Magyar Nemzet, 1993. március (56. évfolyam, 50-75. szám)

1993-03-13 / 61. szám

20 Ma®ar Nemzet Ú­tközben megvolt a temetés, és a sírt elbo­rították a koszorúk. Legfelül a felesé­ge, rajta az üzenet: „Nem feledlek!" Ám a koszorúk tömkelegében egy másik is meglapult. A barátnőé. Azon is ott díszlett az üzenet: „Nem feled­lek!" És a nevek mindkettőn, termé­szetesen. Már most ki mond igazat? Eldöntheti ezt valaki is? Vetélkedés A feleség tisztelte az urát. Dicsér­te eszét, tudását, és jólesőn vette tu­domásul, hogy egész életében megke­reste a mindennapit. Azt sem feledte persze, hogy nem volt hűséges, de be­lenyugodott. Tudott a dologról, és azzal vigasztalta magát, hogy mégis­csak megmaradt mellette. Amikor a temetésnek vége volt, végigsimította a koszorú szalagját, és szeme rásik­­lott a feliratra: „Nem feledlek!" Megnyugodott. A barátnő nem volt ott a végső búcsúnál. Nemcsak azért, hogy elkerülje a kínos találkozást. Nem volt hozzá ereje. Nagyon szeret­te a férfit. A koszorút küldte maga he­lyett. De másnap, amikor már csend uralta a sírkertet, elzarándokolt a hanthoz. És megdöbbenéssel látta, hogy koszorúja a virágözön alján la­pul. A felesége viszont fent trónol a csúcson. Kicserélte őket. Nem tudni, a feleség megértett-e valamit, vagy csak a véletlen műve volt, de har­madnapon ő is megjelent a sírnál. Düh, sírógörcs, gyors koszorúcsere, így ment ez egy ideig, mígnem a ba­rátnő véget vetett a vetélkedésnek. Egy nap ollóval jelent meg a temető­ben és lenyisszantotta a koszorúk szalagjait. Most hát békésen pihen a síron a két koszorú. Senki sem tud­hatja többé, ki küldte őket, kiről szóló üzenetek. Karrier Barátunk világéletében kárpitos volt. Nem rossz mesterség, ha van elég megrendelő. Volt is egy ideig. Aztán bekövetkezett a krach. Senki­nek sem kellett többé a kisvárosban új kanapé, fotel, szaladtak inkább Pestre, és megvették az áruházban. No, meg az is közrejátszott, hogy­ el­fogyott az emberek pénze, a szegény­ség tört rá a városra. Barátunk is gondolkodott, mihez kezdjen. Pestre költözni? Ezt az ötletet elvetette, mert ódzkodott a nagyvárostól. „Külföldre is mehetnénk" - mondta a felesége. „Pont rám várnak!" -fe­lelte gúnyosan a kárpitosmester. Ek­kor történt valami. Egyszer csak megváltozott a világ. Eltűnt a régi rendszer, és új emberek tűntek föl a kisvárosban is. Egyik-másik olyan nagyhangú volt, hogy az emberek fölkapták a fejüket. Barátunk is fi­gyelni kezdte őket. De hiszen erre én is képes vagyok, gondolta, és csele­kedett. Az eladdig csöndes kárpitos megváltozott. Minden fórumon han­goztatta, hogy mi a véleménye erről meg arról. Ócsárolta a városháza régi urait, és bírálta az újakat is. Az emberek hallgattak rá és dicsérték. „Ki hitte volna, hogy ez a kárpitos ilyen jó szemű és bátor ember?" Szó ami szó, barátunk is csodálkozott, milyen tehetség lakozik benne. Fele­sége nagyon büszke volt rá. És meg­táltosodott férje egyre népszerűbb lett. Minden alkalmat megragadott, hogy felfigyeljenek rá. Barátunk most új rohamra készül. Jönnek majd a választások, s az ilyen tettre kész emberre nagy szükség van. Mindenki biztosra veszi, hogy