Magyar Nemzet, 1976. augusztus (32. évfolyam, 181-205. szám)

1976-08-03 / 182. szám

4 A RÁDIÓ MELLETT Karácsonyi gyilkosság Bravúros gyorsasággal járt végére a rendőrség az Üllői úti gyilkosságnak. 72 óra alatt elfogták a tetteseket, fény de­rült az elkövetés módjára, kellő mennyiségű bizonyító anyagot sikerült összegyűjte­ni. Sietni ezúttal nemcsak azért kellett, amiért ilyen ügyekben általában ajánlatos sietni a nyomozással. Ez az eset karácsony hetében tör­tént s az időpont miatt a szo­kásosnál nagyobb nyugtalan­ságot keltett a lakosság köré­ben. De „a szeretet ünnepe”, amint Martinkó Károly és Borenich Péter dokumentum­­játéknak nevezett, korrekt ri­portjából kiderült, szerepet játszott a bestiális cselekmény elkövetőinek indítékai között is. ,,Pénz nélkül nem indulhat neki az ünnepnek” — hallot­tuk az egyik tettes szájából a főbűnössel kapcsolatban, aki azért érdeklődött fűtői-fától számításba vehető áldozatok iránt, hogy pénzt szerezzen karácsonyi bevásárlásaihoz. Mint ahogy a zsákmányolt táskarádión is azért huzakod­­tak, mert egyikük — jó fiúhoz illően! — szerette volna az ünnepre megajándékozni vele az édesanyját. Legalábbis — ezt mondta önmagának. Miként önmaga becsapása végett tette fel így a kérdést a társainak: nem tudnak-e „egy jó balhét”? Nem nevezte néven, hogy va­lakit ki kellene fosztani, s ha ellenkezik, leütni. Az ártatlan­nak, sőt, kedélyesnek hangzó „balhé” szóval önmaga előtt igyekezett eltakarni, valójá­ban miről van szó? „Elmarta az öregasszonyt” — hallottuk egy másik vallomásban. Nem fojtogatásról beszélt az illető fiatalember, hiszen a fojtoga­­tás — ha megkérdezik — nyilván szerinte is rémséges tett. De „elmarni” valakit? Mindjárt más. Elkövetni akár­mit lehet — csak ne kelljen, tudomásul vennünk, hogy mi az, amit teszünk. Hidegfejű, tudatos, végletesen cinikus bűnöző aránylag kevés akad. Társadalmi kórtünetként, mindenesetre, azokat vélem veszélyesebbeknek, akik jm­a­­guk sem akarják tudni, mit művelnek. A szleng, az ő ese­tükben, bűnsegédi bűnrészes. Ártatlan hecce kicsinyíti azt, amibe belevágnak, megszépíti a dolgokat, segít önmaguk elől elhazudni cselekedeteik lényegét. Valamiféle hamis ke­délyességbe mossa egybe az igazi tréfát és a megbocsát­hatatlan törvénysértést. Sem­legesíti a mindenkiben ere­dendően ott élő gátlásokat és megadja a kockázathoz szük­séges indító energiát. Furcsa, hogy manapság éppen a nyelv legsivárabb, legcsúnyább réte­ge töltheti be az eufémizmus szerepét , de betölti. Fölte­hető, hogy a fiatalkorú bűnö­zők jelentős része hasonló­képpen csak „jó kis balhéra” készül, s aztán visszavonha­tatlan tetteknél végzi. Az Ül­lői úti gyilkosságot négy, 20— 25 év közti fiatalember kö­vette el. Ha rákényszerülnek, hogy szembenézzenek szándé­kaik valódi arculatával — föltehetőleg visszariadnak. Csakhogy éppen ettől kímél­te meg őket a feloldozást kí­náló zsargon. Mindez a vallo­másaikba nagy ritkán be-be­­csúszó elszólásokból, szemé­lyes érdekű megjegyzéseik­ből volt kikövetkeztethető. Talán, ha a 72 óra című ri­port készítői nem szorítkoz­nak oly minuciózusan csak az adott gyilkosság körülményei­nek elmondatására, hanem a bűnügyi nyomozás rekonst­ruálásán kívül egy társadal­mi nyomozás is fölkelti ér­deklődésüket, fáradságos munkájukból a jelzett