Magyar Nemzet, 1994. július (57. évfolyam, 152-177. szám)

1994-07-29 / 176. szám

PÉNTEK, 1994. július 29. Kultúra Magánt 11 „A föld kiált fel gonoszsága miatt” A­z elfelejtett király Aba Sámuel és a trónviszályok Magyarországa „Adulterinus regulus”, ezt a meglehetősen durva ki­fejezést használta egy német krónikáiak harmadik kirá­lyunkról szólván; ez ugyanis megközelítőleg annyit tesz: „kurafi királyka". Más króni­kák arról emlékeznek meg, hogy kihantolásakor sebei be­gyógyultak, ruhája épen ma­radt. Ki volt ez az ellentétes érzelmeket kiváltó, 950 éve elhunyt uralkodó, akiről a múlt század ötvenes éveinek népszerű színműírója, Dobsa Lajos csakúgy, mint a Nemze­ti Színház örökös tagja, Gabá­­nyi Árpád, színdarabot írt, de,, az idő tájt élete olyan történely­ széket is foglalkoztatott, mint Jakab. És milyen szerepet ját­szott a Szent István halála utá­ni zavaros időszakban? Erről kérdeztük Dümmerth Dezső történészt, a Miskolci Böl­csészegyesület meghívott ta­nárát, az Árpádok nyomában, az Anjouk nyomában, az Ál­mos, az áldozat és más közis­mert történeti munkák szer­zőjét.­­ A 990 körül született Aba Sámuel életének nagy részét homályossá teszi a források hé­zagos volta. Tetteiről csak az egykorú német krónikákból, évkönyvekből, illetve a későbbi magyar forrásokból értesülhe­tünk. Egyáltalán milyen ro­konsági viszonyban volt az Ár­pád-dinasztiával? - Vele kapcsolatban való­ban ez a bizonytalanság első oka. A XIV. században kelet­kezett Képes Krónika úgy em­líti őt mint „sororius Sancti re­gi Stephani". Mint Györffy György rámutatott, a latinban a sororius szó jelölhet egyszerre sógort, a lánytestvér férjét, és unokaöcsét, a nővér fiát, így nem tudni, hogy valójában só­gora vagy unokaöccse volt Szent Istvánnak. Györffy Györggyel együtt én inkább az utóbbira hajlok, lévén hogy Szent István jóval idősebb volt Sámuelnél. - Milyen körülmények között került hatalomra? Egyes feldolgozások szerzői nem haboznak el a magyar nemzet első választott királyá­nak, egy forradalom győztes vezérének, sőt - kabar volta el­lenére - a magyar nemzeti tu­dat ébresztőjének tekinteni.­­ Nos, ez a nézet inkább a történelmietlen anakronizmu­sok közé sorolható. Aba Sámu­el nyilvánvalóan nem volt sem egyik, sem másik, a fentiekről még korai beszélni a XI. szá­zadban. Kabar voltának már nincs jelentősége ez idő tájt, 948-ban Bulcsú egy bizánci követjáráskor még dicsekedhe­tett azzal, hogy a kabarok bát­rabbak a magyaroknál, a XI. század közepére a különbség szinte eltűnt. Orseolo Péter, Szent István utóda nem szere­tett minket, nyíltan fenyegető­zött és hencegett azzal, hogy a magyarokat nem engedi kor­mányozni. 1038 és 1041 kö­zött, első országlása idején va­lósággal hazaáruló politikát folytatott, német és olasz hívei­re támaszkodva megalázta és teljesen háttérbe szorította a magyarokat. Péterrel szemben Sámuelt valóságos népi elége­detlenség­ mozgalom emelte trónra 1041-ben, és az új ki­rályról feljegyezték, hogy szin­te tüntetően szívesen forgoló­don közrendű szabadok között, ott érezte jól magát. Ez már­­már „osztályharcos” vonás. Ugyanakkor bukása után (ma­gyarok gyilkolták meg a Tisza mellett) eléggé zavaros kép alakult ki alattvalóihoz való vi­­szonyáról. A főrendűek között nem volt egyértelmű a fogadta­tása. A később mártírhalált halt Gellért püspök nem volt haj­landó őt megkoronázni a minden évben szokásos húsvéti szertartás alkalmával.