Magyar Nemzet, 1993. július (56. évfolyam, 151-177. szám)

1993-07-17 / 165. szám

1993. JÚLIUS 17 ÉN ÉS A KIÁRUSÍTÁS Magyartant III N­yár van. Mindenkinek más jut eszébe erről az évszak­ról. Van, aki imádja, és ha .. , teheti, egész nyáron a víz­parton károsítja magát a napsu­garakkal, van viszont, aki kifeje­zetten utálja a meleget, fáradé­konnyá válik, és egész nap csak az otthoni hideg fotelben piheg. Panaszkodnak évek óta a keres­kedők is, hisz mint mondják: „A kutya nem vásárol a nyári káni­kulában.” Ésszerű ötletnek bizo­nyult, és most már évtizedes szo­kássá vált, hogy ilyentájban nagy nyári leértékeléseket szerveznek a divatcégek, a kereskedők. Pá­rizsban már volt szerencsém ta­pasztalni, júliusban és augusz­tusban külön hagyománnyá vált a Soldes - azaz a leértékelések hónapja. Az emberek ilyenkor szinte megszállják az üzleteket, a divatcégek a nagy áruházak előtt akciókkal, reklámbemutatókkal hívják fel a járókelők figyelmét. A leértékeléseknek, a végkiáru­sításoknak pontosan megterve­zett koreográfiája van, amely szigorú szabályok szerint műkö­dik, mondhatjuk, kialakult kultú­rával rendelkezik. A párizsi pol­gár postaládáját már jó előre fi­gyelemfelkeltő prospektusokkal, kedvezményes - bonus - vásár­lási ajánlatokkal tömik meg, így mindenki pontosan tudja, mikor, hol és mennyiért jut hozzá a ke­resett termékhez. Budapesti összeállításunkban arra keres­tünk választ, hogy milyen mó­don szervezték meg a kereske­dők az idén nyáron a leértékelé­seket, egyáltalán milyen akciók vannak jelenleg a városban. Ta­pasztalatunk szerint van még mit tanulnunk a nyugati példából... " Szubjektív szemlélődésünk nem irányult semmilyen áruház, divatüzlet vagy kereskedőház irányába, hagytuk magunkat so­dorni a nagy pesti forgataggal, amiről rydegült, hogy figi­gis, olyan nagy. . Belváros, Vörösmarty tér, Aranypók-üzlet: Nyári akció­ként bevezették a törzsvásárlói igazolványt, amelynek tulajdo­nosa 10%-os kedvezményhez jut bármely Aranypók-szaküzletben július 1. és augusztus 1. között Örömmel vettük észre, hogy az egész városban az Aranypók-üz­­letekben a fiatalok körében oly divatos Fruit of the Loom termé­kek kaphatók, bár az árai már nem tükröznek fiatalosságot: pó­ló: 1950 Ft pulóver 2250 Ft, Luxus Áruház. Rég nem jártam már az üzletben, ezért ér­deklődéssel figyeltem már a ki­rakatot is. A pasztellszínekben gazdag Carla Car­íma-kollekció darabjait figyelve rá kellett döb­bennem, hogy az árak valóban luxuskategóriájúak, az idén divatos blézer 19 900 Ff szoknya: 7900 Ff blúz: 9900 Ff ruha: 22 500 Ff kosztüm: 22 900 Ff fürdőkö­peny: 28 500 Ft Az áruházban a kellemes légkondicionáláson kí­vül rögtön feltűnt hogy mennyi­re kevesen vannak, és az üzletben lévők is inkább meghökkennek az árak láttán, komoly vásárlási szándékkal nem sokan rendel­keznek. Ezen ne is csodálkoz­zunk, hiszen ha valaki betéved az áruházban működő Escada butik­ba, akkor alaposan elvesztheti az önbizalmát. Meggyőződésem, ezek az árak elérik a New York­it, brüsszelit vagy tokióit, ugyan­is itt a következő „potom” össze­gekért juthatunk hozzá nélkülöz­hetetlen ruhadarabjainkhoz: blé­zert 52 960 Ft-ért vásárolhatunk feleségünknek, vagy egy vékony selyemsállal 12 440 Ft-ért teker­hetjük körbe barátnőnk nyakát. Ami viszont igazán megdöbben­tett, az az Escada leértékelése. Az egyik sarokba tolva egy-két ruháskocsin árulják 30 százalék­kal olcsóbban a tavalyelőtti téli designt: kötött pulóver 11 780, vastag kötött szoknya: 13 780 Ft. A Luxus bécsi férfiruharészle­­gét is általában ötszámjegyű ár­cédulákkal tűzdelték tele: Lloyd cipők - egyedül csak itt találha­tók a városban­­: 9800-13 000 Ft, Topas Design-zakók - a