlan mu­zsikával. Ahogyan a pálya­társ, Kodály Zoltán sem tud­hatta a Háry János megkom­­ponálásakor, hogy valaha rejtvény és fejtörő válik a Háry leghíresebb motívumai­ból. De talán nem vagyunk tel­jesen pontosak: éppen Kodály teremtette meg később az el­méleti és gyakorlati alapjait annak, hogy a mai gyerek értse a tréfát, érezze az örö­möt is a zenében. Ez a sorozat, a Játsszunk zenét!, amelyből az idén té­len már a második kötet je­lent meg, a maga szellemes fejtörőivel, szolmizálásra, ütemezésre késztető, a szom­széd népek dalaira hivatkozó rejtvényeivel több mint szó­rakoztató olvasmány, több mint jó mesekönyv. Mert van ugyan benne mese is, a Háry János és A didergő király tör­ténete például, de erre is­ rá­felelheti a költő, hogy „nem mese ez gyermek”. Mert éppen az a valóban imponáló ebben a két könyv­ben, hogy a cselekményt nem­csak rajzok — Csergezán Pál és Bényi Margit derűs raj­zai — illusztrálják, hanem kottapéldák is. A fából fara­gott királyfi — ez a Bartók­­táncjáték állt az első kötet középpontjában — megbabo­názva pillant a szép király­lányra a szöveg szerint és a kottafejekből is kihallhatóan, és a Háry történetében hir­telen megszakad a cselek­mény fonala, és a hangjegyek folytatják azt, amit a mese félbehagyott. Később azután eltűnik a szöveg is, és marad csak a zene, elmét megmoz­gató játékos formában. Három ismert zenepedagó­gus: Friss Gábor, Szabó Hel­ga és Varga Károly írta ezt a Játsszunk zenét! című köny­vet, amelynek első kötete ta­valy Hol volt, hol nem volt..., a idén Most légy okos, Do­mokos! alcímmel jelent meg. Címekből nem mindig sza­bad messzemenő következteté­seket levonni, de ezúttal már az eltérő két cím is kifejezi a gyermekek zenei műveltsé­gét jól ismerő szerzők tö­rekvéseit. Tavaly még a me­se folyondárszerű fűzésével fogták meg elsősorban, a gyer­meki képzeletet, aztán egy év múlva továbbléptek: az idei könyv még több leleményt, még több zenei fantáziát, gondolkodást, kombinációs készséget kíván meg az ifjú olvasótól. Világhírű művész hangver­senyének estélyiruhás közön­sége talán megborzadna a gondolatra, hogy ezeket a fenséges hangokat így fel le­het bontani, hogy ezekkel a bonyolult ritmusképletekkel már zsenge korban is játszani lehet. Valljuk meg, mi fel­nőttek ezt nem tanultuk meg az iskolában. De azok a mai gyerekek, akik Kodály és má­sok zenepedagógiai módszerei alapján ismerkednek meg üte­mekkel és kottafejekkel, tud­ják már, hogy a zene fogal­mához nemcsak a templomi áhítat és az igéző csönd kap­csolódik, hanem a rátalálás öröme is. Mert ebben a könyv­ben azután bőségesen lehet játszadozni Szőnyi Erzsébet­nek A didergő király című mesemuzsikájával, a Háry Jánosnak egymást átkaroló kilenc szép dallamával, ro­mantikát ébresztő zenei tit­kosítással, szándékosan hibás kottapéldák korrigálásával, a „labda­iskolával”, hol a lab­­dázás jó, vagy rossz ütemei alapján lehet felsőbb osztály­ba lépni, sőt felvételi vizsga nélkül bejutni a labdas egye­temre is. Akinek mindez kevés len­ne, az még különféle társas­játékoknak is részvevője le­het a könyv mellékleteinek segítségével. És az elmesport­ba, amelyhez a muzsika szál­lítja az eszközöket meg a sza­bályokat is, társak, barátok kapcsolódhatnak: így teljesíti ki a három zenepedagógus a könyvet kollektív élménnyé. Ahogyan a modern gépi esz­közök jóvoltából a zene is egyre nagyobb tömegek élmé­nye, öröme lett, ugyanígy ez a hol könnyed, hol bátran ne­héz játéksorozat is sokakat von be a zenei ismeretekből fakadó társas szórakozásba. Nem ez a kedves hangú, okos és nagyon szép kiállítású könyv törte meg