Magyar Nemzet, 1996. február (59. évfolyam, 27-51. szám)

1996-02-06 / 31. szám

Életveszélyes csúcsokon Szikora János a szabadságról és a színházeszményről Pécs, Győr, Miskolc, Eger, majd Pécs színháza jelezte Szikora János pályáját. Rendezői, igazgatói, művé­szeti vezetői posztok, s időről időre visszatérő vendégrendezői helyze­tek. A napokban ismét vendégként kezdi meg a Pericles próbáit Debre­cenben, miközben január tizedike óta a Szegedi Nemzeti Színház művészeti vezetője. A színházi folyamatosság gyakorlata szerint a szegedi „újak” munkáját 1996 őszétől láthatja majd a közönség.­­ Színházi sorsa, úgy látszik, cik­likusan váltakozik a szerződés és a szabadúszás között. - A pécsi kudarc után megpró­báltam a szabadúszó rendezői élet­módot választani, annak minden elő­nyével és hátrányával. Kétségtelen előnye, hogy az ember maga választ­ja, mit rendez, sok művésszel dolgo­zik együtt, sokféle közösségben. És, látszólag nincsenek kötöttségei. Másfelől viszont óhatatlanul „bér­munkássá” válik. Csak azt használ­ják belőle, amire az adott helyen épp szükség van, de ha a képességéből másra is futná még, arra nem kíván­csiak. A szabadúszás azért csapda­helyzet, mert miközben a szabadság illúzióját kelti, a valóságban, hosszú távon beszűkülés a vége. - Tehát keresni kezdte az utat valamelyik színházhoz­ . - Szegedről kerestek meg en­gem. Sokáig gondolkodtam, aztán úgy éreztem, művészeti vezetőként tudnám a legtisztességesebben el­látni a feladatot. A szegedi színház legutóbbi évtizedeinek krónikája híresebb volt a botrányairól, mint művészi eredményeiről. Ez nyil­vánvalóan igazságtalan kép, de tény, hogy a vezetői konszenzusok hiánya időről időre robbanásokhoz vezettek. Mi most Nikolényi Isván igazgatóval és Pál Tamás zenei igazgatóval alaposan átgondolt és kidolgozott játékszabályok szerint dolgozunk, és reméljük, hogy a színház is prosperálni fog. - Hogyan működik ez a konszen­zus? - Pontosan tisztáztuk, kinek mi a hatásköre, a feladata és a kötelessé­ge. Amíg tiszteljük egymás köreit, nem lehet baj. - Merre tart most a szegedi szín­ház? - A beiktatás óta eltelt idő még arra is kevés volt, hogy igazán átte­reinthessük, milyen is az a helyzet, amit örököltünk. A mostani kőszín­házi és az idei szabadtéri évad még a régi vezetés hagyatéka, bár néhány racionális változtatást már kellett tennünk. A legfontosabb feladatunk most a társulat újjászervezése és az új műsorkoncepció kialakítása. Köz­ben pedig meg kell oldanunk a gázsi­kérdést is. Szegeden kirívóan alacso­nyak a fizetések. - A színház új vezetésének hatás­körébe tartozik a Szabadtéri Játé­kok működése. - Azt gondolom, hogy a Szabad­téri Játékokra is ráfér a művészeti megújulás. Érdemes lenne Szegedet nemzetközi hírű fesztiválvárossá tenni, de ehhez a szétaprózott prog­ram helyett szuperprodukciókat kell majd létrehoznunk. - Miközben Szegedről gondolko­dik, ebben az évadban még Debre­cenben, majd Budapesten rendez. S úgy tűnik, ezúttal a színházak nem­csak azt használják képességéből, amire szükségük van, hanem azt is, ami önnek fontos. - Pályámat, úgy látszik, most már végigkísérik a nyaktörő mutatvá­nyok. Vannak olyan hegymászók, akiket nem a magas, hanem az élet­­veszélyes csúcsok izgatnak. Ilyen va­gyok én is, és ilyen életveszélyes csúcs a debreceni Pericles, Shakes­peare ritkán játszott darabja, akárcsak a Bábszínház-Tivoli Színház kopro­dukciójában bemutatásra kerülő ora­tórium: Debussy-D­'Annunzio Szent Sebestyén mártíromsága című műve.