Magyar Nemzet, 1996. február (59. évfolyam, 27-51. szám)
1996-02-06 / 31. szám
Életveszélyes csúcsokon Szikora János a szabadságról és a színházeszményről Pécs, Győr, Miskolc, Eger, majd Pécs színháza jelezte Szikora János pályáját. Rendezői, igazgatói, művészeti vezetői posztok, s időről időre visszatérő vendégrendezői helyzetek. A napokban ismét vendégként kezdi meg a Pericles próbáit Debrecenben, miközben január tizedike óta a Szegedi Nemzeti Színház művészeti vezetője. A színházi folyamatosság gyakorlata szerint a szegedi „újak” munkáját 1996 őszétől láthatja majd a közönség. Színházi sorsa, úgy látszik, ciklikusan váltakozik a szerződés és a szabadúszás között. - A pécsi kudarc után megpróbáltam a szabadúszó rendezői életmódot választani, annak minden előnyével és hátrányával. Kétségtelen előnye, hogy az ember maga választja, mit rendez, sok művésszel dolgozik együtt, sokféle közösségben. És, látszólag nincsenek kötöttségei. Másfelől viszont óhatatlanul „bérmunkássá” válik. Csak azt használják belőle, amire az adott helyen épp szükség van, de ha a képességéből másra is futná még, arra nem kíváncsiak. A szabadúszás azért csapdahelyzet, mert miközben a szabadság illúzióját kelti, a valóságban, hosszú távon beszűkülés a vége. - Tehát keresni kezdte az utat valamelyik színházhoz . - Szegedről kerestek meg engem. Sokáig gondolkodtam, aztán úgy éreztem, művészeti vezetőként tudnám a legtisztességesebben ellátni a feladatot. A szegedi színház legutóbbi évtizedeinek krónikája híresebb volt a botrányairól, mint művészi eredményeiről. Ez nyilvánvalóan igazságtalan kép, de tény, hogy a vezetői konszenzusok hiánya időről időre robbanásokhoz vezettek. Mi most Nikolényi Isván igazgatóval és Pál Tamás zenei igazgatóval alaposan átgondolt és kidolgozott játékszabályok szerint dolgozunk, és reméljük, hogy a színház is prosperálni fog. - Hogyan működik ez a konszenzus? - Pontosan tisztáztuk, kinek mi a hatásköre, a feladata és a kötelessége. Amíg tiszteljük egymás köreit, nem lehet baj. - Merre tart most a szegedi színház? - A beiktatás óta eltelt idő még arra is kevés volt, hogy igazán áttereinthessük, milyen is az a helyzet, amit örököltünk. A mostani kőszínházi és az idei szabadtéri évad még a régi vezetés hagyatéka, bár néhány racionális változtatást már kellett tennünk. A legfontosabb feladatunk most a társulat újjászervezése és az új műsorkoncepció kialakítása. Közben pedig meg kell oldanunk a gázsikérdést is. Szegeden kirívóan alacsonyak a fizetések. - A színház új vezetésének hatáskörébe tartozik a Szabadtéri Játékok működése. - Azt gondolom, hogy a Szabadtéri Játékokra is ráfér a művészeti megújulás. Érdemes lenne Szegedet nemzetközi hírű fesztiválvárossá tenni, de ehhez a szétaprózott program helyett szuperprodukciókat kell majd létrehoznunk. - Miközben Szegedről gondolkodik, ebben az évadban még Debrecenben, majd Budapesten rendez. S úgy tűnik, ezúttal a színházak nemcsak azt használják képességéből, amire szükségük van, hanem azt is, ami önnek fontos. - Pályámat, úgy látszik, most már végigkísérik a nyaktörő mutatványok. Vannak olyan hegymászók, akiket nem a magas, hanem az életveszélyes csúcsok izgatnak. Ilyen vagyok én is, és ilyen életveszélyes csúcs a debreceni Pericles, Shakespeare ritkán játszott darabja, akárcsak a Bábszínház-Tivoli Színház koprodukciójában bemutatásra kerülő oratórium: Debussy-D'Annunzio Szent Sebestyén mártíromsága című műve. Azt mondják, a Pericles felét talán nem is Shakespeare írta. Valószínűleg ez az irodalmi „kétesértékűség” az oka, hogy sokáig nem is