Magyar Nemzet, 1981. március (37. évfolyam, 51-76. szám)

1981-03-22 / 69. szám

Masar Nemzet Irodalom és esztendőhatár Most látjuk csak igazán, hogy az MTA Irodalomtudományi Intézet XX. századi osztálya és az Újvidéki Egyetem XX. szá­zadi tanszéke közös tanácskozásának „anyagá”-t leközölte a Liter­a­túr­a és részben az újvidéki Híd című folyóirat —, hogy milyen érdekes esztendő volt az egyetemes magyar irodalom számára 1932. Ebben az­ évben jelent meg, Babits Mihály szer­kesztésében, az Új antholog­ia, amelynek alcíme is jelezte, hogy Fiatal költők 100 legszebb versét közli, ekkor adta ki Móricz Zsigmond a fiatal (vagy annak számító) novellisták reprezen­tatív kötetét, a Mai Dekamer­ont, fejezte be Móricz a Roko­nokat. Ekkor születtek a szépíró Veres Péter első, jelentős mun­kái, az Ebéd a gyepsoron, a Napszámos énekek. És 1932-ben írta­ meg a költőként már (eléggé) ismert József Attila első je­lentős tanulmányát, az Egyéniség és valóságot. Vitatkozni lehet mind a Babits-szerkesztette, mind a Mó­­ricz-összeállította antológiákról, mint ahogy vitatkoztak is a kutatók. Bori Imre szerint az" Új anthológia ,,az avantgarde­­nak a magyar irodalmi közéletből való kiiktatása szándékáva­ készült", méghozzá akkor, amikor az József Attila (és Déry Tibor) műhelyében újra feltámadt. Mások viszont észrevették a szürrealizmus újszerű jelentkezését a gyűjteményben. A Mai Dekamerovi meg „a magyar falusi próza gyűjteményé”-nek ne­vezték, miután az ebben szereplő tíz elbeszélés közül egyedül Gellért Andor Endre helyez­i, nagyvárosi környezetbe alakjait. Ám aki ezt fogalmazta, azt is észrevette, hogy Szabó Pál és Tamási Áron a Móricz Zsigmond nevével fémjelzett antológia segítségével találták meg az utat későbbi, legértőbb közönsé­gükhöz. Sokszínű irodalmi eredményekkel és izgalmas társadalmi és társadalomlélektani tanulságokkal szolgált ez a sajátos irodal­mi „feltérképezése” annak az­­esztendőnek, amely szinte ,,kü­szöbe” volt nagy történelmi fordulatoknak, az egész nemze­tet érintő fenyegetettségeknek. Éppen nem utólagos belemagya- rázás — a­ tanácskozás is nyomatékkal mutatott rá erre — ha­­például Kodolányi János József, az ács című elbeszélésében, vagy különösen Pap Károly Megszabadítottál a haláltól című regényében éppenúgy baljós idők elkövetkezésének megérzését vesszük észre, mint József Attila verseiben és szaporodó cik­keiben. Érdemes odafigyelni ma, hogy mit vett észre (és mit mulasztott el észrevenni) az 1932-es év fő eseményeiből, és ami fontosabb: tendenciáiból a magyar irodalom. A pontos korszakolás mindig is fontos ,,lecké”-je v­olt az­­irodalomtörténet-írásnak. Feleslegesnek tűnne hat esztendőn­ként ,,végigmenni” az elmúlt ötven, harminc vagy húsz év iro­dalmi eseményein és eredményein, még akkor is, ha ilymo­­r­on nyilván érnek bizonyos érdekes meglepetések a tudományt. Ám helyes volna e tanácskozáshoz hasonló tüzetességgel „mik­roszkóp" alá helyezni, mondjuk talán az 1943-as esztendőt; avagy azt, hogy mi történt (és mi nem történt) a magyar iro­dalmi életben 1958-ban, esetleg 1967-ben. A világnézeti küzdel­mek, az ilyen harcok kifáradásai, a stílusváltások, a nemzedék­váltások tanulságosan tükröződnek egy-egy jól megválasztott esztendőhatár keretei között. Ami persze, nem jelentheti