Magyar Nemzet, 1988. augusztus (51. évfolyam, 182-208. szám)

1988-08-20 / 199. szám

Szombat, 1988. augusztus 20. A hiba az Ön készülékében van... Áremelés a Fiskális utcában Egy hét leforgása alatt most szólunk negyedszerre a Videoton Elektronikai Vállalat­­bejelentésé­ről, néhány tévékészüléknek, rá­diónak, hangfalnak az áremelésé­ről. Megér ennyit pár száz forintos drágulásának ügye? Hiszen, he­tente találkozunk hasonló hírrel, a hazai gyártású tartós fogyasztá­si cikkek csaknem mindegyike új számokat tartalmazó táblácskával kerül a kirakatba. A Videoton helyzete talán mégis többet árul el a hazai gazdasági környezetről. Jó tudni: a vállalat még egy év­vel ezelőtt is azt tervezte, hogy leszorítja egyes készülékei árát, a bűvös húszezer forint alá. S lám, alig tizenkét hónappal ké­sőbb éppen ellenkező előjelű vál­tozás tanúi lehetünk. Ennyire el­számolták volna magukat? Egy darab sem jött... — Az új adórendszerre, a ter­melői árak mérséklődésére szá­mítva, reálisan számoltunk a múlt évben. S hogy mégis a csökke­nésből emelés lett­ három televí­­ziótípus esetében, az kizárólag a gyárkapun kívüli hatásoknak­­tudható be — válaszolja Kázsmér János vezérigazgató. — Már az első negyedévben látható volt, hogy az ígérettől eltérő árstruk­túra alakul ki a gazdaságban. Az alapanyagok drágulása miatt szinte­ hetek alatt eltűntek a ma­radék tartalékaink is, árat kellett hát emelnünk. A kormányzat ké­résére halasztottuk későbbre — áprilisról augusztusra — a lépés megtételét. Mivel számoltak ennél a vál­lalatnál egy évvel ezelőtt? Ho­gyan hihették, hogy képesek meg­határozó mértékben önköltséget csökkenteni ? Annyi bizonyos: fölépítettek egy új gyárat a gyár­kapun belül. Elkészült az az üzem, amelyikben a nagyobb részt ja­pán gépekből álló szerelő-, mérő-, ellenőrző- és­ számítógépek vezé­relte automatikák mindent tud­nak, amit a televíziógyártás mai színvonalán­­tudni érdemes. Ezenkívül a lengyel Poliolor gyár tavaly arra tett ígéretet, hogy­ a magyar dollárhozzájárulással épült képcsőgyártó üzemből kis­méretű, modern és olcsó termé­keket is küld a Videotonnak. — Miből mi lett igaz 1988-ban? — A televíziógyártás technikai rekonstrukciója a végéhez köze­ledik, az olcsóbban gyártás egyik feltétele szerintem ezzel teljesült is — hangzik a vezérigazgató vá­lasza. — A kis lépcsőből azonban egy darabot sem láttunk, viszont arra van esély, hogy varsói part­nerünk emelni akarja még a ha­gyományos termékeinek is az árát... — De még nem tette. És az elektronikai alkatrészek sem let­tek drágábbak a világpiacon. Mi indokolta a Videoton áremelését? — Bennünket nem az elektro­nikai alkatrészek hoztak igen kel­lemetlen helyzetbe, hanem az év eleje óta többször és drasztiku­san megdrágult egyszerűbb anya­gok. A faáru 40 százalékkal kerül többe, mint januárban. Márpedig nagy mennyiségben használunk fel belőle készülékeinkhez. Ha­sonló a helyzet a műanyaggal és a papírral is. A Videoton itthon bizonyára el tudja ismertetni a piaccal az eme­lést Mint mondják, most érik utól a belföldi versenytársnak, az Orionnak az árait. Ám a fehér­vári gyár bővíteni akarja tőkés exportját, s mielőbb gyártani fogják a Thomson márka­nevű li­­cenc-készülékeket Talán csak az nem lesz mindegy, hogy meddig és mennyit lehet „beépíteni” a for­matervezett fadobozokba, a ma­gyar háttéripar drágulásából. — Áraink a nyugati piacon reálisak — mondja Kázsmér Já­nos — pozícióinkat nem befolyá­solják. 