Magyar Nemzet, 1975. április (31. évfolyam, 77-100. szám)

1975-04-12 / 85. szám

V­ agy hét KDMPEST HANGVERSENYTERMEIBEN TYIHON HRENNYIKOV vendégszereplése fémjelezte a Budapesti Filharmóniai Tár­saság Zenekarának hétfői est­jét; Kórodi András vezényelt. A Szovjet Zeneművészek Szö­vetségének elnöke kiváló ze­neszerző és világjáró zongora­­művész, aki felszabadulásunk ünnepi eseménysorozatát Má­sodik zongoraversenye bemu­tatásával tisztelte meg. A hatvankét esztendős Hrennyikov nagyszerűen zon­gorázik. Játékában a zeneszer­ző robusztus egyénisége mu­tatkozik meg, tónusa hatalmas — kizárólag a forte dinamika különböző fokozatait alkal­mazza —, billentése magvas, erőteljes, egy-egy hang, amit leüt, önmagában is karakte­risztikus, dús zengésű, fényes és nagyon határozott. Interp­retációja lényegretörően egy­szerű, tömör és — amennyire telt tónusa megengedi — pu­ritán. A sokat megélt, sokat tapasztalt és a nagyon elfog­lalt emberek modorában mu­zsikál, társasági csevegés hangja idegen tőle. Formálása a nagy felületek világos és plasztikus érzékeltetése révén logikus és jól követhető. Tekintettel arra, hogy Hrennyikov zongorajátékáról saját műve előadása során tá­madtak e benyomások, jó­szerével zenéjére is állnak a fent elmondottak. Mű és elő­adás ez esetben szétválasztha­­tatlan egységet jelentett a hangverseny közönsége és a rádióhallgatók számára, ezt a közvetítést több külföldi rádió­­állomás is átvette­. Ha a hal­lottak alapján találgatni kelle­ne, saját zenéjén kívül melyik zeneszerző világa állhat közel a zongoraművész Hrennyikov­­hoz, elsősorban Bachra esik a választás, nemcsak azért, mi­vel a zongoraverseny anyaga szinte mindvégig kontrapunk­­tikus szerkesztésű, hanem azért is, mert zongorajátéká­nak fortétól fortisszimóig íve­lő teraszos dinamikáját nehe­zen lehet más zeneszerző stí­lusába beilleszteni. De mindez csak találgatás, elképzelhető, hogy ezt a dinamikát éppen saját kompozíciójának kívá­nalmaihoz alkalmazta a zon­goraművész. Hrennyikov Második zon­goraversenye úgyszólván mindvégig a zongora kizáróla­gosságának jegyében fogant; a zenekar szerepe merő deko­ráció, szinte elhanyagolhatóan másodrendű fontosságú. Nem­csak a klasszikus-romantikus versenyművek hagyományos „tutti szakaszaitól tekintett el Hrennyikov, hanem a ba­rokk concertók „ritomell”-jeit is kiiktatta kompozíciójából. A zenekarnak csak azt enged­te meg, hogy a mindvégig el­lenpontozó, nagy jelentőségű és a több évszázados stílusremi­niszcencia ellenére is eredeti hangú, mindvégig lebilincse­­lően érdekes zongoraszólam szerény kísérője legyen. Csak a befejezés lekerekítő vissza­emlékezése során juttatott né­mi szerény formaalkotó funk­ciót az együttesnek. Annál na­gyobb erénye, hogy a szünte­lenül foglalkoztatott szóló­­hangszer zenei anyában nyo­ma sincs a virtuóz üresjára­toknak, tetszetős passzázsok­nak, ékes kádenciáknak. Ez a nagyon igényes mondanivalót hordozó zongoraszólam a ma­ga bonyolult szólamszövedéké­ben is áttetszően egyszerű és komoly, minden ritmikai gaz­dagsága ellenére is lapidári­­san súlyos. A kompozíciót is­métlést követelő, zajos tet­széssel fogadta a közönség. Voltaképpen ekkor került sor a Filharmonikusok igazi produkciójára (a műsort be­vezető Galántai táncok sajnos e tekintetben nem méltó em­lítésre). Szabó Ferenc Föltá­madott a tenger című orató­riumát nemcsak a Budapesti Kórus lelkes közreműködése vitte megérdemelt sikerre, ha­nem Koron­di György szépen megformált tenorszólói és a végre magára talált zenekar pontos, tiszta