Magyar Nemzet, 1996. február (59. évfolyam, 27-51. szám)

1996-02-06 / 31. szám

KEDD, 1996. február 6. Fókusz Magyar Nemzet 13 Érdekek sérelme nélkül... Milyen legyen az új tandíjrendszer? A hazai felsőoktatásban sor került a már régóta halogatott tandíj beveze­tésére. Nem sokkal ezután - részben az őszi tiltakozások, demonstrációk hatására - már meg is kezdődtek a tárgyalások a rendelet módosítására. Az indulatok, érzelmek mögött vajon milyen elvárások húzódnak meg? Melyek azok az érdekek, amelyek most sérülnek, nem (vagy csak rész­ben) érvényesülnek? Milyen legyen az a tandíjrendszer, amely a kompro­misszumot jelenthetné? A felsőoktatásban bevezetendő tandíjjal kapcsolatos tárgyalások, az első tervezetek kidolgozása még az Antall-kormány­­idején kezdődött meg. Némi vita, nyugtalanság (tünte­tés) után az akkori megegyezés úgy szólt: a tandíj bevezethető, de csak kompenzációkkal: 1.) a tandíj beve­zetése ne rontsa alapvetően a hallga­tói esélyegyenlőséget, ezért valami­lyen megoldást kell találni a rosszabb anyagi helyzetű hallgatók terheinek enyhítésére vagy a távolabbi jövőbe való elodázására (hallgatói hitel, adó­alapból leírás, indokolt esetben rész­leges vagy teljes tandíjmentesség, szociális helyzet függvényében támo­gatást stb.); 2.) a tandíj az egyetemek­nél forrásnövekedést biztosítson: egyik eleme legyen az önállóbb gaz­dálkodásnak, növelje a gazdálkodás biztonságát, adjon lehetőséget az ok­tatási és tanulási infrastruktúra mér­sékelt javítására, szerényebb fejlesz­tésére­. 3.) bevezetése fokozatosan történjék, egy szerényebb induló összegről növekedjék. Bár a fenti feltételekkel az érintet­tek végül is elfogadhatónak vélték a tandíjrendszer bevezetését, az a tény, hogy a kérdés azóta sem jutott nyugvó­pontra, arra utal, hogy a feltételezettnél bonyolultabb jelenséggel és egy kusza érdekhálóval állunk szemben. * A tandíj kérdésében a kormány, a felsőoktatási intézmények hallgatói (valamint azok családja, hozzátarto­­zói), maguk a felsőoktatási intézmé­nyek (valamint azok oktatói, alkal­mazottai) az érintett aktorok. Mind­egyikük számára megfogalmazhatók előnyök és hátrányok, mindegyik érintett fél más-más aspektusból, más-más kritériumok szerint foglal állást. Az egyik főszereplő a kormány. Lépéseit és viselkedését figyelve va­lószínűsíthető, hogy az alábbi szem­pontok vezérlik döntéseit: a hazai piacgazdaság kiépítése, az európai in­tegráció felé törekvés; stabilizáció, a költségvetés egyensúlyának megte­remtése; a politikai és társadalmi bé­ke fenntartása; szociális érzékenység s a felsőoktatás stratégiai ágazatként való kezelése. A mai helyzetben a kormányzati döntéseknél legnagyobb súllyal az el­ső két szempont érvényesül a harma­dik és negyedik kritériummal szem­ben, míg az ötödiket mostanában egyre kevesebbet emlegetik. A kor­mány szempontjából ideális tandíj egyrészt teljesítménykényszert jelent az egyetem és a hallgató részére egyaránt, másrészt könnyít a­ költség­­vetés helyzetén, ugyanakkor nem okoz elviselhetetlen társadalmi és po­litikai feszültségeket. A kormány minden eszközt meg­ragad költségvetési hiányának mér­séklésére, a stabilizációs csomagon túl napirendre került az államháztar­tás átfogó reformja, a nagy ellátó rendszerek (köztük az oktatás) gyö­keres