Magyar Nemzet, 1998. április (61. évfolyam, 77-101. szám)

1998-04-30 / 101. szám

6 Madar Nwazer ­ Ron­i vezetők a „gettósítás ” veszélyeiről Aki családszerető, a munkát is megbecsüli Mára szinte egyfajta verseny alakult ki szociológusok, polito­lógusok közt, vajon kik, mely néprétegek az igazi vesztesei a rendszerváltásnak. Mások per­sze fölteszik a kérdést: törvény­­szerű-e, hogy vesztesei legye­nek a rendszerváltozás folyama­tának, hiszen ha azt sulykoljuk a társadalomba, hogy az átalaku­lásnak szinte „velejárója” egyes rétegek esélyvesztése, úgy meg­kérdőjeleződhet a polgári de­mokráciába vetett bizalom is. Egy biztos: konszenzus van a tekintetben, hogy az igen jelen­tékeny számú hazai cigányság az átalakulás kárvallottjának mondható. Horváth Aladár, a Roma Polgárjogi Alapítvány elnöke szerint a hazai cigányság zöme nosztalgikus emlékeket kényte­len őrizni a kádári időszak iránt. Igaz, hogy a cigányság számára csak az alsó proletariátus mun­ka- és életkörülményei jutottak, s az is igaz, hogy egy képmuta­tó rendszer csupán illuzórikus kitörési lehetőséget mutatott fel számukra, ám a cigánycsaládok mégiscsak érezhették az élet­színvonal lassú emelkedését s a többségi társadalommal való együttélés valóságát. Horváth Aladár egy szociológiai kutatás eredményeit említi, amely pon­tosan felmérte, miként viszo­nyulnak a fizikai munkához a cigány és a nem cigány szárma­zású polgárok. A tanulmány megfontolandó, egyben megle­pő végkövetkeztetésre jutott: a romák a fizikai munkát is egy­fajta szellemi teljesítményként élik meg. Ha egy cigányember munkát kap, megbecsüli, és igyekszik akár a legegyszerűbb munkát is úgy végezni, hogy az ne csak az önbecsülését erősítse, de kivitelezése is szinte esztéti­kus legyen. Ezeket az adottságo­kat kellene megbecsülnie a több­ségi társadalomnak is - mondja Horváth Aladár. Az a tragikus - folytatja a gondolatsort -, hogy az ötvenes években szétverték a falusi roma közösségeket, s a kommunista rendszer egy szebb jövő felvillantásával hívta őket az iparvárosokba. Az új létfor­mában az apák nem vesztették el gyökereiket, ám a felnövő gene­ráció beilleszkedett ugyan az új kultúrába, ám éppen a hagyomá­nyoktól szakították el. A nyolc­vanas években véglegesen kide­rült, hogy az ígéretek hazugnak bizonyultak - a többségében tu­datosan alacsonyabban képzett segéd- és betanított munkaerőt ugyanaz a rendszer, amely kiter­melte, „leselejtezte”. Nem volt már rájuk többé szükség ahhoz, hogy a demokrácia látszatának fenntartásában segédkezzenek. S ma mennyivel másabb a helyzet? - tettük fel a kérdést a polgárjogi alapítvány vezetőjé­nek. Ma valóban másabb, ám sokkalta veszélyesebb­­ így a válasz. Ma ugyanis a politiká­ban, a társadalomban a másság- és toleranciakampányok gettósí­­tó tendenciái érvényesülnek. A cigányság így nem tud kikeve­redni abból a tragikus „inga­­mozgásból”, amely az éppen aktuális politikai törekvések eszközévé akarja változtatni. Aki kicsit is jártas a közel­múlt történelmében, az tudja, hogy a hazai cigányság a szo­cialista rendszer előtt jórészt kisvállalkozó volt. A szolgálta­tóiparban dolgozott, kereske­dett, amivel tudott, s kézműves­munkát végzett. A szocialista jelszavak alatt jelentkező új rendszer ezeknek a tradícióknak véget vetett, s egy