Magyar Nemzet, 1992. október (55. évfolyam, 232-257. szám)

1992-10-15 / 244. szám

CSÜTÖRTÖK, 1992. október 15. Kultúra Új pedagógiai utakon A csokióvoda titka Budapesten, a XIV. kerület lakó­teleprengetegében bolyongva a Tipe­gő utcai óvodát kerestem. Tudakozó­dásomra bizonytalan útba igazításo­kat kaptam: Melyik óvodát keresi, kérem? A zöldet, a sárgát vagy a barnát, a „csokióvodát" ?. A kérdés zavarba hozott: az óvoda színét nem tudtam megmondani, a környékbeli lakosok pedig a Tipegő utcát nem is­merték. Hiszen az utcák errefelé tel­jesen egyformák, ugyan ki bajmolód­­na azzal, hogy nevüket megjegyez­ze... Végül is megtaláltam, amit ke­restem - mint kiderült, a „csokióvo­dát". Amit szemmel láthatóan keve­sen tudnak a helybéliek közül, az a csokiovi titka: olyan képzési-nevelé­si rendszer indult meg barna színű falai között, amelyre nincsen példa másutt az országban. Lili Jánosné, az óvoda vezetője erről az új formá­ról tájékoztatott. - Szívfacsaró a zokogó gyermek látványa: hull a könnyük, amikor bölcsödébe adják őket, pityeregnek, amikor elkísérik őket az oviba, s ré­mülten állnak kis elsősként nyolc­száz gyerek között az általános isko­la udvarán. Ezt az­ átmenetet szeret­nénk feloldani olyan intézmény lét­rehozásával, amelyben kettőtől nyolc éves korig vehetnek részt a gyerme­kek. Az iskoláskor elérésétől a máso­dik osztály befejezéséig az épületen belül kialakított részlegben tanulhat­nak. Idén ősszel indult az első volt ovisokból szervezett osztály, és beilleszkedési gondjaik egyáltalán nem voltak, sőt! Kicsit vissza is kel­lett fogni a gyerekeket. Milyen kapcsolatban állnak az is­kolával? - Az átalakított óvodai foglal­koztató kihelyezett iskolai osztály­ként működik, igazgatását az Ond vezér park 5. szám alatti iskola látja el. A gyermekeket az iskola veszi fel saját állományába, a szakmai el­lenőrzés rendszere és a teljesítmé­nyek értékelése azonos az anyaisko­la épületébez,­fűtőködő osztályoké­­val. A tanterem és a napközis terem valamennyi eszközét és berendezé­sét az iskola biztosítja. A bölcsödé­vel közös épületben működünk: százötven óvodáskorú gyermekre harmadannyi hely jut csak, mint a száz bölcsödésre... Ha nem sikerül valahogy újabb helyiségekhez jut­nunk, jövőre harminc évissal keve­sebbet tudunk felvenni. Mivel a cse­csemőosztályt hosszú évekig lezárták, ezt a részt sikerült megsze­reznünk. Az átalakítások után most külön részleget kaptak a kisiskolá­sok, ehhez tartozik öltöző és konyha is, amelyben ma még iroda is működik. A tavalyi dadusuk is itt van a kisiskolásokkal, segít az önö­zésben, játszik velük - fő, hogy je­len van közöttük. Huszonnégyen vannak az elsősök, és amikor csak akarnak, átszaladnak hozzánk az óvodába, hogy megmutassák a csil­lagjaikat, amiket az órákon össze­gyűjtöttek. Az elsősök a nagycso­portosokkal együtt mennek színház­ba, szüretelni, tavasszal falvakat lá­togatni, hogy minél több élményt szerezzenek. Közben a nagycsopor­tosok megbarátkoznak az iskola­formával, és a tanítónő sem lesz ide­gen a számukra. Eddig az óvoda és az iskola közötti együttműködés azt jelentette, hogy az óvónők beültek az iskolákba, és a tanítónők tanul­mányozták az óvónők munkáját. Mostantól fogva a nyitott idősza­kokban ha akarnak, az ovisok is el­mehetnek, és ott ülhetnek egy kicsit az órán, ameddig nem