Magyar Nemzet, 1993. április (56. évfolyam, 76-100. szám)

1993-04-07 / 81. szám

12 Ma®ar Nemzet Nemzetközi kitekintő: Segélyek Oroszországnak SZERDA, 1993. április 7. Clinton kettős könyvelése Bölcs pénzköltés bébikre és bankárokra (Tudósítónktól) VANCOUVER - Ez volt a maxi­mum, amit a Clinton-kormány a meg­lévő keretekből adni tudott - vallotta be a Vancouvert csúcsra érkezett tu­dósítónknak háttértájékoztatót tartó névtelen magasrangú. Mondatát gon­dolatban mindenki kiegészíthette, és a minimum, amivel Jelcin - az ameri­kai külügyminiszter szóhasználatával - mégsem üres kézzel mehetett haza. Csupa, már a kongresszusban jóvá­hagyott pénz - nyugtatták meg az oroszok megsegélyezésétől vonako­dó közvéleményt, bár az 1994-es, vagyis októberrel kezdődő pénzügyi évre azért Clinton hétszázmillióval megtetézi a már Bush kérte kereteket, így sem kerülhette el a kérdést a kü­lönben hivatásos, vagyis az előző kormány alatt is szolgált bürokrata: vajon nem volna-e helyénvalóbb ,Bush­ Clinton segélyprogramot” emlegetni. Szó sincs róla, tiltakozott a mindenkori kormányhoz lojális fő­tisztviselő, s elkezdte sorolni, mely részletprogramokhoz „tett hozzá” az új elnök. „Sörpénz” Kétség persze nem férhet hozzá, hogy Clinton valóban lelkesen igyek­szik támogatni az ő világpolitikai és hazai elképzeléseiben vitathatatlanul kulcsszerepet játszó Jelcint. Vancou­verben sem győzte hangoztatni, hogy sem Amerika, sem a világ nem lehet tétlen szemlélője az orosz demokrá­ciáért folyó küzdelemnek. Ám aho­gyan tisztviselői fogalmaztak, Ame­rika „nem képes önmaga táplálni az orosz reformot, ennek kollektív nyugati erőfeszítésnek kell lennie”. Clinton sajátos „kettős könyvelésre” kényszerült Vancouverben is, majd hazatérve Washingtonban: a sok ki­csi sokra megy tételnek jól kell mu­tatnia Moszkvában (és valójában a számla nagyját állni látszó Tokió­ban), viszont ugyanez legyen csupán aprópénz az amerikaiak szemében. Igazság szerint a „Vancouvert se­gélycsomag” (egy Berlinből jött tu­dósító egyenesen „sörpénznek” ne­vezte) bizony eltörpül ahhoz képest, amennyit például a németek már ad­tak az exszovjeteknek. A végösszeg 1623 millió dollár, tehát alig másfél milliárd. S benne olyan apró tételek­kel, pár milliócskákkal, amelytől egy tehetősebb kelet-európai vállalkozó sem jön izgalomba. Például potom hatmillió dollár négyszázötven „ház­egység” felépítésére a leszerelt, Oroszországba visszatérő tiszteknek. Igaz, olyan helyeken, ahol a hatósá­gok „elkötelezettek a reformok iránt”. A csúcsra kitisztult Vancouveri égbolt és Jelcin harsány derűlátása kell ahhoz, hogy valaki biztos is le­gyen benne, ez valóban csak Amerika „belépője" az orosz reformok támo­gatásába, amolyan előleg tehát, amit Clintonnak le kellett szurkolnia, hogy „mozgósítani” tudjon­­ máskor. Min­denesetre emberei egyaránt hangsúlyt adtak annak, hogy ez csak a kezdete a „hosszú távú” elkötelezettségnek”, az orosz hadsereggel való szoros együtt­működésnek (a tisztek átképzésére is költeni akarnak), másfelől pedig „biztatni” kívánnak „más adakozó­kat”. S alighanem idekapcsolódik a segélycsomag - már korábbról, Lu­­gar republikánus és Nunn demokrata szenátor kezdeményezéséből ismert - 215 milliós tétele, amely az utódálla­mok atomarzenáljának biztonságos leszerelését pénzeli. Hasonlóképpen fontosnak