doku­mentumjáték is kikerekedett volna.. az érettebb generációk szá­mára sem lehetett tanulság nélkül való annak fölidézése, hogy az éhező munkásság sztrájkokkal tiltakozott az infláció ellen — 1946-ban! Más elvben hallani a pénz el­értéktelenedéséről és más ar­ról értesülni, hogy aki dél­előtt nem vette föl a fizeté­sét, este már az egészen leg­feljebb egy skatulya gyufát vásárolhatott. A műsor igazi érdekességét mégsem a visszaemlékezések adták. Sokkal inkább az a — kérdésekből és válaszokból egyaránt sugárzó — felfogás, hogy a múltra emlékezni nem öncél, nem kegyeletes, vagy protokoláris kötelezettség, ha­nem a jelen jobb megértésé­nek feltétele. Friss István és Berend T. Iván okfejtéseiből hallatlanul világosan és izgal­masan derült ki, mennyire meghatározzák mai helyze­tünket is azok a gazdasági kö­rülmények, amelyek közepette a stabilizációt meg kellett va­lósítani. Hogy az, ami augusz­tus elsején történt, tartós le­gyen, s a pénzromlás ne kez­dődjék fél év, egy év múltán elölről, a még kis mértékben termelt iparcikkek árát ma­gasan kellett megszabni s ez­zel a keresletet korlátok közé szorítani. Ugyanakkor, hogy életszínvonal tekintetében ki­egyensúlyozhassák ezt, igen alacsonyan kellett megállapí­tani a szolgáltatások: lakbér, világítás, gáz, víz, közlekedés stb. árát. A körülmények, a feltételek azóta, harminc év alatt, gyerekesen megváltoz­tak, de az iparcikkek és szol­gáltatások árának arányai még lényegében a régiek. S mindez miért érdekes? Mert annak szemében, aki csupán a napjainkban folya­matosan végbemenő korrek­ciókat látja, érthetőbbé válik egy jelenség. Fény derül ösz­­szetettségére, bonyolultságára, történel­münkben gyökerező meghatározóira. Ahhoz pedig, hogy valamit elfogadjunk, mindenekelőtt értenünk kell. Ha nem is ünneprontó, de semmiképp sem ünnepien fennkölt kérdéseket tett fel a műsor riportere, Fazekas Er­zsébet, a mikrofonja előtt bár­ki számára érthetően megszó­laló tudós történészeknek, köz­gazdászoknak. A mai forint ér­tékét, jövőjét firtatta, miután sikerült származását tisztáz­nia. Ehhez mérten kapott nem kevésbé egyéni, a sze­mélyes meggyőződés hitével, indulatával megfogalmazott válaszokat. A harmincadik születésnapot aligha lehetett volna rokonszenvesebb mó­don köszönteni. Nyerges András Harmincéves a forint Ismét egy évforduló, megint a zengzetes közhelyek, a nosz­talgikus emlékezés, az ünnep­lés sablonos fordulatai . . . Nem minden alap nélkül vél­hette a hallgató, hogy valami effélét kap a stabilizációról szóló műsortól. Csalódása annál kellemesebb volt. Konk­rét, személyes sorsok tükré­ben hallhatott a pénzromlás hihetetlen mértékéről. Nem­csak az időközben felnőtt, de Magyar Nemzet Táncművészetünk nyara A közfelfogás könnyen úgy véli, hogy két színházi évad közt a táncosok lehúzzák a csizmát vagy a balettcipőt, s legfeljebb egy-egy szabadtéri fellépés kedvéért térnek vissza a színpadra. Nincs ez így, s nemcsak azért, mert sok együttes épp a látszólagos uborkaszezonban „kapcsol rá” igazán s turnézik itthon és a nagyvilágban. A nyár a szoká­sostól eltérő szakmai feltöltő­­dés, vagy éppen bizonyítás le­hetőségeit is tartogatja művé­szeinknek. Táncosaink, pedagógusaink élnek is a lehetőséggel. Tanul­nak itthon is (nemrég fejező­dött be például a néptánc­oktatók