Magyar Nemzet, 1993. július (56. évfolyam, 151-177. szám)
1993-07-17 / 165. szám
1993. JÚLIUS 17 ÉN ÉS A KIÁRUSÍTÁS Magyartant III Nyár van. Mindenkinek más jut eszébe erről az évszakról. Van, aki imádja, és ha .. , teheti, egész nyáron a vízparton károsítja magát a napsugarakkal, van viszont, aki kifejezetten utálja a meleget, fáradékonnyá válik, és egész nap csak az otthoni hideg fotelben piheg. Panaszkodnak évek óta a kereskedők is, hisz mint mondják: „A kutya nem vásárol a nyári kánikulában.” Ésszerű ötletnek bizonyult, és most már évtizedes szokássá vált, hogy ilyentájban nagy nyári leértékeléseket szerveznek a divatcégek, a kereskedők. Párizsban már volt szerencsém tapasztalni, júliusban és augusztusban külön hagyománnyá vált a Soldes - azaz a leértékelések hónapja. Az emberek ilyenkor szinte megszállják az üzleteket, a divatcégek a nagy áruházak előtt akciókkal, reklámbemutatókkal hívják fel a járókelők figyelmét. A leértékeléseknek, a végkiárusításoknak pontosan megtervezett koreográfiája van, amely szigorú szabályok szerint működik, mondhatjuk, kialakult kultúrával rendelkezik. A párizsi polgár postaládáját már jó előre figyelemfelkeltő prospektusokkal, kedvezményes - bonus - vásárlási ajánlatokkal tömik meg, így mindenki pontosan tudja, mikor, hol és mennyiért jut hozzá a keresett termékhez. Budapesti összeállításunkban arra kerestünk választ, hogy milyen módon szervezték meg a kereskedők az idén nyáron a leértékeléseket, egyáltalán milyen akciók vannak jelenleg a városban. Tapasztalatunk szerint van még mit tanulnunk a nyugati példából... " Szubjektív szemlélődésünk nem irányult semmilyen áruház, divatüzlet vagy kereskedőház irányába, hagytuk magunkat sodorni a nagy pesti forgataggal, amiről rydegült, hogy figigis, olyan nagy. . Belváros, Vörösmarty tér, Aranypók-üzlet: Nyári akcióként bevezették a törzsvásárlói igazolványt, amelynek tulajdonosa 10%-os kedvezményhez jut bármely Aranypók-szaküzletben július 1. és augusztus 1. között Örömmel vettük észre, hogy az egész városban az Aranypók-üzletekben a fiatalok körében oly divatos Fruit of the Loom termékek kaphatók, bár az árai már nem tükröznek fiatalosságot: póló: 1950 Ft pulóver 2250 Ft, Luxus Áruház. Rég nem jártam már az üzletben, ezért érdeklődéssel figyeltem már a kirakatot is. A pasztellszínekben gazdag Carla Caríma-kollekció darabjait figyelve rá kellett döbbennem, hogy az árak valóban luxuskategóriájúak, az idén divatos blézer 19 900 Ff szoknya: 7900 Ff blúz: 9900 Ff ruha: 22 500 Ff kosztüm: 22 900 Ff fürdőköpeny: 28 500 Ft Az áruházban a kellemes légkondicionáláson kívül rögtön feltűnt hogy mennyire kevesen vannak, és az üzletben lévők is inkább meghökkennek az árak láttán, komoly vásárlási szándékkal nem sokan rendelkeznek. Ezen ne is csodálkozzunk, hiszen ha valaki betéved az áruházban működő Escada butikba, akkor alaposan elvesztheti az önbizalmát. Meggyőződésem, ezek az árak elérik a New Yorkit, brüsszelit vagy tokióit, ugyanis itt a következő „potom” összegekért juthatunk hozzá nélkülözhetetlen ruhadarabjainkhoz: blézert 52 960 Ft-ért vásárolhatunk feleségünknek, vagy egy vékony selyemsállal 12 440 Ft-ért tekerhetjük körbe barátnőnk nyakát. Ami viszont igazán megdöbbentett, az az Escada leértékelése. Az egyik sarokba tolva egy-két ruháskocsin árulják 30 százalékkal olcsóbban a tavalyelőtti téli designt: kötött pulóver 11 780, vastag kötött szoknya: 13 780 Ft. A Luxus bécsi férfiruharészlegét is általában ötszámjegyű árcédulákkal tűzdelték tele: Lloyd cipők - egyedül csak itt találhatók a városban: 9800-13 000 Ft, Topas Design-zakók - a