kárpi­tosunk ott lesz majd a képviselőjelöl­tek listáján. Ki más, ha ő nem? Több párt is udvarol neki. Barátunk még válogat. Mérlegel, meg kell gondolni az ilyesmit alaposan. Majd meglát­juk, szokta volt mondogatni. Bará­tunk tehát megtalálta igazi helyét az életben. Politikus lett. Jackie Dallas romantikus, de eléggé együgyű története, köztudomású, na­gyon népszerű. A mese, amely a texa­si gazdagok világába röpíti a nézőt, kis időre elandalít. Micsoda gazdag­ság, gondolja a televízió előtt ülő, ha én is így élhetnék. Aztán kárörömmel szemléli, hogy ott is mennyi a baj. Nincs egy örömteli napjuk. A testvé­rek egymást marják, és a konkuren­cia csak azt lesi, mikor haraphatja át a torkukat. Egyszóval nem fenékig tejfel az életük. A héten Friderikusz Sándor meg a féltucatnyi szponzor jóvoltából megjelent a show-játék­­ban a Jackie szerepét alakító neves amerikai színész is. Kissé megörege­dett, megőszült, meghízott, remek fogsorát sem villogtatta úgy, ahogy nézői, „gyűlölői" megszokták. Ado­­mázott, életéről beszélt, szerény volt. Egy másik Jackie volt, nem a meg­szokott. És amikor elköszönt, a néző­téri publikum vastapssal és felállás­sal búcsúzott tőle. Nem emlékszem a közelmúltból, hogy kapott-e hasonló üdvözlést bármelyik politikus is. E tapsban mindenekelőtt a Dallas nép­szerűsége bújt meg, és ez bizony nem valami nagy dicsőség, már ami a né­zők értékítéletét illeti. De talán az is közrejátszott a sikerben, hogy a film­színész nem pózolt, nem Jackie-t ad­ta, hanem önmagát. Leszállt a trón­ról, egész magatartásában olyannak tetszett, mint bárki. Hiszen ez nem gazdag olajmágnás, tűnődhetett a néző, ha nem is olyan csóró, mint én, de hasonlít rám. Mese Nagymama egy idő óta Pesten él. Eladták a falusi házat, és ő felköl­tözött a lányához. Főz, takarít, a kisunokát pátyolgatja. Esténként mesét mond neki. A mese tulajdon­képpen nagymamával vonult be a családba, azelőtt Pistike nem ismer­te. Nagymama pedig bőven él a lehe­tőséggel, van neki miről beszélnie. Mert nem is mesét mond ő, az életé­ről regél a kicsinek. Nagyapáról, aki együtt kelt a nappal. A két pejcsikó­ról meg Rózsiról, a tehénről, amely mindig felbődült, amikor nagymama megjelent az istállóajtóban. Peti mégis szájlátva hallgatja nagyi tör­téneteit. És elhatározza, ha felnő, fa­lun fog élni. Lassan elalszik. Lovak­ról álmodik. Pejcsikó hátán lovagol a pusztán. Háló Ez a levél háló a balekok számá­ra. Hátha beleesnek. Csak úgy csö­pög a jóindulattól. Hogy egyetlen célja: a gondban őrlődőkkel törőd­ni. Mindössze pár­ száz forintot kell áldozni, és máris tízmillió üti a sze­rencsés ember markát. Pontos szisztéma áll a biztosan nyerők ren­delkezésére. Egy listán szereplő névsor élén állóknak kell elküldeni a levélmásolatot. Aztán száz pél­dányban kötelező lemásolni, továb­bítani. Még hosszasan részletezi a teendőket az ismeretlen jóakaró. Nem akarom felsorolni minden ja­vaslatát, nem célom reklámot csi­nálni a dolognak. Pedig milyen csá­bító az ajánlat! Megtudható, hogy Amerikában és Németországban nagy a sikere e játéknak, sokan let­tek általa milliomosok. „Kreatív önsegélyző program” - ez a sziszté­ma