Magyar Nemzet, 1997. augusztus (60. évfolyam, 178-202. szám)

1997-08-14 / 189. szám

CSÜTÖRTÖK, 1997. augusztus 14. Kultúra Vászon és olaj Pillanatkép a mai magyar festészetről Amikor pedig eljön a tökéle­tes, megszűnik, ami töredékes - idézi Pál apostol korinthosziak­­hoz írott levelének egyik monda­tát az Olaj/vászon - Mai magyar festészet című kiállítás egyik résztvevője, akaratlanul is korunk művészetének negatív definícióját adva a szavakkal. A „tökéletes­től” meglehetősen távol lévén ugyanis, a jelent a leghitelesebben a „töredékessel” azonosíthatjuk. Ami az élet sok más területére is igaz, különösen érvényes, ha mű­vészetről, irodalomról és „más ef­féle lomról” van szó. Olyannyira, hogy nem egyszerűen a tökéletes­től vagyunk távol, de annak meg­bízható ismeretétől is, ami létezik. Már csak azért is, mert a rend­szerváltozás utáni években min­den más összefüggések közé ke­rült, mint amilyenek között ko­rábban létezett, ezzel más értel­­mezhetőségi lehetőséget kapott. A helyzet tehát akkor is tökéletesen más, mint volt mondjuk tíz évvel ezelőtt, ha a szereplők nagy része ugyanaz. A helyzet felmérése két évvel ezelőtt kezdődött a Műcsarnokban a Helyzetkép!Magyar szobrászat című kiállítással, amelyen néhány kivételtől eltekintve minden olyan alkotó részt vett, aki a kortárs plasztika területén érdemlegeset alkotott, akár azzal, hogy a legne­mesebb hagyományok őrzésére vállalkozott, akár azzal, hogy a műfaji határok tágításán fárado­zott. Ami időszerű volt a szobrá­szatban, még sürgetőbb feladat a festészettel kapcsolatban, hiszen az elmúlt másfél évtizedben itt volt nagyobb a mozgás, élénkebb a kísérletező kedv, a szobrászati tárlaton is számos olyan festő vett részt, aki szívesen kutatta a határ­­területeket. A mostani kiállítás ezeknek a kísérleteknek, kapcsolódási pon­toknak a számbavételéről lemond. Tudatosan, ami természetesen nem jelenti azt, hogy következe­tesen, hiszen, mint a rendezők fo­galmaznak, „a válogatás alapja a korszerűség volt, közelebbről mindaz, ami új, beleillik a mai nemzetközi festészet kontextusá­ba, legyen élő (akár fiatal, akár idős) festő mai (1994-nél nem ré­gebbi) műve”. A közönséget azonban nyilván nem a távolra vezető szakmai kérdések izgatják, hanem a termekben látható mű­vek, s ebből a szempontból aligha lehet panasz a tárlatra. A kiváló mesterek és tehetséges fiatalok iz­galmas alkotásai mellett itt is he­lyet kapott ugyan az a középszer is, amelyről szívesen lemondtunk volna, az összképet azonban még­is a rendezők minőségigénye ha­tározza meg. A tárlat külön erénye, hogy olyan jeles, hosszabb ideje kül­földön élő alkotók műveit is be­mutatja, mint Csernus Tibor, Lakner László, hogy jó néhány, hosszabb-rövidebb ideje Ma­gyarországon dolgozó külföldi művész munkáit is szerepelteti, hogy egy-egy esetben (például Konkoly Gyula) lemond a túlsá­gosan is szűk kritériumrendszer érvényesítéséről. Kár, hogy nem gyakrabban teszi. A helyzetkép, amelyet az elegánsan, levegősen rendezett középső teremsort - s az időnként kissé túlzsúfoltnak tűnő oldalsó termeket - bejárva rögzíthet a látogató, így is hite­les, annyiban legalábbis, hogy a tárlatot afféle vázlatként felfog­va megindulhat a mélyebb véle­ménycsere a