Magyar Nemzet, 1986. augusztus (49. évfolyam, 180-204. szám)

1986-08-25 / 199. szám

4 SZÉLRÓZSA Filmen a Borisz Godunov Ha a címet olvassuk, vagy hall­­juk, óhatatlanul Muszorgszkij vi­lághírű operájára, és nem Puskin kevésbé ismert drámájára gon­dolunk. Pedig az orosz zeneszer­ző a költőnek ezt a művét hasz­nálta fel librettója alapanyagául. Puskin a Borisz Godunovot még 1825-ben írta, imihajlovszkojei száműzetésében. Ez tulajdonkép­pen családi birtok volt, s így in­kább kényszer­lakhelynek mond­hatnánk, mint száműzetésnek. A költő történelmi tanulmányokat és népköltési gyűjtést végzett, s közben — mint említettük — itt készült el a Borisz Godunov cí­mű drámájával. A mű megjele­nését 1831-ig nem engedélyezték, s színpadra is csak 1870-ben ke­rült, tehát jóval Puskin halála után, aki — tudjuk — 1837-ben hunyt el egy párbaj következté­ben. Most ennek alapján készült film a Szovjetunióban, mégpedig Szergej Bondarcsuk rendezésében. A világhírű szovjet rendezőnek ez a hetedik filmje, de minden előző munkájával nagy sikert ara­tott. A Háború és béke elnyerte például az év legjobb külföldi filmjéért járó Oscar-díjat. Már el­ső munkáját, az Emberi sors című filmjét egyedül a Szovjetunióban több mint ti­zenkétmilióan nézték meg. De minden alkotásáról be­széltek és írtak a nézők és az új­ságok. A Borisz Godunovról most ő nyilatkozott. Nézeteit számos lap közölte, így a soknyelvű Szovjet­unió című folyóirat is. Egyebek között elmondotta, hogy noha Pus­kin drámai költeménye több mint másfél évszázada nem aratott iga­zi sikert színpadon, ő Borisz alak­ját az orosz klasszikus drámairo­dalom remekének tekinti. A le­hető, leghitelesebben akarta ábrá­zolni az adott történelmi kort, ugyanakkor igyekezett megőrizni a puskini költemény zeneiségét. A mű a XVII. század elejének Oroszországéban, az úgynevezett „zavaros időkben” játszódik. A költő abban látta feladatát, hogy „drámai formába öltöztesse a tör­ténelem egyik legdrámaibb kor­szakát”. Puskin arra kérte bará­tait és ismerőseit, hogy mielőtt el­olvasnák a darabot, alaposan ta­nulmányozzák az ábrázolt törté­nelmi korszakot. Puskin felismer­te — mondotta Bondarcsuk — Godunov alakjának­­költői voná­sát­, bűntudatát, lelkiismeret-fur­­dalását. Azt ábrázolta meggyő­zően, hogy a bűn árán szerzett hatalom sohasem lehet szilárd. Bondarcsuk nem akarta moder­nizálni a tragédiát, s nyelvét sem igyekezett egyszerűsíteni. Hű akart maradni Puskinhoz. Hogy ez mennyire sikerült — fejezte be nyilatkozatát —, azt a nézők ítélik majd meg. Heinrich Böll Írásai és beszédei Alig egy esztendeje, hogy el­hunyt (július 16-án) a háború utáni német próza egyik legki­emelkedőbb művelője. Írásait szá­mos nyelvre lefordították, nagy részük magyarul is megjelent. Heinrich Böll pályája kezdeti sza­kaszában a „romirodalom” kép­viselőjének vallotta magát szá­mos társával együtt, akik főként a Gruppe 47 elnevezésű írói cso­portosulásban kezdték el irodalmi­­munkásságukat. Majdnem minden írása elisme­rést, de ugyanakkor vitát is vál­tott ki, amely főként ama közeg­nek tulajdonítható, amelyben élt és alkotott. Katolikus írónak val­lotta magát, de talán ő lépett fel legszigorúbban a politikai kleri­­kalizmus ellen. A polgári demok­rácia hívének tekintette magát, de a gazdasági csoda német társadal­mának ő volt az egyik legszóki­, mondóbb, ugyanakkor legironi­­kusabb hangvételű bírálója. Szépirodalmi alkotásain kívül sohasem mulasztotta el, hogy sza­vát hallassa