neve. Jó név. Aki kitalálta, való­ban kreatív elme lehet. Önmagát se­gélyezné balekok által. Nem min­dennapi ötlet. Kudarc A napokban a Ligetben jártam. Elsétáltam a Vidámpark előtt, gye­rekkoromban Angolpark volt a be­ceneve, és fölvillantak előttem régi emlékek, a valamikori vurstli látvá­nyosságai. Nekünk, gyerekeknek, egyszerűen csoda volt a vurstli. Ma­dárfejű Lajcsika, törpe akrobaták, a kikiáltók szenvedélyes, csalogató meséi egy fillér nélkül is szórakozást jelentettek. Hát még ha némi pénz is csörgött a zsebünkben! Akkor ott volt a Feszty-körkép, a panoptikum és más ínyencségek. Jenő bácsi, a család fenegyereke is gyakran kisé­tált a vurstliba. Régi barátokkal akart találkozni. Mert Jenő bácsi valamikor komédiás volt. Járta a vi­lágot a Liliputi-csoporttal. Hét em­berkéből állt az együttes. Akrobaták voltak, a közönség kedvencei. Ha­nem egy nap baj történt. A legkisebb hirtelen nőni kezdett. Talán a torna hatására kezdtek működni a hormo­nok. Jenő bácsi naponta mérte, hát­ha téved, de nem volt tévedés. A fiú megnőtt, és valóságos óriás lett be­lőle. Odavolt az attrakció. Jenő bá­csi kínjában átkeresztelte a csopor­tot: Az óriás és a hat törpe, ez lett a nevük. De ez már nem volt az igazi. A közönség is elpártolt tőlük. Jenő bácsi tönkrement. Van ez így. Bár nem minden törpéből lesz óriás, de azért ezzel is számolni kell. Csatár Imre Kultúra SZOMBAT, 1993. március 13. Az erdélyi magyar irodalom egyik legeredetibb egyénisége 1929-ben született Nagygalamb­­ján. 1950-től Kolozsvárott él. Ha­gyományőrző és újító, aki írói, műfordítói pályája negyven éve alatt az egész magyar nyelvterü­leten ismert, nagyszabású élet­művet alkotott. Petőfi lírájának és József Attila meditatív költé­szetének gondolati örökségét egyaránt képes volt folytatni. Legjobb képviselője a sajátosan erdélyi, az erdélyi tájhoz kötött, két világháború közötti, elégikus hangvételű Áprily, Remenyik és Jékely Zoltán nevével fémjelzett költészetnek is. Kányádi a mai magyar költői nyelv igazi művé­sze, alakítója. Kemény küzdel­met folytatott - versben, érteke­ző prózában és élőszóban - a magyar nyelv fennmaradásáért Erdélyben, a mai Romániában, mostoha körülmények között. Rendkívül sokat tett a gyerekek anyanyelvi műveltségének fej­lesztéséért. A magyar gyermek­­irodalom élő klasszikusa. Műve­it felolvasássorozatának is kö­szönhetően egyformán ismerik és szeretik Erdélyben, Magyar­­országon, a Felvidéken és Ame­rikában. Életművéért Kossuth­­díjjal tüntették ki. 3/ag?iá*i· A neves néprajzkutató 1929. december 29-én született Buda­pesten. 1948-tól a Pázmány Pé­ter, illetve Eötvös Loránd Tudo­mányegyetemen néprajzot, tele­pülésföldrajzot, a parasztság történetét tanulta, az Alföld tele­pülésrendszeréből írt dolgozat­tal kapott muzeológus oklevelet, majd 1958-ban egyetemi dokto­rátust. 