­­ Gellért is velencei volt, akárcsak Péter. Nem lehet, hogy elfogultság játszott közre a püspök állásfoglalásában? - Nem, mert Gellért Péter­nek is ellenállt - A Sámuelt elmarasztalók gyakori érve az, hogy a király durva eszközökkel kormányo­zott, és a pogányságot, illetve a különböző eretnekségeket tá­mogatta... - A kirívó durvaság kétség­telen tény. Bár a korszakban nem volt szokatlan, általános felháborodást keltett az 1042 nagyböjtjén végrehajtott mé­szárlás, amikor Sámuel paran­csára ötven főrendűt agyonver­tek a király ellenlábasai közül. A pogányságra való áttérés vádja inkább egyfajta politikai gondolkodás terméke, amely katolikusellenes hőst akart fa­ragni Aba Sámuelből. A po­gányságnak ekkor már nem volt igazi bázisa a magyarok között, hiszen I. Endre a későb­biekben meglepő könnyedség­gel verte le a Vata-féle pogány­­lázadást. Már ekkor voltak ke­resztény hagyományok Ma­gyarországon. Igaz, hogy IX. Benedek pápa­ kiátkozta Sámu­elt, de ez német császári nyo­másra történt, Péter érdekében. - Mi okozta végül a buká­sát? - Aba Sámuel botor mó­don megtámadta a Német-ró­mai Császárságot, csapatai feldúlták Bécs környékét, Al­­só-Ausztriát és Karintiát, de a német beavatkozás enélkül is megtörtént volna. Az összes környező ország beállt már a sorba, a csehek és a lengyelek is belesimultak a német hűbé­ri rendszerbe, Magyarország pedig mind formailag, mind ténylegesen független volt. Tehát zavaró pont voltunk a Német-római Császárság szomszédságában, Aba állító­lagos ingerlő szándéka, ami­kor Strasbourgban követei azt szegezték Henriknek: mondja meg, békét akar vagy háborút, nos, mindez csak ürügy volt. Az 1043-as hadjárat után, amikor a német seregek a Ga­­ramig törtek előre, Sámuel fegyverszünetet kért. Ám a következő évben ismét meg­indult ellene Henrik a fegy­verszüneti feltételek állítóla­gos megszegése miatt. A dön­tő ütközetre 1044. július 5-én, Győr mellett, Ménfőnél került sor, ahol állítólag csodás égi jelek - például hirtelen vihar - segítették a német-római császár seregeit - ami a hazai időjárási viszonyok ismereté­ben hihető, ám a régiek hajla­mosak voltak mindent jelnek vélni —, de árulás is bomlasz­totta Sámuel hadait. Ez jel­lemző a magyar trónviszá­lyokra: az egyik táborban mindig ott vannak a másik fél emberei. Aba csatát vesztett, aranylándzsáját is a helyszí­nen hagyta, és híveivel elme­nekült. A Tisza mellett, egy udvarházban ölték meg olyan magyarok, akiket valamilyen sérelem ért uralkodása alatt. Péter rövid két esztendőre, 1046-ig, visszatért a trónra, német hűbérbe ajánlotta az or­szágot, majd a népi elégedet­lenség ismét elűzte, hiába fo­gadta üdvrivalgás pártfogó­ját, III. Henriket Székesfehér­váron. - Miképpen ítélhetjük meg Aba Sámuel uralkodásának éveit, és főként hogyan ítélték meg a kortársai? - Az Aba-nemzetségről szó esik a későbbiekben is, ám tagjai vagy nem voltak egyenes ági leszármazottai Sámuelnek - bár ugyanazon a vidéken, Észak- és Észak­­kelet-Magyarországon tűn­nek fel, ahol a király is gya­korolta nemzetségfői hatal­mát -, vagy nem érezték olyan dicsőségesnek az ural­kodását, hogy hivatkozzanak rá. A XI. században számos nagy magyar király uralko­dott Szent Istvántól Kálmá­nig, és Aba Sámuelnek mint az egyértelműen rossz ural­kodó Péter ellenlábasának lett volna esélye rá, hogy le­gendahősként bekerüljön a magyar mondavilágba, népi tudatba. Annak, hogy ez nem történt meg, nyilván oka van. István királyunk például egyetlen csatát sem veszített el, és őt követte két olyan gyászos uralkodó, mint Péter és Sámuel. - Tekinthetjük úgy, hogy 1046-ban a Vazul-leszármazott Endre visszatérésével nyolcévi szünet után helyreállt az Ár­pád-ház folytonossága? - Igen, úgy gondolom, er­ről van szó, hiszen Péter és Sá­muel csak anyai ági rokonai az Árpádoknak. A Vazul-fiak visszatérésével helyreállt a dinasztia legitimitása. Ablonczy Balázs mnpuíwfiofáfpam mű vcmt d­gp Atmermts cofottés btm mm mnmi atmtt.a mnémntihmfyt III. Henrik német-római császár seregei 1044-ben Ménionél legyőzik Aba Sámuelt. (Miniatúra a Képes Krónikába T­óth Judit kapja a Graves-díjat Huszonötödik alkalommal adják át ma a Magyar Írószövetségben a Robert