Magyar Nemzet, 1985. október (48. évfolyam, 230-256. szám)

1985-10-05 / 234. szám

t nem igénylik, de hiányolják A gyes nem száműzetés A­­középkorú nők irigylik azo­kat, akiknek a gyermekgondozá­si szabadság kijut. Bezzeg ők nem maradhattak otthon annak ide­jén. S mennyit kínlódtak ! Sok anya visszavágyja a kisgyerme­kével együtt töltött éveket, ami­kor kettejük viszonya háborítat­lan volt. A gyes idején azonban — ahogy múlnak a hónapok — gyűjtik a panaszokat. Túl sokat foglalkoznak önmagukkal, vagy mások nem törődnek velük? A Szakszervezetek Ózd Városi Szak­maközi Bizottsága Ózd­on és von­záskörzetében felkészített társa­dalmi munkások közreműködésé­vel minden gyesen levő asszony életkörülményeivel megismerke­dett. A vállalatok saját dolgozóik­ra bízták, hogy meglátogassák gyermeküket gondozó munkatár­saikat A látogatók nem mentek üres kézzel, hanem egy kis aján­dékkal, és egy nagy kérdőívvel állítottak be. Egyéb vizsgálatok­tól abban különbözött az ózdi fel­mérés, hogy szívesen fogadták a látogatókat — úgymond „végre, eszébe jutottunk valakinek!” — és számos panaszt nemcsak az elemzés kedvéért jegyeztek fel, hanem azon menten továbbítot­ták és orvosolták. Ki segélyt ka­pott, kit elküldték nyaralni, kis­gyermekével együtt Elképzelhetetlen Ezertizenhat anyával beszélget­tek. Összességében életkörülmé­nyeik, lakáshelyzetük, jövedel­mük kielégítőnek mondható, de takarékosabban kell élniük, min­t azelőtt. Arra azonban,­ hogy min spórolnak, nemigen tudtak vála­szolni, bár a kérdőív tételesen fel­sorolta a lehetséges kiadásokat. Talán azért maradt el a felelet mert a gazdálkodás nem a leg­erősebb oldaluk. (De napi időbe­osztásuk végül elárulta, hogy mit vonnak meg maguktól.) Ezúttal kisebbségben voltak, akik nagyon megerőltetőnek ítélik ezt az idő­szakot, és a kismamák háromne­gyede otthon marad, amíg a tör­vény engedi. A többiek jobbára a keresetért és pozíciójuk megvédé­séért térnek vissza a munkahe­lyükre. Elképzelhető-e, hogy a férj ve­gye igénybe a gyest? A többség nemmel válaszolt Aki igennel felelt, az feltételhez kötötte: „Ha több pénzt kap érte, mint az asz­­szonyok." Egyébként azért taná­csolják el a férfiakat mert többet keresnek, mint ők, és nem alkal­masak a gyerekgondozásra, ami egyben azt is jelenti, hogy másra alkalmasak: arra, hogy mellék­­keresetre tegyenek szert. A gyerekes anyák munkaválla­lásáról szólva csak kevesen vall­ják, hogy a feleség maradjon ott­hon, és a férj tartsa el a családot. A vezető vélemény: férj és fele­ség is dolgozzék, és ossza meg a háztartási munkát és a gyerek­­nevelést Ilyen korszerűen gon­dolkoznának Ózdon és környé­kén? Erről nem vagyok meggyő­ződve. Máshelyütt, amikor a gyer­meknevelés és a kereső munka összeegyeztetéséről mondanak vé­leményt sokan csodába illő meg­oldást találnak. Úgy szeretnének állandóan együtt lenni gyerme­kükkel, hogy dolgozni is eljár­hassanak, illetőleg kereső mun­kájukkal egyidejűleg anyaként is működni akarnak. Tehát két he­lyen lennének egyszerre. A gyes utáni esetleges otthonmaradást latolgatva mintegy megcáfolják a családi szerepek korszerű felfo­gásáról vallottakat. Vagy akár a keresztkérdés — igazmondásra késztették őket? Nem járnának ugyanis munkába, a szabadság letelte után — válaszolják —, ha meg tudnának élni a férj fizeté­séből, ha nem szakadnának el az emberektől, ha az anyai hivatás­nak nagyobb lenne a becsülete. Tizennégy órás munkaidő A nők