Magyar Nemzet, 2002. november (65. évfolyam, 255-279. szám)

2002-11-04 / 256. szám

□ Magyar Nemi Belföld 2002. november 4., hétfő Aki beperelte az MSZP-t Nyári Ferenc József a pártelnököt is bíróságra citálja A szegedi Nyári Ferenc József pert indított az MSZP ellen, mert szerinte személyiségi jogai sérültek annak a fegyelmi eljárásnak a során, melyet vele szemben folytattak le volt pártjánál. Nyári kér­te a Szegedi Városi Bíróságtól, hogy a december 9-re kitűzött tár­gyalásra idézzék be Kovács Lászlót is, mivel arról győződött meg, hogy a pártelnök szintén akadályozta jogainak érvényesítésében.­ ­ Báint József__________________ A felperes azután került össze­tűzésbe az MSZP szegedi és Csongrád megyei vezetőivel, ami­kor a Tisza-parti város egészség­­ügyi intézményeinek privatizáció­jával kapcsolatban népszavazást kezdeményezett. Nyári Ferenc Jó­­zsef lapunknak elmondta: az MSZP szegedi vezetői ezt a lépését azért helytelenítették, mert - mint kide­rült - az akkor még ellenzékben lé­vő szocialisták ezt az akciót közvet­lenül a tavaszi parlamenti választá­sokat megelőző kampányra szeret­ték volna időzíteni, ám ő megelőzte pártbéli társait. Ennek az lett a kö­vetkezménye, hogy fegyelmi eljá­rást kezdeményeztek ellene, majd megrovásban részesítették. Azóta már kilépett az MSZP-ből. Bírósághoz tulajdonképpen azért fordult, mert megítélése sze­rint volt pártja diktatórikus mód­szerek alapján járt el vele szemben, mielőtt fegyelmi ügyében döntöt­tek. Szerinte megfosztották a szó­lásszabadsághoz és a vélemény­­nyilvánításhoz való jogától, ugyan­akkor esélyt sem adtak neki a véde­kezésre, és megsértették személyi­ségi jogait. Mint mondta, nem vé­letlenül kéri a bíróságtól Kozma Jó­zsefnek, az MSZP helyi szervezete elnökének tanúkénti meghallgatá­sát, mert tavaly szeptember 26-án ő volt a párt városi küldöttgyűlésé­nek a levezető elnöke, amikor sze­rinte szabályellenesen ismertették a jelenlévőkkel a vele szemben hozott határozatot. Botka László jelenlegi polgármesternek a bírósági meg­hallgatását is kezdeményezi. Neki azt rója fel, hogy mint a párt megyei elnöke, hagyta a szándékos lejára­tást a küldöttgyűlésen. Nyári Ferenc József perdöntő­nek tartja Kovács László pártelnök tanúvallomását. Levélben kérte tőle, hogy az MSZP ez év január 26- án tartott kongresszusán biztosítsa számára a meghallgatás lehetősé­gét, ám kérésére mindmáig nem kapott választ. «MTIW. A jászladányi alapítványi iskola ügye rávilágít a közigazgatás mű­ködésének zavaraira, a kisebbségi törvény hiányosságaira és a ha­zai önkormányzatiság törékenységére is - nyilatkozta lapunknak Kolláth György alkotmányjogász. Magyar Bálint oktatási minisz­ter eljárása azt a korszakot idézi, amikor egyszerre volt kész a vád­irat és az ítélet - szögezte le. Szerinte a kisebbségi választási tör­vény módosítása és a gyűlöletbeszéd további büntetőjogi szankci­onálása a zaklatott politikai légkör szülte igény, ezért olyan kény­szermegoldásokat hozhat, amelyek hosszú távon nem válnak be. » Szarka Ágota________________ J­ ászladánynak alapvetően igaza van, és ezt egy jogállamban ér­vényesíteni is lehet, ezért vállaltam az alapítványi iskola ügyének ügy­védi képviseletét. Alkotmányos tanszabadság van, a szülőknek jo­guk van a gyermeküknek adandó nevelést megválasztani. A Jász­­ladánnyal történtek viszont sokáig azt mutatták, hogy mindehhez jo­guk van ugyan, de nincs esélyük rá - jelentette ki Kolláth György, az önkormányzat jogi képviselője, hozzátéve azt is: az ügy melletti ki­állása nem politikai indíttatású, ha­nem kizárólag szakmai. Az alkotmányjogász szerint Jászladány olyan kísérleti terep volt, ahol a nagypolitika megpró­bálta a helyi ügyet felülről, nyomás­­gyakorlással elrendezni, de bebizo­nyosodott, hogy ez nem járható út. A település a törvény sáncain belül próbálta megvédeni saját jogait, igazát, és ez a dolgok jelenlegi állá­sa szerint sikerült is, bár nincs még vége az ügynek - vélekedett. A nemrég megszületett bírósági íté­let, amely kimondja, hogy a telepü­lés vezetése nem követett el tör­vénysértést, esélyt ad arra, hogy bé­kés, tisztességes kompromisszum születhessen a többség-kisebbség közötti feszültség ügyében.