szivárvány összes színében: 8300-25 300 Ft, Bugatti nyári könnyű ballonkabát: 24 000 Ft, férfialsók: 1850-2300 Ft között kaphatóak. Az idei nyári divatszínek klasszikusnak mondhatóak: mármár megszoktuk a fekete-fehér összeállítást de divatos a sötétkék-fehér kompozíció, és sláger a fagylaltszínek egész skálája. Persze az éppen aktuális divathoz jó sok pénz kell, nem úgy, mint a Luxus közvetlen közelében árusító kínai asszony selyemingjeihez. Az asszonyság alig bírja a kiszolgálást, körbeveszik külföldiek, magyarok egyaránt - mert 1200 Ft-ért mindenkinek megéri a manapság divatos selyeming. A Váci utca a maga forgatagával mindig látványosság a külföldiek számára. Igaz, csak a visszatérő és jó megfigyelőképességgel rendelkező turista veszi észre, hogy ebben a patinás utcában minden évben eltűnik a süllyesztőben egy-két neves cég üzlete, és két-három üzlet bátran belefog a nagy nyári átalakításba, nem zavartatva magát a turistaszezon kellős közepétől. Rejtély, hogy mi történt a világhírű Stefane üzlettel a Pesti Színházzal szemben, a rossz nyelvek szerint nem igazán ment az üzlet, az viszont tény, hogy másfél hónappal ezelőtt kiárusították a maradék árukészletet, és az igazán szerencsések kétszáz forintért juthattak hozzá a babaruhákhoz a végkiárusítás ideje alatt. Kedvezményes nyári ajánlataival hívja fel magára a figyelmet a Kristóf téri Interntode szaküzlet. Húsz százalékkal olcsóbban lehet kapni a nyári öltönyöket 30 352, (37 940-ről), sportos zakókat 13 992, (17 490- ről), 20 768 (25 960 helyett), divatos szabású nadrágokat 7920 Ft-ért (9900 Ft-ról). Úgy tűnik, az S-Modell üzletlánc is megtalálta vásárlóközönségét, árai a középosztály felső rétegeit célozták meg. A Váci utcai üzletben egy bézsszínű kosztüm: 28 900 Ft, női táska: 3590 Ft, az üzletben nemcsak nézelődőket, hanem vásárlókat is láttunk, az eladók kedvesnek és készségesnek mutatkoztak. Üde színfoltjai a városnak a különféle sportboltok színes kirakataikkal. Évekkel ezelőtt már megszoktuk, csemeténk kedvéért gyakran sorba kellett állni az Adidasnál. Mára a helyzet megváltozott, megjelentek a piacon a nagy sportszergyártó cégek — Reebok, Nike, L. A. Gear -, így a konkurenciaharc erősödött. (Ez az a ruházati piac, amely soha nem lesz komoly gondban, mert a srácok mindig nagy hatással tudnak kérni a szülőktől egy-egy kedvenc csukát vagy tréninget.) Az Adidas sokat ad még ma is a kirakattervezésre, a színek összhangban vannak, az árak, igaz, kis betűkkel, de megtalálhatóak az áru mellett. A bolt forgalma állítólag jó, panaszra tehát még mindig nincs ok. A Reebok Váci utcai kirakata maga a dzsungel. Vad színekkel, színes plakátokkal csábítják a fiatal vásárlókat, ahol az első esztétikai megdöbbenésen túl hiába keressük az árcédulákat. Ennek talán lehet egy pszichológiai oka is: a kamaszok nehezen mondanak nemet egy régóta áhított ruhadarabra, még akkor sem, ha történetesen csak az eladótól tudják meg a borsos árat A Reeboknál nincs nyári akció, de esetenként egy-két árucikket — mint például most a Speedo törülközőt 2200 Ft-ról 1200 Ft-ra - leértékelnek. A Váci utcai Different Nike Shopban a Nike cipők egész skáláját lehet kapni, kezdve a 3000 Ft-os futócipőktől a 12 000 Ft-os Air Jordan cipőig. Olcsóbban csak az egy-két évvel ezelőtt piacra került darabokat lehet megvásárolni: 7990 Ft (8990- ről), ill. 10 990 Ft (11 990 helyett). Szezonvégi kiárusítást tart az Ostermann. A neves osztrák divatcég a Váci utcai üzletében 50-70 százalékkal olcsóbban kínálja a tavalyi kollekciót, bízva abban, hogy az idén már nem marad rajtuk az olcsónak éppen nem nevezhető árukészlet. Az