Magyar Nemzet, 1978. október (34. évfolyam, 232-257. szám)

1978-10-01 / 232. szám

K­ÖNYVSZEMLE Tanulmányok I. Móricz Zsigmondi az irodalomrólS­okat olvashatunk arról a Móricz Zsigmondról, aki füzettel a kezében járta az országot, s szorgalmasan jegy­zetelt. Hatalmas életművének minden ága visszavezethető jegyzeteihez. Csakhogy ezek a jegyzetek nem csupán szemé­lyes élményeket foglalnak ma­gukba, hanem sok olyasmit is, amit a szorgalmasan ol­vasó nagy író a könyvekben talált. Éppen a közelmúltban tette közzé az Irodalomtörté­net című folyóiratban Csáky Edit az Erdély-trilógiához ké­szített jegyzetek egy részét, amelyeket az író könyvei őriztek meg. Azért kell erről külön szólni, mert Móricz sze­rette magát úgy beállítani, mint akit csak az „élet”, a kézzelfogható valóság érdekel, s akit ezért egy egész világ választ el a „tanároktól”, a „könyvfalóktól”. (Szemléletes példa erre erősen stilizált ön­arcképe a Babits Mihállyal a Garda-tón című remek írásá­ban.) Nyilvánvaló, hogy Móricz nem vágyott tudós babérokra, noha bámulatosan sokat olva­sott. Irodalomfölfogása alap­vetően eltért — például — Babitsétól. Minden könyvben az időszerű mondanivalót, vagyis azt kereste, amit a ma­sa munkájában fölhasználha­tott, ami példákat adott az őt éppen foglalkoztató művé­szi, irodalompolitikai és társa­dalmi kérdésekhez. Éppen ezért az irodalomról szóló írá­saiban a tárgynál mindig fon­tosabb az alany: sokkal izgal­masabb bennük Móricz gon­dolatmenete, véleménye, ítéle­te, mint az ürügyül választott író, könyv, vagy irodalmi je­lenség e­lsősorban Móriczra jellem­­■é­zőek azok az írások, ame­lyeket most a Szépirodalmi Könyvkiadó — Móricz Zsig­­mond összegyűjtött művei sor­­ozatában — Tanulmányok 1. cím alatt kiadott. E cím meg­tévesztő, hiszen voltaképpeni „tanulmány” alig néhány ta­lálható a kötetben (főleg az író fiatalabb éveiből). Móricz irodalomról, művészetről szó­ló írásainak többségében sze­mélyes benyomásait, emlékeit, olvasmányélményeit fogalmaz­ta meg. Voltaképpen az egész kötet lényegét fejezi ki el­ső cikkének címe: Reflexiók. E Reflexiók ürügye itt Schopenhauer olvasása, érde­kessége az a fiatalos maga­­biztosság, ahogy az élet gya­korlati oldalára hivatkozva elutasítja a filozófus pesszi­mizmusát. Aki dolgozik, mondja, nem ér rá az életen töprengeni. S ezzel voltakép­pen máris Móricz világának legfontosabb pillérénél va­gyunk: a munka tiszteleténél, a munka szükségességébe, örömébe és teljes emberi ön­megvalósítást kínáló lehetősé­gébe vetett hiténél. Az élet­­un­tság a dologtalanok kivált­sága — vallja —: „Schopen­hauer tana csak irodalmi si­kert ért el, mert a munka né­pének nem való.” Rögtön ez­után következő , sokkal na­gyobb igényű, alaposabb ta­nulmánya (s ez valóban ta­nulmány!) . Adyval egy idő­ben fedezi föl Reviczky Gyu­la modern költői törekvéseit. Tisztelettel és megbecsüléssel szól róluk 1902-ben, amikor az általános irodalmi fölfo­gás elég távol állt ettől, de jókora idegenkedéssel is. Ide­genkedéssel, mert „Reviczky — úgy látja — beteg lelkű ember volt", neki pedig az irodalomban is az „egészsé­ges” és természetes az esz­ményképe. E­kkor még csak készülődik írói pályájára, s