mai magyar festé­szet állapotairól. Még inkább így lehetne, ha időben elkészült vol­na a kiállítás katalógusa (bár e késés immár megszokottá vált az intézménynél), s a szélesebb kö­zönségnek is szüksége lett volna rá, hogy a művészek születési dátumát legalább a képcédulá­kon jelezzék. S a külföldiek? Az angolul tudóknak legalább ott van a (gyaníthatóan fiatal) Hecker Péter új naiv képén ol­vasható szöveg. „Jó a gazdagok­nak, mivel kényeztethetik testü­ket finom ételekkel, bőrápolók­kal, szörfözéssel és sízéssel, lel­küket pedig filozófiával és művé­szettel." Jó nekik. P. Szabó Ernő Nyári István: Gábor 1994 Vajda József felvétele A budafoki szimfonikus zenekar tervei A budafoki Dohnányi Ernő szimfonikus zenekar az ősszel kezdődő évadtól új bérleti soro­zatot indít Megérthető zene címmel. A Pesti Vigadóban szombat délutánonként négy előadáson karmesteri magyará­zatok segítik a hallgatókat a ze­neművek jobb megértésében. Hollerung Gábor vezető kar­nagy az új szezon terveiről szól­va elmondta: évadnyitó kon­certjüket október 4-én tartják a Budapest Kongresszusi Köz­pontban, ahol Verdi Requiem című oratóriumát adják elő. A korábbi évekből már ismert Universitas bérlet keretében hét előadást tartanak a Zeneakadé­mián. Az ugyancsak hét részből álló közszolgálati bérletsorozat koncertjeit különböző helyszí­neken - a Pesti Vigadóban, a Budapest Kongresszusi Köz­pontban, a Zeneakadémián és a Főpolgármesteri Hivatal kon­certtermében - rendezik meg. A budafoki városházán nyolc hangversenyt tartanak. Ugyanitt indítanak gyerekeknek szóló koncertsorozatokat is, külön­­külön a kicsiknek, a 8-12 éve­seknek és a 12-16 éveseknek. A karmester a jövő évad kiemel­kedő eseményének nevezte Bar­tók Concertójának két előadá­sát. Hozzátette: a zenekar egy ősbemutatóra is készül. Vukán György Concerto szaxofon quartettre és nagyzenekarra című művét november 18-án adja elő a Zeneakadémián. Az új évadban a zenekar vendége­ként lép fel Adorján András Né­metországban élő fuvolamű­vész, Ithay Ken izraeli gordon­kaművész és Jandó Jenő zongo­raművész. Az együttes vendég­­karmestere lesz Hamar Zsolt, az amerikai Stephen D’Agos­­tino, Gál Tamás és Kovács Já­nos - tudatja az MTI. A PÁHOLY GALÉRIA AUGUSZTUSI ÁRVERÉSEN ZSOLNAY PORCELÁN TEÁSKÉSZLET AZ ÁRVERÉS HELYE: MAGYAR ÁLLAMI OPERAHÁZ A BUDAFEST FESZTIVÁL IDEJE ALATT 1997. AUGUSZTUS 16., 11 ÓRA A hatszemélyes porcelánfajansz készlet a pécsi gyár tervezőinek ja­pán vonzódásáról tanúskodik, mind a teáskanna kialakítása, mind pedig a tárgyak virágmintás festése erre utal. Európa-szerte nagy divat volt a századforduló táján az ilyen és efféle japán minta utáni alkotás, a szecesszió stílusa minden különösebb gond nélkül beillesztette a saját kifejező eszközeibe ezt a távoli, mégis vonzó motívum- és formakincset. A kiállítás augusztus 1. és 9. között a Csók István Galériában 10 órától 20 óráig, valamint augusztus 11. és 15. között 15, 16. és 17 órai tárlatvezetéssel az Operaház Vörös Szalonjában tekinthető meg. Az aukcióról további információk kaphatók A Páholy Galériában (Bp. V. Haris köz 6. Tel.: 118-34-33).