Magyar Nemzet, 1982. március (38. évfolyam, 51-76. szám)

1982-03-03 / 52. szám

Szerda, 1982. március 8. Bázistudat, bázisdoktor Orvosképzés­­ napjainkban A hóhért akasztják­ tanárok az iskolapadban. Oktatói to­vábbképző tanfolyamot szer­veztek január végén a Sem­melweis Orvostudományi Egye­temen. Az előadásokat és gya­korlati bemutatókat az Álta­lános Orvosi Kar öt-tíz éves gyakorlattal rendelkező okta­tói részére tartották. Hamaro­san az elméleti tanszékek munkatársai következnek. Elavuló ismeretek — Rendszeres, tervszerű to­vábbképzés a célunk — mond­ja dr. Forgács Iván professzor, az egyetem képzéskutató és oktatástechnológia csoportjá­nak vezetője.­­ Az orvosegye­temen ugyanis a tananyag oly mértékben megnőtt, hogy a hagyományos módszerekkel megtanítani és megtanulni le­hetetlen. A tematika sokkalta gyorsabban terebélyesedett, mint agyunk befogadóképessé­ge. Az ismeretek avulási tem­pója is rendkívüli mértékű, még a felejtésnél is gyorsabb. Az erkölcsi kopás a tudásra is érvényes. Ezért a képzés során elsősorban a problémameglá­tás és -megoldás került előtér­be. Ezt kell megtanítani, s ide már kevés, ha valaki az egye­tem befejezése után autodi­dakta módon oktat. Ezért, és nem valamiféle divatnak hó­dolva szervezzük a rendszeres, célzott továbbképzést. — Az egyetemi oktatógárda továbbképzése egy szélesebb kör szerves része. Miként fo­galmazható meg napjainkban a nagyobb egység, az orvos­képzés célja? — A korábbi felfogás szerint mindazon ismereteket meg kellett tanítani a hallgatók­nak, amelyekkel a korabeli or­vostudomány rendelkezett. Ma ez már szükségtelen is, nem­csak lehetetlen. A mostani pá­lyakezdők túlnyomó többsége — több mint 80 százaléka — a közvetlen betegellátással, il­letve a betegellátás kapcsán megelőzéssel foglalkozik. Ezért lényegében egy olyan ismeret­­anyagot kell nyújtani szá­mukra, amely a magyar egész­ségügy szükségleteinek és igé­nyeinek megfelel majd. A kép­zési rendszer fölépítését tehát föltétlenül e szükségletek és igények elemzésével kell kez­denünk. Szükségletek és igények — Szükségletek és igények? — Ügy van. E két fogalom nem mindig fedi egymást. A szükséglet objektív kategória, míg az igény nem mentes a szubjektivitástól. És téved, ha azt hiszi, hogy mindannyiszor az igény az, amely rálicitál a szükségletre! — Tehát a kiindulás az elemzés ... — Igen, ennek alapján ál­lapítható meg, hogy milyen feladatokat kell ellátni az egészségügy rendszerében. Az egészségügy egy felépítmény, intézményrendszer, amelynek az orvos az égjük láncszeme, tagja, persze nem kizárólagos része. Ha ezen intézményrend­szerben valamilyen változás áll be, ez maga után vonhat­ja és vonja is legtöbbször a feladatok megváltozását — változatlan szükséglet ellené­re. Jó példa erre az az eset, ha az egészségügyet alapellá­tás-orientáltan állítják be. Nos, egy ilyen irányú változás az­zal jár, hogy ezentúl olyan or­vosokat kell képezni, akik az alapellátásban otthon vannak. A példa nem véletlen, világ­­viszonylatban hódít az az irányzat, mely szerint az egészségügyi munka hatéko­nyabb és gazdaságosabb, ha az alapellátás területét szélesítik. (A körzeti orvos az, aki első­sorban és a legtöbbet foglal­kozik a beteggel, sok esetben ugyanő fejezi is be az ellátást.) Külföldön az orvosképzés