átalakítása. A piacgazdaság egyik alapelve: lehetőleg értékén fi­zessük meg az árukat, szolgáltatáso­kat. A hangoztatott érvek egyike, hogy Magyarország gazdaságilag még éretlen arra, hogy egy olyan ki­terjedt támogatási rendszert működ­tessen, mint aminek például a felső­­oktatás is része. A tandíj egy részére a költségvetés igényt tart, ugyanak­kor az esetleg kompenzációk az ál­lamháztartást terhelik, például a tan­díj bevezetésével kapcsolatos hitelek pénzügyi kihatásai növelik a kincstár kiadásait, az adókedvezmények vi­szont csökkentik bevételeit. Az Európai Unió távlatilag a tan­díj eltörlését tervezi a tagországok felsőoktatásában (ma Németország sorolható a kivételek közé tandíjmen­tességével). Amennyiben mi is arra törekszünk, hogy a szervezet tagjaivá váljunk, a tandíj mostani bevezetése A szerző közgazdász, egyetemi ta­nár, a Janus Pannonius Tudomány­­egyetem rektora, ennek a tendenciának némiképp el­lentmond. Ugyanakkor az is megfi­gyelhető, hogy a nyugati társadal­makban az utóbbi években csökkent a felsőoktatás finanszírozására irányu­ló hajlam: vége a korábbi hallgatói­­létszám-növelési tendenciának, a fel­sőoktatásra fordított kiadások növe­kedése megállni látszik. A tandíj bevezetése társadalmi és politikai feszültséget generál - amint az már bebizonyosodott ennek ger­jesztése nem érdek­e a kormánynak. Az érintett réteg (az egyetemi és főis­kolai ifjúság) rendkívül érzékeny helyzetének változásaira, érzelmei jobban vezérlik cselekedeteit, mint a társadalom más rétegeit. Jelentős nagyságú társadalmi csoportról van szó, amely többnyire aktív, kreatív, kritikusan gondolkodó egyénekből áll. Esetükben a meggondolt és a meggondolatlan lépések, a szervezett és a spontán reakciók veszélye egyaránt fennáll. A konfliktushelyzet másik fősze­replője a hallgató, az ő szempontjai is összetettek. Elfogadja a teljesítmény­re való ösztönzés elvét, áldozna arra, hogy a tandíj bevételeiből saját egye­teme fejlődjék, gyarapodjék. A tandíj fejében mint „megrendelő” fokozot­tabb igényekkel lépne fel az intéz­ménnyel szemben. Ugyanakkor védi eddigi anyagi pozícióját, szabadide­jét, viszonylagos anyagi biztonságát. A tandíj bevezetése kedvezően befo­lyásolja a hallgatói motivációt: ha va­lami pénzbe kerül, akkor azt komo­lyabban vesszük, mint az ingyenes szolgáltatásokat. Példa erre a drága külföldi magánegyetemek hallgatói­nak hozzáállása a tanuláshoz és az egyetemeken folyó munkához vagy a hazai egyetemek fizető (önköltsé­ges), második diplomát adó kurzu­sain részt vevők aktivitása. Amennyi­ben az előzőek alapján a tandíjked­vezményt a jobb teljesítményt nyújtó hallgatók kapják, úgy a tandíjrend­szer eszköze lehet a jobb hallgatói teljesítményre való­ ösztönzésnek. A tandíj bevezetésével kapcsola­tos terhek elviselését kompenzációk könnyíthetik. Ilyen a már említett ta­nulmányi hitel felvételének lehetősé­ge (amit a hallgató tanulmányai befe­jeztével törleszt), a tandíj egy részé­nek leírása az adóból (ami a terheket viselő szülők vagy közvetlen hozzá­tartozók helyzetén is könnyít), vala­mint a tanulmányi eredményt elisme­rő részleges vagy teljes tandíjmentes­ség. Ehhez járulhat hozzá - különö­sen súlyos anyagi háttér esetén - a rá­szorultság mértékében megállapított személyre szóló