­­M ULMfi mm V.I.P. ARTS Management V / Budapest. V. / \ / Haris köz 6. félemelet / Xy/ T: 118-33-77 Madar Nemzet II P&B MEDIA \ A HÉT FILMJE A nyár meséje ERICH ROHMER évszak-tetralógiájának újabb darabja valószínűleg éppen úgy meg fogja osztani a nézőket, mint a francia rendező eddigi művei. Lesznek, akik úgy vélik, hogy A nyár meséje a mozgókép minden eddigi vívmányának a megcsú­folása, a diafilm rehabilitálása, az érdektelenség ne­továbbja. És hivatkoznak arra, hogy ha alapfokú nyelvleckéket akarnak venni, akkor megvásárolják a Tanuljuk könnyen, gyorsan franciául videosorozatot, mert az ott hallható párbeszédek is élettelibbek, mint Rohmer dialógusai. Mások vélhetően az európai film egyik lehetséges kitörési pontját látják a rendező tö­rekvéseiben, a szakítást az erőszakos vágásra épülő formanyelvvel, a régi és az új Hollywood feszültség­­gócokra építkező dramaturgiájával. A hétköznapiság apoteózisát ünnepük a rendező alkotásaiban, a költőivé lényegített eseménytelenséget, a bensőséges lélekrajzot, mely a film Csehovjává avatja Erich Rohmert. A szélsőséges vélemények nem igazán közelíthetők egymáshoz, de annyit mindkét fél elis­merhet, hogy a következetesség nem okvetlenül em­beri és művészi erény, gondoljunk csak az ökör és a kapufélfa rendszeres találkozását felidéző népi böl­csességre... A NYÁR NAGY KERÍTŐ - mondta Ady, utal­va arra, hogy a forróság, a tétlenség, a magunkra for­dítható idő bősége gyakran vezet az önismeret és ön­értékelés zavaraihoz. Mert mi mással foglalkozhatna az ember a tikkasztó nyári melegben, mint saját ma­gával? Gaspard (Melvil Poupaud), a friss diplomás matematikus, mielőtt munkába állna, egy hátizsák­kal és egy gitárral érkezik Bretaigne tengerpartjára. Lénát várja, aki nemcsak barátnő, hanem az elérhe­tetlen ideál is egyben. De a lány egyre késik. Gaspard nappal a strandon hever, esténként, kedvese telefonhívását várva, egy matrózdalt komponál. A Holdfényhez címzett palacsintabárban megismerke­dik Margot-val (Amanda Langiet). A pincérlányról kiderül, hogy csak a nagynénjének segít, valójában a néprajz szakon végzett. Együtt sétálgatnak a tenger­parton, az erdőben, s többnyire arról beszélgetnek, milyen fiú is Gaspard. A fiatalember visszafogottsá­gában is nárcisztikus önfeltárulkozásából megtud­juk, hogy irtózik a társaságtól, félénk a nőkkel szem­ben, csak a zene és Léna érdekli. A bátortalanság rögvest elmúlik, amint Solene-nel (Aurelia Nolin) ta­lálkozik. A határozott és rámenős lánynak viszont elvei vannak: az első randevún senkivel sem fekszik le. Később sem, de ez nem változtat azon a tényen, hogy a fiatalember fölváltva randevúzik, pontosab­ban beszélget immár Margot-val és Solene-nel is. S amikor azt hisszük, hogy Léna csupán Gödör drama­turgiai szerepét játszotta a nyári történetben, váratla­nul ő is felbukkan. S Gaspard képtelen a három lány közt választani. De a problémák megoldását gyakran a döntés elodázása jelenti. A nyarat követi majd az ősz, a tetralógia hiányzó darabja. JÚLIUS TIZENHETEDIKÉN kezdődik Erich Rohmer filmjének története, s feliratok jelzik a na­pok múlását. Ahogy telik az idő, egyre inkább elő­térbe kerül az a kérdés, vajon mennyi szabadságot engedélyez magának az önkereső fiatalember. Any­­nyit elárulhatunk, hogy három hetet, ez pedig akkor is sok, ha közben Gaspard elkészül szerzeményével, a