Magyar Nemzet, 1987. szeptember (50. évfolyam, 205-230. szám)

1987-09-22 / 223. szám

_________________________________________ __ Emléksorok Imre Sándorról Az idén emlékezünk — volt sze­gedi hallgatók — az egykori nagy­nevű tudós professzor, a hazai el­méleti pedagógia kiemelkedő alakja, kultúrpolitikus születésé­nek 110. évfordulójára. Ötvenöt évvel ezelőtt, 1932 szeptemberé­ben, a szegedi egyetem bölcsészeti karának dékáni előszobájában várakoztunk — gólyák — az es­kütételre. A titkárnő intésére be­léptünk az ajtón, és felsorakoz­tunk a dolgozószobában egy ma­gas termetű, szakállas, szuggesz­­tív nézésű, tekintélyes professzor, Imre Sándor dékán előtt, aki mé­lyen zengő hangján felolvasta az eskü szövegét, mely szerint az egyetem törvényeit megtartjuk; a szöveget hangosan utána kellett mondanunk. Végül kézfogással „az egyetem polgáraivá” avatott bennünket. Imre Sándor 1877-ben született Hódmezővásárhelyen. Apja id. Imre József szemészprofesszor volt. Ő maga felsőbb tanulmá­nyait a kolozsvári, a heidelbergi és lipcsei egyetemeken végezte. 1904-ben a budapesti egyetem magántanára lett. Ugyanezen év­ben jelent meg első nagyobb mű­ve: „Gróf Széchenyi István né­zetei a nevelésről”, ebben első­ként gyűjtötte össze a Legna­gyobb Magyar elszórtan talált ne­velési gondolatait. Ezzel a művé­vel indult el az ún. „nemzetneve­lés” kutatása és kifejtése felé. Ta­nulmányt írt Apáczai Csere Já­nosról, Bessenyei Györgyről, Wesselényi Miklósról, Eötvös Jó­zsefről. 1908-tól tíz évig a buda­pesti Polgári Iskolai Tanárképző Intézetben a pedagógia tanára, il­letve igazgatója volt. 1918 őszétől a kultuszminisztériumban műkö­dött államtitkárként, majd a Ta­nácsköztársaság idején a Közok­tatásügyi Népbiztosságon, utána a hivatalnokkormányban rövid ideig kultuszminiszter, majd is­mét államtitkár volt, de 1922-ben kényszerszabadságra küldték. 1925—1934 között a szegedi egye­tem tanára, majd 1934—1945 kö­zött a budapesti műegyetemen a pedagógia­ professzora volt halá­láig. 1912-ben jelent meg egyik fő­műve, a „Nemzetnevelés”, amely­ben a feudális magyar közoktatást bírálta és a „nemzetnevelés" kon­cepcióját ismertette. Ennek lénye­ge: „A nemzet fejlődésének segí­tése azáltal, hogy a nemzet min­den tagját tudatosságra emeli, képessé és hajlandóvá teszi a nemzet munkájában való részvé­telre." Mennyire időszerűek e gondolatok napjainkban is! Már az 1910-es években hirdette a közoktatás állami, általános, kö­telező,­­ingyenes, nyolcéves idő­tartamra szóló törvényének meg­alkotását. Imre Sándor munkássága ma már külön fejezetként szerepel a magyar nevelés történetében. Számtalan műve közül kiemelke­dik a hatvan évvel ezelőtt meg­jelent „Neveléstan” című mun­kája. Ebből hadd idézzek néhány gondolatot, mert ezek fél évszá­zad múlva is időszerű, megvaló­sításra váró feladatokat tartal­maznak. A sok közül íme néhány eszméje: — A nemzet önismerete nélkül nincs tudatos nemzeti élet, ismer­nünk kell tehát a történelemből azt is, ami hibáinkat tárja fel, a jelenből mindazt, ami életünket nehézzé, sorsunkat fenyegetővé teszi. — Az iskola ne akarjon pusz­tán a jelen képe lenni, hanem küzdjön azért, hogy az új­­nem­zedék a jövőjének óhajtott, tisz­tább, azaz tudatosabb és neme­sebb életét élhesse.­­ A közegészségügy tudatosí­tásával el kell terjednie annak a gondolatnak, hogy a születések, halálozások arányszámának ked­vezőbbé alakulása és a népbeteg­ségek ellen való küzdelem sike­resebbé tétele a nemzetnek lét­kérdése.