Magyar Nemzet, 1980. január (36. évfolyam, 1-25. szám)

1980-01-09 / 6. szám

4 A­ Televízió műsoráról «uuuuuuiuiu»iuuiiuiimmiuiiuiuiuimuiiuummmmitiwtHHu­HmuiiuuttuuiuunuKM9 A vénasszonyok nyara Maróti Lajos tévéjátékénak befejező képsorában három nő áll egy magas ház tetőtera­szán; egy nagymama, a leánya és az immár szintén harminc­­hetedik életéve felé közeledő unoka. Ott állnak ezek az asz­­szonyok egy sor alacsonyabb ház fölött, közel az éghez. Nin­csenek hát formálisan is be­zárva, mint a Bernarda házá­nak asszonyai, és nem kötik őket olyan illendőségi, olyan társasági szabályok sem, mint a csehovi Három nővért Fé­lelmeik és mániáik azonban a sajátosan súlyos — az író ál­tal a Rádió és Televízió Újság­ban külön is hangsúlyozott — női magányosság pokolkörébe vonják őket. A magasból is csak keveset láthatnak; a mennybolt is alacsony meny­­nyezetként borul rájuk. A kitűnő író azonban nem­csak elvileg „fedezte fel” a női magány (sokszor groteszken megnyilatkozó) drámáját. A vénasszonyok nyara című té­véjátékban, amelyet az annak idején Győrött bemutatott színművéből írt át, olyan hely­zetet ábrázol, amely azt de­monstrálja, hogy feudális vi­szonyok híján is nyomasztóan „bernardai” lehet női nemze­dékek együttélése. De míg a győri előadás jóhírét az sze­rezte, hogy az alapszituáción túl a játék légköre is feszült volt, a tévéváltozat művészi hitelét több minden gyengíti. A dramaturgiai hiányosságo­kat — például Kléznek, a ló­versenyen „költő”-nek felszí­nesen jelzett alakját, vagy akár azt, hogy nem tudni meg igazán, mi is a baj Kazival, Ágnesnek, az unokának egy­kori s most is virtuális sze­relmével — csak fokozza a rendező Léner Péter inven­ciótl­ansága. Ebben a „kama­rai” módszerű játékban sok mindent vagy csak közöl a szöveg, vagy didaktikus be­állításokkal a rendező. A­­ játék így is alkalmul szolgált Bulla Elmának arra, hogy felvázolja azt a jósággal — jókodással — zsarnokosko­dó öregasszonyt, akinek típu­sát jól ismerjük, és akit éppen nem kegyeletlenség leleplezni. Ráday Mihály kamerája is nem egyszer korrigálni tudja például Gyöng­yössy Katalin (vagyis a vénkisasszonyságra ítélt Ágnes) arcának közeli képeivel azt, hogy a lány jö­vőjét a forgatókönyv és a ren­dezés szerint elsősorban Ka­­zi „futurológiai” megjegyzései közvetítik. Voltak hát értékek — túl a­ probléma felvetésén is — e produkcióban. Azon­ban, amikor a kilátástalanság­­ra kilátást nyújtó tetőjelenet végén az hangzott el szenvelgő hangsúlyokkal, hogy immár nincsen nyár, de nincs még az ősz, hanem itt a vénasz­­szonyok nyara, nem Csehovra kellett gondolni, inkább a Vá­­nyadt bácsira. Vagyis Alfon­­so „világszínházá”-nak Cse­hov-paródiájára. A. G. Éljen az egyenlőség ?