Magyar Nemzet, 1982. január (38. évfolyam, 1-26. szám)

1982-01-09 / 7. szám

Szombat, 1932. január 9 A festő noteszéből Si.p hagyomÁny* * magyar festészetnek, hogy legjobb mű- Telei „pictor doc*us”-ok is róluk többnyire­ kitűnő sti­liszták, a látványt szavakkal is visszaadni tudók. Írásban is ké­pi élményt közvetítők. \ 'in egy nagy művészünk önélet­rajza a legkeresettebb köny­vek közé tartozik a magyar könyvpiacon. Mácsai István, a modern ha­zai piktúra egyik kiemelkedő képviselője, kép­elemzőként mutatkozik most be ezeken a hasábokon. Noteszei egyikéből, melyekben múzeumlátogatásait rögzíti rajzban és írásban, ta­nulságos és élvezetes megfi­gyeléseit adjuk közre .Ian Ver­meer van Helft .,"Műterem” cí­­mű festményével kapcsolatban. Mindenre kiterjedő műelemzést kapunk — a tisztelő, az elra­gadtatott kolléga, a legapróbb részleteket is értékelni tudó szakmabeli válik tárlatveze­tőnkké, valóban avatott kép­­magyarázónkká. Bécs, 1079. április 25. A régi, kedves Kunsthisto­risches Museumban. Vermeer „Atelier"-képét per­sze megint máshová akasztot­ták. De ezúttal jó helyre; a fény a valóságban is balkéz felől esik, úgy, ahogy a fest­ményen is látszik. Ez a kép mindig magával ragad, ahány­szor csak meglátom. Most már talán tizedszer — húsz év alatt. Miben rejlik elementá­ris hatása? Valószínűleg ab­ban, hogy olyan, mint egy ab­lak, amelyen át­ bepillant az ember egy világba. Mintha meglesnénk a félig elhúzott függöny mögött tevékenykedő két figurát. Egy meghitt, csön­des és mégis emelkedett világ rejlik ott, melybe belátunk anélkül, hogy bennünket ész­­revennének. Nem két szerep­lő van itt jelen, hanem három — mi magunk is a képben vagyunk. Csak éppen lábujj­­hegyen, lélekzetünket vissza­fojtva. Egy váratlan mozdulat­ra, egy hangos szóra szétreb­benne a két alak, eltűnne a va­rázs. « Ez a varázs: két ember kap­csolata különös intimitásban, finom feszültség a festő és a modell között. Hallani vélem az ecset surranását a vásznon, a leány halk köhintését. A csönd ennek a képnek a fő­szereplője. Figyelem magam körül a látogatókat, hirtelen elhallgat mindenki, ahogy a képet megpillantja. Még a zsi­bongó olasz leányhad is, mely egy apáca kíséretében beté­ved. „Allegorie der Malerei” — ez áll a kép mellett a kis üveg­táblán. Hibás cím, félreértésen alapul. Ez nem allegória, ez konkrét szituáció. Allegória legföljebb annak a képnek a címe lesz, melyen a festő ép­pen dolgozik. Ez a kép, mely­ben vagyunk, a valóságot áb­rázolja. Ez a leány nem a mű­vészet múzsája, ez egy beöl­tözött­ modell a múzsa figurá­jához, amely a készülő képen szerepelni fog. Mit össze nem írtak tudósabbnál tudósabb tu­dósok arról, hogy ez a leány Clio-e, Fáma-e, Glória-e; ahány múzsa és képletes nőalak léte­zik, mindegyiket megpróbál­ták ráhúzni erre a szegény te­remtésre. Mintha nem volna mindegy! Egy bizonyos: magának Ver­­meernek mindegy volt, Ver­­meernek csak ürügy volt. Vermeert a fény érdekelte, amely végigöleli, fonja, csó­kolja a figurát, a falat, a tér­képet, balról jobbra. Megpen­­dülve, hangosan csengve és némán bujkálva formákon, sí­kok buktatóin és szögletek rej­­tekeiben. A sárgának és kék­nek komplementer akkordja érdekelte, amely a könyv és a köpeny foltjában tisztán szól, hogy elhalkulva ismétlődjön maszk és térkép, függöny