társadalmilag gyökértelen létformába kény­szerítette őket. Az Országos Cigány Kisebb­ségi Önkormányzat (OCKÖ) el­nökhelyettesétől azokról a fel­adatokról érdeklődtünk, amelye­ket a roma önigazgatás tehet a több elhelyezkedési lehetőségért. Mohácsi Attila a szomorú sta­tisztikai adatokra mint közhely­számba menő tényekre nem akart kitérni, mint mondta: a több százezres munkanélküli tö­meg nagy része tudottan a ci­gány etnikumhoz tartozik. Napi tapasztalat persze, hogy míg egyrészt a cigányembereket be­skatulyázzák egyesek, s munka­kerülőkként tüntetik föl, más­részt legtöbbször hiába kopogtat­nak a munkaadók ajtaján. A ki­sebbségi önkormányzat termé­szetesen tudja, hogy az előítéle­tek csak addig működhetnek, amíg az emberek informálatla­­nok. Éppen ezért sokat tesznek azért lehetőségeikhez képest, hogy a cigányság képzését meg­erősítsék, s így esélyegyenlősé­get teremtsenek számukra. Bo­torság azt gondolni, hogy a cigá­nyok nem szeretnek dolgozni - hangsúlyozza Mohácsi Attila -, s fölteszi a kérdést: ki ne szeretné a családját jólétben tartani? Már­pedig a romák köztudomásúan családcentrikusak, így mindent megtesznek egy jó munkaalka­lomért. Komoly demoralizáló hatása van azonban annak, ha valaki azt tapasztalja, hogy a he­tedik-nyolcadik helyen is kifelé tessékelik az ajtón. Az OCKÖ mindenesetre foglalkozik azzal a gondolattal, hogy külön munka­erő-közvetítő irodát hoz létre a demokratikus romaszervezetek­kel együtt, s ennek keretében fel­tehetőleg mód nyílik egy olyan lista készítésére is, amely azokat a cégeket tartalmazza, melyek megfelelő szaktudás esetén nem zárkóznak el a magukat cigány­nak valló polgárok alkalmazásá­tól. S az elért eredmények: az önkormányzat büszke arra, hogy több mint száz cigány fiatalt tud­nak ösztöndíjjal támogatni kö­zépiskolai és felsőfokú tanulmá­nyaik során. Néha tűzoltó felada­tok is hárulnak rájuk - jelenleg vetőmagvásárlásra adtak támo­gatást a falusi cigányság részére, hiszen itt a vetés ideje, s leg­alább a napi megélhetést kell biztosítani sok vidéki cigánycsa­lád számára. Ehhez kapcsolódik egy távlati gondolat. Mohácsi Attiláék tervezik olyan - akár or­szágjáró - tanfolyamok létreho­zatalát, amelyeknek keretében a cigány családfők a korszerű me­zőgazdasági termelés alapforté­lyait sajátíthatják el. Megyeri Dávid Boldogulok Alapos személyiségtesztre kínálna lehetőséget az a mód­szer, melynek során a vizsgált személyt arra köteleznék, hogy írjon le mindent, amit a munkáról tud. Fel­tételezhetően előkerülnének a közhelyek, a „becsület és dicsőség dolgától” az „úgy kell hozzáállni, hogy más is hozzáférjeni.”. Akik nem dolgoznak, mert nem dolgoz­hatnak, még sajátosabb optikán át látják a fogalmat. Ha egyáltalán érdekli őket: a nyugdíjast, a diákot, a munka­­nélkülit. És­­ hát igen, őket is, azt a kisebbséget, akiknek a munkával kapcsolatos vélekedéseit talán soha nem szokták kérdezni, emlegetni, olykor negatív jelzők kíséretében azonban annál gyakrabban, pedig ők is akarnak dolgozni, boldogulni. A fogalom ünnepelhető­­ségéről, a „kényszer volt egykor a munka, ma hősi tett, szedd a selymet, elvtárs, szedd az életet” jellegű minő­sítésekből pedig mostanában semmit sem hallottunk. Közelkép: Munka 1998. április 30., csütörtök Presztízs és politika Miért