­­ Vannak művek, amelyek ki­sugárzása messzebb ér, mint a koré, amelyben születtek, s vannak olyanok, amelyeket születésük pillanata után már kezdett beszitálni — nem is méltatlanul — a feledés pora. Nemzeti drámairodalmunk zsenevész fáján jó néhány igen elszáradt — mert élet­­képtelen — hajtást találhat­ni, ezek egyike a regényíró­ként kiváló és ma is élvezetes Eötvös József színpadi kísér­lete, az Éljen az egyenlőség. Az 1844-ben írott színmű napi politikai kérdésekhez tapadt vígjáték, amely azonban már a maga korában sem volt át­ütő erejű és kellően mulat­ságos. A fölfelé hajbókolók és lefelé gőgösek, a szavakban szabadelvűek, ám a fakorlát­ban konzervatívok csiszolat­lan jelenetekben sablonos, de még a sablonokat is ügyetle­nül alkalmazó szituációkban lepleződnek le, s így a mű — egyébként örök emberi gyengeségeket kigúnyolni igyekvő — felhangjai el­enyésznek. Újraolvasva, újra­­nézve, Eötvös munkája épp­­oly kevéssé szól a ma emberé­hez, mint az örökké a házas­sági bonyodalmakon lovasló s avatag angol „restaurációs” vígjátékok bármelyike. Vagy tán mégis? Hiszen a vizet pré­dikálók és bort ivók rendje, a csak szavakban demokraták kasztja még a mi korunkban sem halt ki s képmutatók is bőven akadnak. Mások azon­ban a kérdések, amelyekre ál- és igazi demokratáknak, kép­mutatóknak és igazaknak meg kell válaszolniuk s mások em­­be­ri kapcsolataink rendszer­vonalai is. Ebben mutatkozik meg igazán, hogy csaknem száznegyven év pora lepi Eötvös színművét: figurái él­nek, szituációi alig. Érezték ezt az Éljen az egyenlőség képernyőre igazi­tól is, érezte a dramaturg, Katona Márta s a rendező, Vámos László. Tán ezért is mondatott el a játék előtt és a játék közben Gyárfás Miklós fanyar humorú „mentegetőd­­zés”-e, a bölcs és mai vilá­gunkat is olykor megfeddő ma­gyarázat és kommentár Antal Imre előadásában. E megtűz­­delés nélkül bizonyára kevesek áldozták volna idejüket Eötvös színművének végignézésére, hisz maguk a játszó szemé­lyek — tán csak Szemes Ma­rit és Szabó Gyulát kivéve — sem igen lelték nagy kedvüket szerepükben. Sepityko-sorozat Tragikus veszteségek sújtot­ták az elmúlt években a szov­jet filmművészetet. Korai ha­lál szakította meg néhány esztendeje Vaszilij Suksin ígé­retes pályáját s autóbaleset ál­dozata lett a mai szovjet film megújulását ígérő másik nagy tehetség, Larisza Lepityko. Az őszinte, az igaz beszéd, a ken­dőzetlen tisztaság volt mind­­kettejük művészi hitvallása. Suksin befejezetlenségében is teljes életművet hagyott hátra; Larisza Lepityko csupán négy, de a végig nem futott pálya biztos vonalát felrajzoló fil­met. Legutolsó, a magyar mo­zikban nemrég vetített alkotá­sa, a Kálvária már kimunkált eszközökkel mutatta meg, hogy milyen fontosnak tartotta a rendezőnő a hit és az ember­ség megtartását még akkor is, amikor már a puszta fizikai létezés a játszma tétje. A Lepitykov-sorozat első filmjeként vetített Forróság, ez az Ajtmatov-elbeszélésből forgatott diplomamunka már jelezte — noha még kiforrat­lanul — a későbbi hitvallást, a keménységet, a helyzetek ki­élezését, a társadalmi és em­beri feszültségek nyílt feltá­rását. A fiatal Kemelj és a valamikori sztahanovista Dzsu­­­rájev összecsapásában két em­ber, két történelmi korszak, két politikai periódus összes ellentéte és tragédiája vibrál. V. P. Amióta a múlt év július 1-én a francia kormány sza­badárassá tette a könyveket, rendkívül megdrágultak. Egy átlagos regény amúgy is rop­pant sokba — mintegy 250— 300 forintba — került. Most azonban a nagy árkilengések szinte anarchikussá