tartják, maga Clinton személyesen is, az ugyan aprónak ható keretek „bölcsnek” mi­nősített becélzása. Az oroszok - más kelet-európaiakéhoz hasonló - „vállal­kozási alapja” a maga ötvenmilliójával a magyarnál is kisebbre sikeredett, de amerikai magyarázatok szerint éppen e téren kell felettébb ügyelni, s karölt­ve a moszkvai kormány reformereivel, érdemi segítséget nyújtani a kis üzletek keletkezéséhez. Magára a privatizációs folyamatra további 95 milliót fordíta­nának, s még négyet egy „eurázsiai alapra”, amely a modern gazdaságra nevelést ösztönzi. Nem igazán világos, hogy ezeknél a kereteinél mennyire kalkulálták be a valódi dollár-rubel arányokat (a Soros-féle „szociális há­ló” fejenkénti hat-hat dollárral számol ilyen alapon). Befektetés a médiába Pár millióval erősíteni akarják a fü­ggetlen sajtót, a helyi önkormány­zatokat (Moszkva és Nyizsnij Novgo­rod a két első kiszemelt), segíteni fog­ják a jogrendszer jelcini reformját, az orosz társadalom önkéntességi moz­galmainak kifejlesztését. Négyszáz orosz jöhet tanulni Amerikába a bank­­rendszertől az egészségszervezésig, s tízmillió dollárt fordít a Clinton-kor­­mány a bébikre és kismamákra, táp­szereket juttatva nekik Magadanban, Vlagyivosztokban, Habarovszkban. Amúgy fejleszteni akarja az orvosi kapcsolatokat is az amerikaiak és oro­szok között. Nem vitás: mindezeknek sokan lesznek személyes haszonélve­zői, bár mindez alighanem - miként vasárnap este egy tévéhíradó ábrával érzékeltette - csöpp a vödörben. * Új Marshall-terv? Viszonylag nagyobb tétel a se­gélycsomagban a humanitárius élel­miszer- és gyógyszertámogatás (194 millió), amelynek Clinton tisztviselői szerint „biztosítania kellene legalább a minimális mennyiségű kenyeret a nagyvárosokban”. S ezt kiegészíti a­­ Moszkva fizetésképtelensége miatt nemrég leállt­­ kedvezményes hitelű gabonaszállítás, amelynél persze kö­tik Clinton kezét az amerikai törvé­nyek. Ám mégis talált módot hét­százmilliós, hat-hét éves haladékkal törlesztendő, alacsony kamatú hitel nyújtására, megfinanszírozni a feles­legek odaküldését. Egyébként a se­gélycsomagban 932 milliót tesznek ki a kedvező feltételű hitelek, s 691-et a vissza nem fizetendő amerikai ado­mányok (beleértve a Lugar-Nunn­­féle lefegyverzési keretét is). Kis tétel, alig 38 millió egyelőre az energiatermelésre és az atomerő­művek biztonságának fokozására szánt keret (az előbbinél is hang­súllyal a környezetvédelemre). Vi­szont már körvonalazódik a végül is kormányügynökségnek számító Ex­port-Import Bank komoly, kétmilliár­dos finanszírozása az orosz olaj- és gázkitermelési, szállítási eszközök Amerikában történő megvásárlá­sához. Vagyis Clinton - miként min­den nyugati segélyező - segíteni akar­ja hazája gazdaságát is. S az sem mel­lékes, hogy az olaj-gáz ágazat egy­ moszkvai kulcsfigura, Csernomirgyin kormányfő szakterülete, s története­sen ő lett Gore alelnök párja a közös technológiai bizottság élén. Merthogy Clinton csomagterve nemcsak a nyu­gati támogatás egybehangolásának nyitánya kíván lenni, hanem igyek­szik összehangolni a tömérdek ameri­kai kormányzati és magánakciót. Legyünk igazságosak: buzga­lomban (valamint amúgy névleges, hiszen időközben elértéktelenedett dollárösszegben) emlékeztet a Clin­­ton-csomag a Marshall-tervre, noha az igények arányában és főként vár­ható