a­­közügyekben. Bár­ Nemzetközi grafika Nagy sikerrel nyílt meg a cseh­szlovákiai Brnóban az a nemzet­közi tárlat, amelyet immár tizen­kettedik alkalommal rendeznek meg, ő a maga nemében a leg­jelentősebb események közé tar­tozik. Az alkalmazott grafika egy­re inkább elnyeri az őt megillető rangot a képzőművészet világá­ban. A brnóci szemle is ezt tanú­sítja. (Nem kevesebb, mint 590 mű­vész mutatja be alkotását 52 or­szágból! A legnagyobb érdeklődés a pla­kátok iránt nyilvánul meg. Talán azért, mert a grafikusok e műfaj­ban tudják legszemléletesebben A kiállítás jó alkalom a kü­lönböző stílusok tanulmányozásá­ra. Érdekes például összehasonlí­tani a francia, olasz, brazil, szov­jet vagy akár a japán munkákat. Az egyszerű, hagyományos tipog­ráfiától a legélénkebb színeken keresztül egészen a fotomontázs eszközeinek felhasználásáig min­dent igény­be vettek, hogy maguk­ra, illetve az adott tárnára von­ják a figyelmet. A komputer­­technika alkalmazása külön szem­lélteti, hogy milyen új lehetősé­gek nyílnak meg e téren is a gra­fikusok előtt. A zsűri a kiállítás nagydíjá­val a szovjet Valerij Akopov és munkaközösségének Promo című alkotását tüntette ki, amely a kül­kereskedelem lehetőségeit tárja a nézők elé. A különböző műfajok­ban három aranyérmet osztottak ki. A reklám­plak­átok közül egy svájci, az általános témájú grafi­kák közül egy NSZK-sbeli alkotás, a­­művészi jellegű munkák közül pedig egy angol mű nyerte az aranyérmet. Brno város nagydíját pedig egy NDK-s grafikusnak ítél­ték oda, ,,DT 64" című plakát­jáért. A tárlat szeptember 21-ig te­rén kiállt az Igazság ügye mellett, ha ez még oly népszerűtlennek hatott is olykor. És ezt komo­lyan tette, mindhalálig. Éppen ezért figyelemre méltó az a kiad­vány, amely most jelent meg a bornhei­m Lamm­r Verlag gondo­zásában 316 oldalon. A kötet Böll életének utolsó két évében tartott beszédeit, valamint újságcikkeit és kisebb tanulmányait tartalmaz­za. (Címe: Die Fähigkeit zu trauern. Schriften und Reden 1983—ms.) Az írónak még életének utolsó éveiben is megvolt minden oka — és képessége, erre utal a cím —, hogy szomorkodjon és gyászol­jon. De ezt néha szatirikusan, máskor igen keményen­ tette. Szét­emelt például a közéleti anomá­liák ellen. Felfedte a jótékonyság címén elkövetett súlyos visszaélé­seket. „ Ezek az írások, felszólalások, sőt halotti beszédek, amelyeket több írótársa sírjánál tartott, jól kiegészítik ezt az életművet, amely a halhatatlanok sorába emelte. kiállítás Brunóban kiüthető meg a Művészet Házá­nak ki­állít­ótermei­ben. Chesterton, a nevű angol regényíró és költő (1814—1936) közismerten nem volt nagy híve a nők egyenjogúságá­nak. Barátai ezt gyakran szemére is vetették. Egy alkalommal megkérték, hogy fejtse ki végre teáján a nézetét. Az író a maga Ironikus modorában ezt mondta: — Képzeljék el, hogy húszmillió fia­tal lány tüntetésbe kezd ezzel a jel­szóval: »Nem hagyunk többé diktálni magunknak!** — No és aztán ! — Utána elmennek gépírónőnek. Összeállított»: Vámos Imre FÁBRI PÉTER kifejezni a témával együtt önma­gukat. Azon kívül itt mutatkoz­nak meg leginkább az egyes or­szágok sajátosságai és érdeklődé­si­­körei. *E­lmondok egy történetet ar­ról, hogy kamaszkorunk­ban milyen őszintén hiszünk még az őszinteségben; sőt, ami több: egymás őszinteségében, és arról, hogy milyen meglepő mó­don tudatában vagyunk ugyan­akkor az őszinteség korlátainak, nehézségeinek is. Arról, hogy milyen jóleső izgalommal jár a félelem