­­ A sport útján nagy az ér­deklődés a testnevelés iránt; ezt az érdeklődést felhasználva a ne­velők küzdeni tartoznak a verse­nyek anyagi szempontjai és elfa­julása ellen. Imre Sándor „A nevelés sorsa és a szocializmus" című művében 1909-ben az osztálybéke és a ne­velői gondolkodás „tárgyiasságá­­nak" híve volt. Ő a „nemzetet” az osztályok,­­nemzetiségek, fele­kezetek belátáson alapuló egysé­gében látta megvalósulni. Meg­szívlelendő ez a későbbi gondola­ta: „Egyén és nemzet közös érde­ke, hogy az összetartozás érzése, együttdolgozás vágya, a kezdemé­nyezés és helytállás, vagyis a fe­lelősségvállalás megerősödjék, és a társadalom különféle elemei kö­zött a kölcsönös megbecsülés, se­gítés fejlesztése gyengítse meg az alsóbbrendű társadalomellenes in­dulatok (önzés, irigység, kapzsi­ság, kevélység, hatalmaskodás stb.) uralmát." 1919-ben tőle szár­mazik az a minisztériumi rende­let, amely az elemi iskolákban a társadalmi és-­ közgazdasági isme­retek tanításáról intézkedett Az első világháború után a Horthy­­rendszer Imre Sándor 1919-es te­vékenységét nem felejtette el, Klebelsberg Kunó miniszter el­bocsátotta államtitkári állásából, így került Szegedre, a pedagógiai tanszékre 1925-ben. A két háború között folyamatosan átértékelte nemzetnevelésének téziseit. El­ítélte a fasizmus erőszakos be­avatkozását az egyén és a közös­ség életébe. A hitleri sovinizmus­sal szembeállította Széchenyi ha­­zafiságát, amely a faji felsőbb­rendűséget elvetette. Szilárdan a humanizmus eszméinek talaján állt. Legutoljára Budapesten, a Kiss János altábornagy utcai (akkor még Fery Oszkár utcai) tanító­képzőben (ma főiskola) tartott számunkra, tanítóképző intézeti tanároknak továbbképzési elő­adásokat „A magyar nevelés idő­szerű feladatai” címmel, 1942 őszén. Az egyik estén — jól em­lékszem­ — szeptember 4-én vá­ratlanul ért minket Budapest el­ső bombázása, nagy pánikot és riadalmat keltett, mert készület­­lenül találta a­­milliós főváros pol­gári lakosságát, de a honi légvé­delmet is. Másnap reggel a hír­lapokat áruló utcai rikkancsok ezt kiáltozták: „Móricz Zsigmond ma virradóra meghalt.” A nem­zetnek egy másik nevelője ekkor távozott el tőlünk örökre... Imre Sándorral emlékezetes le­vélváltásom volt. 1943 februárjá­ban a minisztérium a végzős ta­nítójelölteket gyakorlatra küldte ki az ország iskoláiba, a vissza­csatolt területek tanítóhiányának enyhítése végett. A fiatalok visz­­szatérése után, félév végén én hatvan tanítójelölttel interjút vé­geztem tapasztalataikról. Az erről szóló tanulmányomban néhány visszásságot is megemlítettem, amelyek ma is „örökzöldek”: a ta­nítóhiányt, a nevelők nehéz anya­gi helyzetét, gyenge megbecsülé­süket,­­valamint várakozásukat a felülről jövő segítségre. A tanul­mány különlenyomatát — mely egyébként a Magyar Tanítóképző folyóiratban jelent meg folytatá­sokban — megküldtem a nagyra­­becsült professzornak. Ő nem kés­lekedett a válasszal, levelét ma is őrzöm: „Tisztelt Kartárs Úr! Vizsgálódásainak eredményét nagy érdeklődéssel olvastam el. Sok tanulságot szerezhet belőle a közoktatás, a kormányzat is. Re­mélhetően gondosan tanulmá­ 1987. szeptember 22. Ez a nap is pont olyan, mint a többi. Gyártjuk ma is a szmogot, mérgezzük vizeinket, el­ássuk hulladékainkat. Fáinkat savas eső locsolja, vé­dett és védtelen állatok pusztulnak értelmetlenül ma is. De ma sem engedtük magunkban megszületni a gondolatot: milyen világot hagyunk hátra gyermekeinkre? Jól van ez így? REFLEX Győr-Sopron Megyei Környezetvédők Egyesülete 9028 Győr, Téglavető u. 36. Magyar NemzetKedd, 1987. szeptember 22. nyozza ezt a füzetet a pedagógiá­nak valamennyi tanára. Köszö­nöm, hogy szíves volt a tanul­mányt megküldeni. Tisztelettel Imre