Magyar Nemzet, 1972. január (28. évfolyam, 1-25. szám)

1972-01-16 / 13. szám

12 Hetven éves Vagyim Ringyin A Szovjetunióban ma ün­nepük Vagyim Ringyin Álla­mi-díjas kiváló díszlet- és kosztü­mtervezőnek, a Szov­jetunió népművészének, a Képzőművészeti Akadémia tagjának 70. születésnapját. „A színház — varázslat” — ez Ringyin művészeti hitval­lása. Ez­­jellemzi munkáit, ha „mesés” témájú darabhoz ké­szülnek, de akkor is, ha nap­jainkról szól, realista megkö­zelítést igénylő díszletekben, kosztümökben. Szívesen szen­teli erejét, tehetségét, ihletét olyan előadásoknak, amelyek korukat, a forradalmi töme­geknek a felszabadulásért vívott harcát, a Nagy Hon­védő Háború hősi napjait idé­zik, de éppoly szívesen azok­nak is, amelyekben a népi fantáziavilág legendái eleve­nednek meg. Rengeteg díszlet- és kosz­tüm tervet készített, különböző időkben, különböző színhá­zaknak, más és más rende­zőkkel együttműködve. Első nagy munkája az 1933-ban ké­szült díszletterv Visnyevszkij Optimista tragédiájához. Már ebben erőteljesen kifejeződött, hogy Ringyin új utakat keres és forradalmi romantikus ih­­letettségű. Terveit és makett­jeit a klasszikus szovjet alko­tások között tartják számon, az előadást pedig a szovjet színházművészet egyik csúcsa­ként. Erről a tervről mondta Ringyin: „A dráma hősei la­­konikusak és monumentálisak, tehát hasonló színpadképi megoldást kellett keresnem. Ezért választottuk Alekszandr Tajrov rendezővel a színpad fő elemévé az utat, amely a jövőbe visz...” Az egyik kri­tikus így írt Ringyin díszle­teiről: „A lakonizmus, ha va­lódi, a fokozás rendkívüli eszköze, amely kifejezi a pa­­rányban a nagyot, egyetlen momentumban a sokfélesé­get”. Ringyin sokat dolgozott a szovjet színházművészet kivá­ló, talán legizgalmasabb egyé­niségével, Nyikolaj Chlopkov­­val. Mindketten mélyen érző, impulzív egyéniségek, akiket vonzanak a nagy alkotói iz­zást, temperamentumot, me­részséget igénylő feladatok. Mindketten kedvelték a poli­tikai aktualitás a komoly té­mákat, a Shakespeare-drámák filozófiai mélységeit, az an­tik tragédiákat. Rendkívüli erővel tolmácsolták együtt Shakespeare Hamletjét, Euri­pidész Médeiájának tragiku­mát. Együtt vitték színpadra Gorkijnak a munkásosztály forradalmi harcát idéző mű­vét, Az anya operaváltoza­tát Tyihon Hrennyikov zené­jével. Ringyin 1953-ban lett a moszkvai Nagyszínház fő dísz­lettervezője. Ebben a szín­házban és a Kreml Kongresz­­szusi Palotájának színpadán egy sor opera- és balettelő­adás színpadképét formálta meg. A díszletek és a kosztü­mök szépségét, kifejező ere­jét tekintve a legjelentősebb munkái között érdemel emlí­tést Prokofjev operája, a Há­ború és béke, Verdi Don Carlosa, Rahmanyinov Paga­nini című balettje és Rimsz­­kij-Korszakov dalműve, a Mese és láthatatlan Kityezs városáról. Ennek színpadán Ringyin egész gazdagságában életre keltette az ősi Oroszor­szág városképét. A 60-as évek újabb nagy és felelősségteljes feladatokat hoztak Ringyinnek. Ekkor tervezte meg Vano Muradelli: Október, Iván Dzserzsinsz­ki: Egy igaz ember és Kirill Mol­­csanov: Az ismeretlen kato­na című operájának díszleteit. Natalia Szokolova, a Szovjet Képzőművészeti Akadémia levelező tagja (APN) STAN ÉS PAN MEG A HÖLGYEK A filmművészet őskorának hősei ismét a közönség előtt Bemutató: JANUÁR 28 Magyar Nemzet BARTÓK BÉLA LEVELE és más érdekes zenei emlékek Komor Vilmos hagyatékában Néhány hónappal ezelőtt hunyt el Komor Vilmos, az Operaház kitűnő karmestere. Halála után a család rendezni kezdte hagyatékát. Kiderült, hogy Komor Vilmos nemcsak a mindennapi munkájában volt rendkívül lelkiismeretes és pontos, hanem emlékeinek összegyűjtésében is. Füzetek­be ragasztva megőrizte pél­dául régi hangversenyeinek, mindenekelőtt a 20-as évek­ben az Operaház muzsikusai­ból alakított kamarazenekar koncertjeinek kritikáit, azután különféle plakátokat külföl­dön, a Zeneakadémián, az Ál­latkertben, az egykori Városi Színházban és vidéken tartott hangversenyeiről igen sok be­cses levelet is megőrzött Ko­mor Vilmos. Ezek közül a legféltettebb kincs egy Bar­­tók-levél, a Falun című kom­pozíciójának négy női hang­ra és kamarazenekarra ké­szített átiratával kapcsolat­ban. „Készséggel engedem át Önnek” 1926. augusztus 9-én írta Szilágyi Dezső tér 4. szám alatti lakásáról Bartók ezt a levelet: „Igen tisztelt Karmes­ter Úr! Júl. 11-i sorait csak most kaptam meg, mert idő­közben távol voltam Pesttől. A szóban levő művet (ma­gyar címe: „Falun”) készség­gel engedem át önnek, szí­veskedjék ebben az ügyben az Universal Editionhoz fordul­ni, akiket a mai postával szin­tén értesítek erről az ügyről. Lehet, hogy ők időközben a Filharmóniai Társaságnak fel­ajánlották a művet (ha ez így van, akkor ön erről bizonyára már tud is); de ez, azt hiszem, nem baj, mert ezt ön elintéz­heti a Filh. Társasággal. Ki­váló tisztelettel igaz híve Bartók Béla.” . Ez a levél bizonyos zene­történeti adatokat is módosít. A dr. Ujfalussy József Bar­­tók-monográfájában található műjegyzék még 1926 máju­sára teszi a bemutatót a Fa­lun című műnek ebből a négy altra készített átiratából, holott a bemutató pontos dátuma 1927. február 14-e volt. A koncertről másnap kritikát közölt a Pesti Napló (Tóth)-aláírással, félreismer­­hetetlenül Tóth Aladár tollá­ból. A Bartók és Kodály mű­vészete iránt elkötelezett ze­nekritikus részletes elemzést ad a Falumról, és azokkal a „Brahms iskoláján nevelkedett múlt századbeli fülekkel” vi­tázik, amelyek számára szo­katlanok ezek a népdalfeldol­gozások. „Akik azt gondolják, a népdal csak arra való, hogy művelt úri lelkeket bájos nai­vitásukkal szórakoztasson, azok ne jöjjenek Bartókhoz. Mert itt naivitást találnak ugyan, de világokat teremtő ősi naivitást.” Fjodor Saljapin köszönő le­velét, amelyet a nagy orosz basszista a svábhegyi szana­tórium levélpapírján 1929. no­vember 30-án írt Komor Vil­mosnak, a karmester annak idején — becses emlékként — bekereteztette. Ennek a le­vélnek — amint a családtól hallottuk — érdekes előtörté­nete van. A Faust című Gounod-ope­­rában Mefistót énekelte Sal­japin, Pataky Kálmán volt a címszereplő. Előadás előtt Ko­mor Vilmos megállapodott Saljapinnal, hogy a Rondó esetleges ismétlésénél az élő­zenét is vezényli, csak utána énekli az áriát Saljapin. Elő­adás közben azonban az éne­kes megfeledkezett a megál­lapodásról és az ismétlésnél már az előzene közben bele­vágott az áriába. Le kellett