­­ Hogy lehet az, hogy tavaly szeptemberben a közigazgatási hi­vatal még azt mondta, hogy az isko­laalapítás ügyében a kisebbségi ön­­kormányzatnak­ nincs egyetértési joga, majd egy év múlva ugyanaz a hivatal éppen ellenkező értelmű megállapítást tett? Ennyire bizony­talan egy közigazgatási hivatal tar­tása? - tette fel a kérdést. Mint fo­galmazott, Jászladányban a politi­kai nyomásgyakorlás túllépte és le­becsülte a jogi kereteket, ezt orvo­solta a legutóbbi bírósági ítélet. Sze­rinte Jászladány példája arra is fel­hívja a figyelmet, hogy a közigazga­tás működésében súlyos gondok vannak. - Megütközve láttam, hogy mennyi elemi jogi hibát követtek el a közhatóságok - tette hozzá. Kolláth György szerint az ügy­ben meglehetősen „rosszul vizsgá­zott” a kisebbségi törvény is, hi­szen az egyes kitételek definiálása - mint például a kisebbségeket is érintő képzés - talán csak az értel­mező kéziszótár segítségével fejt­hető meg, és ez jogbizonytalansá­got szül.­­ A jászladányi ügy rávilágít jogállamiságunk sebezhetőségére is. Az alapítványi iskola augusztus 6-án kapta meg a jogerős működé­si engedélyt. Három hét alatt min­dent előkészítettek az iskolakez­désre. Mégis, harmincadikán a közigazgatási hivatal ezt a jóhisze­műen kialakított jogi helyzetet megsemmisítette, és új eljárást rendelt el. Erről a jegyző útján szeptember másodikén kapott ér­tesítést az oktatási tárca. Magyar Bálint oktatási miniszter viszont - itt nem létező személyes hatáskö­rében - éppen a megsemmisítő ha­tározatra hivatkozva már harmin­cadikán kiadta a nyilvántartásba vétel megtagadásáról szóló határo­zatát. A döntést a minisztérium szabályosan csak három nappal később hozhatta volna meg. Ho­gyan történhetett ez? Kilóg a lóláb. Egy ésszerű magyarázat van: előbb ismerte meg a miniszter a közigaz­gatási hivatal döntését, mint maga a hivatal. Ez pedig a Tanú című filmben is ábrázolt viszonyokat idézi: egyszerre van kész az ítélet meg a vádirat. A közigazgatásban a hatáskör elvonása az egyik legsú­lyosabb jogsértés. Ilyen egy XXI. századi jogállamban nem létezhet - kár, hogy a hibát azóta sem orvo­solták - hangsúlyozta Kolláth. Kitért arra is, hogy az iskolaügy miatt a jászladányi kisebbségi ön­­kormányzati választások eredmé­nye újabb országos vihart kavart: a testületbe egy cigány és négy nem cigány képviselő - köztük Dankó István polgármester felesége - ke­rült be. (A nem cigány képviselő­ket, szavazópolgárokat „etnobizni­­szeléssel” vádolta meg több kor­mánypárti politikus és roma jogvé­dő. Felvetődött, hogy módosítani kell a kisebbségi választási tör­vényt, mert visszaélésekre ad lehe­tőséget - a szerk.) Az alkotmány­­jogász úgy vélte: a jászladányiakat ebben az ügyben is igen csúnyán megalázták, mert egy törvényes és szabad helyi választásba senki nem szólhat bele. Mint fogalmazott, a politikának meg kellene végre ta­nulni a közösségek önállóságát és méltóságát, egyben döntését tiszte­letben tartani. Arra hívta fel a fi­gyelmet: az alkotmánnyal és az eu­rópai normákkal homlokegyenest ellenkezik a kisebbségek választási regisztrációjára való törekvés, vala­mint az is, hogy a választópolgáro­kat és képviselőjelölteket etnikai alapon diszkriminálják, kizárják a kisebbségi választásból, illetve vá­laszthatóságból. Szerinte a törvény a lehetőségekhez képest a legjobb, mert a választópolgárok ítélőképes­ségére alapoz: az ő kezükben van a döntés, arra szavaznak, akit alkal­masnak találnak, és ezt nem lehet mondjuk bőrszínhez kötni. Módo­sítás talán abban képzelhető el, hogy más napra lehet tenni a több­ségi és a kisebbségi választások idő­pontját.