dolgozunk és miért nem? Rétegvizsgálatokkal foglalkozik Róbert Péter, az Eötvös Loránd Tudományegyetem szociológiai intézetének docense, így került kapcsolatba a munkával, vagyis azzal a felméréssel, amelynek során másodmagával különféle életkorú, képzettségű, lakó­helyű, anyagi helyzetű és még sok más szempont alapján összeállított munkavállaló-cso­portok „munkához való hozzá­állását” vizsgálta. Számos, olykor egymásnak is ellentmondó vélekedés kering most, 1998 Magyarországán a munkáról. „A magyar ember dolgos, jó munkaerő”, halljuk az egyik nézetet, leggyakrabban ta­lán külföldről. „A magyar mun­kafegyelem a múlté, jelenleg nem is beszélhetünk ilyesmiről” - hangzik a másik vélemény, főként munkaadóktól. Hol lehet az igazság? - először is ezt tu­dakoltam Róbert Pétertől. - A magyar munkaerő egyértelműen értékes, manap­ság is. Valóban elsősorban kül­földön van jó hírünk, aminek az az oka, hogy más a környezet, egy nyugati ország munkájának vagy éppen mérnökének nem kell annyira „kreatívnak” len­nie, elkényelmesedhet a meg­felelő kiszolgálószemélyzet, a korszerű infrastruktúra áldásai­hoz hozzászokva. Egy idehaza nevelkedett ember magába szív­ja a telefon, a szünetelő víz vagy áram, a hiányzó anyag okozta zavarok elhárításának képességét, és ez főleg külföl­dön ritka nagy érték. Csöppnyi árnyékot vet erre a képre, hogy most már a külföldi munka­erőpiacokon ott vannak a távol­keleti országok munkásai is, akik ugyancsak képesek hajtani, jobban, mint az ottaniak. -Annak mi az oka, hogy elsősorban külföldről jönnek ezek a pozitív értékelések? - A magyar munkaerő ide­haza is nagyon dolgos, vissza­igazolják ezt a statisztikai ada­tok: Magyarországon az embe­rek sokkal többet dolgoznak, mint más országokban, gondol­jon csak a burjánzó másodállá­sokra vagy annak idején a géemkák virágzására. - Ha ez így van, akkor miért alacsony ennyire a munkának a társadalmi presztízse? - Valahogy szokássá vált, hogy bármely szakma képvise­lőjével beszélünk, mindenki si­ránkozik, hogy amit csinál, az leértékelődött, már nincs presz­tízse. Az oktatási intézmények­ben is, legyen az szakmunkás­­képző vagy felsőoktatási intéz­mény, mindenhol arról panasz­kodnak az oktatók, hogy egyre kevésbé jönnek a jók, mert „en­nek a szakmának már nincs rangja”. Ez megint általánosítás, ami nem biztos, hogy igaz, an­nak viszont van valóságtartalma, hogy a munka általában értékelődött le, mert az emberek nem tudják, mit kapnak érte cse­rébe, vagy tudják, de nagyon ke­veslik. Közgazdasági alaptétel, hogy ha befektetek, akkor várok is valamiféle megtérülést. Ha napi nyolc óra munkát befekte­tek valamilyen munkahelyen, ezért kapok fizetést, csakhogy a fizetés, amit kapok érte, rendkí­vül kevés használati értéket je­lent, amikor bemegyek a boltba és vásárolni akarok. Így van ez akkor is, ha nem a kiemelkedő országokat veszem összehason­lítási alapul, hanem mondjuk az Európa peremén élőket. A görög munkás közel sem olyan „haj­­tós”, mint a magyar munkaerő, a fizetést azonban, amit kap, a boltban több és jobb árura tudja váltani, mint a magyar. - Akkor itt valamit nagyon elrontottak, ha ennyire billen a mérleg nyelve... - Ez nagyon nagy ellent­mondás. Azt hiszem, az a fő probléma, hogy Magyarorszá­gon a nemzetközi színvonalhoz igazították ugyan az árakat min­denfajta fogyasztási cikk eseté­ben - például jellemzően a ben­zinárat is folyton a világpiachoz igazítják -, egy dolog árát nem igazították a világpiachoz, a munkaerőét. Úgyhogy a magyar munkavállalónak kényszerűen a magyar munkaerőpiacra kell ki­vinnie saját áruját, a munkaere­jét és a szakképzettségét, és itt annyiért tudja eladni, amennyit kínálnak neki. A bérek pedig, látjuk, jelentősen elmaradnak a nyugati bérektől.