Magyar Nemzet, 1975. október (31. évfolyam, 230-256. szám)

1975-10-21 / 247. szám

4 A RÁDIÓ MELLETT Kíváncsiak vagyunk egymásra „Megint egy telefonos mű­sor!” A­mi tagadás, rossz elő­érzetek gyötörtek, amikor hí­rét vettem az új adássorozat­nak. Hiszen maga a telefon mint technikai berendezés, kétségkívül nélkülözhetetlen a rádióban, de az idők során túl gyakran szolgált kétes értékű produkciókat is, túl sokszor éltek vissza vele, semhogy ne táplálnánk vele szemben né­mi gyanakvást. A megbízha­tóan rossz izlésűek, a giccs­­imádók, a sírva vigadni­ vá­­gyók, a búfeledtető zenés marhaságok kedvelői, a re­­keszizom-csiklandó, alpári hu­mor kultiválói szinte kisajá­tították a telefonos kívánság­­műsorokat, s a riporteri édel­­gésnek, míveskedő bájolgás­­nak, gügyögő hercigeskedés­­nek is meglehetősen sokszor vált közvetítőjévé az érzékeny membránlemez. Talán érthető, ha ilyen sej­telmek után minden vonat­kozásban meglepetésként ha­tott rám ez a műsor. Előítéle­teim percek alatt szétfoszlot­­tak, mert Petress István és fiatal munkatársai éppen azt bizonyították be, hogy a tele­fon önmagában a legkevésbé sem meghatározója egy mű­sor minőségének. Hiszen itt a példa rá, hogy mindenkihez egyaránt szóló, egyenletes színvonalú, értékes és ízléses műsor is születhet a telefon segítségével. Mi kell hozzá? Olyan alapos előkészítő mun­ka, olyan átgondolt előzetes szűrés, mint amilyennel ez az adás készült. A szerkesztő ré­széről olyan valóban demok­ratikus alapállás, amely az os­toba kéréseknek, az ízetlen kí­vánságoknak nem ad teret, bátran szelektál, mert azt tartja szem előtt, hogy a mű­sort meghallgató többség igé­nyeit kell kielégíteni s nem a saját gyönge ízlésüket mások­ra ráerőszakoló kérésekét. A világ teli van izgalmasan gondolkodó, érdekes sorsú em­berekkel, akikről nem tudunk, s akik szintén nem tudnak egymásról. De: „kíváncsiak vagyunk egymásra”! S ez a fontos. A kíváncsiságnak sok­féle formája lehet: olykor csak tanácsra van szüksé­günk, máskor vitatkozni vá­gyunk, megint máskor olyan valakit keresünk, akivel rokon az érdeklődésünk. Petress István ilyen emberekre buk­kant és fülünk hallatára ösz­­szeismertette őket. Óvakodott a beszélgetések túlszervezésétől, az előzetes túlbiztosítástól. Bizalma teljesen igazolódott: a véleménynyilvánításban nem korlátozott emberek őszintén, közvetlenül és roppant érde­kesen beszélgettek egymás­sal. Számomra külön rokon­szenves vonása volt az adás­nak, hogy amikor vita alakult ki, a műsorvezető is belekap­csolódott, de nem a tömeg­kommunikációs nagyhatalom fensőbbséges képviselőjeként, hanem mint olyan harmadik, akinek szintén joga van ön­álló véleményt hangoztatni. Úgy sejtem, ennek a „tele­fonos műsornak” rendszeres hallgatója leszek. Szóljatok, szép szavak A rádió ifjúsági osztálya eddig is sokat tett az amatőr színjátszó mozgalomért. Időről időre közvetítette fesztiváljait, lehetőséget adott a mozgalom helyzetének felmérésére. Köz­vetítései azonban szükségkép­pen ünnepi seregszemlékhez kötődtek. A most induló, ha­vonta jelentkező magazin­­műsor már arra is módot nyújt, hogy munka közben, hétköznapjaiban ismerjük meg a különböző csoportokat, fris­siben