an­nak a gondolatnak a redukálását, hogy­­az irodalom folyamat, ki hogy­­akár egyetlen valamire való költő vagy író pályáját sérti szabad egy-egy műve alapján véglegesen (és végletesen) megítélni. Mert bármennyire jelentős megnyilatkozás volt pél­dául a József Attila-i Egyéniség és valóság ■— és bármennyire szomorúan jellemző, hogy azt már megjelenése idején félreér­tették —, tudni kell azt is, hogy a cikk bizonyos egyoldalúsá­gait a költő-gondolkodó később korrigálta. Igen, a „mikroszkopikus” vizsgálódás csak a nagy társadal­mi-művészi folyamatok fel- és elismerésének segítségével le­het eredményes. Azon az elvi alapon, amely sikert hozott a bu­dapesti Irodalomtudományi Intézet és az Újvidéki Egyetem közös­ tanácskozásának is. ■ A. G. Tizenévesek Egyik vidéki városunkban azzal ajándékozták m­eg a gyerekeket, hogy szombat délelőttönként övék a mozi. Ők a pénztárosok, a jegy­­szedők s természetesen a közönség is. A nyolc-tíz éve­sek arcán a komoly. ..fel- nőstes" megbízatás örömét, a közös szórakozás izgalmát látva a be­rbeli vezetők nyllatász­hatták: elérték, amit szerettek volna; a céltalan lődörc és hol vébe programot, szívesen vállalt foglalatossá­got adtak. És nem ez az egyptien fa­ros, ahol erre szükség van, ahol jobban kell odasievel­­ni ar­ra, hogy mivel töltik napjaikat, szabadidejüket a gyerekek. Az unalom tizen­éves korban is rossz tanács­adó, s ilyenkor válik varázs­latosan vonzóvá az aluljáró, a lakótelepi házak üvegezett lépcsőfel­járója. Az­ emberré formálás az iskola és a csa­lád közös feladata, de ahol nincs meg a kettő közötti összhang, ahol a lakáskul­csot a gyerek nyakába akasztva otthon mindössze annyit követelnek meg, hogy este hazajöjjön és reg­gel elmenjen — ott egyedül a közösségre hárul a nevelő szerep, aminek aligha tud eleget tenni. A változó világ megismer­tetése, az alkotó emberi ma­gatartás megalapozása, a tehetség kibontakoztatása, a közéletiség személyiségje­gyeinek kialakítása a fel­adata az általános iskolás­korúak mozgalmi szerveze­tének, az úttörőszövetség­nek. De mert a gyerekek életkori sajátossága a játék igénye, nevelni őket csak tartalmasan­ szórakoztatva lehet. Csupán a formákat kell megtalálni, ügyesen, öt­letesen, szeretettel. Mert bármilyen zsúfolt is az is­kola, talán akad egy sza­bad terem délután a bar­kácsolóknak, ahol repülőgé­pet, hajómodellt faraghat­nak. Biztosan sokan láto­gatnák — ha lenne — a honismereti szakkört, a nép­szokások ismertetésével és a népi táncok gyakorlati ki­próbálásával egybekötve. S egy gyerek sem sajnálja az erejét, ügyességét, ha egy másik Örssel, osztállyal együtt rendezendő fejtörőről, focimeccsről vagy futóver­senyről van szó. Különösen nagy súllyal szerepeltek a tizenévesek változatos, sajátos szórako­zási, művelődési igényeinek kielégítésére vonatkozó ajánlások az úttörőszövetség vezetőinek a napokban meg­tartott tanácskozásán. E fontos társadalmi feladat megoldásához mindenkitől várják a segítséget. Remé­lik, ötletekben, vállalkozó kedvben nem lesz hiány. Mert akadnak már jó kez­deményezések. Mint az em­lített kisvárosiaké, vagy az óbudai népművelőké — akik hétvégeken a békásmegyeri lakótelep utcáit járva szóra­koztatják, tanítják jó szó­val játszani a gyerekeket. De ismételten hangsúlyozni kell, hogy a