hatásában aligha, bár az utóbbit nem az amerikai elnöknek kell fel­róni. S hát a „segélymozgósító’­Clin­­­ton kimondatlan érve m­égiscsak az, hogy most a Marshall-terv hajdani haszonélvezőin­­ és a hidegháborút „olcsón megúszókon" a sor. Avar János Léphart Pál rajza Münchhausen lova Válaszol a Quai d’Orsay illetékese (Tudósítónktól) PÁRIZS - Lényegi változás nem várható a francia segélypolitikában, mondta a Quai d’Orsay képviselője, hozzátéve, hogy Alain Juppé, az új külügyminiszter még nem foglalt ál­lást. De az „oroszpolitika” főbb elemei folyamatosak: Franciaország támogat­ja a Jelcin nevével összekapcsolódó reformokat, híve a demokratizálódási folyamat továbbvitelének, s azt kíván­ja, hogy minél hamarabb átfogó gaz­dasági nyitás következzék be Moszk­vában. Néhány hete Moszkvában Mit­terrand elnök Borisz Jelcinnek fejtette ki Párizs alapelveit, és támogatta azt az elgondolást, hogy a változtatások sür­gőssége miatt a júliusban tervezett to­kiói csúcsértekezlet helyett vagy mel­lett rendezzenek mielőbb tanácskozást a fejlett ipari országok részvételével az orosz segélyek ügyéről. A számok nyelvére fordítva a „támogatáspolitikát”: 1990 októbe­rétől Franciaország 162 milliárd frank kedvezményes hitelt és segélyt adott bilaterális keretek közöt, és 4,7 milliárd frankot az Európai Közös­ség csatornáin keresztül. A 16,2 mil­­liárdnak mintegy a 35 százalékát kapták a Szovjetunióból kivált álla­mok, s a többi jutott Oroszországnak. Az említett 16 milliárdnak nagyjából az egyharmada gabona- és élelmi­szersegély vagy hitel. A legnagyobb nyugati adományozó Németország, a bonni 52 milliárd dollár számotte­vően meghaladja a franközönt. A Les Echos a nyugati mentőakció egy igen jelentős egyezségéről számolt be, amelyet Jean-Claude Trichet, az ál­lamkincstári hivatal igazgatója egye­nesen „történelminek" minősített. A Vancouveri csúcs elé időzített hétvégi megállapodás szerint a hitelezőket összefogó Párizsi Klub nagyjából 15 milliárd dollár átütemezését hagyta jóvá. Az „elhunyt” szovjet állam teljes külső adósságát mintegy 80 milliárdra becsülik, ebből körülbelül 33 milliárd az állami tartozás. A lap által „különö­sen nagylelkűnek” mondott egyezség tehát az állami adósságnak csaknem a felét ütemezi át, ötéves türelmi időt ad­va, tízesztendős lejáratra. A Les Echos úgy véli: a párizsi megállapodás új utat nyithat Moszkva és a Londoni Klub között a magántartozásokról folytatan­dó tárgyalások előtt.­­ -Eközben, persze, itt-ott olvasha­tók olyan vélemények, amelyek sze­rint a Nyugatnak úgy kellene tennie, mint ahogyan a szövetségesek 1945- ben Németországgal cselekedtek. Vagyis mindent nullázni. (martin) Németország a fő hitelező FrankOfon BONN­­ Németországban igen pozitív visszhang fogadta Borisz Jelcin és Bill Clinton Vancouveri találkozójának eredményeit. Helmut Kohl szövetségi kancellár azt mond­ta: ,,minden Oroszországnak nyújtott támogatás a biztos jövőt szolgáló beruházás”. Hasonlóan nyilatkozott Klaus Kinkel szövetségi külügymi­niszter is, aki méltatta az Európai Közösség által hétfőn kilátásba he­lyezett kereskedelmi kedvezménye­ket, amelyek hosszú távon egy közös szabadkereskedelmi övezet létesíté­sét is magukban foglalják. Kinkel szerint Bonn minden befolyását lat­ba vetette e döntés érdekében, amely a reformkedvezmények