inteni a zenekart. Kínos pil­lomato­­ következtek, Saljapin roppant ingerült lett. Az előadás szünetében a művész impresszáriója arra kérte a dirigenst, hogy fárad­jon, be Saljapin öltözőjébe. Saljapin Pataky Kálmán tár­saságában fogadta, és így szólt: „Uram, bocsánatát kell kérnem. Valóban úgy állapod­tunk meg — tanú rá Pataky művész úr is —, hogy ön az élőzenével kezdi az ismétlést. Nagyon bánt a dolog, és ha óhajtja, akár a függöny előtt is elmondom ezt a közönség­nek.” Vajon hány mai világ­sztár tenné meg ezt? „Én már kezdek félni.” Dohnányi Ernő New York­ból írt levelet Komornak 1925. április 4-i keltezéssel. Ebből a személyes hangú le­vélből azért is érdemes idéz­ni néhány sort, mert érde­kesen világítja meg a zene­szerző-zongoraművész akkori véleményét a Horthy-rendszer politikájáról. .,A jövő évad nagyobb felét New Yorkban kell eltöltenem, mint a State Orchestra dirigense. Ők az egész évadra akartak, de er­re nem tudtam magam el­határozni többféle okokból, amelyek közt a Filharmónia is az egyik. De ha a destruk­­tió nálunk­­ (a szót ne írt, faj­védő értelemben használom) továbbra is oly szép gyümöl­csöket fog hajtani, mint az idén, akkor a jövőre nem ga­rantálom, hogy tekintettel le­szek hazai intézményekre.” Rácz Aladár, a világhírű cimbalomművész 1944. január 23-án — a dátum itt különö­sen lényeges! — a karmestert, akit akkor már üldöztek, így szólítja meg levelében: „Ked­ves Vilmoskám! (Légy szíves, fogadd el tőlem, hogy így szó­lítsalak, mint akiket szere­tek.)” Egy közelgő hangver­senyről ír, amelyen régi fran­cia táncot ad elő zenekari kí­sérettel a cimbalomművész. „Nagyon kedves lennél, ha megírnád, hogy melyik napon lesz a koncert, mert én már kezdek félni! Egyszer olvas­tam az újságban, hogy egy koncerted alkalmával valami­­nyilvános főpróba is volt’ (?). Tudod, hogy én ettől iszonyo­­nyodom, és végtelen hálával tartozom Neked, ha engem ilyen dologtól felmentenél.” Pályatársai nevelő-karmes­terként is szokták emlegetni Komor Vilmost, ezzel is kife­jezve, hogy fiatal korától kezdve a dirigens mindig szí­ves-örömest foglalkozott a te­hetségek önkéntes oktatásá­val, támogatásával. Az ilyen tehetségek közé tartozott Hy­de Guden, a világhírű oszt­rák koloratúrszoprán-énekes­­nő is, aki 1947 júniusában Olaszországból írt levelében elmondta, mi történt vele az elmúlt években, azóta, hogy török állampolgársága miatt zaklatták a nácik, és Bécsből el kellett menekülnie. „Ezek­ben a hosszú években fér­jemmel gyakorta beszéltünk önről, és ahányszor csak Mar­­cellinát vagy Micaelát ének­lem, mindig önre kell gondol­nom.” (Ezeket a szerepeket ugyanis Komor Vilmos taní­totta be a művésznőnek.) „Én is először vezénylem” Több más híres művész, Alpár Gitta, Basilides Mária, Tatjána Menotti, Székely Mi­hály, Svéd Sándor neve pél­dául gondosan megőrzött pla­kátokról tekint le ránk. Ko­mor Vilmos, aki 1923-tól kezdve a már említett kama-­­razenekarral nagyon sok mo­dern magyar és külföldi be­mutatót tartott — 1923. ja­nuár 2-án Schönberg Op. 9. jelzésű Kamaraszimfóniáját, 1925-ben Sztravinszkijtól az Egy katona történetét. 