Magyar Nemzet, 2001. augusztus (64. évfolyam, 178-203. szám)
2001-08-07 / 183. szám
2001. augusztus 7., kedd Gazdaság Magyar Nemzet ES Meghatározó marad a nukleáris energia Nemzetközi vizsgálatok szerint is biztonságos a Paksi Atomerőmű • A kiégett fűtőelemek elhelyezésére hét éven belül kell tárolót építeni Az utóbbi időben két olyan működési rendellenesség is történt a Paksi Atomerőműben - a kettes blokkban keletkezett kábeltűz, valamint az egyes blokk főjavításának befejeztével a gőzfejlesztő próbája közbeni túlnyomásos meghibásodás amely felveti a biztonság kérdését, valamint az élettartam hosszabbításának indokoltságát. Mennyiben jogosak a biztonsági kérdéseket feszegető felvetések - kérdeztük Rónaky Józseftől, az Országos Atomenergia Hivatal (OAH) főigazgatójától. Mayer György Mennyire számít az atomenergiára a most formálódó hoszszú távú magyar energiapolitika, a készülő villamos energiáról szóló törvény (VET) tervezete, és reálisnak tekinthető-e a paksi reaktorok élettartamának meghosszabbítása? A paksi vezetés, hallgatólagos kormányzati jóváhagyás mellett, vagyis még formális beleegyezés nélkül, de a döntéshozók támogatásával és tudtával jóváhagyta az erőmű jövőképét, amelynek három eleme van. Az egyik alapelem a biztonságnövelési beruházások folytatása, a másik az atomerőmű teljesítményének növelése, valamint az élettartam meghosszabbítása. Mindezek a kérdések komoly feladatokat jelentenek az OAH részére is. Az atomerőmű vezetése megkeresett minket, és jelezték hosszú távú elképzeléseiket, amelyek alapján elkezdtük a felkészülést. Meghatároztuk az engedélyezési eljárás követelményeit, az ellenőrzés részleteit, a hatósági vizsgálatok menetét. A Paksi Atomerőmű négy WER-440 típusú második generációs blokkja a nemzetközi tapasztalatok alapján is alkalmas az élettartam hosszabbításra, valamint a teljesítmény növelésére. Az eredetileg 30 évre tervezett élettartam a szükséges beruházások után akár ötven évre is kitolható, valamint a jelenlegi, blokkonkénti 456-460 megawattos teljesítmény 500-510 megawattra növelhető. Ezek olyan műszaki kérdések, amelyek biztonságosan megvalósíthatók. - A már említett meghibásodások befolyásolják az elképzeléseket? - A kettes blokk kábelalagútjának tüze súlyos anyagi kiesést jelentett az erőmű gazdálkodásában, mert több hétig állt az energiatermelés. Olyan üzemi esemény volt, amely a nemzetközi biztonsági skála alatti meghibásodásnak számít, semmilyen biztonságot befolyásoló hatása nem volt. Az erőmű vizsgálatát végigkövettük, engedélyeztük a korrekciós intézkedéseket, illetve megszabtuk az újraindítás feltételeit, majd az elvégzett javítások után hozzájárultunk az üzembe helyezéséhez. Természetesen ezután elemeztük a tanulságokat. Pozitív tanulságként megállapítható, hogy a biztonsági berendezések, a tűzjelző rendszer, a hibaelhárítás kiválóan működött. Ettől az esettől teljesen függetlenül történt az egyes blokk főjavításának befejeztével a gőzfejlesztő tömörségi vizsgálata, amikor bizonyos kezelői hibák következtében a megengedett nyomásnál néhány százalékkal magasabb nyomásnak tették ki a berendezést. Ezt az esetet egyes fokozatú, tehát a legenyhébb biztonságot érintő rendellenességnek értékeltük. Tudni kell, hogy a nemzetközi biztonsági skála hétfokozatú, az első három üzemen belül maradó olyan eseményt jelöl, amelynek nincs sugárveszélyt előidéző hatása. A 4-7 közötti fokozat a környezetet érintő balesetet határozza meg, a hetes fokozat a csernobili balesetnek megfelelő katasztrófa. Ezzel