Ostermann-nal szemben található a felső tízezer kedvelt üzlete, a Marks and Spencer. A világhírű üzletházlánc budapesti boltja tartja a nívót, minőségi ruhadarabokat kínálnak borsos áron. póló: 4000 Ft, kiegészítő: 4490 Ft A mellettem megálló amerikai házaspár férfi tagja kedvesen megkérdezte feleségét, hogy szeretne-e betérni az üzletne. A hölgy, nyakában vastag aranyláncokkal, felháborodottan utasította vissza az ajánlatot, mondván: „A Marks and Spencer még nekem is túl drága!” Ez a hölgy ugyan nem ment be az üzletbe, de ottjártamkor többen is vásároltak. Zavart világunkban erősen megromlott a közbiztonság, így már azon sem csodálkozhatunk, ha egy divatüzlet előtt fegyveres őröket találunk. A Fanatic Collection a Tavernával szemben nemcsak a biztonságra ügyel, hanem a naprakész divatra is. Az üzlet a „pincétől a padlásig” a legmodernebb tervezésű ruhákkal (6800 Ft), kalapokkal (3980 Ft), kosztümökkel (17 800 Ft) várja az igényesebb vásárlókat. A Haris közben már évek óta figyelem azt az üzletet a Hugo Boss-szal szemben, ahol rendszeresen van kiárusítás. A minőségben közepesnek tartott termékeket most is 40-50-60 százalékkal olcsóbban lehet kapni - ingek: 1600 Ft, póló: 250, 400, 650 Ft, short: 900 Ft, cipő: 700-2400 Ft. A lassan már divatbirodalommá nőtt Griff Gentlemen’s - szintén a Haris közben - évek óta stabil pontja a belvárosi férfidivatkínálatnak, zakói könnyedén elegánsak (6900 Ft), és széles választékában megtalálhatjuk az idei év slágerét: a különféle rikító színű nyakkendőket (1480 Ft), valamint bermudát 1680 Ft-ért, fürdőnadrágot 1480 Ft-ért. Az olasz divat újhullámos képviselője a Kígyó utcai Róma butik. Horgolt szexis-lukacsos felsőkkel, élénk, absztrakt színekkel és nyári akcióval - rövid ujjú ruha 6900 Ft (9900 Ft-ról), hosszú ruha: 7900 Ft - várja extravaganciát kedvelő vásárlóit a szaküzlet. A fiatalok régi kedvenc üzlete a Fehérhajó utcában a Primadonna. A tulajdonos szerint az idei év forgalma még a rendkívül rossznak tartott tavalyi 60 százalékát sem éri el. Ennek okát főleg a pénztelenségben látja, de véleménye szerint jelentős a szakma felhígulása, sokan lopkodják a szabásmintákat, és a minőséggel már senki sem törődik. A Prímadonna, hasonlóan az elmúlt évekhez, idén is augusztusban tart majd leértékelést - átlagosan 20-30 százalékkal lehet olcsóbban kapni a már megszokott olaszos divatruházatot. Felfedeztünk egy igazi ékszerdobozt is a városban, a neve: Monarchia. Az exkluzív üzlet a Kossuth Lajos utca elején, a hídra felvezető szakasz mellett található. A század eleji hangulatot idéző kirakatból már lehet következtetni a stílusra is. Az egyedi tervezésű ruhakölteményeket - Márton Róza és Végső Gizella tervezők munkái - kifejezetten alkalmi viseletre ajánlják. A vevőkör felerészt külföldi, másrészt a hazai huszonévesek-harmincasok közül kerül ki. A boltban vállalják a ruhák méretre készítését - természetesen ingyen -, ha a felpróbált méret nem megfelelő. Az árak tükrözik az üzlet egyediségét Felső top: 9900 Ft, zakó: 12 900 Ft, szoknya: 5400 Ft A Jégbüfé mellett a Betty Barclay-nél megtalálható minden, amit az idei nyári divat tartalmaz. A pasztellszínek egész skáláját felvonultató kollekció — a divatos szabású női ruhák a fiataloknak és az idősebb női korosztálynak is biztos választékot kínál. A kiszolgálás gyors és kedves, az árak a „belvárosi” kategóriához tartoznak: blézer 15 900 Ft sort: 8900 Ft A Belváros után a körúton vizsgálódtunk, vajon mekkora a különbség árban, minőségben, milyen reklámfogásaikkal próbálják az embereket „becsalogatni”. Amíg a belvárosban fp-ileg kedves