abaújszántói tábora, ahol a hallgatók az eredeti néptáncok tanulásának szen­telték idejüket), s ha alkalom kínálkozik, beneveznek külföl­di nyári kurzusokra. Akár azért, hogy korábbi tudásuk­ban megerősödjenek, akár el­lenkező célból, hogy eddig is­meretlen táncstílusokkal és ki­fejezési módokkal lépjenek kapcsolatba. A drezdai Paluc­­ca-iskola nemzetközi nyári tanfolyamának magyar hallga­tói ugyancsak összetett­­ indí­tékkal keltek útra, hiszen dele­gáló intézményeik — az Álla­mi Népi Együttes, a Pécsi Ba­lett és az Állami Balett Inté­zet — itthon ugyancsak a tánc­­művészet különböző arculatát képviselik. A Vasas Művészegyüttes tán­cosa, Fuchs Lívia milyen friss benyomásokkal, tapasztalatok­kal gazdagodott a tanfolya­mon? — önmagában már az is na­gyon izgalmas volt, hogy egy olyan táncstílusba pillanthat­tunk be, amelyről eddig csak hallomásból vagy tánctörténe­ti stúdiumokból alkothattunk fogalmat. Grete Palucca, az iskola névadó igazgatója ugyanis a két háború közti expresszionista irányzat, az úgynevezett „új művészi tánc” kiváló képviselője. A maga módján tehát némileg folyta­tója annak, amit korábban pl. Isadora Duncan kezdett el, s rendszere mind gondolatkö­rében, mind mozdulatvilágá­­ban erősen eltér a klasszikus balett normáitól. Természete­sen a tanfolyamon a rebbené­­sek és hullámzások, görcsök, spontán mozdulatreflexek és rögtönzések gyakorlata csupán az egyik stúdium lehetőségét jelentette, Palucca és asszisz­tense, Éva Winkler irányításá­val. A legalább 15 éve ismét­lődő nyári tanfolyamra sorra bevonultak az egyéb tantár­gyak is. Rendszeressé vált a folklórtánc (az idén éppen dr. Pesovár Ernő lett az egyik elő­adó), s a különböző külföldi moderntánc-tantárgyak mel­lett meghonosodott a klasszi­kus balett is, évről évre kiváló szovjet mesterek hospitálásá­val. — Minden tantárgy gyakor­latain részt vettünk, így tanul­tunk ukrán táncokat és jazz­­táncot is. A legérdekesebb­nek azonban most épp a Pa­­lucca-módszer bizonyult, fő­leg azzal a hatásával, hogy fi­zikailag is feloldja és szellemi­leg is felszabadítja a táncoso­kat. Ez a módszer tulajdonkép­pen „anti-balett”, amikor pél­dául az elengedett vállakat vagy a test görbüléseit tartja éppen fontosnak, s a táncos gondolkozásától egészen más irányt és fegyelmet követel, mint amit mi is megszoktunk. Gyakori feladat volt, hogy bi­zonyos zeneművekre, zenei inspirációkra ki-ki a táncban szabadjára engedte önmagát, hogy meglássuk: ki mit érez a zenéből? Éva Winkler igen szuggesztív mozdulatokkal de­monstrálta ezeket a gyakorla­tokat. Úgy hiszem, a testet és a szellemet egyaránt megmoz­gató foglalkozásoknak az lehet számunkra a legfőbb érteke, hogy a táncos gondolkodás és mozgás egészen új, eddig rej­tett irányaira fordította figyel­münket. Uhrik Dóra, a Pécsi Balett magántáncosa a XX. Kölni Nemzetközi Nyári Táncakadé­mián vett részt. Milyen élmé­nyekkel tért vissza társulata­im? — A kölni két hét többszö­rös programot tartogatott, m­­indenenelőtt ott volt a szo­rosan vett próbatermi munka, amely kilenc táncágazatban nyújtott tanulási lene ..