mintegy kétharmada nem kíván a gyes idején házon kívül dolgozni. A kiesett kerese­tet jobbára a férfiak pótolják, de számíthatnak a szülőkre , és ezen a környéken a háztájira is. Örvendetes, hogy a nők Ózdon és vonzáskörzetében napi öt órát foglalkoznak a gyerekükkel, de elgondolkodtató, hogy a gyes után mennyire megrövidülnek ezek az órák, helyesebben megrövidülnek a gyerekek. Ha óvodások is, több családi együttlétre volna szüksé­gük. Az nem újdonság, hogy a gyes idején a háztartás jórészt­­ nőkre hárul. De 90 százalékuk napi 9 órát fordít az otthoni mun­kára. Tehát 14 órás szolgálatot teljesít. Ez hosszabb, mint az idő­mérlegek szerint azelőtt volt, és mégsem megerőltetőbb , mint mondották. S mi az oka, hogy a háztartásbelieknél is többet dol­goznak? A feleletekből kitetszik: lemondanak a megvásárolható szolgáltatásokról. Tehát mégis ki­tudódott, hogy min takarékoskod­nak. Meglepő, hogy a feleséget és a férjet is megkérdezve megegyez­nek abban, h­ogy a férfiaknak csak kis hányada vonul ki telje­sen a háztartásból, jobbára azok,, akik be se vonultak soha. Eleve így rendezték el házasságukat. S bár általában az otthoni felada­tok nagyobb része az asszonyra marad, csaknem háromszoros azoknak a férjeknek az aránya, akik többet vállalnak az otthoni feladatokból a gyes idején, mint a gyerek születése előtt. Az indo­kolt, hogy a munkaidejük alatt esedékes háztartási tennivalókban nem vesznek részt. De amikor hazaérnek, „bedobják” magukat. Elvégzik a nehéz fizikai munkát, játszanak a gyerekekkel — a ki­csivel és a nagyobbakkal —, ta­nulnak az iskolásokkal. Megszakadt barátságok Ilyen hosszú munkanap után vajon mennyi idő juthat a bará­tokra, a tágabb családra, a mun­katársakra? Kevés. A legtöbbet a szülőkkel, a szomszédokkal talál­koznak. Más embert akkor lát­nak, ha bevásárolni mennek, vagy egy padra telepednek a ját­szótéren. A barátnők, a munka­társaik elkerülik őket. S bár a munkájuk szeretetéről nemigen áradoznak, de a munkahelyük nagyon hiányzik. Mint a legna­gyobb élményforrás. Életterük beszűkült, ha érzel­mileg gazdagodtak is. Kikapcso­lódásra alig van módjuk, de této­vák szórakozási elképzeléseik is. Zokon veszik, hogy munkahelyük nem hívja meg őket a különböző rendezvényekre, de ha hívja, nem mennek el. Csak kevesen írják a kívánságlistára, hogy szeretnének kapcsolatban maradni a vállalat­tal, de felpanaszolják, hogy nem törődnek velük. A társadalmi-po­litikai szervezetekkel sincsenek megelégedve, a többség úgy érzi, elhanyagolják őket. Tulajdon­kép­pen mit akarnak? A kívánságok nagyon megoszlanak. Még a leg­többen valamilyen kultúrműsort öveznének, de hallgatnának egészségügyi és más ismeretter­jesztő előadásokat, klubot alakí­tanának, továbbtanulnának, stb. Választékot kellene kínálni nekik. És időt ajándékozni. A felmérés vitáján kitetszett, hogy a legtöbbet a gyes előtt ajánlatos nyújtani a kismamák­nak. Dicséretes kezdeményezése volt az Ózdi Kohászati Művek­nek a Gólyaüzem. Ott már évek óta állapotukat nem veszélyeztető könnyű munkát végeznek a leen­dő anyák. Régebben a terhesség félidejétől kezdve, újabban attól a pillanattól, amikor megállapít­ják, hogy gyerekük lesz. Ekkor van ideje annak, hogy felkészít­sék őket az életformaváltásra. Ezzel Ózdon és másutt is, első­sorban a Vöröskereszt foglalko­zik. Megismertetik velük anyai kötelességeiket, a pelenkázástól az érzelmi nevelésig, és nem egy helyen háztartás-gazdálkodási