Magyar Nemzet, 1983. március (46. évfolyam, 50-76. szám)

1983-03-18 / 65. szám

4 FOLYÓIRATSZEMLE V­alóság A második világháború óta az egész világra jellemző fo­lyamattá vált az urbanizáció, bár ez az egyetemes megnyil­vánulás igencsak eltérő való­ságos helyzeteket takar. A kérdéskör antropológiai-nép­rajzi vonatkozásaival foglal­kozik a Valóság ez évi 2. szá­mában Fejős Zoltán és Nie­­dermüller Péter. Maga a vá­­­rosantropológia (urban antro­­pology) kifejezés 1962-ben bukkant fel a nemzetközi szakirodalomban és elsősorban a „városi kultúra*’ (városiaso­dás) jelenségéhez kapcsolódik. (Például azzal foglalkozik, hogy a városiasodás a „har­madik világ”-ban az eddigi európai, észak-amerikai nor­máktól radikálisan eltérő mó­don ment — és megy — vég­be.) Ilyesféle problémák ná­lunk is ismertek, és a neve­zetes „urbanizációs vita”, „éppen a városodás és a vá­rosiasodás folyamatai között húzódó ellentmondásokból fa­kadó társadalmi feszültségek­re világított rá”. Ortutay Gyu­la már a robbanásszerű fo­lyamat megindulásakor sür­gette az alapos vizsgálatokat, rámutatva a társadalmi moz­gás kulturális oldalának je­lentőségére. Ő is felhívta a fi­gyelmet, hogy az elsőgenerá­ciós városi lét — amely rendszerint az osz­tályhelyzet megváltozásának terhét is hordozza — „mindig egész totalitásában ütközik egy más típusú életvitel, a mindennapi élet egy más tí­pusának követelményeivel”. Ugyanakkor"még mindig­ ke-'­veset tudunk arról, hogy mi­képpen ütköznek­ meg a váro­sokba érkezett népesség „ha­zulról hozott” kommunikációs készségei a városi élet (jó vagy rossz) normáival. Az eddigi nemzetközi vizs­gálatok inspirációkkal szolgál­hatnak például az adaptáció mai, hazai mechanizmusának jobb megértéséhez is. Fejős és Niedermüller — ha elhagynak is ide kívánkozó, orientáló adatokat — utalnak rá, hogy a városba vándorlás és a vá­rosi élet közötti átmenet Ma­gyarországon is problema­tikus. Méghozzá nemcsak a „hátrányos helyzetű” népes­ségcsoportok vonatkozásában". (Hozzátehetjük: az­ ilyen réte­gekkel kapcsolatos, konkrét kutatások is szegényesek még.) Minden további vizsgálódás számára jó elvi kiindulás azonban a szerzők ama meg­állapítása, hogy ma már nem érvényesek a „népi” és „vá­rosi” társadalmat élesen szem­beállító szempontok. A „modernizáció” azonban semmiképpen sem jelenti kü­lönböző társadalmi és kultu­rális „csapdák” automatikus elkerülését, de a lokális fejlődés „mikrovizsgálatá­"-nak mel­­lőzhetőségét sem. Területfej­lesztésünk és a falu önkor­mányzata című — ugyane lapszámban olvasható — írá­sában Lázár István Bakó Fe­renc (akkor) sárospataki mú­zeumigazgatónak egy, az Ethnographia 1953-as évfolya­mában megjelent dolgozatából indul ki, amely egy hajdani bodrogközi cselédek által ala­pított „szocialista falu”-val, György tarlóval foglalkozott. Bakó annak idején bízott ab­ban, hogy a termelőszövetke­zetivé lett falu tovább fejlő­dik. Lázár elmondja: „György­­tarló ma­ is létező község. Na­gyobb annál, hogy Gyűrűfűvé olvadhatott volna, önálló élet­vitelre azonban nemigen ké­pes. Fenntartója­­tulajdonkép­pen a tehetetlenség­ valami­kori létrehozásának „holtsú­lya”. Györgytarló azonban csak egy szemléletes példa ar­ra, ami Lázárt valójában fog­lalkoztatja. Vagyis, hogy „1945 után a magyar parasztság, sőt a magyar társadalom egésze — nagyon kevesek kivételé­vel! — olyan falut, olyan vi­déket prognosztizált, az agrár­térség olyan területfejlesztését képzelte el, amelynek alapja a kisparaszti magángazdálko­dás, ezt feltételezi, ezt kell, hogy segítse”. A szövetkeze­­­sítés többször is törést szenve­dett, még 1960 után is „váltó­­igazítás”-t kívánt, amíg a mostani helyzet — a fejlett és fejlesztendő „háztáji”-val — kialakult. Ilyen bonyodalmak között az 1945 után megindult, potenciálisan hosszú távú te­rületfejlesztési folyamatok is nemegyszer „légüres térbe” futottak. A lendület adta holt­mozgás sokszor „még mindig a régi pályákon fejlesztette” volna a falut, miközben a hir­telen jött és drasztikus válto­zások kínálta új fejlesztési modell rögtönzött volt, túl sok utó­pikus, voluntarista vonást hordozott, túlságosan felülről­­kívülről jött ahhoz, hogy az amúgy is megzavart emberek körében egyetértésre és tevő­leges támogatásra lelhetett volna”. Lázár István — elis­merve az elmúlt évek sokfé­le korrekcióját — úgy látja, hogy az ilyenfajta, tehertéte­leket az agrár-területfejlesztés (és faluformálás), akár a külső tárgyi kereteket tekint­jük, akár a létforma alakítá­sát, máig sem tudta minden­,­ben leküzdeni”. Lázár István téma- és gon­dolatgazdag írása közvetlenül is kapcsolódik Fejős és Nie­­ttermüller dolgozatához, ami­kor felveti a városba került unokák és a falusi „öregszü­lők” viszonyát. Először „a bú­­songó néprajzosok meg a ka­­barétréfa-szerzők” vették ész­re, hogy ez az unoka — a fa­luba járva -- először a pad­,­lásra triászik, s mohón kutat­ja, amit­ „a falusi vének, mint hasznavehetetlen kacatot kidobtak”. Aztán a guzsalyok, szilkék, rézmozsarak — szám­talan más, falusi eredetű ré­giséggel — „annyi dollárért keltek el odakünn, amennyi forintot idehaza nem adott meg értük egyetlen mú­zeumi intézmény sem”. Ket­tős szakadék alakult ki: el­sőként a nemzedékek kö­zötti. Vagyis „aki még talán maga is használta a régi fa­lusi élet rekvizitummá vált tárgyait, egészen másként te­kint rájuk, mint az, akinek az már nem használati tárgy, hanem esztétikai érték, a­­ ré­giség, vagy a különlegesség — ritkaság adta kincs”. • A másik szakadék az „ősfalusiak” és a városba, vándoroltak között nem gene­rációs, hanem „országok, ré­giók közötti”. Mert ha vitat­kozni lehet is az archaikus tárgyak, köztük a falusi rek­­vizitumok gyűjtésének divat­járól, tény, hogy e rekvizitu­­mok értéke „az elmaradott területeken alacsony, a fejlett részeken pedig mind maga­sabb”. .Lázár István úgy látja, e jelenség mögött mélyebb problematika rejlik, „mint­sem, hogy csak a régi haszná­lati tárgyak, vagy a népmű­vészet kérdéseire lehetne szű­kíteni”. E problematika gyakorlati következményeihez tartozik az is, hogy számos üdülésre alkalmas hegy- és erdővidéken — így a Zempléni-hegység festői környezetű kis falvai­, bán — még olcsón kaphatók, vagy volnának kaphatók in­gatlanok, ám e helyeken a folyamat általában akképp, zajlik, hogy „egy-egy aprófalu­ előbb lerobban, s megindul la­kosságának.. eróziója”, mint­hogy a „víkend-forradalom” hatása ide is elér. A potenciá­lis ve­vők akkor jelentkeznek, amikor a telek olcsó még ugyan, a házak helyreállí­­tása már sokba kerül. A szer­ző szerint az egész kérdéskör kulcsa egy mainál demokrati­kusabb és érdekérvényesítőbb­ tanácsrendszer. „­Ceterum