értesüljünk az új kez­deményezésekről, időben hall­juk gondjaikat, s hogy így ta­lán a segítség is hamarább ér­kezzék el hozzájuk. Színes, sokfelé figyelő, ám főképp informatív jellegű volt a magazin első száma. Hal­lottunk az amatőr színpadok nyári táborozásáról, a külföl­di turnékról, a gyermekszín­játszás új útjait kutató izgal­mas kísérletekről, egy amatőr­rendezői dinasztiáról, a jövő év terveiről, s még sok egyéb­ről. Egyetlen vonatkozásban keltett hiányérzetet ez a mindvégig érdekes, jól pergő műsor (szerkesztő-műsorveze­tője: Asperján György, mun­katársai Szödy Szilárd és Kiss Magdolna), s ez nem annyira az elhangzottak bírálata, mint inkább kérés a jövőre nézve. Az amatőr színjátszó moz­galom túl van már azon a fejlődési perióduson, amikor még elismertetéséért kellett küzdenie, s így méltán kísérte egyöntetű dédelgetés, csak az eredményeket hangsúlyozó el­ismerés. A segítség egyik leg­hasznosabb formája jelenleg éppen az őszinte, mit sem ken­dőző bírálat lehetne, s kellene is, hogy legyen. (A tavasszal lezajlott fesztivál kellő bizony­sággal szolgált arra, hogy té­vedések, félresiklások bőven akadnak a mozgalomban!) A problémákat megértéssel ke­zelő, elemző igényű, de szigo­rú kritikának éppen ez a ma­gazin lehetne a fóruma. Szórakoztató stúdió Keservesen nehéz munka a szórakoztatás. Magának a szó­rakoztatónak nem sok öröme telik belőle; már eleve keserű a szájaíze attól, hogy fárad­ságos erőfeszítéseit hozsanna és hálálkodás helyett bírálni fogják, s mindenféle kifogá­sokat hangoztatnak. Így alakul ki az a különös, sértődöttség­gel, gyanakvással, „csak hó­dolat illet meg, mén bírálat!” — jellegű önelégültséggel jel­lemezhető pszichózis, amely a vidámság, a humor, a nevet­­tetés hivatásszerű művelőinek körében oly gyakran tapasz­talható. Mintha ezt mérte volna fel, s­­ akarta volna elkerülni a rádió Szórakoztató stúdió cí­mű új, kétórás műsorblokkja. Törekvésüket — legalábbis, előszörre — siker koronázta. Görcsös erőlködésnek nyoma sem látszott az adás összké­pén, s éppen ez volt benne a legmeglepőbb. Oldott, laza, kellemes hangulat uralkodott főképp az első hatvan perc­ben. Szilágyi János mint mű­sorvezető, jó ízlésről és jó arányérzékről tett tanúságot, s amellett meg tudta terem­teni a fesztelenségnek azt a vonzó légkörét, amelyben minden elfogadtatja magát; a szándékosan bugyuta kérdé­sek épp úgy, mint a fellépé­sükre várakozó színészek sza­lagra rögzített magánviccelő­­dése. Komoly dolgokról beszélt szórakoztatóan Boldizsár Iván, képtelen föltevéseket latolga­tott halálos komolysággal Zsolt István és az önirónia, a kese­rűség, a báj és a gyilkos hu­mor határán egyensúlyozott élvezetesen az a fiatal színész­gárda, amely Szász Péter ta­pintatos terelgetése mellett eredetiségről, ötletességről tett újólag tanúságot. (Balázs Pé­ter, Gálvölgyi János, Harsányi Gábor, Haumann Péter, Kerti András és Székhelyi József a „Hogy volt?” elnevezésű mini­stúdió tagjai. Vajon színésznő miért nincsen közöttük?) A műsoridő százhúsz perce azonban sok. Egyenletes szín­vonalon kitölteni már most sem sikerült. Különösen fel­tűnő volt a szellemtelen és mesterkélt modorú disc jockey