1952-ben segédmuzeoló­­gusként a Néprajzi Múzeumhoz került, hazai és külföldi kiállítá­sok rendezésében vett részt, a tudományos kutatásokat szerve­ző gyűjteményi osztály vezetője lett, mígnem 1980 januárjában átment az Akadémia Néprajzi Kutatóintézetébe. Innen 1992 novemberében tért­ vissza a Néprajzi Múzeumhoz, pályázat útján elnyerte a főigazgatói ál­lást. Kutatómunkájában kezdet­től fogva társadalomtudományi, antropológiai szemléletmódot érvényesített. Fél Edittel együtt az 1950-es években monografi­kus kutatást kezdtek a Heves megyei Átány községben, hogy a kollektivizálás, paraszti élet­forma szétverése előtt megörö­kítsék a paraszti értékrendszert. A népművészet témakörében szintén a paraszti élet ünnepi hangsúlyait, a paraszti módon elképzelt „jó élet" ünnepi kifeje­zéseit kereste, valamint arra próbált választ találni, hogy a magyar népművészet sajátos vi­rágzása a XIX. században ho­gyan függ össze európai helyze­tünkkel, a magyar történelem sajátos útjával. Az utóbbi évek­ben az foglalkoztatta, hogy ho­gyan alakult a magyarok nemze­ti öntudata, felfogása sajátossá­gaikról. Munkásságát Széche­­nyi-díjjal jutalmazták. Krfa· Otiez­pa· Budapesten született 1946- ban. Korán feltűnt tehetsége, a szegedi konzervatóriumban több mint tíz éven át Báthory Sándor növendéke volt. 1965- ben vették fel a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolá­ra, ahol Friss Antal tanítványa­ként végzett. Mihály Andrásnál tanult kamarazenét. A főiskola művész-tanári diplomájának megszerzése után 1971-ben to­vábbi két évet tanult ösztöndí­jasként a moszkvai Csajkovszkij Konzervatóriumban Szergej Pet­­rovics Sirinszkij gordonkamű­vész irányításával. Sienában André Navarra professzor mes­terkurzusának résztvevője volt. Hazatértekor azonnal a Liszt Fe­renc Zeneművészeti Főiskola ta­nára és az Országos Filharmónia szólistája lett. A tanítás mellett azóta sokat koncertezik, szíve­sen látott és gyakori vendégmű­vész Európa-szerte valamint a tengerentúlon is. 1973-ban meg­nyerte a budapesti nemzetközi Pablo Casals-gordonkaversenyt, 1976-ban pedig első díjat kapott a Rio de Janeiró-i Villa-Lobos nemzetközi zenei versenyen. Sok fiatal csellista látogatja kül­földi és hazai mesterkurzusait. Öt esztendeig tanított rendsze­resen a bostoni Kodály Center­ben, kurzusokat tart évente a svájci Sionban, az olaszországi Bergamóban, Németországban, valamint hazánkban, Keszthe­lyen. A Magyar Zeneművészeti Társaság vezetőségi tagja, Liszt­díjas, érdemes művész. Több külföldi zeneszerző művének magyarországi, illetve magyar szerző neki ajánlott művének bemutatója fűződik a nevéhez. Gordonkaátiratokat készített Liszt Ferenc és Kodály Zoltán műveiből. E napokban veszi hanglemezre a Naxos cégnél Bach összes szóló csellószvitjét. Ezen a héten mutatta be a Zene­­akadémián először a magyar kö­zönségnek a francia zeneszerző, Marcel Landowski Prison című, ordonkára, szoprán hangra és amarazenekarra komponált darabját. Kossuth-díjat kapott. Történelmi színműveivel, vagy ahogy ő nevezi őket, a „püspök- és királydrámákkal" bebizonyította, hogy a régmúlt hősei vívódásaikban, embert próbáló küzdelmeikben meny­nyire a kortársaink. Groteszk já­tékaival pedig tudatosította ben­nünk, hogy az abszurd alapve­tően közép-európai műfaj. Az idén hatvanadik életévébe lépő Páskándi Gézát Erdély küldte a magyar irodalomba. A Vendég­ség című drámájának kirobbanó sikere után, hatévi börtönbünte­téssel a háta mögött