van ideje, hogy komoly irodalmi tanul­mányokat végezzen Bajza nagy polémiái című munkájá­hoz. Hitet tesz amellett, hogy a „kritikus éppen úgy teremt, mint a költő, a festő, a ze­nész — csakhogy más irányú az elméje, a tehetsége". Ugyancsak hitet tesz a műfa­ji szabályok fontossága mel­lett, noha nem győzi hangsú­lyozni, hogy „a törvények is­merete senkit nem tesz Pető­fivé”. Magával Bajzával igen szigorú: nagysága „nem a fe­jében, hanem a szívében van”­­— fejtegeti, s ezzel azt az el- szántságát, bátorságát emeli ki, amivel a reformkor iro­dalmi vitáinak hőse harcba szállt az éppen időszerű iro­dalompolitikai feladatok, az új törekvések mellett. A következőkben egymással összefonódva jelentkeznek a színpad iránti vonzalmának és az irodalmon belüli rokon­­szenvének megnyilvánulásai. Az utóbbiak közül, mint kü­lönösen jellemzőket, emeljük ki a Lúdas Matyi- és a Cso­konai-tanulmányokat, majd az Adyval foglalkozó írások hosz­­szú sorát. Csokonai és Ady a legfőbb értékmérője, ami­kor például Szabolcska Mi­­hályról ír — aki a magyar ködnek adott „néhány opálos villanást” —, tehetségének és törekvéseinek korlátait azzal érzékelteti, hogy szinte többet beszél Csokonairól és Adyról, mint róla. Első írói sikerei után Mó­ricz Zsigmond hosszú ideig in­kább csak alkalmi cikkeket írt — sok finom megfigyelés­sel, számtalan meleg színnel, érdekes rokonszenvekkel. Ki­vétel persze itt is akad: 1923- as Shakespeare-tanulmányai­­nak jelentősége messze kima­gaslik a húszas években szü­letett irodalmi cikkeinek so­rából. Mindenütt megtaláljuk az új — szövetséges — iro­dalmi törekvések támogatásá­nak szándékát. Arany János­ról szólva pedig a klassziku­sok újrafelfedezését sürgeti, kiragadásukat a „bálványimá­dásból”, s ehhez a Nyugat szerkesztőjeként lapjának ha­sábjait is fölajánlja. A harmincas évektől meg­szaporodnak az irodalommal foglalkozó írásai. A kötet el­ső ötszázkilencven oldala harmincegy év terméseként nyolcvannégy címet közöl, a második rész közel azonos terjedelmében viszont kilenc­venöt írást találunk az utol­só tizenkét évből. Itt bonta­kozik ki Móricz irodalompo­litikája, itt fejti ki — külön­féle témákról szólva — leg­fontosabb elveit és rokonszen­­veit, Írásainak egyre erősebb érzelmi töltése van. Számos elgondolkoztató és megható dokumentumát olvashatjuk annak a görcsös igyekezeté­nek, hogy szövetségeseket ta­láljon, társakat kössön le ma­ga mellé. Elsősorban őstehet­ségeket keresett, de figyelme megakadt korának majdnem minden igazán jelentős alko­tóján, Kassáktól Szabó Lőrin­­cig és József Attiláig, Gárdo­nyitól Pap Károlyig, Veres Péterig és Németh Lászlóig. Fölfedező szándéka a múlt­ban is rejtett értékeket ke­res, így az indokoltnál sok­kal mélyebbre hajtja zászlaját „az elsikkasztott, s mégis leg­nagyobb magyar regényíró el­me, Tolnai Lajos előtt”. Az irodalomról, művészetről­­eszóló Móricz Zsigmond-írá­­sokban tükröződő képeket a késői olvasó itt-ott megkér­dőjelezheti. Az író nem is rejtegeti elfogultságait. És ép­pen ez teszi ennek a kötet­nek az egészét igen érdekes olvasmánnyá. Az egyes dara­bokban néha érezzük az el­­sietettséget, végig nem gon­­doltságot, de ezekben is min­dig