legyőzésének akarása, és arról, hogy talán egyedül­ ebben az életkorban vagyunk képesek a szerelem teljességével veteke­dő, de a szerelemtől kollektív mivoltukban eltérő érzelmi él­ményeket átélni. A történet ma már csak egy helyzet és egy hangulat emléke. Tizenkét-tizenhárom éves ko­romben esett meg velem, vagyis inkább velünk, telen négyünk­­kel-ötünkkel, fiúkkal-lányokkal vegyesen. Egy vállalati gyermek­­üdültetésen, Tihanyban, télen, mi voltunk a nagyok. Nálunk csak az a három, első gimnazis­ta fiú volt nagyobb, akik már inkább vendégeknek számítot­tak. A­ legkisebbek óvodás korú­ak voltak, mi tehát igazán egé­szen nagyoknak érezhettük ma­gunkat. Minden csodálatos volt körülöttünk, így húsz év távoz­­tából is csodálatos, hihetetlen és mesebeli. Először is ott volt a téli Ti­hany. A befagyni készülő Bala­ G­yula Bás­ ton, a hófödte dombok, a ki­ürült üdülők. Azután ott volt Karcsi bácsi,­­teljes nevén Sá­­ghy Károly, aki egymaga képes volt felügyelni vagy harminc különböző korú gyerekre, képes volt ezeket a gyerekeket —­ min­ket — ha kellett, munkára fog­ni, ha kellett, szórakoztatni, ki­találni játékokat, amelyeket a hároméves és a tizenhárom éves egyaránt élvezett — sohse felej­tem például azt a zálogosért, amelynek során a legkisebb pöt­tömnek föl kellett húznia Kar­csi bácsi alig negyvenhatos ba­kancsát —, és főleg képes volt a szabadság, a közösen átélhető szabadság élményével, és ennek megfejtett titkával, az egyéniség jelentőségének tudatával meg­ajándékozni minket. Végül pedig ott volt a szerelem, első gyer­mekszerelmeim egyike, Panni. Mint minden táborozásnak, ennek is a legtöbb szorongással és a legtöbb kiváncsi izgalom­mal várt eseménye a búcsúest volt, az együttlétek örök hattyú­dala. A búcsúesttől mindenki vár valamit. A magányosok azt, hogy most majd, a fölolvadó ér­zelmek közepette, mégiscsak si­kerül párra találniuk. Az egy­másra talált párok a legalizált összebújást tánc közben és az együttlét deklarálásának kissé pökhendi örömét. A kisebbek pedig egyszerűen a kaland iz­galmát: hű, ma tovább lehet fönt maradni! És még a nagyok szórakozásába is beláthatnak. (Ne feledjük: 1965-öt vagy 66-ot írunk, híre sincs még gyerek­diszkóknak és hasonlóknak.) A gimnazisták egész héten ké­szültek felnőtt-voltuk bizonyí­tására : zenekari föllépésükre ők voltak az első beatzenekar, akiket élőben hallottam. Első­sorban zörögni. Volt ugyanis nem csak egy pergődobjuk, egy lábcsinjük és két gitárjuk, ha­nem egy rádióból átalakított erő­sítőjük és hangszórójuk is, amely elég ötletszerűen szórta, vagy inkább csak lökte magából a hangot. Ha ezt a már akkor is muzeális értékű készüléket va­lamiképpen sikerült viszonylag folyamatos működésre bírni, akkor biztosra lehetett venni, hogy elhangolódik valamelyik gitár, esetleg földre dől a dob­felszerelés. A huzalokkal folyta­tott elszánt küzdelemből végül mégis a fiúk kerültek ki győzte­sen, és eljátszottak két dalt: a Hóembert (talán Neményi Béla száma volt, nagy sláger a maga idejében) és egy Dona­dona cí­műt, amely igen érzelmes volt, és amelytől mindig meghatód­tunk. Az előbbi volt a gyors szám, az utóbbi a lassú. Többet nem tudtak. De ezt a kettőt — a tomboló sikerre és a repertoár szűkösségére való tekintettel — még eljátszották néhányszor, míg csak a köréjük te­k­eredő huzalok és a rádiókészülék ön­kénye végképp beléjük nem fojtotta a szót. Mindez azonban — mint itt is — csupán élőjáték volt. Amiért most megírom ezt