teszik a könyvpiacot. A legújabb Gon­­court-díjas mű például egyes helyeken 54 frankba, másutt viszont csak 32-be kerül. A színházak szerdai műsora Magyar Állami Operaház: Bo­risz Godunov (H bék­, 3.) (6) — Erkel Színház: az előadás el­marad — Nemzeti Színház: A konyha (7) — Madách Színház: A hatodik napon (7) — Ma­dách Kamara Színház: (Buda­pesti Gyermekszínház): Jövőre veled, ugyanitt (7) — Vígszínház: Operett (7) — Pesti Színház: De­ficit (XI. béri. 1.) (7) — József Attila Színház: Ítéletidő (P béri 2.) (7) — Fővárosi Operettszín­ház: János vitéz (M béri. 2.) (7) — Thália Színház: A Mester és Margarita (7) — Ódry Színpad: Cherbourgi esernyők (7) — Ko­rona-pódium : Parancsolj velem Tündérkirálynő! (7) — Mikrosz­kóp Színpad: Bimm-Bumm Böm­bölő (de. 10). Minek néz engem* (fél 9) — Vidám Színpad: Nyi­tott ablak (7) — Radnóti Színpad Közhelybenj­árás (7) — Játékszín Lélekvándorlás (7) — Budapest Gyermekszíház: Ciki . . ., Pintyő­ke .. . (du. 3) — Zeneakadémia a Debreceni MÁV Filharmoniku­­sok koncertje (Téli bék­. c/I/5.1 (fél 8) — Állami Bábszínház: Jó­kai tér: János vitéz (de. 10) — Fővárosi Nagycirkusz: Szupercir­kusz (fél 8). Rövid tartalom és szereplőlista a Pesti Műsorban. Mafflar Nemzet Kilencvenéves Losonczy Schweitzer Oszkár s kivételesen gazdag életpályát • A mondhat magáénak a ma 90 esztendős Losonczy Schwei­tzer Oszkár. Losoncon szüle­tett és gyermekéveiben még látta Lehár Ferencet a hely­beli 25-ös gyalogezred zene­karának élén. Hegedűművészi pályáját a város zenei életé­ben is vezető szerepet játszó Hubay Jenő egyengette, zene­­akadémiai felvételre ajánlva a tehetséges hegedűst. A Hu­­bay-tanítvány Szigeti József­fel is Losoncon szövődött élet­re szóló barátsága. A Zeneakadémia elvégzése után, alighogy elkezdődött, művészi pályáját az első vi­lágháború máris megszakítot­ta. Frontszolgálata után a for­radalmakat már Budapesten élte át és a Kassák-kör tag­jaként bekapcsolódott a prog­resszív szellemi mozgalmakba. Szép és maradandó dokumen­tuma ennek a tevékenységnek, hogy a megzenésített Kassák­­versek közül a Fiatal mun­­kás-t 1919. május 3-án bemu­tatták a Zeneakadémián, olyan hangversenyen, amelyen Kassák Lajos és Uitz Béla tartott előadást a művészeti élet korszerű problémáiról. Az ellenforradalom és a fe­­r­­hérterror elől Schweitzer Oszkár hazatért Losoncra és ott folytatta művészi és zene­­pedagógiai pályáját. Zeneis­r­kólát szervezett, neki volt kö­szönhető, hogy a város hang­versenydobogóin megjelent Bartók Béla, Földesi Arnold, Henri Mateau, Geyer Stefi, Krausz Lilly, a Sefcsik-vonós­­négyes, Vasa Prihoda. Hang­­verseny körútjai során Cseh­szlovákián kívül eljutott Ausztriába, Németországba, Jugoszláviába, Görögország­ba. Bécsben Furtwängler egyengette fellépését, amely­ről a Bécsi Magyar Újság, va­lamint az Allgemeine Zeitung nagy elragadtatással írt. Losonczy Schweitzer Oszkár 1929-ben búcsút mondott szü­lővárosának és Budapesten folytatta zenei pályáját, fontos szerepet játszva a magyar rá­dió akkoriban kibontakozó ze­nei életében. A róla elnevezett karparazenekarban muzsikált dr. Herz Ottó, Kerpely Jenő, Végh Sándor, Kósa