az utat a ze­nei fejtörők számára, hiszen a rádióban és a televízióban évek óta népszerűek már ezek a műsorok. De ott a kevesek érdekes vetélkedőjét a soka­ság lényegében passzívan fi­gyeli: itt, ebben a Zenemű­kiadó által gondozott — és nagyon jól gondozott — könyvben mindenki meglelhe­ti azt a játékot, amelyben kedve és zenei tudása szerint részt vehet. Játsszunk zenét! _ ez a könyvsorozat címe, és össze­cseng, meg összefügg is azzal a jeligével, amely Kodálytól származik: „Legyen a zene mindenkié!” Gábor István MÁR CSAK 3 napig vásárolhat könyvsorsjegyet! FŐNYEREMÉNY: MOSZKVICS 4X2. SZEMÉLYGÉPKOCSI Húzás: Reprodukció-gyűjteményeket minden megyében­ m­lénk visszhangot keltett !-­ tizenkét évvel ezelőtt egy 300 darab, jó minőségű, színes reprodukcióból összeállított gyűjtemény budapesti kiállí­tása. Ritka eset, de akkor kri­tika és közönség egybehang­zóan lelkesedett a kiállításért, melynek válogatását a Mű­velődésügyi Minisztérium olyan kiváló rajzpedagógu­sokra bízta, akik hosszú évek tapasztalatainak birtokában vállalták a sokrétű, összetett feladat megvalósítását. Mi is volt a feladat? Egy olyan gyűjtemény összeállítá­sa, mely a barlangfestéstől napjainkig vázolja föl a fes­tőművészet egyetemes törté­netét, az őskortól a máig s e laikus által beláthatatlan út dialektikus felrajzolásán belül alkalmas a művészi ér­zék, a művészi fogékonyság fejlesztésére, segítséget ad az esztétikai nevelésnek, a vi­zuális kultúra elmélyítésének, utal, rámutat a társadalom­­történet és a festészet ala­kulásának összefüggéseire. A sok szálat egybefűző, többféle szempontot egyezte­tő cél érvényre juttatásának eszköze mindössze 300 rep­rodukció. Ezt a gyűjteményt a sikeres budapesti bemutató után vándorútra indították. Tizenkét év alatt bejárta az ország nagyobb városait s beváltotta a hozzá fűzött re­ményeket. De az idő ebben az esetben is elvégezte munká­ját, a vándorutak nyomot hagytak a legköltségesebb reprodukciókon is. A vidék igénye azonban állandóan je­lentkezik. Legutóbb például a Csongrád megyei Pusztaszer kérte a kiállítási anyagot. A vándoroltatás központi le­bonyolítása problematikussá vált. Ezért hívták meg a gyűj­temény összeállítói a me­gyék művelődésügyi szakem­bereit, tanárokat, népművelő­ket, hogy megbeszéljék, ho­gyan, milyen módon lehetne minden megyének létrehoznia a saját reprodukciós gyűjte­ményét az általános művelt­ség, a vizuális, az esztétikai nevelés terjedésének érdeké­ben. A megyeszékhelyek gondja lenne azután a gyűj­temény mozgatása­, eljuttatása a járási székhelyekre és a kisebb falvakba is, hogy mi­nél többen ismerhessék meg az emberiség kulturális örök­ségét, a tanulók pedig segít­séget kapnának, mivel az ösz­­szeállítás tekintetbe vette a tantervi anyagot is. Mint a Művelődésügyi Mi­nisztériumba összehívott meg­beszélés élénk, közvetlen és valóban ügybuzgó légköréből kicsendült, nincsenek e terv, e javaslat előtt elháríthatat­lan, megoldhatatlan akadá­lyok. Sem anyagilag, sem a jóakarat hiányából. Sőt, a meghívottak közül többen a reprodukciós gyűjtemény ki­egészítésére tettek javaslatot építészeti és szobrászi ké­pekkel. Felmerült ugyan az is, hogy a kisebb helységek korlátozott adottságaira való tekintettel a­z eredeti gyűjte­ményt mikro-változatra kel­lene összesűríteni. Azt is hal­lottuk, hogy a megyék mű­velődési osztályai elő tudják teremteni saját költségveté­sükből a szükséges összeget. A minisztérium egyébként ti­zenkét év alatt bőséges ta­pasztalatra tett szert és min­den technikai, szervezési kér­désben támogatja a megyé­ket. A megbeszélésen talán a