Magyar Nemzet, 1977. június (33. évfolyam, 127-152. szám)

1977-06-05 / 131. szám

Magyar Nemzet OLVASÓK ÜNNEPEI A könyv ünnepe mára befejeződött. Nyolc napon át ország­szerte állt a könyvvásár. Állt? Mozgott is, még táncolt is itt-ott. Meglehet, ez idén színesebb, tarkább is volt a könyvünnep, mint korábban. Dal, játék, versengés ölelte körül a sátrakat, meg-megállítva az arrajárót, s odahívogatva a maguk keltető könyvekhez. Másutt meg a vásár kerekedett föl, egyszer azért, hogy idős költőt keressenek föl odahaza a barátai, a könyvek és a könyvbarátok, másszor pedig, hogy jövendő olvasókat to­borozzanak. Amikor a könyvhét véget ér, kezdődhetnek az olvasók ün­nepei. Kezdődhetnek, ha kézbe veszik a könyvet, ha elolvas­sák, ha elgondolkodnak az olvasottakon. Tetszhalott a könyv, amíg polcokon pihen: az olvasó kezében éled föl s kezd meg­elevenedni, igazi élete pedig akkor támad, ha olvasójának gondolataiban kel új életre. Többféleképpen lehet könyvet kézbe venni vagy kézben tar­tani, többféleképpen lehet olvasni — amint, persze, könyv és könyv között is ezernyi különbség lehet. Az-e az olvasó igazán, aki egyik könyvet a másik után futja át, vagy inkább az, aki lassan, töprengve, együtt-gondolkodva olvas, vissza-visszatér egy-egy olvasmányához? Lehet azért is olvasni, hogy ne kell­jen gondolkodni, s lehet azért, hogy mélyebben, igazabban gondolkodhasson az ember. A könyv ünnepének befejeztével hamarosan megjelennek majd az adatok: hány könyvet vásároltak az idén, mennyivel többet, mint tavaly. Már a hét közben meg-megszólalt a biz­tatás, hogyan növekszik az érdeklődés, milyen sokan kérnek az íróktól saját kezű ajánlást könyveikbe, ez a könyv itt, az meg amott már elfogyott. Az olvasók ünnepeinek statisztikája nem fejezhető ki szá­mokban. Kimutatható-e, hány könyv árválkodik olvasattam s mennyinek olvasását nem tudták abbahagyni már az első estén? Vagy az, hánynak olvasása maradt félbe? S az még kevésbé, hány mondat olvastán áll meg a tekintet s mozdul meg a gondolat. Nincs adat arról, hányszor lapoznak vissza könyvekben fáradtság okán, mert ellankadt a figyelem, s hány­szor azért, hogy egy-egy mondat vagy gondolat mélyebben az olvasóba vésődjék. Mérhetetlen a könyvek hatása, de igazabb a mondás, ha így hangzik: felmérhetetlen a könyvek hatása. Nem biztos, hogy a hatás akkor igaz, ha valaki másnap folyton arról beszél, mit olvasott. Ez lehet felszínes hatás is; az igazi talán az ember bensejének rejtekútjain terjed, s tisztább világlátásban, ember­séges magatartásban mutatkozik meg. A könyv hatása az em­ber­ gondolkodása, jelleme, élete. S az olvasása is. A jó könyv sosem elégít meg, hanem min­dig éhessé, szomjassá tesz az új, az újabb könyvre, az újra olvasásra. Ha valaki ugyanaz marad, sem bölcsességben, sem emberségében nem haladt, nem is olvasott az igazán — vagy nem jó könyvet olvasott. Az ő hibája-e, vagy a könyvé, döntse el ki-ki saját maga. De hitele a döntésnek csak akkor lehet, ha szerénység az alapja. És nyitottság, készség a jó, a tudás, az emberség befogadására. Nem ünneplés az, ami most kezdődik. Aki azt várja az olva­sástól, hogy saját dicsősége növekszik általa, hiába vár. Lehet fitogtatni olvasottságot, emlegetni neveket, mutogatni dedikált könyveket — talmi dicsőség ez. Az a nap ünnepnap, amely emlékezetes, amely az ember bensejét hatja át, s ragyogja be. Minden nap ünnep, amelyen jó könyvet olvas az ember. 