már eltolódott az alapellátás irá­nyába. A hazai egy­etemekről két-három év múlva kerülnek ki azok az első friss diplomá­sok, akik egy olyan reform­­tanterv keretében tanultak, amelynek célja az alapellátás­ban jártas, bázistudással föl­vértezett úgynevezett bázis­doktorok képzése. Az alapel­látás persze nemcsak a kör­zeti orvosi tevékenységet je­lenti. Ide sorolható a fogor­vos, a gyermekorvos, a sze­mész, ha szemüveget rendel, sőt, amikor szülést vezet, a szülész is. Egyszóval mindaz, amit a beteg vagy az egészsé­ges ember a saját kezdemé­nyezéséből keres meg. Az életminőség tényezője — Páciens, aki egészséges? — Bizony. Nagyon hosszú ideig kizárólag gyógyító jelle­gű volt a medicina. A jó or­vos „csupán” azt tartotta fel­adatának, hogy a betegeit gyó­gyítsa. Ma egyre inkább az az álláspontunk, hogy az orvos felelős a rábízott teljes közös­ség egészségéért. S minthogy az egészség az életminőség el­sőrendű tényezője, ha valahol, a szocialista társadalomban kiemelten kezelendő. Az ez­redfordulón — és ez az idő­pont már hihetetlenül közel van — az e szisztéma szerint képzett orvosok a magyar egészségügy vezető gárdáját alkotják majd. Feltehetőleg el­érhető már ekkorra, hogy az emberek egészségének mregér­­zéséért feleljenek elsősorban. Hogy mindez ne csupán pate­­tikus frázisként hasson, íme néhány egyszerű példa. Már ma is nagyon üdvös volna, ha annak a negyven és ötven év közötti férfinak, aki teszem azt köhögés elleni gyógysze­rért fordul orvoshoz, külön kérés nélkül is megmérjék a vérnyomását. Ugyancsak ered­ményes szűrés jelleggel bírna, ha kisebb náthával jelentkező nőknél automatikusan emlő­vizsgálatot végeznének. Vagy a körzeti orvos, ha egy látha­tóan súlyfölösleggel küszködő férfival véletlenül összefut az utcán, váltana néhány szót ar­ról, vajon nem kellene-e kaló­riafogyasztását mérsékelni? — Ez nemcsak szaktudás, hanem elsősorban attitűd kér­dése ... — Így igaz. És az oktatás­­tervezés bonyolult és felelős­ségteljes voltát bizonyítja, hogy e fázisban kell eldönteni azt is: a leendő orvosok mi­lyen magatartásformát sajátít­sanak el a képzés közben. Ez olyannyira fontos, hogy a vi­lágért sem szabad kizárólag a sokszor nagyon vonzó és ha­tásos, de mégiscsak esetleges személyes példamutatásra bíz­­ni. Münz András OTTHONTEREMTÉS­I ANYAGBIZTOSÍTÁSI MEGÁLLAPODÁS A Budapesti TÜZÉP Vállalat építőanyag-szaktelepein és a vevőszolgálati irodában köthető megállapodás biztosítja ennek a lakás-, családiház-, vagy társasház-építkezés teljes anyagszükségletét, az építkezés ütemének megfelelően. A vevőszolgálati iroda — Budapest VIII., József körút 67. Telefon: 142-292. — az anyagbiztosítási megállapodás kötéséről minden kedves érdeklődő részére készségesen ad felvilágosítást. Madar Nemzet Gépesített bátorság A kísérletező kedvű nagy­­vállalat (EMG) felkérésére az egyetem szakembere be­pakolta kocsijába a mikro­számítógépet. A csoportos munkához szükséges képer­nyős megjelenítőkkel együtt, és elindult az értekezletre. A terem már előkészítve várta. Az asztalok U alak­ban elrendezve, az asztalok mögött a gyártás, a keres­kedelem és a felhasználás meghívott szakértői. Az ér­tekezleten használt módszer nem elméleti újdonság, úgy­nevezett csoportos döntési eljárás. Lényege — az adott esetben — az