túlméretezett szerepeltetése, de nem volt igazán szerencsés ötlet a második órában hall­ható agyfacsarásszerű csevely, valamint a mértéktelenül el­nyújtott macskariport sem. Ha a kifáradás már az első alkalommal is ily éles határt von a műsor első és második órája közé, talán érdemes vol­na fontolóra venni a jövőben, hogy nem jelenti-e a nagyon igényes, nagyobb biztató kezde­ményezés eleve kudarcra íté­lését, ha mindig kétszer annyit kell teljesítenie, mint ameny­­nyire erőiből futja? Nyerges András A Budapesti Művészeti Hetek mai műsora Dresdener Staatskapelle (vezényel Herbert Blomstedt), Erkel Színház, 19.30 — Mikrokozmosz: Az alkotó Bartók (Denijs Dilié visszaemléke­zései), tévé, első műsor, 22.10. John Steinbeck özvegye saj­tó alá rendezte az író hétszáz levelét. Az­ kötetet a New York-i Viking­ kiadó jelenteti meg.­ Gyulai Gaál Ferencet, a Fő­városi Operettszínház karmes­terét a Munka Érdemrend arany fokozatával tüntette ki az Elnöki Tanács, a karmester több évtizedes munkájánál­­ elismeréséül. A kitüntetést dr.­­ Pozsgai Imre kulturális mi-­ niszterhelyettes adta át. Magyar Nemzet Leningrádi táncművészek Koreográfiái miniatűrök ALIG ÖTÉVES EGYÜTTES mutatkozott be három estén az Operettszínházban, s már­is olyan sikert vívott ki, mint az évtizedek óta ismert, „már­kás” együttesek. De vajon csakugyan tradíciótlanul, lég­üres térből lépett volna a vendégtársulat a közönség elé? Éppen nem , bár sikerének kétségtelen titka, hogy a szov­jet táncművészeti törekvések­nek új, eddig nem ismert ol­dalát mutatta be nézőinknek. Nem árt felidézni, hogy melyik város küldte el hoz­zánk társulatát, hiszen Le­­ningrádot emberöltők óta a táncművészet egyik fellegvá­raként ismerjük. Az ősi Pet­­rográd a klasszikus balett ki­virágzásának, a Csajkovszkij, Petipa és Ivanov nevével fém­jelzett művészetnek lett szék­helye. Ez az a hagyomány, amelyet ma is töretlenül s magas színvonalon ápol éppen az a Kirov Akadémiai Opera­és Balettszínház, amelyből Leonyid B. Jakobszon új együttese öt éve kirajzott. Ugyanakkor a város a koreog­ráfiai újításnak is régóta szín­tere. Innen indult még a for­radalom előtt európai diadal­­útjára a Gyagilev vezette Orosz Balett, s a húszas évek­ben itt jelentkezett az a ko­reográfiai avantgarde, amely együtt haladt az újító szándé­kú színházi, képzőművészeti és zenei irányzatokal. Nem igazságtalan talán — mert egyáltalán nem kisebbíti az alkotó Jakobszon érdemeit —, ha úgy sejtjük, hogy ter­mékeny munkájához a tradí­ció mindkét vonulatából sokat örökölt. Sőt, személyes tehet­ségén túl, művészete sikeré­nek nyilván épp az a titka és biztosítéka, hogy mindkét for­rásból merít. Az a képessége, hogy táncosait a legigényesebb feladatokra s azok tiszta vo­nalú megoldására készteti, csak a klasszikus iskola töké­letes birtoklásából fakadhat. Valószínű az is, hogy egyik olyannyira szembetűnő eré­nye, muzikalitása ugyancsak összefügg a leningrádi klasszi­ka nemes hagyományával. A zenei érzékenység azonban már a másik ágból is táplál­kozik. Honnan magyaráznánk meg különben, hogy a válasz­tott zeneszerzők sorában Bel­­lini, Donizetti, Rossini, Mozart és Glinka mellett