­­ Azt mondják, a Pericles felét talán nem is Shakespeare írta. Valószínű­leg ez az irodalmi „kétesértékűség” az oka, hogy sokáig nem is szerepelt a „Shakespeare-összes” darabjai kö­zött. Aztán, amikor a hatvanas évek­ben igyekeztek „újrafölfedezni” a drámaírót, színpadra került. Nálunk Ruszt József kecskeméti előadása óta nem is játszották. Számomra a Peric­les olyan, mint egy különös kereszt­­rejtvény. De van megfejtése, s ez bi­zonyítja, hogy mégiscsak Shakespe­­are-től származik, az ő keze nyomát őrzi a dráma. A Periclest valóban én választottam, Lengyel György igaz­gató csak azt kérte, Shakespeare-elő­­adást rendezzek. Miként a Szent Se­bestyén oratórium szólrevitele is az én vágyaim közé tartozik. Mindig szenvedélyesen izgattak azok a mű­vek, amelyeket csak a totális színház fogalmazhat meg. S a Bábszíház-Ti­­voli színház előadásában egyszerre lesz helye a zenének, a táncnak, a bábművészetnek és a színjátszásnak. Róna Katalin Szikora János: A vezetői konszen­zus hiánya robbanáshoz vezetett MTI-fotó I­llovszky Béla Külföldi ösztöndíjak (5.) Pályázati felhívás az 1997. és az 1997-98. évi tanévre Lapunkban folyamatosan közöljük a Magyar Ezúttal a bulgáriai, csehországi és szlovákiai ösztöndíjbizottság pályázati felhívását az 1997. és lehetőségeket olvashatják. A pályázat beadásának az 1997-98-as tanévre meghirdetett, államközi részletes feltételeit január 31-i számunkban egyezményekben meghatározott ösztöndíjakra, közöltük. BULGÁRIA ■ Az Ösztöndíj A pályázó fele ... Rendelkezésre , Végzettsége, . . . Anyagi , Wp­ . Szakterülete, Életkori J­­M,tervi álló összes keret . Célja, jellege képzettsége, ellátás tartam------7—1—-— tudományterülete ( max. pont) személy hó egyéb elvárások 4/3. 2-3 hét 6 bolgár nyelv és irodalom részvétel nyári egye- kulturális szakem­temen berek, egyetemi oktatók és nyelv­szakos hallgatók, legalább alapfokú nyelvismeret 10. 1-5 hó 10 oktatás és tudomány tudományos kutatás, felsőfokú végzettség tapasztalatcsere___________________ Megjegyzés: A fogadó fél szerény megélhetést nyújtó napidíjat, illetve ösztöndíjat, valamint szállást biztosít többnyire kollégiumban. CSEH KÖZTÁRSASÁG Megjegyzés: All. pontra pályázók a jelentkezési lapon tüntessék fel. Részvétel cseh- és morvaországi szlavisztikai nyári egyetemeken az 1997-es évben. A fogadó fél szerény ösztöndíjat, ill. napidíjat, valamint szállást biztosít (rendszerint kollégiumban). Jele­­m^e'keTl Szakterülete, ~ Végzettsége, T ^ Anyagi (M~terVl tartam —tudományterülete Célja,jellege képzettsége, w ellátás pont) személy hó egyéb elvárások 11. 4 hét 10 cseh nyelv részvétel a cseh-és legalább alapfokú morvaorországi szia- cseh nyelvtudás, visztikai nyári egyes egyetemi, főiskolai temeken hallgatók, pedagó­gusok kulturális, tudományos és felsőoktatási _______________________________ _ , szakemberek _______ ,_____ 12, max. 3 27 valamennyi tudományág posztgraduális tanul- felsőfokú végzett-9 hó _____________________ mányok___________jég _______ 14/a. 7-14 nap 50 valamennyi tudományág tapasztalatcsere, ku- felsőoktatási intéz­___________________________nap________________________tatások folytatása mények oktatói 14/b. 1-3 hő 9 valamennyi tudományág tapasztalatcsere, ku- felsőoktatási intéz _____________________________________________________tatások folytatása mények oktatói 14/c. 1-3 hó 5 valamennyi művészeti ág tanulmányok műve- művészeti felsőok­szeki főiskolákon, ta­­lálási intézmények ________________________________________ pasztalatcsere_______szakemberei 30. 