és festőállvány mellékdallamá­ban. A perspektíva érdekelte, mellyel bedob minket a tér­be, a harmadik dimenzió va­rázslatába; az arányok üteme­zése érdekelte, tudva, hogy ő abban a legnagyobb (... és én már tudom, hogy abban ő a legnagyobb . . .). Egyszóval, minden a világon érdekelte, csak egy nem: hogy a szóban­­forgó múzsa Clio­e vagy Poly­­himnia. Nyilván megbízást kapott egy ilyenfajta képre, meg kel­lett festenie, és a vásznon ké­­szülő festmény tanúsága sze­rint nem lett a legjobb képe. (Ismeretes néhány ilyen alle­gorikus témájú festménye, és bizony nem a legsikerültebbek. Mindegyikről letí a kívülről topott inspiráció, és bár min­dent megtesz, hogy a saját ni­,­vóján oldja meg a sugalmazott feladatot, ez­ alig sikerül.) De míg a megrendelt munkán dolgozott, addig mellékesen, mintegy a megrendelő háta mögött, megfestette ezt a ké­pet, amely nem Cliót ábrázol­ja, nem Fámát, hanem a mű­termet, a festést, a terpentin­szagot, a festő és modellje gyengéd­ feszült viszonyát, és létrejött az­ európai festészet egyik csodája. Mert ez európai piktúra a javából. Az illuzionizmus: ez a lebecsült európai találmány ebben a festményben éri el teljesítményének csúcsát, és talán határát is. Ez a kép a látszat non plus ultrája, — és mégis, egyetlen centimétere sem „lefestés” csupán, hanem maga az emelkedett eszmény. Vagyis nem a látszattal van baj, mint módszerrel,­­ arról van szó, hogy a módszer ki­nek a kezébe kerül. Egyébként nem tudom, miért gondolja minden szerző (én magam is), hogy ez a festő maga Vermeer? Erre­ semmi bizonyíték. Ellenkezőleg: na­gyon is valószínűtlen, hogy ilyen díszbe­ öltözötten dolgo­zott volna saját otthonában. Maga a műterem kétségtelenül Vermeeré, ugyanazok a székek, függönyök, tárgyak, melyeket számos képéről ismerünk. De, hogy a festő ő maga lenne? Dupla tükörből, hátulról­ le­hetséges. De az is lehetséges, hogy „beültetett” valakit, aki éppen látogató­ruhában volt, —­s az miért ne lehetett vol­na maga is éppen festő? Egy kolléga, mondjuk, Pieter­ de Hooch­, — és ez megmagya­rázná a rejtélyes Hooch-szig­­nót a szék peremén. Ezt az írást anyagtanilag kellene megvizsgálni és bizonyára ki­tűnne, hogy későbbi, mint a kép, abból az időből, amikor a képet Hooch festményeként propagálták. Percek óta bámulom a kép egyik fókuszát. A leány trom­bitát tartó kezének környéke ez. Itt tenyérnyi területen egy halom fontos képelem zsúfoló­dik össze. Itt van a kép leg­világosabb és legsötétebb pont­ja (a fal fehérje és a térkép­­rúd gombja) egymás mellett; itt élesen geometrikus egye­nesek és puha amorf formák találkoznak (az esztergált fa­léc és a leány ujjai), egymás mellett jelenik meg hideg fe­kete, meleg rózsaszín és ke­vert­­színű lágy vetett árnyék, — nincs, aki megmondja, mi­féle színekből összekeverve. Itt van a legtisztább sárga, a legvadabb kék, és itt vannak a leguraibb' -'-­kardok egy­más mellett, tíz centiméteren belül. E körül a gócpont kö­rül azután nyugalmasabb me­zők terülnek el, a könyv sárga síkja, a térkép nagy szürke fe­lülete. Az asztalon is váloga­tott izgalmak: a maszk beteg sárgás-fehére és egy papírsze­­let bonnard­ian színes rózsa­színje, melyek aztán megnyug­szanak az abrosz-rojtok le­csüngő foltjában és a szafrázs­­szék árnyéktömegében. A másik izgalmi góc: a fes­tő