legfontosabb, szükség- és idő­szerű kérés az volt, hogy is­mertető, magyarázó füzetet: álljanak a kiállítás iránt ér­deklődők rendelkezésére. Még hathatósabb eszköznek bizo­nyulna a magnószalagon fel­hangzó tárlatvezetés. Nem szokványos, évszámokkal agyonhalmozott, statikus elő­adásra gondolunk, hanem életteli, közvetlen, dinamikus, szórakoztatva oktató „cseve­gésre”, ami felkelti a figyel­met, az érdeklődést, ami egy­­egy plasztikus, szellemes meg­jegyzéssel „a cselekvő látás” útját nyitja meg, ami kép­zeletet mozgat, érzelmi hatá­sokat kelt, gondolatokat éb­reszt, képzettársításokat te­remt, ami megszuggerálja a képek között nézelődőket. A megbeszélés részvevői a X. kongresszus határoza­tainak szellemét magukévá téve vállalják a pedagógu­sokra, a népművelőkre há­ruló feladatokat a kultúra szélesebb körű kibontakozta­tásában, a korszerű szocia­lista igények kielégítésének érdekében. A vidék, a falu ma még nagyon rászorul a kép­zőművészeti nevelésre, mód­szertanának korszerűsítésén is sokan fáradoznak. A magnó­szalagon felhangzó élmény­­szerű tudatosítása annak, ho­gyan alakult, változott az emberiség története a bar­langlakótól napjainkig, ho­gyan tükröződik a rajz, a for­ma, a szín, a kompozíció esz­közeivel, a képzőművészet sa­játos, állandóan megújuló nyelvezetén, felmérhetetlen szolgálatot tehet A humani­tásra, a szépségre való ráis­­mertetés nemcsak a kiművelt emberfők számát gyarapít­hatja, nemcsak felsarjasztja a lappangó érzéket a művészet titkainak, élvezetének megér­tése iránt, hanem talán tár­sadalmunk egyes betegségei­nek is ellenszere lehet M­ost tehát a megyéinken a sor, hogy egyengessék az UNESCO által is elisme­résben részesített repró-gyűj­temény létrehozásának útját, vegyék szeretettel hatáskö­rükbe a képzőművészet nép­szerűsítését. A csekély befek­tetés meghozza Bőséges ka­matját é. m. KOIMGO KÁVÉ MAGYON JÓ. BUSZOKNAK EZ VAU­! ,C­s­e­r­d­a, 1970. december 1. Dongó György festőművész emlékkiállítása, a Nemzeti Galériában• Egy tragikus pusztulás kró­nikásaként mutatja be Dongó György festőművészt ez a kiál­lítás, amely kilenc esztendővel halála után nyílt meg a Nem­zeti Galéria dísztermében. A tárlat nagyobb része ugyanis azokat a rajzait sorakoztatja, amelyeket Dongó György 1945 —1946-ban a budai várban készített, az egymásba omlott, csontvázzá csupaszított házak, paloták szertefröccsent, szi­lánkoktól szaggatott, légnyo­mástól, tüzérségi lövedékektől letarolt tetőiről, törmelékhe­­gyeseké romlott falairól, az omladékok között ösvénnyé keskenyült utcákról. Egyszó­val arról a tragédiáról, ame­lyet a pusztulásra ítélt, s csak rontásra képes fasizmus em­­bertelen kínokat okozó, egy egész várost a mélység szélére taszító kilátástalan ellenállása hozott e történelmünk színhe­lyéül évszázadokon át szolgált, szép épületekkel ékes, emlé­keztető utcákkal, terekkel teli helyre és az itt élő emberek fejére. Dongó György egymás után sorakozó rajzai dokumentu­mok. Így, s ezért értékelte őket elsősorban a kiállítás rendezője is: az újjáépült vár mai képét mutató fénykép­felvételeket állítva a pusztu­léstől megrendült, de a pokol minden bugyrát szenvedve jó hűséggel megörökítő művész rajzai és akvarelljei mellé, be­mutatva azt az alapos munkát amely a romokból, történelmi hűséggel k­ihüvelyezve eredeti mivoltukat, a sorakozó há­zak egykori arcát helyreállít­va, a budai vár mai képét megteremtette. A kiállítás további része a régi Tabán és a hazai tájak „portréját” állítja szemlélői elé, kis terekre, apró utcákba, s a Balaton környékének ki­nyíló panorámáira engedve pillantani a nézőt­­.

Next