őséget, a klasszikus tánctól a pantomi­mig, a történeti és folklortán­­coktól a különböző modern tánctechnikái­g. Aki akart, in­diai vagy spanyol táncot is ta­nulhatott. Talán megbocsátha­­tó, ha engem különösen a mo­dern tánctechnika érdekeit. Kiváló tanárok közül lehet ett választani, csakúgy, mint a toubhi tantárgynál, de a próba­termen kívül is akadt élmény, mert a tanfolyam alatt rende­zik meg a fiatal koreografusuk versenyét, sőt, erre az időre tömörítik a különböző vendég­­együttesek fellépéseit. A komi­m­ant-Forum társulat, vagy az amerikai Martha Graziam Dance Company nagyon gaz­dag és újszerű kifejezési lehe­­tőségekkel ismertetett meg, még ha az utóbbi társulat re­pertoárját kissé muzeálisnak jel­eztem is. P­lulzás lenne azt állíta­nom, hogy a két néz akad­ bár­mit is igazán elsajátítottam. Ez táncban szinte lehetetlen, ha merőben új stílusról van szó. Az órák és az esti előadá­sok nyomán viszont felfedez­hettem magamnak, hogy a mo­dern balettnek igenis van egy sajátos technikája, amely ugyanakkor általános mozgás­kultúrát és kifejező nyelvet is jelent, a modern gondolatok közvetítésének lehetőségét. Nem gondoltam volna koráb­ban például azt sem, hogy a spicc-cipő hiánya, a mezítláb táncolás mennyire nem egyen­lő a technikátlansággal! A Graham-technikán nevelődött táncosok, teszem azt, kiválóan forognak, egész sorozatokat is, a mezítláb. Persze, ez részkér­dés, a fontos az egész: a test­kultúra és a kifejezés gazdagí­tásának lehetősége. Érdemes lenne a Pécsi Balettnél, vagy akár már a pécsi művészeti szakközépiskola tánctagozatá­ban ezzel a technikával foglal­kozni — gazdagodnánk vele. Mert azt ugyancsak megfigyel­tem, hogy ebben a stílusban azok mozognak igazán csodála­tosan, akik klasszikus iskolá­zottsággal is rendelkeznek, márpedig nálunk ez meglevő adottság. Operaházunk magántáncosnő­je, S Stetzger Márta ugyancsak részt vett a kölni nemzetközi Táncakadémián: a „tánckettő­­sök” tantárgyat docensként ta­nította. Félidőben azonban re­pülőre ült, hogy társulati köte­lezettségének is eleget tegyen, s mint Erdélyi Sándor partnere fellépjen a Várnai Nemzetközi Balettversenyen. Nem először találkozott a szabadtéri ver­­senyszínpaddal — most mit ta­pasztalt? — Soha nem látott létszám­ban jelentek meg a versenyzők a világ minden tájáról: a 134 bejegyzett „pályázó” mellett sokan léptek fel versenyen kí­vüli partnerként is. Különösen az ifjúsági kategóriában jelent­keztek nagy számban és ritkán tapasztalható lelkesedéssel. A felnőtt korosztályban ezúttal mintha kevesebb csillogó nagy­ság ígéretét láttam volna, mint korábban, de sok ország így is erős „csapatot” küldött. A min­dig felkészült szovjet táncosok mellett Kuba és a vendéglátó Bulgária vonultatott fel jelen­tékeny erőket, de néhány ki­tűnő táncossal erősítette rész­vételét az Egyesült Államok és Franciaország is. Meglepődve tapasztaltuk az egyiptomi tán­cosok gyorsiramú fejlődését, s míginkább azt, hogy Japán mi­lyen nagy létszámú és felké­szült csoportot delegált. Az utóbbiaknak pedig biztosan nem volt könnyű dolguk. A verseny „anyaga” olyannyira európai,­­ hogy habitusuktól nyilván távolabb állt: az idén is elsősorban a klasszikus ba­lettirodalom kijelölt részletei­vel lehetett fellépni, s kisebb részben — a második verseny­­fordulóban — modern táncok­kal.