Magyar Nemzet, 1988. március (51. évfolyam, 51-77. szám)

1988-03-17 / 65. szám

4 Megjelent a negyedik: az Atlasz­­ Az utazások biztosítója Új szín került a magyarországi biztosítóintézetek palettájára: egy februári sajtótájékoztatón jelentet­ték be, hogy hamarosan megkezdi működését az Atlasz Utazási Biz­tosító Részvénytársaság. Az alapí­tók, mint annak idején megírtuk: az IBUSZ és az Állami Biztosító­­ 42,8-42,5 százalékkal­­, valamint­ a MÁV 10, az Országos Kereskedel­mi és Hitelbank pedig 5 százalék­kal. Az egymilliónd forintos alaptő­kének az alapításig csupán 30 szá­zalékát kell befizetni - de mikor lesz az alapítás, mikor kezd mű­ködni az új biztosító és pontosan mit is kínál az utazóknak? Mind­erről Bordás György igazgatóval beszélgettünk. - Május elsejétől kezdünk el dol­gozni, és terveink szerint egy bu­dapesti irodával, valamint két vi­déki hálózati irodával kezdődik a működésünk. Ugyancsak terveink szerint a részvénytársaság köz­pontja mintegy 25, a hálózati iro­dák pedig 4-5 személlyel kezdik a munkájukat -Az utazással kapcsolatos biz­tosítás nem tekinthető teljesen új­donságnak Magyarországon. Mi indokolta mégis egy ilyen profilú intézet megalakítását? - Valóban volt már korábban utazással kapcsolatos biztosítás ha­zánkban, a pénzintézeti rendszer reformja előtt az Állami Biztosító foglalkozott ezzel az ágazattal. Amikor a két nagy biztosító, a Hungária és az új AB megalakult akkor az ágazatból származó díjbe­vétel döntő része az új ÁB-nál ma­radt. Furcsa, kettős kép alakult ki. Egyfelől akár elégedettek is lehet­tünk volna, hiszen az ágazatból származó díjbevétel évente dina­mikusan, tizenöt-húsz százalékkal emelkedett Észre kellett azonban azt is vennünk, hogy ez az ÁB ösz­­szes díjbevételén belül még így sem haladta meg a két-három szá­zalékot. Úgy véltük tehát hogy az ágazatban meglévő gazdasági le­hetőségek kihasználása elmaradt -Mivel kívánnak foglalkozni? - Induláskor a társaság a bel- és a külföldi utazásokhoz, a turizmus­hoz kacsolódó biztosítási módoza­tokkal foglalkozik majd. A későb­biekben azonban az alaptevékeny­ség mellett, természetesen a meg­felelő megállapodások és a szüksé­ges engedélyek alapján, ügynök­iként tevékenykednénk az alapítók érdekében is. Az alapítók szándé­ka szerint egyébként a jogszabályi kereteknek megfelelően az Atlasz Rt később minden biztosítási ága­zatra kiterjedően fog biztosítási te­vékenységet folytatni. - Konkrétan mit kínálnak a nagyközönségnek ? -Jó néhány biztosítási módoza­tot, így a külföldre utazók baleset-, betegség- és poggyászbiztosítását magyar állampolgárok belföldre szóló önkéntes utasbiztosítását, a hazánk területére érkező külföldi­ek baleset-, betegség- és poggyász­biztosítását, valamint az XX-es for­galmi rendszámú gépkocsik külföl­di bérlőjének és a gépkocsik utasa­inak balesetbiztosítását. Foglalko­zunk az Advence Purchase Excur­sion, ismertebb nevén az APEX díjtételű repülőjegyek biztosításá­val, valamint egyéb balesetbiztosí­tások egyedi szerződéseivel.