1988-ban 30 millió dollár értékben exportálunk televíziókat, szórakoztató elektronikai beren­dezéseket A Thomson termékek­ből például évi 80 ezer eladását tervezzük már az első időszakban. A­­ televíziókat még egy-két éve is öt-hat százalék nyereséggel gyártottuk. Az idén ez 0,3 száza­lékra zsugorodott néhány közpon­ti döntés hatására. Például január elsején termelői árainkat 10 szá­zalékkal csökkentettük. Az anyag- és termelési költségek azonban nem mérséklődtek, sőt, tavasz óta is látványosan emelkedtek. Mi most jóformán csak azt tudjuk megakadályozni, hogy e termék­­csoport nyereségtartalma ne csökkenjen tovább. Drága döntés Úgy tetszik a türelmesség ál­dozata lett a székesfehérvári gyár, hiszen várt az áremeléssel, és alig­hanem rossz lélektani pillanat­ban kapott engedélyt terve meg­valósítására. Akkor, amikor ide­gesebben reagál a lakosság az ilyen intézkedésekre. Ingerülteb­ben, ugyanakkor nyitott szemmel járnak az emberek, s látják: a magánforgalomban nem lebe­csülendő arányban érkezik kül­földi televízió az országba. Egy műszaki bizományi áruházi szak­ember, elektronikához értő mér­nök kérésünkre gondolatban el is helyezi a polcon ezeket a porté­kákat. Föllapozza hozzá a vám­táblázatot, s mondja: mindennel együtt körülbelül 30 ezer forint­ból behozza az utazó a kinti jó közepes, de itthoni mérce szerint tökéletes minőségű televíziót. Ha a család „importálja" külföldi út­ja során a tévét, akkor még ol­csóbb a beszerzés. Tegyük hozzá: nem mai évjáratú, nem a legdi­vatosabb gyártmányt veszi meg ilyenkor a turista. Elvégre a „ré­gieket” olcsóbban kínálják, mint két-három évvel korábban. Hogy miért? A választ a honi tévégyár­­tók — mint a diákok, akik be­biflázták a tankönyvet a vizsgára — fújják hibátlanul. A fehérvári érvek szó szerint azonosak az Orionban hallottakkal, ez utóbbi gyárban Czirinkó József vezér­igazgató megállapításait jegyez­hettük le. — Nyugaton a kereskedelem általában 40—50 százalékos ha­szonkulcsot használva értékesíti a televíziókat, s amikor már kezd kimenni a divatból valamelyik típus, akkor van miből kedvez­ményeket adni. Hol van Magyar­­országon ilyen árstruktúra, s ilyen üzleti gyakorlat? A Videoton áremelésének lát­szólag az Orion a haszonélvezője. Ám kiderült, a Videoton is, az Orion is ugyanabból a tányérból kénytelen enni: nem mehet más háttéripari gyártóhoz, importszál­lítóhoz egyik sem. Nincs például kétféle képcső. De nincs több el­lenállást, kondenzátort vagy integ­rált áramkört gyártó cég hazánk­ban. A szocialista import — a képcsőhöz hasonlóan — ezekből is teljesen bizonytalan. , A közös koszton lévő gyárakban jól tud­ják a szakma nagy tévedé­sét: hiába ágáltak ellene, a magyar képcsőgyártást a hetvenes években mégis megszüntette a kormányzat. A döntés kapcsán a KGST-szakosodást emlegették. Most ismét dönteni kell: legyen-e saját gyártás, vagy