települt át Budapestre. Szinte minden mű­fajban dolgozik, legutóbb izgal­mas önéletrajzi prózájából ol­vashattunk részleteket, mégis el­sősorban mindig megújuló drá­maíróként tartjuk számon, szín­házi újítóként, akit Nyíregyhá­zától Veszprémig és New Yor­kig megszeretett a közönség. A Kossuth-díj egy gazdag, s remél­jük, egyre gazdagodó életmű méltó elismerése. A most negyvenkét, éves, Munkácsy-díjjal kitüntetett gra­fikusművész és filmrendező ne­vét az utca nagyközönsége a rendszerváltozás legsikeresebb plakátja, a Tovariscsi, konyec! kapcsán ismerte meg. Alkalma­zott grafikáiban az ősi vizuális „trükköt", a reneszánsz mester­nél is hódító anamorfózist új életre kelti. Többjelentésű, „szemfényvesztő" munkái nem­rég arattak méltán nagy sikert a Dorottya utcai galériában. Film­jei: a Csönd, az Álomfejtő, az Air, Amerika, a Vigyázat, lép­csők a kortárs filmművészet fi­gyelemre méltó alkotásai. 36(1/176 Ötvösmunkáit - amelyek mindig egyedi darabok, soha, a legkisebb részletekben sem is­métlik egymást, nem is ismétel­hetik, hiszen az a technika, me­lyet Kótai József alkalmaz, a vi­­aszelveszejtéses eljárás ezt lehe­tetlenné teszi - szinte jobban is­meri a külföldi közönség, mint a hazai. 1963 óta, amikor a most Ferenczy Noémi-díjjal kitünte­tett ötvösművész befejezte ta­nulmányait az Iparművészeti Főiskolán, negyven kiállításon szerepelt, nagyobbrészt a hatá­rainkon túl, Svájcban és Német­országban. Önálló tárlata ideha­za harminc év alatt mindössze három volt, 1980-ban, 85-ben és 86-ban, díjakkal azonban több­ször is jutalmazták a reneszánsz mesterek megszállottságát és műgondját emlékezetünkbe idé­ző művészetét. Szülővárosában, Sopronban rendszeresen szere­pel az országos érembiennálé­­kon. Ő az az ember, aki próféta lehet a saját városában is, hiszen a magyar éremművészet e ran­gos rendezvényén mindig elis­meréssel illetik kiállított tárgya­it. Munkáit rangos közgyűjte­mények vásárolják. A Nemzeti Múzeumban, az Iparművészeti, a pécsi Janus Pannonius, a sop­roni Liszt Ferenc s a kecskeméti Katona József Múzeumban is megtalálhatók alkotásai. Azt azonban kevesen tudják, hogy a negyvenévnyi barbár pusztítást és hanyagságot átvészelő műtár­gyak, szobrok, bútorok újra­élesztésében is milyen odaadó­­an, mekkora szakmai fölkészült­séggel segédkezik Kótai József. Részt vett az ifj. Vastagh György híres Csikósának a helyreállítá­sában, az Esterházy-székek megmentésében, a gödöllői mú­zeum tulajdonába került Strobl­­alkotásoknak, a Ferenc Józsefet és Erzsébet királynét ábrázoló bronzszobroknak a restaurálásá­ban is. Lapunkban rendszeresen jelentkezik írásaival, amelyek legalább akkora felkészültségről tanúskodnak, mint restaurátori tevékenysége és önálló alkotói munkássága. A szegedi egyetemi tanár 1932. március 30-án született Kisteleken. Vegyészdiplomát a szegedi tudományegyetemen kapott 1956-ban, majd 1960-ban kandidátusi, 1967-ben a kémiai tudomány doktora címet szerez­te meg. 1990-től az Akadémia rendes tagja. Jelenleg a JATE tanszékvezető egyetemi tanára és az MTA Reakciókinetikai tan­széki kutatócsoport vezetője. El­sősorban a felületkémia terüle­tén végzett