­­ Ma a törvény lehetővé teszi az összes szavazóképes állampolgár, sőt immár bevándorolt egyén, rövi­desen pedig az „europolgár” rész­vételét is a kisebbségi választáso­kon. Ez nagyon nyitott modell. Ha komolyan vesszük az integrációt, nem lehet etnikai, nemzeti stb. ala­pon visszalépni, diszkriminálni. Tehát nem valamiféle ravasz, poli­tikai kényszer szülte normaátírásra van szükség a meglepetések kiszű­réséhez, hanem arra, hogy az em­berek felelősen kampányoljanak és politizáljanak, ez viszont már nem a jogalkotás asztala - mutatott rá. Úgy véli: a jelenlegi szabályozást a jászladányi voksolás eredményei is alátámasztják. A település nem­hogy rossz példa lenne, éppen el­lenkezőleg: ismét bebizonyosodott, hogy a polgárok közösségének több esze van, mint akárhány önjelölt megváltónak vagy politikusnak. Kolláth szerint a 6200 lakos nem „kontraszavazást” végzett, hanem az évek óta dúló belső háborúsko­dás helyett, felelősen gondolkodva, a békességre szavazott. A polgár­­mestert például több mint 80 szá­zalékkal választották újra, ez szük­ségképpen azt jelenti, hogy a romák egy része is támogatta. Maguknak voksoltak, visszavágó: 4 év múlva.­­ A kisebbségi választási tör­vényhez hasonlóan alkotmányjogi szempontból a gyűlöletbeszéd to­vábbi, drákói szankcionálása is meglehetősen ingoványos terep - vélekedett Kolláth György. Szerinte a politika zaklatott légköre olyan kényszermegoldásokat hozhat, amelyek hosszú távon nem válnak be. Az Európai Unió emberjogi fel­fogása szerint nincs demokratikus társadalom pluralizmus, tolerancia és nyíltság nélkül. A plurális társa­dalomba olyan gondolatok, véle­mények szabadsága is belefér, amelyek esetleg sértők, meghök­kentők vagy aggodalmat keltők - idézte az Alkotmánybíróság hatá­rozatát. - Ehhez képest vajon mi a bűnös gyűlöletbeszéd? - vetette fel Kolláth. - Ha a gyűlöletbeszédből a Btk.­­ban szankcionált, új bűncselek­ményt akarunk csinálni, szembe megyünk a toleráns európai áram­latokkal. Feltehetőleg az erre vonat­kozó kényszernormák a nemzetkö­zi fórumokon nem állnak majd meg - mutatott rá az alkotmány­­jogász. Mint mondta, erre a problé­mára a jognak reagálnia kell, de a megoldás szerinte elsősorban a polgári jogi út lehet. Kérhessen tel­jes jogvédelmet a megsértett közös­ség minden egyes tagja, sőt akár a közösségi jogi fellépés (populáris akció) lehetőségét is megteremt­hetnénk - összegezte véleményét. A törvényalkotási szándék kiváltó okára - a 301-es parcellában tör­téntekre - utalva hozzátette: vakvá­gányra visz, ha a politikai ellenfelek bűnözőt akarnak kreálni egymás­ból. Inkább a politikai kultúra nö­velésére kellene törekedni egy eset­leg elhibázott törvényalkotás he­lyett. Rámutatott: az izgatás, az uszítás ma is büntethető, bár ennek - sajnos - senki sem próbál ér­vényt szerezni. A verbális agresszi­ót elsősorban korrekt politikai köz­beszédnek kell megfékeznie. Pót­szernek a „betékázás” soha sem al­kalmas, ahhoz túl durva eszköz - figyelmeztetett Kolláth György. A magya igazságügyi tárca arra vár, hogy az Európai Unió tanácsa el­fogadja a gyűlöletbeszéddel összefüggő keretszabályt. A mi­nisztérium tervezete már elkészült, és várhatóan a jövő év első felében sor kerülhet a végleges szöveg elfogadására is. ■ Polt Péter legfőbb ügyész véleménye szerint nem jogi kategória a „gyűlöletbeszéd” kifejezés, hanem a médiában és a parlament­ben az utóbbi időben meghonosodott „szleng”. A büntető tör­vénykönyvben található jogi kifejezés a közösség elleni izgatás, melynek szövegváltozása több variációban is napirenden van, és a parlamentnek kell eldöntenie, melyiket fogadja el végül.