szi­várvány összes színében: 8300-25 300 Ft, Bugatti nyári könnyű ballonkabát: 24 000 Ft, férfialsók: 1850-2300 Ft között kaphatóak. Az idei nyári divatszínek klasszikusnak mondhatóak: már­­már megszoktuk a fekete-feh­ér összeállítást de divatos a sötétkék-fehér kompozíció, és slá­ger a fagylaltszínek egész skálája. Persze az éppen aktuális divathoz jó sok pénz kell, nem úgy, mint a Luxus közvetlen közelében árusí­tó kínai asszony selyemingjeihez. Az asszonyság alig bírja a kiszol­gálást, körbeveszik külföldiek, magyarok egyaránt - mert 1200 Ft-ért mindenkinek megéri a ma­napság divatos selyeming. A Váci utca a maga forgata­gával mindig látványosság a külföldiek számára. Igaz, csak a visszatérő és jó megfigyelőké­pességgel rendelkező turista ve­szi észre, hogy ebben a patinás utcában minden évben eltűnik a süllyesztőben egy-két neves cég üzlete, és két-három üzlet bát­ran belefog a nagy nyári átalakí­tásba, nem zavartatva magát a turistaszezon kellős közepétől. Rejtély, hogy mi történt a világ­hírű Stefane­ üzlettel a Pesti Színházzal szemben, a rossz nyelvek szerint nem igazán ment az üzlet, az viszont tény, hogy másfél hónappal ezelőtt kiárusították a maradék áru­készletet, és az igazán szeren­csések kétszáz forintért juthat­tak hozzá a babaruhákhoz a végkiárusítás ideje alatt. Kedvezményes nyári ajánla­taival hívja fel magára a figyel­met a Kristóf téri Interntode szaküzlet. Húsz százalékkal ol­csóbban lehet kapni a nyári öltö­nyöket 30 352, (37 940-ről), sportos zakókat 13 992, (17 490- ről), 20 768 (25 960 helyett), divatos szabású nadrágokat 7920 Ft-ért (9900 Ft-ról). Úgy tűnik, az S-Modell üzletlánc is megtalálta vásárló­­közönségét, árai a középosztály felső rétegeit célozták meg. A Váci utcai üzletben egy bézsszí­nű kosztüm: 28 900 Ft, női táska: 3590 Ft, az üzletben nemcsak nézelődőket, hanem vásárlókat is láttunk, az eladók kedvesnek és készségesnek mutatkoztak. Üde színfoltjai a városnak a különféle sportboltok színes ki­rakataikkal. Évekkel ezelőtt már megszoktuk, csemeténk kedvé­ért gyakran sorba kellett állni az Adidasnál. Mára a helyzet meg­változott, megjelentek a piacon a nagy sportszergyártó cégek — Reebok, Nike, L. A. Gear -, így a konkurenciaharc erősödött. (Ez az a ruházati piac, amely soha nem lesz komoly gondban, mert a srácok mindig nagy hatással tudnak kérni a szülőktől egy-egy kedvenc csukát vagy tréninget.) Az Adidas sokat ad még ma is a kirakattervezésre, a színek össz­hangban vannak, az árak, igaz, kis betűkkel, de megtalálhatóak az áru mellett. A bolt forgalma állítólag jó, panaszra tehát még mindig nincs ok. A Reebok Váci utcai kirakata maga a dzsungel. Vad színekkel, színes plakátok­kal csábítják a fiatal vásárlókat, ahol az első esztétikai megdöb­benésen túl hiába keressük az ár­cédulákat. Ennek talán lehet egy pszichológiai oka is: a kamaszok nehezen mondanak nemet egy régóta áhított ruhadarabra, még akkor sem, ha történetesen csak az eladótól tudják meg a borsos árat A Reeboknál nincs nyári akció, de esetenként egy-két áru­cikket — mint például most a Speedo törülközőt 2200 Ft-ról 1200 Ft-ra - leértékelnek. A Vá­ci utcai Different Nike Shopban a Nike cipők egész skáláját lehet kapni, kezdve a 3000 Ft-os futócipőktől a 12 000 Ft-os Air Jordan cipőig. Olcsób­ban csak az egy-két évvel ezelőtt piacra került darabokat lehet megvásárolni: 7990 Ft (8990- ről), ill. 10 990 Ft (11 990 helyett). Szezonvégi kiárusítást tart az Ostermann. A neves osztrák di­vatcég a Váci utcai üzletében 50-70 százalékkal olcsóbban kí­nálja a tavalyi kollekciót, bízva abban, hogy az idén már nem marad rajtuk az olcsónak éppen nem nevezhető árukészlet. Az Ostermann-nal