az emléket, csak ezután következett. Néhá­­nyan — köztük Panni és én — összegyűltünk az egyik szobá­ban. Valaki különös játékot ja­vasolt. Olyat, amellyel sem azelőtt, sem azóta nem találkoztam. Gyu­­fázásnak nevezték. Ezt játszottuk, így: A nagyobb titokzatosság ked­véért leoltottuk a villanyt. Em­lékszem, halk zene szólt, valaki­nek volt egy zsebrádiója. Kör­ben ültünk a földön. Egyikünk meggyújtott egy szál gyufát és azonnal átadta a mellette ülő­nek. Az a következőnek és így tovább. Mígnem valaki már kénytelen volt eloltani­ a lángot, ha nem akarta, hogy a körmé­re égjen. És most jött a lényeg. Az ekképp kiválasztódott sze­mélynek el kellett mesélnie tö­kéletes őszinteséggel valamit az életéből, amit még soha senki­nek nem mert elmondani, és amit persze igazán fontosnak is tart (ez a két dolog gyakran jár együtt, de azért mégse mindig). Ennyire emlékszem pontosan. Fogalmam sincs, hányan mesél­tünk, mindegyikünkre rákerült-e a sor, és hogy miről is volt szó. Mert pontosan emlékszem vi­szont az Igazság hangulatára. A tökéletes őszinteség vágyának, reményének, hitének és — ta­lán — beteljesülésének ama csakis erotikusnak nevezhető légkörére, amit azóta csak sok­kal intimebb helyzetekben, a szerelemben, a barátságban és az írásban éreztem. Illetve még valahol, ha olykor-olykor pó­diumra mentem és sikerült vala­mely versemet vagy mesémet a megírásra emlékeztető hangu­latban és lendületben elmonda­nom. Nem más, kollektív lelki sztriptíz volt ez, és járt akkora izgalommal, félelemmel és gyö­nyörűséggel, mint később a sze­relemben a­­ testek vétkezése. És ha nem is­ emlékszem a vallo­mások témájára, biztos vagyok benne, hogy így vagy úgy mind a szerelemről­ szólt. Ha viszont mostanában eszem­be jut néha ez a réges-régi já­ték, egészen, máson gondolko­dom el. Azon, hogy vajon mit vallan­ék be most? Tehát: mi az, amit legmélyebben titkolok, leg­inkább szégyellek? Manapság, és így, felnőtt fejjel a szerelmet már nem lengi körül az a titok­zatosság?, amiért e tárgyban volna bevallani valóm. De hány­féle vétkem jut eszembe, szán­dékolt és akaratlan bántások, még olyan vétkek is, amelyek­ről se más, se az nem tudott, aki ellen elkövettem. . Vétkek, melyeket talán csak én tartok vétkeknek. De én annak tartom őket, és így volna ma is mit be­váltanom. Égetem hát olykor képzeletemben a gyufaszálat, mert kell, hogy az ember bírája legyen önmagának, és szigorúb­ban ítéljen saját tettei fölött, mint ahogyan barátai ítélkezné­nek fölöttük. Hogy megmarad­jon a kamaszkor tiszta ösztöne, amely megtanított szembenézni a talán legfélelmetesebbel: saját titkainkkal. Magyar Nemzet Készülő televíziós munkák (MTI) A magyar és a világiro­dalom alkotásait feldolgozó té­véfilm forgatása kezdődik­­meg szeptemberben a televízió és a MAFILM műhelyeiben. Új produkciója lesz Bródy Sándor A dada című drá­májának tv-változata Léner Pé­ter rendezésében. Kosztolányi Dezső novellafüzéréből, az Esti Kornélból Esztergályos Károly formál tévéfilmet. A tv-játék dramaturgja Boldizsár Miklós, Esti Kornél alakját Gálffi Lász­ló személyesíti meg. O’Neill If­júság című drámájából készül az a produkció, amelyet Horvai István rendez, főszereplője Szo­­boszlai Sándor, Szakonyi Károly és­ Szirtes Tamás Csehov novell'­láiból készít tv-filmet, amelynek első részében az író ironikusabb, másik felében a lírai hangvéte­lű novellái kapnak helyet. A Hódolat Csehovnak főbb szere­peit Molnár Piroska, Horesnyi László, Almási