György, Dénes Vera. Sokoldalú tevé­kenységére jellemző, hogy megalapította a Magyar Zene­művészeket Pártoló Társasá­got, megindította a Zeneszer­zők és Szövegírók Lapját, és zeneszerzéssel is foglalkozva, alkotásai között sikeres hege­dűkompozíciókon kívül meg­zenésített klasszikus verseket is. A felszabadulás után fiata­los lelkesedéssel vett részt az ország zeneművészeti éle­tének újjászervezésében. Is­mét megnyílt előtte a romok­ból felépülő rádió kapuja, és a hangversenytermeké. Csak 65 évesen kérte nyugdíjazta­tását, de a zenei élettel máig sem szakított: hegedűtanára a KISZ Központi Művész Együt­tesének. Gazdag zenei mun­kássága elismeréséül a Ma­gyar Népköztársaság Elnöki Tanácsa 1975-ben a Munka Érdemrend arany­­fokozatával jutalmazta és 1979 szeptem­berében a Zeneakadémián át­vette egy nem mindennapi művészi-zenepedagógiai élet­pálya jutalmául a vasdiplo­mát. V. K. OPERA A walkü­r­­ új betanulásban ROSSZ ELŐJELEK jegyé­ben kezdődöttt A walkür múlt­kori előadása: a hét új beálló közül ketten betegség miatt nem vállalkozhattak a fellé­pésre,­ méghozzá mindketten : főszereplők: Fricka és Hun­­ding megszemélyesítői, így a két új walkürön kívül csak Sieglinde, Siegmund és Wotan szólamát­ énekelték bemutat­kozó művészek. A produkció végül — min­den akadályozó tényező elle­nére — sikeresnek bizonyult. A walkür szerepei meglehető­sen nehezek, a zenedráma hosszú, ezért igen­ s­ok az éne­­kelnivaló, és Wagner sem­­volt nagyon tekintettel az ének­­hangok teherbíró képességére. Ugyancsak meg kell dolgozni érte fizikailag is, ha a szólis­ták jól akarják megoldani fel­adatukat A LEGKELLEMESEBB MEGLEPETÉST Horváth Jó­zsef szerezte, Siegmund szere­pében. Nem lehet csodálkozni, hogy az ember bizonyos fenn­tartásokkal várja egy olyan tenor bemutatkozását Wagner­­énekesként, aki régebben fő­leg Mozart-operákban lépett fel. Nos, Horváth József na­gyon jól oldotta meg felada­tát. Wagner zenedrámáiban rendkívül fontos a szövegejtés, a plasztikus deklamálás, és a fiatal tenor elsősorban ebbel­ excellált. Szépen csengtek a magasságai, hangerőben szin­tén győzte a versenyt a hatal­mas wagneri zenekarral, emel­lett meggyőzően játszott is. Meg kell mondani, jobb be­nyomást keltett, mint bárme­lyik eddigi szerepeiben. Egy­két bizonytalan belépése biz­tosan lámpaláz következmé­nye volt. Nagyon tetszett Berczelly Is­tván Wotanja is. Ez a sze­repkör sokkal jobban illik hangjának karakteréhez és egyéniségéhez is mint a Verdi­­hősöké, például Luna grófé. A szólam is általában mélyeb­ben mozog, ott ahol baritonja valóban ércesen szól. Berczel­ly intelligens énekes, ez ki­derült ezen az estén is emel­lett , van érzéke a lírához, néhány nagyon szép megol­dást lehetett tőle hallani. Sieglinde szerepében Hor­váth Eszter mutatkozott­ be. Neki már nem olyan nagy erőssége a deklamálás, mint Horváth Józsefnek, nem min­dig lehetett jól érteni és halla­ni, különösen ha a mélyebb regiszterekben énekelt. A nagy drámai csúcspontokon volt igazán elemében a magas for­tékban tudta leginkább meg­mutatni hangjának értékeit. Eddigi váltakozó sikerű pá­lyáján Siegü­ndét mindenkép­pen