­­ A bolgár szervezők kitűnő fogadtatásban részesítették a táncosokat. A kéthetes verseny öldöklő tempóján persze ők sem tudtak sokat enyhíteni. Éjjel és nappal egyaránt foly­tak a próbák. Ezen nem lehe­tett változtatni, sőt azon sem, hogy hajnalba nyúljon egy előadás, ha az előző napi eső miatt összetorlódtak a verseny­zők. Pongor Ildikó és Erdélyi Sándor egyik leghatásosabb kettősére például — Marice Béjart indiai fogantatású Bhaktí­ jának egyik tétele volt ez — már hajnali fél három táján került sor, a maroknyira olvadt közönség ovációja köz­ben. Ilyen körülmények közt nagy segítség volt számunkra N. Baltacsejeva és A. Kumisz­­nyikov balettmesterek jelenlé­te. Itthon is javarészt ők ké­szítettek fel bennünket a ver­senyre, s a várnai forgatagban nélkülözhetetlenné vált áldo­zatkész jelenlétük. A zongora­korrepetitoroktól — nálunk Macher Lajostól — ugyancsak szüntelen készenlétet, koncent­rálókészséget követelt a pró­bák rendje. És hogyan látta a várnai ver­senyt L­áray Klotild balettmes­ter, aki — a nemzetközi zsűri tagjaként — „hivatalból szigo­rúan” is szólhat? — Ami azt illeti, a zsűri sem nyaralt a gyönyörű tengerpar­ton — de beszéljünk inkább a magyar táncosok helytállásá­ról. Sommásan szólva: nem jöttünk haza üres kézzel, de szerepelhettünk volna jobban is. Azt szélesebb körben is el­ismerték Várnában, hogy tán­cosainknak testületileg jó a küzdőszelleme. Úgy látom azonban, hogy ez az adottság nem pótolhatja, s nem is fed­heti el az előzetes felkészülés egyenetlenségeit. Nem könnyű erről szólnom, hiszen „itthoni fejjel” nagyon jól tudom, hogy a színházi évad utolsó hónap­jaiban táncosainkra milyen igénybevétel nehezedett. Ám a várnai színpadot nemcsak a sirályok figyelik. Ott ül Ancia Alonso, a kritikus Walter Ter­­ry, elnökként Jurij Grigoro­­vics, a moszkvai Nagyszínház balettigazgatója, s velük együtt a nemzetközi balettélet számos kiemelkedő egyénisége. Dönté­sük a látottakon alapul és nem az előadható mentségeken, s ez így is van rendjén. Egyik-má­sik táncosunknak tehát, aki lazábbra fogta a felkészülést, szükségszerűen korábban bú­csút kellett vennie a verseny­től. Nagy öröm és elégtétel vi­szont, hogy a korábbi erge­­detlen munka és a stílusos elő­adás nem maradt észrevétlen Nóra és Erdélyi Sándor a zsű­ri elismerő diplomájával távo­zott, Metzger Márta pedig el­nyerte „a legjobb partnernő” különdíját. — A népes mezőnyben Pon­gor Ildikó harmadik díjat nyert (a balerinák közt az első díjat most nem adtuk ki). Ke­rülhetett volna tudása alapján előnyösebb helyzetbe is, s ez ugyancsak a tanulságokhoz ugyanis lehetővé teszi a szóló­ban való fellépést, s Pongor Ildikó is így nevezett be. Ez a fellépési mód azonban még a legjobb táncosoknál is kocká­zattal jár, mert a felkészült­ségnek gyakran csak a techni­kai oldalára, s nem a művészi teljességére tud rávilágítani. Másként szólva: gyakran a na­gyobb felkészültség is szeré­nyebb értékű látványhatással jár, s ezen érdemes lesz a jö­vőben elgondolkozni. Az ellen­próba most mindenesetre bizo­nyított: Mészáros László és Er­délyi Sándor kettős partnersé­gével, a Lander-Etűdök egyik részletének előadásával Pon­gor Ildikó nagyszerű sikert aratott. Maácz László A Budapesti Filharmonikusok sikere Bécsben „Budapester Philharmoni­­ker, Dirigent, András Kórodi” — hirdették a plakátok Bécs­ben a városháza hatalmas díszudvarában rendezett hang­versenysorozat, a Bécsi Zenélő Nyár műsorán. Az ez évi soro­zatban a bécsi szimfonikusok, az