fogadjuk el a lengyel, illetve — újabban — a csehszlovák ajánlatot, szálljunk be most ottani fejlesztésekbe dol­lárral, s fizetségképp kapunk majd egyszer a termékeikből. A ha­zai gyártás mellett a Tungsram hozzáértése, vállalkozókedve szól, ellene talán csak az, hogy ma még nem látszik biztonságosnak a nagy sorozatú értékesítés. Védett hiány A képcsőügy egy-két év múlva válik árkérdéssé , a nyomtatott áramköri lapok három legnagyobb hazai gyártója a minap egyszer­re küldte el egyeztetett áremelé­sükről a leveleket a tévégyártók­nak. — Így jár a sor végén álló végtermékgyártó, legyen az az Orion,­vagy a Videoton — kom­mentálja Czirinkó József. — A közvélemény, a lakosság például nem veszi észre, ha a faanyagok, a papír, a műanyagok vagy egyéb alkatrészek beszállítói árat emelnek felénk. Ekkor csak a mi zsebünkbe nyúlnak bele. Az elmúlt időszakban nekünk is fog­lalkozni kellett azzal, hogy ha egy újabb kormányzati döntés hatásá­ra tovább drágul a termelésünk, akkor azt már mi sem tudjuk le­nyelni, kénytelenek leszünk a Vi­deotonhoz hasonlóan mi is to­vább hárítani. A lakosságra. Az Orion árpolitikája is tar­talmaz persze emelésszerű eleme­ket. A régebbi készüléktípusokat nem adják többért, de az újak árának kialakításánál­ — így fo­galmaznak — az azonos paramé­terű import készülékek ára alatt hozzák forgalomba, továbbra is három év garanciával. — Az rendjén van, hogy növe­lik a választékot és versenyre ser­kentik a hazai üzemeket — mond­ja az Orion vezérigazgatója . Ám, ha már kialakított a koráb­bi iparpolitika egy­­ komoly gyár­tóbázist, akkor nem éppen sze­rencsés a túlzott importtal azt gyöngíteni. Itt kéne­ védővámo­kat alkalmazni. Minálunk arra az alkatrészimportra tesznek rá súlyos vámot, amelyik szinte elengedhetetlen a jó minő­ségű és biztonságos hazai gyár­táshoz. Miért nem lehet verseny­helyzetbe hozni a belföldi hát­téripart? S miért lesz mestersége­sen sokkal drágább a nyugati lépcső akkor, amikor egyszerűen a napi termelést veszélyezteti a szocialista partner szállítási pon­tatlansága? Az Orion tehát nem emel árat jelenleg, a Videoton azonban drágábban kínálja egyik-másik­­portékáját. Melyik cselekszik he­lyesen, melyik cég döntését párt­fogolja a kormányzat, pontosab­ban az Országos Árhivatal? — Versenyhelyzetben,­­ annak tudatában, hogy telített a piac, hozta meg áremelési döntését a fehérvári vállalat — érvel Sárkö­zi György főosztályvezető. — Ed­dig képes volt kigazdálkodni a begyűrűződő alapanya­gár-emel­­kedést, most már nincs hozzá tartaléka. A hazai gyártmányú készülékek árai sokáig az impor­tált részegységek összeszerelési értékét fejezték ki, ám azóta a saját fejlesztés, a saját műszaki tartalom alapvetően megnövelte a termékek használati értékét, javította a minőségüket — ezt is jó, ha kifejezik az árak ... ... Ám ezúttal mintha nem a műszaki színvonal változását jut­tatnák kifejezésre az átfestett ár­táblák. Sokkal inkább egy mecha­nizmusnak, az inflációs spirál mű­ködésének jelképe a drágább végtermék. A tévégyár leginkább áldozata a kényszerű döntésé­nek. De valahogy előre sejthet­ték ezt a különös állapotot a szé­kesfehérváriak, mert — talán fi­gyelmeztetőül — a gyár melletti utcának találó nevet adtak. Jobb­ról is, balról is megannyi táblán ez áll: Fiskális utca... Vajon hová vezet? Gergely­­László FELJELENTÉS Dr. K. úr megelégelte. Hosszú ideig tűrte ő is fegyelmezett alattvalóként az élet kisebb-na­­gyobb megpróbáltatásait a kö­zérttől a zsúfolt SZTK-n és a használhatatlan telefonon át az éppen aktuális forintleértékelé­sig, mígnem egyszercsak megelé­gelte. Ki tudja, mi lehetett az oka, hogy éppen egy osztrák im­port alsónemű váltotta ki a végső haragját, ara tény: a Kereskedel­mi Minőségellenőrző Intézet (Kermi) a silány, használhatat­lan, bóvli árusításának megtiltá­sáról szóló közleményére hivat­kozva fogta magát és feljelentést tett a Fővárosi Főügyészségen is­meretlen tettes ellen. A tettes persze csak dr. K. úr számára ismeretlen, hiszen a nyomozó­­ szervek könnyedén megállapíthatnák — lám, olykor haszna is van annak, hogy a kül­kereskedelmet át- és átszövi a bürokrácia —, hogy ki is volt az, aki döntött az elszíneződő, for­máját vesztő, minőséghibás, osz­tályba nem sorolható gatyák megvásárlásáról, s ki az, aki a devizaszűkös időkben ilyesmire pocsékolta az oly kevés kemény valutát. Feljelentésében dr. K. úr vélte, ilyen esetekben a re­form célkitűzéseinek a közvéle­mény előtti érthetetlen megcsú­folásáról van szó, s így a kivizs­gálással példát ke­llene statuálni, hogy az elkövető felelősségre vonásával a nyilvánosság előtt is megnyugtatóan ellenőrizhető le­gyen külkereskedelmünk alkal­massága, felelőssége. Kik, miért és kiknek az érdekében kötnek ilyen üzleteket, kérdezte K. úr az ügyészségnek címzett feljelen­tésében. Dr. K. úr most megtisztelt az­­zal, hogy elküldte nekem az ügy­iratok másolatát, s arra kért, kí­sérjem figyelemmel a további eseményeket. Be kell vallanom, többszöri elolvasás után egyre komorabb gondolatok fogalma­zódtak m­eg bennem. Mert kép­zeljük csak el, ha egy mosásban elszíneződő kisnadrág ekkora in­dulatot képes kiváltani egy ál­lampolgárból, mi lesz ha valaki a formájukat vesztett tervek sor­sáról gondolkodik el? S mi lesz, ha megint más valaki az iparpo­litikát találja minőséghibásnak, ha a beruházásokról vélekedik úgy, hogy azok osztályba nem sorolhatók? Mi lesz ha valaki megkérdezi, hol kell feljelentést tenni elszabott gazdaságpolitikai koncepció árusításában vétkes ismeretlen — vagy éppenséggel nagyon is ismert — tettesek el­len? Hol van az a Társadalmi Minőségellenőrző Intézet (Tármi), amely verdiktet mondhatna be nem tartott ígéretekről, s elren­delhetné azok visszavásárlását, s a vevők kártalanítását? Hová ve­zetne mindez? Teljes mértékben helyeslem tehát, hogy a feljelentés címzettje több mint két hónap eltelte után mindössze arról értesítette dr. K.