Magyar Nemzet, 1985. február (48. évfolyam, 26-49. szám)

1985-02-02 / 27. szám

Szombat, 1385. február 2. M Mit állítunk ? - állítjuk m­ inden mondatelemzés ezekkel a sztereotípiák­kal közelíti s osztályozza a tes­tet öltött gondolatot, így oszt­va kétfelé a világot, tettekre és tettesekre. Bonyolultabb képződményekben bővítmé­nyek is gazdagítják a jelen­tést, árnyalják, finomítják, részletezik a körülményeket, szerencsés esetben úgy, hogy eközben nem takarják el a lé­nyeget. A tapasztalt mondat­­elemzőt egyébként az erre irá­nyuló szándék sem képes fél­revezetni, látja a fától az er­dőt, s az erdőben a fát. Nyel­vében él a nemzet. Itt van mindjárt néhány egy­mással szorosan összefüggő ál­lítás, négy szintaktikai egység, Balázs Katalinnak a Valóság legutóbbi számának megjelent tanulmányából kölcsönözve, aki viszont — ahogy mondani szokták — az életből leste el a lejegyzett szavakat. „Gyere­kek, itt van háromszázezer fo­rint, ebből ebben az évben old­játok meg, hogy itt ebben az edényben ne legyen korrózió és ne menjen tönkre. Nem ér­dekel, hogy ezt szeretitek-e vagy sem, ezt megkapjátok, ha meg­oldjátok. És akkor mi fülü­n­­ket-farkunkat­­ behúzzuk és megcsináljuk. Mert kell a pénz." Mit állítunk? "Valami olyasmit, hogy old­játok meg, hogy nem érdekel, hogy ezt szeretitek-e vagy sem, ezt kapjátok, és azt, hogy akkor a gyerekek — azazhogy a meg nem nevezett kutatóinté­zet kapacitással házaló képvi­selői — fülüket-farkukat be­húzzák, e tekintetben nagyjá­ból szabadon döntenek, itt nem részletezendő okokból — és megcsinálják. Miért? Mert kell a pénz. Miről állítjuk? Azaz ezúttal kiről? Rólunk. Termelőkről, megrendelőkről. Kutatókról, kiszolgálókról. Sőt, mindnyájunkról, akik kö­zönségként vesszük körül a küzdőteret, azzal a kínos ér­zéssel, hogy ha nem is kell feltétlenül ütemesen tapsol­nunk a párviadal — kötélhú­zás? fogócska? vesszőfutás? — egyik résztvevőjének sem, a porondot mégiscsak nekünk kell majd'''feltakarítani, a lo­vakat jóltartani, cipelni a szer­számok terhét, s fizetni az adót, hogy legyen miből újabb és újabb fordulókat szervez­niük a szorgos menedzserek­nek. Mert az iménti idézet — elemzésünk tárgya — arról árulkodik, hogy hosszú mene­tek műélvezetében lesz meg részünk. Ha valaki netán ké­telkedne ebben, szigorúbb sza­bályok szerint szerkesztett mondattan, példatárból válasz­tott állítással is megtámaszt­hatom a fentieket: „Az ipar egészére még nem jellemző a műszaki, technológiai kutatók­kal való eredményes együtt­­munkálkodás.” Forrás: a Ma­gyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának Irány­elvei a párt XIII. kongresszu­sára.­­ Tan egy előszeretettel ci­tált, és kétségtelenül jól hangzó, programnak is minő­síthető hírlapi és szónoki for­dulatunk. Idézzük szívesen a mondatot: korunkban a tudo­mány termelőerővé válik. Eh­hez igazán nem kell sok ma­gyarázat, az ember könnyen megérti mit állítunk és miről állítjuk. Igaz, az időhatározó nem túl pontos. Korunkban — mondjuk. Meddig tart a mi korunk? Mert azon már csak formális logikai alapon sem érdemes vitatkozni, hogy el­­­­kezdődött-e ... a mi korunk szükségképpen elkezdődött. De meddig tart? Mikor állít­hatjuk majd igazunk biztos tudatában, hogy a tudomány termelőerővé vált? így múlt időben. És, hogy ezt állíthas­suk vajon elég-e ezzel az egy alannyal kísérleteznünk? Mármint a tudománnyal? Vagy netán egy bővítmény hiányzik? Valahogy így kelle­ne talán kiegészíteni monda­tunkat: a tudomány termelő­erővé