1-3 hét 60 a kulturális élet különböző részvétel kulturális megfelelő szak­nap területei rendezvényeken, irányú felsőfokú alkotótelepek mun- előképzettség, kájában, tapasztalat- műfordítói tévé­­csere, rövid tanul­­kenység ______________________mányút_________________________ Kultúra KEDD, 1996. február 6. A mű, amely felépíti önmagát Kiállítás a bécsi Modern Művészeti Múzeumban Jackson Pollock, a modern festészet korszakos jelen­tőségű alakja egy alkalommal így fogalmazott: „Amikor festek, valójában nem tudom, mit csinálok. Csak egy bizo­nyos idő után derül ki, mi is történt. Nem félek a változta­tástól, a kép rombolásától, mert a festménynek megvan a saját élete. Én nyilvánvalóvá teszem ezt." A mondatok akár adalékként is felfoghatók ahhoz a nyilván soha véget nem érő vitához, amely akörül a kérdés körül folyik, hogy vajon az énekes szerzi-e a dalt, vagy éppen ellenkezőleg: a dal szüli énekesét. Ahhoz a kérdéshez tehát, amely az alkotó és a mű - s természetesen a befogadó - folytono­san változó viszonyára irányul. A romantika óta a művészi én fontosságáról több szó esik, noha éppen a romantika által újrafelfedezett közép­kor volt az a kor, amelyben névtelen mesterek segítették világra a kollektív képzelet, hit világát megjelenítő nagy­szerű alkotásokat. A következő mondat pedig éppen a mű­vészet legnagyobb egyéniségeit adó reneszánsz egyik leg­nagyobb mesterétől, Michelangelótól származik: „A szo­bor benne rejtezik a márványtömbben, én csak kibontom belőle.” George Grosz és John Hertfield tehát, akik az el­ső nemzetközi dada vásáron 1920-ben kiakasztották a táb­lát a következő felirattal: „A művészet halott, éljen Tallin új gépművészete”, tulajdonképpen csak újrafogalmazták a vágyat, amely ott lakozik mindannyiunkban, akik szeret­nénk azt hinni, hogy a mű mélyebb törvényeknek engedel­meskedik és mélyebb igazságokat fejez ki, mint amennyit egy többé-kevésbé képzett, a világ dolgaiban így vagy úgy eligazodó egyén közölni képes a többiekkel. Megoldást persze Tatlin új gépművészete sem hozott, az azonban tény, hogy napjainkban egyre erősebb figye­lem fordul a mű létrejöttének törvényszerűségeire, hatás­­mechanizmusára, mint eddig bármikor. Az intermediális kutatások - lévén, hogy a film, a televízió után a számító­gép­es határokat a szó szoros értelmében nem ismerő mű­vészeti eszközzé vált - eredményei leglátványosabb, leg­hatásosabb módon magában a műben, a kiállításokon je­lennek meg. Mint most, a bécsi Modern Művészeti Múze­um huszadik századi részlegének Self Construction (a ki­fejezés egyaránt fordítható önépítésnek, önértelmezésnek) című, Rainer Fuchs rendezte, több tanulmányt és gazdag illusztrációs anyagot közlő katalógussal kísért tárlatán. A tizennégy kiállító - világnagyságok és fiatal osztrák, hor­­vát alkotók - műegyüttese három fő témakörre irányítja elsősorban a figyelmet. Egyrészt arra a kérdésre, hogyan válhat művé a saját törvényszerűségei szerint bármilyen anyag, mint például Robert Smithson­nak, a land art egyik legjelesebb képviselőjének kiöntött szurokmasszája. Más­részt arra, hogy hogyan kapcsolódik össze a kortárs művé­szetben a szöveg és a kép, és e kapcsolatból hogyan jön létre egyszerre a mű és a mű értelmezése (Vito Acconci, Joseph Kossuth, Constanze Ruhm). Harmadrészt arra a kölcsönhatásra figyelmeztet, amely az installáció, a per­­formansz, a video megjelenésével a látvány és a néző kö­zött kialakul, és, amelynek eredményeként megszületik maga a mű. Peter Weibel A megfigyelés megfigyelése: bi­zonytalanság című műve 1973-ban például három kame­­rára és három képernyőre épült, no meg a padlóra festett geometrikus jelrendszeren megjelenő néző mozgására, és saját, a monitorokon megjelenő képére való reagálására. .Rejtett” kamerákkal tehát nem csak szilveszteri ka­baré készülhet. Az általuk közvetített kép akár arra is