is­mereteket is adnak nekik. Amibe bizonyára, belefér az ésszerűsítés, a jobb technológia alkalmazása, hogy a kilenc órából kettőt-hár­­mat lefaraghassanak. Az ekként kiképzett asszonyok szívesen ala­kítanak klubot, tapasztalatcseré­re, újabb, ismeretek szerzésére. De hogy kitekintésük is legyen, vál­lalati tájékoztatásra is szükségük van, amit a munkatársak magán­­információja jól kiegészíthet, ha igaz érdeklődéssel meglátogatják az ifjú anyát. A formális rendez­vényeket elutasítják. Végére hagyom, ami a felmé­résből hiányzik. Bár az is meg­tudható belőle, amit a fiatal asz­­szonyok nem árultak el — példá­ul a házastársi szerepek felfogá­sáról —, de annak nem lehet a nyomára bukkanni, hogy miként alakul az otthon töltött években a gyermekgondozási szabadságon levő asszonyok házassága. Hogy­­hogynem, ezt elfelejtették meg­kérdezni tőlük. Kovács Judit EKG-szünet Soromra várva van idő a tájé­kozódásra. Különben is egy ilyen rendelőintézetben mindig akad olyan betegtárs, aki napra készen tud mindent Jelen esetben fel­tűnően vörös orrú hölgy az ille­tő, aki kétpercenként menetrend­szerűen hatalmasakat tüsszent egy és ugyanazon papírzsebken­dőbe. Szóval ő újságolja elfojtott hangon, hogy miért kell ilyen sokat várakozni a fül-orr-gégé­szeti szakrendelésre. Nagy keser­vesen került egy orvos, de egyik napról a másikra külföldre ment férjhez s azóta csak a helyettesí­tést tudták megoldani. Hetente háromszor délután kijön Budáról egy orvosnő s jóformán pillana­tokra sincs megállása. Nem nehéz hát arra a követ­keztetésre jutni, hogy lehetőség szerint időzíteni kell a fülünkkel, orrunkkal, torkunkkal kapcsola­tos betegségeket, jóllehet az azon­nali ellátásra az ehhez a körzet­hez tartozó állampolgároknak is ugyanolyan jussuk van, mint bár­hol az országban. Annál is in­kább, mert a gyerekek — tudat alatt az itt-ott még hibádzó esélyegyenlőségre hivatkozva —, ha van aznap rendelés, ha nincs, fogják magukat és megbeteged­nek. Van belőlük most is vagy egy tucat, a kicsik bömbölnek anyjukba kapaszkodva, a nagyob­bak meg fogócskát játszanak az alkalomhoz illően komoly társa­­dalombiztosítottak megbotránko­zását kiváltva. Találgatom, hányan lehetnek még előttem, majd az időt mu­lasztva feliratokat olvasgatok. Már az első felkelti érdeklődése­met közvetlenül a betegfelvételi iroda ablaka mellett kissé elmo­sódva figyelemfelkeltő szöveg késztet továbbgondolkodásra. Lé­nyege, hogy kedden, szerdán és csütörtökön nyolctól tízig, pénte­ken nyolctól tizenkét óráig a fő­orvosi bizottság (i. e. 25.) ülése­zik s ezen idő alatt az EKG és a belgyógyászati szakrendelés szünetel. Nosza, megkérdezek egy fehérköpenyest, ugyan mondaná meg nekem, mi is az a főorvosi bizottsági. Futtában annyit vála­szol, hog­y az egy nagyon komoly dolog. Okosabb ugyan nem let­tem, de­ azt sikerült kiszámol­nom, hogy ily módon kereken­ tíz óra esik ki a szakrendelésből, azaz a bejárat fölött kifüggesz­tett rendelési időnek több mint a 23 százaléka. Úgy adódott, hogy szerkesztő­ségünkben járt az egészségügyi miniszter s megkérdezhettem tő­le, mit tart erről. Tömören úgy válaszolt, hogy ma már nem len­ne szabad ilyesminek előfordulni. Ami persze nem jelenti azt, hogy főorvosokból verbuvált bizott­ságnak nem kell nap mint nap a vitás eseteket eldöntendő a be­tegek rendelkezésére állni. Ez azonban nem lehet ok arra, hof£y bármilyen szakrendelés szünetel­jen. Az EKG-t például meg tudja csinálni egy asszisztens is, az értékelésre pedig ki lehet hívni néhány percre a főorvos urat Az állami egészségügyi szolgálat ugyanis több minden egyéb mel­lett azért van, hogy lehetőség szerint a nap minden időszaká­ban a lakosság rendelkezésére álljon.