család felelős­ségét mindez nem csökkenti. — racz — — Kérem, amelyik önök közül a nő, az fáradjon be . .. (Várnai György rajza) ­ 1­ p­y FAJ­KA / Írok vagyok. Pihenőállásából ismét előkerült a géppisztoly. Indulás!Eddig három történelmi ta­lálkozásom volt a pufaj­­kával. Gyerekkoromban, egészen 1945-ig, azt sem tudtam mi,az, nem is hallottam róla. Még tartott Budapest ostroma, dideregve és kiéhezetten gubbasztottunk a pincében, fi­gyelve az aknavetők hol köze­ledő, hol távolodó becsapódá­sát. Ennek alapján rajzolgatta apám képzeletbeli térképén a változó frontvonalat. Itt most előretörtek, ott visszavonul­nak, mondogatta, m­íg anyám nem sietteti kicsit a fronthely­zet túlságosan lassú alakulását, hiszen a fél­zsák sárgaborsó, melyre valaki egyszer óvatla­nul rádöntött egy üveg petró­leumot, fogytán volt már. Az ostromi nyúl pedig régen el­fogyott. 14 őszén valaki beál­lított hozzánk négy meglőtt vadnyúllal. Anyám pácba tet­te, annak rendje-módja szerint elkészítette — és nem adott belőle egy falatot sem. Hanem ledarálta és befőttes üvegek­ben, házi konzervként­ eltette. Tudta, miért.. Ezt ettük az­után hosszú hetekig az ostrom alatt — én pedig elneveztem magamban ostromi nyúlnak. Savanykás ízétől azóta sem tu­dok szabadulni. A petróleumos sárgaborsó ízétől még kevésbé. Volt nekem akkor, langaléta kamasznak, egy télikabátom.. Nagyapai örökség. Fekete, el­­nyűhetetlen szövetből, bújta­tott gombolással, perzsagal­lérral Amilyenben jómódú ü­regurak jártak valamikor. Képtelenebb, öltözék ilyen ko­rú gyereken,­­nem is lehetett volna. Ehhez a nagyapai nagy­kabáthoz iskolám sötétkék diáksapkáját hordtam hetykén félrecsapva. Íg­y gubbasztottam a pincében, mert hideg volt, akkor is, amikor az első szov­jet katona betoppant, szüleimmel a mustránál há­­ci­már végzett, rendben volt a dolog, azonosak voltak ön­magukkal. Nálam azonban fennakadt. Géppisztolyát fél­recsapta,­ mintegy­ pihenőállás­­ba, mint amikor az öreg pa­raszt a mezőn valami csuda­­bogarat talál és a fejtörő tűnő­déshez kiveszi szájából a pi­pát. Nézett. Tetőtől talpig vé­gigmustrált, többször is. Vala­mi nem stimmelt neki Arca mögött képek peregtek. Ottho­ni filmekből, színdarabokból. Melyekben a nép ellenségei ilyen télikabátokban mász­káltak. Talán még egy Kroko­­gyil-beli karikatúra is felme­rült benne, csak éppen a ke­­ménykalap hiányzott a fejem­ről, a számból pedig a pöffesz­­kedőn fityegő szivar. Hogy ke­rül ez a kölyök ebbe a téli­­kabátba"’ — tűnődhetett. Ki­­zsákmányolónak még túl fia­tal. Akkor meg mi ez a jel­mez? Pillantása sötétkék diák­­sapkámra esett. És elkomorult az arca. Amit a fejemen lá­tott, hasonlított egy SS-sap­­kához. A Várból kirohanó né­metek bujkáló maradványait keresték mindenütt. A néme­tek az utolsó időkben már gyerekeket is besoroztak, nyil­­ván ő is látott újságban ilyen fényképeket, akárcsak­ én. E­­ volt döntve a kérdés: egy­ ki­­zsákmányoló bankár­ lopott te­likabátjában bujkáló SS-ke-Ahogy léptettünk az utcán, elmondhatatlanul irigyeltem a pufajkáját. Ilyen kéne nekem, gondoltam, és gyűlöltem feke­te, perzsagalléros télikabáto­­mat. Mikor leértünk a Marczi­­bányi térre, már szép kis kom­pániát tereltek össze hason­szőrűekből. Hadifoglyok va­gyunk, jelentette ki egyikünk, ehhez pedig nem volt nagy kedvem. Így hát később a me­netoszlopban fokozatosan hát­­rahúzódtam utolsónak és az első megfelelő utcasarkon le­léptem. Sprintemmel akkor valószínűleg olimpiai csúcsot javítottam volna, ha valaki méri. Viszont megfosztottam magam életem első esetleges pufajkájától. V­­ásodik találkozásom a pu- VI fajkával egyetemista ko­romhoz fűződik. 