Éva, Lófe Attila és Kubik­ Anna alakítja. ♦ (MTI) Új külföldi filmsoroza­tok vetítését kezdi meg a kö­vetkező hónapban a televízió: szeptember 2-án kezdődik, s 15 héten át kedd esténként láthat­ják a nézők a Rabszolgasort cí­mű brazil produkciót A Bernar­do Gimaranz regénye alapján készült film a XIX. század vé­gén játszódik, s egy rabszolga­nő életét kíséri nyomon. Élet a Földön címmel szep­tember 6-tól sugározzák az an­gol­­televízió 13 részes ismeret­­terjesztő sorozatot A mai élővi­lág kialakulásának több mint 2 milliárd évre visszanyúló folya­matát felelevenítő film epizód­jait szombat délutánonként ve­títik. A hónap közepétől új rende­zők sorozatot is műsorra tűznek. A hazánkban is jól ismert Ti­zenkét dühös ember alkotójának, Sydney Lumet amerikai film­rendezőnek immár csaknem há­rom évtizedes pályáját repre­zentáló sorozatban 9 híres film­jét láthatják az érdeklődők. El­sőként, szeptember 13-án sugá­rozzák az 1957-ben készült, ma már filmtörténeti jelentőségű Ti­zenkét dühös embert, ezt köve­ti majd egyebek között egy ka­tonai büntetőtáborban játszódó A domb, az 1968-as Sirály, va­lamint a Kánikulai délután, a Hálózat és a Halálcsapda című filmjét NAPLÓ­ ­Bakó Józsefre, a zsellércsalád­ból származott íróra, költőre emlékeztek vasárnap születésé­nek kilencvenedik évfordulója alkalmából szülőfalujában, a Vas megyei Nemes­csón: kiállítás nyílt a kultúrotthonban és fel­avatták, megkoszorúzták emlék­tábláját. Vasárnap zárult Tatabányán a bányász fafaragók országos tá­­rbara. Csaknem félszáz fafara­gó dolgozott. Több alkotást aján­dékoztak a városnak. Játszótéri berendezéseket és városkaput faragtak. A Hazafias Népfront­­bizottság kérésére a békeév je­gyében hét méter magas emlék­oszlopot készítettek, amelyet a város békeparkjában állítanak fel a közelgő bányásznap tiszte­letére. A táborban készült alko­tásokból szeptember végéig lát­ható kiállítást is nyitottak a Népházban. Hétfő, 1986. augusztus 25. Elhomályosult emlékek élesztgetése 200 éve törölték el a pálos rendet A KEREK SZÁMÚ ÉVFOR­DULÓK megállásra, merengésre és emlékezésre késztetnek még akkor is, ha fájdalmas érzéseket ébresztenek. 1786. augusztus 20-én, Szent István király napján — mivel II. József császár feloszlatta az egyetlen magyar alapítású kö­zépkori szerzetes intézményt, a pálosok rendjét — örökre bezá­rultak a monarchiában 64 pálos rendház — közte 31 magyar in­tézmény — kapui. Ezen az utol­só napon kellett 786 pálos rendi­nek, köztük 361 magyar szerze­tesnek a száműzetésbe vonulnia. Hogy ez a szám sok-e vagy ke­vés, és hogy legyen viszonyítási alapunk Magyarországon, Kará­csonyi János neves egyháztörté­nészt idézem: „Összesen 134 férfi szerzetesház és 6 apácakolostor lan II. József önkényének az ál­dozata, s azzal együtt 1482 férfi szerzetes és 190 apáca lett földön­futó.” Tehát nemcsak a páloso­kat, hanem más, tizennyolcféle szerzetesrendet sújtott az intéz­kedés. (Csak a tanítással foglal­kozó piaristák 19 gimnáziumát és az irgalmasok 10 kórházát kí­mélte meg.) A XVIII. században a pálosok hazánk legnépszerűbb és legkép­zettebb szerzetesrendje, volt. Ru­hájuk fehér színéről népünk ,fe­hér barátoknak” nevezte őket. A török másfél évszázados viszon­tagságait csak a ferencesek és a pálosok 5—6 rendháza vészelte át; a többi rend vagy elnéptele­nedett, vagy kihalt. A XVII. SZÁZAD ELSŐ FE­LÉTŐL a pálosok a kor igényei­nek megfelelő iskolákat nyitot­tak ; Pápán, Sátoraljaújhelyen, Késmárkon, Kőrösön, Zengben