Sándor.” Az ország teljes felszabadulása előtt három héttel, 1945-ben híre jött, hogy a nagy professzor, a nemzetnevelő Budapesten örökre eltávozott az élők sorából. Meg­halt, de szelleme, eszméi tovább élnek műveiben. Dr. Szántó Károly Pécs A Magyar Értelmező Kéziszótár rövidítésjegyzéke Az idén már tizenöt éves a sok ezer példányszámban közkézen forgó Magyar Értelmező Kéziszó­tár. Nekem még az 1972-ben megjelent, felső kiadása van meg, amely egy kötetben tartalmazza az 1550 oldal terjedelmű hatal­mas anyagot. Vastag és súlyos, több kilós könyv ez, jól tette hát az Akadémiai Kiadó, hogy újab­ban ,két kötetben jelenteti meg: az I. kötet az A kezdőbetűs sza­vaktól kezdve a Ly-ig terjedő szócikkeket közli, a N­. pedig az M-től a Zs-ig terjedőket. Közönségünk egyrészt örül en­nek az újításnak, másrészt azon­ban bosszankodik amiatt, hogy a kettéosztás tervezői a­ 874 ol­dal terjedelmű I. kötet végére el­felejtették fölvétetni a szótárban használt rövidítések és jelek ma­gyarázatát. Ez csak a II. kötet vé­gén található meg, s így az I. kö­tet használata közben mindunta­lan le kell emelgetni a polcról a II. kötetet is. Az ismert szólás szerint, amit nyert a közösség a réven, azt elvesztette a vámon. Nézzük meg például a kis kez­dőbetűs gyula szócikkét! Itt a vastag betűs címszó után a kö­vetkező információt kapjuk: „In Tört A honfoglaló magyarságban legfőbb bíró v. hadvezér, (tör)”. Aki nem rendszeres szótárhasz­náló, az az itteni négy rövidítés közül csak a v.-t érti meg (­ vagy). Ha a többi háromnak a magyarázatára is kíváncsi, ak­kor a másik kötetet is le kell emelnie a polcról, mert csak an­nak a végén levő jegyzékben ta­lálja meg a szükséges eligazítást: fn (= főnév), Tört (· történet­­tudományi, történelmi fogalom), tör (— török eredetű szó). Aki az I. kötet majdnem negyvenezer szócikkének használatához nem akarja mind a két kötetet emel­getni és lapozgatni mert sajnálja az időt és a fáradságot­, az bi­zony igen fontos információknak nem jut így a birtokába. Most jelent meg a Magyar ér­telmező kéziszótár hetedik, vál­tozatlan kiadása, de sajnos, ez is a föntebb említett hibával. Az I. kötet végén az esetleges följegy­zések számára Jegyzetek címmel hat üres oldalt találunk, ezek helyén pontosan elfért volna A rövidítések és a jelek magyaráza­ta, melynek kedvéért most is minduntalan a II. kötet végére kell lapoznia az igényes szótár­használónak. Reméljük, hogy még sok kiadása lesz ennek az értékes könyvnek, de nagyon sze­retnénk, ha ezek már mind a két kötet végére fölvennék a szótár­ban alkalmazott rövidítések ábé­cészerű jegyzékét. A korábban megjelent hétkötetes mű, A ma­gyar nyelv értelmező szótára pél­dául mind a hét kötet végén kö­zölte a rövidítések és a jelek ma­gyarázatát, mégpedig igen gya­­­­korlatias, kihajtható formában. Csodálom, hogy az újabb szótári mű, a Kéziszótár két kötetbe osz­tóinak ez a megoldás nem jutott az eszébe. Jó lenne, ha más többkötetes szótárak és lexikonok szerkesz­tői is félretennék a takarékosko­dásnak ezt a célszerűtlen, sőt ká­ros módját. A kitűnő Petőfi-szó­­tár II. és III. kötete is úgy je­lent meg, hogy nincs bennük rö­vidítésjegyzék, s így használatuk közben az I. kötet rövidítésjegy­­zékét kell gyakran előkeresnie annak, aki nem sajnálja ettől a „pluszmunkától” az időt és a fá­radságot. A többkötetes szótá­rak és lexikonok használatát na­gyon megkönnyíti, használati ér­téküket pedig jelentősen növeli az, ha minden kötetük végén ott van a rövidítések és a jelek ma­gyarázata. Dr. Pásztor Emil A könnyű halál Jó néhány hete, hogy Fedor Ágnes megindító sorait olvashat­tuk Róna Erzsébet, Róna József szobrászművész — a Savoyai-szo­­bor alkotója — 88 éves korában most elhunyt leányáról, aki „túl­élte saját kivégzését". 