­­ Sajnos a kialakult gyakorlat erre ma még jócskán rácáfol. A legtöbb körzeti orvos néhány órán át rendel, azt követően felkeres egy-két fekvő beteget s a mun­kaideje többi részében privatizál. Nem utolsósorban azért, mert az időbeosztásukat a tanácsi „mese” osztályok így hagyják jóvá. (kertész) A Magyar Nemezet megkérdezte: Mennyit ér a vásári díj? Holnap zárja be kapuit az idei őszi Budapesti Nemzetközi Vásár. Ezúttal is ünnepi esemény volt a díjak átadása. Összesen tizenhá­rom nagydíj és negyvenkét BNV- díj talált gazdára. Mennyire ran­gos ez az elismerés, mennyit ér a vásári díj? — kérdeztük a BNV igazgatójától, Schiffert Ferenctől. — Ezek a díjak a vásáron ki­állított termékek rangját növelik, hiszen neves szakemberekből álló zsűri ítéli oda. Azért ,is tartjuk a vásár kezdetekor az átadási ün­nepséget, hogy a nyertesek a ter­mékeik mellett a díjakat is ki tudják állítani. — Erről valamennyi vásárláto­gató meggyőződhetett a pavilono­kat járva, de végül is mennyit ér egy vásári díj? Mit kapnak a nyertes vállalatok képviselői? — A díj mellé szobor és okle­vél jár, feltüntetve természete­sen, hogy nagydíjas, vagy „sima”, úgynevezett BNV-díjas a termék. — Egyéb jó­tattást,'' például pénzt nem kapnak? — Nem, sőt, ők fizetnek. A díj­pályázatra történő benevezéskor ugyanis­­ termékenként kétezer forintot kell fizetni. Az is az igazsághoz tartozik, hogy a kis­plasztikák és egyéb költségek több százezer forintot tesznek ki, és ezt a költséget a HUNGEXPO állja. — Megfelelőnek tartják a ki­emelkedő termékek jelenlegi, gyakorlatilag tisztán erkölcsi el­ismerését? — A díjazás teljes rendszeré­nek megváltoztatása már több­ször szóba került, legutóbb a vá­sárt megnyitó sajtótájékoztatón az újságírók szolgáltak jó néhány módosítási javaslattal. Azt kel erre mondanom, hogy az egész díjügy nem elsősorban a BMV- igazgatóságra és nem is a HUNG­­EXPO-ra tartozik. A pályázati rendszert, az odaítélés­ szempont­­jait és a többi előírást a külön­féle hivatalos és társadalmi szer­vek képviselői dolgozták ki, és a bíráló bizottság alkalmazza. A I BM­­­tulajdonképpen csak a ne­vét adja az egészhez. (bognár) Magyar Nemzet Szombat, 1985. október 5. Az aradi tizenhárom kálváriája A magyar Golgota Kossuth Lajos nevezte így az aradi vesztőhelyet, ahol 1849. ok­tóber 6-án a magyar hadsereg 13 parancsnokát kivégezték. Aulich Lajost, a bátor és jeles vezért, Török Ignácot, a műszaki kérdé­sek szakértőjét, Láhner Györgyöt, aki a hadsereg zavartalan fegy­verellátását biztosította, Schnei­­del Józsefet, a kiváló lovastisz­tet, Kiss Ernőt, aki milliókat érő vagyonát áldozta fel a hazáért, Dessewffy Arisztidot, a lovagkor­ba illő hőst, Damjanich Jánost, a szabadságharc legnagyobb hősét, Nagysándor Józsefet, a köteles­ségérzet és hazaszeretet példaké­pét, Vécsey Károlyt, aki nemcsak a fegyelmezéshez, de a terhek könnyítéséhez is értett, Knezic Károlyt, a Magyarországért élő­hajó hadvezért, Poeltenberg Er­nőt, a jóhiszemű politikust, aki Bécs szülötte volt és Arad halott­ja lett. Lázár Vilmost, a legto­vább küzdők egyikét és Leinin­­gen-Westerburg Károlyt, a „hes­­senit”, akit magyarrá tett a sza­badságharc utáni vágya. Görgey feltétel nélküli fegyver­­letétele után megindult a bécsi udvar bosszúhadjárata. A hon­védsereg tizenhárom tábornoká­nak kihallgatását Ernst törzshad­­bíró 1849. auff. 25-én kezdte meg Aradon. Az ítéleteket szept. 