a jobb alakítások közé lehet, sorolni. Takács Tamara és Jász Klári Waltraute és Rossweise szere­pében jól illeszkedtek be a régebbi walkürök együttesébe. Kasza Katalin volt az elő­adás Brünnhüdéje. Szerepfor­­málása rengeteget fejlődött azóta, am­óta először énekelt ebben a darabban, érezni le­het, hogy közben kiváló kar­mesterekkel és rendezőkkel dolgozott együtt. Az igazság kedvéért azonban­­ meg kell jegyezni azt is, hogy a harc­­kiáltásokat nem mindig sike­rült tisztán intonálnia. Hantos Balázs impozáns je­lenség mint Hunding, de úgy tetézik, mintha erőltetné a forte dinamikát Frickának, Wotan feles­égének fontos dra­maturg és funkciója van a darabban, de szólama nem nagyon mutatós. A beugró Erese Margit jól oldotta meg feladatát. A NAGY LÉTSZÁMÚ ZE­nEKART a karmester, Kóró­­di András, szilárdan kézben tartotta, de a darab áradban romantikus stílusú zenéjére — különösen a csodálatos első felvonásban — nem mindig tudott ráhangolódni. Kertész Iván Nemcsak évszakonként, havonta. Januári számunk hosszú téli estékre kínál számos érdekes olvasnivalót: Anthes György históriái Egy szenvedélyes, cserfes, vergődő királynő: SZEMES MARI­A „Rőtbe” Spiegel, azaz: Spiegel Annie Fodor Lajos: Mítoszok, legendák világa Visszfénye elmúlt teleknek ... Valamint a pszichológus, a kritikus, a lemezgyűjtő, az író nyújt át még izgalmas, szórakoztató olvasmányokat... ...a NÉGY ÉVSZAK januári számában! •Szerda, 198­0. január 9. Lengyel Menyhért emlékmű­sor Lengyel Menyhért születé­sének századik fordulója al­kalmából a Magyar Rádió és a Radnóti Miklós Színpad pénteken, január 11-én este 7 órakor,a Lengyel Menyhért­­műsor nyilvános felvételét rendezi meg a Radnóti Szín­padon. Az ünnepi műsorban, amelyben részleteket mutat­nak be a kiváló író legérde­kesebb és legjellemzőbb szín­műveiből és megszólaltatnak kevéssé ismert dokumentumo­kat is, többek között Ruttkai Éva, Pécsi Ildikó, Csíkos Gá­bor, Huszár László, Szabó Kálmán, Somhegyi György, Kertész Péter és Tímár Béla működik közre. A műsort Do­rogi Zsigmond szerkesztette, Gosztonyi János rendezte. Az NSZK-hét filmjei Ismeri már a magyar kö­zönség az NSZK fiatal film­­művészetét, látásból is, hallo­másból is; ez a mostani hét nem bemutatkozás, csupán a frissebb­­termés bemutatása, s talán annak érzékeltetése, amit ebből odahaza sokra ér­tékelnek. Persze, egyik-másik film már nemzetközi elisme­réssel és sikerrel is büszkél­kedhet. A Werner Herzog ren­dezte Woyzeck főszereplője, Eva Mattes díjat kapott Can­­nes-ban, Peter L­ilienthal filmje, a Dávid, a Berlinale Arany Medve díjának kitün­tetettje. Stúdióközöségnek ajánlotta a Variety című ame­rikai szaklap Wolfgang Peter­sen filmjét: Fekete és fehér, mint a nappalok és éjszakák. A mai társadalom elemzése Margarethe von Trotta műve, a Christa második ébredése, kalandos történet a múlt szá­zadból a Szellemlovas, Alfred Weidenmann rendezése. Sajnálatra vagy inkább megvetésre méltó. Maria Braun, a néző dolga dönteni, Rainer Werner F­assbinder filmje, a Maria Braun házas­sága láttán. Frontházasságot kötött annak idején Maria egyetlen napot töltött együtt a férjével. Előbb