1944 egyik utolsó dermesztő napján őt is ki­vezényelték a Duna-partra. A sortűz robajára lehanyatlott, de sértetlen maradt, a Dunába ve­tette magát, úszott, majd egy né­met őrcsónak kimentette. Nem faggatták, hogy kerül a vízbe. Két különös véletlen is közrejátszott tehát, hogy megmenekült. A Ho­locaust szomorú krónikája nem sok hasonló esetet ismer. Az em­ber azt hihette volna — írja Fe­dor Ágnes —, hogy az istennek valami célja van vele, mert élete most fog kialakulni. De semmi ilyen nem történt... meghalt, szépen és békésen. Álmában ... Előfordul, hogy egy asszociáció villámütésként éri az embert. Így voltam én is, e sorok olvasásakor. Eszembe villant Hunyady Sándor írása Róna József haláláról. Az író sehogy sem tudta megérteni, hogy meghalt, hiszen még aznap találkozott vele a Fészekben. Új­ságot olvasott, okuláréját homlo­kára tolta, azután leült kártyáz­ni, élvezettel pipázott, „hatalmas szobrászi hüvelykjével” nyom­kodta le a pipa parazsát. Az ilyen ember nem halhat meg csak úgy, egyik napról a másikra.­ De bi­zony, elaludt aznap éjszaka. „Rendesen, hanyatt fekve, bölcs mosollyal kisimult arcán...” Az író elmondta, mélyen sajnálta, de még jobban irigyelte. „Remekmű, ahogyan meghalt, mesterien csi­nálta. Mert lehet ügyetlenül is meghalni.” Az író ezután arról el­mélkedik, milyen fejlett az orvos­­tudomány, csak éppen a meghalás művészetének nincs még külön iskolája. Pedig mennyire áhítja az ember a könnyű halált. Lám, Róna Erzsébet, aki megélte az iszonyatok iszonyatát, végül is épp oly szépen halt meg, mint apja. Milyen kegye a sorsnak, hogy az apa nem sejtette a jövőt, amelyet leányának meg kellett él­nie. Vajon a bátor, a munkás, a csendes élet jutalma-e a könnyű halál? Elképzelhető-e olyan sta­tisztikai kimutatás, ami ennek titkába beavatna? Aligha. Hídvégi Jenő Veszprémi iskolai könyvtár A Magyar Nemzet július 27-i — Bronzkönyv című — vezércikké­nek szerzője bronzba öntve ta­lálta meg ezt a könyvet, s ezzel együtt az iskolában azt az ok­tató-nevelő szellemet, mely „cél­hoz vezet”. Lőcsei Gabriella írá­sában hangsúlyozza, kell, hogy az iskola vonzó legyen, várják a tanulók a szeptemberi tanév­­nyitást, olyan közösséggé alakul­jon az iskola, ahová később is visszavágynak a növendékek., Vannak ilyen iskolák — szeren­csére. Veszprém új lakótelepén lel­tem egy ilyen iskolára. A peda­gógusok mondták el nekem, hogy „az iskolavezetés hozzáállása nél­kül nem lehetett volna mindazt létrehozni, ami ma az elméleti és gyakorlati szakmai követelmé­nyek kielégítését biztosítja, sőt az országos és nemzetközi bemu­tatóhely feltételeit is megterem­tette”. Színes, rajzos kis tájékoz­tatót ad, ismertetést a veszprémi Báthory Istváni Általános Iskola könyv- és­­médiatáráról, útmuta­tást a könyvek, folyóiratok, mé­diatár használatáról, bemutatva a könyvtár alapzaját, a gazdag gyűjtemény elrendezését. A 100 négyzetméter alapterületű könyv­tárban naponta 2-13 szakköri fog­lalkozásra, pedagógiai megbeszé­lésre, KISZ-gyűlésre van lehe­tőség. Ez a könyvtár az iskola tanulóinak egy életre adhat irá­nyítást nemcsak a továbbtanu­lásra, hanem az új ismeretek be­fogadására is felkészíti végzős diákjait. Az olvasást az integ­rált nevelés szolgálatába állítot­ták. „Könyvtári munkánkban a nevelési tevékenységnek kell ér­vényesülni, önmagában a köny­vek, a könyvtári eszközök fel­­használása megfelelő irányítás nélkül kevés s az irányítás nem­csak a könyvtáros