49-től 51-ig a Nemzeti Színházban statisztál­­­tam. Sok darabban voltam alabárdos, hajtó, ellenséges tiszt, népség-katonaság. A se­matizmus egyik kiemelkedő remekében, Az élet hiájában pedig hídépítő. De nem akár­milyen! A felrobbantott pesti hidak első utódja 1946-ban a Kossuth-híd volt. Ennek — egyébként valóban hősies — építéséről szólt a darab. Ami­kor az építők bajba kerültek, szovjet katonák jöttek segíte­ni. Végigrohantak a színpadon felállított vastraverzeken és egykettőre rendbe hoztak min­dent köztük én. Mégpedig pufajkában! Végül tehát rámkerült. Ott álltam. ■ a színfalak mögött, odabent pattogtak a párbeszé­dek. Az ellenség destruált és meg akarta akadályozni, hogy a híd felépüljön, de a pozitív mérnök telefonon beszélt Rá­kosival és Gerővel, azok meg­mondták, mit kell csinálni , és a híd épült tovább. Ott áll­tunk a színfalak mögött, pu­­fajkás statiszták, hátunkon keresztbe vetve a géppisztoly, vártunk a jelenésünkre, mi­kor indít a zajló Duna fölé az ügyelő — és én arra gondol­tam, ha most az én pufajkás szovjet katonám látna, onnét a Marczibányi térről! Biztosan azt mondaná: „Na tessék! Mi­ből lesz a cserebogár!” De hát minden előadás után le kellett vetni a zöld vatta­kabátot, átmeneti dolog volt ez is. jelmez csupán. Letettem az öltözőben a pufajkát , és fel­vettem a fekete, perzsagalléros télikabátot. Mert még azt hordtam akkor is, pedig ad­digra a lóden volt a divat, egy egész ország lódenkabát­ban járt, micisapkával. Ha így elő­adás után lát meg az én pu­fajkás katonám, ismét a jól­ismert télikabátban, biztosan azt mondja: „Na ugye! Kutyá­ból nem lesz szalonna!” A harmadik történelmi talál­kozóra ezen a télen került sor. Feleségem Párizsban járt és meglepett valamivel. Egy szép, zöld pufajkát hozott ne­kem. Meghökkent arcomat látva, kicsit sértetten mondta: — Mi az, talán nem tetszik? Ez most a legnagyobb divat! Tehát pufajkában feszítek ezen a télen Milyen ádázul irigyeltem attól a katonától 1945-ben — és íme, 1980-ra már meg is van! Igazán csak idő kérdése minden. Harmincöt év alatt nem maradhat semmi, amit ne tudna elérni az em­­­ber. Görgey Gábor ! Lélek az arc­on „FIATAL MÁRCIUS, most nézz a szemünkbe” — írta Ady hat évtizeddel negyvennyolc után. Babits pedig Petőfi szü­letésének 100. évfordulóján merészen kérdezte: „Hol a szem szemével farkasszemet nézni? ! Ki meri meglátni, ki meri idézni­­ az igazi arcát?" Ezek a márciusi napok köl­tőink szerint is a szembené­zés, a nemzedéki szembesítés napjai, immáron kevesebb szenvedéllyel, a kívánatos és a lehetséges higgadtabb mér­legelésével. Mint mindig, most is szem­be kell néznünk a külső és belső körülményekkel, s a Ha­zafias Népfront VII. kongresz­­szusa elsőrendű feladatának tartotta megvizsgálni: mi az, ami erősíti, s mi az, ami gyen­gíti társadalmunk osztályainak és rétegeinek összefogását, egy­ségünk szilárdságát. A népfrontpolitika, a szövet­ségi politika nemzetközi