Magyar Nemzet, 1999. április (62. évfolyam, 76-100. szám)

1999-04-14 / 86. szám

1999. április 14., szerda Már százezer Suzuki Swift kelt el itthon Határon túl Átlépte a bűvös százezres eladá­si határt Magyarországon a Su­zuki. A százezredik magyar gyártású kocsit, egy Swiftet Bu­dapesten adták át néhány napja. Az esztergomi gyárat felépí­tő japán beruházó 1991-ben he­lyezte el az üzem alapkövét, s rá egy évre, 1992-ben már megin­dult a Suzuki Swiftek sorozat­­gyártása. A típusválaszték fo­lyamatosan bővült, így 1996 óta a Swift-család teljes kínálata rendelkezésre áll. A negyedmil­liomodik autó tavaly év végén gördült ki a gyárból, vagyis máig több mint százötvenezer kocsi ment exportra a gyártási szériából. A 25 százalékos ma­gyar piaci részesedést magáé­nak valló Magyar Suzuki Rt. a legnagyobb és legsikeresebb ha­zai vállalatok sorába tartozik. Az előző évben több mint ötven százalékkal növelte ittho­ni eladásait a márka, 1999-re azonban szerényebb növekedést jósolnak. Erre látszik némileg rácáfolni, hogy az év első két hónapjában 150 százalékkal több (összesen 4929) Suzukit értékesítettek idehaza, mint egy évvel korábban. Az esztergomi gyár az idén további 16 milliárd forintot ruház be, a fejlesztés célja felkészülni a Suzuki-Ge­­neral Motors kooperációban jövőre készülő új kisautó soro­zatgyártására. Citroen C6 Lignane: a jövő luxusautója / Álom és valóság A jövő felsőkategóriás modelljét formázta meg a francia Citroen, amikor elkészítette és a genfi szalonon a világ elé tárta a CG Lignane elnevezésű koncepció­autóját. Az innovativitásról, ere­deti ötleteiről, egyéniségéről is felismerhető tanulmányautó név­­választásában annak szándéka rejlik, hogy a C6 Lignane a Cit­roen híres modelljeinek sorába lépjen. Néhány évtizede, 1928 és 1933 között ugyanis a C3 vezető felsőkategóriás autó volt, amely­ből több mint hatvanezret adtak el a világon. Az új C6 elődeitől a tervezés szempontjait örökölte: az alkotók úgy végezték el a műszaki újításokat, hogy közben szem előtt tartották a kényelmet és a biztonságot. Az új kísérleti kocsi ismételten bizonyítja, hogy nincs kompromisszum az autó­gyártásban a Citroennél. A C6 Lignane a tágas terek autója; az autó áramvonalas külseje opti­mális aerodinamikai szempont­ból, és kirobbanó erőt, lendületet sejtet. A háromméteres tengely­táv következtében hatalmas a kocsi beltere, így a limuzin négy utasa számára bármilyen üléspo­zíció beállítható (teljes hossz 4920 mm, szélesség 1890, ma­gasság 1440). A luxusbeltér a nemes anyagok, a bőr- és fabera­kások következtében otthonos hangulatot áraszt. A szórakozta­tásról videó, internetkapcsolattal rendelkező számítógép és televí­zió gondoskodik. A légellenállás csökkentését szolgálja, hogy ha­gyományos visszapillantó tükrök helyett kamerák kaptak helyet a karosszériában. A lekerekített ablaktörlők és a sebességtől függően szabályozható állású hűtőlamellák szintén csökkentik a légellenállást. A fejlesztők ez­zel a modellel egy sor területen igyekeztek kutatásokat végezni, többek között a közvetlen be­fecskendezésű benzines és dí­zelmotorokkal, a mesterséges intelligenciákkal és sebesség­szabályozó rendszerekkel, az automatikus vezérlésű kézifék­kel, a változtatható beállítású lencsékkel és fókusszal ren­delkező első fényszórókkal, inf­ravörös kijelzőkkel, a biztonsá­gos követési távolságot felis­merő automatikával, hangfel­ismerő rendszerrel, valamint masszázsfunkciójú klimatizált üléssel és új generációs navigá­ciós rendszerrel foglalkoztak a mérnökök minden jel szerint igen nagy sikerrel. A birodalom visszavág A Skoda elnöke arra számít, hogy a cég oroszországi eladásait visszavetheti Csehország NATO- tagsága, mivel több orosz autó­­kereskedő a jelek szerint már most sem kíván a Skoda gyár ter­mékeinek értékesítésével foglal­kozni a gyártó ország NATO- csatlakozása és az észak-atlanti szövetség jugoszláviai katonai fellépése miatt. A tavaly gyártott 400 ezer Skodából 15 ezer talált gazdára az orosz piacon. Orosz BMW A BMW autókat szerel össze Oroszországban. A Kalinyin­­grádban lévő szerelőüzemből