Magyar Nemzet, 1973. június (29. évfolyam, 126-151. szám)

1973-06-06 / 130. szám

4 AÜFeleWízió műsoráról HuiuimiimiuiumiiiiiiiiiiuiuuiiuumuuiuiiuiiiimiiimiimmmmmuiHiuiiuummuumu* Egy óra múlva itt vagyok... Egy óra múlva itt vagyok — biztat valaki valakit vala­mennyi film végén Pintér Jó­zsef és Wiedermann Károly kalandfilmsorozatában. A néző pedig tudja: több lesz ez egy óránál. Még egy évnél is. Láng Vincét otthagytuk a büntető­szolgálatban. Ki tudja, meddig marad. Ki tudná pontosan megmondani... Láng Vince sorsát a felsza­badulásig követik majd a fil­mek. De ezeket előbb még be kell fejezni. Ne türelmetlen­kedjen hát a néző. Láng Vin­ce kiszabadul a munkaszolgá­latból is, ha előbb nem, egy­két év múlva. Addig is lehet tippelni, mi lesz vele és tár­saival, barátaival meg ellenfe­leivel, bájos feleségével, Ve­­rácskával, apósával, a kereske­dőnek álcázott kommunistá­val, Brennerrel, a főnyomozó­val, Katica úrral, az alnyomo­­zóval, Zotovics gyáros kém­szervezetével, a német és a magyar kémelhárítókkal, meg a munkás, a paraszt és az ér­telmiségi ellenállókkal, ma­gyar és jugoszláv partizánok­kal, s így tovább, a film ten­gernyi szereplőjével. A szereplők létszámában Pintér József és Wiedermann Károly alighanem rekordot ja­vított. Talán egy filmben sem játszott még nálunk annyi szí­nész, mint ebben a tekintélyes terjedelmű sorozatban. S noha mind jól játszanak, a felsoro­lásból egyikük-másikuk mégis biztosan kimarad. Ezért mel­lőzzük a felsorolást. Csak egy színészt említünk, a legfonto­sabbat, a hőst, Láng Vincét, azaz Harsányi Gábort, akire lehet, sőt érdemes kalandfilm­sorozatot építeni. Tehetségével nemcsak a daliás Ben Quick-et körözi le, hanem sok társát is, kifényesített daliákat, vasöklű szépfiúkat, lóhátra termett marcona legényeket. Ez a Láng Vince határozot­tan kedvesebb mindazoknál. A sorozat elején még túlságosan ügyefogyott ugyan. Ekkora naivitással nehéz olyan bonyo­lult helyzetekben helytállni, mint amilyenek Láng Vincé­nek kijutnak. Hosszú utat kell azonban megtennie a fiatal­embernek az öntudat teljes kibontakozásáig. Nagyon mély­ről indítja őt a szerző meg a rendező. Érdemes tehát kalandsoro­zatot kerekíteni Láng Vince köré. A filmekben akad is ka­land bőven. Jóformán minden lehetséges kaland megtalál­ható bennük, s megtalálható valamennyi társadalmi réteg képviselője, aki ama vészter­hes időkben egyáltalán tevé­kenykedett. A sorozat készítői a szer­kesztés nehezebb módját vá­lasztották. Az ilyen sorozatok­ban a forgatókönyv többnyire csak a főszereplők sorsát kí­séri végig valamennyi filmen. Pintér József sokszólamú for­­gatókönyvet írt, a cselekményt sok szálon viszi tovább film­ről filmre. Nagyon sok szerep­lőt követ. Az írónak a műfaj szabá­lyaira is gondolnia kell, no meg a hazai közönség szigorá­ra a hazai kalandfilmek meg­ítélésében. Kettős szorításban dolgoztak tehát a film készí­tői: számon kérhetik tőlük az izgalmat, a kalandot, a várat­lan fordulatokat, de szigorúan vizsgáztathatják a történet valóság­hűségét, egy-egy moz­zanat valószínűségét is. S e kettős szorításban párhuzamo­san sok cselekményszál bonyo­lódik, sok