szerepelt a „Shakespeare-összes” darabjai között. Aztán, amikor a hatvanas években igyekeztek „újrafölfedezni” a drámaírót, színpadra került. Nálunk Ruszt József kecskeméti előadása óta nem is játszották. Számomra a Pericles olyan, mint egy különös keresztrejtvény. De van megfejtése, s ez bizonyítja, hogy mégiscsak Shakespeare-től származik, az ő keze nyomát őrzi a dráma. A Periclest valóban én választottam, Lengyel György igazgató csak azt kérte, Shakespeare-előadást rendezzek. Miként a Szent Sebestyén oratórium szólrevitele is az én vágyaim közé tartozik. Mindig szenvedélyesen izgattak azok a művek, amelyeket csak a totális színház fogalmazhat meg. S a Bábszíház-Tivoli színház előadásában egyszerre lesz helye a zenének, a táncnak, a bábművészetnek és a színjátszásnak. Róna Katalin Szikora János: A vezetői konszenzus hiánya robbanáshoz vezetett MTI-fotó Illovszky Béla Külföldi ösztöndíjak (5.) Pályázati felhívás az 1997. és az 1997-98. évi tanévre Lapunkban folyamatosan közöljük a Magyar Ezúttal a bulgáriai, csehországi és szlovákiai ösztöndíjbizottság pályázati felhívását az 1997. és lehetőségeket olvashatják. A pályázat beadásának az 1997-98-as tanévre meghirdetett, államközi részletes feltételeit január 31-i számunkban egyezményekben meghatározott ösztöndíjakra, közöltük. BULGÁRIA ■ Az Ösztöndíj A pályázó fele ... Rendelkezésre , Végzettsége, . . . Anyagi , Wp . Szakterülete, Életkori JM,tervi álló összes keret . Célja, jellege képzettsége, ellátás tartam------7—1—-— tudományterülete ( max. pont) személy hó egyéb elvárások 4/3. 2-3 hét 6 bolgár nyelv és irodalom részvétel nyári egye- kulturális szakemtemen berek, egyetemi oktatók és nyelvszakos hallgatók, legalább alapfokú nyelvismeret 10. 1-5 hó 10 oktatás és tudomány tudományos kutatás, felsőfokú végzettség tapasztalatcsere___________________ Megjegyzés: A fogadó fél szerény megélhetést nyújtó napidíjat, illetve ösztöndíjat, valamint szállást biztosít többnyire kollégiumban. CSEH KÖZTÁRSASÁG Megjegyzés: All. pontra pályázók a jelentkezési lapon tüntessék fel. Részvétel cseh- és morvaországi szlavisztikai nyári egyetemeken az 1997-es évben. A fogadó fél szerény ösztöndíjat, ill. napidíjat, valamint szállást biztosít (rendszerint kollégiumban). Jelem^e'keTl Szakterülete, ~ Végzettsége, T ^ Anyagi (M~terVl tartam —tudományterülete Célja,jellege képzettsége, w ellátás pont) személy hó egyéb elvárások 11. 4 hét 10 cseh nyelv részvétel a cseh-és legalább alapfokú morvaorországi szia- cseh nyelvtudás, visztikai nyári egyes egyetemi, főiskolai temeken hallgatók, pedagógusok kulturális, tudományos és felsőoktatási _______________________________ _ , szakemberek _______ ,_____ 12, max. 3 27 valamennyi tudományág posztgraduális tanul- felsőfokú végzett-9 hó _____________________ mányok___________jég _______ 14/a. 7-14 nap 50 valamennyi tudományág tapasztalatcsere, ku- felsőoktatási intéz___________________________nap________________________tatások folytatása mények oktatói 14/b. 1-3 hő 9 valamennyi tudományág tapasztalatcsere, ku- felsőoktatási intéz _____________________________________________________tatások folytatása mények oktatói 14/c. 1-3 hó 5 valamennyi művészeti ág tanulmányok műve- művészeti felsőokszeki főiskolákon, találási intézmények ________________________________________ pasztalatcsere_______szakemberei 30. 