együtt számon tartunk skála alatti eseményeket is, amelyeknek semmilyen biztonságot érintő hatásuk nincs, mégis foglalkozunk a megelőzésével. A nemzetközi megállapodások szerint a kettesnél magasabb fokozatú meghibásodásokat kell nyilvánosságra hozni, ennek ellenére a paksi vezetés az OAH-val egyeztetve minden erőműben történt szokatlan eseményt nyilvánosságra hoz. A nemzetközi nukleáris hatóságok, valamint az Európai Unió bizottságainak vizsgálatai mennyire támasztják alá ezeket a megállapításokat? - Az Európai Unió bizottságában komoly áttörés következett be, mert a csatlakozni szándékozó országok nukleáris ügyeinek kérdését az unió tanácsi szintjére emelték. A már egyértelműen megfogalmazott kritériumok - amelyek az atomerőművek biztonságával, valamint a nem atomerőművi nukleáris és sugárvédelmi kérdésekkel kapcsolatosak - alapján egy június végén megjelent jelentésben nyilvánosságra hozták az egyes országokat érintő megállapításokat, valamint ajánlásokat fogalmaztak meg minden tagjelölt ország számára. Három kérdéskört taglal az országra vonatkozó jelentés: az atomerőmű biztonsági helyzetét, a jogi szabályozás kérdését és EU-kompatibilitását, valamint a nukleáris biztonságért felelős szervezetek munkájának áttekintését. Magyarország esetében két ajánlást tettek: a nukleáris biztonságért felelős hatóság, vagyis az OATT függetlenségének további erősítését és a Paksi Atomerőmű védőburkolatával kapcsolatos biztonsági elemző vizsgálatok folytatását javasolják. Mindebből levonható az a megállapítás, hogy az erőmű - a 2002-ig lezáruló biztonságnövelő tervének befejezése után - megfelel az uniós előírásoknak és elvárásoknak. Ugyanakkor az unió továbbra is figyelemmel kíséri a Paksi Atomerőmű jövőképében szereplő élettartam-hosszabbítási és teljesítménynövelési elképzeléseket. - Ennek ellenére időnként újra és újra támadások érik az atomenergia felhasználásának támogatóit, szorgalmazva az erőmű mielőbbi bezárását. Minek tulajdonítja ezt? - Időnként méltatlan és megalapozatlan támogatások érik a szakmát. Az atomenergia megítélésénél egyesek érzelmi, mások értelmi alapon nyilatkoznak. A baj az, hogy a bizonyítható tények az atomenergia egyes bírálóit nem zavarják. Elhangzik vádként, hogy külföldről olcsóbban lehet villamos energiát behozni, mint Pakson megtermelni. Ez egyszerűen nem igaz. Ma a paksi áram kilowattóránként 6,40 forintba kerül, amelybe minden külső költség, így a kárfelelősségi biztosítás, a központi nukleáris alap befizetései is mind beletartoznak. Illés Zoltán, az egyik leghangosabban bíráló országgyűlési képviselő többször olyan nevetséges dolgot jelentett ki, amelyek egyszerűen nem igazak, például hivatkozik bizonyos honvédelmi költségekre, az árszámítás manipulált valótlanságára, biztonsági elemzésekre és így tovább Mindezek a felvetések tételesen cáfolhatók, ám ugyanakkor komoly kárt okoznak az energiapolitikának, amelynek minden kérdéskörre, így többek között az egyoldali orosz gázfüggőségre és még számtalan más tényezőre is oda kell figyelnie. - Mennyire megoldott a rádióaktív hulladékok elhelyezése, hiszen ezzel kapcsolatosan is többféle vakáció él a köztudatban? A hulladékkezelés kérdése természetesen elválaszthatatlan az atomenergia hasznosításától, ám azt is látni kell, hogy minden országnak meg kell oldania azoknak a kis- és közepes sugárzó hulladékoknak az elhelyezését, amelyek atomerőmű nélkül is keletkeznek. Ilyenek az orvosi, kutatási, műszaki és egyéb felhasználásból keletkező sugárzó anyagok, amelyeknek