ruhájának fekete-fehér mustrája, melyen négy-öt mil­liméteres sávon zajlik a festői (vagy inkább grafikai) dráma. Hallatlan feszültség vibrál a csíkozat minden milliméterén, hogy lassan lecsillapodjék nyu­galmasabb vidékeken át egé­szen a kép széléig. Egyébként ebben a bal alsó sarokban bú­vik meg a legfestőibb, legver­­meeribb bravúr. Itt szék, pad­ló, stafeláj bonyolult metszésű szögletei láthatók, a legkomp­likáltabb téri szituációban. És mégis: egységes árnyékfolt­ként! Minden más festő sötét akcentusokat tett volna ide, hogy jól „hátramenjen”, de Vermeer nem: a festő ruhájá­nak sötét foltja mögött a szo­ba mélyét levegőperspektívá­ba bújtatja, lehelletfinom tó­nusfokozatokkal enyhítve a széklábak metszés­vonalait. Szilárd szerkezet, és ezen a részletek szinte követhetetlen gazdagsága, — ez a kép titka. Egy fantasztikus ütem­érzék, egy tévedhetetlen kompozíciós ösztön, amely abban nyilvánul meg, hogy minden terület­rész pontosan akkora, amekkorá­nak lennie kell, és e terület­mezők egymással is éppen ilyen pontosan kidolgozott egyensúly viszonyban állnak. Azt hiszem, Kenneth Clark könyvében olvastam erről, ő ezt finoman „sense of inter­­val”-nak nevezi. A felület bódítóan szép. Nincs igaza Clarknak, mikor azt mondja, hogy Vermeer „egy cégtáblafestő közönyével” dolgozza meg a felületet. (Clark a kép legérzékenyebb elemzője, de hiába, mégsem szakmabeli!) A képen nagyon is ott vannak a félreismert le­tétjen vermeert ecsetjárás je­gyei; egy kései Van Gogh ex­­presszív ecsetvonásai köny­­nyebben volnának utánozha­tók, mint ezek a remegő, poin­­tillista csúcsfények; a velen­cei terpentin (és talán dió­olaj?) áttetsző, kiemelkedő kis balzsam kúpocskái. A szék fémszögei, a függönyminta szövés­rajza, a csillár. Ez a csillár valóságos dombormű, önkéntelenül össze kell vetni a festészet másik csoda­csillá­rával a londoni Van Eyck­­képen; azon még érezhető egy kis erőlködés, egy kis áhítat a feladat előtt, — itt már a rajz biztonságos fölénnyel van meg­oldva. Itt az áhítat már a lát­ványé. .. Mácsai István » «••••• fften/fc 1 ^ , Uf 4*. -ac — - r-Lir/ tJ«rki Ve-no 4=f . /­•, " Ze vL-' rr­ „Az egész kép legsötétebb pontja..„meleg nápolyi sárga”, „vil. kobalt”: ilyen és hasonló feljegyzések egészítik ki a skiccet; egy lap a festő noteszéből Mar Nemzet Született 1997-ben Mű­teremlá­toga­táson Kunvári Lillánál ... és most is van benne va­lami iskoláslány. Nemcsak, mert fehér blúz van rajta, és nagyon fehér bőre testetlen volt világéletében, hanem a kíváncsi és érdeklődő pillan­tás hat így: a nagyon kék sze­me. — Mohó és világot megváltó gyerek voltam — mondja Kun­vári Lilla szobrász. — Most, amikor néhány hétig a kór­házban végiggondoltam az éle­temet, mert egyebet nem is tehettem, minthogy a szeme­met is kímélni kellett, rájöt­tem bizonyos törvényszerűsé­gekre és fordulópontokra, eb­ben a tulajdonképpen nagyon egyszerű kis életben. Mindig, amikor úgy tűnt, hogy most már közel vagyok valami ered­ményhez, sikerhez, jött az élet és elvette tőlem. Valahányszor úgy tűnt, hogy most végre egy kicsit boldog lehetek — jött a végzet, a betegség és eltiltott tőle. — Az első fordulópont akkor jött —­ folytatja —, amikor édesapa meghalt, és ezzel vé­get ért a védett és elkényezte­tett gyerekkor. Addig azt hit­tem, zongoraművész