szociális támogatás. A tandíj bevezetése - a kompen­zációk ellenére is - az eddigieknél lé­nyegesen nagyobb terhet ró a hallga­tóra, a hallgató családjára. A jelenlegi romló gazdasági körülmények között - amikor az ország lakosságának je­lentős hányada a létminimum alatt él - ez a teher sokak számára tovább gyengíti az amúgy is bizonytalanul érvényesülő esélyegyenlőséget. Ezért a hallgató kiegészítő jövedelem meg­szerzésére kényszerülhet. Év közben többnyire csak kötetlen, rugalmas időbeosztású feladat jöhet szóba, amiből kevés van. Ugyanakkor gon­dot jelent a munkanélküliség magas szintje: nehéz a legális munkaerőpia­con a hallgató számára megfelelő munkát találni - ez viszont a fekete­­gazdaság felé terelt hallgatóinkat (ahol a rendezetlen munkaviszony, a kiszolgáltatottság, a társadalombizto­sítási problémák nem számítanak ki­vételnek). Ha végül mégis sikerül megfelelő jövedelmet biztosító állás­hoz jutni, még akkor is igaz az az állí­tás, hogy ez a többletterhelés a hallga­tót gátolja tanulmányi munkájában, a pénzkereset szabadideje rovására megy. Hitelfelvétel esetén a hallgatót az egyetem befejezése után, munkába állásakor olyan visszafizetési kötele­zettségek terhelik, melyek egy vágta­tó inflációs közegben ijesztő mértékű jövőbeni terhet jelentenek. A harmadik szereplő a felsőokta­tási intézmény (az egyetemek és főis­kolák, valamint azok oktatói, alkal­mazottai). Az intézmény ütközőpont az állami szervek és a hallgatóság között Az intézmény a kormány adó­­végrehajtójaként kénytelen működni, ugyanakkor maga is alulfinanszíro­zott, rászorulna a tandíj révén előte­remthető pótlólagos forrásokra. Az egyetemek, főiskolák számára ideális tandíjrendszerben a tandíj az egyete­men marad, egyetemi célokra hely­ben szabadon felhasználható, ezáltal az oktatókat és a hallgatókat nagyobb teljesítményre ösztönzi. A tandíj nö­veli az igénybe vehető erőforrásokat, javítja az intézményi pénzügyi egyensúlyt - feltéve, hogy a tandíj mértékével nem csökken a központi támogatás. Végül: a tandíj érdekeltté teszi az intézményt a hallgatói lét­szám növelésében. Ami az egyetem gazdálkodását il­leti: a nyugati egyetemek példája azt sugallja, hogy a tandíj hasznosan ki­egészíti az amúgy is szűkös (hazánk­ban névértékben évek óta stagnáló, reálértékben zsugorodó) erőforráso­kat, biztonságosabbá teszi az intéz­mény működését, további kisebb-na­gyobb helyi fejlesztéseket tehet lehe­tővé, az erőforrások bővülésével job­ban felszerelt, vonzóbb, kulturáltabb egyetem felé haladhatunk, ahol mind az oktató, mind a hallgató jobban érezheti magát, jobb körülmények között eredményesebben végezheti munkáját. A tandíj bevezetésével az intézmény érdekeltté válik mind a hallgatói létszám növelésében, mind a minőségi paraméterek javításában. Több hallgató nagyobb pótlólagos erőforrást jelent, az egyetemek tehát a tudáspiacon ily módon is megmé­rettetnek. A tudáspiacon verseny jön létre: verseny a hallgatóért, verseny a tandíj révén megszerezhető többlet­­erőforrásokért. Ez a verseny később tovább terebélyesedhet: verseny a végzett hallgatókat majdan alkalma­zó munkaadók elismeréséért, az in­tézmény jobb hírnevéért. A jobb kö­rülményeket biztosító, színvonala­sabb oktatást és szolgáltatást nyújtó, jobb hírű egyetem több