cen­­seo: falut, legyen bármekkora,' helyi tanács nélkül hagyni — számomra képtelenség” — vallja a Valóság cikkírója. A. G. Magyar Nemzet Három miskolci tárlat VILT TIBOR szobrászmű­vész alkotásaiból rendezett ki­állítást a Miskolci Galéria. A nagy terem a majdnem leg­utóbbi tizenöt év (1964—79) között készült művek kereszt­metszetét­­adja; a hátsó helyi­ség a korai Vilt Tiborra oly jellemző fejszobrok sorát mu­tatja be. Ami az újabbkori kereszt­metszetet illeti, jó érzékkel vá­logatott a műteremben és a Nemzeti Galéria tulajdonában levő szobrok között a kiállítást rendező Baranyi Judit, és meg­lepően — bár logikusan — cso­portosította a műveket a be­járat két oldalán. .Bal kéz felől a szigorú kategóriák hármas­­hangzata, három elvont tör­vénytevője, bronzból is, vasból is — jobb kéz felől pedig egy figurális alkotás, melynek cí­me Arly-szimbólum, egy alig­hanem Muszáj-Herkules szob­ra fogad; kis mérete ellenére is hatalmas energiájú. Tévedne, aki azt hinné, hogy ez utóbbi a­ régebbi, ellenkezőleg: a Ka­tegóriák­­1966-os, az Ady-szim­­bólum­ tíz évvel későbbi, jeléül annak, hogy egy olyan szuve­rén művész, mint Vilt Tibor, témájától teszi és hangulatától teheti függővé, mikor milyen felfogásban alkot. A figurális soron a Kis kí­gyós figura, mintha a Laokoon­­csoport kínját idézné fel egyet­len alakba sűrítve; a kígyóktól már földre kényszerítve is küzd meg és bosszúért liheg — mélyértelmű történelmi szim­bólum, az európai kultúra öröksége és jelképe. A Magány című kisbronz férfialakja egye­dül van a­­földgolyón, rokonai, csak Giacometti távoli férfi­figurái, rideg szomorúságuk­ban. Az absztrakt művek látszó­lagos zordságuk ellenére is já­tékosak, mert" talányosak. A Satu-ban is emberarcot láttató, az Ülő alak­ot is satu-formán, önmagába befogó és ehhez ha­­­sonló művek sorozata a gép­elemeket humanizáló művész látásmódját .SZuggerálja,­­­aglja tovább pezolnék. Ellentételü­k az 1952-ben készült, az ember­arcút gépies idorhb­á deh­uma­­nizáló közöny, ez a blazírtsú­góban felháborító,­ pompásan jellemzett kockafej. A művészi kezdetekről ad számot, mint már említettem, a hátsó teremrész. Itt van az 1927-es fekete bronz Gyermek­fej, a mester óegyiptomi kő­faragóktól tanult összefoglaló mintázásában, itt a hasonlóan nagyvonalú Bányászfej, 1933- ból, melynek anyaga, az ólom, újra meg újra szívesen válasz­tott matéria Vilt Tibor élet­művében. S a többi kitűnő portré közt itt a Gyermeki és háború után 1946-ból, ez az át­élt rettenettől gödreibe vissza­húzódó szemű jelképe egy nemzedéknek. Ám, ha közelebb lépünk hozzá és azután vissza­sétálunk a hat évvel későbbi Közöny-szobrocskához, a meg­formálásban a két mű stílus­­különbsége ellenére is számos azonos vonást fogunk felfe­dezni. Mert a mintázó kéz in­dulatától­­ függ, szánalmat kelt-e egy odavetett hajtincs egy koponyán, avagy viszoly­gást. PLEIDELL JÁNOS festő­művész kiállítását a Képcsar­nok Szőnyi István-termében láthattuk — az eladótérben (ahogy manapság az üzlethe­lyiséget nevezik), és fent a ga­lérián, valamint az amögött ki­alakított teremben. A széttago­­lás természetesen nem tesz jót egy tárlatnak, szerencsére ez az anyag olyan egyöntetű, hogy a lépcsőn járás sem zökkenti ki az érdeklődőt. Aba-Novák Vilmos tanítvá­nya volt Pleidell János, és a színei, a