eladásra szánt berendezések értékelési szempontjainak összegy­űjté­­se csoportos ötletfeltárás­sal (brainstorming), majd a szempontok fontossági sor­rendbe állítása páros össze­hasonlítással. Ez utóbbi rész­ben mindenki függetlenül szavaz egy-egy, a számító­géphez kötött kapcsolóival. A gép összegyűjti a szavaza­tokat, kiszámítja a szempon­tok sorrendjét, megállapítja a csoport egyetértési fakto­rát, végül kizár a szavazás értékeléséből olyan személye­ket, akik munkájuk — a szavazás — során túlontúl következetlenek voltak. Tehát megérkezett az egyetemi szakember. A kép­ernyőket az asztalok közé rakta, rágyújtottak, és el­kezdődött az „ötletroham”. Az ötletek gyűltek, a gép re­gisztrálta. Egy óra elteltével a társaság eltikkadt. Rövid kávészünet, utána jöhetett a párokba válogatott szempon­tok összehasonlítása. Újabb óra után kész is a „testületi döntés”, mely nem partta­lan született — hanem nu­merikus­­ módszerekkel kor­dában tartva, céltudatosan közelítve a cél felé. A gikszer a végére ma­radt — azaz csak maradt volna. A „bátor”, kort, ran­got, tekintélyt nem tisztelő gép ugyanis a szavazók nagy hányadáról kimutatta, hogy meglehetősen következetlen. Sőt három szakember véle­ménye az értékelhetőségi minimumot sem éri el. Ezek egyelőre inkognitóban ültek az asztal körül, hisz a gép az egyes­ álláspontokat szá­mokkal azonosította, s min­denki csak saját kapcsolójá­nak számát ismerte. Illett volna most bemutatkozni, mert a következő program­lépésnek akkor lett volna értelme: a gép az összegyűj­tött álláspontokból nagyobb egyetértési indexű csoporto­kat képez és állít szembe. Kiderülhetett volna például, hogy a határozottan körvo­nalazható, különvéleményen lévő két csoport egyikébe többnyire a gyártók, mási­kába a felhasználók tartoz­nak. Csakhogy ki mondhatja meg a hetes számú szakér­tőről, hogy gyártó-e avagy felhasználó? Csak ő maga. De ezzel egyúttal szakértel­mének hiányosságai is nap­világra kerülnek, hisz íté­letalkotásában csupán hat­van százalékban volt követ­kezetes ... Rövid disputa zajlott le erről. S mindenki, aki ez­­ügyben szóra nyitotta szá­ját, az inkognitó megőrzése mellett érvelt. Maradt tehát a kellemes névtelenség, akár­milyen ésszerűtlen döntés is volt. Ezt ugyanis a gép már nem intézte el helyettük, bármennyire is vérében — azaz programjában — volt a bátor kritikai hajlam. Hámori Iván Zsúfoltak a vonalak Miért csöngenek sokáig a telefonkészülékek Az ország, s különösen a főváros telefonhelyzete soka­kat érdeklő téma. Magyaror­szág a telefonellátottság te­kintetében nincs az élvonal­ban az európai országok kö­zött A jelenlegi helyzet ja­vítása nagyon komoly beru­házásokat igényel. A belvá­rosi telefonközpont elkészíté­se ötszáznegyvenmillió forint­ba került. A fővárosban ti­zenhárom központ, s a hoz­zájuk tartozó mellékközpontok továbbítják a beszélgetéseket. Budapesten jelenleg négyszáz­­huszonhétezer előfizetőt tarta­nak számon, az országban ösz­­szesen hatszázhetvenezer az előfizetők száma. A közpon­tok automatizáltsági foka nyolcvankét százalékos, az ap­ró falvakban viszont még ma is a legrégibb módszerekkel lehet csak telefonálni. A la­kosságnak egyik legnagyobb bosszúsága, hogy zsúfoltak a vonalak, főként a nagyon for­galmas napszakokban. Az ösz­­szes beszélgetések több