a halálhír érkezett, aztán, mire az asz­­szony egy amerikai fekete ka­tona karján próbált fölébeke­­rekedni a nyomorúságnak, megjött maga a férj is. Régi történetnek vélhetné az em­ber, gyakran földolgozottnak ezt a háborús következményt. Fassbinder azonban tovább bonyolítja a mesét. Míg a férj (különben az asszony helyett) büntetését tölti, Maria meg­alapozza jövendő boldogságu­kat. Nagyon is tudatosan veti magát az újjáépítésbe, az üz­leti életbe és egy jövedelmező szerelembe is. Mire letelik a büntetés, a férj maga akar tenni valamit a közös jöven­dőért, szerencsét próbál Ame­rikában. A körülmények, a történe­lem, a gazdasági csoda, a fennmaradás vágya, mi több, a felülkerekedésé vezeti, kész­teti, kényszeríti Maria Braunt Adolf Clemens dortmundi fotóművész portréfelvételeiből nyílt meg kiállítás kedden a Kulturális Kapcsolatok Inté­zete Dorottya utcai kiállító­­termében. Az NSZK kulturális hete keretében rendezett tár­laton bemutatott 40 felvétel neves NSZK-beli művészeket, tudósokat, írókat örökített meg saját alkotói környeze­tükben. A kiállítás — amely­nek megnyitóján dr. Johan­erre a keserves házasságra, de nes Balser, az NSZK budapest­i maga is önként, talán tuda­­ti nagykövete is jelen volt — tosan járja ezt az utat. Fass­ január 20-ig tekinthető meg. Minder őbenne s az ő történe­tében a közelmúlt történelmét ábrázolja, jelképezi, ő maga inkább arra hajlik, hogy ne sajnálja, hanem felelőssé te­gye ezt az asszonyt, vele és általa saját magát és népét is. Keményen és ridegen szemléli s ábrázolja a történetet és a történelmet, hogy aztán végül egészen és egyértelműen íté­letet hirdessen. Filmjének be­fejezése jelszószerű, plakát­szerű is, amint korábban sem törekedett arra, hogy a néző érzelmileg azonosulhasson a szereplőkkel, mintegy meg­essen a szíve rajtuk. Kemény ítélet rejlik Volker Schlöndorff filmjében is. A bádogdob Günter Grass nagy sikerű regényéből készült. In­fantilis világban élünk, rémül meg Grass, az ember mintha megrekedt volna a fejlődés­ben s a gyermekségből nem — vagy nemcsak — a játékos­ságot tartja meg, hanem a gyermek önfeledt kegyetlensé­gét, értetlenségét, következés­képp befolyásolhatóságát is. Grass és Schlöndorff hőse há­romévesen megreked a növés­ben, mert meggyűlöli a felnőt­tek világát s így éli át a törté­nelmet, így a danzigi válságot, a háborút. Életek mennek tönkre, életek esnek a törpe Oscar áldozatául is, mígnem egy pillanatban rádöbben: meg kellene nőnie, felnőni az emberséghez. Kegyetlen filmek ezek, de azért, hogy fölrázzanak, fele­lősségre ébresszenek,­­­s visz­­szariasszák az emberiséget a kegyetlenségtől. Ezt mondja a múlt a jelennek. Z. L.* ÖLTÖZKÖDÉSHEZ, ÖLTÖGETÉSHEZ: januárban is __eza ____ S­­IW A lap­­januári ajánlatából: Emelt vállal — új kisipari modellek Megfiatalított blúzok — avagy: egy kis galléralakítás Miről mesél a telefondoktornő? Váratlan vendégek: Ambrus Kyri, Aradszky László, Magay Klementina Nincs többé betonfej­ű fodrászolimpia Athénban INDUL A 12 FORDULÓS POSZTER PÁLYÁZAT Részletes báli programok Bútorbarkács, kötésminta sok hasznos ötlet az EZ A DIVAT JANUÁRI SZÁMÁBAN!

Next