Prokofjev, Sztravinszkij, Sosztakovics, Webern és Britten ugyanolyan súllyal szerepel? S ezen túl, a konkrét koreográfiai megol­dások muzikalitása sem vezet­hető le többé a klasszikus-ro­mantikus hagyományból, mi­után egy modern zenemű — a maga hullámzásával és ta­golásával — a tánc egészen másfajta együttlélegzését kö­veteli meg. Jakobszon pedig mestere a kettő közös élteté­sének: megoldásai gyakran ,,trükkösek”, bonyolultak, ám ritkán öncélúak, s összessé­gükben éno a harmóniaigény a jellemzőjük. KÜLÖNÖSEN PÉLDAMU­TATÓ Jakobszon alkotói stí­lusa napjainkban, mert a mo­dern táncról vallott szélsősé­ges — és meglehetősen idege­sítő — elképzelésekkel szem­ben a járható útra hívja fel a figyelmet. Többfelé dívik ugyanis egyfelől póznak pózra való halmozása (ami a táncos „szófűzésre” való képtelenség jele), másrészt gyakran talál­kozni olyan koreográfiai nyelvvel is, amely csupán fizi­kai feszülések és lazulások szüntelen folyamatából áll, ér­zelmi-értelmi csúcspontok vagy nyugvópontok nélkül. Az agyontagolás és a tago­latlanság e pólusai közt Ja­kobszon épp a kifejező tago­lás meggyőző példáit nyújtja. Koreográfiai „mondatai” oly­kor epikus modorban gördül­nek előre, máskor lírai vallo­más, kesernyés fintor vagy zaklatott állásfoglalás kifeje­zői. De legyen bár szó lírai koncerttáncról, mikrodrámá­­ról vagy buffóhumorral telí­tett jelenetről, a mondatok mindenütt helyükön ülnek. A néző is ritkán marad kétség­ben afelől, hogy egy röpke póznak, diadalmas vagy szár­­nyaszegett megállásnak mikor tulajdonítsa a vessző, a pont vagy a felkiáltójel értékét. Sőt, akár a kérdőjelét is, hi­szen a Britten-zenére előadott duett váratlan fordulatai, gro­teszk leállásai megannyi kér­dőjelként zárták le az egyes mozgásfoly­amatokat. AZ ÖSSZKÉP, amely az előadásokból kirajzolódik, természetesen nem lenne reá­lis, ha az összes bemutatott művet remekműnek minősíte­nénk. Érdemes lenne például megtudni A vak leány és a Pletyka keletkezési idejét, ugyanis mindkét tánc témájá­ban (és részben megoldásai­ban is) meglehetősen konven­cionális, s mint ilyen, már nem a mai jakobszoni mércé­nek felel meg. A város című egyfelvonásosban — amikor felvonulnak „a bűnös város” társadalmi sztereotípiái — tagadhatatlanul ugyancsak kí­sért egy vázlatos-sematikus ábrázolásmód. Még a Sztra­vinszkij zenéjére alkotott kontrasztok kiviteléről is el­mondható, hogy lehetne erő­teljesebben kontrasztos. Ám még ezektől a művektől sem tagadhatjuk meg a szolid ki­vitel és a stílustörténeti érték elismerését. Jakobszon külön­ben sem szorul mentegetésre: harminchárom bemutatott mű­vében — akad köztük ötper­ces karcolat és tartalmas ki­dolgozású egyfelvonásos — igen kedvező a meggyőző ha­tású táncok aránya. A klasszika-romantika stí­luskörében a legjelentősebb, műves szépségű alkotást a Mozartiana öt tételében kap­tuk. A szándékosan hűvös­gáláns magatartást, rokokó hangvételt itt máris át- meg áttörte a jakobszoni lelemény. (Ki gondolta volna korábban, hogy ebbe az etikettes mozdu­latvilágba például guggoló női mozgásokat is be lehet illeszteni, a nevetségesség ve­szélye nélkül?) A klasszikát is képviseli, de egyben már átvezet Jakobszon műhelyébe a