és bensőséges muzsikálása is. A rég nem hallott kompozíció új színeit csillantotta fel, új megkapó részleteit tárta fel Kórodi András a hangverseny befeje­ző számában. A MISKOLCI SZIMFONI­KUS ZEnEKAR, mint buda­pesti vendégszereplései során minden alkalommal, ezúttal is kiválóan képzett, fegyelmezett és temperamentumosan mu­zsikáló együttesnek bizonyult. E tulajdonságok a zenekar vendégkarmesterében, a fiatal Erik Klaasban is felfedezhe­tők, aki Tallinnból jött hoz­zánk. Erik Klaas nagy körül­tekintéssel és imponáló biz­tonsággal vezényel. Nem bo­csátkozik látványos modoros­ságokba, szerény és tárgyila­gos magatartása éppoly rokon­szenvessé teszi, mint a zene­műveket meközelíteni próbáló őszinte lelkesedése és művészi alázata. Produkciójából egye­dül a hangzás árnyalatainak gazdagabb rétegei hiányoznak. Vizuális hasonlattal élve, en­nek a zenekari hangzásnak nem volt kellő mélysége,­­a különféle hangszercsoportok dinamikájának arányaira nem ügyelt eléggé a karmester. Gondos munkáját dicséri ezzel szemben az össz­játék hibát­­lansága és az a mértéktartó ízlés, amely Csajkovszkij Ne­gyedik szimfóniájában való­ban az orosz zene klasszikusát elevenítette fel. A második tétel tiszta vonalrajzú, szépen árnyalt dallamai valósággal kamarazenei finomsággal szó­laltak meg. Baranyai László Csajkovsz­kij b-moll zongoraversenyét adta elő, múlt heti szereplésé­nél lényegesen jobb diszpozí­cióban, nagyvonalú virtuozi­tással és igen szép tónussal. Nem vitás, hogy ez a gyöngy­házfényű billentés kitűnő fia­tal zongoraművészünk játéká­nak legfőbb ékessége. Remél­hetőleg ezt ak­kor sem veszíti majd el,­­ ha az úgynevezett nagytechnika, a dübörgő ok­­távfutamok és mennydörgő akkordzuhatagok kivitelezése során a kisebb bizonytalansá­gi tényezőket végleg felszá­molja. A ráadásul előadott Liszt-koncertetűd (Manók tán­ca), éppen, mert ennek a koc­kázatnak nem volt kitéve, meggyőző bizonyságát adta Baranyai László ragyogó kva­litásainak. Pándy Marianne 4 A magyar zene fesztiválja Svájcban A luzerni fesztivált ebben az évben Bartók munkásságának szentelik. Az augusztus 13. és szeptember 6. között elhangzó 12 hangverseny csaknem mind­egyikén szerepel Bartók egy­­egy műve, s az egyik koncer­ten kizárólag kortárs magyar szerzők művei hangzanak el. A svájci fesztivál megnyitó koncertjén Ferencsik János Bartók Táncszvitjét, Beethoven VIII. szimfóniáját és Liszt Koronázási miséjét vezényli. Augusztus 20-án Kocsis Zoltán és Ránki Dezső Mozart két­­zongorás versenyművét tolmá­csolja, majd ugyanezen a kon­certen Bartók II. zongoraver­senyét Kocsis Zoltán adja elő. Bemutatkozik a Budapesti Ka­maraegyüttes is Mihály András vezényletével; műsorán a diri­gens kompozícióján kívül Szől­­lősy András, Durkó Zsolt, Kur­­tág György és Balassa Sándor egy-egy műve szerepel. Az augusztus 31-i „Clara Hasel” emlékhangverseny szó­listájának a fesztivál rende­zősége Ránki Dezsőt kérte fel. A fiatal pianista Händel, Mo­zart és Schubert művein kí­vül Bartók Szvitjét (Op. 14.) tűzte műsorára. Bartók egyéb művei Yehudi Menuhin, Peter Schreier, Sil­­vio Varviso, Moshe Atzman, a tokiói vonósnégyes, Riccardo Muti, Maurizio Pollini, Ernest Bour, Itzhak Perlman, Zubin Mehta, Herbert von Karajan, Edith Mathis és Pierre Boulez interpretálásában fognak el­hangzani. Herbert Blomstedt svéd di­rigenst nevezték ki a drezdai Állami Opera és a drezdai Ál­lami Zenekar vezető karmeste­révé. Blomstedt 1967 óta a dán rádiózenekar vezető karnagya, vendégként gyakran vezényelt Drezdában is.