­­ Ez munkavállalói véle­mény, ezzel szemben a magyar munkaadók azt mondják, annyi a bérteher, hogy nem adhatnak magasabb fizetéseket, mert veszteséges lesz a vállalkozás. Ezért is terjed a „minimálbé­res" mozgalom, hiszen így csak 19 ezer 500 forint után kell fi­zetni a járulékokat.­­ Igen nyilvánvalóan az egyik dolog, amit mondanak, ez, és a fizetés ezért kevés, mert egyfelől a munkaadóknak ilyen bérterheik vannak, viszont a munkavállalóknak is vannak bőven fizetnivalóik... Kiszá­molhatjuk, hogy száz forintból milyen csekély összeg az, ami a munkavállalónak végül a zsebé­be megy. - Nem érzi úgy, hogy ezekbe a gazdasági folyamatokba túl­ságosan beleártotta magát a po­litika? - Ez másik vizsgálat tárgya lehetne. Mostani összehasonlító vizsgálatunk adatbázisa erre nem volt megfelelő. Ez az adatbázis döntően közvélemény-kutatási típusú adatbázis volt. Véleményekről volt szó, például arról, hogy az emberek véle­kedése szerint mennyire számíta­nak a politikai összeköttetések, a politikai kapcsolódások. Az de­rül ki, hogy ezek fontosak Ma­gyarországon. A ’ 80-as években is ez a következtetés adódott nemzetközi összehasonlításban, hogy a politikai kapcsolatokat fontosabbnak gondolták, mint a nyugati országokban. Voltak egyébként olyan vizsgálataink is, amelyekben feldolgoztuk cso­portok életpályáját, azt is, hogy hányban lépett be valaki a pártba és hányban nevezték ki valahová vezető beosztásba.­­ Mennyire érzékelték azt a szándékot, hogy sokan szeretné­nek minél kevesebb munkával több pénzt szerezni?­­ Ennek a kérdéskörnek a vizsgálata során azt kérdeztük, hogy a következő kijelentések közül melyik illik a munkához való viszonyához leginkább: csak annyit dolgozom, amennyit muszáj, ezt a munkavállalók 11 százaléka mondta; keményen dolgozom, de nem annyira, hogy ez a magánéletem rovására men­jen, ez 52 százalékot kapott. Az a minősítés, hogy munkájában a legjobbat nyújtja még akkor is, ha ez néha a magánélet rovására megy, 36 százalék. A másik kér­dés úgy szólt, hogy ha csak az egyiket választhatná, melyiket választaná a következő lehető­ségek közül: hosszabb munka­időben dolgozna több pénzért, ez 38 százalékot kapott. Ugyan­olyan hosszú munkaidőben dol­goznék mint most, itt a többség, 57 százalék, és rövidebb munka­időben dolgozna kevesebb pén­zért, erre a válaszadók öt száza­léka volt hajlandó.