széles körű kutató­munkát, az infravörös spekt­roszkópia alkalmazásával a technológiai szempontból is fon­tos katalitikus reakciók mecha­nizmusának felderítésében ért el eredményeket. Egyedülálló elektronspektroszkópiai labora­tóriumot alakított ki, ahol fontos megállapításokat tett a kataliti­kus reakciókban részt vevő gá­zok és a katalizátorként haszná­latos fémek egykristályai közötti kölcsönhatásra vonatkozóan. Nemzetközileg is kiemelkedő eredményeiért Széchenyi-díjat kapott. A Széchenyi-díjas hidrobioló­­gus 1915. november 14-én szüle­tett Tiszakóródon. A miskolci ki­rályi katolikus Fráter György Gimnáziumban érettségizett, majd a budapesti Pázmány Péter Tudományegyetem természet­ rajz-kémia szakán szerzett dip­lomát 1937-ben. Már a rá követ­kező évben summa cum la­ude doktorált hidrobiológiából, ké­miából és növényrendszertan­ból. 1938 januárjától a budapesti Halélettani és Szennyvízkutató Intézetben dolgozott; munkáját katonai szolgálat és hadifogság szakította meg. 1937-53 között harminckét tudományos dolgo­zata, hetven szakkönyve és is­meretterjesztő munkája jelent meg. Külföldi elismerést a hidro­biológiai tárgyú dolgozatai kap­tak. Munkája elismeréséül 1953 óta a mezőgazdasági tudomány doktora. Az oktatás sem idegen tőle, hiszen 1947 és '58 között haltenyésztést tanított Gödöllőn, az Agrártudományi Egyetemen, majd hidrobiológiát az ELTE-n. 1956 májusától 1961 augusztusá­ig az MTA Tihanyi Biológiai In­tézetének igazgatója volt. Ezt kö­vetően Debrecenben az állattan professzora. 1968-ban, elfogadva a FAO meghívását, Nepálban és Venezuelában dolgozott mint haltenyésztési tanácsadó, majd több afrikai és ázsiai országban végzett szakértői munkát. Piaiak mesterséges szaporítása című munkája mintegy tíz nyelven je­lent meg. Jelenleg a Balatonnal, a bősi üggyel és általános hidro­biológiával foglalkozik. Felsorolni sem könnyű világ­hírű klasszika-filológusunk, az idén nyolcvanéves Szabó Árpád hány tudományos intézmény­nek, kollégiumnak, akadémiá­nak a tagja Szicíliától Athénen, Helsinkin át Pakisztánig. A bu­dapesti Pázmány Péter Tudo­mányegyetem után Frankfurt­ban készült fel az ókori történe­lem és kultúra tanítására. 1957- ben a forradalom alatt tanúsított magatartása miatt elbocsájtatták az egyetemről, az Akadémia Matematikai Kutató Intézetében kapott állást. A kényszerű pá­lyamódosítás új kutatási terület­re vezette, s hamarosan nagy­­szerű matematikatörténeti ta­nulmányokkal áll elő. A Széchenyi-díjas Szabó Ár­­ád professzorban az elmélyült utazó, a nemzetközileg is szá­mottevő eredményeket felmuta­tó szaktudós együtt él a tanárral, aki több korosztályt nevel nép­szerű tudományos munkáival. Szentendrei festő, grafikus. Ott született (1932), ott él ma is. Gimná­ziumi tanárának, Bánáti Sverák Jó­zsef festőművésznek, a szentend­rei művésztelep egyik alapítójának biztatására jelentkezett a Képző­művészet Főiskolára, de csak a negyedik próbálkozásra jutott be. Pap Gyula és Ék Sándor osztályá­ba járt. Mestereinek azonban Bar­­csay Jenőt, Gvadányi Jenőt, Vajda Lajost tartja. 1963-ban szerepelt az utolsó éves hallgatóknak a főiskola szemlélete elleni tiltakozásként megrendezett kiállításán. 