hamiskás tengerésznótával. A nyár meséje olyan fiatalokat mutat be, akik eddig hiányoztak a vászon­ról. Szolidak, rendesek, nem kábítószereznek, egy­­egy fölhevült pillanatban megfogják egymás kezét. Talán a szemükre vethetnénk, hogy diplomásokként némileg szegényes szókinccsel rendelkeznek. De hát a film­elméletben nem a szó, hanem a mozgókép művészete. Még akkor is, ha Erich Rohmer ezt más­ként gondolja. Szabolcs Imre „Nagyvárosi” fények Necropolis. Ahová igyek­szünk. Mint a kis teknős a születé­se utáni pillanatban. A tenger felé. Nők és férfiak, gyerekek és álla­tok. Pedig jaj, dehogy is akarjuk ezt a randevút! Küzdünk ellene. Minden erőnkkel. De mégis, meg­érkezünk. Humuszba vagy beton­rekeszbe. Ha van nevünk. Ha nincs, ha elhagyatva éltünk, le­szünk a nőmén­yesdiok. Az N. N.­­nek. A puszta kereszten. Fejfáján a szónak. A nagyváros fényei földerengenek. Gyertyák és gyer­tyák mindenütt. Mécsesek az al­konyaiban. Halottak napja. Há­­romszázhatvanötször. Gergely Ágnes halottjai. Meg mindany­­nyiunké. És megidéződik a mél­tatlanul elfeledett nagy nyugatos költő, Hajnal Anna. Nemcsak az Ének egy amszterdami utcán című vers mottójában, hanem így is! A kereken húsz éve halott költőnő kortársa, Vas István se csak a Pathétique cím alatt húzó­dó kérdőmondatban támad föl: De mit tudhatnak rólam? Hanem így is. S a­­ Ligetnél máris tábla van: „itt állt a Regnum Marianum.” Sehol a templom, és sehol a temp­lomromboló, és van hová haza­menni. A Nyugat harmadik nem­zedéke. Már Necropolis. De nem fényes. Pislákol. Pár vers ebből a bűvös könyvből, ahogy kilélegzi a levegőt. Zihálva. Fölizzanak újra a gyertyák. A mécsesek! „Nagyvá­rosi” fények. Isten mosolya. Joseph Brodskynak, a Nobel­­díjas orosz-amerikai költő emlé­kének ajánlja tizenegy éves versét, a Víz alatti régészet címűt. Necro­polis. „Vétlen kezed a testeden / mint ébredés előtt. " Tépd fel a szerelem pántjait, / mint lélegzet a temetőt." Nagy és talán megválaszolha­tatlan kérdőjel a Tarkólövés. A minek-halál. Az észveszejtő, pszi­chopata , játék” embermilliók éle­tével. Kozmikus sejtelem. „Kései utód mit se lát. / Csak madarat, csak köveket. / Pendragon. Vá­lasz. Eclogák. / Kései utód mit se lát, / csak saját, sebzett Krisztusát: / kitértek érte. De minek? / Kései utód mit se lát. / Csak madarat. Csak köveket." Tényleg. Minek? Az biztos, hogy nem azért, mert az ember utcanév szeretne lenni. Budapesten. Jel, Máglya, Piramis, Sinfonietta. Négy lábon áll a könyv, akár az asztal, amelyre ököllel csapnak. Vagy megisznak fölötte egy kávét. Mondjuk a Centrál teraszán. A félárnyékban Pilinszky. Meg Nemes Nagy. Odébb Mándy. Necropolis. A könyvből Újhold-hang árad. Meg a Nyugat. De leginkább persze Gergely Ágnesé, aki megérkezett a legnagyobbak közé. Most még innen. A nekropolis távolabb. A kerítésen túl. Lábujjhegyre ágas­kodva sem lehet belátni. A Necropolis költője nem fél a haláltól. Beleír annak sötét füze­tébe. Hogy jól érzi magát a fény­ben, akképp itt, a sötétségben is. A végső sötét meg? Gergely Ágnes a fény felé billen. Ahogy az ajtó alatt beszökik. (Gergely Ágnes: Necropolis, Balassi Kiadó, Budapest, 1997, Ára: 400 Ft.) Koppány Zsolt Margyar Vizor 9 NAPLÓ A TANKÖNYVEK ÁREMEL­KEDÉSE miatt egyre