­­Ha mindezt mint gazdasági vállalkozást nézzük, most, amikor mindenki igyekszik minden forin­tot megfogni, bíznak az anyagi si­kerben? -Jósolni természetesen nem le­het Az alapítóknak mindenesetre az a céljuk, hogy az Atlasz az uta­zásokkal kapcsolatos biztosítási pi­aci lehetőségeket maximálisan ki­használja. Ha a véleményünkre kí­váncsi, elmondhatom, hogy szerin­tünk egy önálló biztosító intézet a biztosítási piac e területén az eddi­gieknél minőségileg jobb, gazdasá­gilag eredményesebb tevékenysé­get tud végezni. További szem­pont, hogy a népgazdaság számára annyira fontos idegenforgalmi ága­zat színvonalas, komplex biztosítá­si szolgáltatással párosuljon, amely ily módon fokozná az ágazat gazdaságosságát és devizatermelő képességét. -Milyen célt tűztek ki a rész­vénytársaság elé az alapítók ? . -A három alapító cég - aktív részvételünkkel - természetesen részletesen kidolgozott egy üzlet­politikai és működési koncepciót, és mi ennek alapján alakítottuk ki üzleti és eredménytervünket. En­nek részleteivel aligha érdemes­untatni az olvasót, az azonban va­lamennyiünk előtt nyilvánvaló, hogy az ily módon körvonalazott biztosítóintézet előtt jelentékeny piaci lehetőségek állnak. Egyszerű­sítve: egy olyan biztosítótársaság, amelynek profilját az utazásokkal kapcsolatos biztosítások alkotják, új és a korábbinál korszerűbb biz­tosítási módozatokkal, a differenci­ált igényeknek megfelelő szolgál­tatásokkal, széles körű partneri kapcsolatokkal számottevő díjbe­vételi növekedést és megfelelő gaz­dasági eredményeket tud felmutat­ni. (b. n.) TOURINFORM - adatbank a turisták szolgálatában Évente több mint százezerszer cseng­ a 179-800-as telefonszám, amely mögött a magyar idegenfor­galmi információs központ, a Ke­reskedelmi Minisztérium Országos Idegenforgalmi Hivatalának infor­mációszolgálata, a TOURINFORM „rejtőzik”. Naponta reggel 8-tól es­te 8-ig válaszolják meg itt - a­ ma­gyaron kívül németül, angolul, franciául és oroszul - a turisták ál­tal feltett kérdéseket. Vízumelőírások, dunai és balato­ni hajójáratok, éttermek, szállodák, fürdőhelyek, gyógyüdülések és még számtalan más, turizmust érintő téma iránt érdeklődnek a te­lefonálók. Sokan még indulás előtt, Londonból, Drezdából, Stockholm­ból telefonálnak, és kérnek segítsé­get magyarországi programjuk összeállításához. A külföldet járó magyar turisták sem maradnak el kíváncsiságban az idegenek mögött. S ha olyan ka­cifántos kérdés, mint például: me­­lyik francia kempingben lehet len­gyel gázpalackot tölteni, vagy egy amatőr autós hogyan vehet részt autóralin a Szaharában, ritkán adódik is, annál gyakrabban for­dulnak a TOURINFORM-hoz azok, akik külföldi útjukat maguk szervezik, és számtalan informáci­óra van szükségük. Miben lehet segítségükre a TOURINFORM? A 179-800-as telefonszámon - egyelőre az európai országokat ille­tően - választ kaphatnak az alábbi témákkal kapcsolatos kérdéseikre: közúti határátkelőhelyek, vám- és devizaszabályok; éghajlat, utazás­ra legkedvezőbb