1-3 hét 60 a kulturális élet különböző részvétel kulturális megfelelő szaknap területei rendezvényeken, irányú felsőfokú alkotótelepek mun- előképzettség, kájában, tapasztalat- műfordítói tévécsere, rövid tanulkenység ______________________mányút_________________________ Kultúra KEDD, 1996. február 6. A mű, amely felépíti önmagát Kiállítás a bécsi Modern Művészeti Múzeumban Jackson Pollock, a modern festészet korszakos jelentőségű alakja egy alkalommal így fogalmazott: „Amikor festek, valójában nem tudom, mit csinálok. Csak egy bizonyos idő után derül ki, mi is történt. Nem félek a változtatástól, a kép rombolásától, mert a festménynek megvan a saját élete. Én nyilvánvalóvá teszem ezt." A mondatok akár adalékként is felfoghatók ahhoz a nyilván soha véget nem érő vitához, amely akörül a kérdés körül folyik, hogy vajon az énekes szerzi-e a dalt, vagy éppen ellenkezőleg: a dal szüli énekesét. Ahhoz a kérdéshez tehát, amely az alkotó és a mű - s természetesen a befogadó - folytonosan változó viszonyára irányul. A romantika óta a művészi én fontosságáról több szó esik, noha éppen a romantika által újrafelfedezett középkor volt az a kor, amelyben névtelen mesterek segítették világra a kollektív képzelet, hit világát megjelenítő nagyszerű alkotásokat. A következő mondat pedig éppen a művészet legnagyobb egyéniségeit adó reneszánsz egyik legnagyobb mesterétől, Michelangelótól származik: „A szobor benne rejtezik a márványtömbben, én csak kibontom belőle.” George Grosz és John Hertfield tehát, akik az első nemzetközi dada vásáron 1920-ben kiakasztották a táblát a következő felirattal: „A művészet halott, éljen Tallin új gépművészete”, tulajdonképpen csak újrafogalmazták a vágyat, amely ott lakozik mindannyiunkban, akik szeretnénk azt hinni, hogy a mű mélyebb törvényeknek engedelmeskedik és mélyebb igazságokat fejez ki, mint amennyit egy többé-kevésbé képzett, a világ dolgaiban így vagy úgy eligazodó egyén közölni képes a többiekkel. Megoldást persze Tatlin új gépművészete sem hozott, az azonban tény, hogy napjainkban egyre erősebb figyelem fordul a mű létrejöttének törvényszerűségeire, hatásmechanizmusára, mint eddig bármikor. Az intermediális kutatások - lévén, hogy a film, a televízió után a számítógépes határokat a szó szoros értelmében nem ismerő művészeti eszközzé vált - eredményei leglátványosabb, leghatásosabb módon magában a műben, a kiállításokon jelennek meg. Mint most, a bécsi Modern Művészeti Múzeum huszadik századi részlegének Self Construction (a kifejezés egyaránt fordítható önépítésnek, önértelmezésnek) című, Rainer Fuchs rendezte, több tanulmányt és gazdag illusztrációs anyagot közlő katalógussal kísért tárlatán. A tizennégy kiállító - világnagyságok és fiatal osztrák, horvát alkotók - műegyüttese három fő témakörre irányítja elsősorban a figyelmet. Egyrészt arra a kérdésre, hogyan válhat művé a saját törvényszerűségei szerint bármilyen anyag, mint például Robert Smithsonnak, a land art egyik legjelesebb képviselőjének kiöntött szurokmasszája. Másrészt arra, hogy hogyan kapcsolódik össze a kortárs művészetben a szöveg és a kép, és e kapcsolatból hogyan jön létre egyszerre a mű és a mű értelmezése (Vito Acconci, Joseph Kossuth, Constanze Ruhm). Harmadrészt arra a kölcsönhatásra figyelmeztet, amely az installáció, a performansz, a video megjelenésével a látvány és a néző között kialakul, és, amelynek eredményeként megszületik maga a mű. Peter Weibel A megfigyelés megfigyelése: bizonytalanság című műve 1973-ban például három kamerára és három képernyőre épült, no meg a padlóra festett geometrikus jelrendszeren megjelenő néző mozgására, és saját, a monitorokon megjelenő képére való reagálására. .Rejtett” kamerákkal tehát nem csak szilveszteri kabaré készülhet. Az általuk közvetített kép akár arra is