támogatá­sának egyértelmű jele. A német poli­tika és a gazdaság vezetői rendkívül nagy aggodalommal figyelik az oroszországi eseményeket. Nem múlik el nap, amelyen ne figyel­meztetne valaki arra, micsoda kö­vetkezményekkel járhat, ha Orosz­országban gazdasági vagy politikai káosz - sőt esetleg mindkettő - kö­vetkeznék be. A NÉMET GAZDASÁG keleti bizottságának ügyvezetője, Karl- Hermann Fink hétfőn mindazonál­tal igyekezett lehűteni a kedélyeket. Az a segítség, amelyet Clinton elnök kilátásba helyezett, korántsem elég­séges. A Nyugatnak mindent meg kell tennie azért, hogy a hatalmas készletekkel rendelkező, de iszonya­tosan elmaradott Oroszország gaz­daságilag talpra álljon. Csakhogy épp ez az érvelés rendkí­vül ismerős. Német földön mind gyakrabban hallhatók olyan hangok, amelyek nem kevés szkepszisről tesznek tanú­­bizonyságot. Valóban csak az anya­gi-pénzügyi nagyvonalúság akadá­lyozhatja meg a beláthatatlan ka­tasztrófával fenyegető orosz össze­omlást? Végtére is a Nyugat - és mindenekelőtt Németország - már Mihail Gorbacsov idejében is azzal az indokkal pumpált súlyos milliár­­dokat a Szovjetunióba, hogy ezzel segítse a reformokat és gátolja az összeomlást. Azóta a peresztrojka történelmi fogalommá vált, miként maga a Szovjetunió is, csak egyva­lami maradt meg: Münchhausen lova, amely ezúttal nem,vizet iszik, hanem dollár- és márkamilliárdo­­kat. Helyes-e minden lapot Jelcinre tenni? - kérdezik az aggodalmasko­dók. Nem úgy jár-e a világ (értsd alatta a hitelezőket és a fő hitelezőt, Németországot), mint Gorbacsov­­val, aki szintén elbukott? Kinkel igen éles választ adott e kétkedők­nek. A Jelcin melletti kiállás jelenleg az egyetlen lehetőség. Míg ugyanis az alapjában véve csupán a kommu­nizmust reformálgató Gorbacsovnak volt reális alternatívája, jelesül a va­lódi demokrácia, az igazi piacgazda­ság, Jelcin után csupán a sötétség erői s a bolsevizmus restaurácója következhet. NEM TAGADHATÓ persze, hogy a német pénzügyi körök mind nagyobb része hajlamos veszett fej­sze nyelének tekinteni e kinnlevősé­geket. Nem aprópénzről van szó, ha­nem mintegy 67 milliárd dolláros adósságtömegről, amelyből 54 mil­liárd dollár esik Németországra, be­leértve a volt NDK-tól örökölt 17 milliárdos követelést, ami megma­gyarázza a nagy német érdeklődést. Mindennek évi kamata is hétmilliárd dollár, bár igaz, hogy Moszkva e ka­matok törlesztését eddig sem siette el. Ezek az adatok becsléseken ala­pulnak, mert senkinek sincs pontos képe a teljes adósságállományról, miként egy düsseldorfi bankember hozzátette: a legkevésbé a kedvez­ményezett Szovjetunió örököseinek. (Józsa) Az ellenzék máris fanyalog Csak a jó szándékot méltatják Moszkvában (Tudósítónktól) MOSZKVA - Alig szállt fel Vancouverből Borisz Jelcin repülő­gépe, parlamenti ellenzékének né­hány hangadója máris kijelentette, hogy a csúcstalálkozó lényegében eredménytelenül ért véget, az ameri­kaiak által Oroszország megsegíté­sére felajánlott összegnek még a propagandahatása is vitatható. Már­pedig abban az orosz elnök hívei és ellenfelei is egyetértenek, hogy Jel­cinnek most olyan szüksége van a Nyugat támogatására, „mint a leve­gőre”. A hetek Jelcin mellett történt látványos kiállása ellenére sem vilá­gos azonban, valójában mit tudna tenni a Nyugat azért, hogy olyanná formálja Oroszországot, amilyennek