időszak; ünnep­napok; üzemanyag-vásárlás; üzle­tek, postahivatalok, bankok nyitva tartása; a vízumbeszerzés módja; valutaárfolyamok; a Magyar Nem­zeti Bank által jegyzett keresztár­­folyamok; étkezési szokások, jel­legzetes ételek, italok; úthasználati díjak; közlekedési szabályok; szál­láshelyárak (általában); kompjára­tok; a turisták számára fontosabb telefonszámok. S bár a TOURINFORM elsődle­ges feladata Magyarország idegen­­forgalmi értékeinek a propagálása, a hazai turisztikai lehetőségek is­mertetése, a belföldi turizmus elő­segítése, a Magyar Autóklubbal, a légitársaságok, utazási irodák kül­képviseleteivel együttműködve egyre több információt gyűjt be külföldi országokról. Előfordulhat azonban így is, hogy egy-egy kér­dést nem tudnak megválaszolni teljes mélységében, ezért minden kedves külföldjáró hazánkfiát, aki kedvet érez ahhoz, hogy külhoni tapasztalatait - netán a magával hozott, fölöslegessé vált prospektu­sokat - „közkinccsé” tegye, szíve­sen látnak a Deák térhez közeli Sü­tő utca 2. szám alatt lévő TOURIN­FORM Irodában, az év minden napján, reggel 8-tól este 8-ig. P. Á. ♦ A Szovjetunió három-négy­­ éven belül harmincöt szállodá­ban húszezer ágyat akar létesí­teni, vegyesvállalati formában. A kiemelt terü­letek: Moszkva, Leningrád, az ázsiai köztársa­ságok és a Transzszibériai Vas­út vonala. A feltételek igen kedvezőek: a Ramada, a Mari­­ott és a Donald Trump ameri­­­­kai cégekkel máris folynak a tárgyalások. A spanyol kormány vissza­vonta azt a szándékát, hogy a négycsillagos szállodákra is ti­zenkét százalékos forgalmi adót vessen ki. Ez a jelenlegi­nek a kétszerese volna. A szál­lodásoknak és az utazási iro­dáknak sikerült meggyőzniük a spanyol pénzügyminisztériu­mot, hogy az Európai Gazdasá­gi Közösség által 1992-re köte­lezővé tett, egységesen tizenkét százalékos adót csak folyama­tosan, lépcsőzetes emelésekkel vezessék be." * A görög kormány drasztikus intézkedéseket határozott el a levegőszennyezés ellen. Athén megmentésére a történelmi vá­rosközpontot lezárták a magán­autók elől, a taxikat pedig fo­lyékony gáz vagy ólommentes benzin használatára állítják át. * Elkészült a kismartoni Haydn-napok programja. Az eseménysorozat az Esterházy­­kastélyban március 18-án kez­dődik, csúcspontja Lucia Popp júniusi és Peter Schreier szep­temberi fellépése lesz. A mellékletet szerkesztette: GYULAY ZOLTÁN GYAKORLATTAL RENDELKEZŐ TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSI ÜGYINTÉZŐT és VEGYÉSZTECHNIKUSNŐT szerveskémiai prep. gyakorlattal keres belépésre az MTA Központi Kémiai Kutató Intézete, Budapest II., Pusztaszeri út 59/67. sz. Jelentkezés az intézet személyzeti osztályán, munkanapokon 9—16 óra között. ■ Telefon: 151-669. Magyar Nemzet­­ melléklet Csütörtök, 1987. március 17. Magyarországon is kapható a Vue Touristique Az információszerzés egyik le­hetséges formája a különböző tu­risztikai újdonságok, folyóiratok, kiadványok olvasása-böngészése. Örvendetes hír éppen ezért, hogy miközben szélesedtek az utazási le­hetőségek, január 1-jétől ismét meg lehet vásárolni Magyarorszá­gon is a Vue Touristique című, rendkívül szép kiállítású és színvo­nalas folyóiratot, amely a FIJET - az Idegenforgalmi Újságírók és írók Nemzetközi Szövetsége - lap­ja. Főszerkesztője magyar, Mik­­lódy Zoltán, a szövetség főtitkára. Tőle kérdeztük, hogy milyen meg­fontolások alapján terjesztik az angol és francia mutációban ké­szülő lapot hazánkban is.