1926- ban Kása György Szvitjét, Weiner Katonásdiját, 1927- ben Sztravinszkijnak kis ze­nekarra írt négytételes Szvit­jét mutatta be például­­, rendszeresen vezényelt szim­fonikus hangversenyeket, ope­raelőadásokat külföldön, az Állatkert szabadtéri színpa­dán és vidéken is. Egy 1935-ös plakát szerint az Aida nyári állatkerti előadásán Németh Mária, Pataky Kálmán, Svéd Sándor működtek közre. 1933. március 21-én a szegedi Vá­rosi Színházban A sevillai borbély előadásán Komor ve­zényletével Székely Mihály énekelt. Néhány hónappal ké­sőbb,­ ugyancsak Szegeden a Lammermoori Luciában Tat­jána Menotti, a világhírű olasz szopránénekesnő lépett föl. Menotti az előadás előtt remegve mondta a karmester­nek, hogy legyen tekintettel rá, mert életében­­ először énekli Luciát. Komor nem szólt egy szót sem, csak az előadás végén vallotta be: „Én is most vezényeltem elő­ször a Lammermoori Luciát". Egy 1926. január 25-i zene­­akadémiai hangversenyen — amelyre a jegyeket 17—115 ezer koronáért árusították a Thália jegypénztáránál — Alpár Gitta Richard Strauss Ariadne Naxos szigetén című operájából énekelt egy áriát. És Alpár Gitta nevéhez ismét egy emlék fűződik: • Erich Kleiber, a híres német kar­mester Komor Vilmos laká­sán találkozott a művésznő­vel, ott hallgatta meg, és en­nek alapján szerződtette Ber­linbe. Zenetudósok munkájára vár mindaz a gazdag levél- és kritikagyűjtemény, plakát­anyag, amely Komor Vilmos leányának lakásában gondos rendben fölsorakoztatva meg­található. Egy újságcikk eb­ből csupán nagyon halvány íze­lítőt adhat, inkább csak föl­villanthatja a karmester egyéniségét és azt a kort, amelyben működött. Erről a munkásságról meghatóan szép levélben emlékezett meg Tóth Aladár, abból az alkalomból, hogy Komor Vilmos 1953-ban érdemes művész lett. (A levél egyébként más szempontból is érdekes: Tóth Aladár, az Operaház akkori igazgatója az augusztus végén Balatonaka­­rattyáról írt levélben részle­tesen beszámol az Operaház következő évadjáról, énekese­ket értékel, és alapos igazga­tói programot ad.) Azt írta: „Nekem Te már cím nélkül is régen érdemes művész vol­tál, és kulturális törekvései­det már akkor megmutattad, mikor a régi kamarazeneka­rod élén sorra mutattál be olyan műveket, melyekről a Filharmónia és más hivatalos szervek nagy bölcsen megfe­ledkeztek T’ Gábor István .tÜSi® Színes, szinkronizált lengyel film Rendezte •• ANDRZEJ WAJDA Költői hangulatú történet a szerelemről és a halálról... Két ragyogó színész Daniel Olbrychski és Olgierd Lukaszewicz atmoszférateremtő alakítása BEMUTATÓ: JANUÁR 20. .Yasirnap, 1972. Január 16. Napirendre kerül az iparesztétika sorsa Egy járókelő mutatta meg a prágai utcán, merre található a csehszlovák iparesztétikai intézet épülete. Valamelyik nap Budapesten a taxi veze­tője a fejét rázta az Iparmű­vészeti Tanács említésére: „Annyi mindenféle tanács van, ki ismeri valamennyit?”