látni szeretné - olvasható ki a kétely a moszkvai sajtókommentárokból. A TAVALY BEÍGÉRT 24 mil­liárd dolláros segély illúziónak bizo­nyult - miként annak bizonyult a re­formok Gajdar-féle radikális válto­zata is -, így nincs mit csodálkozni a Clinton-csomag óvatos fogadtatásán. Pavel Bunyics, ismert közgazdász, Jelcin korábbi tanácsadója aligha­nem teljes joggal állapíthatta meg, hogy Vancouver nem az évszázad, az évtized, de még csak nem is az év eseménye, még ha a Clinton-admi­­nisztráció egyértelműen kifejezésre juttatta is jó szándékát."­.if! wA Egyfajta kiábrándultság­ érződött ki a moszkvai illetékesek Vancouve­ri tárgyalásokat megelőző nyilat­kozataiból is. Alekszandr Sohin és Vlagyimir Sumejko miniszterelnök­helyettes több ízben hangoztatta, hogy Moszkva számára nem új hite­lek kiharcolása a legfontosabb, ha­nem a Szovjetuniótól örökölt adós­ságállomány törlesztésének az átüte­mezése. Az orosz kormány persze semmit sem utasítana vissza abból, amit ezenfelül kaphat, ám tisztában van azzal, hogy elsősorban az ország saját, belső erőforrásaira támasz­kodhat - fejtegették még jóval az­előtt, hogy a legutóbbi képviselő­kongresszuson Jelcin elismerte vol­na: túlzott reményeket fűztek a Nyu­gat segítőkészségéhez. Jó néhány moszkvai elemző vé­lekedik úgy, hogy a Nyugat Jelcin­nek nyújtott politikai támogatása éppenséggel a visszájára fordulhat, amennyiben végre nem követik kéz­zelfogható lépések a gazdaságban. A Vancouverben elért megállapodások értékét tehát ezen lehet majd lemérni, jóllehet, a dolog megítélését némi­képp bonyolítja, hogy mindennemű érdemi segítség csak hosszú távon igazolódhat. Másfelől az is tagad­hatatlan, hogy a Nyugat közremű­ködési hajlandósága nagyban függ attól, mennyire lesz képes Jelcin az irányítása alatt tartani az eseménye­ket, s - mint a Moszkovszkije No­­vosztyi jegyzetírója nyomatékkal hozzáteszi - mennyire tudja az elnök békés úton kivezetni Oroszországot a jelenlegi súlyos válságból. A VANCOUVERI CSÚCS el­ső hivatalos moszkvai visszhangja is arra vall, hogy nagy várakozással tekintenek Clinton kezdeményezé­sének folytatása elé. Jelcin világo­san kinyilvánította, hogy Oroszor­szág a Nyugat egyenjogú partnere kíván lenni, s azért igényt tart arra, hogy vele szemben mindenféle ká­ros megkülönböztetést megszüntes­senek a kereskedelmi kapcsolatok­ban. Hamarosan kiderül, sikerült-e megértetnie az orosz diplomáciá­nak­, ha­ elhárulnak mzn­ akadály­ok Oroszország világpiaci integrálódá­sa­ elől, a Nyugat-ellenességben is­­egymásra talált nacionalsta-kom­­munista ellenzéket egyik legnyomó­sabb érvétől fosztják meg. (vnda) Japán beadta a derekát Tokió a támogatást már nem köti a szigetvita megoldásához A nyugati, ezen belül elsősorban az amerikai nyomásnak engedve Japán beadta a derekát. Úgy tűnik, Tokió kész eddigi Oroszország-elle­­nes politikai irányvonalának korrigá­lására. Erről tanúskodik egyebek kö­zött az a tény, hogy a szigetország külügyminisztériuma hivatalos meg­hívót postázott Jelcinnek a Hetek jú­liusi csúcstalálkozójára, sőt azt is be­jelentette, hogy a japán-orosz terü­leti vita kérdését nem veszik fel a csúcstalálkozó napirendjére. A mi­nisztérium szóvivője egyértelművé tette, hogy Tokió Oroszország meg­segítésének ügyét nem köti a kétolda­lú területi vita megoldásához. Tokiói