­­ A Vue Touristique elődje, ugyanezzel a címmel, de kisebb formátumban 1980-ig tíz eszten­dőn keresztül Magyarországon is megjelent, méghozzá az angolon és a francián kívül magyarul is - hangzott a felelet - Akkor azon­ban úgy­ döntöttek, hogy nem kifi­zetődő, s ezért a magyar mutáció megszűnt. Közben a lap újjáala­kult, és úgy gondoljuk, hogy jó szolgálatot tehet a magyarok uta­zási igényeinek fölsjelzésében, szo­kásainak átformálásában. A lap a­ Kossuth Nyomdában ítészül. - Kikre számítanak, hogy olvas­ni fogják? - Elsősorban az utazni vágyókra és természetesen a nyelveket isme­rőkre. De feltétlenül van egy olyan réteg is, amelyik „karosszékben ül­ve utazik”; azt hiszem, az ő látókö­rük is szélesedik, ismereteik gyara­podnak. Világszerte elterjedt szo­kás az ehhez hasonló folyóiratok, kiadványok gyűjtése; ezek a lapok nem­csak a mindenki által elérhető úticélokat mutatják be, hanem kis­sé a világ egzotikusabb részét is. Ma már ez sem annyira elérhetet­len, írásaink nemcsak a szokásos, szabványszerű turistainformáció­kat kívánják újraidézni, hanem olyan tudnivalókat is, amelyek hozzásegítik az embereket, az uta­zókat a számukra idegennek tetsző szokások jobb megismeréséhez, s ezáltal egymás jobb megértéséhez is. (gy.) FŐVÁROSI OPERETTSZÍNHÁZ 1988. március 28-án, 19.30 órakor CSAK A SZÉPRE EMLÉKEZEM... (HAJDÚ JÚLIA LEGSZEBB MELÓDIÁI). Fellépnek: PSOTA IRÉN • BESSENYEI FERENC, FELFÖLDI ANIKÓ , GÉCZI DOROTTYA • SÁROSI KATALIN TAHI TÓTH LÁSZLÓ • LENGYEL KATALIN KISER: DOBSA SÁNDOR-KÖRMENDI VILMOS KISEGYÜTTESE KONFERÁL: HORTOBÁGYI JUDIT és FIKAR LÁSZLÓ RENDEZŐ: LENGYELFI MIKLÓS ^,te fontana £*R$ÁT :AA 3 újpesti ^AruhAz DIVATBEMUTATÓ DIVATBEMUTATÓ PALLAS LAPKIADÓ MAGYAR MEDIA Jegyek válthatók a Magyar Média jegyirodájában, VII., Lenin krt. 9-11. Tel.: 228-457. a FŐVÁROSI OPERETT SZÍNHÁZ szervezőirodájában, VI., Nagymező u. 19. Tel.: 532-172. és a FŐVÁROSI OPERETT SZÍNHÁZ PÉNZTÁRÁBAN. mm -Finom úri család, van devizaszámlájuk, BC-számlájuk és utazó­i számlájuk...! HAZATÉRŐ MAGYAROK - A számítógépet bevallották, most már biztosan chipeket keresnek. - Igazságtalanság, hogy itt nincs piros meg zöld folyosó...! (Brenner György rajzai) A Csemege Kereskedelmi Vállalat hidegkonyhaüzemébe felvesz: — éjszakai áruösszeállítót, — kézirányt. Cukrászati üzemébe: — készáruraktárost — szakirányú képesítéssel, — rendelésfelvevőt, — adminisztrátort­­ gépi számlázáshoz. Jelentkezni lehet: hidegkonyhaüzem: Bp. XI., Thallóczy L. u. 25. Tel.: 666-349, cukrászati üzem: Bp. IX., Csarnok tér 5. és a vállalat központjában: Bp. V., Szép u. 6. Telefon: 173-184.

Next