sorsra kell folyton figyelni. Nem csoda, ha a rokonszen­ves filmesek fejszéje olykor kicsorbul a nehéz fán, amely­be vágták. A monumentálisra tervezett kalandfilmsorozatnak vannak jobb és gyengébb ré­szei, vannak ötletei és vannak nehézkes, megoldásai. A tem­pót olykor visszatartja a nél­külözhetetlen magyarázat. Másként a néző nem igazod­hatna el a sok szereplő között, akik nemcsak jól, de jó at­moszférában is játszanak. A rendező, Nagy József operatőr segítségével, meg tudja idézni Láng Vince korának légkörét, s nem is csupán kalandfilm­­szinten. De nem szabadíthat meg a rendezés a cselekmény­ben meg-megmutatkozó ne­hézkességtől, görcsösségtől, ami leginkább alighanem a „min­denről legyen szó” igényének és a kalandfilm műfaji tulaj-­ donságainak ütközéséből ered. Nem szabadíthat meg a ren­dezés a történet bizonyos nai­vitásától sem. Ezt viszont nem is kérhetjük rajta számon. Ha így tennénk, mit szólhatnánk jó néhány külföldi filmsoro­zathoz, Ben Quick és Clara kisasszony hosszan bimbózó szerelméhez például, pedig an­nak a szerzője Faulkner tekin­télyére hivatkozott. Röviden Más oldaláról is bemutatko­zott a héten Wiedermann Ká­roly, lírai filmet rendezett Sí­pos Tamás forgatókönyvéből Jurij Nagibin novellája alap­ján A visszhang titka címmel. A novella Bornyi Gyula kép­zeletet és költészetet sugalló felvételei nyomán megindító filmmé alakult. Az író szelle­mében a képek nyelvén köz­vetítette egy fájdalmas gyer­mekkori emlék drámáját, egy kisfiú első megalkuvásának és bűnhődésének szép, szomorú történetét. A Könyvhétre a szokásos és sikeres módon készült műsor. Az illusztrációk, versek, mini­játékok, nyilatkozatok jól szol­gálták a célt, a könyvheti könyvek népszerűsítését. Jó célt szolgált és jól Bánki Szilárd rendező és Koós Ta­más rendező riportfilmje, a Mozgok, tehát vagyok. Arday László forgatókönyve nyomán a riport sorra vette az egészsé­ges mozgás lehetőségeit és akadályait a csecsemőkortól az érett felnőttkorig. A tájékozta­tó riport készítői nem töreked­tek különösebb művészi finom­ságokra. A film azért lett ér­dekes, mert jól tömörítették, dinamikusan fejtették ki a mondanivalót , s mert volt is mondanivalója. v. a. Alba Regia oratórium Ősbemutató S­zékesfehérvárott Székesfehérvárott befejeződ­tek az Alba Regia napok ün­nepi eseményei. Tizedik éve rendezik ezt a szép fesztivált, amelyen — történettudományi és különféle műszaki konfe­renciákon, valamint kiállításo­kon kívül — több hangver­senyt is tartanak. Az idén az egyik kiemelke­dő esemény volt az Alba Re­gia oratórium ősbemutatója a Vörösmarty Színházban. A Székesfehérvár millenniumára készült művet Móra Magda szép szövegére Borlai Rudolf, a székesfehérvári zeneiskola igazgatója komponálta. A nagy sikerű ősbemutatón a mű­vet a Székesfehérvári Szimfo­nikus Zenekar a szerző ve­zényletével adta elő, a pécsi Liszt Ferenc Kamarakórus és Bende Zsolt, az Operaház tag­ja közreműködésével. Részt vett az ősbemutatón Bárdos Lajos és zeneirodalmunknak erről az új alkotásáról ezt mondta: — Az aránylag igen szűkös magyar oratóriumirodalomban nagy örömmel kell üdvözölni az Alba Regia