hallgatót vonz, több kiegészítő tandíjbevételre tesz szert, ennek következtében ver­senytársainál jobban prosperálva ver­senyelőnyét tovább növelheti. A tandíj az oktató számára telje­sítménykényszert jelent; a megválto­zott helyzetben az oktató erősebb ki­hívással néz szembe. A tandíj beve­zetése igényesebbé teszi a hallgatókat is oktatóikkal szemben: ha fizetünk valamiért, akkor a magasabb minő­ség, a jobb teljesítmény is joggal megkövetelhető. A hallgató kritiku­sabban értékeli oktatója munkáját, az oktatót mindez igényesebb munkára, jobbításra, megújulásra serkenti. A tandíj ugyanakkor veszélyforrást is jelent: az egyetem engedményekre kényszerülhet annak érdekében, hogy pótlólagos jövedelmei növelése érde­kében több hallgatót vonzzon (ez a „diplomagyárak’­ kialakulásának ve­szélye). Mindebből érzékelhető, hogy mennyire összetett a tandíj bevezeté­sének kérdése, mennyire eltérőek a kulcsszereplők érdekei, milyen kü­lönböző szempontoknak kellene egy­idejűleg érvényesülni. A probléma megoldására ezért csak akkor van re­mény, ha a tandíj kérdését nem elszi­getelten, hanem a térítések, támoga­tások és kompenzációk összefüggő rendszerében kíséreljük meg megol­dani. Mindenekelőtt azt az alapelvet kell leszögeznünk, hogy a térítések és támogatások csatornáit világosan el kell különíteni egymástól ahhoz, hogy az egyes szereplők esetében megfogalmazott kritériumok teljesü­lésére egyáltalán remény legyen. Sza­kítani kell azzal az elmúlt 40 év alatt kialakult szemlélettel, amely egyazon intézkedés keretein belül kívánta megvalósítani a ráfordítások megtérí­tését, a nagyobb teljesítményre ösz­tönzést és a szociális okokból indo­kolt támogatást. Elhibázott lépés len­ne, ha a tandíjban egyidejűleg, össze­mosva érvényesítenénk az oktatás költségeihez való hozzájárulást, a jobb teljesítményre való ösztönzést, a szociális rászorultság miatti kompen­zációt. Külön csatornába terelésükkel viszont az elkülönített érdekek job­ban érvényesíthetők, ugyanakkor az érintett (rászorult) személyek eseté­ben is igazságosabban, követhető módon összegeződnek a kompenzá­ciós hatások. Mindezekhez adódnak az egyéb kompenzációs lehetőségek.­­ Melyek lennének e többcsatornás rendszer főbb alapelvei és elemei? Először is: a tandíj befizetése min­denki számára legyen kötelező. En­nek egy része a központi költségve­tést illesse meg, egy másik része az egyetemen maradjon. Ez utóbbi kom­ponens részben a hallgatói tanulmá­nyi ösztöndíj fizetésére szolgál, rész­ben a hallgatói szociális támogatás csatornájába kerül, további hányada pedig az egyetem fejlesztését szolgál­ja. Az egyes komponensek arányának megállapítása nyilván további egyez­tetések tárgya lesz. Ebben a konstruk­cióban viszont nem szükséges kétféle (alap- és kötelező) tandíj megkülön­böztetése. Központilag csak az állam­kasszába kerülő részt vagy hányadot kellene előírni. Magát a tandíj össze­gét, annak további megoszlását az in­tézmény határozná meg, tekintettel hallgatóinak teherbíró képességére, az intézmény vonzerejére, az intéz­mény financionális helyzetére. A mindenki számára kötelező tandíjfizetés azért fontos, hogy egy­részt minden hallgatóban alakuljon ki az a tudat, hogy hozzájárul felsőfokú tanulmányai költségeihez, azaz nem ingyenes juttatásként