-t, hogy ügyét illetékesség oká­ból áttették... Kedves dr. K. úr, önnek is be kell látnia, ha példája iskolát te­remt, és minden magyar állam­polgár, aki úgy érzi hogy őt ma­gát, családját, szűkebb vagy tá­­gabb környezetét, az országot sérelem érte, s ez okból az isme­retlen vagy ismert tettes ellen feljelentést tesz, akkor itt semmi másra nem marad papír. Sem. Weyer Béla Magyar Nemzet A Magyar Nemzet megkérdezte: Van-e kenyér az új Ünnep előtti rituáléinkhoz már­­már hozzátartozik a hosszas sor­baállás friss kenyérért. Nem volt ez másként ezúttal sem. Pénteken délután a Fővárosi Tanács ünnepi ügyeletén Kékedi Tibor kereskedelmi főosztályve­zető-helyettestől érdeklődtünk: van-e kenyér az új kenyér ünne­pén? — Információink szerint van. Pénteken összesen ötszáztizenhat tonnát szállítottak a fővárosi üz­letekbe, ennek harminc száza­léka, mintegy száz-százhúsz ton­na előfűtésben, még csütörtökön készült el. De hát érthetően a vevők ezt nem­ szeretik, és sok helyen a frissre vártak. Feszült­ség volt a Sugár környékén, Kőbánya-Újhegyen és dél körül a Déli ABC-nél. Ezeken a helye­ken pótolták a friss szállításból az igényeket. Harminc tonnányit vittek a tartalékból, s még ma­radt tíz tonna. Ezenkívül van kenyér ünnepén? úgynevezett melegüzemi kapaci­tás: ahol már elfogyott volna a kenyér, vagy nem veszik az elő­­sütöttet, oda egészen frisset tud­nak vinni. — Hol van ez a készenlét? — A Fővárosi Sütőipari Válla­lat Prielle Kornélia utcai telep­helyén, de tudomásom szerint másutt is fölkészültek. A Fővárosi Sütőipari Vállalat ügyelőjén Süle Balázs termelési osztályvezetőtől érdeklődtünk: hogyan készültek, föl az ünnep előtti rohamra? — Mi más számokkal dolgo­zunk, mint a Fővárosi Tanács, mert a mi adatainkból le kell vonni azt a mennyiséget, amit a vendéglátóiparnak szállítunk, viszont hozzá kell adni az álta­luk vidékről rendelt kontingenst. Az ünnep előtti egyeztető tárgya­láson 528,9 tonnára kaptunk ren­delést, ehhez még negyven ton­nát szállítottunk pénteken dél­utánig a tartalékból. Befűtöttük a Prielle Kornélia utcai kemencé­iket is, s ha a meglevő tartalék tetemes mennyisége, mondjuk a kétharmada elfogyna, akkor pil­lanatokon belül sütünk. — Mi a helyzet az ünnepeken pékárut eladó vendéglátó he­lyekkel? — Ők is megkapták már a szokásosnál valamivel nagyobb szállítmányt, friss kenyeret, pék­süteményt legközelebb augusztus 21-én sütünk majd. Ebből kap az öt nyitva tartó élelmiszer­áruház. — Nem tart-e attól, hogy hét­főn sok üzletben csütörtöki, pén­teki kenyeret fognak árulni? — Bár ilyesmi megeshet, de kizártnak tartom. Hiszen a bol­tok zöme két napi zárva tartás után nyit ki újra, s ilyenkor már nem lehet eladni öreg árut. Az, hogy az ünnep előtt kiszállított mennyiségből mennyi marad meg, az csak hétfőn, kedden de­rül ki, de föltétlenül szükség van erre a "szelepre" a lakosság biz­tonságos ellátásához. Masvaj­ ­ „Semmi sem­ úgy jó, ahogy van” Kilényi Géza arról, hogy milyen egy modern alkotmány, mi nem kizárólagos burzsoá tulajdon és miért hibás a sandaság feltételezése A magyar alkotmány azt a ké­tes dicsőséget mondhatja magáé­nak, hogy a szocialista országok hatályos alaptörvényei között ő a rangidős. Annak a korszaknak, világ- és hatalomfelfogásnak a szülötte, amely lényege tömören így foglalható össze: „mindent deklarálni — semmit sem garan­tálni”. Új alkotmány megalkotá­sát régóta sürgetik már a közjog szakértői és a demokratikusabb társadalom létrejöttében remény­kedő polgárok egyaránt Hol tart ma az új­ alkotmány előkészítése, s egyáltalán milyen