21-én és 26-án küldte el jóváhagyásra Haynau táborszernagyhoz, a ke­gyelmi kérvényekkel együtt. Hay­nau várt az ítéletek megerősítésé­vel, ugyanis Klapka még tartotta Komáromot. A vár kapitulációja­­ után azonnal jóváhagyta, sőt a végrehajtás napját a bécsi forra­dalom emlékére október 6-ban je­lölte meg. Az aradi vár a Maros bal part­ján épült hatszögű erőd, a folyó majdnem teljesen körülöleli. Ho­ur­iger vezérőrnagy, a vár parancs­noka szigorúan őrizte foglyait. Mint felségsértőket ítélték halál­ra őket Október 5-én reggel 7 órakor hirdették ki az ítéleteket; golyó általi halálra ítélték Kisst, Schweidelt, Dessewffyt és Lázárt, bitófán való kivégzésre a többit. Dessewffy és Lázár ítéletét ke­gyelmi kérvény alapján „enyhí­tették” főbe lövésre. A kivégzés napján a vigaszt nyújtó lelkipásztorok már haj­nali két órakor bementek a vár­ba. Fél hatkor „tompa moraj közt megérkezett a kísérő sereg”, és a főporkoláb, valamint két ailfoglár kíséretében kivezették az elítél­teket a vár VI-os számú kapuján, majd rövidesen bekanyarodtak a várt övező sáncba. Mellettük 8—8 katona lépdelt. A kivezényelt zászlóaljtól tizenöt lépésre, egy­mástól öt lépésre állították a fog­lyokat, három-három katona négy lépésre megállt a féltérdre ereszkedett tábornokoktól. Tichy őrnagy, a kivégzőosztag parancs­noka (valamikor Damjanich ez­redében szolgált) kardjával jelt adott, a fegyverek egyszerre dör­dültek el. Hárman azonnal arcra buktak, Kiss mozdulatlanul tér­delt, a golyó csak a vállát fúrta át. Ekkor három katona közvet­­­len közelről rásütötte fegyverét, Kiss hátrabukott. Hat óra volt, midőn a zászlóalj visszaindult a várba a bitófára ítélt 9 fogolyért. A tábornokok egymás után érkeztek a déli kapu előtti térre. Utolsónak a törött lá­bú Damjanich érkezett, akit Kal­már Sándor fazekasvarsándi pa­raszt szekerére segített a hóhér. Elindult a gyászmenet, húsz-húsz katona alkotta a „korlátot”. Las­san áthaladtak a vár 111-as kapu­ján és az Ojarad felé vezető útra tértek. Alig félórás lassú mene­telés után szemük elé tárult a ki­lenc bitófa. A durván faragott mintegy 8 lábnyi oszlopok három lépésnyire álltak egymástól. Fél hétkor Tichy őrnagy felolvasta az ítéletet, majd Uthyka főporkoláb Poeltenberget szólította elsőnek. A tábornok búcsút intett társai­nak, a bakó ujjnyi vastag köte­let helyezett a nyakára, és egy perc múlva vége volt mindennek. Majd sorrendben Török, Láhner, Knezic, Nagysándor, Leiningen, Aulich, Damjanich és Vécsey kö­vetkezett. Elrettentő példaként estig függtek a bitófán,­­amikor két-két újaradi paraszt gödröket ásott és ebbe fektették a teteme­ket. A csornyit vásár A családtagok még aznap kér­ték a holttestek hivatalos kiada­tását, de Howiger várparancsnok elutasította kérésüket. Mivel kö­zépkori barbár szokás szerint a lakó ott maradt a kivégzés he­lyén és pénzért árusította a holt­testeket, október 6-án éjjel „meg­vásárolták” és kiásták Damja­nich, Láhner, Leiningen és Vé­csey tetemét. Vécseyt még aznap éjjel ideiglenesen az aradi temető Rózsa-féle kriptájába temették, majd 1850. október 6-án átvitték a közben felépült családi sírbolt­ba, végül 1916-ban az aradi Kul­túrpalota kriptájába