világszerte egyszerűen megoldott az elhelyezése, nálunk a püspökszilágyi tároló minden szempontból alkalmas erre. Ezen felül kell számolnunk az atomerőművi hulladékok elhelyezésével, ezek egy részének ideiglenes tárolása megoldható az erőművön belül, viszont hosszú távon mindenképpen meg kell találni a megfelelő végleges tároló helyét. Ennek anyagi fedezésére szolgál a Nukleáris Pénzügyi Alap, amelyet az atomerőmű befizetéseiből hoztak létre. A gazdasági miniszter a közelmúltban hagyta jóvá azt a négyéves kutatási programot, amelyből a Bátaapáti melletti üveghutai végleges tároló további feltárási munkálatai elvégezhetők. A paksi átmeneti tárolóban legfeljebb 2008-ig megoldott a hulladékok tárolása, így azzal számolhatunk, hogy erre az időre biztosítani kell a végleges tároló megépítését. Rónaky József: Az alaptalan vádaskodások komoly károkat okoznak az energiapolitikának FOTÓ: NAGY ZOLTÁN 2001. átlagos teljesítmény alapján Erőmű________________Tüzelőanyag típusa szám,tel. értékesítési átlagár Dunamenti________________olaj és gáz_______________________13_________ Mátrai lignit 12 Tiszai olaj és gáz 12 Borsodi__________________szén____________________________19___________ Bakonyi_________________szén____________________________31 _______ Vértesi__________________szén____________________________15___________ Pécsi____________________szén____________________________17___________ Budapesti ______________gáz____________________________13___________ Paksi_____________________nukleáris________________________10_________ Csepeli__________________gáz_____________________________14___________ Debreceni gáz 12 AZ ÁLLAMADÓSSÁG KEZELŐ KÖZPONT RT. TÁJÉKOZTATÓJA a 2001. július 30 - augusztus 2. között tartott aukcióiról Felhívjuk tisztelt Ügyfeleink figyelmét, hogy az állampapírok további értékesítése a 2001. április 23-tól érvényes üzleti feltételeknek megfelően folytatódik! Diszkont kincstárjegy aukciók A sorozat kódjele: D011107 D020220 D020710 ISIN kód: HU-0000513247 HU-0000513254 HU-0000513304 Az aukció időpontja: 01/7/31 01/8/1 01/8/2 Első kibocsátás napja: 01/8/8 01/8/8 01/7/11 Pénzügyi teljesítés (kibocsátás napja): 01/8/8 01/8/8 01/8/8 Lejárat dátuma: 01/11/7 02/2/20 02/7/10 Futamidő (nap): 91 196 336 1 Értékesítésre felajánlott összeg (m Ft) 8,000.00 20,000.00 22,000.00 A benyújtott ajánlatok összegem Ft) 41,187.66 50,327.63 35,477.37 Az elfogadott ajánlatok összegeim Ft) 7,999.99 19,999.99 21,999.99 Kibocsátott összes mennyiség (m Ft) 8,500.00 26,000.00 24,000.00 Maximális éves hozam (%)-EHM 10.75 10.57 10.33 Minimális éves hozam (%EHM 10.30 10.20 10.00 Átlagos éves hozam (%)-EHM 10.74 10.54 10.29 Átlagos eladási ár (%) 97.3922 94.6433 91.3472 Az aukción részvételre nem jogosult belföldi jogi, illetve magánszemélyek vásárlási szándékukkal az elsődleges forgalmazókhoz fordulhatnak. Az állampapírok tőzsdei bevezetése a Tőzsde ügyvezető igazgatójának külön határozata nélkül történik. A tőzsdei bevezetés napja és az első tőzsdei kereskedési nap a pénzügyi teljesítés (kibocsátás) napjával egyezik meg. Budapest, 2001. augusztus 6. Államadósság Kezelő Központ Rt. Újra egy kézben a DAM-vagyon Biztosított-e a dolgozók továbbfoglalkoztatása? A Diósgyőri Acélműveket (DAM) tulajdonló DAM Steel Rt. nyerte a felszámolási eljárás alatt lévő, energiaszolgáltatással foglalkozó DAM-Esz Kft. teljes működő vagyontárgyaira kiírt tendert - értesült lapunk. A DAM Steel Rt., amely szakmai befektetők bevonásával kívánja üzemeltetni a rendszereket, vállalja az