7. 1. Karajan Grác városának meghívására egy hónapot töltöttem Ausztriában. Más ez, mint tu­ristaként csellengeni az utcán, moziba és múzeumba járni. Ilyenkor az ember — már csupán valami homályos vi­szonzás-inger hatására is — fokozottan igyekszik rákap­csolódni a vendéglátó ország köztudat-hullámsávjaira. Né­hány nap múltán észre sem vesszük már, hogy ottani ref­lexszel nyitjuk fel az ottani újságot: vajon ma mit írnak a­­pártok és az egyház viszo­nyáról, amiről tegnap drámai helyzetjelentést olvastunk? Mit az iskolareformról, diákok túlterheléséről, a hadügymi­niszter pénzügyi botrányáról, az építési panamáról? Valóban Grácban bujkálnak a nyugat­német államügyész gyilkosai ? Mikor jön Danikén előadást tartani, mit mond a meteoro­lógia és mit mond a mai ho­roszkópom ? És természetesen és legfőképpen: mi van Her­­bert von barajaimat? Mert az osztrák sajtót és közvéleményt talán a sztárkarmester újabb botránya foglalkoztatta leginkább az el­múlt hetekben. Engem az ügy­ben elsősorban az lepett meg, ha bárki meg volt lepve a bot­rány miatt. Ha bárki elfelej­tette, hogy Karajan botrány nélkül egyszerűen nem létezik. Tehát egy intézmény vagy megveszi őt — ha van rá elég pénze, márpedig egy ilyen vé­telhez nem kis pénz szüksé­geltetik — és akkor egyúttal vásárol egy föltétlenül bekö­vetkező botrányt is, vagy pe­dig irtózik a botránytól, de akkor le kell mondani Her­­bert von Karanjanról. Az al­ternatíva tökéletesen világos. A botrány ezúttal nagyon szépen fejlett példánynak ne­vezhető. Ami a maestro ed­digi teljesítményeit tekintve nem kis dolog. De hát nagy emberek mindig felül tudják múlni önmagukat. Ezúttal ak­kora vihart kavart, hogy az oly diszkrét Ausztria még a kevéssé finom politikai in­­diszkréciótól sem riadt vissza: a mester náci múltja is terí­tékre került. E múltról persze mindenki tud, csak éppen ma már nem illik róla beszélni. Ami rendben is volna: kész, elmúlt, rég volt, most már csak az a dolga, hogy jól diri­gáljon. És ő jól dirigál, sőt, kiválóan dirigál, ez kétségte­len. Most azonban akadt, aki feldörmögte ezt a múltat, nyil­vánosan. Egy agg hegymászó, akinek a negyvenes évek ele­jén Karajan állandóan jajga­tott, hogy a Furtwängler nem hagyja őt dirigálni. Majd negyvenötben megjelent ná­la és ismét csak jajgatott, hogy mennyire fél az oroszok­tól, mi lesz vele, legalább egy stájeri ruhája volna, elvegyül­hetne a nép közt. És akkor hegymászóék adtak neki stá­jeri ruhát. Jóval később, már a maestro bécsi idejében, hegymászó bácsi bent járt az operában, egy rokona dolgo­zott ott. Az Othellót próbálták éppen és őt becipelték a pró­bára. ..Meglát engem Karajan őfelsége — meséli az újság­írónak a mai öregember. — Jesszus, hiszen ez a Karajan úr, mondom, amire ő hűvösen biccent és kurtán odaveti: Ma­ga mit keres itt? — Ne féljen, nem fogok énekelni, csak a zsinórpadlást nézegetem. — Hogy itt mi minden lehetséges — mondja erre őfelsége —, az futkos a színpadon, aki akar. — No ebből elég — feleltem neki és hátat fordítva azt gon­doltam: Akkor lássalak, ami­kor a stájer hacukámat, amit neked adtam és félelmedben teletojtad a nadrágját...” E­­z a kis rokokó cizelláltságú ‘ visszaemlékezés már csak azért is teljesen stílushű, mert a botr­ány is hasonló témakörr­­ben indult útjára. Egy igen kevéssé ismert és