zavarnak. Oktatási módszerük miben különbözik más intézményekben alkalmazottaktól? - A mindenkire egységesen ér­vényes tanrendet szeretnénk a mi sajátos viszonyaink között megvaló­sítani. Célunk, hogy a tanítónő is­merje meg az óvoda szabályrendsze­rét, építsen erre, és ezt emelje maga­sabb szintre, így a gyerekeket végig­kísérnék mindazok a rajzok, festmé­nyek, amelyeket még ovis korukban készítettek, mindaddig, amíg nem kerülnek helyükre egy fokkal ügye­sebben készített kis munkáik. Az óvodában megtanult és következete­sen végigvitt egészséges életmódra,­­rizigiéniára és kulturált viselkedésre nevelés sem szűnik meg egy csapás­ra. Tulajdonképpen ez minden vá­gyam, akár zenei nevelésről, akár matematikai vagy bármi másról le­gyen szó, az óvodában szerzett tapasztalatok, eredmények ne halvá­nyuljanak el, amint ez gyakran elő­fordul az iskolákban. Az egységesí­tett iskolarendszer azt eredményez­te, hogy szinte megszűnt a különb­ség az iskolák rendje közt. Kevés az olyan tanítónő, aki nem csupán az eredményre figyel, hanem az is fon­tos számára, hogy a gyerek tiszta kézzel írjon, zenét és mesét is hall­jon. A különféle új - Zsolnai, Tolnai, Waldorf, Rogers... - oktatási módsze­rek közül hatott-e valamelyik az önök elméletére? - Ezeket többnyire magánintéz­ményekben vezették be, úgy gon­dolom, hogy kell annak a rétegnek is óvodát és iskolát biztosítani, akik nem tudják a magániskolákat,­­óvo­dákat megfizetni. Ez a másság sze­rintem nem jelenthet igénytelen­séget. Említette az ének-zenei és a mate­matikai nevelést Hallhatnánk ezekről bővebben is? -1971 óta zeneileg kiemelt óvo­dának minősítették intézményünket. A zenei nevelést már az óvodában szaktanárnő biztosítja, az iskolában ő veszi majd át a szolfézsórákat. Az általános iskolákban többnyire heti egy énekóra van, nálunk kicsit több lesz. Az új matematikát kísérleti szinten először az óvodákban vezet­ték be Magyarországon. A matema­tikát természetesen az érzékelés szintjén tanítjuk, amire később az iskolában építeni lehet. Játékos szá­mítástechnikai alapozással is foglal­kozunk az oviban; ez ismerkedést jelent a számítógéppel. A Sound Baster nevű zenés program segítsé­gével kedves játékokat játszhatnak Ez a beszélő program mindig ad visszajelzéseket arról, hogyan ol­dotta meg a gyerek a feladatot. Ősz­től indultak az első kétnyelvű óvo­dáscsoportjaink, angol és német nyelven. Hangsúlyozni szeretném, hogy ezt ez egységes nevelési rendszert én egyetlen házra képzeltem­ érvényes-­­ nek, és nem többre. A mindenkire ér­vényes egységes tantervi utasítást szeretném „testre szabottan” megva­lósítani, hogy a gyerekek szabadon, de fegyelmezetten fejlődjenek. László Dóra Biztos sikerre számítottak a for­galmazók, amikor megvették a Ti­nidémon című francia filmet, hiszen csak a fővárosban nyolc mozi vetíti. Zenés bűnügyi filmvígjátéknak ne­vezhetjük, leszögezve, hogy a há­rom műfaji összetevőből a zene a legéletrevalóbb. Olyan neves elő­adók számai hangzanak fel, mint a Scorpions, Texas, Status Quo, Billy Falcon. A slágereknek semmi köze a filmhez, azon kívül, hogy a rende­ző szerint ilyen számokat szeretnek a fiatalok. Hogy megszólaljon egy­­egy dal, Hervé Palud rendező - ere­deti dramaturgiai ötlettel - beteteti a főhőssel a magnóba a kazettát. A A HÉT FILMJEI Tinidémon film bűnügyi része tökéletesen