oratóriumot. Tárgyánál fogva túlnő egy vá­ros helyi érdeklődésén és or­szágos­ nemzeti jelentőséggel bír, zenei megoldása pedig méltó a nagyszabású témához. Sokoldalú színessége, a nyel­vezet eredeti, modern, mégis a nagyközönség megnyerésére is alkalmas stílusa, a nagyszabá­sú koncepció mellett a részle­tek gondos és differenciált ki­dolgozottsága, mindenképpen megérdemli nemcsak az egy­szeri bemutatót, hanem az ál­landó műsoron tartást is. A mű nyeresége nemcsak a nemzeti, hanem a nemzetközi zeneiro­dalomnak is — mondta Bárdos Lajos. (k-i) Borbás Tibor szobrai a Műcsarnok Kamaratermében Tanulságos dolog egy gyűj­teményes kiállítás. Még akkor is, ha — túlzással, persze — semmi újat se mond, ha szinte minden darabja ismerős egy­­egy régebbi bemutatóról, ha a munkák többségét meghitt is­merősként köszönti a rendsze­res tárlatlátogató. Sőt, éppen ilyen esetben igazán tanulsá­gos, mint ezt most Borbás Ti­bor kiállítása bizonyítja a Mű­csarnok Kamaratermében. Ilyenkor ugyanis amolyan szembesítésfére tanúi lehetünk. S némelykor furcsa dolgok de­rülnek ki az ilyen higgadt egy­­más­ mellé­ állításból. Borbás Tibor szobrai például sokkal egyformábbak, mint a külön-külön bemutatott mun­kák egymásra rakódó emlék­képeit felidézve bárki is gon­dolná. Egy-egy plasztikai „poén” (mint például a behor­padt mellkas figyelemterelő leleménye) háromszor-négy­­szer is visszatér — látjuk a Radnótin, a Kodály-portrén, a Pár (torzó) című munkán, va­lamint a Petőfin, itt avval a kiegészítéssel, hogy a test ke­véssé reális megformálása, s a köpönyeg felleghajtó sárkány­­nyá mintázása már túl is lép ezen a figyelemterelő funk­ción és új, bár még kevésbé szobrászi megoldássá válik. Azután­ sokkal inkább kötőd­nek ezek a művek szobrásza­­tunk hagyományaihoz, amint ahogyan ezt Borbás és mélta­­tói elismerik. Ami persze nem baj, hiszen jó mintaképeket választott ez a fiatal művész, csak éppen kevesebbet kellene az önállóságról beszélni addig, amíg valósággá nem válik. • Nem Borbás szobrászi kvali­tásait vonják kétségbe az iménti megjegyzések, hiszen tehetsége már több ízben bizo­nyított valóság. S ha mégis szóvá kell tenni „poén”-jait és önismétléseit, éppen tehetsé­gének kibomlása előtt kíván­ja az tisztogatni az utat. Egy­szerűen azért, mert nincs szük­sége az efféle mesterkedésre, tehát minél hamarabb szaba­dul tőlük, annál jobb. Ponto­sabban: felesleges dolog reme­kül mintázott, szellemileg és mesterségbelileg kiegyensúlyo­zott, tehetséggel karakterizált fejeit további megoldásokkal „dúsítani” — megállnak azok magukban is, mint az Áprily­­portré, a Ferenczy Béni-arc­­más, vagy a Sztravinszkij-va­riációk bizonyítják. És kár a „negatív” terek erejét fölösle­ges ismételgetésükkel leronta­ni. Mert ami a helyén van a Dózsán, az már mesterkélt — mondjuk­­— a Páron, s a Ko­dály-portrén; nem irányítja, de zavarja a mű testét kutató tekintetek útját. (Bár megle­het, közrejátszik ebben a mű­csarnoki egyen-posztamens is: az egyenlő magasság aligha­nem sokat árt Borbás szobrai­nak — egyiket följebb viszi, a másikat lejjebb ejti a szüksé­gesnél.) Végezetül: külön említést érdemelnek Borbás