találunk valamit, ami új színnel egészíti ki az adott témáról, és — elsősorban — a Móricz Zsigmondról kiala­kult képünket. Ebből a szem­pontból mélyen jellemző, hogy az egész kötet utolsó szava — egy Oláh Gábor ha­lála alkalmából írott nekro­lógban — az „élet”. S végül hadd emeljük ki, hogy találunk ebben az igen gazdag anyagban néhány va­lódi remekművet. Ezek élére a Babits Mihállyal a Garda­tan című, gyakran emlegetett emlékidézés kívánkozik. Mó­ricz írásművészete itt legna­gyobb regényeinek szintjén ötvözi a szeretetet és az ide­genkedést, a valóságot és a képzeletbelit, az emléket és a hozzá gondoltat, a megjelení­tő erejű leírást és az ironi­kus beállítást. Talán ez a kö­tet legszubjektívebb, legelfo­gultabb írása, stilizálja önma­gát és karikírozza Babitsot, s mégis valami igen mélyet ragad meg — és azt lebilin­­cselően írja meg. T. T. E. Szecskó Tamás illusztrációja Benedek Elek meséinek gyűjtemé­nyéhez, melyet Az aranyalmafa címmel adott ki a Móra Kiadó Éltem, hogy írjak Marconnay Tibor válogatott versei és versfordításai K­ifürkészhetetlen szeszélye a költősorsnak, hogy az 1970-ben elhunyt Marconnay Tibort — posztumusz köteté­nek megjelenése alkalmából — be kell mutatni a mai ol­vasónak. Pedig pályája nem most indult volna. Első köny­ve 1920-ban jelent meg, A diadal címmel, s ezután 1942- ig további kilenc következett. Lírája a Nyugat vonzásköré­ben bontakozott ki, a lap kö­zölte a 20-as, 30-as években értékesebb verseit, s a köte­téről szóló méltatások na­gyobb hányadát. Fogadtatása, kedvező volt, Kosztolányi De­zső, Bálint György, Németh László, Radnóti Miklós és Szerb Antal örömmel üdvö­zölte megjelenő könyveit. A korabeli recenziókból ki­rajzolódnak ellentéteket egy­beötvöző,­­ alakváltásokra a képlékenységig hajlamos köl­tészetének fő vonásai: a leg­szigorúbb formák, a szonett, a tercina mellett a szabad­vers kedvelése, és a higgadt szemlélődéstől az indulatok féktelen kiáramoltatásáig ter­jedő költő magatartás. Egyik énje szigorú programként fo­galmazza újra a maga szá­mára Vojtina ars poeticáját : „Ha vezércikk versem, úgy hát vezércikk, / de ha szo­nett, legyen az én szonettem, / keményen ég és föld között lebegjen, / min a pacsirtadal világa érzik” —, másik énje ugyanakkor megelégszik a for­mai tökély híg toldaléksorok­kal való fenntartásával: „Hogy duruzsolt a kandalló, / Hahó! / Hogy pitinkéit a hó!... / Hó.” Poézise csúcsát a balti­kumi utazása után született verseiben éri el. Ezek a gon­dolati igényű költemények újrateremteni igyekeznek az ember és a természet meg­bomlott összhangját, a rous­­seau-i kivonulást (Ló) meg­toldják, alátámasztják a kö­zépú­tkövetés bölcsességével: „Sohsem leszek zagyván új, rideg ósdi, / hiszen termő földé minden csírám, / ezért a híg és gőgös megváltósdi / csalárd jelszóit sohsem hittem el, / és tisztaságomat meg tudtam óvni / oly világban, mely si­lányt ünnepel.” A bölcs kívülállás program­jához azonban, sajnos, nem tudott hű maradni. Szél­sőjobboldali politikai maga­tartása miatt 1945 után sokáig nem publikálhatott, sőt, hosz­­szabb időre vidékre kénysze­rült. Az Irodalmi Alaptól sze­rény összegű, esetenkénti se­gélyt kapott, majd