ér­dektelen, a humorról csupán annyit, hogy a legeredetibb poén az lehetett - mert ekkor hangzott fel a nézőté­ren enyhe nevetés -, amikor egy kö­zépkorú portugál hölgy megtudja, hogy unokaöccsét megölték, mire latin temperamentummal kiabálni kezd, sőt a tévét is kidobja az ab­lakon. A címszerepet Ma­iwenn játssza. A rendező segítségével árnyalt ké­pet ad napjaink tizenéveseiről. Az ifjú hölgy rendszeresen fel tudja fúj­ni a rágógumit, mániákusan lop, a határon gyémántot csempész át, va­lamint ha nagyon elkeseredett, el­szív egy füves cigarettát. Mindezt azért teszi - tudjuk meg a nagypapa közléséből -, mert még ifjabb korá­ban nem kapott elég szeretetet. De talán mást sem, aminek viszont ide­jében kellett volna elcsattannia... Mindehhez Johnny Hallyday asz­­szisztál, mint volt rendőr, akinek unottságánál csupán a nézőé na­gyobb. Az ember szomorúan gondol arra, hogy a francia populáris film harminc évvel ezelőtt olyan kiváló műveket tudott felmutatni, mint a Cartouche, a Riói kaland, Philipe de Broca révén messze megelőzve a még diafilm korszakában levő Hollywoodot. Isten veled, király Azután Hollywood észbe kapott. Válságából a szinte tinédzserkorú rendezők rántották ki: a tüneményes tehetségű Spielberg, a fantasztikus filmet humanizáló és mesévé oldó Lucas és társai. Közülük nálunk John Milius a legkevésbé ismert, műfajteremtő filmjének, a Conan, a barbárnak előbb láthattuk rossz utánzatait, mint az eredetit. Most bemutatott munkája, az Isten veled, király unalmas film. Csakhogy az unalomnak is különböző változatai vannak. Míg a francia film képileg és dramaturgiai szempontból, a szí­nészi játékot tekintve érdektelen, Milius filmjére egyfajta arisztokra­tikus, konzervatív unalom ül. Az operatőr (Dean Semler) mindent tud, amit bizonyos költségvetés fe­lett illik tudni a filmről; ha humorról van szó, az nem verbális, hanem ké­pi jellegű, a zene észrevehetetlenül funkcionális. A történetnek van ele­je, közepe és vége, betartva a legré­gebbi esztétikák egyik legfontosabb követelményét. A történet Borneo szigetén játszódik, Isten szabadtéri templomában, az áhított természe­tesség világában. Ebbe az idilli kör­nyezetbe dobnak le a szövetségesek a második világháború idején egy angol tisztet, hogy rábírja a benn­szülötteket a japánok elleni harcra. A dzsungel ura az őslakosok válasz­tása alapján egy korábbi dezertőr (Nick Nolta), aki kibékítette a tör­zseket, és az emberség világát hozta létre a szigeten. Most olyan körül­ményt teremtenek számára, hogy kénytelen újra bekapcsolódni a harcba, de a háború után, a győzte­sek jóvoltából felelnie kell a dezer­tálásért. Egy hajótörés során az an­gol tiszt szabadon engedi a fogoly királyt, így az visszatérhet a termé­szet világába. Sok mindenen ironizálhatnánk a film kapcsán, a természet európai szemmel giccsbe forduló szépségén, furcsa, egzotikus színein, amelyeket oly hatásosan közvetít az operatőr, a főhős ragaszkodásán bennszülött fe­leségéhez és gyermekeihez, mert a kritikusnak illene tudnia, hogy ku­tya, gyermek... szóval ez mind ha­­tásvadász elem. Persze hogy tudja, de nem zavarja. Mikius filmje semmi újat nem mond a háborúról, de nem árt néha alapvető dolgokat megismé­telni. Például azt, hogy az ember nem teremthet szigetet magának a világ ellenében, hogy a világpoliti­kai szükségszerűségből