Graves-díjat, amelyet a világhírű író alapí­tott 1970-ben az év legszebb magyar versé­nek jutalmazására. A kuratórium tagjai: Lakatos István, Lator László, Somlyó György és Vajda Miklós az idén Tóth Ju­ditnak, az 1966 óta Franciaországban élő költőnek, műfordítónak ítélte oda a díjat Nisi dominus című verséért, amely az Orp­heus című folyóirat tavalyi első számában jelent meg. A költemény a Kortárs külön­böző 1993-as számaiban közölt másik öt vershez (Isten fiai, Kyrie, Isten némasága, Gloria és Sanctus) kapcsolódik. Tóth Judit eddig kiadott verseskötetei: Tűzfalak (1963), Két város (1972), A tér visszahívá­sa (1975), Füstáldozat (1984). Kifutópálya címmel 1980-ban jelent meg regénye, főként francia, angol, német és orosz költők verseit fordítja. N­isi dominus Nisi Dominus oedificaverit domum, in vanum laboraverunt qui oedificarit eam. Psalmus 126* Poros utak, esendő rétek, egy falusi sorompó. S a városnév. Egyéb jelzés sehol. Be kellett járni a légies dombvidéket, míg előtűnt a hatalmas akol. Eszméletében izzó töredékek. Állhatatos könnyű kísértet vezette a betört decemberi egek ősrégi éjszakája óta. S az évek ágbogán, a léghuzatban zöldellő kontinensen át, surrogva és zizegve, mindig tovább, mintha éppen ide hajszolta volna. Ment, gyönge háttal, meghajolva, mintha testét már őrölné a köszvény. És amint haladt egyre közelebb, eszméletére rásötétedett önkívületig obszcén jelenlétének szégyene. E sérült légkör nem várt senkire. Láthatatlan szelek lebegtek és ziláltak, ki merheti kifaggatni a tájat? De ha az Úr nem építi a házat, nincs magyarázat. Veszélyesen fénylett a délidő. Ment, arctalan járókelő. S amint a tompa kapuszárnyakon belépett, elétárult a domború mező. Ment a kavicsokon, a porban, ugyanabban az időtlenné fagyott virradatban. A mező, mint a tenger múltja, végtelen összecsapások nyomát fedte be. S úgy tűzött, mint az oroszlán szeme. A tajtékos fűben álltak az ólak, s a tornyok, mint a zátonyok. S a legvégső pillanatok szakadatlanul kattogva szóltak. Hogyha az Úr nem építi a házat, a meztelen sorok esőben áznak, elvesztik a batyut, a göncöket, nem maradnak utánuk, csak a vázak. Amint az éles fényben továbbhaladt, meglátta a rét pereme alatt, amint száz és száz árnyék döntöget, lapátol, kalapál, kiemel a bánya mélyén roppant tömböket. Fordult volna bármerre onnan, de a talaj nem engedett. S meg kellett pillantania a katlan szélén a csorba kőből épített lépcsőt. Azokat a beláthatatlan, emelkedő grádicsokat, ahol, hátukon kőtömböt cipelve, fölkergették a tépett csapatot. Akár tajtékos vihar, úgy csapott váll-váll mellett a meredekre és tehetetlenül esett le terhe alatt a test a testre. Csak ment a mezőn, meg nem állhatott. Távolabb a napégette kunyhósorok deszkateteje füstölgött az égen. S a restaurált házikók belsejében lebegtek a világos vitrinek. És tükörlapjaik között laza, padlásig érő kupacokban: a használati tárgyak halmaza. Akár egy napra kikötött arc szemhéj nélküli szemeiben éles jelentéssel a végső részletek. Itt minden tárgy fénnyé fagyott, s névreszólóan lett személyes, együtt idegen és saját. Rémítő képben fölmutatva legbelső önmagát. Nézte a halál ablakát, s érezte, mint tűző cserép szemébe vág a kávédaráló, a fésű, a vakok valamikori botja, a túlvilági papucsok. Ha az Úr nem építi a házat, légüres puszta támad, a semmi lakhelye.