♦ Két új magyar film vitáját rendezi meg a népfront ápri­lis baji a Fehérvári úti Főváro­si Művelődési Házban: 16-án öt órakor Böszörményi Géza Autó című vígjátékát mutatják be és vitatják meg a népfront Filmfórumán. Magyar Nemzet Megemlékezések a költészet napján A költészet napján, József Attila születésének 70. évfor­dulóján megkoszorúzták József Attila sírját a Mező Imre úti temetőben, a munkásmozgalmi panteonban. Az MSZMP­­ Köz­ponti Bizottsága nevében dr. Kornidesz Mihály, a KB tudo­mányos, közoktatási és kultu­rális osztályának vezetője, és Agárdi Péter, a KB munka­társa, a Kulturális Miniszté­rium nevében dr. Marczali László miniszterhelyettes és Tóth Gyula, az irodalmi osz­tály vezetője, az írószövetség részéről Garai Gábor főtitkár­­helyettes és Molnár Géza, a titkárság tagja helyezte el ko­szorúját József Attila sírján. A Nógrád megyei Csesztvén a költészet napján avatták fel az emléktáblát az iskolán, ahol 1944-ben Váci Mihály tanított. Emlékbeszédet Czine Mihály mondott. Balassagyarmaton, a Mik­száth Kálmán művelődési köz­pontban irodalmi estet ren­deztek a költészet napján. Kaposvárott a Latinca Sán­dor megyei művelődési köz­pont színháztermében péntek este rendezték meg a József Attila szavalóverseny orszá­gos döntőjét. Jelen volt dr. Marczali László kulturális mi­niszterhelyettes, Kurdi Béláné, a SZOT alelnöke. A zsűri elnö­ke Nagy László költő, tagja Juhász Ferenc, Bánki Zsuzsa, Dorogi Zsigmond, a rádió fő­osztályvezetője és Debreceni Ti­bor, a Népmű­velési Intézet osz­tályvezetője. A műsort Simon István vezette. Balatonszárszón is megko­szorúzták József Attila szobrát. TOSCA a Pécsi Nemzeti Színházban William Ashbrook Puccini­­könyve szerint a Tosca egyik balul sikerült paviai előadása után ezt írta egy levelében Puccini: „...szomorú korszak­ban került színre a Tosca. Ki­vesztek a művészek!... Azt a hibát követtem el, hogy olyan operát írtam, amelyet sohasem adnak majd elő úgy, ahogy kellene”. A zeneszerző rossz hangulatában fogalmazta ezt a levelet, bár világszerte egy sor unalmas és átélés nélkül leda­rált Tosca-előadás valóban mintha az ő igazát bizonyítaná. A pécsi bemutatót látva azon­ban bátran állítható, hogy ez­zel az előadással a szigorú íté­­letű Puccini is meg volna elé­gedve. A kitűnő produkció egyik legfőbb pillére ezúttal nem a zenei kivitel — noha az is figyelemre méltó —, hanem a rendezés. Eck Imre, aki ba­lettkoreográfiái mellett az utóbbi időben több operát ál­lított színre a Pécsi Nemzeti Színházban, egyre otthonosabb az operarendezésben. Don Carlos rendezése még vitatható volt, a Hoffmann meséiben akadtak szertelenségek, de a Tosca rendezése világos, tisz­ta, egyértelmű és zenei fogan­tatásé. Az ugyancsak Eck Imre által tervezett díszletek éppen­­csak jelzik a Sant’Andrea del­­la Valle templom belsejét, a B­arnese-palota egyik termét és az Angyalvár teraszát; az első felvonásban hat kék színű, kör alapú oszlop, a másodikban öt hasáb alakú pillér, a harma­dikban barna színű, lépcsőkkel megközelíthető emelvény lát­ható, amihez a templomi kép­ben a tetőről vízszintesen fel­függesztett rozsdabarna kereszt járul, olyan, mintha valamely modern képről került volna színpadi térbe. Ezt a keresz­tet azután a másik két fel­vonásban érdekesen variálja a tervező, hol térdíszítő elemmé, hol rácsozattá alakítva át. No­ha egy, a századfordulón be­mutatott és száz évvel még annál is korábban játszódó ro­mantikus opera színpadán szokatlan a jelzett díszlet. Eck Imre ezúttal azért élhetett ez­zel a stílussal, mert