szerepet játszhat egy alkotmány a XX. század végének Magyarországán a társadalom sokak által hangoz­tatott és sokak által halaszthatat­lannak érzett átalakításában? — erről kérdeztem dr. Kilényi Gé­zát az Akadémia államtudomá­nyi kutatások programirodájának vezetőjét. Betöltötte szerepét — Az alkotmány felülvizsgála­ta négy szinten folyik. Kiküldött egy bizottságot a párt Központi Bizottsága a jogi szabályozás poli­tikai összefüggéseinek tanulmá­nyozására. Képviselőkből is ala­kult egy csoport az Országgyűlés megbízásából. Életre hívtak tíz munkabizottságot, amelynek tag­jai résztémaként tekintik át a ha­zai és a nemzetközi irodalmat, és fogalmaznak meg ajánlásokat. Vé­gül született egy tudományos munkabizottság az igazságügy­miniszter elnökletével, amelynek a munkabizottságok vezetői, va­lamint a Legfelsőbb Bíróság el­nöke és a legfőbb ügyész a tag­jai. A­ munkabizottságok­ semmi­féle „ukázt" nem kaptak, teljesen szabadon alakíthatják ki vélemé­nyüket. Három hónap áll rendel­kezésükre, ami azért nem irreális határidő, mert két éve sziszte­matikusan foglalkoznak a tovább­fejlesztés elméleti kérdéseivel, számtalan tanulmány készült már el, s lefordíttatták az európai or­szágok alkotmányait, párttörvé­nyeit. A szolgai másolás nem le­het cél, de feltalálnunk sem kell semmit; az értelmes szabályozási megoldásokat, akárhol is szület­tek, át kell vennünk, ha illesz­kednek a törekvéseinkhez, és al­kalmazhatók a hazai viszonyok­ra. A kodifikációs bizottság a munkabizottságok javaslatai alap­ján egy hónap alatt dolgozza ki a szabályozási koncepciót, amit az" említett két bizottság megvitat A tervek szerint jövő év végére ké­szül el az új alkotmány szövegé­nek tervezete.­­ Az 1949-es alkotmány el­avultságát ma már aligha vitatja bárki is, mégis érdemes szólni azokról a körülményekről, ame­lyek sürgetővé teszik a felülvizs­gálatát. — Nem nyelvbotlás, hogy kö­vetkezetesen új alkotmányról be­szélek. Igaz, még nem született erről politikai állásfoglalás, de kutatóként az a határozott véle­ményem, hogy nem a régi alkot­mány toldozgatására, hanem at­tól szerkezetében, koncepciójá­ban lényegesen kül­önböző alap­törvényre van szükség. Távol áll­jon tőlem, hogy pocskondiázzam a 49-es szöveget, a maga korá­ban megvolt a jelentősége, hiszen megteremtette a szocialista állam­szervezet alapjait Mivel nem vol­tak szabályozási tapasztalataink, a többi szocialista országgal együtt, a sztálini alkotmányt má­soltuk, s tekintettük egyedül üd­vözítő mintának. Ma már tudjuk, hogy nem ez az egyetlen lehetsé­ges és nem is a legjobb szocialis­ta államszervezeti modell. Akkor sajnálatos módon burzsoá Címkét ragasztottak olyan jogintézmé­nyekre, alkotmányos rendezőel­vekre, amelyek korántsem tapad­nak szorosan valamelyik társadal­mi rendszerhez, hanem az embe- I riség egyetemes kultúrkincséhez ■ tartoznak. A törvényesség, az al- l kotmányosság, vagy például a­­ közigazgatási bíróság, az alkot- .. mánybíróság nem a burzsoázia kizárólagos tulajdona, helyük van a szocialista rendszerben is. A 49-es alotmány betöltötte szere­pét. Azóta minden megváltozott: az osztály- és termelési viszo­nyok, a