­ Ahol csákányoztak és kalapáltak, más nem m­aradt, csak a poros homorulat. Hogyha az Úr nem, akkor reménytelen. Az állványról a mélybe tántorulsz. Nisi, nisi Dominus -Lebeg a huzatos hiány a réteken. Nincs, aki egy lapát földet kiásna, nem épülhet egyetlen kicsi hajlék, mert az Úr nem bízhatja másra. És útvesztve hullámzik a világ, maholnap nem is lesz hol laknia. Fölötte nyártalan kánikula, égő veszély, egy végsőkig feszített pillanat. S állhatatos szemaforok alatt várakoznak a vágányok, az éj. *Hogyha az Úr nem építi a házat, aki azt építi, hasztalan fárad. (126. zsoltár, Sík Sándor fordítása) Nulladik évfolyam a Veszprémi Egyetemen A Veszprémi Egyetemen a következő tanévtől először indítanak nulladik évfolyamot angol- és némettanár szakon. Rendkívül jelentős lépés az egyetemfejlesztés történetében az, hogy megjelenik a nyelvi egyszakosság - a hagyományos kétszakosság fenntartása mel­lett. A Veszprémi Egyetem Ta­nárképző Karán a Nyelvi Inté­zetben már öt éve működik a nyelviskola Németh Attila igaz­gató vezetésével. Itt is rendsze­resen készítenek fel középisko­lás diákokat a felvételire. A nulladik évfolyamra házi felvételi vizsga nélkül kerülhet be azok, akik a mindenkori he­lyi egyetemi ponthatár alatt tíz pontot szereztek. Házi felvételi vizsgát kell tenniük (írásban­­szóban) szeptember 1—15 kö­zött mindazoknak, akik az au­gusztus 30-i jelentkezési határ­időig a szükséges dokumentu­mokat (nyelvvizsga bizonyít­ványok, felvételi pontszámról értesítés másolata) benyújtot­ták a tanárképző kar dékáni hi­vatalába. Az oktatás formái: egyetemi szintű előadások, heti 4x1 órában, szóbeli kollokvi­ummal félévenként, szeminári­um heti 5x2 órában, a végén gyakorlati jegy. A 4.00 feletti átlageredmény után a jelölt au­tomatikusan mentességet kap a szóbeli vizsga alól az 1995/96- os tanévben a Veszprémi Egye­tem Tanárképző Karának an­gol vagy német szakára. Ha 4,5 feletti átlagot ér el, felveszik az ötéves tanárszakra. A 4,00 át­lag alatti teljesítményt elért hallgató az 1995/96-os tanév­ben, a központi írásbeli felvéte­li dolgozat eredményes meg­írása után a hároméves tanár szakra jut be. A kurzus hallga­tói június elején a Veszprémi Egyetemen megpróbálhatják megszerezni a felső fokú állami nyelvvizsgát Évi tandíj: 60 000 Ft, ami félévenként fizetendő 30-30 000 Ft Előze­tes felmérések szerint angolból öt-hat tanulmányi csoportot in­dítanak nyolcvan hallgatóval, németből hét csoportot száz hallgatóval. (h­­a.) Véget ér a zenei tábor Pécsett A 24. pécsi nemzetközi ze­nei táborba ebben az esztendő­ben több mint tíz országból ér­keztek a résztvevők. A július 15-e óta dolgozó zenekar az idén Brahms művészetében mélyedt el. A két hangversenyre a Né­met requiemet készítik elő a fi­atal muzsikusok, de megisme­rik a négy szimfóniát és több más szimfonikus zenekari mű­vet is. A hangsúlyt most is a zene­kari játékra helyezték. A hall­gatók olyan „profi zenekari” munkát végeztek, amelyben ta­lán még soha nem volt részük: napi három-négy óra összpróba és hasonló mennyiségű szó­lampróba töltötte ki idejük nagy részét. Még egy kamara­­zenekar is létrejött. Ligeti András, a zenei tábor művészeti vezetője és a zene­kar karmestere maximális igé­nyességgel arra törekedett, hogy a hatvan fiatal a zenekari munka minden részletével megismerkedjen. A szólamokat betanító ta­nárok valamennyien a Magyar Rádió szimfonikus zenekará­nak művészei: Párkányi Kata­lin és Krum Gyula a hegedű­sökkel, Hajna Rezső a brácsá­sokkal, Baranyayné Szödényi Nagy Enikő a csellistákkal, Harsányi István a bőgősökkel, Vajda Gergely (aki még főis­kolai hallgató, s váratlanul megbetegedett édesapját he­lyettesítette), a fafúvósokkal. Palotai István a rézfúvósokkal foglalkozott Nagy lelkesedés­sel, ügyszeretettel adták át tapasztalataikat a fiataloknak, tudva, hogy a zenekari játék fontos és értékes muzsikálási forma, és mindenképpen elke­rülendő, hogy csalódott, szólis­taambíciókat ringató muzsiku­sokból álljanak össze a zeneka­rok. A kéthetes munka eredmé­nyét két hangversenyen mutat­ják be: július 28-án Pécsett, majd július 30-án Budapesten. Közreműködik a Magyar Ál­lami Operaház két kiváló szólistája, Kertész Ingrid és Martin János, valamint a Bu­dapesti Akadémiai Kórustár­saság.

Next