rá­mutathat, hogy igenis vannak törvényszerűségek, ame­lyeknek engedelmeskedve a huszadik század végén is lét­rehozható maradandó mű, amely valami többet közvetít a felhalmozott emberi tudásból és megkopott érzelemvilág­ból, mint a videoklipek. Maradandó alkotás? - tűnődik a videoinstalláció legnagyobb mestere, a dél-koreai szár­mazású, Németországban élő Nam June Park Buddha­­szobra, önnön arcát szemlélve a video képernyőjén - de van-e még egyáltalán szüksége valakinek maradandó mű­alkotásra a kétezredik év felé közeledve? P. Szabó Ernő Nam June Paik videoinstallációi a tradicionális kele­ti kultúra és a legkorszerűbb technika ötvözésével jönnek létre (Elefánt, 1993.) SZLOVÁK KÖZTÁRSASÁG Megjegyzés: A folyamatban lévő munkatervi tárgyalások miatt a pályázatok meghirdetése feltételes. A fogadó fél szerény ösztöndíjat, ill. napidíjat, valamint szállást biztosít (rendszerint kollégiumban). (Február 7-i, szerdai számunkban a horvátországi, szlovéniai, lengyelországi és romániai ösztöndíjakat közöljük.) Az ösztöndíj A pályázó fele Rendelkezésre _ , Végzettsége,­­ Anyagi Idő- • , Szakterülete, Életkori (M.tervi álló összes keret Célja, jellege képzettsége, ellátás tartam--------—1— -----tudományterülete max. pont) személy hó egyéb elvárások O.5. 4-5 hó 8 40 valamennyi tudományág posztgraduális tanul- felsőfokú végzettség ______________________mányok_____________________________________________ O.9. 1-3 hó 20 valamennyi tudományág tapasztalatcsere, hu- felsőoktatási intéz­tatások folytatása mények oktatói, kutatói ___________________ 0.14. 1 hó 12 12 szlovák nyelv részvétel a SAS po- legalább alapfokú zsonyi nyári nyelvi szlovák nyelvtudás, és irodalmi kurzusán egyetemi- főiskolai hallgatók, pedagó­gusok oktatási, kulturális szakem­berek ___________________ 0.21. 14 nap 5 70 szlovák nyelv és irodalom szlovák nyelv és iro- tanári oklevél, nap dalom szakos közép- szlovák tannyelvű iskolai tanárok tv- iskolában való ______________________vábobképzése________alkalmazás_______________________ 14 nap 5­70 szlovák nyelv és irodalom szlovák nyelv és iro- tanári oklevél, nap dalom szakos általa- szlovák tannyelvű nos iskolai tanárok iskolában való ______________________________________________továbbképzése______alkalmazás_________________________ 14 nap 10 140 szlovák nyelv és irodalom általános iskolák alsó tanítói oklevél, nap tagozatán szlovák szlovák tannyelvű nyelvet oktató tani­ iskolában való tók továbbképzése alkalmazás_________________, 14 nap 10 140 szlovák nyelv óvónők továbbkép- óvónői oklevél, nap zése szlovák nyelvű óvodában való _________________________________________________________________________alkalmazás________________________ 0.23. 1 hó 6 6 szlovák nyelv és irodalom felsőoktatási iitéz- felsőfokú végzettség.­mények oktatóinak szlovák nemzeti­tanulmány útja még, felsőoktatá­_________________________________________________________________________si int, oktatója___________________■ K.16/a. 3-21 nap 250 a kulturális élet különböző részvétel fontosabb megfelelő szak­nap területei kulturális rendezve- irányú felsőfokú nyékén, alkotótere- előképzettség, pék munkájában, kulturális­ művé­tapasztalatcsere, szeti.­ül műsor­__________________fűtői tevékenység K.16/b. 1-3 hó 3 tágan értelmezett kultúra könyvtári és levél- megfelelő szakira­táti kutatómunka nyú előképzettség, kulturális, ill. műfor­dítói tevékenység K.17. 3-21 nap 150 a kulturális élet különböző részvétel fontosabb kulturális terüle­nap területei kulturális rendezé­sen tevékenykedő vényeken, tovább- szlovák nemzeti­képző tanfolya­­ségű szakemberek mokon

Next