nehezebb helyzetbe kerülnek a szegényebb családok, ezért a Magyar Iskola Alapítvány a 166-8304 -es telefon­számon várja az adományokat, nemcsak tankönyveket, hanem tisz­títószereket, szappanokat, törülkö­zőket, hátizsákokat, iskolatáskákat és minden egyebet, ami az iskola­­kezdést segítené. A pénzadomá­nyokat a Magyar Hitelbanknál nyil­vántartott 10200878—31514004-es bankszámlaszámra lehet befizetni. Az adóhatóság számára igazolást adnak ki az összegről, amely elszá­molható. JÓTÉKONYSÁGI HANGVER­SENYT rendeznek a gárdonyi re­formátus templomban (Boné K. u. 10.) augusztus 23-án, szombaton es­te hét órától. Fellép Miklósa Erika, Gregor József és Csák József opera­énekes. Zongorán közreműködik Pál Anikó és Harazdy Miklós. A be­vételt a városban lakó idősek meg­segítésére fordítják. BAJTÁRSI TALÁLKOZÓT ren­dez a Politikai Elítéltek Közössége augusztus 30-án, szombaton délután három órától a Magyarok Házában (Budapest V., Semmelweis u. 1-3.). A rendezvényen előadást tart Fehérváry István és Kahler Frigyes, Újlaky Károly színművész Tollas Tibor verseit adja elő. Este hat óra­kor a Budavári Nagyboldogasz­­szony-templomban szentmisét mon­danak Kecskési Tollas Tibor emlé­kére. ALFÖLDI TÁJAK, EMBEREK címmel fotópályázatot hirdet Török­­szentmiklós Város Önkormányzata és a Városi Művelődési Központ. Pályázni maximálisan öt fekete­fehér vagy színes képpel lehet. A pályázaton hivatásos és amatőr fotó­sok is részt vehetnek. A pályamun­kákat a Városi Művelődési Köz­pontba kell eljuttatni (5200 Török­­szentmiklós, Kossuth út 135.) szep­tember 20-ig (nevezési lapokat is le­het igényelni). A legjobb alkotások­ból október végén kiállítást rendez­nek. TEŐKÉNÉ MONTVAI ROZÁ­LIA festő kiállítása augusztus 31- én, vasárnap este hat órakor nyílik meg a Gellért Szállóban. A tárlat szeptember 13-ig látogatható. A jelképhordozó halálára Elhunyt egy jelképhordo­zó. Elment Csepelről a het­­venhárom éves Szentpéteri Zsigmond. Ő volt az, aki fő­benjárón testesítette meg Csepel lakótelepének olvasó munkás szobrát. Ő volt, aki öntödei zsákkötényben is for­gott a gyári lap szerkesztő­ségében vagy a Munkásott­hon Olvasó Munkás Klubjá­ban. Szentpéteri Zsigmond Dévabányán született 1924- ben. Másoknak bretonjaik, skótjaik vannak, nekünk kun­jaink, jászaink. Ő „kun” volt. A második világháborúból hároméves szovjet hadifog­ság után hozta haza az életét. A földnél folytatta. De kulák­­nak minősítették. Budapestre emigrált 1952-ben. Előbb pá­lyamunkásságot, később ön­tőmunkásságot, 1982. évi nyugdíjazása után - a Zrínyi Nyomda csepeli részlegénél - raktárosságot vállalt. Mennyi folyóiratot vitt az Olvasó Munkás Klubba! A Csepeli Olvasó Mun­kás Klubot Tamási Lajos ala­pította. (Ötvenhatban ő írta a Piros a vér a pesti utcán kez­detű verset, ezért Csepelre száműzték.) Mint korábbi írószövetségi párttitkár jól is­merte a magyar irodalom képviselőit. Velük „táplálta” környezetét. Utat nyitott a fü­zetirodalomnak, melynek csepeli sorozatában Szentpé­teri utolsó írásai a harminc­nyolcadik sorszámot kapták 1990-ben. Műtét előtt írta, ki­lenc esztendeje: „Már ál­maimban is kés ragyog, / hal­ványulnak a csillagok.­­ Be­­lém tette magát a félsz, / ösz­­szetörött az ép egész.” (b­e)

Next