érmei. Egyenletes szakmai minőségük és egyforma erővel ható szelle­mi vonzóerejük ismét Borbás Tibor szobrászi kvalitásairól győz meg mindenkit. És tiszta örömet szerez. Jó nézni őket, a Szerkezet, a Festő és modellje, a Szobrász, a Hosszúhajú port­ré és az Ivó ember azt bizo­nyítja, hogy mintájájuk tisztá­ban van mindavval, amit a magyar éremművészet az utób­bi évtizedben — hosszú idő­szak lezárásaként, s­ remélhe­tően egy új korszak kezdete gyanánt — elért, sőt tovább­fejlesztésére is képes. Nem ud­­variaskodó túlzás hát, de őszin­te várakozás, ha — a Tévé Ga­lériája nézőivel együtt — vár­juk Borbás további munkáit. .. Mamar Nemzet Ma délután a 25. Színház stúdió­jának műsora nem fél hatkor, ha­nem már negyed hatkor kezdődik.­­ A szófiai zenei heteken har­madik, utolsó fordulójához ér­kezett a fiatal operaénekesek nemzetközi versenye. A döntő­be hét ország tizennyolc ver­senyzője jutott, közöttük­­ eddigi eredményeinek megfe­lelően — a negyedik helyen a magyar Sas Szilvia. A döntőbe jutott Rohonyi Anikó is. Sas Szilvia máris díjat kapott, a bolgár Zeneművészek Szövet­ségének díját, a kamaraművek tolmácsolásában elért sike­reiért. A szófiai zenei hetek más eseményein is szép siker­rel szerepelnek a magyar elő­adóművészek: Kalmár Magda operaénekesnő május 29-én adott hangversenyt. A hónap közepén kerül sor a Tátrai­vonósnégyes és Ránki Dezső zongoraművész hangversenyé­re. A huszadik évad után új zeneértő nemzedék nevelődött Az ifjú zenebarátok jubileu­mi — huszadik — zenei évada fejeződik be ebben a tanévben. Az Országos Filharmónia 1953 óta rendezi meg az ifjúsági koncertsorozatokat. Az első év­ben ötszáz általános iskolást és középiskolást tudtak megnyer­ni a rendszeres zenehallgatás­ra. Ma százezernél több az if­júsági bérlettulajdonos. A bér­letrendszerű koncertsorozato­kat vidéken is megrendezik 1961 óta. Az Országos Filhar­mónia a legjobb magyar zene­karokat és szólistákat viszi vi­dékre is, zenepedagógiailag is meggondolt, évről­ évre egy­másra épülő tematikájú re­mekművekkel. Az ifjúság a klasszikusokkal és a mai zene legjobbjaival ismerkedik meg. A harmincas években már volt hasonló kezdeményezés, de gazdasági nehézségek és a háború miatt elakadt. A „kis Filharmónia” gondolata azon­ban most újjászületett és nem­zetközi összehasonlításban is kitűnő szervezéssel, az iskolai ének- és zenetanítás hathatós segítségével felnevelődött a koncertező ifjúság. Nyilvánva­ló, hogy Kodály Zoltán zene­­pedagógiájának érvényesülése a konzervatóriumokban és az iskolákban ennek a nagy ze­nei érdeklődésnek a természe­tes háttere. A nem zenei álta­lános iskolások bérleti előadá­sain éppolyan „szakértő” kö­zönség tapsol s a játékos zenei versenyeken éppolyan találé­konyan vetélkedik, a spontán közös éneklésekben éppen úgy énekel kottáról, mint a zenei általános iskolák tanulói. Felnevelődött a koncertező ifjúság, húsz év alatt felnőtt egy fiatal magyar zeneértő és hangversenylátogató közönség. Megtelnek a magyar hangver­senytermek fiatalokkal, akik megalapozottan, és most már egy életre lekötötten rajongói a zenének. Hazánkban már nem lesz olyan probléma, hogy a