olvasott lap hasábjain ugyanis megjelent egy gúnyvers, a végbélkölté­­szet egy nem éppen csillogó­nak nevezhető darabja, mely a karmester nadrágja, arany­ból készült lavórja, bizonyos anális tevékenységek és a sznobok számára készült elit­kultúra között teremt össze­függéseket.. A klapancia nem éppen remekmű, nem is ne­vezhető túl ízlésesnek — de valaminek mégiscsak beleta­lált a legközepibe. Arról van szó ugyanis, hogy Karajan valóban kiváló , diri­gens, de neki nem elég a sa­ját tehetsége, neki bálvány­imádat kell, szekta kell, az ő produkciói nem hangverse­nyek és operaelőadások, ha­nem szakrális események, az ő személyes művészetének szentmiséi. Semmilyen eszköz nem drága és nem is olcsó a számára, hogy ezt a tömeg­hisztériás állapotot maga kö­rül kierőszakolja. Legfőbb erőssége persze a sznobok tá­bora, a nemzetközi „jet”, aki­ket az ő neve egész Európá­ból és még távolabbról is oda­vonz, ahol éppen a szak­rális cselekményt bemutatja. Ezzel a háttérrel művelheti Karajan az általában minde­nütt deficittel dolgozó zenei intézményekkel azt, amit akar: tudja, hogy minden szeszélyét és képtelen követelését kielé­gítik. Akárcsak most, amikor tíz­évi haragszomrád után hosz­­szas alkudozásokkal visszatért ugyan a bécsi Operához, es­ténként százötvenezer schilling gázsiért — de előbb három és fél milliót kifizettetett magá­nak, egy régi követelése fejé­ben, amit az osztrák állam annak idején jogtalannak ítélt és nyilván most is jogtalan —, de ha egyszer másként Kara­jan nem kapható! Visszatérve tehát a végbél-klapanciára: mindezek után talán érzékel­hető, hogy a maga módján valóban kifejezett valamit a sznobok pénzvilága és a mes­terkélt sámánizmus bonyolult kapcsolatáról. Arról a szent megszállottságról, mely jobb üzleti vállalkozásnak bizo­nyul, mint egy olajrészvény­­társaság. És akkor Karajan megsértő­dött. A gúnyvers miatt, mely egy senki által nem olvasott lapocskában jelent meg. Le­mondta a bemutatókat. Kitört a pánik. Végül a kulturális miniszternek kellett nyilváno­san megkövetni a mestert, aki végül hajlandó volt kegyesen megbocsátani. Amiről addig senki sem tudott — most már mindenki olvasta. Az ország minden lapja idézte a verset, kommentálta az eseményeket. Mért volt erre szüksége? — tűnődtem. — Hiszen, ha nem szól egy szót sem, a nagy nyilvánosság nem is tud sem­mit a gúnyversről. Azután rá­jöttem tűnődésem mérhetetlen naivitására. Hiszen éppen ez volt Karajan nagy fogása! Szinte látom őt magam előtt, ahogy közelednek a bemuta­tók, minden megy a maga út­ján és a sztárdirigens egyre idegesebb: nem jut eszébe semmi, amivel botrányt ka­varhatna. Kicsit mégis is öre­gedett már, fáradtabb, hol van már a régi ötletgazdagság! Csak jönne valami sugallat! És jön is! Egy Herrmann nevezetű úr, aki gúnyverset ír róla — csak éppen egy nyilvánosságot nélkülöző lap­ban. Micsoda dilettantizmus! Hogyan lehetne ezt nagyobb példányszámban kihozni ? Mégsem követelheti a nagy osztrák lapoktól, hogy közöl­jék a klapanciát.. . Megvan! Meg kell sértődni! Le kell mondani a bemutatókat! Ak­kor talán sikerül nagyobb publicitást teremteni ennek a dilettáns Herrmann úrnak. És valóban sikerült. Néhány nap múltán már minden osztrák újság tele volt vele. És min­den újság — Karajan mellett vagy ellene, az tökéletesen mindegy — naponta és a fő­helyen, a botránnyal foglal­kozott. Most már