később elő­leget folyósítottak számára egy soha el nem készült, gran­diózusnak tervezett regényfo­lyam­­ írásának segítésére. Közben lázasan és kapkodva dolgozott egyéb tervei meg­valósításán. Új verseket, mű­fordításokat alkotott, régi munkáit át- meg átdolgozta, időnként kötettervekkel je­lentkezett Az „értem, hogy ír­jak" patetikus hitvallását hát­térbe szorította az „írnék, hogy éljek” valósága. A szó­lás jogáért folytatott napi küzdelem nem hatott kedve­zően költészete továbbfejlődé­sére: szavai szánandó dado­gássá váltak, s művésztartása is megpuhult. Az antik hagyo­mányú dicsőítő ének megany­­nyi műfajában gyakorolta magát; írt panegirikoszt se­gélyező patrónusa, Benedek Marcell születésnapjára, ódát a hatszáz éves Debrecen na­gyobb dicsőségére, emlékver­set Mikszáthról, aki „Humo­rizált, de állt szilárdan, népi szírt”, és írt még több egyéb, alkalmi költeményt. Verseit az Alföld és a jelenkor kezd­te közölni a hatvanas évek elejétől. 1963-ban ismét kö­tete jelent meg, Sugaras őszi nap címmel. A most napvilágot látott kö­tet szerzője mértékkel vá­logat a költő 1945 utáni kor­szakának terméséből, mégis kitetszik­ ennek, a történe­lem által csaknem szimmet­rikusan két részre tört élet­műnek jelentősebb hányada az első életszakaszra esik. Utóbbi korszakában a költői tehetség súlya csekélynek bi­zonyult ahhoz, hogy időben leküzdhesse politikai maga­tartásából származott, hátrá­nyos helyzetét. Azért kell ezt hangsúlyozni, hogy világosan lássuk: Marconnay Tibor nem „méltatlanul elfeledett alak­ja a magyar költészetnek”. Kis cinizmussal azt mondhat­nánk — éppen ellenkezőleg: azon szerencsések közül való, akik nem sokkal haláluk után elfoglalhatták pontosan és végérvényesen kijelölt iro­dalomtörténeti helyüket. Hi­szen az Értem, hogy írjak kö­­­tet nyomtatott foglalata mind­annak, amit közgyűjtemények raktárainak Marconnay Ti­borról meg kell őriznie: a legsikerültebb versek, a leg­jobb műfordítások és a leg­nemesebb kortársi méltatások kerültek itt egymás mellé. A könyvkiadás ezzel nem szé­gyenteljes adósságot törlesz­tett, hanem összefoglalt és megőrzött az utókor számá­ra egy, az időben napjainkig nyúlt, lényegében azonban ré­­ges-rég lezárult életművet, amelyről Németh László már 1927-ben megfogalmazta a máig érvényes értékelést: „Marconnaynak kevés a lírai realizmus iránt az érzéke. Tárgyköre szűk, s nemigen terjeszkedik ki a társadalmi élet fölvetett kérdéseire, nem fejlődhetik igazi vezérlírává. Átvezető lírikusnak érzem, aki szemléletében és eszkö­zeiben a Nyugat nagy nem­zedékében gyökerezik, de életérzésével, ujjongó fiatalsá­gával egy kevesebb válságú és vidámabb rohamú költőnem­zedékre utal.” (Magvető) Balogh Tibor Maróthi György és a kollégiumi zene Csomasz Tóth Kálmán könyve N­émeth László tollára kí­vánkozó drámai hőse volt a XVIII. századi magyar kál­vinista kultúrának Maróthi György. Apáczai Csere János és Misztótfalusi Kis Miklós mellett ő is a nagy tanítók közé tartozott, a­kik külföldön szerzett tudásukat hazad föl­dön, rögös talajban próbálták meggyökereztetni. És ahogyan Apáczai, Misztótfalusi pályá­ját megnehezítette, sőt, lehe­tetlenné tette, valósággal ki­­siklatta az