válik — ha az ipar is úgy akarja . . . Még egy alany, még egy állítmány. És most már pontos, magyarázza ma­gát: kifejezi a lényegét az át­formált gondolat? Nem vagyok biztos benne. A második mon­dat állítmánya rendül meg a tüzetesebb vizsgálódás kereszt­kérdéseinek súlya alatt. Lehet, hogy az ige toldalékain kell igazítani. A tudomány terme­lőerővé válik — ha az ipar is úgy akarhatná... Az a bizonyos és a Valóság januári számában közreadott szociológiai tanulmány minden­esetre mintha erre az alapo­san átformált mondatra csen­dítené a rímet: akarhatná, ha tehetné ... Dehát miért nem teheti? Ha­ladjunk sorjában, kezdjük az elején. Annál a tízvalahány évvel ezelőtti pillanatnál, ami­kor nagyon is érthető, de jó­részt a tudományon kívüli okokból, a kutatók, tudósok új normák kereszttüzébe kerül­tek. Az ezt az új helyzetet jel­lemző és meghatározó feltéte­lezés szerint a kutatás hazai műhelyei — ha képesek hasz­nosítható ötletekkel segíteni a termelést — meg is élhetnek ebből a kapcsolatból. Csakhogy az iparban — így summázza vizsgálatokra ala­pozott véleményét a hivatko­zott tanulmány szerzője — a technikai haladáshoz nem fű­ződik stratégiai érdek, az ipar fő törekvése nem a fejlődés, hanem a pozíciók megőrzése és­­— igaz, ami igaz — a merész termékváltás, a technológiai csere és bármilyen meghatá­rozó fontosságú beavatkozás a tevékenység műszaki színvona­lába — ezt a pozíciót sokkal inkább veszélyezteti, mintsem erősítené. Ugyanakkor azonban — kutatóink, de nem a tudo­mány­ nagy-nagy szerencséjé­re — financiális és társadalmi nyomás is kényszeríti a válla­latokat ha nem is egészen az ellenkező magatartásra, de ar­ra mindenképpen, hogy az ajánlataikkal házaló kutató­kat valami módon magukhoz kössék, anyagi eszközökkel tá­mogassák. A financiális érdek paradox helyzetből fakad. Min­den vállalatnál automatikusan gyarapodik, a termeléssel együtt forintokká sűrűsödik a műszaki fejlesztési alap, amit valahogy el is kell költeni. Úgy persze, hogy túl nagy zavart a megszokott kereteket illetően ne okozzon a felhasz­nálás eredménye. Mert minden erő odahat, hogy a legkifize­tődőbb ezeket a kereteket megőrizni. Egyszóval az ala­pot el kell költeni. Nem túl egyszerű dolog. Az ötödik öt­éves tervben a fent jelölt ösz­­szeg harminchét százalékát — tehát több mint egy­harmadát! — nem sikerült a vállalatok­nak felhasználni. Hát nem ilyen a jó bizonyítvány ... És egyébként is: abban a szférá­ban, ahol a vállalatok minősí­téséről döntenek, az ilyen ügyetlenség megbosszulja ma­gát, és habár más tényezők­kel együtt, de ennek okain is a­ tehetetlenségért kárhoztat­ják a termelés műhelyeit, ami már kétségtelenül érzékelhető társadalmi nyomás. Mindebből pedig az követ­kezik, hogy­ a vállalat szívesen áldoz a rövid távú problémák megoldására — éppoly szíve­sen, amennyire ódzkodik a hosszú távú műszaki vagy ter­mékfejlesztést szolgáló kuta­tási eredmények adaptációjától. Megegyeznek hát. ..Gyerekek, itt van háromszázezer forint, ebből ebben az évben oldjá­tok meg, hogy itt ebben, az edényben ne legyen korró­zió ...” A kutatóintézetek pedig év­­ről évre felcsapnak saját ügynökeiknek. Házalnak ka­pacitásukkal, igénybevéve min­denféle informális és szemé­lyes összeköttetést, hogy jövő­re is legyen rendelés, legyen pénz, eredmény, hogy tovább működhessenek. Mert kell a pénz, amihez így hozzájuthat­nak. Sőt, nemcsak a vállala­toknál képződő fejlesztési alap­hoz, hanem azokhoz az össze­gekhez is, amelyeket az állam