tudom, hogy a mester nagy, önérzetes sértettsége nem volt egyéb pontosan átgondolt üzleti szá­mításnál. Hiába, a legügye­sebb ■ sámánok egyike, akiről valaha is hallottam. A kis sámánokat — itthon és oda­kint — megütheti a guta eny­­nyi szent erő láttán. Görgey Gábor Házunk tája, a Föld Fél évtizede annak, hogy a stockholmi nemzetközi környezetvédelmi konferen­cia első napját, június 5-ét — megemlékezésül — kör­nyezetvédelmi világnappá nyilvánították. Azóta ez a nap az emberiség önvizsgá­latának a napja: hogyan sá­fárkodunk azokkal a kin­csekkel­ természeti értékek­kel, amelyeknek gazdái let­tünk és amelyekből létünk ered. A tudomány és a technika segítségével az ember meg­hódította a Földet, sőt an­nak határain is túlmerész­kedett. Ám azt, hogy meny­nyire kötődünk kis plané­tánkhoz, mi sem mutatja jobban, mint az a tény, hogy az űrbe is magunkkal visz­­szük mindazokat a javakat, amelyeket bolygónk ad és amelyeket sehol sem nélkü­lözhetünk. Épp ezért a hó­dítás, ha nem párosul okos önmérséklettel, józan gaz­dálkodással, veszélyes lehet, létében fenyegetheti a világ-1 űr titkait kutató embert. Ha nem is először, de mindenesetre az elsők között 1969-ben U Thant, az ENSZ akkori főtitkára hívta fel a figyelmet az emberi nemet fenyegető környezeti válság­ra. Azóta az ökológia a há­ború és a béke, a demográ­fiai robbanás, a nyersanyag- és energiagondok mellett a­­ világ alapvető kérdésévé emelkedett, összhangban élni a termé­szettel: a civilizációs ártal­maktól szenvedő ember leg­őszintébb vágya. Legyőzni a természetet: az aszálytól, éhínségtől, árvizektől sújtott milliók törekvése. Ellentét­be kerülne az ember önma­gával, ellentétbe a környe­zettel, amelyben élnie ada­tott? A környezetvédelmi világnap alkalom arra is, hogy elgondolkodjunk eze­ken a kérdéseken és felel­jünk rájuk, mert kezünkben vannak az eszközök, ame­lyekkel összhangot teremt­hetünk. Mi magunk vagyunk az eszköz. A humanizált tudo­mányt és technikát kell szö­vetségesünkké tennünk, hi­szen az ember az egyetlen lény, aki alkotó módon rep­rodukálhatja az őt körül­vevő tárgyi világot. Az em­ber az egyetlen élőlény, aki képes környezetét újrate­remteni. Korunkban — a felgyorsult fejlődés következményeként — módosult a környezet­­védelmi tevékenység jellege és minősége. Ma másféle ökológiai egyensúlyra van szükség, mint volt évszáza­dokkal ezelőtt vagy akár a közelmúltban. Ma már kör­nyezetépítésről beszélünk. S ha megváltoztak a körülmé­nyek és a feltételek, ame­lyek közt élünk és dolgo­zunk, egy nem változott: há­zunk tája, a Föld. Gondja az egyetemes emberiség gondja. És a homo sapiens, aki a történelem folyamán önmagának a bölcs nevet adta, reméljük, nemcsak bölcs, hanem elég hatalmas is lesz ahhoz, hogy valódi humánus környezettel aján­dékozza meg önmagát. S. M. Utolsó tanítási nap EGY KÜLDETÉS UTÁN AACHENBEN a székesegy­ház magyar kápolnáját néze­getjük — a Hazafias Népfront küldöttségének tagjai —, ki­csit szégyenkezünk is, mert nem sokat tudtunk a magyar— német kapcsolatoknak e kö­zépkori emlékéről. Sok magyar zarándokolt annak idején, a 14. század második felében a császárkoronázó városba s részükre épült e kápolna. Ma is ott áll az Árpád-ház három szentjének, Istvánnak, Imré­nek és Lászlónak a szobra. Küldöttségünk tagja, a közép­kori történelem professzora a hozzáértők éles pillantásával vizsgálta a