tett lépések - ha hiányzik mögülük az erkölcsi alap - önmaguk ellentétébe válthat­nak át, hogy a győztesek erkölcsi fö­lénye éppen a győzelem pillanatában válik kétségessé... Milius, az egykori fenegyerek, konzervatív rendező. Minden akció­­filmbetét ellenére lassan hömpölygő, humánus üzenetű, filmet készített. Ez se kevés. Szabolcs Imre Magaz­mt 11 A két pozsonyi küldött nem ment el Párizsba Az Európai Közösség tanácskozása A Nagy Európa Párizsban címmel kedden és szerdán száz vezető európai értelmiségi kétnapos tanácskozásra ült össze a francia fővárosban. Jacques Lang miniszter megnyitójában emlé­keztetett az összeurópai kulturális együttműködés néhány francia kezde­ményezésére, így az évente mindig más közép-európai országban meg­rendezett Tocqueville-konferenciákra. Az első kerekasztal-beszélgetés témája az európai kulturális identitás volt. A vitavezető Jacques Julliard történész azt emelte ki, hogy a közép­kor, a felvilágosodás kora, valamint a XX. század elejének felvirágzása után immár negyedszer adódik lehetőség az egyetemes európai kultúra megte­remtésére, ehhez azonban az kell, hogy kölcsönösen felfedezzük egy­mást. Ez a felfedezés azonban nem le­het egyirányú, s nem vezethet a kis né­pek kultúráinak elszegényedéséhez - hangsúlyozta nem kevés aggodalom­mal Georgiosz Himonasz görög író, s Blaga Dimitrova költőnő, Bulgária alelnöke. Gvozden Flego zágrábi filozófus megrendítő beszédben hívta fel a figyelmet arra, hogy minden kultúra alapfeltétele a béke, s amit ma láthatunk, az két Eu­rópa kialakulása: az egyik a békéé és az életé, a másik háborúé és halálé. Ehhez a gondolathoz csatlakozott a szlovén drámaíró, Drago Jancar, aki mindenekelőtt szerénységre intette a hirtelen nagyot akarókat. ,Az értelmiségre akkor van szük­ség, ha baj van - szólalt meg a len­gyel történész-politikus Adam Mich­­nik -, mert a gyűlölet erősödik. Eb­ben a helyzetben az egyetlen lehető­ség, hogy az értelmiség az igazság és a szabadság szószólójává váljon.” Claude Hagege nyelvész, Fejtő Ferenc és a szerb Ivan Gyurics törté­nész hozzászólásából egyértelművé vált: a délszláv válsággal a herderi teória, miszerint a nyelv egysége az egyetértés záloga, végleg hamisnak bi­zonyult A kultúrák közeledtének felté­tele csakis a gazdagító többnyelvűség lehet. Mi ebben az oktatás szerepe? Alain Touraine szociológus szerint új típusú nemzet­közi egyetemeket kell létesíteni. A spanyol Jose Vittal Benetto más véle­ményen van: nem új egyetemekre van szükség, hanem a meglévőket kell tömegintézményekből újra elitképző központokká alakítani. Az európaisá­got biztosítandó pedig kötelezővé kell tenni mindenütt tíz százalék külföldi diák jelenlétét, s a diplomát legalább három nyelv ismeretéhez kötni. Az európai örökségről szólva a vi­ta szinte kizárólagosan a műemlék- és városvédelemre korlátozódott. A „to­­talitáriánus kulturális örökség” méltat­lan kezelése felett siránkozó francia szakértőt a román Andrei Plesu némi iróniával megnyugtatta: ha másutt nem, Bukarestben unokái is láthatják majd az annyira féltett örökség egy da­rabját, a Ceaucescu-palotát, ugyanis fizikailag lehetetlen elbontani. Sajná­latos, hogy a két pozsonyi meghívott nem jött el Párizsba. Akkor talán hall­hattunk volna mindannyiunk közös európai örökségéről, a Dunáról is... A filmművészetről szóló