szállították. Damjanich és Láhner tetemét Csernovics Péter utasítására a család mácsai birtokára vitték és október 8-án éjjel temették el a kertben. Leiningen holttestét há­rom aradi ügyvéd csónakon át­szállította a Maroson, szekérre tette és az Urbán család monyorói birtokára szállította. Itt nyugo­dott 1876-ig, amikor a vértanú özvegye — akkor már gróf Beth­lenné — kívánságára Borosjenőre, az Atzél-féle kriptába helyezték. Kiss Ernő október 8-ig feküdt a sánc jeltelen sírjában, amikor unokatestvére megvesztegette az őröket és éjnek idején Aradra vi­tette a tetemet Október 9-én­ te­mették el az aradi temetőben, sír­ját B. B. betűkkel jelzett kereszt­tel látták el. Hat év múlva ki­emelték névtelen sírjából és Ka­­talinfalvára vitték, a templom kriptájába. 16 év múlva a család sírboltot építtetett Németellemé­­ren (ma a bánsági Elemir), azóta ott nyugszik. Dessewffy 1850 ta­vaszáig feküdt az aradi sáncárok­ban. Öccse Aradra jött, és egy éjjel titokban próbálta kiásatni a holttestet, de az őrjárat meg­hiúsította tervét. Egy osztrák őr­nagy tanácsára lefizetett „néhány alantas közeget”, így megszerez­hette a tetemet. A feltűnést elke­rülendő csak kis ládában vihet­ték el a holttestet, azért, hogy beférjen, ketté kellett fűrészelni. Így vitték Eperjesre, majd Mar­­gonyára (ana a szlovákiai Mar­hán), ahol eltemették. Három év múlva nagy pompával a közben felépült családi sírboltba helyez­ték örök nyugalomra. 1977-ben a magyar állam emléktáblával je­lölte meg a nyughelyét. Ássák a ,, nemzet földjét * * Mi történt a vesztőhely többi halottjával? A szabadságharc bu­kását követő megtorlások úgy megdermesztették az országot, hogy hatvan év telt el, míg hiva­talos lépéseket tettek a vértanúk felkutatása érdekében. A kivég­zés feltételezett helyét Barabás Péter aradi polgár és társai már 1867-ben, a „szabad légzés első évében­’ megjelölték. Egy száraz eperfát ástak a bitófák helyére, a fa 13 ága jelképezte a vértanú­kat. A megemlékezés végeztével a résztvevők igyekeztek egy-egy letört gallyal távozni a színhely­ről, így az ünnepség végére csak a csupasz fatörzs meredt az ég­nek. (Hazafias cselekedeteink szimbóluma?­­ 1871-ben egy kis követ állítottak a fatörzs helyé­re, 1874-ben pedig az aradi hon­­védegylet hat lábnyi gúla alakú , oszlopot helyezett a tetejére. A Maros gyakori áradása ezt is sár­ba döntötte, ezért az aradi ifjú­ság 1881. okt. 6-án újabb emlék­művet állított a vesztőhelyre. 1890-ben Zala György szobrát leplezték le Aradon. A szobrot 1919-ben eltávolították, azóta sem állították fel. 1910-ben Barabás Béla és Var­j­assy Árpád b­uzgólkodására „vesztőhely bizottság" alakult, mely közadakozásból megvásá­rolta a vesztőhely feltételezett területét. Még az év novemberé­ben megindultak a kutatások. Török Aurél világhírű antropoló­gus tiltakozása ellenére folytat­ták az ásatást, de siker nélkül. A jóhiszemű lelkesedés teljes ku­darccal végződött, hiszen az obe­­liszk, ami körül a sírokat keres­ték, nem a bitófák valódi helyén állt. 1912 májusában a vár sáncai­ban kezdtek kutatni. Augusztus­ban végre néhány emberi csontra és két sír körvonalaira akadtak. Varjassy felkérte Lenhossék Mi­hály anatómust és Bartucz Lajos antropológust az exhumálás és az agnoszkálás elvégzésére. A munkát 1913. augusztus 20-án kezdték el a vár VI. kapujához közel eső sáncban. A talált cson­tok az állandó magas talajvíz mi­att igen korhadtak voltak. 