lakótornyot, a Rockerell­strasse több száz éves házait, a birodalmi koro­názó jelvények másolatait (az eredetieket a Habsburgok ma­gukkal vitték Bécsbe), s csak azon sajnálkozott, hogy ily ke­vés időt tölthet el a Karolingok városában. Küldöttségünket, amelyet a Szabaddemokrata Párt veze­tősége hívott meg néhány na­­­pos látogatásra és eszmecseré­re, azonban nem ezért vitték a határszéli városba, hanem, hogy bemutassák az Aachen— Maastricht—diége háromszög három nemzetiségű lakosságá­nak, a németeknek, hollan­doknak és belgáknak békés együttműködését a mindenna­pi élet gyakorlatában. Hasznos volt e kirándulás annak érzé­keltetéséhez, hogy a különböző népek fiai — ha politikusaik hagyják őket — milyen oko­san, barátilag, egyetértésben képesek rendezni közös dolgai­kat. És élményt gazdagító volt az is, hogy a főpolgármester meghívott bennünket a Né­met-Római Birodalom császá­rainak koronázó termébe, majd a városi tanács ülésére. A mi látogatásunkat is a Helsinkit követő új európai politikai légkör tette lehetővé. A Szabaddemokrata Párt de­legációja nem sokkal a záró­okmány aláírása után, 1975 őszén járt nálunk s akkor ala­kult ki az az elgondolás, hogy a Hazafias Népfront a korábbi olasz összeköttetésekhez ha­sonlóan építsen ki rendszeres kapcsolatokat a nyugat-euró­pai országok közép­pártjaival és kutassa fel a lehetséges együttműködés területeit. Al­kalmunk volt ebben a szel­lemben megbeszéléseket foly­tatni Hans-Dietrich Genscher külügyminiszterrel, a párt el­nökével és az elnökség több tagjával, a külügyminiszté­rium, a szövetségi parlament és a sajtóhivatal­ vezető mun­katársaival. PROGRAMUNK szervezője és gondozója mintha a Bud­­denbrook-ház lapjairól lépett volna elő, bár a kilencedik év­tizedében járt már, magas, szálegyenes alakjával, fanyar humorával jellegzetes képvi­selője volt az északi Hanza­­városok patrícius társadalmá­nak. Mint régi parlamenti ko­rifeus biztos érzékkel kalau­zolt bennünket a nyugatnémet belpolitika útvesztőiben s olyan emberekkel hozott össze, akik­nek nemcsak fülük volt a vál­tozott idők követelményeinek meghallására, hanem hatal­muk is a fejlemények befo­lyásolására. Maga meglepően progresszív nézeteket képvi­selt, még mintegy a századele­­ji Hamburg liberális örökségét őrizve, s saját példájával cá­folva ama goethei mondást, hogy „öregkorban radikálisnak lenni minden ostobaság tető­pontja”. Beszélgettünk tehát a belg­rádi találkozó előtt kialakult helyzetről, a bonni kormány várható magatartásáról, amivel összefüggésben igyekeztek bi­zonyítani, hogy ők sem akar­ják a szemrehányások és pa­naszok fórumává változtatni az eszmecserét. Bár az ilyen, látogatás természetének meg­felelően a vendéglátó fél min­dig politikájának, elgondolá­sainak pozitív oldalát dombo­rítja ki, így például főleg a magyar—nyugatnémet kapcso­latok fejlesztésében rejlő le­hetőségekről beszéltek, nem kisebbítették belső gondjaikat sem, a koalíciós súrlódásokat, a pártok közötti és pártokon belüli nézeteltéréseket a gaz­daságpolitika, az atomerőmű­építés, a kelet—nyugati kap­csolatok és a két Németország viszonylatában. Az utóbbi idő­ben különösen fokozódtak a nehézségek a fiatalokkal. A szociáldemokratáknál ez oda vezetett, hogy a pártvezetőség kizárta az ifjúsági szervezet elnökét, de még a Szabadde­mokrata Párt is megpróbálja rendszabályozni saját fiatal­jait, mert