feladata. Cé­lunk, hogy információs központtá váljunk. Helyettesemmel mi is tanítunk és meghallgatunk órá­kat, amelyeknek tapasztalatait könyvtári tevékenységünkben hasznosítjuk" — mondta látoga­tásomkor a könyvtár vezetője. Az igazgató, dr. Tölgyesi József, akinek elképzelése, segítsége vál­totta valóra az „információs köz­ponto­k kialakítását, messze kezd­te: a tanyai iskola könyveitől ju­­tott el a városi iskola eszköztá­ráig. Véleménye szerint az isko­lák az intézményektől kaphat­nak segítséget, de a teljes meg­újulásnak az iskola saját erejé­ből kell megtörténnie. Az iskola adottságait figyelembe véve te­remtették meg a délutáni iskolai tanulás lehetőségét a könyvtár­ban, a szaktantermekben. A se­gédeszközöket a tanulók délután is igénybe vehetik, kikölcsönöz­hetik az anyagokat, átjátszhatják a szalagokat, kísérlet megismét­lésére is van lehetőség délután a tanár, vagy a laboráns segítsé­gével. A pedagógusok elmondták, hogy 1978-tól folyamatosan figyelem­mel kísérik a gyerekek otthoni tanulási lehetőségeit. Sokan sza­badidejükben délután is vissza­jönnek a könyvtárba. Továbbta­nulók is visszatérnek, pályáza­tokra készülők is. Az iskolai vo­natkozású kiadványok között lát­tam egy jegyzéket „Az iskola nevelői által készített pályázatok, szak- és záródolgozatok" címmel. És amit nagyon­­jó volt hallani az iskola tan­aitól: az igazgató nemcsak lehetőséget ad a peda­gógusok tudományos munkájá­ra, egyéni továbbképzésére, ha­nem azt minden módon elősegíti. Sebeiben Pálma Palibatschi" él! Akinek halálhírét keltik, az nagyon sokáig fog élni, így tart­ják. Nagyon sokáig fog tehát még élni „Palibatschi", azaz Hevesy Pali bácsi, akinek a Magyar Nem­zet 1967. augusztus 3-iki cikkében júniusban bekövetkezett halálá­ról számolt be. Én Pali bácsit vagy tíz éve jól ismerem, Münchenben élvén emlékiratai végső formába önté­sénél vette igénybe szerény se­gítségemet. Svájcban és Kitz­­bühelben többször meglátogat­tam. Legutóbb ez év augusztus 12-én randevúztunk egy kis kitz­­büheli vendéglőben, ahová nap­jainkban is mindennap ebédelni szokott járni. A vendége voltam. A Langer-cukrászda teraszán még e nap délutánján fényképet is készítettem róla. Hevesy Pali bácsi szellemi fris­­sesége, humora a régi. Halálhíre után néhány héttel is ... Dr. Tóth L. Béla Budapest ★ Vidéki érettségi találkozónkon két volt osztálytársam is azzal fogadott, hogy külföldi rádiók híradása szerint Hevesy Pál meg­halt. Hazatérve közös ismerő­sünk ugyanezzel a hírrel várt. . Hozzátette, hogy írjak róla, hi­szen én tartottam vele leginkább a kapcsolatot. Pali bácsi számta­lanszor emlegette, hogy teljes csendességben ott temessék el, ahol éppen a halál éri, bátran gondolhattam arra, hogy a gyász­­jelentés szétküldésének mellőzé­sét is kérte. Ezek­­után emlékeztem meg róla e lap hasábjain , és kide­rült, hogy nem halt meg. Levelezésünk az utóbbi időben eléggé egyoldalú volt. Én írtam, ő csak éppen aláírva , elküldött valamilyen sajtóorgánumban ve­le készített interjút. ‘Tavaly pél­dául a Frankfurter Allgemeine többek között feltette neki a kér­dést: Másoknak milyen hibáját bocsátja meg a legkönnyebben? — Válasza: Senkit sem szoktam elítélni semmilyen hibája miatt. Merem remélni, hogy ez a ki­jelentése rám is vonatkozik. Kelecsényi Gábor A roveretói emlékmű Érdeklődéssel olvastam a Ma­gyar Nemzetben Szombathy Vik­tor levelét a roveretói harangok­ról. Amint az írásból kivehető, Szombathy Viktor a két világhá­ború kioti helyzetet ismerheti, azóta azonban lényeges fejlődés van. Az idén, májusban tartotta a WCRP (a vallások a világbé­kéért) európai