­­A „miért dolgozik a ma­gyar” vizsgálat ezzel a tanul­mánnyal befejeződött? - Ez, mint sok más is, pénz­kérdés. Egyik oldalról az a kér­dés, vannak e saját forrásaink erre a célra, másfelől pedig úgy gondolom, a kormányzati szer­veknek kéne a megrendelőknek lenniük. A munkával kapcsola­tos motiváció vizsgálata pél­dául kellene, hogy érdekelje a Munkaügyi Minisztériumot. Másfelől pedig nemzetközi összehasonlítást kellene végez­ni, hogy feltételezések helyett végre valódi ismereteink legye­nek arról, hogy milyen munkás is a magyar... Keresetnövelés házon belül és kívül Receptek előbbre jutáshoz A legtöbb kutató a rendszervál­tás előtti időszakkal kapcsolat­ban úgy vélekedik, hogy akkor egyértelműen a pénzszerzés motiválta a dolgozókat. Ez nem anyagiasság, hanem racionális kalkuláció volt. A munka­helyek konstrukciója nem is tett más lehetőséget elérhe­tővé: dolgozz töb­bet, teljesítsd a normát, és akkor jobban fogsz élni. Ebből következik egyebek közt az is, hogy a vállalati struktúra meg­változása, a szocialista iparvállalatok megszűné­se más stratégiát követel. Abszurd feltételezésnek tűnik, hogy valaki egy versenyszférában műkö­dő vállalkozásban a nor­ma túlteljesítésére, minél magasabb százalékra tö­rekedjen... A szocialista gazdaságot Komár János olyan hiánygazda­ságnak írta le, amelyben nem­csak az áru, hanem a munkaerő is hiánycikk. Ez utóbbit úgy le­hetett előállítani, hogy a szocia­lista iparvállalatok a gyárkapun belül halmozták fel a munkaerő-tartalékokat, hogy a szállítás késedelmességéből, a tervcélok és a szabályozók vál­tozásából eredő bizonytalansá­gokat kiküszöböljék. Bármikor bezuhanhatott egy hirtelen terv­­számfelemelés vagy munkaver­seny, és akkor kéznél volt a ter­melésnövelés legegyszerűbb és legolcsóbb eszköze. A Tárki Társadalompolitikai tanulmányok című tanulmány­összeállítása több kutató elméle­tét ismerteti, amelyek közül talán a legtanulságosabbak azok az összegzések, amelyek a karrier­­építés módszereinek, eszközei­nek a fejlődését vizsgálják. Ko­rábban a vállalatoknál úgyneve­zett szelektív béralku folyt, ami ezt jelentette, hogy aki a legtöbb különleges ismerettel - helyi szokással, „üzemi titokkal” - rendelkezett, akinek a legjobb kapcsolatai voltak - nemcsak az üzemi négyszög valamelyik sar­kával, hanem főnöki baráti társa­ságokkal is - az a legkedvezőbb alkupozícióba jutott. A nyolcva­nas években is működött még a rendszer, de akkor már intézmé­nyesített előnyök megszerzésé­vel, például a vállalatnál eltöltött évek kollektív szerződésben történő rögzítésével. A mezőny azonban az évek során kettészakadt. Nem min­denki került be a vállalati elitbe - amely nem a menedzsmentet jelentette, tagja lehetett iskolá­zatlan, de mozgalmi vagy egyéb kapcsolatai révén pozícióba he­lyezett megbízható munkás is a többiek a kettős munkavégzés stratégiáját választhatták. Ez azt jelentette, hogy a korlátozott keresetnövelési lehetősé­geket biztosító főmun­kahelyi munkaviszonyt egy kevésbé stabil, de na­gyobb fizetést nyújó má­sodik gazdaságbeli tevé­kenységgel egészítették ki. Ezzel bevonult egy újabb „jutalom” a munka­adói eszköztárba: nem­csak prémium lett adható, hanem „elnézés” is, va­gyis hallgatólagos bele­egyezés a második gazda­ságban történő munka­végzésbe, akár a főmun­kahely idejében és esz­közeivel. Harmadik választható recept a munkahelyek cserélge­tése. Ezt azonban csak a fiata­lok és a sokoldalúan hasznosít­ható szakmájúak tudják meg­tenni, mert a többieknek, a többségnek az is gondot okoz, hogy egyáltalán a munkahelyük megmaradjon, nemhogy válto­gassák azt. Az oldalt szerkesztette: Bognár Nándor A magas kereset fontosságával kapcsolatos vélemények megoszlása, 1989-1997 FORRÁS: TÁRKI TÁRSADALOMPOLITIKAI TANULMÁNYOK »♦

Next