szerdai viták egyöntetűen hangsúlyozták: nem szabad a mozit veszni hagyni Eu­rópában. Ahhoz, hogy Közép- és Ke­let-Európában továbbra is a régi ener­giával közvetítsék, mivé is alakulnak társadalmaink, a rendezőknek az ed­digi méltósággal kell viselkedniük, s nem válhatnak a pénzcsinálók rab­szolgáivá - fejtette ki Gazdag Gyula. Mészáros Márta arról szólt, hogy a politikai harcokban őrlődő Magyar Televíziónak jelenleg se pénze, se ötletei nincsenek. Melina Merkuri két javaslattal fordult a részt­vevőkhöz: minden európai főváros tartson fenn egy, kizárólag európai fil­meket vetítő mozitermet, s készüljön az európai filmművészet remekeiből önállóan is élvezhető montázsfilm. Egybehangzóan javasolták, hogy a változatosságot megőrizendő, ne an­golul, hanem nemzeti nyelvükön ké­szüljenek a filmek. A televízióval kapcsolatban a BBC, a francia ARTE s a német ZDF igazgatója egyaránt azt hangsúlyozta, az előttünk álló újabb technikai forradalom mit sem változ­tat a lényegen: csak eredeti, önmagu­kat tükröző televíziózással érhető el, hogy az valóban a megismerés eszkö­ze legyen. Az Európa Tanács művelő­dési minisztereinek - köztük András­­falvy Bertalannak - lapzárta után szá­molnak be az elhangzott vitákról. A megfogalmazott aggodalmak és re­mények mellett feltehetőleg a konkrét javaslatok is meghallgatásra találnak, és bebizonyosodik, hogy Európa nemcsak az Airbus-repülőgép avagy az Ariane-rakéta megkonstruálására képes. Mert jelenleg az Európai Kö­zösség költségvetéséből kevesebb mint egy százalékot fordít a kultúrára. Mátyássy Miklós Párizs Diákmozgalmak a megszállás előtt 1944 október. A Magyar Ellenállók és Antifasiszták Szövetsége történelmi emlékülésének résztvevői tegnap felidézték a felsőoktatásban tanuló ifjúság független, sza­bad, demokratikus Magyarország megteremtésére irányu­ló, az 1944 október 15-i kiugrási kísérletet megelőző tö­rekvéseit. A fiatal értelmiségiek egykori vezetői közül Fitos Vilmos történész tárgyilagos hangú előadásban, Györffy Sándor történész pedig naplójegyzetei alapján elevenítette fel a hajdan történteket. Sokszínűség jellemezte a harmincas évekbeli diák­­mozgalmakat: egymás mellett létezett a parasztfőisko­lások Bolyai Kollégiuma, majd az ebből alakult Győrffy Kollégium által képviselt baloldalibb irányzat a különfé­le felekezeti ifjúsági szervezetekkel, a népi irodalom eszmeköréhez kapcsolódó, a Turul Szövetségből létre­jött Diákegység mozgalommal. Az egykori szervezők értékelése szerint a történelem túllépett az „egyletes­­din”, a korszak rengeteg tennivalót kínált az ifjú értelmi­ségieknek. Az 1944-es hódmezővásárhelyi találkozó ha­tározatai már az összefogást vetítették elő. A demokrati­kus fordulat az egyetemi és főiskolai ifjúság szervezetei­ben a Magyar Diákok Szabadságfrontja megalakulásá­val következett be. Az egyetemisták között létrejött nemzeti egység azonban nem valósult meg a nagypoliti­ka szintjén. A demokratikus nemzeti összefogás késett, sőt, elkésett, és a fasizmus térnyerését semmi sem állít­hatta meg. 1944. október 15-től új fejezet kezdődött az egyetemi és főiskolai ifjúság szerveződésében, az ellen­állás korszaka. LD. Hungaccord• Zenei vásár Budapesten November 11-15. között rende­zik meg Budapesten az első magyar­­országi nemzetközi zenei szakkiállí­tást és vásárt a Semmelweis Orvostu­dományi