össze­függései, mindenkor a békés egymás mellett élés, az együtt­működés, az enyhülés vonalán érintkeznek. Az ilyen légkör­ben, a nyugodtabb körülmé­nyek közepette könnyebbé vá­lik a belső építőmunka. Más­felől viszont a kapuk széle­sebbre tárulnak, az anyagi ja­vakkal és a turistákkal együtt beáramlanak az ellenséges eszmék is, zavart és bizonyta­lanságot hintenek szerteszét. De az is világosan érzékelhe­tő: ebben a helyzetben né­pünk szorosabbra zárja sorait, azzal az eltökéltséggel, hogy megvédi a nehéz küzdelmek árán elért eredményeket. A szocialista nemzeti egy­ség erősítésével összefüggésben belül is találkozunk egy sor félreértéssel. Vannak, akik azt állítják, hogy a demokrácia szélesedése, a viták gyakorisá­ga, a különféle nézetek felszín­re bukkanása gyengíti az egy­séget, hiszen a vélemények sokszínűsége közepette nehe­zebb elérni az egyetértést, a mindenki számára elfogadha­tó, közakaraton nyugvó dön­tést. Azután az érdekrendszerek különbözőségének elismerésé­vel, az össztársadalmi, a cso­port- és az egyéni érdek léte­zésének tudomásulvételével a nemzeti egységet bontjuk ré­szekre, sőt újabb és újabb el­lentmondások kialakulását tesszük lehetővé, hiszen időn­ként mekkora meggyőző mun­ka szükséges ahhoz, amíg az egyén elismeri, hogy az ő sa­ját érdeke nem választható el a nagy közösség érdekétől. HA MINDEZEK ismereté­ben — József Attila szavaival — szét akarjuk szaggatni a tu­dás vasálarcát, hogy az arcán meglássuk a lelkét, vagyis, ha a nemzeti egység lelkét akar­juk meglátni, akkor — úgy gondolom — nemzeti tudatunk állapotát kell alaposan vizsgá­lat alá vennünk. A dolog ott kezdődik, hogy kiket tekintünk a nemzeti kö­zösség tagjainak s mi az elsőd­leges, a készen kapott adott­ság, vagy az aktív érzelmi és magatartásbeli kötődés. Az tel­jesen érthető, hogy a maga­sabb képzettségűek történelmi kudarcaink okait hajlamosab­bak belső körülményekre visz­­szavezetni s a nemzeti önszte­­reotipiákban egyszerre jelent­keznek a pozitívumok és a ne­gatívumok. Ezekben a márciu­si napokban — s ez természe­tes — sokan foglalkoztak a kongresszuson is fiataljaink történelmi tudatával, felelős­ségérzetével. A történelmi ismeretekben mutatkozó fehér foltokról szá­mos értekezést olvashattunk, most csak arra a vizsgálatra utalnék, amelyet egyik felső­­oktatási intézményünkben vé­geztek tavaly történelem­oktatásunk kérdéseiről. (Az intézményt szükségtelennek tartom megnevezni, mert a felvételizők tudása mindenütt hasonló lehet.) Éppen 1848— 1849-el összefüggésben megál­lapították, hogy a tanulók túl­nyomó többségének tudatában a szabadságharc szinte kizáró­lag szabadságküzdelemként él s alig néhányuk gondolt a polgári forradalomra, a job­bágyfelszabadításra. De a vizsgálatnál az is ki­tűnt, hogy a diákok magyar történelmi ismeretei minden korszakban elmaradtak az egyetemes történetiek mögött s különösen a második világ­háború és az azt követő idő­szak tananyagát ismerik leg­kevésbé. Másfelől — mint ol­vasható — „történelemkutatá­sunkban sok vonatkozásban to­vábbra­­is domináns maradt az a leleplező szándékú­­vitaszel­lem, amely a fő — ha nem is kizárólagos — hangsúlyt arra helyezi, amivel nem értünk egyet, s nem sok ügyet vet ar­ra, ami emelett pozitívum.”