1967-ben kijutott Brüsszelbe és Párizsba. 1974-ben, a Műcsarnokban meg­rendezett kiállítása után figyeltek fel rá a műgyűjtők. Ők „fedezték" fel. Sok képe, grafikája, dombor­műve a műteremből egyenesen külföldre került, itthon nem is lát­hattuk, egészen a tavalyi Ernst Múzeum-beli kiállításig. Szerény, befelé forduló ember. Nem szereti a nyilatkozatokat, az ünneplést. Csöndesen dolgozik, makacs ki­tartással. Gazdag életművét Kos­­suth-díjjal jutalmazták. A magyar operatőrök doyenje nemcsak a szakmáját művészi szinten űző szakember, akinek ne­ve majd fél évszázadon át össze­forrt a magyar filmművészet törté­netével, hanem olyan tanítómes­ter, akiről az utóbbi évtizedek nemzetközileg is számon tartott operatőr- és rendezőnemzedéke mindenütt a világon a legnagyobb elismeréssel szól. ő nem engedett semmiféle csábításnak, itthon ma­radt, s közel száz játékfilmben bi­zonyította tehetségét, ízlését, szak­mai felkészültségét. Páratlan te­kintélyével a filmvilág ezernyi ne­héz konfliktushelyzetét oldotta meg. Az 1914-ben született mű­vészt életművéért Magyar Köztár­sasági Érdemérem Középkereszt­jével tüntették ki. Aki dühös, arinak­ nincs igaza - így a szólás. Bertha Bulcsu kivé­tel: ő nagyon sokszor dühös, és rendre igaza van. Írói pályája a kezdetektől összekapcsolódott az újságírói, szerkesztői munkával. Az Esti Pécsi Napló, a Dunántúli Napló egykori munkatársa, a Je­lenkor, az Új írás egykori szer­kesztője hosszú évek óta az Élet és Irodalom főmunkatársaként mondja el hol dühösen, hol rezig­náltam miért nem tartunk ott, ahol tartanunk kellene. Publicisz­tikáival, íróportréival, szociográ­fiai írásaival irodalmi rangra emelte az újságírást. A három Jó­zsef Attila-díj után a Táncsics-díj a publicista Bertha Bulcsút illeti. Hódmezővásárhelyen szüle­tett 1933. augusztus 21-én, a Beth­len Gábor Gimnáziumban tanult, és másfél éven át tanított ott fizi­kát, matematikát. 1956 decem­berében kapott kutatói állást a szegedi egyetem kísérleti fizika tanszékén működő MTA-kutató­­csoportban. 1970-ben kapott lehe­tőséget az úgynevezett ionim­plantációs technika hazai beveze­tésére, anyagtudományos és mik­roelektronikai alkalmazásainak kutatására a Központi Fizikai Ku­tató Intézetben. 1971-ben szerez kandidátusi, 1979-ben tudomány­doktori címet. Két évtizeden át egyenrangú partnerként dolgozik együtt - személyesen és munka­társaival - a mikroelektronikában és az anyagtudományban fontos implantációs eljárás világviszony­latban is legjobb kutatócsoportjai­val. E munka során több olyan eredménye, eredményük szüle­tett, amelynek alkalmazása a mik­roelektronikai alkatrészgyártás­ban ma is nélkülözhetetlen­­ Ja­pánt és az Egyesült Államokat is beleértve. 1948 óta egyetemi tanár is a Budapesti Műszaki Egyete­men, 1989 óta tanszékvezetője az MTA és az egyetemek közeledé­sét szolgáló BME-KFKI Kísérleti Fizika Tanszéknek. 1990-ben az MTA levelező tagjává választják, 1992 óta igazgatója a KFKI Anyagtudományi Kutató Intézet­nek. Széchenyi-díjat kapott. (Készítene: Devich Márton, Ferch Magda, Hankó Ildikó, Lőcsei Gabriella, Osztovits Ágnes)

Next