szemben találha­tó a felső tízezer kedvelt üzlete, a Marks and Spencer. A világhí­rű üzletházlánc budapesti boltja tartja a nívót, minőségi ruhadara­bokat kínálnak borsos áron. pó­ló: 4000 Ft, kiegészítő: 4490 Ft A mellettem megálló amerikai házaspár férfi tagja kedvesen megkérdezte feleségét, hogy szeretne-e betérni az üzletne. A hölgy, nyakában vastag arany­láncokkal, felháborodottan utasí­totta vissza az ajánlatot, mond­ván: „A Marks and Spencer még nekem is túl drága!” Ez a hölgy ugyan nem ment be az üzletbe, de ottjártamkor többen is vásá­roltak. Zavart világunkban erősen megromlott a közbiztonság, így már azon sem csodálkozhatunk, ha egy divatüzlet előtt fegyveres őröket találunk. A Fanatic Collection a Tavernával szem­ben nemcsak a biztonságra ügyel, hanem a naprakész divat­ra is. Az üzlet a „pincétől a pad­lásig” a legmodernebb tervezésű ruhákkal (6800 Ft), kalapokkal (3980 Ft), kosztümökkel (17 800 Ft) várja az igényesebb vásárlókat. A Haris közben már évek óta figyelem azt az üzletet­­ a Hugo Boss-szal szemben, ahol rendszeresen van kiárusítás. A minőségben közepesnek tartott termékeket most is 40-50-60 százalékkal olcsóbban lehet kapni - ingek: 1600 Ft, póló: 250, 400, 650 Ft, short: 900 Ft, cipő: 700-2400 Ft. A lassan már divatbirodalommá nőtt Griff Gentlemen’s - szintén a Haris közben - évek óta stabil pontja a belvárosi férfidivat­kínálatnak, zakói könnyedén elegánsak (6900 Ft), és széles választékában megtalálhatjuk az idei év slágerét: a különféle rikító színű nyakkendőket (1480 Ft), valamint bermudát­ 1680 Ft-ért, fürdőnadrágot 1480 Ft-ért. Az olasz divat újhullámos képviselője a Kígyó utcai Róma butik. Horgolt­ szexis-lukacsos felsőkkel, élénk, absztrakt szí­nekkel és nyári akcióval - rövid ujjú ruha 6900 Ft (9900 Ft-ról), hosszú ruha: 7900 Ft - várja ext­ravaganciát kedvelő vásárlóit a szaküzlet. A fiatalok régi ked­venc üzlete a Fehérhajó utcában a Prima­donna. A tulajdonos szerint az idei év forgalma még a rendkívül rossznak tartott tavalyi 60 százalékát sem éri el. Ennek okát főleg a pénztelenségben lát­ja, de véleménye szerint jelentős a szakma felhígulása, sokan lop­kodják a szabásmintákat, és a minőséggel már senki sem törő­dik. A Príma­donna, hasonlóan az elmúlt évekhez, idén is au­gusztusban tart majd leértékelést - átlagosan 20-30 százalékkal le­het olcsóbban kapni a már meg­szokott olaszos divatruházatot. Felfedeztünk egy igazi ék­szerdobozt is a városban, a neve: Monarchia. Az exkluzív üzlet a Kossuth Lajos utca elején, a híd­ra felvezető szakasz mellett ta­lálható. A század eleji hangulatot idéző kirakatból már lehet követ­keztetni a stílusra is. Az egyedi tervezésű ruhakölteményeket - Márton Róza és Végső Gizella tervezők munkái - kifejezetten alkalmi viseletre ajánlják. A ve­vőkör felerészt külföldi, más­részt a hazai huszonévesek-har­­mincasok közül kerül ki. A bolt­ban vállalják a ruhák méretre ké­szítését - természetesen ingyen -, ha a felpróbált méret nem megfelelő. Az árak tükrözik az üzlet egyediségét Felső top: 9900 Ft, zakó: 12 900 Ft, szok­nya: 5400 Ft A Jégbüfé mellett a Betty Barclay-nél megtalálható min­den, amit az idei nyári divat tar­talmaz. A pasztellszínek egész skáláját felvonultató kollekció — a divatos szabású női ruhák­­ a fiataloknak és az idősebb női korosztálynak is biztos válasz­tékot kínál. A kiszolgálás gyors és kedves, az árak a „belvárosi” kategóriához tartoznak: blézer 15 900 Ft sort: 8900 Ft A Belváros után a körúton vizsgálódtunk, vajon mekkora a különbség árban, minőségben, milyen reklámfogásaikkal pró­bálják az embereket „becsalo­gatni”. Amíg a belvárosban fp­­-ileg kedves kiszolgálókkal talál­­ koztunk, addig a Körúton sok a szakképzetlen, időnként flegma eladónő, akik vagy idényjelleg­gel dolgoznak az adott butik­ban, és ezért nem érdekli őket a vevő, vagy pedig egyszerűen nincs meg bennük a minimális udvariasság és a szükséges kis­kereskedői véna. És a tiszta­ság...? Lassan már megszokjuk az állami üzletekben az uzson­názó eladókat, akik nem restek a téliszalámitól zsírban úszó ke­zükkel végigmutogatni portéká­jukat. Az előbb felsoroltakhoz már nem is hasonlítható problé­ma: a vevők letámadása. A rá­menős „Mi tetszik?" vagy sze­rencsésebb esetben a „Segíthe­tek?" gyakran elriasztja a vevő­ket. S elismerem, a jegy­zetelge­­tő újságíró nem megszokott lát­vány egy üzletben, a szúrós sze­mű eladó így is ellenérzést vál­tott ki belőlem. Az Oktogonnál a Primo sza­küzletben nagy virágmintás ingek vására tart a hónap végéig: 1390 Ft-ról 973 Ft-ra értékelték le a közepes minőségű árukat Ugyan­csak az Oktogonnál az utcai árus 2980 Ft-ért adja a török designos ruhákat ingeket „Dzsuk­ó ked­vencét” 980 Ft-ért Új üzlet nyitt a villamosmegállóval szemben: Ázsia Üzletház. A boltban se­lyem selyem hátán, a színek vala­hogy nem az európai ember szín­világát tükrözik, ha gonoszkodó lennék, azt mondanám egyszerű­en: giccsesek. Az eladók félsze­gek, a vásárlással kapcsolatos kér­déseimre határozott választ nem­­ tudtak tedni, mindenesetre a se­lyemingről kiderült, 1990 Ft az ára, a kis­kosztümé pedig 4780 Ft .­­ Az APOLLD m­ozival szemben a Harmónia Rt. diszkontáruhá­zában 30-40-50 százalékos leér­tékelések vannak: hernyóselyem zakó 3480 Ft egyszínű pólók: 999 Ft, bodynadrág — ötféle szín­ben - 899 Ft A Blaha Lujza teret sokan már Csikágónak is elnevezték, a hangulat időnként valóban félel­metes. Az aluljárókból az árká­dok alá beköltözött árusok erő­szakosan, olykor már kellemet­lenkedve próbálják olcsó porté­kájukat a szerencsétlen, meg­szeppent járókelőkre rátukmálni. A tájkép leginkább egy török ba­zárra hasonlít az árusok kereszt­­be-kasul kiabálnak, a bátrabb ve­vők alkudoznak. A választék óri­ási: a biciklisnadrágtól (299 Ft), a bodykon át (450 Ft), az egyszí­nű kínai pólóig (160 Ft) szinte minden kapható. Általános ta­pasztalat szerint bárki akciót ár­­leszállítást tarthat ha az árai 10- 20 Ft-al olcsóbbak a szomszéd­jánál vagy a konkurenciánál. Úgy tűnik, a Rákóczi úti üz­letházak forgalma is jelentősen le­ült. A Flavius, közel a Blaha Luj­za térhez , színvonalát tekintve nem sokkal különbözik az utcai árusoktól - nem használja ki kel­lően azt az előnyét hogy végül is egy légtérben van a sok üzlet így közös reklámakciókkal lehetne elősegíteni a boltok jobb forgal­mát Lehúzhatják a rolót Hasonló cipőben jár az Astoria melletti Arissimeoni Center is. A több százmillió forintért kialakított üz­­letház-labirintus kong az üresség­től. Az eladónők jobb mulatságot nem találván egymást szórakoz­tatják, egyedül a Pink Panther butikban érzik úgy, hogy leértéke­léssel tudnak több vevőt az üzlet­be csábítani. Hatvan-hetven, sőt 80 százalékos árengedménnyel kínálják most a nadrágokat 980 (2590 Ft-ról), a ruhákat 2980, (5980), a kosztümöket 1980, (5980), overallokat 1980 Ft-ért (3980 Ft-ról). Ilyennek láttuk most Buda­pest divatpiaci helyzetképét Az összeállításból persze sok min­denki és sok minden kimaradt, mégis úgy érezzük, kellő segítsé­get nyújthatunk ezzel mindazok­nak, akik igényük és persze pénztárcájuk vastagsága szerint kívánnak - a nyári leértékelése­ket figyelembe véve - vásárolni. Bujáki Zsolt (Havran Zoltán felvételei) Nyári sodródás a pesti üzletek között Fegyveres őr vigyázza a kosztümöket Tisztességes akció Ennek már vége... Mélységesen leárazva Most minden olcsóbb

Next