tagozata — tizen­nyolc nemzet részvételével — soros összejövetelét Roveretóban, ezen a Magyar Unitárius Egyház képviseletében magam is részt vehettem. A helyszín kiválasztá­sa éppen azért történt, hogy a régi hagyományokat megerősítve a két világháború hősi hatotta­i­­ról is meg tudjunk emlékezni. Itt kapcsolódnak be a harangok: pár évvel ezelőtt a Roveretóhoz tar­tozó, mintegy­ két kilométerre levő Campo di Caduti (Elesettek mezeje) nevű dombon a város felállított egy harangtornyot; ab­ban elhelyezték az — állításuk szerint — a világ harmadik leg­nagyobb harangját, és körülötte zászlórudakon az olasz ABC sor­rendjében az egyes nemzetek zászlóit (nem csak a világháborús halottakét, hanem valamennyi nemzetét). Ez a harang minden este napnyugtakor megkondul és messzehangzóan áldozik a halott katonák emlékének. Kongresszu­sunk záróünnepségét is itt tartot­tuk, amikor a magyar zászlórúd­­nál elhelyeztem egy Budapestről vitt kis magyar zászlót a néhai olasz harctereken nyugvó magyar katonák emlékére.Bartók Béla * Lapjuk június 23-i számában Borbély Kálmán olvasólevelében felteszi a kérdést, hogy megvan-e még a roveretói emlékmű, s ha­rangoznak-e még a hősi halottak emlékére? A kérdésre a követke­zőket válaszolhatom: Rovereto város határában megvan a hábo­rúban elesettekre emlékeztető ha­talmas harang, egy nagy park­ban. A harangot minden este megszólaltatják, emlékeztetve va­lamennyi nemzet világháborús áldozataira. A tulajdonképpeni ro­veretói emlékmű egy kerek mau­zóleum, nem messze az­­előbbi parktól, Castel Dante nevű he­lyen. Itt vannak eltemetve a ma­gyar,­­ osztrák és a monarchia nemzetiségeiből való, valamint az olasz hősi halottak ezreinek földi maradványai.Dr. Rösner Péter Olaszország A Teleki család emléke A zónaközi sakkvilágbajnoki döntő alkalmából Szirákon jár­tam és láttam a mintaszerűen helyreállított, gyönyörű Teleki- Dégenfeld kastélyt és parkját, va­lamint a hozzátartozó létesítmé­nyeket. " Elgondolkodtam azon, hogy a Teleki család az elmúlt évszáza­dok során a magyar nemzet éle­tében és művelődéstörténetében milyen szerepet játszott. A közel­múltban jelent meg Teleki József­nek XVIII. századi nyugat-euró­pai utazásáról írt útinaplója. Franciaországi, tartózkodása so­rán ismerkedett meg a felvilágo­sodás haladó eszméivel és a nagy francia gondolkodókkal. Szirá­kon töltötte fiatalságát és számos életrajzi elem fűzi oda a család későbbi leszármazottját, Teleki Lászlót, aki a szomszédos kiskas­­télyban lakott. Fiatalon bekap­csolódott a reformkor politikai küzdelmeibe, szerepet,­­vállalt a Kossuth-kormányzat oldalán és kiemelkedő, aktív alakja volt az 1849 utáni politikai emigrációnak. Szirákon írta 1841-ben Kegyenc című színművét, amelyet a Nem­zeti Színház többször is játszott. Valamennyi Teleki ott nyugszik a sziráki temetőben, a jeltelen sí­rokban. Kívánatos lenne az illetékes múzeumok közreműködésével a kastély egyik termében emlék­szobát berendezni a Telekiek éle­­­tének és működésének bemuta­tása céljából. A Telekiek talán még azt is megérdemelnék, hogy Szirákon utcát nevezzenek el róluk. Sallay László A Pápai és a Győr-Sopron megyei Városgazdálkodási Vállalat Tanácsi Tervező Vállalat pályázatot hirdet közös vállalatának, a Pápai Műszaki Tervező és Be­ruházó Vállalat igazgatói állás betöltésére. A pályázat feltételei: építész, vezető tervezői jogosultsággal. A­ pályázatot a Pápai Városgazdálkodási Vállalat Vállalat igazgatója címére­ (Pápa, Anna tér 11.) kell benyújtani. A pályázatban ki kell térni az eddigi te­vékenységre és az állás betöltésével kapcsolatos igé­nyekre.

Next