jut hozzá diplo­májához, annak érzékelhető módon értéke van. Másrészt mint az egyetem szolgáltatásait térítésért igénybe vevő ,,fogyasztó” a hallgató igényesebben lép fel: nem közömbös számára a nyújtott oktatási szolgáltatás minősé­ge. Mindez az egyetemet, az oktató­kat, az egyetem alkalmazottait szín­vonalasabb oktató- és szervizmunká­ra, átgondoltabb fejlesztésekre kény­szeríti. Ez a kényszerítő hatás annál erősebb, minél nagyobb arányt képvi­sel a tandíj a képzési összköltségben, az intézményi költségvetésben. A tandíjfizetés alól csak igen szűk kör­ben, a jogszabályokban meghatáro­zott esetekben adható felmentés. A kiváló tanulmányi eredmény sem mentesítene a tandíj befizetése alól (a jó tanulmányi munka elismerése ugyanis a tanulmányi ösztöndíj csa­tornáján jelenne meg). Valószínűleg nem kerülhető el, hogy a tandíj egy része a központi költségvetésbe kerüljön. Az ország gazdasági helyzete, a stabilizációs program végrehajtása elkerülhetet­lenné teszi a fiskus érdekeinek kielé­gítését (ennek realizálására a kor­mányzat egyébként minden szüksé­ges eszközzel rendelkezik és valószí­nűleg a jövőben is élni fog vele). Ez a központosításra kerülő rész vagy az állami költségvetés szintjén vagy a művelődési tárca szintjén használha­tó fel. A felsőoktatás számára nyilván ez utóbbi megoldás a kedvezőbb, ezt a felhasználást azonban nyílttá kell tenni, meg kell védeni a falánk lobbyktól; e tekintetben a Felsőokta­tási és Tudományos Tanács döntési kompetenciája érvényesítendő. A tandíj másik része tanulmányi ösztöndíjra fordítandó. A hallgató ta­nulmányi teljesítményének növelésé­re irányuló ösztönzés fontos eleme le­gyen a rendszernek: a magas tandíj akadályozza meg a megfelelő teljesít­mény nélküli túlélésre való berendez­kedést, ugyanakkor ezen a csatornán az ösztöndíjjal ismerjük el az átlagon felüli tanulmányi teljesítményeket, kompenzáljuk vagy jelentősen kom­penzáljuk túl a tandíj jelentette terhe­ket. A befizetett tandíjaknak ösztön­díjra fordítandó része egészüljön ki a központi hallgatói juttatásoknak erre a célra szánt részével, valamint az ön­­kormányzatok és egyéb szponzorok ösztöndíj célú (esetleg címzett jelle­gű) felajánlásaival; mindezek együtt képezzék az intézmény ösztöndíj­­alapját. A hallgatók szociális támogatása külön csatornába kerüljön (Bajoror­szágban például nem az egyetem, ha­nem a tartományi kormány bírálja el a hallgatók igényeit és fizeti a támo­gatást - a szociális támogatás valójá­ban nem egyetemi feladat). Nálunk a befizetett tandíj egy részét is erre a célra lehetne fordítani; azon hallgatók támogatására, akik képességeik révén bekerültek ugyan a felsőoktatás rend­szerébe, de kedvezőtlen anyagi hely­zetük, családi-társadalmi hátterük miatt a tanulás terheit nem képesek elviselni. Itt a legsúlyosabb helyzet­ben lévő hallgatókról van szó. A szo­ciális támogatás céljait szolgálja ezen felül a hallgatói központi támogatás­ból erre a célra allokált összeg. Az érintett - nehéz szociális helyzetű - hallgatók az itt megszerezhető szo­ciális támogatáson felül természete­sen a kiemelkedő tanulmányi munka utáni ösztöndíjra, valamint az egyéb kompenzációkra is pályázhatnak. A tandíjból az egyetem, a főisko­la fejlesztésére fordítandó hányadnak szabad felhasználásúnak