120— 130 cm mélyen feküdtek, a vár­faltól kb. 80 cm távolságban. Mi­vel Kisst és Dessewffyt a család még­, annak idején elvitette, így Schweidel és Lázár maradványai lehettek csak. Mindkét tetem egyik lábának felhúzott helyzete megfelelt annak a históriai tény­nek, hogy féltérdre ereszkedve ér­te őket a lövés. A koponyacsonto­­kon a lövés helye is azonosítható volt. Mindkét vértanú csontjait az aradi Kultúrpalota ereklyemú­zeumában helyezték el. Megtalálták a bitófákat Újabb húsz év elteltével vélet­len szerencse folytán megtalálták a bitófán kivégzettek maradvá­nyait is. 1932-ben a nagy aradi árvíz után, a Maros gátjának erő­sítése közben a munkások ép ko­­­ponyára akadtak. Kara Győző ta­nár értesült a történtekről és a helyszínre sietett. A terület mesz­­sze esett attól a helytől, ahol az obeliszk állt, de többen éppen ezt a helyet jelölték meg a ki­végzés valódi színhelyéül. Kara Győző, Záray Ernő és Pataky Sándor irányításával megkezdő­dött a kutatás, amit végre siker koronázott. Szabályos hárommé­teres távolságokban megtalálták a bitófák földbe ásott, lefűrészelt csonkjait. A kampós szögek is előkerül­tek, amelyekre az elítél­teket akasztották. Sorban feltár­ták Aulich, Nagysándor, majd Knezic sírját. Az ásatás azt is be­bizonyította, hogy a bitáfák nem egyenes vonalban álltak, hanem Nagysándor sírjánál tompaszög­­ben megtörve folytatódtak. A sí­rokat sem egyvonalba ásták, a páros számúakat a listófa elé, a páratlanokat mögéje. Még mielőtt Török és Poeltenberg sírját is ki­bontották volna, váratlan fordu­lat következett be. Az aradi ügyészség elrendelte az eddig fel­tárt csontok elhantolását és az ásatás befejezését. Csak azonnali közbelépéssel sikerült elintézni, hogy a csontokat az aradi temető Steiner-féle kriptájába tehessék. Hosszas utánjárás után engedé­lyezték a feltárás folytatását és 1933 őszén Török és Poeltenberg csontjai is a Steiner-kriptába kerültek. 1956-ban a sírboltból a cson­tokat­­a Kultúrpalotába vitték. 1974. október 6-án, a gyásznap 125. évfordulójára mind a tizen­egy, Aradon és környékén levő vértanú csontjait az újonnan épí­tett emlékmű lábánál kialakított kriptába helyezték, most már va­lóban örök nyugalomra. Csak Kiss és Dessewffy nyugszik a fentebb említett családi sírbol­tokban. A tizenhárom tábornok halála a szabadság és testvériség esz­méjét hirdeti az utókornak. Nem voltak sem közös származásúak, sem közös vallásúak; volt köztük magyar, szerb, horvát, német, re­formátus, katolikus, görögkeleti. De egyek voltak az emberi tisz­tességben és helytállásban, a vál­lalt feladatok következetes telje­sítésében és a nemzetek szabad­ságának tiszteletében. Hankó Ildikó★ Pénteken­ országszerte megem­lékeztek az aradi vértanúk nap­járól: 136 éve, 1849. október 6-án végezték ki a magyar szabadság­­harc 13 hős tábornokát. A fővárosban az általános és középiskolák diákjai osztályfőnö­ki és történelemórákon, illetve úttörő- és KISZ-összejöveteleken idézték fel az 1848—49-es forra­dalom és szabadságharc kima­gasló alakjainak, katonáinak küz­delmeit Az aradi vértanúkra emlékez­tek pénteken Gödöllőn is. A vajdasági Eleméren pénteken koszorúzási ünnepséget tartottak. Gyürke Sándor, hazánk belgrádi nagykövete, október 6., az aradi vértanúk kivégzésének évforduló­ja alkalmából koszorút helyezett el Kiss Ernő tábornok sírján. A hős tábornok földi maradványai 1873 óta nyugszanak az eleméri családi kriptában.

Next