hangversenyek kongó ter­mek*!!, vagy gyér közönség előtt zajlanak le. De az is bi­zonyos, hogy a zenei selejtet már nem lehet „eladni” ennek a hangversenyeken nevelt if­júságnak, új zenei nemzedék­nek. Ez pedig egyértelmű az­zal, hogy igényes közönség, te­hát nagy zenei követelmények jellemzik hazánkat, amit már külföldön is tudnak. A koncertbérletrendszer fej­lődésével kapcsolatban két gondot emlegetnek a mai szer­vezők. Budapesten nincs elég terem, vidéken pedig nem min­dig alkalmasak akusztikailag a termek és megdöbbentően rosszul van ellátva a vidék zongorával. A budapesti prob­léma nagyobb — sok milliós —, de megoldása ugyancsak ki­kerülhetetlen. Ez a hangversenyrendszer az iskolán kívüli nevelés egyik legfontosabb mozzanata. Nem áll azonban egyedül. Ma már érezhető tudatossággal és rendszerességgel kapcsolódik egybe az iskolai énektanítás, az iskolán kívüli hangszeres zeneoktatás, az ifjúsági hang­versenysorozat és az Ifjú Ze­nebarát Klubok hálózata. Ve­zető tanárok, elsőrangú zene­­pedagógusok, s egyik-másik ilyen zenei klub a jövendő nagy szólistákat készíti elő hi­vatására. A „Jeunesse csopor­tok”, nemzetközi háttérrel, ezek között is újabb lendületet képviselnek. Kitűnőek a kóru­saik és különösen az Ifjú Ze­nebarát Klubokból állandóan feltöltődő központi kórus, Ug­­rin Gábor vezetésével, amely megnyerte a BBC nemzetközi kórusversenyét, az arezzói kó­rusverseny második díját, és aranydíjat nyert a debreceni kórusversenyen is. Egy „felmé­rés” során sok fiatal írta meg zenei élményeit és véleményét a zene szerepéről saját életé­ben. Lester Erzsébet a Fővá­rosi Művelődési Ház klubjá­nak tagja, néhány sora mind­egyikért beszél: „Egészen meg­változott az egyéniségem. Zár­kózott lányból egy állandóan­ lelkesedő, boldog, sőt rajongó emberré váltam. A kórusban csodálatosan szép műveket énekelünk és mindig az az ér­zésem, hogy szétfeszíti a szíve­met a zene nagysága, gazdag­sága. És kötelességemnek ér­zem, hogy a sok szépet és jót nálamnál kisebbeknek is át­adjam. Borzasztó lenne, ha ez az összegyűlt, felhalmozódott, elraktározódott gazdagság kár­ba veszne.” A jubileumi­­ hangverseny­évad két nagyszerű hangver­sennyel fejeződött be. Ezeket egy-egy bérletsorozat befejező koncertjeként rendezték meg az ifjúságnak. Az egyik bérlet­ben hétszer játszották és így 8400 gyermek hallgatta Wat­ton brácsaversenyét, a MÁV Szimfonikusokkal, akiket Bo­­b­ritz Tamás vezényelt. A brá­csaversenyt Erdélyi Csaba — Lukács Pál növendéke — ját­szotta, aki ezzel 1972-ben Lon­donban megnyerte a brácsa­­versenyt, majd az Albert Hall­ban 8000 ember előtt mutatko­zott be. A hangverseny máso­dik számaként a gyerekek Mu­szorgszkij—Ravel: Egy kiállí­tás képei című művét kapták. Megjegyzendő, hogy ez a cso­port az évad során Sztravinsz­kij-, Haydn-, Bartók-, Bach-, Rossini-, Handel-, Mozart- és Prokofjev-, Szabó Ferenc-mű­­veket hallgatott. A második bérletben Gersh­win : Rhapsody in blue és Szo­­kolay Sándor: Néger kantáta című művét adták, és itt Szo­­kolay számolt be műve kelet­kezéséről és szándékáról. Ez a hangverseny is hatalmas, tom­boló sikert jelentett. Ezzel a bérlettel