. A kettős példát a véletlen szülte, és nem is lehet jelentőséget tulajdonítani neki. Könnyen lehet, hogy Prágában az utca embere éppúgy nem ismeri az iparesztétika lényegét, s a leg­több járókelőnek fogalma sincs arról, hogy ilyen nevű intézet a városban létezik. Az viszont már nem vélet­len, hogy a csehszlovák inté­zet igazgatója, dr. Vcelák, nem értette a kérdést: „melyik iparággal tart fenn közvetlen kapcsolatot az intézet?” Meg­ismételte előző mondatát: „Az iparesztétikai intézet 1964 de­cemberétől a minisztertanács önálló intézete, amelyet azért létesítettek, hogy az ipari ter­mékek fejlesztésébe az ipari formatervezés is beletartozzék és ezáltal korszerűbb, értéke­sebb termékeket gyártson az ipar.” Konyhák és városok 1964 óta Csehszlovákiában kormányrendelet határozza meg, hogy a gyártmányfejlesz­­­­tés fogalmába beletartozik a tárgyak esztétikai megformá­lása, formai tervezése is. Ez minden iparágra, valamennyi gyárra érvényes. Az intézet szakemberei részt vesznek azokon a tárgyalásokon, ame­lyeken egy-egy iparág fejlesz­téséről döntenek. Központi koordinációs tevékenységet fej­tenek ki az egyes iparágak, szakterületek között. Tevé­kenységük a népgazdaság tervfeladataira, országos cél­kitűzésekre épül. Az igazgató példaként el­mondta, hogy korábban a la­kások építésében az építészek és a bútortervezők között hiányzott az összhang. Másutt és mások tervezték a lakást és a berendezést. Megint má­sok a konyhai bútorokat, gé­peket. A tervezők között lé­nyegében semmilyen kapcsolat nem volt és az összhang hiá­nyát csak utólag, a beköltözöt­tek érezték. Ma két bizottság működik az intézet hatáskörében: az egyik a konyhafelszerelések,­ beren­dezések tervezésével és a konyhák építésével foglalko­zik. A másik a lakások kor­szerű, egészségügyi berendezé­seivel. Ilyen bizottságokkal alakítják ki a környezet és az ember kapcsolatának más kö­vetelményeit is. A fekvőhelyek elhelyezését, beépítését, vagy a lakásban lévő audio­vizuális készülékekét. Ilyen bizottság­gal kívánják megvizsgálni egy-egy város egészségügyi vagy kereskedelmi hálózatát, ellátottságát, egészen az egyes üzletek, vagy egy-egy kórház berendezésének ideális meg­tervezéséig. Felemás helyzet Természetesen ilyen komp­lex tervezői feladat csak úgy lehetséges, ha abban valameny­­nyi iparág, valamennyi gyártó és tervező részt vesz. Ezért nem értette az igazgató a kér­dést. Pedig a kérdés: „Melyik iparággal tart fenn az intézet kapcsolatot” — hazai viszo­nyok között természetesen hangzik. Nem végeztük el ugyan az ellenpróbát és nem tettük fel körkérdésként a ma­gyar ipar egy-egy szakembe­rének, a gyárigazgatóknak, nem is számoltuk meg hányan tudnak az Iparművészeti Ta­nács létezéséről, munkájáról. A válasznak ugyanis nincs gyakorlati jelentősége. A for­matervezés, az iparesztétika helyzete és problémája ma már túlnőtt az Iparművészeti Tanács feladatkörén. Túlnőtt a probléma megoldása is. Hazánkban 1948 óta főisko­lai, 1971 óta egyetemi szin­ten folyik az iparművészek képzése. Az Iparművészeti Ta­nács 1955-ben alakult. Felada­tát minisztertanácsi rendelet írja elő. Az Iparművészeti Ta­nács teremtette meg azt a szervezetet, amely összehan­golja a gyártást és az ipar­esztétika, a formatervezés fel­adatait,­­összekapcsolja, össze­hangolja a művészeti ágak képviselőinek és az ipari szak­­embereknek a tevékenységét A helyzet felemás voltát mu­tatja azonban, hogy amíg az utolsó években az iparművész­képzés mind magasabb szint­re, tavaly egyetemi szintre emelkedett, az ipar és az ipar­művészet koordináló szerveze­te, az Iparművészeti Tanács mind