színessége mind a mai napig őrzik is a szellemujj nyomát. A vörös föld Csopa­kon, a vörös sziklák a Taormi­­nai-öbölben, és a mélykék ten­geröböl itt is, Sorrento lila he­gyei alatt is, aztán a szemkáp­­ráztatóan fehér falú házak te­tejének napsütötte cserépszí­ne, a ciprusok és pineák érett zöldjéről nem is szólva... De talán még mindezeknél is jel­lemzőbbek Pleidell János új tájképeire a színes felhőgo­­molyok a Balaton-felvidék tá­jai felett, jugoszláviai tenger­öblök felett, sőt, az egyik olasz tájkép, az alighanem legjobb Fehér kolostor konstruktív tömbjén túl egy kúp alakú hegy — gyanítom, hogy a Ve­zúv — fölött is rózsafelhők gomolyognak ... Más képein a Nap hevének körkörös sugár­zása foglalkoztatja, s e fes­tői programról tudósítanak képeimes is: Tükröződés, Fényözön, Delelő, El­lenfény­ben és így tovább. Pleidell János számára szín az egész világ, de nem mindig sikerül lelket lehelnie a színekbe. Egyik-másik képe csak deko­ratív színfoltok összessége, nem több. ÁCS ISTVÁN személyében helybéli fiatal grafikust mu­tat be a Mini Galéria, s nem érdemtelenül. Szép, tiszta raj­zolatú munkái és az azok­ban kifejeződő közlendői egy­aránt érdemesek figyelmünk­re. Mert van új mondani­valója akár olyan elcsépelt­nek vélhető témakörben­­ is, mint a Tiszteletadás Cervan­tes előtt­i rajzán az elmú­lás-és a mégis-öröklét tömör kifejezését adja mindössze há­rom­­­elém segítségével: az egyik Don Quijote viharvert kalapja, a másik egy napra­forgó bokor, mely már ki­­virágzott a kalap peremén, a harmadik egy csontkéz, mely a kalapot mégis magasba tart­ja, öniróniája is van, meg­nyilvánul önarcképén, melyen egykori romantikus festők módjára, fezzel ábrázolja ma­gát, de a fezen bányászjel­vény van, s az ő kockás in­gén ott virít, mint márka­jelzés : a személyi szám ... Stiláris jegyeik alapján Ács István rajzai a mai magyar grafika új mesterei közül oly­kor Szemethy Imre látszólag szeszélyesen szétdobált motí­­vumkezelésére, máskor Al­­mássy Aladár szubjektív lo­gikájú képszerkesztésére em­lékeztetnek. De erről a kap­csolódásról csak azért érde­mes szólni egyáltalán, mert az olvasó tájékozódását még­is csak elősegítheti az eset­leges elődök vagy lehetséges társak megemlítése. Ács Ist­vánnak azonban saját mon­danivalója van. Ember Mária PESTI VIGADÓ Vigadó tér 2., KAMARATEREM 1983. március 19-én, szombaton, este fél 1 órakor „ÍGY RETTEN... JÓ EGYÜTT...” GÉCZY DOROTTYA és TAHI TÓTH LÁSZLÓ előadóestje A zongoránál: FÁY ANDRÁS és SZENTIRMAY ÁKOS HANGVERSENYTEREM 1983. március 27-én, vasárnap, este fél 8 órakor SANZONOK PILLANGÓSZÁRNYON NEMÉNYI LILI estje Zongorán kísér: Vj­­1111 REMÉNYI JÓZSEF­­,JP P­­KJ A műsort vezeti: MoZKMR RAPCSÁNYI LÁSZLÓ Jegyek válthatók (szombaton és vasárnap is) a Magyar Média jegypénztáraiban (Budapest VII., Lenin körút 9—11., telefon: 228-457, XIII., Balzac utca 12, telefon: 490-920), a Vigadó előcsarnokában, a Színházak Központi Jegyirodájában (Budapest VI. Népköztársaság útja 18., telefon: 120-000). Péntek, 1983. március 18. Elhunyt Zolnay Vilmos Zolnay Vilmos író, a Ma­gyar Írók Szövetsége tagja 89 éves korában, tragikus körül­mények között elhunyt. Teme­téséről később intézkednek. „Eddig ennyi a munkám — számol be 1977-ben, A látha­tatlan póráz című, ravaszul kedves kutyaregénye fül- (ku­­tyafül ?) szövegében —, de any­­nyi testi-lelki nyavalyám van, hogy minden bizonnyal száz évig fogok élni, s így talán be­hozhatom mulasztásaimat." Azonban nem élt száz évig, s „testi-lelki nyavalyái” azt sem igen engedték meg Zolnay Vil­mosnak, hogy az elmúlt évek­ben behozzon valamit abból, amit mulasztásának érzett. Tény, hogy keveset írt, hogy későn kezdte el, pedig — erről ugyancsak az említett „fülszö­­veg”-ben vall — „írni sem tud­tam még, máris író akartam lenni.” Tény azonban az is, hogy Zolnay Vilmos egész éle­tében — fiatal korában is, ami­kor tisztviselő volt, és Deve­­cseri Gábor irodalmi-baráti kö­rének beltagja, és később is, amikor, mint rádiódramaturg és folyóirat-szerkesztő műkö­dött , annyi mindennel fog­lalkozott (például koncentrált, mohó olvasással), mintha tu­datosan gördített volna akadá­lyokat írósága elé. Időnként azonban kirobbant ez a csen­des, elegáns, látszólag szenv­telen férfi, és mint hangjáté­kainak kedvenc hősei, ő is „le­rántotta magáról azt a leplet, amelybe sokáig burkolózott", írt például — lassan, megfon­toltan, új kiadások számára bővítve — egy egészen kitűnő esztétika-népszerűsítő könyvet, a Miért szép a szép?-et, hogy aztán hetek alatt kidobja ma­gából azt a Trófea című ön- és közvádló regényt, ami tíz év előtt némi „botrány”-t kavart. A láthatatlan póráz­ban Pi­­masz­ról, az „őszpofájú” ma­gyar vizsláról, valójában azon­ban önmagáról vall az író. Szinte mellékesen tudjuk meg ebből az érzékeny könyvből, hogy például gyermekkorát egy intézetben töltötte Zolnay, és hogy ezért nem elég most már neki semmi szeretet... Ha Thomas Mann művének Úr és kutya a címe, akkor Zolnay — persze, nem Thomas Mann-i rangú, de Thomas Mann-i ben­­sőségre törekvő — könyvének Kutya és úr lehetne az alcíme. Pimasz és barátai, Pimasz és ellenségei határozzák meg „az úr” számára is, hogy mi az­ az életkor, amiben mozoghat, és amiből — akár akár, akár nem, akár holta árán is — előbbi. Utóbb ki kell törnie ... Devecseri Gábor annak ide­jén „magyar literary gentle­­man”-nak nevezte Zolnay Vil­most — talán le is írta ezt va­lahol. Zolnay azonban — bár művelt volt, sokoldalú és a szó nemes értelmében elegáns is — nem elégedett meg ezzel a szereppel. Író akart lenni, író is lett, de folyton égette, hogy mennyit mulasztott. Most, tra­gikus halála után derül csak ki igazán, hogy vajon kiala­kult-e az a „láthatatlan póráz”, amely művét és emlékét a hol­napokban is „sétáltatja”? ... A. Új sorozat is •­­ Premier plán Premier plán címmel új so­rozatot indított a közelmúlt­ban a MAFILM és a Népmű­velési Propaganda Iroda. Cél­juk az, hogy a nagyközönség a magyar filmek bemutatásá­val egy időben kapja kezébe az új filmmel kapcsolatos gazdag képanyagot, interjúkat, tanulmányokat, korabeli do­kumentumokat tartalmazó kö­teteket, amelyeknek mind a kivitele, mind az ára segítheti a magyar filmek jobb megis­merését. — A MAFILM stúdiófüze­teinek sikere adta az ötletet a sorozat megindításához — mondta a csütörtöki tájékoz­tatón Gervai András, a köte­tek szerkesztője. — Azt sze­rettük volna, ha az ezekben a füzetekben megjelent infor­mációk, érdekességek a szak­mán kívüli, szélesebb rétegek­hez is eljutnának. A kiadvány természetesen, csak akkor jó, ha a nézők a film vetítésével egy időben, még a helyszínen megvehetik a köteteket. Nem minden