hatalomgyakorlásról val­lott felfogásunk. Ennek tükröződ­nie kell az alkotmányban. — A hatályos alkotmánnyal szemben az egyik fő kifogás, hogy általánosságokat tartalmaz. Mi­lyen kívánalmaknak kell megfe­lelnie véleménye szerint az új al­kotmánynak? * — Nem lebeghet az elvont dek­larációk szintjén, sokkal konkré­tabbnak kell lennie, jogokat és kötelezettségeket kell adnia és garantálnia. Egy példa: a szemé­lyi szabadságról a magyar alkot­mányban egy fél mondat találha­tó. Az olasz alaptörvény több sza­kaszt szentel a személyi szabad­ság védelmének, vagyis nem a végrehajtási szabályok, hanem maga az alkotmány ad az állam­polgárnak közvetlenül érvényesít­hető jogokat. A gyülekezési jog­ról a magyar alkotmány csupán más állampolgári jogokkal együtt emlékezik meg, s törvényi szabá­lyozására más fontos elfoglaltsá­gaink miatt nem jutott idő. A po­litikai berendezkedés olyan volt, hogy a spontán gyűléseknek nem volt létjogosultságuk. A legutób­bi hónapok békés tüntetései iga­zolták, hogy az állampolgárok érettek e jogok gyakorlására, hi­szen az erdélyi vagy a nagymaro­si megmozdulás alkalmával is példás fegyelmezettségről, önura­lomról tettek tanúbizonyságot Az absztrakt deklaráció szintjéről le kell tehát szállnunk a konkrét szabályozás szintjére. Az állam­polgároknak nem jogaik és köte­lességeik ünnepélyes deklarálásá­ra van szükségük, hanem alkot­mányos garantálására. Nesze semmi, fogd meg jól ! Megoszlanak a vélemények arról, mit kell tartalmaznia fel­tétlenül egy alkotmánynak és mi kerülhet törvényekbe.­­ A mai alkotmányra az jel­lemző, hogy sok minden hiányzik belőle, ami egy civilizált ország alkotmányából nem hiányozhat. Az ártatlanság vélelme például alapvető jelentőségű elv; a jog­rendszerünkből nem hiányzik, de az alkotmányból igen. De említ­hetem a jogszabályok visszame­nőleges hatályba léptetésének ti­lalmát, amelynek megsértése ná­lunk a legutóbbi időkig rendsze­resen megesett Civilizált ország­ban ez elképzelhetetlen. Damok­lész kardjaként nem lebeghet a polgárok feje felett az a lehetőség, hogy egy ma törvényes magatar­tást holnap jogellenesnek nyilvá­nítanak, s ezért visszamenőleg hátrány éri őket A másik jellem­zője a mi alkotmányunknak, amit már említettem, hogy egy sor alapkérdést „nesze semmi, fogd meg jól" alapon tartalmaz. Nem feneketlen zsák az alkotmány, de lényeges dolgok nem maradhat­nak ki belőle. Deklarálja például a magánlakás sérthetetlenségét miközben egy tanácsi tisztviselő minden külön határozat nélkül jogosult belépni a nap bármely szakában a polgár nyaralójába, ellenőrizni, nem adta-e bérbe va­lakinek. A rendőr is megteheti, hogy az igazolványát felmutatva ellenőrzi, azok laknak-e egy la­kásban, akik oda be vannak je­lentve. Ha ez a magánlakás sért­hetetlenségének biztosítása, akkor ez egy­­fabatkát sem ér. Ha van alkotmánybíróság, ilyesmi nem fordulhat elő.­­ Az alkotmány megalkotása jó esetben is másfél-két év múl­va várható. Közben egy sor alkot­mányos jelentőségű kérdésről tör­vény készül. Nem lehetett volna a sorrendet felcserélni? Így az a veszély fenyeget, hogy a pillanat­nyi politikai erőviszonyokat, fel­fogást rögzíti a megalkotandó tör­vény, amely nem egyezik majd az alkotmány szellemével. Vagyis úgy járhatunk, mint a sajtótör­vénnyel, amely bevallottan az ad­digi gyakorlatot akarta törvényi formába önteni, ezért megszüle­tése után azonnal felvetődött egy másik törvény megalkotásának szükségessége.