már az idén nyáron kigördülnek az 5-ös szériájú BMW-k, vala­mint a BMW-hez tartozó Rover csoport Land Roverjei is. A ki­adott közlemény szerint a BMW „előbb-utóbb” jelentős piacnak látja Oroszországot a BMW na­gyobb modelljei számára is, me­lyek ugyanolyan felszereltséggel és minőségben készülnek majd, mint a németországiak. A bajor gyártó cég öt év után szeretne el­jutni oda, hogy a kocsikat fele­részt orosz beszállítóktól érkező egységekből, alkatrészekből sze­reljék készre. Az üzem kapacitá­sa évi tízezer darab lesz. Autó Kipróbáltuk: FIAT Multipla 1.616V SX Családi kötelék Üdítő színfolt, négykeréken járó ötletek tárháza és szokni való formavilág. Talán így összegez­hető a FIAT által elképzelt csalá­di autó,,küldetésének” lényege. Semmi kétség, valódi külde­tésnek igyekeztek megfelelni az olasz formatervezők, amikor megalkották az erőteljesen futu­risztikus karosszériaformájú s az azzal teljesen harmonizáló bel­­terű családi járművet. A méretek, az ülések száma, a csomagtér bő­sége és természetesen az autó ára csupán egy része - bár döntő fontosságú része - annak a soktu­catnyi paraméternek és szem­pontnak, amelyek meghatároz­hatják egy család moz­gásterét autóvásárláskor. A torinói mérnökök eb­ből a szempontból való­ban elismerésre méltót alkottak, hiszen a Mul­tipla „kitalálásával” si­került alkalmazkodni a követelmények zömé­hez. Sík padló, könnyen pakolható, variálható utas- és csomagtér, ötle­tesen átalakítható, igen tágas beltér, kényelmes hat ülés, viszonylag jó minőségű anyagok, jó szerelési minőség, köny­­nyű vezethetőség, stabil úttartás, és még lehetne sorolni, mi mindenben hozott újat a csúnyács­kára sikeredett egyterű buszlimuzin megjele­nése. Az általunk kipró­bált modellbe 103 ló­erős, 1,6­­6V benzines motor került. Az autó alapáron 3,890 millió forint, amihez hozzáadódik töb­bek között a rádióegység, az utasoldali légzsák és még né­hány dolog ára, ugyanakkor szé­riában az elektromos mozgatású ablakok, az állítható kormányke­rék, a 15 colos kerekek, az elekt­romosan állítható (igen tág teret belátó) külső tükör, az övfeszítős első övek és az immobilizer már benne van. A vezetőpozíció kis­sé buszosan magas, ami ezúttal az átlagosnál jobb körbelátást és jobb biztonságérzetet jelent. A kormány jó fogású, a szervo rá­segítése közepesen erős, a kor­mánymű precíz irányítású. A stabilizátorokkal, gumibetétes rugótányérokkal ellátott függet­len felfüggesztésű futómű kom­fortos viselkedést biztosít. A csökkentett futóműzaj a kettős működésű gázos lengéscsillapí­tók javára írható; részben ezek­nek köszönhető a jóindulatú autó meglepően kellemes átfogása, iránytartása is. A műszerfalra he­lyezett váltó ergonómiailag teli­találat: a váltás soha ennyire könnyen nem ment, mint a Mul­tipla kifogástalanul működő, pontos kapcsolású, jól megveze­tett váltójával. A kiforrott zaj­kultúrájú, de kissé ideges járású motor agilitása jó társnak ígér­kezik a hajtómű áttételezéséhez, amely (és most ez nem túlzás) némileg sportos vezetési élményekhez is hozzájuttatja a volán mögött ülőt. Nagyszerű ötlet a buszosan kialakított külső tükör, a speciális formájú műszerfalblokk azonban szokást és né­mi ízlésbeli lemondást igényel. Az ülések for­mázását nem érheti kri­tika, csupán a nejlon­szerű, sztatikusan erő­teljesen töltődő kárpit feledhető. A vezető és az első utas közé ékelt harmadik ülés a várako­zással szemben ele­gendő mozgásszabadsá­got enged. Az ülések ál­talánosságban is kis energiaigénnyel, gyor­san mozgathatók, lehajt­hatók, kivehetők, s eb­ben különösen a nagyra nyíló négy oldalajtó se­gíthet. Í0­TTÍJK­ Maerdrawnztír 17 ... a párás hajnalokat, amikor még alig-alig vannak az utcán, így és valahogy minden olyan friss és tiszta. Szeretek ilyenkor útnak indulni, és figyelni az ébredező várost. Szeretek autózni a még csendes forgalomban. És szeretem az autómat. SUZUKI. A mi autónk. By A pilD A TESZTAUTÓKHOZ A FORMA-1-BEN IS HASZNÁLT AGIP RF 2001 ADALÉKOLT ÜZEMANYAGOT ****1 ÉS SÍNT 2000 MOTOROLAJAT HASZNÁLTUNK. AZ AGIP MÁR 85 TÖLTŐÁLLOMÁSON VÁRJA ÖNT ÉJJEL-NAPPAL.

Next