mint felét úgynevezett alközpontok bonyolítják — s ez a bosz­­szúságok legfőbb forrása —, sok ugyanis a „meddő” hí­vás, a sikertelen tárcsázás, a központok telefonkezelői na­gyon sokáig hagyják csönge­­ni a készülékeket, akkor is, ha nem jelentkezik a hívott fél. Ha ezen a szokáson vál­toztatnánk, beruházás nélkül is lehetne javítani a helyze­ten. E közérdekű téma szerepelt a Hazafias Népfront telepü­léspolitikai munkabizottsága közlekedési és távközlési al­bizottsága tegnapi ülésén. A tanácskozást a Belvárosi Táv­beszélő Központban tartották meg, s megtekintették a köz­pont működését is. A bizott­ság új elnököt választott, dr. Földvári Géza nyugalmazott miniszterhelyettes személyé­ben. REQUIEM ÖRKÉNY ISTVÁN elbeszélése A Puskin mozi nyomán rendezte FÁBRI ZOLTÁN. műsorán. Főszerepben: FRAJT EDIT és BALÁZSOVITS LAJOS HIMNI A nyugat-berlini filmfesztiválon EZÜST MEDVE­-díjjal kitüntetett színes magyar film. 1 Jobb munka, több kereset A vendégért a versenyben Sűrűn szól a telefon a „Sport­fodrászat” Népköztár­saság úti helyiségében. A ké­szülék mellett kockás füzetben sokasodnak a bejegyzések: X jön tíz órára,­­ harminc perc­cel később, K-t csak fésülni kell. A vendégek távozásakor feltűnik: hűlt helye a pénz­tárnak, a vendég a fodrász „zsebébe” fizet. A Divat Fodrász Szövetkezet 64 üzletéből hat helyütt, pél­dául a Sportban, áttértek az általánydíjas elszámolásra. — Korábban a teljes bevé­tel 29 százaléka maradt ná­lunk, ez alig haladta meg a 2800 forintos átlagot — mond­ja Szulimán Károly üzletveze­tő. — Valójában­­a borravalók révén jutottunk többletkere­sethez. Kár lenne tagadni, előfordult, hogy ez több volt mint a fizetésünk. A bérek je­lentősebb emelésére azonban, miként a korábbi években, úgy ma sem számíthatunk. Kézen­fekvőnek tűnt, hogy térjünk át az átalánydíjas elszámolás­ra. Vagyis teljesítsük a szö­vetkezet vezetősége által meg­állapított egy főre jutó árbe­vételnormát, de ha ennél töb­bet érünk el, akkor mi is töb­bet kaphassunk. — Mindenki helyeselte ezt? — Nem. Akadtak, akik az előző évek gyakorlatára, üzlet­menetére hivatkozva ellenez­ték a döntést — válaszolja Pataki Béla fodrász. — Má­sok egyszerűen a változástól féltek. Úgy vélték, az elszámo­lás új rendszerében még in­kább a vendégektől függünk majd, mint korábban bármi­kor. Ami egyébként igaz. Csak azon az áron kereshetünk töb­bet, ha tartalmasabb szolgál­tatást adunk... Radikálisan átformálták az „üzletképet”. Megszüntették a pénztárt és az üzlet takarí­tását is maguk végzik. Maguk intézik a mosatást és a szer­számok javíttatását ugyanúgy, mint például a különböző haj­ápoló szerek beszerzését. Sőt, a reggel hattól este kilencig nyitvatartó fodrászatból az ál­lásidőt is kiiktatták. Hiszen még a tavalyi év decembe­rében is megesett, hogy a fod­rászok némelyike akár egy tel­jes órát üldögélt tétlenül.