­­ Arról is hallottunk, hogy az ifjú nemzedéknél a nemzeti azonosulástudat arcvonalán horpadások mutatkoznak. LEGUTÓBB például a Moz­gó Világ februári számában olvashattuk Köteles Pál „For­dított optika” című felméré­sét, amelyben francia és ma­gyar szociológusok kerestek fe­leletet arra, hogy az életre érett, negyedikes gimnazisták­nak milyen a világismerete és a történelmi tudata. Az első kérdés így hangzott: „Hol el­tek nagyobb tömegben magya­rok (illetve franciák) a világon és hogyan kerültek oda?" Az első döbbenet már itt érte az embert. A francia diákok 93 százaléka helyesen határozta meg a francia nyelvű népesség lélekszámát, Kanadában, Svájcban, Belgiumban és egyebütt. Elképesztő tájéko­zatlanságról tanúskodtak vi­szont a magyarok. Mindössze 27 százalékuk tudta, hogy je­lentős magyar közösségek és diaszpórák élnek határainkon kívül. Arra a kérdésre, hogy mire a legbüszkébb, mondjon öt példát, a­ franciák közül 97 szá­zalék arra, hogy francia és 89 százalék Napóleonra. A ma­gyar fiatalok 52 százaléka nem ismer olyan történelmi szemé­lyiséget vagy kulturális telje­sítményt, amire büszke lehet­ne. A metróra büszke 32 szá­zalék, arra, hogy látta Bécset, Párizst, Rómát, 27 százalék. Mégis érdekes módon 16 szá­zalék büszke Károli Gáspár bibliafordítására. Nemrég jelent meg egy gaz­dag összeállítás „Ego sum gal­­licus captivus” címmel a há­ború alatt Magyarországra menekült francia hadifoglyok emlékezéseiből — egyébként Kovács András filmet készít e témáról. Mily kevés szó esett az elmúlt évtizedekben erről. És a jelek szerint a fiatalok, nemzeti tudatában nagyon­ kis helyet foglal el az 1939-es ös­s­­szeomlás után hazánkba me­nekült sok ezer lengyel sorsa. Ez a múlt. De miért ne lehet­ne büszke fiatalságunk a je­lenre. Az utóbbi negyedszázad óriási eredményeire. Ebben nem hibáztathatók a diákok. A helyes és igaz nemzeti tu­dat kialakításának felelőssége elsődlegesen az idősebbekre hárul, a történelemtanárokra és a tömegtájékoztatás dolgo­zóira. Mindenképpen az álta­­­lános iskola felső tagozatában és a középiskolában kellene nemzetét becsülő, jó hazafivá nevelni a fiatalokat. Félreértés ne essék. A törté­nelmet a valóságnak megfele­lően, a bűnöket és tévedéseket sem leplezve, kell tanítani. ÉPPEN nemzeti hibáink legszenvedélyesebb emlegetői­­től, Zrínyi Miklóstól és Szé­chenyi Istvántól azt is megta­nultuk, hogy minő tántorítha­­tatlan hittel, bizalommal te­kintettek a nemzet jövője elé. Nemzetünknek mindig az volt az egyik legnagyobb hibája, hogy vagy nem bízott magá­ban vagy elbízta magát — írta Széchenyi. Zrínyi pedig már az ő ide­jében rádöbbent: „Ha azért a magunk fogyatkozásait megis­merjük előbb, könnyebben az orvosságot is fellelhetjük az­után”. Majd hozzátette, hogy „az egész ország s az egész nemzetünknek unanimis con­­sensussá kelletik.” Nekünk most arra kell vi­gyáznunk, hogy amikor szo­cialista nemzeti egységet hir­detünk, nehogy tudati zavarok vagy bizonytalanságok miatt, egy korábbi állapot, a nemze­ti egység is károkat szenved­jen. A magyar embernek hinnie kell a magyar népben, a nem­zetben, képességeiben, akarat­erejében, tiszta szándékában, emberségében­, a jövőben. És minden kor fiataljaira érvényes Petőfi felszólításai „Hazát kell nektek is teremteni! Egy új hazát, mely szebb o­rr réginél*­Pettifi Tibor

Next