Gyakorlat XX. és az Etűdök látszólag iskolai mozgástanul­­mány-sorozata. Huszadik szá­­zadi gyakorlatoknak mondhat­­nánk a színpadon rendre kö­vetkező tréningesemnek gyűjte­ményét, hiszen a klasszikából megszokott lépéseket újfajta kombinációk tarkítják, me­rész emelési és pótmegoldások torlódnak egymásra, s a derűs mimikai gyakorlatok is a sok­oldalú képzés igényét jelzik. Itt, a klasszikából kinövő, de attól még teljesen el nem sza­kadó körben kell megemlíteni két briliáns tánckettőst is, Donizetti és Rossini zenéjére. Az utóbbiban a T. Kvaszova és I. Kuzmin táncospár ugyanúgy remekelt, mint már korábban, a Mozartiana IV. tételében. KÜLÖNÖS ERŐVEL fog­lalkoztatja Jakobszon alkotó fantáziáját az orosz néplélek és népélet. Az Orosz mesék ciklusban a népi mesevilág három jellegzetes alakja — a Tűzmadár, a Hópelyhecske és a Vasorrú bába — ölt ko­reográfiai portrét; az egyéní­­tő koreográfiai nyelv és a vi­lágítási effektusok révén kü­lönösen az utóbbi sikerül fé­nyesen. A Sosztakovics zené­jére készült Esküvői menet kiváltképpen alkalmas Jakob­szon komplex szemléletének és formálási módszerének bemu­tatására. A szegényes falu es­küvői menetében idill és ko­média, vaskos realitás és fur­csa, lidérces hangulat szövő­dik egybe, szerető irónia vál­takozik ünnepi emelkedettség­gel és maró gúnnyal, s mind­ezt groteszk és pantomimikus mozgáselemek közvetítik, s összegezik, erőteljes atmosz­­férájú műben. Jakobszon muzikalitása, műfajteremtő ereje, a groteszk iránti érzékenysége mellett szembetűnő alkotásainak plaszticitása is. Csoportos tán­cokban ez a koreográfusi adottság mindig könnyebben, természetesebben jelenik meg. Azonban még ennek tudatá­ban is elismeréssel kell szólni például az Esküvői menet egyes beállításainak szépségé­ről. Ugyanakkor a plasztikus­ság igazi erőpróbáját mégis a szólók és kettősök jelentik, az utóbbiak közül is elsősorban a Rodin szobrai ciklus. Csak tisztelni lehet Jakobszont azért, ahogy a kiválasztott szobrokat koreográfiai ihlet­forrássá változtatta, s megal­kotta a szerelmes emberpárok szebbnél szebb táncalakzatait. A társulat programjában itt-ott akadnak halványabb pontok. A koreográfiai mi­niatűrök együttesével mégis felkészült előadógárdát és te­hetséges, megújult szemléletű alkotót ismertünk meg. Maácz László Kedd, 1975. október 21. Parasztbecsület — Bajazzók Felújítás és bemutató Pécsett A múlt évad végén bemuta­tott Bajazzók­hoz most társítot­ták a Parasztbecsületet, amely már több éve szerepel a szín­ház műsorán, és így ezentúl — akárcsak a világ szinte vala­mennyi operatársulatában — a Pécsi Nemzeti Színházban is egy esten adják elő az olasz verizmus két mesterének, Leoncavallónak és Mascagni­­nak egymástól már-már elvá­laszthatatlan két operáját. Leoncavallo operáját ven­dégként Kertész Gyula, a deb­receni Csokonai Színház igaz­gatója rendezte; hatásos mun­kájából nyilvánvaló, hogy a rendező a való élet és a festett színházi világ drámai konflik­tusát mai mondanivalóként fogta föl. A híres Prológ, amely a mű eszméjét vetíti előre, nem a függöny előtt hangzik el (ahogyan általában ez szokás), hanem egy vándor­társulat ponyváival tarkított, teljes színpadon. A