híres gimnáziumokban tanítot­­­tak. Az 1786. évi eltörléskor már 12 gimnázium állt vezetésük alatt. Rendtagjaiknak egy része külföldi egyetemeken végezte felsőbb tanulmányait (Róma, Bécs, Krakkó, Prága). Mi volt a feloszlatásuknak iga­zi oka? II. József 1784. V. 11-én kelt rendeletével Magyarorszá­gon a német nyelvet tette hiva­talossá. A közhivatalok és a ta­nári állások elnyeréséhez a né­met nyelv tudása feltétlenül szükséges volt. A császár jól tud­ta, hogy a pálos írókat és költő­ket — mint Ányos Pál, Virág Be­nedek, Kreskay Imre, Táncz Menyhért — soha nem tudja se németté, sem németbarátokká tenni. Szerinte ilyen elfogult,a „vad” magyarokra nincs szüksé­ge a 12 gimnázium ifjúságának. A császár germanizációs tervei megvalósításának legerősebb gát­ját a pálos rend szellemében lát­ta. A fegyelem hanyatlása — a hivatalos indoklás — csak ürügy volt a valós ok elkendőzésére. A pálosok eltörlésének veszte­séglistáját eddig még nem állítot­ták össze. A több évszázados mű­velődési intézmények megszünte­tése fájdalmas vesztesége a ma­gyar művelődés- és kultúrtörté­netnek, s a nagyszámú pálos ren­di műemlék épület elpusztulása is pótolhatatlan kár. Megfosztva eredeti rendeltetésüktől, gazdát­­­lanul maradva, építőanyagként hordták szét mikét. Nyomtalanul tűnt el a tájból Tüskevár, Csák­tornya, Diósgyőr, Nezsdder, Mo­csár, Szentkút, Bécsújhely, Raj­­na — a középkori csúcsíves stí­lusú, később barokk stílusban át­épített műemlék templomok és monostorok. A pálosok híres fa­faragó alkotásainak nagy része szintén szétszóródott. Hasonló sors érte a műkincseket, kolosto­ri képtárakat és ereklyegyűjte­ményeket is. A Zrínyi család nyughelye, a Csáktornyai pálos monostor lerombolásával semmi­sült meg. Gaz, csalit, bozót lepte el a helyet Mátyás király családi ereklyéi, amelyeket fia, Corvin János a lepoglávai monostornak ajándékozott, a feloszlatás után kerültek ismeretlen helyekre. Huszonnyolc leltári tárgy tanú­sítja, hogy különleges értékűek voltak. A NAGY LAJOS ÁLTAL ALA­PÍTOTT Pozsony melletti Mária­­völgyi monostor kincstárában az Eszterházy, Nádasdy, Szécheny, Forgách, Kéry főúri családok ajándékaiból 384 tétel sorolja fel a már felbecsülhetetlen műkin­cseket arany- és drágakövekből készült műalkotásokat, amelyek­nek a Nemzeti Múzeumban lett volna a helyük. Szétszóródtak, el­­kótyavetyélődtek, ismeretlen he­lyeken lappanganak. A feloszlatott pálos kolostorok középkori iratai, könyvtárai, kó­dexeinek egy része szintén elve­szett, mert nem gyűjtötték össze a közművelődés számára. A rend feloszlatásával megsza­kadt a szomszédos szláv népek­kel az addigi szoros, jó, testvéri kapcsolat is. A horvát szellemi élet irányításában a pálosok az élen jártak. Az első közép- és fő­iskolát Horvátországban ők nyi­tották meg, öt híres és közked­velt gimnáziumban tanítottak (Varasd, Körös, Pozsega, Zeng és Zágráb), a letoglavai akadémiá­jukon doktori fokozatot is nyer­hettek a hallgatók. (A horvát pá­losok kulturális és művészeti te­vékenységéről az újabb időben számos kiadvány jelent meg, amelyek elismerően méltatják a hajdani érdemeiket.)