­­ Számos európai országban van hasonló tényállás a vallási kö­zösségek, népcsoportok, nemzetiségek, nemzeti kisebbségek elleni uszításról és gyűlöletkeltésről, de ezek minden esetben más léptékűek és mértékűek. A törvényhozás számára az ösz­­szehasonlító elemzések elvégzése feltétlenül szükséges a kodifikációt megelőzően - mondta lapunknak a legfőbb ügyész. Bárándy György ügyvéd szerint mindennel és mindenkivel kapcso­latban meg lehet fogalmazni kritikát, de csak a megfelelő for­mában. - Aki nem látja be, hogy európai hangnemben, gyaláz­­kodás, lázítás nélkül is lehet bírálni, azt igenis meg kell büntet­ni - fejtette ki véleményét. Példaként hozta fel az október 23-i nemzeti ünnepen a 301-es parcellánál Mécs Imre szabad de­mokrata politikussal, egykori halálraítélttel történteket. Törvé­nyi eszközökkel kell megakadályozni - mondta -, hogy egyesek a gyűlölet keltésére használják fel az ilyen helyzeteket. Szőgyényi József ügyvéd, egykori ügyész úgy véli, elhúzódó egyezteté­sekre lehet számítani az úgynevezett gyűlöletbeszéd büntethető­ségét tárgyaló törvényjavaslat parlamenti elfogadása előtt. A megfogalmazás a mások iránti gyűlölet keltésére alkalmas kifeje­zések uszító jellegű használatát jelenti. Értelmezése szerint az al­kotmányos többséget igénylő törvénymódosítás, az uszítás bűn­­cselekmény jelenleg hatályos büntetési tételeit kívánja súlyosbí­tani. Hozzátette: a mindkét politikai oldalon tapasztalható, gyak­ran a személyiségi jogokat sértő, gyűlöletkel­tő megnyilvánulá­soknak törvényi szigorítással kell gátat szabni. (S. P.­G. T.) Jászladánynak alapvetően igaza van A gyűlöletbeszéd további szankcionálása kényszermegoldásokat hozhat - állítja Kolláth György alkotmányjogász A verbális agressziót a korrekt politikai közbeszéd fékezheti meg fotó: Tóth Tibor Feltárt menekültsírok A délszláv államok anyagi segítségére várnak Nagyatádon Árpád-kori templom romjaira leltek a régészek Nagyatád bodvicai városrészének temetőjében, ám hogy folytatódhassa­nak az ásatások, más sírokkal együtt az ott nyugvó délszláv me­nekültek földi maradványait is át kell helyezni. A Somogy me­gyei Somogy Temetkezési Kft. most újfent arra kéri Horvátor­szág, Bosznia és Jugoszlávia budapesti nagykövetségét, nyújtsa­nak segítséget a hozzátartozóknak a nagyatádi temetőben nyug­vó halottaik hazaszállításához. B­rin­­yás J. Attila_______________ _ D­élszláv menekültek ezreit fo­gadták a kilencvenes évek ele­jén az egykori laktanyából kialakí­tott nagyatádi állomáson, és bár a háború üldözöttjeinek testi és lelki bajait a tábori és a városi kórház dolgozói is lelkiismeretesen gyó­­gyítgatták, az idős, beteg emberek közül csaknem százötvenen a tá­borban hunytak el. Őket a tábor kö­zelében lévő sírkertben temették el. A boszniai muzulmánokat - temet­­kezési szokásaik szerint - átlósan, arcukkal kelet felé fordítva, egy deszkalaphoz erősítve (koporsó nélkül) helyezték a sírba. Most eze­ket a sírokat is megbontják.­­ Az exhumálás és az ahhoz szükséges kellékek összege síron­ként az ötvenezer forintot is meg­haladhatja, ha pedig a szigorú köz­egészségügyi előírások szerint spe­ciális, leforrasztott lemezkoporsó­ban sor kerül a halott más városba vagy külföldre szállítására, akkor kilométerenként 160-170 forintos tarifával kell számolni - mondta la­punknak Puskás Béla, a Somogy Temetkezési Kft. ügyvezető igazga­­­­tója. A bodvicai sírkertben néhány éve még 137 menekültsír volt, ám azóta, akik tehették, hazaszállíttat­ták halottaikat. Mára csak a sze­gény sorsú horvát és bosnyák csalá­dok halottai nyugszanak ott, ám van olyan sír is, amely ismeretlen személy földi maradványait őrzi. A délszláv menekültsírokat a te­metkezési kft. dolgozói gondozzák, s a bonyolult exhumálási és elszállí­tási procedúrához is útbaigazítást adnak a hozzátartozóknak. Ezek költségeit viszont a temetkezési tár­saság nem tudja vállalni, követke­zésképpen a dél-somogyi kisváros temetőjében maradt sírok meg­­bontási és áthelyezési költségeinek fedezése - illetékességből - a helyi önkormányzatra vár.

Next