befejezés ugyancsak még valóságérzék­ről tanúskodik: Canio nemcsak szerelmével és annak szerető­jével áll szemben, hanem az egész világgal is. Amikor kését kirántja a megölt Silvio tes­téből, rettegve menekül Canio elől a calabriai falu lakossága. A színpad Vata Emil tervei szerint naturalista hűséggel ábrázolja a sziklák tövében meghúzódó teret, a vándor­komédiások kordájából kiala­kított parányi játékteret. A karmesternek, Hirsch Ben­cének határozott elképzelése van a Bajazzókról. Aprólékos gonddal építi fel a mű drámai vonulatát. A közelgő tragédiát már a rövid előjáték sötét szí­neivel sejteti. Kár, hogy a keze alatt a zenekar, amely máskor fölényes biztonsággal játszik, most meglehetősen pontatla­nul, olykor — főleg a rézfúvó­sok szólamában — hamisan szól. Néha a kórus is bizony­talan, jóllehet mozgatása át­gondolt rendezői tervről ta­núskodik. A szólisták teljesítménye jobb, mint a kórusé, s ez a színház énekes gárdájának megerősödéséről tanúskodik. Különösen színvonalas énekesi­­színészi alakítás Németh Jó­zsefé (Tonio): a fiatal barito­nista nagy drámai erővel ér­telmezi a Prológ gondolatait, és szép hangjával mindvégig pontosan jellemzi a bohóc ka­rakterét. Stílusosan szólaltatja meg Neddát a társulat egyik legjelentékenyebb énekese, Szabadíts Judit. Jó színészi ké­pességeiről pedig főleg a má­sodik felvonás „színház a szín­­házban”-jelenetében győz meg. A szerelemféltésből gyilkoló, keserű életű vándorkomédiás Caniót Horváth Bálint érdekes fölfogásban kelti életre; ben­sőséges lírával átfűtött, erőtel­jesen zengő tenorhangja az előadás minden mozzanatában jól érvényesül. Beppót Kecskés Sándor lelkiismeretesen ének­li, Bolla Tibor Silviója azon­ban erőtlen alakítás. A felújított Parasztbecsület rendezése Karinthy Márton munkája. Nem 1880-ban ját­szatta a történetet, hanem egy mai szicíliai falu mindennapi életét vitte színre. A részlete­zés helyett a drámai erejű tablók megrajzolását tűzte ki célul. A rendező érdekes el­képzelését jól támogatta Pintye Gusztáv egyetlen nagy tömb­ből álló, fehér alaptónusú díszlete, amelyben a házak fölé emelkedő széles híd a többsíkú játék lehetőségét nyújtja. Mascagni operáját is Hirsch Bence vezényelte, s akárcsak a Bajazzókban, itt is a drámai­­ság és a zenei részletek alapos kimunkálására törekedett. Ki­sebb ritmikai ingadozások azonban mutatkoztak az elő­adásban. A zenekar ezúttal lé­nyegesen szebben játszott, kü­lönösen a vonósok. Károly Ró­bert karigazgató színvonalas munkáját a kórus jó teljesít­ménye bizonyította — kivált a bensőségesen előadott húsvéti kórusban. Kővári Anikó nagy muzika­litással, izzó drámaisággal éne­kelte Santuzzát. Partnerei — Mészöly Katalin remekül meg­formált Loláját kivéve — in­gadozó színvonalon működtek közre. Juhász Pálról már a be­vezető Szicíliánában kiderült, hogy hangja a magasabb fek­vésben bizonytalan, Turidduja nem egy ponton nélkülözte a szerephez és szólamhoz szük­séges zenei alapokat. Nem mondható több jó Berczeli Ti­borról sem, aki színészileg ugyan érdekesen mintázta meg Alfiót, de olykor kifeje­zetten hamisan énekelt. Luciát Bárdos Anna alakította, meg­bízhatóan. (.. !.) NAI­LY Október 