sajtójelentések szerint a japán kormány azt követően jutott erre a döntésre, hogy belátta: a kon­zervatívok által sarokba szorított Jel­cin (és vele együtt a reformok) meg­segítése rövid távon fontosabb, mint a Tokió által évtizedek óta követelt úgynevezett északi szigetek vissza­szolgáltatása. A tokiói kabinet is felismerte, hogy amennyiben az orosz elnököt megbuktatnák, és Oroszországban visszarendeződés következne be, az nemcsak súlyos nemzetközi feszültséghez vezetne, hanem tovább mérgezné az amúgy sem felhőtlen japán-orosz viszonyt. Ily módon pedig még kilátástalanab­­bá válna a szigetországi területi kö­vetelések teljesítése. A japán külpolitikai irányváltás­ban nagy szerepet játszott, hogy a nyugati szövetségesek, elsősorban Clinton amerikai elnök, de Mitter­rand francia államfő, Major brit miniszterelnök és Kohl német kan­cellár is arra szólította fel Tokiót: vegye ki részét Oroszország, illetve Jelcin elnök megsegítésében. Ezek után döntött úgy Tokió, hogy a terü­leti vitát - legalábbis egyelőre - „ad acta” teszi. A júliusi csúcstalálkozó előtt, április közepén ugyancsak Tokió lesz a házigazdája annak a „mini­csúcsnak" is, amelyen a vezető tőkés országok külügy- illetve pénzügymi­niszterei, valamint a Világbank, illet­ve a Nemzetközi Valutaalap képvi­selői vesznek részt, és amelyre az orosz diplomácia vezetőjét is meg­hívták. Értesülések szerint ezen a „válságcsúcson” egy 30 milliárd dol­láros segélycsomag megvitatása sze­repel napirenden. (pietsch) Támogatás a hazárdjátékban LONDON - A vancouveri csúcsértekezlet kapcsán a londo­ni Financial Times Mihail Leon­tyev orosz gazdasági kommentá­tort idézi: .Jelcinnek nem támo­gatói, hanem túszai vannak. Olyan helyzetbe hozza az embert, hogy ne legyen más választása, mint az, hogy őt támogatja.” Nos, a lap egyik cikkének címében valóban úgy is fogalmaz, hogy „Nyugati támogatás Jelcin ha­zárdjátékához” - utalva arra, hogy e hónap 25-én az oroszor­szági referendumon a szavazók­nak meg kell válaszolniuk a kér­dést: mennyire bíznak valójában Jelcin gazdasági reformjaiban. Ha az orosz elnök megszerzi e re­ferendumon a kellő számú szava­zatot politikai helyzetének meg­szilárdításához, akkor válik csak éretté a helyzet arra, hogy a meg­ígért nyugati segítség működő­képes legyen. Tehát Clinton és a többi nyugati vezető a most meg­ígért segítséggel e hazárdjáték­ban Jelcinre fogadott. A Finan­cial Times kitér arra is, hogy a legfejlettebb hét ipari ország a jövőben nem a Nemzetközi Valu­taalapra bízza a segítség intézé­sét, noha a jövőben is a Valuta­alap dolga lesz ellenőrizni az orosz kormány gazdasági telje­sítményét, valamint együttmű­ködni vele a célkitűzések meg­határozásában. A The Guardian szerint árnyékot vetett a csúcsra, hogy Clintonnak határoznia kell: a Vance-Owen-béketervnek a boszniai szerbek által való eluta­sítása után miként növelhetné a nyomást a szerbekre, figyelembe véve, hogy Jelcin szerint Orosz­ország csupán addig a mértékig tudta támogatni a nemzetközi közösséget, hogy hozzájárult a Bosznia fölötti repülési tilalmi zó­na megteremtéséhez és fenntartá­sához. A Daily Telegraph arra fi­gyelmeztet: amennyiben a régi gárda kaparintaná meg a hatal­mat Oroszországban, az Egyesült Államok befolyása az oroszorszá­gi eseményekre marginális jelen­tőségű lehetne. (—eyp—)

Next