azok a kommunis­tákkal együtt akartak felvo­nulni az „Aktions-Einheit für Frieden” elnevezésű szervezet béketüntetésén. Az ifjúság hangulata nem hasonlítható az 1968-as robbanási töltöttség­­hez, a munkanélküliségi mu­tatók nagyobb óvatosságra in­tenek, de az a tény, hogy az egyetemeken numerus clau­­sust alkalmaznak s a főiskolai végzettségűek, ha nem rendel­keznek a legmagasabb pont­számokkal, nehezen helyez­kedhetnek el, növeli az értel­miség körében is a feszültsé­get. A RAJNA MENTÉN dél felé utazva Koblenxnél hatalmas építmények, hűtőtornyok von­ják magukra a figyelmet. Szá­munkra már az is értelmetlen­nek tűnik, hogy miért kell el­csúfítani Európa egyik legbá­­josabb folyóvölgyét s miért építenek ilyen szörnyű monst­rumot átellenben Loreley szik­lájával. Amikor megtudtuk rendeltetését, atomerőműről lenne szó, s azt is, hogy a pártközi és pártokon belüli ösz­­szecsapások eredményeként az építkezést leállították — nem ez az egyetlen Nyugat-Német­­­országban —, akkor kezdtük a gyakorlatban jobban megérte­ni az ipari civilizáció, az energiaválság és a környezet­védelem mind élesebben ki­bontakozó ellentmondásait. A nyugatnémet államszer­kezetben mindezt még bonyo­lultabbá teszi a föderalizmus, az egyes államok meghatáro­zott fokú önállósága. Különö­sen érezhető ez az oktatás és általában a kultúra területén, ami teljes mértékben az álla­mok hatáskörébe tartozik. Más szellemű történelemköny­vekből tanulnak a fiatalok Hessenben vagy Bajorország­ban, Rajna-Westfáliában vagy Alsó-Szászországban attól füg­gően, hogy a szociál-liberálisok vagy a kereszténydemokraták kormányoznak-e. Amikor e sorokat írom, Duisburgban már megkezdőd­tek a magyar napok. Küldött­ségünk egy verőfényes, szo­katlanul meleg napon érke­zett a nyugatnémet acélipar fellegvárába. A Rajna és Ruhr körzetében 1200 évvel ezelőtt még a frankok alapították a települést, amelyben ma több mint hatszázezer ember él, közülük csaknem hetvenezer­nek ad munkát az acél. Thys­­sen, Haniel és Klöckner épí­tették az első kohókat, csatla­kozott hozzájuk Mannesmann és Krupp — olyan nevek, amelyek Európa népeit még mindig két világháborúra em­lékeztetik. Az ország acélter­melésének felét, több mint húszmillió tonnát e városban állítják elő. Üzemcsarnokok, gyárkémények, amerre a szem ellát. A VÁROS főpolgármestere és vezetői hajókiránduláson látnak vendégül és mutatják be a harminckét kilométeres Rajna-partot, amelynek hosz­­szában a kikötő elterül. In­nen csatornarendszer vezet a Ruhrhoz. Azt mondják, nem is Európa, hanem a világ legna­gyobb belvízi kikötője. Évi forgalma hatvanmillió tonna áru, több, mint Hamburgé. El­sősorban vasérc és szén, acél és olaj, gépek és cement. Még nagyobb távlatok tárul­nak majd ki a Duna—Majna— Rajna-csatorna elkészülte után. Erről is beszélgettünk a főpolgármesterrel, hiszen az egységes észak—déli európai víziút-rendszer a Fekete-ten­ger és az Északi-tenger között a gazdasági-kereskedelmi for­galom ugrásszerű növekedését hozza magával. Bár a négy nap nem hosz­­szú idő, mégis sok minden ke­rült szóba a különböző eszme­cseréken. A látogatás végén kölcsönö­sen megállapítottuk, hogy a két társadalmi testület kap­csolatai eredményesen fejlőd­nek, megbeszéléseink haszno­sak voltak s a békés egymás mellett élés elveinek megfe­lelően előmozdították a továb­­bi együttműködést. Pethó Tibor

Next