leszek. De akkor, tizennégy éves ko­romban elhatároztam, hogy mindenáron le kell érettségiz­nem és valami természettudo­mányos pályára kell mennem, mint Bella nővéremnek, aki mindig is orvos akart lenni. „Ostoba vagy, tehát tanulnod kell” — mondtam magamnak, mert a tanulás bizonyos fajtái nehezen mentek. És nekem mindig az kellett, amihez ne­hezen jutottam. A nyelvek könnyen mentek. A rajzolás is. Arról nem is beszéltem még akkor senkivel, de arról foly­ton hallottam, hogy ez a szá­zad a természettudományé és abba kell bekapcsolódni, ha az ember az idővel és benne akar élni. Mive­ leérettségiztem, há­ború volt. És amikor fölvettek az egyetemre, kitört a forrada­lom. Persze, hogy mi lelkesen ott voltunk minden gyűlésen, és tüntetésen! Amikor a kom­­mün megbukott, én is az egye­tem feketelistájára kerültem, sőt úgynevezett vésztörvény­szék elé. Mint medikát kicsap­tak. Bellával együtt Prágába mentünk. Ő már akkor kész UIVUS VUH. JT1 cigctUd­íl ITHIgJS­merkedtünk Károlyi Mihá­­lyékkal és körükkel, s ez per­sze erősen elmélyítette ben­nünk a baloldalhoz való tarto­zás tudatát. Prágában volt diák későbbi férjem is, Lovas Endre. Amikor hazajöttünk Pestre azzal, hogy itt majd az áttelepülő pozsonyi egyetem fölvesz, s ez meg is történt, én már Körmendi Frimm Jenőnél tanultam. Próbamunkaként az ő portréját kellett átmintáz­nom domborműre. Amikor ké­szen voltam, felkiáltott: „Az nem lehet, hogy maga még sohasem tanult mintázni!” Ez volt a második fordulópont. — Később Sidló Ferenc ta­nítványa lettem a képzőművé­szetin. Közben férjhez mentem Lovas Bandihoz, ő nem tudott az Egyesült Izzóban végzett munkája mellett a Műegyetem­re is készülni. Akkor egy rég­óta Franciaországban élő ro­konunk írt, menjünk ki hozzá, ott kaphat Bandi olyan állást, hogy közben tanulhat is. Ki­mentünk. A Provence-ben él­tünk, ahol számomra semmi­féle tanulási lehetőség nem volt. De rengeteget rajzoltam, sőt festettem is, és ismerked­tem a csodálatos vidékkel és embertípusaival. Amikor vég­re fölkerültünk Párizsba, azonnal beiratkoztam a Julian Akadémiára, ahová azonnal fel is vettek. Számomra az első „oroszlánköröm-mutatás” az volt, amikor elfogadták né­hány kisplasztikámat az Artis­tes Francais tavaszi kiállításá­ra. Ott kezdtem el úgynevezett „lényegre törő” portrésoroza­tomat. A karikatúra és a portré között állnak ezek a kisplasz­tikák. Közéjük tartozik Karin­thy, Gellért Lajos, dr. Herz Ottó, Bródy Lili és még mások karikatúraportréja. Akkor azt hittem, hogy csakugyan sike­rült kitalálnom valami nagyon nekem való műfajt... Már ép­pen kezdtem volna beolvadni a párizsi művészek életébe, amikor a férjem beteg lett hirtelen és két hét alatt meg is halt fehérvérűségben. Tizen­négy évig éltünk együtt és na­gyon erősen összetartoztunk. Akkor úgy éreztem, én is meg­haltam. — Aztán hazajöttem. Tud­tam, hogy csak itt találhatok saját mondanivalót, saját stí­lust ... Minden KUT-kiállítá­­son részt vettem. Meghívtak Londonba is a Sculpture of Today kiállításra, ahová a képzőművésznők egyesülete küldte be néhány munkám fényképét. Személyesen nem tudtam kiutazni, Kodolányi Jánosról készült portrémmal lehettem jelen ebben az elő­kelő társaságban, Archipenkó­­val, Bourdelle-lel és Barlach­­hal egy albumban. Mert annak is beillő katalógust adott ki