a játék mindent kifejez és mindenben eligazít. Ehhez jó fogódzót ad­nak a jellemeket pontosan meghatározó kosztümök is, amelyeket ugyancsak a rende­ző tervezett. Apró motívumokból összeál­ló, mély drámát állít a néző elé a rendező. Az érzelmek túl­fűtöttsége jellemzi az előadást; Tosca és Cavaradossi szenve­délyes szerelme, Scarpia mohó sóvárgása. Ez a felfokozott szenvedélyesség rendkívül fe­szült, érdekes és újszerű szín­padi megfogalmazásokat sugall a rendezőnek. Színpadi kivitel és nagyon gondos zenei megmunkálás szerencsés találkozása a pécsi Tosca. A zenei kidolgozás fő érdeme mindenekelőtt a zene­­igazgatóé, Breitner Tamásé, aki ebben a városban évről évre egyre színvonalasabb opera­­kultúrát teremt. Puccini­ értel­­mezése éppen olyan drámai, valódi érzelmektől áthatott és őszinte emberi, mint amilyen a rendezőé. Breitner Tamás ki­tűnő betanító és karmesteri koncepcióját a zenekar hajlé­konyan, örömest valósítja meg, és különösen a vonósok, azon belül is a gordonkások­ tűn­nek ki kulturált játékukkal. (Ugyanezt az elykor recsegve megszólaló rezesekre kevésbé lehet elmondani.) A gondos rendezés mellett a betanítás eredménye is, hogy a Puccini-dalmű Pécsett általá­ban szépen, olykor pedig kife­jezetten gyönyörűen szólal meg. Az előadásnak minden szem­pontból kimagasló alakítása Németh Józsefé, Scarpia sze­repében ; ez a fiatal művész hangban és játékban pontosan meg tudja fogalmazni a zenei­leg olyan plasztikusan jellem­zett zsarnokot. Németh Alice Toscája jó körvonalú alakítás, ha énekhangja a premieren né­ha kisebb indiszpozíciókkal küzdött is, játéka pedig­­továb­bi színekkel még gazdagítható volna. Cavaradossit Horváth Bálint énekelte olaszosan lágy, lírai tenorhangon, figyelemre méltó zenei és színészi kvali­tásokkal. A vidéki operaelőadások egyik sajátossága, hogy a kis énekeslétszám miatt az epizód­­szerepekben is vezető művé­szek lépnek fel. Így emelte csaknem főszereppé Angelottit Marczis Demeter és a sekres­tyést , akinek beállítása ugyancsak a rendezői elképze­lést dicséri — Berczeli Tibor. Az első felvonás Te Deum­­jelenetében fontos feladatot bí­zott a zeneszerző a kórusra; ezt a feladatot a pécsi színház énekkara a karigazgató Károly Róbert vezetésével kiválóan látta el, figyelmesen követve a karmester átgondolt zenei uta­sításait. Gábor István Magyar kulturális hét az NDK-ban A Német Demokratikus Köz­társaságban pénteken megkez­dődött magyar barátsági és kulturális héten a színészek 18 magyar prózai és zenei művet fognak bemutatni 48 előadás­ban, 25 koncertet rendeznek, a mozik hat magyar játékfil­met vetítenek, és NDK-szerte irodalmi, képzőművészeti, fotó­­művészeti és egyéb témájú ki­állításokat rendeznek Magyar­­országról. A magyar hét ünne­pélyes megnyitója pénteken este lesz a berlini operaház­ban, ahol a Magyar Állami Operaház Szokolay Sándor Sámson című operáját adja elő. A magyar hét megnyitásá­val kapcsolatban pénteken sajtóértekezletet tartott Sieg­­fried Wagner és Garamvölgyi József kulturális miniszterhe­lyettes, Lukács Miklós, az Operaház igazgatója. Romániába utazik a Nemzeti Színház Egyhetes romániai vendég­­szereplésre utazik hétfőn a Nemzeti Színház. A társulat re­pülővel indul Bukarestbe, ahol három előadást tartanak. Két alkalommal a Bánk bán kerül színre a román főváros nemré­giben korszerűsített Nemzeti Színházában, majd­­ április 17-én — Maróti Lajos Az utol­só utáni éjszak­a című drámá­ja. Április 20-án a kolozsvári Nemzeti Színházban a Bánk bánt, a következő este pedig a Maróti-művet