kiszolgálókkal talál koztunk, addig a Körúton sok a szakképzetlen, időnként flegma eladónő, akik vagy idényjelleggel dolgoznak az adott butikban, és ezért nem érdekli őket a vevő, vagy pedig egyszerűen nincs meg bennük a minimális udvariasság és a szükséges kiskereskedői véna. És a tisztaság...? Lassan már megszokjuk az állami üzletekben az uzsonnázó eladókat, akik nem restek a téliszalámitól zsírban úszó kezükkel végigmutogatni portékájukat. Az előbb felsoroltakhoz már nem is hasonlítható probléma: a vevők letámadása. A rámenős „Mi tetszik?" vagy szerencsésebb esetben a „Segíthetek?" gyakran elriasztja a vevőket. S elismerem, a jegyzetelgető újságíró nem megszokott látvány egy üzletben, a szúrós szemű eladó így is ellenérzést váltott ki belőlem. Az Oktogonnál a Primo szaküzletben nagy virágmintás ingek vására tart a hónap végéig: 1390 Ft-ról 973 Ft-ra értékelték le a közepes minőségű árukat Ugyancsak az Oktogonnál az utcai árus 2980 Ft-ért adja a török designos ruhákat ingeket „Dzsukó kedvencét” 980 Ft-ért Új üzlet nyitt a villamosmegállóval szemben: Ázsia Üzletház. A boltban selyem selyem hátán, a színek valahogy nem az európai ember színvilágát tükrözik, ha gonoszkodó lennék, azt mondanám egyszerűen: giccsesek. Az eladók félszegek, a vásárlással kapcsolatos kérdéseimre határozott választ nem tudtak tedni, mindenesetre a selyemingről kiderült, 1990 Ft az ára, a kiskosztümé pedig 4780 Ft . Az APOLLD mozival szemben a Harmónia Rt. diszkontáruházában 30-40-50 százalékos leértékelések vannak: hernyóselyem zakó 3480 Ft egyszínű pólók: 999 Ft, bodynadrág — ötféle színben - 899 Ft A Blaha Lujza teret sokan már Csikágónak is elnevezték, a hangulat időnként valóban félelmetes. Az aluljárókból az árkádok alá beköltözött árusok erőszakosan, olykor már kellemetlenkedve próbálják olcsó portékájukat a szerencsétlen, megszeppent járókelőkre rátukmálni. A tájkép leginkább egy török bazárra hasonlít az árusok keresztbe-kasul kiabálnak, a bátrabb vevők alkudoznak. A választék óriási: a biciklisnadrágtól (299 Ft), a bodykon át (450 Ft), az egyszínű kínai pólóig (160 Ft) szinte minden kapható. Általános tapasztalat szerint bárki akciót árleszállítást tarthat ha az árai 10- 20 Ft-al olcsóbbak a szomszédjánál vagy a konkurenciánál. Úgy tűnik, a Rákóczi úti üzletházak forgalma is jelentősen leült. A Flavius, közel a Blaha Lujza térhez , színvonalát tekintve nem sokkal különbözik az utcai árusoktól - nem használja ki kellően azt az előnyét hogy végül is egy légtérben van a sok üzlet így közös reklámakciókkal lehetne elősegíteni a boltok jobb forgalmát Lehúzhatják a rolót Hasonló cipőben jár az Astoria melletti Arissimeoni Center is. A több százmillió forintért kialakított üzletház-labirintus kong az ürességtől. Az eladónők jobb mulatságot nem találván egymást szórakoztatják, egyedül a Pink Panther butikban érzik úgy, hogy leértékeléssel tudnak több vevőt az üzletbe csábítani. Hatvan-hetven, sőt 80 százalékos árengedménnyel kínálják most a nadrágokat 980 (2590 Ft-ról), a ruhákat 2980, (5980), a kosztümöket 1980, (5980), overallokat 1980 Ft-ért (3980 Ft-ról). Ilyennek láttuk most Budapest divatpiaci helyzetképét Az összeállításból persze sok mindenki és sok minden kimaradt, mégis úgy érezzük, kellő segítséget nyújthatunk ezzel mindazoknak, akik igényük és persze pénztárcájuk vastagsága szerint kívánnak - a nyári leértékeléseket figyelembe véve - vásárolni. Bujáki Zsolt (Havran Zoltán felvételei) Nyári sodródás a pesti üzletek között Fegyveres őr vigyázza a kosztümöket Tisztességes akció Ennek már vége... Mélységesen leárazva Most minden olcsóbb