állandó viaskodás az egyházi és világi hatósá­gokkal, úgy kellett Maróthi­­nak, ennek az alig harminc évet élt nagy szellemnek is szembeszállnia a maradiság­­gal. Németh László történelmi drámáinak hősei kimagaslot­tak kortársaik közül, és a ké­sőbbi századok számára fogal­mazták meg üzenetüket. Így tett Maróthi György is, „a minden téren úttörő reformá­tor ”, ahogyan Szabolcsa Ben­ce még 1929-ben írta róla A XVIII. század magyar kol­légiumi zenéje című tanulmá­nyában. Életét, munkásságát Csomasz Tóth Kálmán össze­gezte most, Maróthi György és a kollégiumi zene című köny­vében. A­z évtizedek óta a magyar egyházi zene hagyomá­nyait kutató zenetudós nem népszerűsítő munkát írt Hőse küzdelmeit, viszontagságos életét nem kívánta dramati­zálni, hanem rendkívül gaz­dag tudományos dokumentá­ció birtokában inkább ponto­san kijelölte Maróthi helyét a XVIII. század első felének magyar társadalmában. A kor, amelyben Maróthi élt, nem kedvezett az énektanítás, a több szólamú, kottából való éneklés hívének és lelkes apostolának. Valóságos csoda, hogy ez az 1715-ben született és 1744 októberében vérhas következtében meghalt ifjú mester ilyen rövid életpályát befutva miképpen tudott a kor uralkodó szellemével szembe­­szállva annyi mindent alkot­ni. Gondjait szaporította ugyanis, hogy az a reformá­tus értelmiség, amelynek so­raiban Maróthi Debrecenben működött, a nemzeti zenei műveltség szempontjából csak szerény alapot biztosíthatott a több éven át Svájcban, majd Hollandiában tanult zenetudósnak. Az sem könnyítette meg helyzetét, hogy a Bőseiben el­sajátított általános és zenei műveltséget szülővárosában letelepedve nem tudta képzett muzsikusoknak átadni. Azok a nagy külföldi zenészek, akik Mátyást budavári otthonában körülvették, a török hódítás után elhagyták az országot, és a zene ebben a korban szűk térre, főképpen a kollé­giumokra korlátozódott Ott is csak a kotta nélküli ének­lés dívott, a hangszeres zené­lés azonban nem, tehát Maró­thi, aki a svájci Collegium musicum példáját Debrecen­ben akarta követni, nem ke­vés ellenállásba ütközött. Jel­lemző erre a Szabolcsi Bence és Csomasz Tóth Kálmán is idézte. 1743. július 7-én kelt debreceni városi tanácsi ha­tározat amely leszögezte, hogy az ifjúság ,,a’ templo­mokban a’ kuták szerént ne énekellyen”. Érthető, hogy a Baselben megismert és megszeretett ott tanársegédi posztot betöl­tő Jacob Christoph Beck-nek, akivel hazatérése u­tán sűrű levelezésben állt, a tiltó uta­sítást követően Maróthi így panaszkodott: „Már egészen meggyőződtem arról, amit Boilauxius (Boileau) mondott valahol, hogy ugyanis minden élőlények között az ember a legostobább... Mert ha egy demagóg egyszer vezérül tol­ja fel magát az ilyen egy­­ügyűek élére, alig kétséges, hogy el fogok veszni.” M­aróthi György huszonhá­rom éves korában „a tu­dományoknak a keresztyének között való viszontagságairól” latin nyelvű értekezésével foglalta el a debreceni refor­mátus kollégiumban a törté­nelem, ékesszólás és matema­tika tanszékét. Ami a latin nyelvet illeti, Beck-kel is la­tinul levelezett, de kiválóan beszélt németül, s jól ismerte a francia, angol, holland, hé­ber és görög nyelveket. E