játsszák. Ezzel a turnéval a magyar színészek egyben, a bukaresti Nemzeti Színház tavalyi nagy sikerű magyarországi turnéját is viszonozzák. Altakti, M­. O. Olcsai-Kiss Zoltán kisplasztikái a Csók Galériában Kétszeresen jeles esztendő az idei Olcsai-Kiss Zoltán szobrászművész számára. No­vember 4-én ünnepelheti nyolcvanadik születésnapját, e tavaszi hetekben pedig az egész országgal együtt kö­szöntheti a harminc esztende­je eljött szabadságot, amely az emigráció hosszú évtizedei után megnyitotta előtte hazája határát, otthonát. S ugyan miképpen köszönthetné mél­tóbban egy művész élete — mások számára is sokat je­lentő — fordulatait, mint mű­veinek tárlatával? A logika „legegyenesebb út­ján született” következtetése szerint : életművének vissza­pillantó felsorakoztatásával. De ugyan ki, s ugyan melyik kiállítóteremben tudná —pél­dául — méltó környezetbe ál­lítva bemutatni Olcsai-Kiss Zoltán kétségtelen főművét, a Kerepesi temető Munkásmoz­galmi Mártíremlékművét, hogy társait, a Kazinbarcikán álló Táncospárt, az ózdi Fésülködő nőt, a gyulai Lenin-szobrot, a nyíregyházi Szamuely-em­­lékművet, s a többieket? Már­pedig nélkülük, nyilvánvaló, nem lehet Olcsai-Kiss Zoltán életművéről beszélni. Olcsai-Kiss Zoltánt — és tárlatának rendezőit — még­sem ezek a problémák tartot­ták vissza az életmű bemu­tatásától. Az ok más — fon­tosabb is, szebb is: Olcsai-Kiss Zoltán új művei kértek helyet a Csók Galéria termében, azok a kisplasztikai sorozatok és azok a kör-domborművek, va­lamint érmek, amelyek java­részének ez a fiatalos lendü­lettel felépített tárlat jelenti a premierjét, első nyilvános szereplését. Az új művek feszítése azon­ban — ez is a jó tárlatrende­zés titka —, sohasem lehet olyan erős (olyan erőszakos), hogy teljességgel nélkülözni tudja az életmű régebbi réte­geinek hátterét, legalább a kiválasztható főművek jelzés­szerű megjelenését. Ezen a bemutatón, Olcsai-Kiss Zoltán tárlatán, igaz, nagyon köny­­nyű volt a rendezők dolga, töprengés és gond nélkül emelhették ide, a bemutató középpontjába az életmű köz­ponti alakját, a Kerepesi te­mető Mártíremlékművét, illet­ve a nagy kompozíció egyen­értékű, minden erényét meg­mutató, kisebb léptékű válto­zatát. Ez a mű aztán, mint minden hozzá hasonló súlyú munka, már mintegy Nap-ként gyűjti maga köré a többieket, szer­vezi meg szellemének erővo­nalai köré társait, az egész kiállítást. De kell is ez az erő! Mert most látszik igazán, mennyire sok szálból szövődő Olcsai-Kiss Zoltán munkássá­ga, s milyen sokfajta merész­ség mozgatja, hány fordulat veri föl látszólag töretlen nyu­galmát, s hogy higgadtsága nem az akadémiáé, hanem a magabízó kísérletezőé. Bár ez utóbbiról talán fölösleges is beszélni, hiszen aki csak egy futó pillantást vetett már Ol­csai-Kiss Zoltán életművére (s az életművön belül példám elefántcsont szobrainak köré­re) meggyőződhetett erről. Akinek pedig e régebbi élmé­nyek megerősítésére van szüksége, megkapja a Csók Galéria bemutatóján: a Sár­­kányölő, s mellette egy másik, finoman munkált, gracilis kompozíció pontosan tükrözi Olcsai-Kiss Zoltán munkássá­gának ezt a rétegét. Olcsai-Kiss Zoltán kísérle­teit azonban nem lehet csupán az anyagok és a formák von­­zataként szemlélni. Különö­sen nem munkásságának je­lenlegi periódusában, amely­ben — tárlatának tanúsága szerint — elsősorban a tarta­lom, s a mélységeit kibontó témakörök feldolgozása fog­lalkoztatja. Az e téren végzett kísérletek azonban nem ke­vésbé merészek az imént em­­legetetteknél. Hiszen velük is nagy fába