­­II. József — mint a felvilágo­sodás híve — népei boldogulását tűzte ki uralkodásának céljául. Bizonyítja ezt a jobbágyok fel­szabadítása és a protestánsok vallási sérelmeinek orvoslása. Az önmagával vívódó, korlátlan ha­talmú császár azonban kénytelen volt belátni, hogy az egyház és a szerzetesek elleni rendeleteivel nagy közfelháborodást keltett , nem volt sem előrelátó, sem pedig bölcs. Ha az lett volna, ak­kor az általa megszüntetett pálos rendiházak és kolostorépületek jö­vőbeli sorsáról intézkedett volna, azokban iskolákat nevelő intéze­teket vagy az aggok számára menhelyeket létesített volna. Nemzeti kincseink összegyűjtésé­ről sem gondoskodott. Nem is­merte föl a műtárgyak kegyeleti értékét, történelmi múltját, vagy művészeti becsét. Műkincseink elprédálásával nemcsak az egyház, az egész nemzet lett szegényebb. Mindez ugyanis, ami így elveszett, nem­csak egyházi, hanem nemzeti va­gyon volt, és felbecsülhetetlen ér­téket képviselt. Dr. Szabó László Az Egyesült Államokba készül a Mojszejev együttes (Tudósítónktól) Tizenkét évvel ezelőtt szere­pelt utoljára Amerikában a vi­lághírű szovjet Mojszejev együt­tes, jóllehet azóta is több meghí­vást kapott. A szovjet—amerikai kapcsolatok lehűlésével összefüg­gésben­, a washingtoni hatóságok mindeddig megakadályozták a beutazást Az elmúlt évi genfi csúcstalálkozó azonban a kultúra­­területén is megindította az olva­dást nemrégiben megállapodás született az együttesek, szólisták, művészek kölcsönös vendégsze­repléséről. A szovjet részről töb­bek között óceánon túl turnéra­ készül a jövő évben a moszkvai nagyszínház balettkara, valamint Jelena Obrazcova. A sort augusztus végén a Moj­szejev együttes nyitja meg. Há­rom hónapos vendégszereplésüket New Yorkban, a Metropo­litaryben kezdik, majd ezt követően ellá­togatnak az Egyesült Államok több más nagyvárosába, így péls­déül Boston­ba, Washington­ba, Chicagóba és Los Angelesbe is. Igor Mojszejev és együttese az egyik legmagasabban jegyzett kulturális „védjegy”. Ameriká­ban eddigi hat turnéjuk mind­egyike hatalmas sikerrel zárult. Így lesz ez minden bizonnyal ez alkalommal is, ezt ígéri az újság­írók előtt bemutatott rövid íze­lítő abból, az új programból, amely korábban már Moszkvá­ban, Leningrádiban és Párizsban is osztatlan sikert aratott. A mű­sor első felében az együttes a Szovjetunió népeinek táncaiból mutat be színpompás revüt, míg a második résznek különálló történetei is vannak: egy jégpá­lya és egy vidám falusi vásár forgataga teremt alkalmat arra, hogy magas művészi szinten tol­mácsolják, ötvözzék a szovjet­­unióbeli néptáncok különböző elemeit. A program nem nélkü­lözi ugyan­akkor a modern revü kellékeit sem: az ilyen búcsúk egyik velejárójának a pityókás­­ságnak a kifigurázása közben a részeg álomba merült tivornyázót — fergeteges dobszólóra a szé­dületes rock-and-roll balettet — „gyötrik" a köréje sereglett ördö­gök. Igor Mojszejev elmondta, re­ménykedik abban, hogy ez a vendégszereplés is hozzájárul majd a két ország közötti meg­értés és bizalom erősítéséhez. Mojszejev 1937 februárjában hoz­ta­­létre együttesét és azóta ez a dátum a szovjet hivatásos nép­tánc megteremtését is jelenti. A csaknem 50 év alatt együttesével több 300 táncot állított szín­padra, Ázsia, Európa, Amerika — de mindenekelőtt a Szovjet­unió népeinek folklórjából. Mű­sorukkal a világ több mint 50 országában arattak eddig osztat­lan elismerést, augusztus 29-től pedig az Egyesült Államokban feledtetik 12 éves távollétüket (lombért) Szupergrup címmel rendezik meg kiállításukat a Fotóművésze­ti Galériában a Képes 7 fotóripor­terei. A kiállítást augusztus 28-án, csütörtökön 16 órakor nyitja meg Gyapay Dénes, a Képes 7 főszer­kesztője.­ Nagy Gábor Mihály szobrász­­művész kiállítása szeptember 3- án 17 órakor nyílik meg a Stú­dió Galériában.

Next