­­ Ma éppen fordított a helyzet. A munkaidő utolsó perceire is vállalnak vendé­get, miközben a délutános műszak dolgozói tűkön állnak — mondja az üzletvezető. — Érthető, hiszen mindenki ke­resni akar... Olcsónak tetsző fogásokkal takarékoskodnak. A villany csak addig ég, ameddig szük­séges, s hajszárítók sem zúg­nak fölöslegesen. A hajápoló­szerek minden cseppje pénz, kéretlenül — csupán azért, hogy a vendég többet fizessen — senkinek sem öntik a fejé­re. S ugyancsak jó fogásnak ígérkezik: az ötvenedik ven­dég frizuráját mindennap in­gyen készítik el E vállalkozás egy újabb láncszeme a Divat Fodrász Szövetkezetben folyó kezde­ményezésnek, amely már ed­dig is jó néhány sikeres meg­oldást eredményezett A het­venes évek második felében például az egész fodrászszak­ma anyaghiánnyal küszködött: bizonyos hajápoló szerek és kozmetikumok csak import­ból, hordós tételekben voltak beszerezhetők. Az NSZK-beli Pangolin cégtől érkező árut a Divat dolgozói töltögették fla­konokba, tégelyekbe, így nem­csak a maguk, de a társszövet­kezetek anyagellátását­ is egyenletesebbé tették.­­ Dinamikusan nő a lakos­sági szolgáltatások iránti igény, ami mind teljesebben csak a kisvállalkozások széle­sebb körű elterjesztésével elé­gíthető ki — mondja dr. Tö­möri Jenő, a Divat Fodrász Szövetkezet elnöke. — Ez a fodrászat terén látható, ta­pasztalható igényváltozást te­kintve is igaz. Az üzletekben szinte teljesen megszűnt a bo­rotválkozás. A nők odahaza is végezhetnek arc- és haj­ápolást. Receptek, kozmetikai tanácsok segítik őket ebben. Aki mégis hozzánk jön, azt úgy kell kiszolgálnunk, hogy holnap, évek múltán is a mi vendégünk legyen. Többek között ez a magya­rázta annak, hogy a Divat hat üzletében bevezették az álta­­lánydíjas elszámolást. A VI. és a XIV. kerületben. Eltérő ve­vőkörben ugy­an — ami az el­érhető bevétel szempontjából korántsem mellékes —, ám azonos követelményekkel. — Az idei év első két hó­napjában, a szezonális jel­leg miatt 8000 forint­­ban szabtuk meg a kisvállal­kozók elérendő árbevételét — mondja a szövetkezet elnöke. — Márciustól ez az összeg már 10 ezer forint. A bevétel 67 százalékát fizetik be az üzle­tek a szövetkezet kasszájába, a fennmaradó 83 százalék a fodrászok bére. Minden meg­keresett 100 forintból 33 ez övék. — A szerződésben megálla­pított százalékot persze akkor is kötelesek befizetni, ha nem érik el a kívánt eredményt, azt az árbevételt amire vállal­koztak. S ugyancsak a fodrá­szoké az a pénz is, amihez a takarékosabb munkájuk, gon­dosságuk révén jutnak. Azzal, hogy spórolnak az any­aggal és az energiával, végigdolgozzák a munkaidőt, és a tizenöt fo­rintot fizető vendéget ugyan­úgy szolgálják ki, mint azt, aki száz forintot hagy ott. Szó sincs tehát arról, hogy e vállalkozási forma kereté­ben a fodrászok is feliratkoz­nak a milliomosok közé. Csu­ ,­pán arra szerződtek, hogy a nagyobb jövedelem reményé­ben többet, jobban, másként dolgoznak. Jó partnerük eb­ben­­ a szövetkezet vezetése: szakmai tanácsokkal, folyama­tos anyagellátással, az üzletek­ben levő eszközök, berende­zések rendszeres karbantar­tásával segítik a munkájukat. Ezt szolgálják a szövetkezet­ben megvalósult beruházások is: az ötödik ötéves tervidő­szak éveiben több mint 19 millió forintot fordítottak az üzletek átalakítására. Az üz­lethálózat felét korszerűsítet­ték. Üzemházat vásároltak. Így felszámolhatták a bérraktára­kat, s ma már minden egy he­lyen történik: a mosatás, az anyagkiadás csakúgy, mint a szakma kellékeinek szervize­lése. Tavaly 2,5 millió forinttal több árbevételt értek el, mint 1980-ban, öszesen 66 milliót. Az idén is a bevétel hasonló mértékű növelésével számolnak — bíznak a jobb ösztönzés si­­­kerében. M. J. G.

Next