bizonyos témakörök finanszí­rozására szán. Ilyenkor a vál­lalat tulajdonképpen kiközve­títi mondjuk az Országos Mű­szaki Fejlesztési Bizottság ren­delkezésére álló összeget — pontosabban annak a címké­ben megjelölt, az adott prog­rammal körülhatárolt részét —, és eljátssza a megrendelő, a finanszírozó szerepét. E sze­rep felvállalása tovább enyhí­ti a ránehezedő társadalmi nyomást és így megerősíti po­zícióját. Amit aztán egyéb — nem állítom, hogy nemtelen — céljainak megvalósításához is sikerrel hasznosíthat. Ebben a rendszerben azon­ban nem piaci törvények mu­tatják meg, hogy egy kuta­tási eredmény vagy éppen egy fejlesztési cél megérte-e a tár­sadalom támogatását. Ez jó­szerivel ki sem derül, egyszerű érdekegyezségről van szó, ami tudvalevőleg nem kedvez egyetlen mértékadó gazdasági mutató érvényesülésének sem. Az ár nem az értéket fejezi ki, a hatékonyság nem vizsgálta­­tik, az ösztönzés megmar­ad a rendelések megszerzése körüli érdemek mérlegelésénél, vagy­is olyan értékrend alakul ki, amely messze elszakadt ugyan a tudomány „akadémikus" ér­tékrendjétől, de eserébe nem kínál egy másfajta, társadalmi­lag fenntartás nélkül elismer­hető minősítési alapot. Az egész folyamat mélyén pedig ott rejlik a terveket és szándékokat mindegyre keresz­tező erőforráshiány, maga a hiány, amely a gazdálkodás minden szférájában nem csu­pán puszta meglétével, de fer­tőző hatásával is rombolja esé­lyeinket. Nem pénzhiány — és ezt hangsúlyozni kell —, hi­szen rendre megmaradó ösz­­szegek hirdetik, tudomány a pénzt elkölteni is. Más — szemléleti, s szabályozókban testet öltő — korlátokról van itt szó, s csak ezek felszámolása vezethet eredményre. I­lyen szándékot vélek ki­hallani az Irányelvek idé­zett mondatából, amely sze­rencsés fordulattal immár nem a tudományt teszi felelőssé: az ipar fogadóképességét mi­nősíti. Nem elmarasztalólag, hiszen aligha vehető rossz né­ven bárkitől is, hogy nem cse­lekszik önnön érdekei ellen. Hogy mégis továbbléphessünk — a felismert helyzetet megta­gadva, meghaladva — talán ér­demes lenne újrarendezni so­rainkat, mondatainkat, ha nem is elölről kezdeni ■— ré­gen túl vagyunk már az „új ír” típusú egyszerű formulá­kon — de felfrissítve a szabá­lyok ismeretét, átlátva a gon­dolatok szerkezetét, eldönteni ,mit is válaszoljunk, ha fel­tesszük magunknak a­ kérdést. Mit állítunk? Miről állítjuk? Búza Péter Martfal Nemzeti A gárdonyi fórum után Gazda­ififati átterelés Bár pontos mérleget nem készítettem, mégis mintha az utóbbi időben szaporodnának a népfrontról szóló híradások. Nem hiszem, hogy tömegkom­munikációs tiszteletkörökről van szó, ezért mindenképpen érdemes a jelenség mögé pil­lantani. A népfront e hét szerdáján befejeződött háromnapos gaz­daságpolitikai konferenciája amolyan nagyítót kínál az el­mélyültebb szemlélődéshez. De milyen kép rajzolódhat ki az országos eszmecsere „lencséje” alatt. Mennyire jelennek meg az informáltságnak, az érde­mi vitának és a képviseletnek demokratizmussá szövődő szá­lai? Egyáltalán: nem arány té­vesztés-e ma a mozgalmat „politikaformáló” ranggal ki­­csillagosítani? A falviak jövőre kezdjük talán az utóbbival. S azon belül is egy részkérdés­sel, a terület- és településfej­lesztéssel. Bevezetésképpen annyit: a kormány 1991-ben hagyta jóvá azt az országos koncepciót, amely az ipartele­pítéstől a „mi legyen a falvak jövője?” kérdésig hosszú táv­ra próbált irányt mutatni. Né­hány esztendőn belül azonban már érzékelni lehetett, hogy a