Osztrák Rádió szimfonikus zenekara, a Salzburgi Mozar­­teum zenekara, a Brnói Fil­harmónia, a Linzi Bruckner zenekar és a Tonkünstleror­­chester lépett, vagy lép még pódiumra, a háromezer nézőt befogadó udvarban. A mi Fil­harmonikusaink szereplésére is itt került volna sor, a szeszé­lyes nyári időjárás azonban közbeszólt, és másfél órával a koncert kezdete előtt a ren­dezőség bejelentette: a hang­versenyt a bizonytalan, esős idő miatt a Konzerthaus nagy­termében tartják meg. Az ilyen változás sohasem kelle­mes a zenekar, és karmester számára, hiszen újabb költöz­ködéssel, a hangszerek újabb szállításával jár, s ehhez sok idő kell, így a hangverseny­­teremben csupán néhány perc maradt akusztikai próbára, Kórodi András és a zenekar megismerkedésére a nagy­múltú terem kitűnő akusztiká­jával. Az Arkadenhof hang­versenyeire a jegyeket egysé­ges áron adják ki, és rossz idő esetén, automatikusan a Kon­zerthaus nagytermében kerül sor az előadásra ezért a kö­zönség már háromnegyed 8- kor megrohanta a termet. A hivatalos kezdés előtt negyed­órával már egyetlen helyet sem lehetett találni a kétezer személyes, remek akusztikájú koncertteremben. A hangverseny első száma­ként Mendelssohn Skót szim­fóniája hangzott el. Feladatát zenekar és karmestere ragyo­góan oldotta meg. Igen jól si­került a puhán, lírain megszó­laló lassú tétel, és az ünnepé­lyes kóda után tapsvihar zú­gott fel. A hangulat még for­róbb lett, amikor a második műsorszám, Liszt Les Preludes című szimfonikus költeménye hangzott fel színes, drámai előadásban. A szünetben már érezte az együttes, hogy csatát nyert a bécsi muzsika egyik fellegvárában! Kodály Felszállott a para variációsorozatát talán­­még sohasem hallottam a Filhar­monikusok és Kórodi előadá­sában ilyen lendülettel, ilyen sok színnel, és energiával meg­szólalni. Különösen a mű in­dítása, és a gyászinduló karak­terű variáció ragadta meg a közönséget. Ellenállhatatlan sodrással hangzott fel az utol­só variáció. A Kodály-mű be­fejezése után a hatalmas tap­sot már számos brávó-kiáltás is, élénkítette, a közönség lel­kesedése észrevehetően növe­kedett. A befejezésül megszó­laló Rákóczi induló azután végleg rátette a koronát a produkcióra, óriási­­ tombolás, ováció és lelkesedés fogadja az előadást, és amikor Kórodi András már ötödször tért visz­sza a karmesteri pódiumra, hogy zenekarával együtt meg­­köszönje a tapsokat, a sikert csak ráadással lehetett tetéz­ni. Urna felcsendült tehát Ber­lioz Ré­kóc­i i­idulóta, ha lehet m­ás fs«Ti­tebb, még színesebb előadásban. Meixner Mihály Kedd, 1976. augusztus 3. öAPLO Augusztus ii | Vasárnap Tiszaladányban megnyílt az V. tokaji írótábor, amelyen Borsodból elszárma­zott, vagy műveivel a megye­hez kötődő 40 író vesz részt. Hegyi Imre országgyűlési kép­viselő, a Hazafias Népfront megyei titkára méltatta a megnyitón az írótábor jelen­tőségét, majd a részvevők megkoszorúzták a Darvas Jó­zsef általános iskola falán a márvány táblát és az ismert naiv festő, a tiszaladányi szü­letésű Győri Elek síremlékét. A A Beethoven-emlékeket idéző Marton vásáron rendelték meg a Beethoven-műveltségi versenyt: életéről, műveiről, koráról és kor­társairól vetették össze tudásukat a Székesfehérvárról, Abáról, Velen­céről, Iszkaszentgyörgyről, Sere­gélyesről, Belső-Bárándról, Zá­­molyról, Agárdról, Sukoróról