jobban elvesztette hatás­körét. Az Iparművészeti Ta­nács tagjai között ott találjuk ugyan valamennyi ipari tárca képviselőjét, a képzőművészek szövetségének és a kereskede­lemnek a képviselőit. Elnöke ma is a művelődésügyi minisz­­ter. A tanács élén titkár áll, akit a művelődésügyi minisz­ter nevez ki, a szakbizottságok munkáját pedig nálunk szak­előadók végzik. Pályázatok a levegőben A formai felépítés tehát le­hetővé teszi, hogy a tanács tevékenységét valamennyi iparágra kifejthesse. *Az első években ez a hatás gyakorlat­ban is megvalósult. Az Ipar­­művészeti Tanács pályázatot hirdetett, kiállításokat rende­zett, kezdetben szakirodalmat gyűjtött és archivált. Az ötve­nes évek végefelé azonban te­vékenysége egyre inkább el­szakadt az ipartól. A pályáza­tokat továbbra is meghirdette ugyan, megtervezték, eldöntöt­ték, sőt a pályadíjakat ki is fizették. Arra azonban már nem volt lehetősége, hogy a pályázatok további sorsába is beleszóljon, megvalósításukat keresztülverekedje. A tanács tárcaközi összetételű ülései mind ritkábbak lettek. Hat éve egyáltalán nem hívtak össze tárcaközi ülést. A tanács nemzetközi kapcso­latai nem alakultak ki, vagy pedig csak személyes kapcso­latok jöttek létre. A hazai iparművészetről jóformán sem­milyen dokumentációs anyag­gal nem rendelkezik, így nem vesz részt a nemzetközi doku­mentációs cserékben sem. Kire tartozik? Az új gazdasági mechaniz­mus bevezetésével sem ja­vult a helyzet. A gyárak még ma is maguk döntik el, hogy termékeiket formaterveztetik-e vagy sem. S mindaddig, amíg a korszerűtlen termékek is ve­vőre találnak, amíg sokszor egy vállalat önkényesen dönti el, hogy mit kínál a keres­kedelem — változásra nem is lehet számítani. Az Iparmű­vészeti Tanács újjászervezése, hatáskörének, jogainak és kö­telességeinek a meghatározása halaszthatatlan. Az ipareszté­tika hazai helyzetét bizonyára nem kizárólag az Iparművé­szeti Tanács formai, szervezeti felépítése dönti el. Az azon­ban bizonyos, hogy az Ipar­­művészeti Tanács, vagy ipar­esztétikai intézet feladatainak, jogkörének kialakításában igen nagy szerepet játszik az, hogy a minisztériumok között hol helyezkedik el, szervezeti fel­építése hogyan segíti, vagy ho­gyan gátolja tevékenységét. Az Iparművészeti Tanács újjászervezéséről sok szó esett eddig is. Javaslattervezetet ké­szített ,a képzőművészek szö­vetsége, elkészítette feladatter­vét a tanács jelenlegi titkára is, a Művelődésügyi Minisz­térium­­- az Iparművészeti Tanács jelenlegi felettes szer­ve — az évek folyamán több ilyen tervezetet is készített. Tudomásunk van róla, hogy rövidesen ismét megtárgyalják a felettes szervek, hogy milyen legyen az Iparművészeti Ta­nács vagy iparesztétikai szer­vezet felépítése. Lapunkban szeretnénk a következőkben az illetékesek elképzeléseiről tá­jékoztatni és példaként szeret­nénk olvasóinkat néhány szomszédos ország iparesztéti­kai intézetének munkájával, jogkörével is megismertetni. Fekete Judit „Üzenet mindenkinek” cím­mel irodalmi estet rendeznek az I. kerületi tanács műve­lődési házában (Bem rakpart 6.) január 19-én este 7-kor. Az est házigazdája Baranyi Ferenc, közreműködik Meré­nyi Judit és Kovács P. Jó­zsef előadóművész.

Next