­­ Ezekkel a törvényekkel nem lehet tovább várni. A jogalkotás­ról szólót is idesorolom már, a so­ron levők közül pedig említhetem az egyesülési és gyülekezési jog, a lelkiismereti szabadság, a nem­zetiségi viszonyok vagy a népsza­vazás szabályozását, a választó­­jogi törvény reformját, a közigaz­gatási és alkotmánybíróság felál­lítását. Legfontosabb rendelkezé­seiknek azonban bele kell majd kerülniük az új alkotmányba. Alapvető szemléleti változásra van szükség abban, hogyan vi­szonyulunk bizonyos alapvető ál­lampolgári jogokhoz. Évtizedeken át minden alulról jövő kezdemé­nyezést gyanakvással fogadtunk, sandaságot véltünk benne felfe­dezni. El kell felejtenünk a san­daság feltételezését és természe­tesnek kell tekintenünk, hogy az alulról jövő kezdeményezéseknek tág teret adunk. Veszélyes kompromisszumok — A gyülekezési törvényterve­zet ugyanakkor tartalmaz olyan általános klauzulákat, amelyeket ön is kifogásolt a 49-es alkotmány kapcsán. Ezeket, ahogy ön is mondta, a mindenkori hatalom úgy értelmezheti, ahogy akarja. — Harci kérdés, hogy mit tar­talmaznak ezek a törvények. Azok, akik félnek, akik a sandaságot vé­lelmezik, nem álltak félre. Meg kell harcolni azért, hogy az em­lített két szabadságjogot szabá­lyozó törvénybe olyan rendelkezé­sek kerüljenek, amelyek össz­hangban állnak a tervezett alkot­mánnyal. Veszélyes volna olyan kompromisszumos jogszabályokat hozni, amelyeket másfél év múlva módosítani kellene. J­ön a vezetője a tíz munka­­bizottság közül az országgyűlés­sel, Elnöki Tanáccsal, alkotmány­bírósággal foglalkozónak. Monda­na néhány példát arra, hogyan is képzelik el az államszervezet át­alakítását? — Az országgyűlés hosszú időn keresztül önmaga karikatúrája volt El kell foglalnia a helyét az államszervezet csúcsán. Ma az al­kotmány minimum két ülés meg­tartását írja elő. Vannak nyuga­ti országok is, ahol két ülésszak van egy évben, csakhogy ott egy ülésszak négy-öt hónapig is eltart Legalább négyre fel kell emelni az ülésszakok számát időtartamu­kat pedig nyitva hagyni, tartsa­nak addig, amíg a teendők indo­kolják. Az Elnöki Tanács helyet­tesítő jogkörének korlátozásával várhatóan jóval több törvény ke­rül a parlament elé, ezért meg kell vizsgálni a képviselők bizo­nyos részének függetlensését az országgyűlési ciklus idejére. Mű­ködőképes parlamentre van szük­ség, amelyik a kormányzati tevé­kenység tartalmának meghatáro­zásában és ellenőrzésében érdemi szerepet játszik. Hovatovább a szocialista országok közül is egye­dül állunk azzal, hogy nincs sza­bályozva a bizalmi indítvány kér­dése. Úgy foglalhatom össze a lé­nyeget: nem minden rossz, ami van, de semmi sem úgy jó, ahogy van. Az időtálló értékeket meg kell őrizni, de az alkotmánynak akármelyik államszervezeti egy­ségre vonatkozó fejezetét nézem, kisebb-nagyobb mértékben mind­egyik változtatásra szorul. Javorniczky István

Next