kellene len­nie. A mai irányelvek ennek az összegnek a felhasználását egyetemi célú fejlesztésekre korlátozzák. Ugyanakkor látnunk kell, hogy a fel­sőoktatási intézmények legértéke­sebb erőforrása a szürkeállomány, ér­telmetlen dolog a tandíjból származó pótlólagos bevételt kizárólag dologi célú kiadásokra leszűkíteni. Másrészt köztudomású, hogy az egyetemek többsége kisebb-nagyobb pénzügyi hiánnyal küzd. Az intézmény döntési kompetenciája legyen, hogy ezt a tan­díjból származó bevételt mire fordít­ja: az éves költségvetés hiányának el­tüntetésére (azaz működőképességé­nek fenntartására), vagy eszközfej­lesztésre, vagy oktatógárdájának dif­ferenciált bérezésére (például a hall­gatók által is elismert legkiválóbb ok­tatók jutalmazására, egy kiemelkedő egyéniségnek az intézményhez szer­ződtetésére). A tandíjrendszer lényeges tarto­zékai legyenek további kompenzá­ciós jellegű konstrukciók. Ilyen lehet például a tanulmányi hitel: a tanulmá­nyi időszak alatt folyósított olyan banki hitel, amelynek visszafizetése a tanulmányok befejeztével, a munká­ba állás után kezd aktuálissá válni (je­lenleg a fő gondot az jelenti, hogy a kamat mértéke a magas inflációs in­dex miatt ijesztő mértékű, az állam nem nyújt hitelgaranciát). A tandíj valamilyen formában leírható legyen az adóalapból vagy az adóból. Fontosnak tartom az intézményen belüli munkalehetőségek megterem­tését. A nyugati egyetemeken határo­zott törekvés figyelhető meg annak érdekében, hogy az intézmény minél több munkalehetőséget biztosítson hallgatói számára. (Jellemző, hogy a könyvtárakban, olvasótermekben, sportlétesítményekben, a portaszolgá­latban stb. nagy számban foglalkoz­tatnak részmunkaidőben hallgatókat.) Az ilyen jellegű munkák a hallgató és az intézmény közötti kötődést is szol­gálva a hallgatót pénzkereseti lehető­séghez is juttatják (tandíjköltségek előteremtése), munkaidejét rugalma­san beosztva. Ezen a fronton nálunk is áttörés lenne szükséges: a munkahe­lyeken a természetes létszámcsökke­nés (nyugdíjazás, kilépés stb.) pótlá­sát fokozatosan hallgatók munkába állásával kellene pótolni. Szólni kell az intézményen kívüli munkalehető­ségekről is. Az intézmény részéről fo­kozottabb figyelmet kellene fordítani a hallgató munkaközvetítésére. A Nyugaton tevékenykedő Student Ser­­vice-ek többek között az év közben el­érhető munkaalkalmakat közvetítik ki a hallgatók felé, de amellett a nyári időszakban is segítenek munkalehető­séget találni. Ezek a szolgálatok ná­lunk még gyermekcipőben járnak, va­lójában reális igény sem fogalmazó­dott meg irántuk. * A kollégiumok igénybevételi díja is szorosan kapcsolódik a fenti rend­szerhez. A kollégiumok esetében az intézmény arra törekszik, hogy ez a funkció lehetőleg önfenntartó legyen, költségközpontként üzemeljen, ne vonjon el erőforrásokat az oktatástól, kutatástól. Ez a célkitűzés akkor való­sul meg, ha a hallgató megfizeti a kol­légiumi szolgáltatás költségeit; ez az első lépés ahhoz a Nyugaton kialakult gyakorlathoz, amely szerint a kollé­giumok az egyetem nonprofit szatellit szervezeteiként (például közhasznú társaságként, közalapítványként) mű­ködnek, bevételeikből fedezik kiadá­saikat, kisebb fejlesztéseiket. A kérdés: hogyan lehet ebben a rendszerben figyelembe venni az egyes hallgatók szociális rászorultsá­gát, úgy, hogy amellett az előbbi el­vek (önfenntartó, nonprofit, relatíve önálló működés) is érvényesüljenek?