alkalmazottak foglalkoztatását, sőt a munkajogi jogutódlást is. Az olasz tulajdonban lévő cég a diósgyőri kohászat esetében is különleges jogutódlást vállalt, ám alig egy hónappal azután, hogy megvette az acélművek vagyontárgyait, jelentős létszámleépítésről döntött. Szajtai Csaba_______________________ Áprilistól a Diósgyőri Acélműveknek a DAM Steel Speciális Acélgyártó Rt. az új gazdája, melynek fejlesztési terveiben korszerű kohászati struktúra kialakítása, beruházássorozat és a kombinát termelésébe illeszthető vállalatfelvásárlások, azaz a korábbi DAM-vagyon megszerzése szerepel. Egyértelműen az utóbbihoz sorolható a DAM-Esz megkaparintása; ez a társaság biztosítja az energiaellátást a diósgyőri kohászat területén, illetve az ott működő, csaknem hetven vállalkozás számára is. A DAM-Esz felszámolása tavaly tavasszal kezdődött, ám a folyamatos üzemelés feltételeit mindvégig sikerült fenntartani. A DAM-Esz iránt öt komoly érdeklődő nyújtott be pályázati anyagot, ám csak az „olaszok” tudták vállalni az energiaellátó rendszerek üzemeltetését, az alkalmazottak továbbfoglalkoztatását, a környezetvédelmi terheket, illetve a hatályos szerződések lebonyolítását. A kiszivárgott tervek szerint a DAM Steel szakmai befektetőkkel kíván új céget létrehozni, amely ezt az „energiazónát” működtetni fogja - várhatóan szeptembertől. Mint beszámoltunk róla, az olasz Cogne Accia Speciali Srt. által alapított DAM Steel Speciális Acélgyártó Rt. vásárolta meg idén áprilisban a Diósgyőri Acélműveket: a DAM-ért 4,35 milliárd forintot fizetett a DAM Steel. Az olasz társaság a gyártással kapcsolatos, felszámolás alatt keletkezett szerződéses kötelezettségek átvállalása mellett azt ígérte: különös jogutódlással átveszi az 1650 fős dolgozói gárdát, ám az adásvételi szerződés aláírását követő egy hónapon belül kiderült: az eredményesebb gazdálkodás érdekében dolgozóinak csaknem ötödétől - majdnem háromszáz alkalmazottól - váik meg a DAM Steel. Ezzel kapcsolatosan a gyárban úgy nyilatkoztak, csak a vállalat teljes körű átszervezése után születhet döntés az esetleges, további elbocsátásokról. Megtudtuk, a diósgyőri kohászat vagyonából hozzávetőleg 1,5-1,6 milliárd forint könyv szerinti értékű vagyonelem maradt még felszámolásban. Ezek közül értéket képvisel a nemesacélgyártásban nélkülözhetetlen LD-konverter, valamint néhány ingatlan, vendégház, szociális épületek és a kovácsműhely. A csaknem 230 éves termelési múltra visszatekintő DAM ellen a kassai Kovouprava cég kezdeményezte a felszámolást, az eljárás 2000. márciusában indult. Tíz év alatt ez a harmadik felszámolás az acélműveknél, annak ellenére, hogy folyó áron számolva különböző forrásokból eddig több mint 30 milliárd forint jutott a kombinátra. A DAM az 1999-es évet több mint négymilliárd forint veszteséggel és súlyos likviditási problémákkal zárta. Az eljárás megindításakor a kombinát 3 milliárd forinttal tartozott beszállítóinak, és 2,2 milliárd forint a köztartozása. VISSZAFOGJA BERUHÁZÁSAIT A TISZAI ERŐMŰBEN a tulajdonosi érdekeltséggel rendelkező amerikai AES Corporation, mert Magyarországon az energetikai piacon bizonytalanságok tapasztalhatók. Allan D. Dyer, az AES Tiszai Erőmű ügyvezető igazgatója szerint a beruházások elmaradása hozzávetőleg 400 erőművi dolgozó és 1100 bányász munkahelyét kérdőjelezheti meg. Dyer hangsúlyozta, hosszú távú áramvásárlási szerződésekre vagy az energetikai piac megnyitására lenne szükség hazánkban, így a tulajdonosok is garanciát látnának a fejlesztések megtérülésében.