vágta a fejszéjét: egyrészt a muzsika testi-lelki lényének és lényegének szo­­borba­ formálása izgatja, más­részt az emberi természet két sarkított karakterpólusa, Don Quijote és Sancho Pansa el­­lentéte-összetartozása. Ami­ből egyébként, mint több vál­tozatban is elkészített mun­kájának minden megjelenése meggyőz. Olcsai-Kiss számára az összetartozás a fontosabb, hisz tudván tudja, hogy mind­kettő­­ bennünk lakik. A nagyobb próba tehát: a mu­zsika. Olcsai-Kiss több oldal­ról közelíti meg: muzsikus­típusokat kutat föl és mintáz meg (Tenorista, Basszista, Zongorista, Karmester), zene­­szituációkat keres (Bölcsődal, Koldus-zene, Nászinduló, Sír­va vigad a magyar) és zenei korszakok szimbolikája után kutat (Barokk zene, Beat zene) — a témától függően váltako­zó eredménnyel, de mindig szívós erőfeszítéssel és szak­mai alázattal. A két nagy ciklus persze nem tölti Olcsai-Kiss Zoltán tárlatát. Jut hely, mint aho­gyan gondolat és munkakedv is jutott, másnak is. Hiszen mellettük olyan kompozíciók sorakoznak itt, mint Kun Béla portréja (szobor- és érem­változatban is), az öntöző lány kedves figurája, az Olvasó lány finom alakja, a Fekvő akt, az Arany János-portré, s a Tarasconi Tartarint élővé varázsló, a szó minden értel­mében megtestesítő karakter­figura. És tovább, az érmek, a reliefek sora (a Színház cik­lus, a Budapest-érem, a Bohóc, a Fővárosi Tanács emlékér­me), majd végül azok a „funk­cionális plasztikáknak nevez­hető művek, amelyekkel (anyaguk és rendeltetésükben kifejezett tartalmuk terén) Olcsai-Kiss Zoltán műfajának határait tapogatja-tágítja. "­­. NAPLÓ | Aprilia 12 Hazaérkezett a Szovjetunió­ból a Vígszínház társulatának első csoportja. A „Három nő­vér” szereplőit mind Moszkvá­ban, mind Kijevben nagy sze­retettel fogadta a közönség. A társulat többi tagja Örkény István Macskajátékával foly­tatja vendégszereplését.­­ Pénteken Párizsban szívbán­­talmakkal kórházba szállítot­ták Josephine Bakert. A 69 éves világhírű sztár tíz nap­pal ezelőtt lépett újra színpad­ra, hogy megünnepelje pálya­kezdésének fél évszázados ju­bileumát.♦ Az ungvári múzeumban ün­nepélyesen megnyitották a Nyírség három évtizedes fejlő­dését bemutató fotókiállítást. A nyíregyházi Jósa András Mú­zeumban viszont a „Kárpát- Ukrajna szabad 30 esztendeje” című fotótárlat nyílik meg va­sárnap. 150 Mándy Iván Tribünök árnyé­kában című könyvéről rendez vitát a Hazafias Népfront bu­dapesti irodalmi fóruma a Népköztársaság útja 125. alatti népfrontszékházban április 21-én, hétfőn fél hatkor. Vita­indítót Lengyel Balázs tart. A felszabadulásunk harmin­cadik évfordulóját köszöntő jubileumi képzőművészeti ki­állítást április 19-én, szomba­ton délben nyitja meg Somo­gyi József szobrászművész, a Képzőművészek Szövetségének elnöke a Műcsarnokban. ♦ Április 15-én, kedden dél­után három órakor a Fészek Klubban köszöntik a 80 éves Lázár Máriát. Ez alkalomból levetítik a „Három sárkány” című régi magyar filmet is.­­ Varga László grafikusművész kiállítását Granasztói Pál nyit­ja meg április 15-én, kedden 6 órakor a Fészek Művészklub­ban. A tárlat április 27-ig lesz nyitva.­ Megnyílt a Nemzeti Galériá­ban Sirdy Brutus emlékkiállí­tása. A Galéria öt évvel ezelőtt elhunyt, kiváló restaurátora jeles festő is volt, és a kiállítás ötven év terméséből mutat be ötven képet.­ Koós Iván bábművészeti ki­állítását a Petőfi Irodalmi Mú­zeumban április 17-én 12 óra­kor nyitja meg Gyurkó László. Közreműködik B. Kiss István, Erdős István: Gruber Hugó: az Állami Bábszínház művészei.

Next