Egyetem dísztermében - tá­jékoztatta szerdán a sajtó képviselőit Mészáros József vásárigazgató, a Kulturális Külkereskedelmi Vállalat vezetője, Gallay Attila zeneszerző és Soltész Rezső táncdalénekes. A vál­lalkozás igencsak figyelemre méltó, hiszen a nagy zenei kiállítások térké­pén eddig fehér folt volt a közép- és kelet-európai régió. Másrészt a vilá­gon nagy megbecsülésnek örvendő magyar zenei kultúra méltó hátteret biztosíthat a rendezvénynek, amely képet adhat a magyar zeneműkiadás jelenlegi színvonaláról, és megis­mertetheti a hazai közönséget nem­zetközi kiadványokkal. A kiállításon hanghordozók ki­vételével mindent: könyveket, kot­tákat, akkusztikus és elektronikus hangszereket, a legmodernebb szá­mítógépes kottaszerkesztő, zenei tervezőrendszereket, stúdióberende­zéseket, hangosító és világítástech­nikai felszereléseket láthatnak az ér­deklődők. Közel harminc neves hangszerkészítő, kiadó, forgalmazó vagy gyártó cég mutatja be terméke­it, köztük a londoni Boosey and Hawkes, a holland Broekmans and Van Poppel, az osztrák Dobsinger és Universal, a milánói Ricordi és ter­mészetesen sok hazai kiadó. A be­mutatott kiadványok és hangszerek nagy része forintért is megvásárol­ható lesz. A vásár különlegessége, hogy a többi nemzetközi kiállítástól eltérően Budapesten hangversenyekkel is kedveskednek a látogatóknak. 13-án dzsesszkoncert várja a közönséget Deseő Csaba vezetésével, 14-én a Dobsinger cég kezdeményezésére az ausztriában élő Erőd Iván és Takács Jenő zeneszerzők műveiből tartanak előadóestet. A hollandiai Arkadia En­semble kortárs holland zeneszerzők darabjait mutatja be. Vasárnap fiatal pop-rock együttesek tartanak hang­szerbemutatót. A vásár naponta tíztől tizennyolc óráig, pénteken és szom­baton este nyolcig várja a látogatókat (devich) A megosztott világ A megosztott világ címmel jelent meg Fischer Ferencnek, a Janus Pannonius Tudományegyetem taná­rának a könyve, A kelet-nyugat, észak-dél nemzetközi kapcsolatok fő vonásai (1945-1989) alcímmel az IKVA Kiadó gondozásában. Nem el­sősorban eseménytörténetet, hanem ok-okozati összefüggéseket megvilá­gító rendszerezésről van szó, amely a kapcsolatok történetének ábrázolását a kelet-nyugat, észak-dél szempont­ból vizsgálja. Nem tankönyv A meg­osztott világ, hanem elsősorban álta­lános és középiskolai tanárok részére készült segédanyag, amelyet egy­aránt haszonnal forgathatnak az egyetemi hallgatók és a történelem iránt érdeklődők. A tíz szakaszra osztott munka egyes fejezetei nem azonosíthatóak a tanmenetben meg­határozott leckék anyagával: közülük bármelyiket elhagyhatja vagy akár részletesebben is bemutathatja a könyvet felhasználó történelemtanár. A háromezres példányszámban kiadott könyv a terjesztőhálózat ér­dektelensége miatt nem kerül nyilvá­nos forgalomba. A könyvet illusztrá­ló száznyolcvankét fekete-fehér ábra (térkép, grafikon, táblázat) többsége eddig kevéssé volt hozzáférhető a történelemtanárok számára. A ha­sonló tárgyú tanulmányoknál bőveb­ben tárgyalja a könyv a geostratégiai és katonai kérdéseket, a globális összefüggéseket. Szigeti László, az IKVA Kiadó igazgatója beszámolt arról, hogy de­cember elejére megjelentetik a kö­zépiskolák negyedik osztályának szánt történelemkönyv második ré­szét, amely 1989-ig követi a történe­lem alakulását. (R am­a)

Next