rámutathat, hogy igenis vannak törvényszerűségek, amelyeknek engedelmeskedve a huszadik század végén is létrehozható maradandó mű, amely valami többet közvetít a felhalmozott emberi tudásból és megkopott érzelemvilágból, mint a videoklipek. Maradandó alkotás? - tűnődik a videoinstalláció legnagyobb mestere, a dél-koreai származású, Németországban élő Nam June Park Buddhaszobra, önnön arcát szemlélve a video képernyőjén - de van-e még egyáltalán szüksége valakinek maradandó műalkotásra a kétezredik év felé közeledve? P. Szabó Ernő Nam June Paik videoinstallációi a tradicionális keleti kultúra és a legkorszerűbb technika ötvözésével jönnek létre (Elefánt, 1993.) SZLOVÁK KÖZTÁRSASÁG Megjegyzés: A folyamatban lévő munkatervi tárgyalások miatt a pályázatok meghirdetése feltételes. A fogadó fél szerény ösztöndíjat, ill. napidíjat, valamint szállást biztosít (rendszerint kollégiumban). (Február 7-i, szerdai számunkban a horvátországi, szlovéniai, lengyelországi és romániai ösztöndíjakat közöljük.) Az ösztöndíj A pályázó fele Rendelkezésre _ , Végzettsége, Anyagi Idő- • , Szakterülete, Életkori (M.tervi álló összes keret Célja, jellege képzettsége, ellátás tartam--------—1— -----tudományterülete max. pont) személy hó egyéb elvárások O.5. 4-5 hó 8 40 valamennyi tudományág posztgraduális tanul- felsőfokú végzettség ______________________mányok_____________________________________________ O.9. 1-3 hó 20 valamennyi tudományág tapasztalatcsere, hu- felsőoktatási intéztatások folytatása mények oktatói, kutatói ___________________ 0.14. 1 hó 12 12 szlovák nyelv részvétel a SAS po- legalább alapfokú zsonyi nyári nyelvi szlovák nyelvtudás, és irodalmi kurzusán egyetemi- főiskolai hallgatók, pedagógusok oktatási, kulturális szakemberek ___________________ 0.21. 14 nap 5 70 szlovák nyelv és irodalom szlovák nyelv és iro- tanári oklevél, nap dalom szakos közép- szlovák tannyelvű iskolai tanárok tv- iskolában való ______________________vábobképzése________alkalmazás_______________________ 14 nap 570 szlovák nyelv és irodalom szlovák nyelv és iro- tanári oklevél, nap dalom szakos általa- szlovák tannyelvű nos iskolai tanárok iskolában való ______________________________________________továbbképzése______alkalmazás_________________________ 14 nap 10 140 szlovák nyelv és irodalom általános iskolák alsó tanítói oklevél, nap tagozatán szlovák szlovák tannyelvű nyelvet oktató tani iskolában való tók továbbképzése alkalmazás_________________, 14 nap 10 140 szlovák nyelv óvónők továbbkép- óvónői oklevél, nap zése szlovák nyelvű óvodában való _________________________________________________________________________alkalmazás________________________ 0.23. 1 hó 6 6 szlovák nyelv és irodalom felsőoktatási iitéz- felsőfokú végzettség.mények oktatóinak szlovák nemzetitanulmány útja még, felsőoktatá_________________________________________________________________________si int, oktatója___________________■ K.16/a. 3-21 nap 250 a kulturális élet különböző részvétel fontosabb megfelelő szaknap területei kulturális rendezve- irányú felsőfokú nyékén, alkotótere- előképzettség, pék munkájában, kulturális művétapasztalatcsere, szeti.ül műsor__________________fűtői tevékenység K.16/b. 1-3 hó 3 tágan értelmezett kultúra könyvtári és levél- megfelelő szakiratáti kutatómunka nyú előképzettség, kulturális, ill. műfordítói tevékenység K.17. 3-21 nap 150 a kulturális élet különböző részvétel fontosabb kulturális terülenap területei kulturális rendezésen tevékenykedő vényeken, tovább- szlovák nemzetiképző tanfolyaségű szakemberek mokon