egyébként az évad so­rán Händel-, Cimarosa-, Tar­tini-, Kodály-, Bach-, Mozart-, Beethoven-, Rich­ard Strauss­­műveket hallgattak a gyerme­kek. Az évad másik záró esemé­nye az Ifjú Zenebarát Klubok hangszerszólistá­­ak hangver­senye volt a központi ifjúsági zeneklubban, a Vigadóban. Lu­kács Pál brácsaművész elnök­letével a zsür egyhangúan egy tízéves gyereknek adta az első díjat, s ezen belül a hegedű­­verseny első díját. Stuller Gyu­la, a XII. kerület klubjának versenyzője, ötödik osztályos általános iskolás, az idén ő képviseli a salzburgi Mozart­­versenyen a­­magyar ifjúsági zenei klubokat. A zongoristák között Misch József lett az el­ső, a XXI. kerület versenyzője, az egyéb hangszereken folyó versenyt pedig Káfer György nyerte klarinéttal. Az ifjúság zenei életének fej­lődésével egyidőben megszapo­rodtak az elvi jelentőségű szo­ciológiai, pszichológiai tanul­mányok a zenéről, a zene és az ifjúság viszonyáról. Temesvári Judit például kérdőíves és kikérdező mód­szerrel felmérést végzett beat­­klubok tagjai között arról, hogy a beatrajongók érdeklő­dése egyoldalú-e a beat iránt, vagy vannak egyéb művészeti­­tudományos-szórakozási igé­nyeik is? A Valóságban, Ön­ismereti kör egy fővárosi beat­­klubban címmel azt vallja, hogy alkalmazkodni kell a fia­talok igényeihez és kimutatja, hogy ezek nemcsak a gitárze­ne iránt érdeklődnek, igényük van, lenne másra is. A megje­lenő ifjúsági tömegeket azon­­ban a rendezők „bevételi lehe­tőségnek” tekintik, és nem gondolnak arra, hogy ezt a már létrejött formát egy új­fajta művelődési módszer ki­alakítására használják fel”. Nincsenek kulturális szaka­dékok, neveléssel szerves kul­túra építhető. Ami szakadék­nak látszik, mintha az ifjúság zeneileg két táborban volna, valójában egy feladat elhanya­goltsága. Dezséry László — Szerda, 197­3. június 1 A szovjet Mojszejev együttes befejezte tizenegy napos bel­giumi vendégjátékát. A brüsz­­szeli lapok nagy elismeréssel írnak az együttes nagy sikerű fellépéseiről. oo A csehországi Jablonec nad .Nisouban június 7-én megnyit­ják az üveg- és porcelánipari termékek nagyszabású nem­zetközi kiállítását. Magyar vál­lalatok is­­ bemutatják gyárt­mányaik széles skálájét. A Buenos Aires híres színháza, a Teatro Colon fennállása óta most első ízben indul európai turnéra.* A Vidám Színpad társulata Szabadkán, Bácstopolyán és Zentán vendégszerepei Gádor Béla—Görgey Gábor—Fényes Szabolcs „Részeg éjszaka” cí­mű zenés vígjátékával, amely­nek egyébként — már majd újra Budapesten — június 22-én lesz a 100. előadása. Gobbi Hilda kitüntetése Az Elnöki Tanács­ro­ól Hilda Kossuth-díjas kivál művésznek, a Nemzeti Színhá tagjának kiemelkedő művész munkássága elismeréséül, 6­ születésnapja alkalmából Munka Érdemrend arany fo­kozata kitüntetést adományoz­ta. A kitüntetést dr. Simó Je­nő művelődésügyi miniszter­helyettes adta át. * Még fiatal volt, az mikor tür­dökletesen megformált őres asszonyokat játszott, példái Karnyónét, Csokonai pipeski de­epekedő hősnőjét. Mi nem volt egészen fiatal, am­kor az ifjúság erejével hoz­ta elénk Shaw Szent Johanni­ját, és a parasztlányból le hadvezér mögött a