terület- és településfejlesz­tési elvek a gyakorlatban nemcsak alakítják, hanem több­­vetületűben deformálják is mindenekelőtt az aprófalvak életét. A kistelepülések gond­jainak szaporodása s a bennük lakó több mint kétmillió ál­lampolgár rosszabbodó közér­zete alapján vállalta fel már a hetvenes évektől a mozga­lom az aprófalvak érdekei­nek megjelenítését. A moz­galom Országos Taná­csa egymásután szervezte te­­­­rü­leti, majd országos eszmecse­réit, amelyeken hamarosan nyilvánvalóvá vált: a kisköz­ségek rohamos elnéptelenedé­se, a lakosság tömeges város­­baáramlása iszonyatos terhe­ket ró a költségvetésre, szinte i­egbéklyózza az egész elosz­tási rendszert. A népfrontnak még arra is futotta az erejé­ből hogy a helyi panaszok „látleletét” kutatók, közgazdá­szok diagnózisával vesse ösz­­sze, mind megalapozottabb tu­dományos-társadalmi kórismét tárva a politika elé. Ennek a nagyon következe­tes valóság-feltárásnak éppen abban volt az ereje, s azért nem lehetett még eleinte sőt egy kézlegyintéssel elintézni, mert társadalmi indíttatásra bontakozott ki. S támogatóit is a helyi közösségekből kap­ta. Kizárólag ilyen bázisra tá­maszkodva lehetett leszámol­ni olyan, a koncepcióra is ható tévhitekkel, mint amilyen pél­dául a városok fejlesztésének kizárólagosságát hirdető elmé­lés volt. Az egymást követő fórumok, helyi és országos vi­ták, az erőteljesen érvelő fel­szólalások, levelek, majd vé­gül az Országos Tanács állás­foglalása nyomán rendelte el a Minisztertanács az országos terület- és településfejlesztési koncepció felülvizsgálatát. Hogy mekkora erőt vonul­tatott fel a népfront, azt­ jól bizonyítják Somogyi László építésügyi és városfejlesztési miniszternek éppen a gárdo­nyi eszmecserén elhangzott szavai. A kormány tagja így fogalmazott: „Az aprófalvak visszafejlődése, a nagyvárosok zsúfoltsága, végeredményben társadalmi nyomás kényszerí­tette ki az 1971-es koncepció újraértékelését.. .” Úgy vé­lem, ez ügyben éppen az volt a népfront legnagyobb erénye, hogy ezt a „társadalmi nyo­mást”, az érdekeket úgymond artikulálni, megjeleníteni tud­ta, bekapcsolva azokat a poli­tikai döntésmechanizmusba. Arányosabb elosztás Mennyit növekedett, mind­ezek alapján a mozgalom te­kintélye a vidéki lakosság, a helyi vezetők körében? Lehe­tetlen számszerűsíteni a vá­laszt, de talán nem is a nép­szerűségi index az igazán fon­tos tényező. Perdöntőbbnek látszik az, hogy a már átdol­gozott, s hamarosan­­ az or­szággyűlés elé kerülő új kon­cepció előzetes társadalmi vi­tájának nyolcvanegy fórumán mintegy tízezren vettek részt. S még inkább figyelemre mél­tók azok az érdemi észrevéte­lek, amely­eket a tanácskozá­sok után a Belgrád rakparti székházban összegeztek. Ezek szerint: az ésszerűbb, arányo­sabb területfejlesztési elvek valóraváltásához a költségve­tési összegeket ugyancsak az eddiginél racionálisabban kell elosztani. Vagyis mindez arra utal, amit a legutóbbi kor­mányprogram vitájában Lázár György miniszterelnök is meg­fogalmazott: a kisebb telepü­léseknek arányosabban kell részesedni a tanácsi fejlesztési, fenntartási keretekből, ellen­kező esetben népességmegtartó képességük tovább gyengül, s mind­ többen hagyják el a sze­rény feltételeket kínáló apró­fa Ivakat. A váltás jelei már fellelhe­tők a következő ötéves terv előkészületi munkáiban. Éppen a gárdonyi fórum másik elő­adója, Kállai Lajos pénzügy­­miniszter-helyettes jelentette ki: „Az 1986-os esztendő ér­demleges változásokat hoz az önálló tanácsi