filmhez ké­szül majd ilyen könyv, csak azokhoz, amelyeknek háttér­anyagából összeáll egy kis kö­tetnyi. A tervek szerint a ki­advány tartalmazza a film megszületésének történetét, az alkotókkal készült interjúkat, a filmi­51 írott tanulmányokat és a korabeli, sokszor forrás­­értékű dokumentumokat is. Már megjelent az első két­ kö­r­tet, a Viadukt és a Mephisto. A legközelebbi tervek között egy Radványi Gézáról készített portrékönyv, majd Kardos Fe­renc Mennyei seregek című filmjének ismertetője szere­pel. A gyorsasággal és a pontos­sággal nincs is semmi baj. Gondot ez idáig csak a ter­jesztés okoz — hangzott el a tájékoztatón. A mozik és a könyvterjesztők még tartanak attól, hogy nyakukon marad­nak a kötetek. Remélhetőleg hamarosan bebizonyosodik, hogy a gyors átfutási idővel, tíz-tizenkét ezer példányban készülő kötetek valóban hasz­nos eszközei a magyar film népszerűsítésének. h. k. NAPLÓ Budapesti életképekből kiál­lítás nyílt meg csütörtökön a Csontváry teremben. A Tava­szi Fesztivál eseményeihez kapcsolódó tárlaton olajfest­mények, egyedi grafikák, sok­szorosított művek , kortárs képzőművészek alkotásai val­lanak a fővárosról. A kiállított művek a helyszínen megvásá­rolhatók. A bemutató március 31-ig tart.♦ Jazzműsor lesz pénteken és szombaton este 11 órakor a Corvin moziban. Fellép Pege Aladár, és nemzetközi együtte­se, a Benkó Dixieland, vala­mint a Johnny Tompson Sin­­gers.♦ A birminghami városi múr­zeum anyagából kiállítás nyílt meg csütörtökön a Magyar Nemzeti Galériában. ♦ Dr. Auer Kálmán, a Gondo­lat Könyvkiadó ny. főszerkesz­tője, az MTI egykori munka­társa hatvanhatodik életévé­ben elhunyt. Auer Kálmán egyik megteremtője volt a fel­­szabadulás utáni modern ma­gyar tudományos könyvkiadás­nak, s emellett számos nagy jelentőségű orosz és német nyelvű történelmi monográfiát fordított magyarra. Temetésé­ről később intézkednek. Holló László, az 1976-ban el­hunyt Kossuth-díjas festőmű­vész portréiból rendezett kiál­lítás nyílt meg csütörtökön a debreceni Csokonai Klubban. A színházak pénteki műsora Erkel Színház: A trubadúr (Bér­­letszünet, 7) — Nemzeti Színház: Olympia (7) — Várszínház: Csik­­somlyói passió (7) — Katona Jó­zsef Színház: A három testőr (7) — Madách Kamara: az este (8) Vígszínház: Házmestersirató (7) — Pesti Színház: Kőműves Kelemen (7) — Fővárosi Operettszínház: Cigányszerelem (7) — Zsebszínház: Zsuzsanna és a vének (fél 8) — Thália Színház: Velúrzakó (7) — József Attila Színház: Perriohon úr utazása (?) — Kamaraszínpa­­don: De jó szeretni (7) — Zárha­ Jó (de, fél 10). Hogyan? Tovább!! (fél 9) — Radnóti Miklós Színpad: A Spoon-Riveri holtak — Az utol­só tekercs (7) — Vidám Színpad: Szomorú vasárnap (7) — Játék­szín: Négykezes (fél 9) — József­városi Színház: Férfiaknak tilos (7) — Budapesti Gyermekszínház: Kincses sziget (du. 3), Pantomim műsor (8) — Állami Bábszínház a Népköztársaság útján: Dani Bo­gárországban (du. 3) — a Jókai téren: Berzsián és Dideki (de. 10) — Multimedia Stu­dió: Lézerofónia (fél 8) — Zeneakadémia: Liszt Ferenc Kamarazenekar (A Liszt Ferenc Kamarazenekar három hangversenye 3. fél 8) — Kiste­rem: Gyermán István hangverse­nye (Hegedűbérlet 5, fél 8) — Pesti Vigadó: MÁV-szimfónikusok (MÁV-bérlet B 8, fél 3) - Fővá­rosi Nagycirkusz: Cirkuszvaráza (du. fél 4 és fél 8).

Next