21 Linna Viinö Lenin-béke­­díjas finn író hétfőn az író­­szövetség meghívására Buda­pestre érkezett. Írókkal, mű­fordítókkal találkozik, látoga­tást tesz az Európai Kiadónál is, amely három kiadásban je­lentette meg A sarkcsillag alatt című regényét, s jelenleg új könyvének kiadására készül. ♦ A szabadkai Népszínház is bemutatja Csiky Gergely Ka­viár című művét Rácz György —Fényes Szabolcs—Szenes Iván zenés feldolgozásában. A darabot a budapesti József Attila Színház mutatta be el­sőnek. Szabadkán Seregi László rendezését játékmester­ként Bodrogi Gyula valósítja meg. Dr. Kiss Ferenc rendőr ez­redes, festőművész képeit be­mutató kiállítást nyitott meg Körösi György rendőr vezér­őrnagy, miniszterhelyettes, ok­tóber 20-án, hétfőn a Belügy­minisztérium Központi Klub­jában. *­• Hétfőn orgonahangversenyt rendezett a szegedi Orvostu­dományi Egyetem Albert Schweitzer születésének szá­zadik, halálának tizedik évfor­dulója alkalmából. A szegedi fogadalmi templom orgonáján Gergely Ferenc orgonaművész Bach-műveket adott elő.­­ Megkezdték Tatabánya leg­nagyobb bányász művelődési központjának korszerűsítését, bővítését. Átalakítják a szín­háztermet, a világítástechni­kát, új kétszintes szárnnyal bővítik az épületet. ♦ A görögországi Dephiben európai kulturális centrumot létesítenek. A központ lénye­ges része lesz a könyvtár, amely az európai kultúrtörté­net dokumentumait tartalmaz­za az ókori Görögországtól napjainkig. Az Irodalmi Színpad ma este a Fáklya Klubban Jaan Kross észt író Négy monológ című történelmi játékát mu­tatja be Rab Zsuzsa fordítá­sában, Horváth Jenő rendezé­sében. A szereplők: Kútvölgyi Erzsébet, Darvas Iván, Keres Emil és Mensáros László. # Német képzőművésznők Goethe korától napjainkig címmel két évszázad művész­nőinek festményeiből, szobrai­ból, grafikáiból és rajzaiból nyitottak meg kiállítást Ber­linben, a Nemzeti Galériában a nők világkongresszusa al­kalmából.* Vadas Ernő, 1962-ben el­hunyt fotóművészünk képeiből kiállítás nyílt meg Padovában, a Nemzetközi Fotóművészeti Szövetség jubileumi kongresz­­szusa alkalmából. SZÍNHÁZAK mai műsora Magyar Állami Operaház: Nincs előadási — Erkel Színház: Dresde­ner Staatskapelle (vez.: Herbert Blomstedt, (közr.: Peter Rösel) (Téli béri. C/i—C/n.) (fél 8) — Nemzeti Színház: Árva Bethlen Kata, A szonettek fekete hölgye (Ifj. béri. VII. sor. 1.) (7) — Ma­dách Színház: Királyidillek (Tímár béri. 1-es és 2-es sor.) (7) — Ma­dách Kamara Színház: Egy szere­lem három éjszakája (B 2. bér­.) (7) — Pesti Színház: Macskajáték (7) — Fővárosi Operettszínház: A mosoly országa (7) — Thália Szín­ház: Agyagtáblák üzenete (7) — József Attila Színház: Nálunk, ná­latok, náluk . . . (D. béki. 1.) (7) — Zeneakadémia: az I. István Gimn. Szimfonikus Zenekara (vez: Kóródi András, közr.: Banda Ede) (I. István Gimn. béri. 1.) (fél 8) — Irodalmi Színpad (Fáklya klub): Négy monológ (bemutató) (7) — Budapesti Gyermekszínház: Bá­tyám és a klarinét (du. 3) — Álla­mi Bábszínház: Hamupipőke: Gi­­daház az erdőszélen (Hamupipőke: de 10. Gidaház: du. 3) — Vidám Színpad: Dollárpapa (fél 8) — Ka­mara Varieté: Őfelsége a nő (fél 6. 8) — Fővárosi Nagycirkusz: Szünnap.

Next