munkához, az önkormányzati jelleghez elen­gedhetetlen helyi gazdálkodás­ban.” Valóban csak kiragad­va: az eddigi tíz százalékkal szemben — két-három éven belül — már népességarányo­san osztják el a fejlesztési ösz­­szegek mintegy 40 százalékát. (A módosítás jelentőségét ér­zékelteti, hogy a hetvenes években ezekből a summák­ból a népességnek több mint a felét adó kistelepülések egy­­egy esztendőben még 15 szá­zaléknyit sem kaptak meg.) További lehetőséget jelent majd az aprófalvaknak, a köz­ségeknek a szintén a VII. öt­éves tervidőszakban induló pályázati rendszer. Ennek az új elosztási metódusnak a lé­nyegeként — sok százmillió forintról van szó — azok a települések kapják majd meg a fejlesztési alapokat, amelyek tanácsi beruházásukat a leg­gyorsabban,­a legolcsóbban, a leggazdaságosabb­an képesek tető alá hozni. A sorolásban döntő lesz a költségeket csök­kentő, a pályázathoz vállalt, felajánlott társadalmi munka értéke. Márpedig köztudomá­sú, hogy a községek az ingye­nes kétkezi munkát forintosító ranglistákon rendszeresen az első helyeket foglalják el... Végeredményben tehát a népfront nagy horderejű gaz­daság- és településfejlesztési kérdésekben vált a politika társalkotójává. Ez pedig az egész mozgalom szerepében, megítélésében felfedezhető minőségi váltás bizonyítéka. Arra utal, hogy a népfront a korábbi ismertető, propagáló, majd a határozatok végrehaj­tására mozgósító funkciója után elérkezett az igazi, a bon­­tásformálást is felölelő szerep­köréhez. Biztató­ jelek Ugyanebbe a fejlődési vo­nulatba illeszkedik a követ­kező ötéves tervkoncepció nemrégiben befejeződött véle­ményezése. Mint­ azt Irizsel Ottó, az Országos Tanács osz­tályvezetője mondotta: az el­nökség munkabizottsága a foglalkoztatottságtól az infra­struktúráig az előterv vala­mennyi részterületéhez érdemi értékelést, valamint javaslatot fűzött. Reálisan felmérve ez még nem igazi, teljes értékű társadalmi vita, ám mégis jó­val értékesebb a korábbi, in­kább csak tájékoztató jellegű tervmegbeszélésekhez képest. Lényegét tekintve pedig abba az irányba mutat, amelyet kormányzati készségként, szán­dékként Faluvégi Lajos mi­niszterelnök-helyettes egy nem­régiben sugárzott rádiónyilat­kozatában jelölt meg. Hangsú­lyozta, hogy a hatalom és az állampolgárok közé ívelendő társadalmi tervezés hídjának pillérjei már a helyükön van­nak. Az építkezést tovább kell folytatni! Adott-e ehhez a hídépít­ke­zéshez további biztatást a nép­­front országos gazdaságpoliti­kai konferenciája? A szerző­nek adott. Elsősorban a ta­nácskozáson részt vevő me­gyei és városi népfront bizott­ságok mintegy kilencven kép­viselőjének általános felké­szültsége, valamint informált­sága tölthet el bizakodással. A hozzászólások többsége ar­ra engedett következtetni, hogy mindinkább rátermet­tebb állampolgárok töltik be a helyi és a területi népfront munkabizottságainak megha­tározott posztjait. Közöttük egyre több a mérnök, a köz­gazdász, a polgári foglalkozá­sában vállalatvezető szakem­ber. Ez egyben a munkabizott­sági tevékenység szakmai megalapozottságát is növeli. (Tegyük hozzá: ismeretek, tu­dás nélkül elképzelhetetlen az igazi demokrácia.) A három­napos konferencia a következő ötévi gazdasági szándékokat ismertető előadással, a véle­ményben eltéréseket is meg­jelenítő vitákkal valóban „út­­ravalót” adott a résztvevők­nek. Mélykúti Attila Tehát UFO ?! „Az akadémiai levelező tag”, az „illetékes” bizottság elnök­­helyettese nyilatkozott a Trud