a stúdió. A magyarok közül Kis­faludy Strobl, Vilt Tibor és Sidló Ferenc, egykori tanárom szerepeltek benne. — A háború alatt tanultam meg komolyan érmekkel fog­lalkozni. Nagyon megszerettem ezt a közvetlen, „emberközeli” műfajt. Azt viszont nem sze­retem, ha érmesként beskatu­lyáznak. Holott ezen a téren volt a legváratlanabb szerencséje. Párizsban a Musée de­ la Mon­­naie-ban, azaz a Pénzverde múzeumában járt, amikor a kezében levő táskából néhány fénykép kiesett. Egy udvarias idősebb úr vette észre, föl­emelte őket és visszaadta az idegen hölgynek. De azért mindenesetre meg is nézte a képeket. Történetesen néhány relief fényképe volt. És Lilla ,a kérdésre bevallotta, hogy ezek az ő művei. Az idősebb úrról kiderült, hogy a múzeum igazgatója. Ott azon nyomban megvette tőle a Trió című kompozíciót és betessékelte irodájába. Megnézte a többi fényképet is­ és rendelt a ma­gyar szobrásznőtől egy Verdi­­érmet. Kunvári Lilla meg is mintázta Párizsban, de mint­­h­­y ott nem volt műterme, az igazgató felajánlotta neki, hogy a múzeum saját műhe­lyében kivitelezheti. És így kapott betekintést ebbe a na­gyon finom és érdekes mű­helybe Kunvári Lilla. Ennek következtében állandó tagja lett a nemzetközi éremművész társaságnak és a következő közgyűlésen, melyen Csengeri Nagy Zsuzsa muzeológussal együtt vett részt ,fölvetette azt az ötletet, hogy a legközelebbi biennálét Budapesten rendez­zék. Ez 1979-ben meg is való­sult, mint tudjuk, nagy siker­rel. Albumokban és katalógu­sokban a műveit nézegetjük. Steinmetz kapitány mellszobra másfélszeres életnagyságban a komlói gimnázium előtt áll. Medgyaszai Vilma, a felejthe­tetlen énekesnő emlékműve a Kerepesi temetőben. Balassi Bálint portréja "Wroclaw­ba került. És itt az újvidéki vé­rengzésre emlékező relief, me­lyen szorosan egymás mellé mintázott emberarcok kétség­­beesett kiáltó szája szinte absztrakttá teszi a rémületet. És a Hegedülő nő mészkőbe faragva a Fehér úti lakótele­pen és a Pachter dombormű­­portré, amelynek első változa­tát a szobrásznő egy koncert alatt noteszbe firkálta, vigyáz­va, nehogy a ceruza csikorgása esetleg belehallatszon a ze­nébe.­­— Nem szólhatok egy szót sem — mondja —, kilenc ma­gyar múzeumban negyvenhá­rom munkám van és nyolc külföldiben tizenöt. És még van utcajelző márványtáblám Móra Ferencről, és a Szőnyi Emlékmúzeumban ott a festő általam készített portréja. Most a kórházi „kényszer­­üdülésem” persze közbeszólt, de éppen egy párizsi villacso­port számára csinálok — meg­rendelésre — egy reliefet, egy régi hadügyminiszterről, aki XIV. Lajos korában élt, Louvoisnak hívták és nagyjá­ból ugyanazon a helyen volt villája. És állítólag könyvet is ír rólam most egy nagyon ko­moly műtörténésznő, dr. Hoza­rd Mária, " és tulajdonképpen már igazán különös, hogy még személyesen is jelen vagyok. Kunvári Lilla 85 éves lesz. De igazán még csak lesz, és még nagyon sokat szeretne és tudna dolgozni. Fodor Ágnes NAPLÓ Iskolagaléria nyílt pénteken a salgótarjáni egészségügyi szakközépiskolában. Az első kiállításon Radics István fes­tőművész akvarelljei, grafikái és zománcai láthatók. Az idén a korábbinál is gaz­dagabb programot kínál az NDK budapesti kulturális és­ tájékoz­tató központja — mondta Erwin Skeib, az intézet igazgatója pén­teki sajtótájékoztatóján. A