rop­pant műveltség birtokában egyszerre több irányú munkás­ságba kezdett. Mindenekelőtt szerette volna meghonosítani az összhangzatos éneklést a templomban a svájci minta alapján, és ahogyan tanártár­sa, Szilágyi Sámuel emléke­zett meg róla, „elsőként mu­tatta meg a szent muzsikát és a helyet éneklés elveit". Ezzel párhuzamosan fordí­tott is. Latinból többek között pedagógiai célzattal Phaed­­rus meséit ültette át magyar nyelvre, egy francia nyelven író református teológus, Os­­terwald két munkáját ugyan­csak lefordította magyarra. Ezek közül az egyik megjelent Maróthi életében, és a szerző kutatásai szerint száz éven át több mint húsz kiadást ért meg. Osterwald másik műve csak Maróthi halála után egy esztendővel látott magyarul napvilágot. Valószínűleg kevesen tud­ják, hogy matematikai mű­szavaink jelentős része, pon­tosan ötvenkét fogalom Maró­iéitól származik. 1743-ban megjelent könyve, az Arith­­metica vagy számvetésnek mestersége közli ezeket az azóta meghonosodott szava­kat, aminthogy Apáczai Magyar Encyclopaediájának nyomdokain járva sok zenei kifejezést is ő alkotott. E­z azonban már működésé­nek legfőbb területéhez, azokhoz a zsoltárfordítások­hoz és az éneklés módszerei­nek összefoglalásához tartozik, amellyel megalapozta a ké­sőbbi korok, tehát Kodály szá­mára is a modern magyar énekpedagógia elveit. 1743- ban közreadott könyve, A’ soltároknak négyes nótájik már tartalmazza A’ Harmo­­niás Éneklésről való Rövid Tanítás-t. A könyv előszavá­ban Maróthi világosan meg­határozta szándékát: „E Nó­táknak N. Városunk Tek. N. Magyisztrátusa tetszéséből lett kinyomtatásában ez volt a célunk, hogy lenne világos ég (a mennyire lehetett) igaz Exemplárjok azoknak, akik, Isten segítvén, tanulni fogják a Kóták szerént való éneklés­nek mesterségét, mely bizo­nyára, ha jobb nem volna is, sokkal könnyebb az olyan könyv nélkül és csak hallás­ból lett bizonytalan és minden fundamentum nélkül való ta­nulásnál, aminémű eddig volt közöttünk.” A mai magyar énekoktatás is vállalhatja ezt a régi ma­gyar nyelven megfogalmazott, de modern szellemű zenei ars poeticát. Csomasz Tóth Kál­mán érdeme, hogy Maróthi György tanításai most egy jól tagolt, szakszerű műben je­lentek meg. A tudós szerző közreadja a könyvben néhány zsoltár mellett Maróthi György és utódja, Varjas János több­szólamú kiadványainak teljes anyagát is. Ezzel olyan forrás­mű született, amelyre a szak­emberek bizonyára még sokáig fognak hivatkozni, és amely könyv a laikusok figyelmét is fölkeltheti régi korok muzsi­kája, sorsüldözte nagy elő­dök példája és tanításai iránt. (Akadémiai Kiadó) Gábor István ÚJ KÖNYVEK TANKÖNYVKIADÓ­­ UJ. Gazda István—Sam­ Minőd! Fizikatörténeti ABC p. P. Blonszkij: Egy pedagógia* emlékiratai (Pedagógiai forrá­sok) írók, képek, XT. A tanulói önkormányzat fejlesz­tése Zsolnai József: Beszédmű­velé a kisiskolás korban (A tanító* problémái) Salánki József: A számítástechni­ka alapjai Rousseau: Emil, vagy a nevelés­ről Dr. Szabó Károly: Az ism­eret­ek alkalmazása a történelem taní­tásban Mezei Gyula: A felügyelet szere­pe az iskolai munka korszerű­sítésében A felnőttnevelés problémái Kovács József: Tegnaptól sok napig

Next