munkatársának. Elvetette azt a feltételezést, hogy valahol a távolban „globális légköri vagy geofizikai folyamat” játszódott volna le, és az esetet „valóban érdekesnek" minősítette. Nincs más következtetésnek helye és lehetősége — vélte —, mint az, hogy a tállani gépről egy „nem azonosított eredetű re­pülő tárgyat'' láttak. ..Más szó­val UFO-t?” — kérdezi meg­lepetten lapunk tegnapi szá­mában a hírt fogalmazó tudó­sító. Hát éppen itt a bökkenő. Más szóval és mást is értve a mégiscsak azonos tartalmú szavakon. Az UFO szócska nem jelent többet és keveseb­bet mint „nem _ azonosított eredetű repülő tárgyat”. Azaz, hogy a kifejezés szellemét is átültessük szép anyanyelvünk­re: „azonosíthatatlan levegő­­égi dolgot”. Objektumot. Vala­mit. Mert a tárgy már szer­kezetet asszociál, s hogy a szer­kezet mit, azt igazán könnyű kitalálni. Mert ezer ember közül ki­­lencszáz-kilencvenkilenc, ha e rövidítést hallja, azaz értesül a szenzációs hírről, hogy en­nek vagy annak a gépnek a pi­lótái, utasai, a farmer Ameri­kában, az aeronauta a világ­űrben UFO-t látott, óhatatla­nul idegen civilizációból érke­ző űrhajóra, repülő csészealjra gondol, s legfeljebb, ha szorult bele némi önmérséklet, akkor nem jár táncot fejében né­hány kis zöld emberke is. Rá­juk egyébként — legyenek bármilyen színűek s bármilyen formájúak — igazán nem kel­lene sok szót vesztegetnünk, tekintettel arra, hogy ők se igen törődnek velünk. Figye­lemre se méltatják azt a szé­dítő lehetőséget, hogy kapcso­latba is léphetnének velünk. Nem kíváncsiak ránk. Ezer ember közül kilencszáz-kile­nc­­venkilenc mégis rájuk, a ke­zük (?) munkáját dicsérő ma­sinára gondol. Pedig annak az egynek van igaza, aki tudja, hogy az UFO nem űrhajó, az UFO betűszó, egyszerűen csak azonosítatlan — a megfigyelés időtartama alatt és a rendel­kezésre­ álló eszközökkel azo­nosíthatatlan — égi tüneményt jelent. Ezt a legutóbbit pedig most már aligha fogjuk tudni azonosítani, hisz annyi más elődjéhez hasonlóan eloszlott mint a buborék. S maradt — mi volt — a puszta jég. Nagy kár: annyi mindent tudtunk már róla! Például, hogy ak­kora, mint a Pszkovi-tó. Ko­moly gondot okoz méretará­nyosan lerajzolni. Tulajdon­képpen elképesztő, hogy me­­gintcsak nem volt kéznél egy akármilyen fényképezőgép! A fotoapparátot minden légitár­saságnál kötelező tartozékként kellene rendszeresíteni! Hogy ez a sajánlatos malőr még egy­szer ne fordulhasson elő. Hát­ha sikerül azonosítani a leg­közelebbi azonosít­hatatlant. Más szóval: UFO-t... (—az—) Az Ú­j NEMZETI SZÍNHÁZÉRT A pénzadományok cse­kkszám­­laszá­ma: 218-98 220-546-621. Felvilágosítás a pénzbefizetésekkel kapcsolatban: a 316-380-as telefonszámon. A védnökség titkárságának telefonszáma: 111-480. Felavatták Jósé Marti szobrát­ Budapesten pénteken fel­avatták José Marti kubai for­radalmár költő mellszobrát Az alkotást — Havanna város ajándékaként — a XVIII. ke­rületben, a karib-tengeri szi­getország fővárosának nevét viselő lakónegyedben állítot­ták fel. A Kondor Béla sétányon levő, I. számú általános iskola aulájában elhelyezett szobor­nál — a Hazafias Népfront meghívására hazánkban tar­tózkodó — René Rodriguez Cruz, a Kubai Kommunista Párt Központi Bizottságának tagja, a Kubai Népek Barát­sága Intézet elnöke mondott ünnepi beszédet. Az ünnepségen részt vettek a Hazafias Népfront Országos Tanácsa, a fővárosi és a kerü­leti tanács, a helyi népfront­­bizottság, valamint a Kubai Köztársaság budapesti nagy­­követségének képviselői.

Next