­­.) Szociális támogatást egy helyről kapjon a hallgató: egyszer bírálják el szociális szempontból jogosultságát. Egy összevont szociális alapba foly­jon be minden csatornáról a szociális támogatásra szánt összeg (központi költségvetés hallgatói támogatásának szociális segély célú része, a majdani ittmaradó tandíjból szociális támoga­tásra fordítandó rész, a kollégiumi té­rítési díjakból lakhatási támogatás cí­mén visszaforgatott rész stb.). 2.) A kollégiumi térítési díjat minden be­költöző hallgató űzesse meg; ez a té­rítési díj egyezzen meg a tényleges önköltséggel (összeköltség/hallga­­tó/hó). 3.) A lakhatási támogatás a szociális támogatási rendszer egyik komponense legyen; a szociális tá­mogatása (benne az esetleges lakha­tási támogatás) ismeretében a hallga­tó maga dönti el, hogy hol lakik (al­bérlet vagy kollégium); a kollégiu­mokkal szemben fennálló nyomás ezáltal várhatóan csökkenni fog. 4.) Az intézmény részéről a kollégiu­mok fenntartására fordított összeg szintén az összevont szociális alapba folyjon be lakhatási támogatásként; azok részesüljenek belőle szociális helyzetük, rászorultságuk ismereté­ben, akik egyébként is kollégiumi el­látásra lennének jogosultak. 5.) A kollégiumi összköltség számítása fogja át a teljes költségspektrumot: a működési költséget (a jelenlegi köz­vetlen költség); a felmerülő egyéb közvetlen vagy közvetett költséget (energiaszámlák, rendészet, üzemor­vos, gazdasági adminisztráció, egyéb központosított költség, egyetemi re­zsiköltség); a kollégiumok karban­tartásának, felújításának költségét; a kollégiumok fejlesztési költségét. 6.) A fentiek szerint értelmezett össz­költség fedezetéül szolgáló tételek: a hallgatók által fizetett kollégiumi té­rítési díjak, a kollégiumok saját be­vételei (rendezvények, szállodai hasznosítás stb.). A költségközpontként működte­tett kollégiumok gazdálkodása tehát erre a teljeskörűen értelmezett költ­ségre terjedjen ki és ebben az értelem­ben fedezze bevételeiből kiadásait. A rendszer kialakításához ideális keretet jelentene a kollégiumok normatív fi­nanszírozása. A költségközpont mű­ködési forma teremti meg a lehetősé­gét a későbbi relatíve önálló nonprofit szervezetként való működésnek. * Úgy vélem, a tandíjjal kapcsola­tos összefüggések (célok, szereplők, érdekek) áttekintése, explicit kifejté­se elengedhetetlen. A tandíjrendszer újragondolása során az alábbi követ­keztetések mindenképpen megfonto­­landók: biztosítani kell, hogy a rend­szer egyes elemei (tandíj, ösztöndíj, szociális támogatás, kollégiumi térí­tési díj) mind teljesebben kifejthessék ösztönző hatásukat, mégpedig oly módon, hogy az egyes szereplők (a hallgatók, a felsőoktatási intézmé­nyek, a kormány) eltérő céljai mind teljesebben valósuljanak meg, az egyes szereplők érdekei pedig minél kevésbé sérüljenek. Ehhez a fentihez hasonló többcsatornás rendszer szükséges, amelyben nem kevered­nek különböző szempontok, nem mo­sódik össze a teljesítményorientált­ság, a szociális támogatás és a költsé­gek érvényesítésének elve - elfogad­ható kompromisszumhoz csak ezen az úton juthatunk el. Barakonyi Károly

Next