jó ügyi vetett hit csodáját. Szavalást bán­t azóta, hogy előszi szavalta egy régi könyvnap, József Attila Munkásokját ■ pátosz és keserűség, lendült és irónia elegyedett. Ma is se és sokféle arcot rajzol meg színpadon, a filmeken, a­­ dióban Gobbi Hilda, a „­ Szabó néni, aki nyájasan zsa­­folódik házanépével, és akikt „Kedves Szabó néni” megszó­lítással címezik leveleiket hallgatók. Ő Vássza Zsele­­nova, Gorkij zord hősnőj­e Párizs bölcs bolondja, vai fergetegesen mulatságos szá­zad eleji pesti mama egy Szí­mory-vígjátékban. És karvezí­tő Dajka antik görög — és klasszikusokat modernizáló ■ tragédiákban. Annak idején egyik szépes keze volt Aase anyó szerei Ibsen Peer Gyntjében. Ők látták, nem feledhetik, hogy ő repült az akkor még fiat színésznő által megformt „anyó” Peer meséinek varáz­latára föl, mind magasabb. A hozzá hasonló formátum színészek azonban egy kidt bennünket varázsolnak „Az anyók”-ká. Vagyis igazat mo­dó meséikkel, mesélve kézi igazságaikkal bennünket eme­nek álmok és tervek, céh szépségei és szépségek célj felé. A könyvhét eseményei Az ünnepi könyvhét első­­ napjának budapesti forgala másfélszerese az elmúlt év­nek. Különösen élénk az é­deklődés az Ady-szobor elő reprezentatív sátornál, a Bi­ha Lujza téren, a Vígszín­ előtt, a Váci utcai szín könyvsátraknál. Legjobban ünnepi alkalomból féláron ár­sított antológiák fogynak. Körkép, a Rivalda, a Szép ve­sék, valamint a Tengeri is című szovjet n­ovelláskör Népszerűek az új sorozatok a Remekírók és a Szovjet Ir­dalom Könyvtára. A Cli­mica Hungarorum példáni majdnem teljesen elfogytak. A szombathelyi Kanizs Dorottya Gimnáziumban isk­oai könyvtárat avattak. Az ü­nepségén jelen volt Garai G­bor költő. Veszprémben, az Eötvös K­roly megyei könyvtárban a P­­őfi Színház felolvasó színpad emlékműsort adott a nagy könyvnyomtatás 500 éves j­bileuma alkalmából. Az ír ördöge című műsort Neme László drámáiból állította össze. Az ünnepi könyvhét alku­mából szlovák íródelegáció l­togatott a Nógrád megyei P£­varc községbe. Dr. Emil Bole­lav Lukac költő, dr. Csam Sándor pozsonyi egyetemi t­nár és dr. Rudolf Brtan, Szlovák Akadémia munkatá­ra a nemzetiségi község klu könyvtárában baráti beszélg­­ést folytatott az olvasókkal. A könyvheti könyvek szer közül ma a Liszt Ferenc tér délután Déry Tibor, Hegedűs C­za, Móricz Lili, Hajnal Anna Rákos Sándor, a Miklós téren I­kó Ágnes, a Vígszínház előtt (­kény István és Móricz Lili, a B­ea Lujza téren Déry Tibor, Aba Béla, Kertész Ákos, Fodor Andr Nemes László és László Anna c­iikál, a Váci utcában a Csók I­ván Galéria előtt Móricz Lili Örkény István, a Váci utcai d­i bolt előtt Paul Kunsberg és Ju Korolkov, a Váci utcai FENYSZI előtt Erdődy János és Tótfali István, a Váci utcai Muska presszó előtt Somlyó György, Pesti Színház előtt László Anna Gondolat Könyvesboltban Aba Béla, dr. Grétsy László, a Sze­számgépipari Gyárban Szilvási I­­ós, a Minőségi Cipőgyárban Pa­tai Boris, a pesterzsébeti Műve­­dési Házban, a „Csiliben” pec délután négytől Fehér Klára Nemes László dedikál. A M1 igazgatóságon ugyancsak délut négy órától Sánta Ferenc találk­zik olvasóival.

Next