cent­rum első kiállítása január 15-én nyílik meg, a Magyarországi Né­metek Demokratikus Szövetségé­nek tavaly alakult képzőművész­­köre tagjainak munkáiból. Ezt követően a Bauhaus tevékeny­séget idéző bemutató következik. Májusban Goethére emlékezve, irodalomtörténészek, esztéták tar­tanak előadásokat, s a weimari Goethe-ház a­ Magyar Színházi Intézettel közösen rendez kiállí­tást. Az irodalmi programok kö­zül kiemelkedik Heinz Kahlau nemzeti díjas író szerzői est­je, s a tervek szerint ellátogat hozzánk Stephan Hermlin, József Attila német tolmácsolója is. A könyvkiadók közül többek között a híres lipcsei Brockhaus encik­lopédiákat, lexikonokat mutat be, az NDK művészeti kiadói pedig a régi mesterek reprodukcióiból rendeznek árusítással egybekötött bemutatókat. A Debreceni Irodalmi Mú­zeumban pénteken kiállítás nyílt a múlt század nagy ma­gyar íróinak kézirataiból. A múzeum tulajdonában levő kéziratok egy része először ke­rült a nagyközönség elé. Közü­lük nevezetes Kazinczy Fe­rencnek öt évvel ezelőtt Eger­ben fellelt nyelvészeti pálya­­munkája. Az egykori debrece­ni Csokonai Kör névadójától gyűjtött leveleket és verskéz­iratokat. A kiállításon ezek kö­zül nem egy látható. A kiál­lításlátogatók­ megismerkedhet­nek Fazekas Mihály kézírásá­val is. Kölcsey Ferenc jegy­­zőségének egyik dokumentuma is becses. Érdekes kiállítással nyitott meg pénteken az idei bemuta­tók sorát a Pécsi Galéria: nemzetközi hírű, francia Gro­pus grafikuscsoport munká­ból rendezett tárlatot. A ko­lek­tíva magyarországi bem­u­tatkozása annak a szerepne az elismerése, amelyet Pécs kortárs képzőművészet pártfo­golásával betölt.­­ A The New Hungarian Quar­terly 81., téli száma, a lap ha­gyományaihoz híven, úgy igyek­szik bemutatni a mai ipagyi társadalmat, hogy a magyar v­szonyokról szóló tájékoztatás - elemzés bekapcsolódjék a kü­lfö­di értelmiségi olvasó érdeklődő köreibe. Ezért ismerteti Várai Tibor sürgető erejű akadémia előadását a magyar tudomány­ és műszaki élet helyzetéről,­­ ért eredményeiről, de lemaradá­sának veszélyeiről is. A fejlő tőkés országokat is érintő péns politikai nehézségeket szem elé tartva közli a Quarterly Feke­te János merész megoldások­ javasló tanulmányát egy nemze­közi pénzrendszer lehetőségért. Aczél György cikkében az új­ságírók megnövekedett szerepéri és felelősségéről szól. Kulcsa Kálmán a szocialista életmód fej­ledési tendenciáit felmérő kuta­tásról számol be. Változatos, h­anyag ad képet a Bartól kutatás mai helyzetéről. Lendva Ernő a „Zene húros, ütőhang­szerekre és cselesztára” című mű­vet, Somfai László pedig a­­ zongoraversenyt elemzi. Popper­né Lukács Mária —­ Lukác György testvérhúga — Bartókra, ? emberre emlékezik. Staud Géz bőven illusztrált színháztörtén­ő áttekintésében Bartók színpad­műveinek sorsáról, Wilhelm And­­rás két új fakszimilé-kiadványa tudósít. A kortárs líra közelmúlt­ban elhunyt két nagy alakja Zelk Zoltánt és Pilinszky János Lengyel Balázs és Nemes Nag Ágnes tanulmányai és versválo­gatásai idézi, a mai magyar pró­zát Mándy Iván novellába kép­viseli. A kulturális rovatban a időszerű képzőművészeti, irodalm és színházi tárgyú cikkek mel­lett Gyertyán Ervin és Karel Jaeline amerikai filmesztéta foglalkozik Szabó István cannes­­nagydíjas filmjével, a Mephistó­val. o

Next