és Marton­vásárról jött fiatalok. Egy hónapon át készültek fel arra, hogy felelni tudjanak Szili Mihály zenetanár kérdéseire. Első az Aka­démia marton­vásári kutatóintéze­tének csapata lett, második az agárdi állami gazdaságé, harmadik a mindössze háromszáz lakosú Bel­­ső-Báránd fiataljainak csapata. Az első helyezett ezüstserleget nyert, a többiek könyv- és hanglemez jutal­makat kaptak. A versenyzők ter­mészetesen megtekintették a Beethoven-múzeumot és szombat este meghallgatták az Állami Hangversenyzenekar Németh Gyu­la vezényelte Beethoven-koncert­­jét. (kdi)a Hétfőn megnyílt Egerben a műemlékvédelemmel foglal­kozó nyári egyetem, amelynek első előadását hazánk három évtizedes fejlődéséről dr. Von­­sik Gyula, a TIT főtitkára tar­totta. Az egri nyári egyetemre 16 országból száz vendég ér­kezett, a részvevők az idén a műemlékvédelem elvi alapjait tanulmányozzák. A balatoni filmvígjáték­­napok idei műsora augusztus 16-án az Előléptetés című len­gyel film bemutatójával kez­dődik meg a siófoki művelő­dési házban. Később szovjet, NDK-beli, bolgár, csehszlo­vák, lengyel, román és jugo­szláv filmeket vetítenek. A magyar vígjátékokat Bacsó Péter munkája, a Zongora a levegőben képviseli. Kiállítás is látható a régi filmvígjáté­kok plakátjaiból. A­­ Kéthetes országos grafikai művésztelep nyílt­­meg hétfőn Békéscsabán a Kner Nyomdá­ban, 23 képzőművész részvéte­lével.♦ Értékes lelettel gazdagodott a dunaújvárosi Intercisa Múzeum; csatornázás közben a római város­részben szobortöredékre bukkan­tak. A körülbelül fél méter magas torzó ruhátlan férfialakot mutat; a szobor két lábfeje, jobb karja és bal alsó karja hiányzik. A régészek megállapítása szerint a szobor Ju­­nitert ábrázolja, a III. század ele­jén készült, s valószínűleg az aquincumi istenszoborral egy mű­helyből került ki a Dunaújvárosi beteket, ren­dez ősszel a vasasszakszerve­zet és a Dunaújvárosi Mun­kás Művelődési Otthon. A programban szerepel a vasas­népművelők tanácskozása, munkásnépművészek találko­­zója és megvitatják a munkás­művelődés új formáit. A kul­turális heteken színháztörté­neti sorozattal lép fel a buda­pesti Irodalmi Színpad. A A Szépművészeti Múzeum­ban a Műkincsek Mexikóban című kiállítás alkalmából elő­adássorozat indul. Augusztus 4-én délután hat órakor me­xikói tanulmányút­járól tart előadást dr. Boglár Lajos, a Néprajzi Múzeum, munkatár­sa. Augusztus 14-én Szilágyi Éva újságíró, szeptember 8-án Passuth László, 15-én Csőke József filmrendező beszél me­xikói élményeiről. A Szőllősy Kálmán fotómű­vész 88. éves korában, augusz­tus 1-én meghalt. A Magyar Fotóművészek Szövetsége és a Művészeti Alap saját halott­jának tekinti, temetéséről ké­sőbb intézkednek.­­ A szegedi sajtóház művész­klubjában hétfőn megnyílt Molnár Edit fotóművész író­portrék című kiállítása. SZÍNHÁZAK MAI MŰSORA Budai Parkszínpad: SHOW ‘7# (a bukaresti Tanase Revüszínház ven­dégszereplése) (3) — Városmajori Szabadtéri Színpad: Próbapaba (zenés bohózat) (8) — Kiscelli Mú­zeum: a Magyar Állami Hangver­­senyzzenekar hangversenye (vez.: Németh Gyula, közr.: Horváth L­ászló) (A/l. bér­.) (esőnap: 5-e) (8) — Fővárosi Nagycirkusz, szün­nap. — Zenélő Udvar: Wehner Ti­­bor Chopin—Liszt zongoraestje, (esőnap: 4-e) (8).

Next