Magyar Nemzet, 2003. január (66. évfolyam, 1-26. szám)

2003-01-31 / 26. szám

IQ Magyar Nemzet • fírvezető 2003. január 31., péntek Hatalom kedvező áron A Hyundai a luxusterepjárók között is versenybe száll Oszd meg és uralkodj! Már kapható a megújult Peugeot Partner és Citroen Berlingo A terepjárós hagyományokkal rendelkező Hyundai a Terracan­­nal próbál szerencsét a sportos haszonjárművek között. Az autó neve önbizalomról tanúskodik: a latin terra és a török kán sza­vakból gyúrt név egyszerűen a föld uralkodójaként pozícionálja a 4,7 méteres monstrumot.­ ­ Hajdú Imre:____ T­ekintélyt parancsoló a luxus off-roader megjelenése. Külö­nösen igaz ez a dízel változatokra, amelyek köztes levegő­hűtője a mo­torháztetőbe vágott nyíláson ke­resztül lélegzik. Nem kevésbé ro­busztus a függőleges rácsozatú, fé­nyezett hűtő­maszk sem, míg oldalt a hangsúlyozott kerékívek és a szín­kódolt koptatócsíkok erősítik az összképet. A Terracannak minden oka megvan a magabiztos fellépésre. A felépítmény statikus és aktív me­revsége kiváló, így nehéz terepen sem kell csavarodástól tartani. A sártaposáshoz két opciót is kínál a Hyundai: szériában a menet köz­ben kapcsolható négykerék­hajtással szállítják az autót, ám a két nagyobbik motorhoz rendelhe­tő elektronikus, állandó összkerék­­hajtás is. Ennek aktív nyomaték­átviteli rendszere számítógép-ve­zérlésű mágneskuplungok segítsé­gével automatikusan osztja el az el­ső és hátsó tengely között a hajtó­erőt. Divatterepjárósok számára ez igazán hasznos extra, sok ilyen au­tós szereti száraz vagy alig csúszós aszfalton is használni a négykerék­­hajtást („ha már egyszer terepjá­róm van...”), amivel többnyire rö­vid úton el is pusztítják a hajtáslán­cot. Az elektronikus, állandó összkerékhajtás azonban éppen ar­ra szolgál, hogy megmentse az au­tót saját gazdájától. A legkisebb hajtómű a 2,5 literes TCI dízel, 100 lóerővel és 2000/perc fordulatszámon ébredő 250 Nm nyomatékkal. Ezt a 2,9-es, közös nyomócsöves CRDi követi. Ennek 333 Nm-es forgatónyomatékát és 147 lóerejét kizárólag az európai vásárlók élvezhetik. A csúcsmotor a gyár elismert 3,5 literes V 6-osa, amely 190 lóerőt és 294 Nm-t sza­badít az utakra. Felárért mindhá­rom motorhoz rendelhető négyfo­kozatú automatikus váltó. Terepképessége ellenére a Terracan kiemelkedő komfortot kí­nál utasainak. A 1,49 méteres belső szélességet kihasználva a tervezők optimálisan párnázott első üléseket terveztek. A hátsó üléspad osztva dönthető, ám erre csak a legritkább esetben lesz szükség, a csomagtér ugyanis alaphelyzetben is közel 1,2 köbméteres. A modern műszerfal otthonossá teszi az autó belterét, a komfortot pedig olyan apró részle­tek növelik, mint a megvilágított gyújtáskapcsoló, a vastag padlósző­nyeg, a nyolclemezes CD-lejátszó vagy­ a két 12V-os dugaljzat. A PSA a furgonalapú személy­­gépkocsik kategóriáját hirte­len divatossá tette. Az úttörő testvérpár, a Citroen Berlingo és a Peugeot Partner meg­újult, és habár főleg optikai frissítésről beszélhetünk, a változás mégis alapvetőnek mondható.­ ­ Jávor József__________________ H­ét éve forradalmit alkotott a Citroen és a Peugeot: a sze­mélyautók kényelmét és biztonsá­gát a kisáruszállítók tágasságával keresztezte. Az ötletre mások is ráharaptak, az autóipar legfiata­labb kategóriája mindössze hat év alatt tízszeresére duzzadt. Nem véletlen ugyanakkor, hogy a mostani modellfrissítés so­rán elsősorban a lágy, személyau­tós formajegyeket tüntették el a tervezők. A közvetlen konkuren­cia - a Renault Kangoo és a Fiat Doblo - ugyanis ipari hangvételű, az esetlenséggel határos bájú mo­delljeivel ér el sikereket. A franci­ák tehát szögletesebbre szabták az autók orrát: a laposabb szögben húzódó motorháztető és a mere­dek ütközőfelület révén robosztu­­sabbnak hat a jármű, s a hatalmas fényszórók is szerencsésen illesz­kednek mindkét márka időköz­ben átdolgozott arculatához. A lökhárító kérhető fekete koptató­betétekkel szerelve vagy a karosz­­széria színére fényezve, így szaba­don dönthetünk a sportosabb vagy az elegáns megjelenés között. Ugyancsak új - és ami lényege­sebb, teljesen egyedi - lett a mű­szerfal. A PSA-együttműködés so­ha nem volt még ilyen nyilvánva­ló: a Peugeot 206-ból származó műszeregységet a Citroen C3-as szellőzőrostélyaival és kapcsolói­val, valamint a Xsarából ismert ablakemelő gombokkal társítot­ták. Természetesen megmaradt a kínálatban az ötletes Modutop te­­tőkialakítás. A külcsín mellett a műszaki tar­talom is megújult. Minden modell­ben szériafelszerelés a változó rá­segítésű szervokormány, megerő­sítették a karosszériát, és mostan­tól akár négy légzsák is rendelhető. Kevésbé volt innovatív a haj­tásláncért felelős osztály: a család­hoz két benzinmotort és két dízelt kínálnak. Még a két csúcsaggre­­gát, a 90 lóerős 2.0 HDi, illetve a 110 lovas 1.6 16V sem mozgatja különösen dinamikusan az 1,2 tonnás karosszériát, ám a Berlingo- és Partner-tulajdonosok úgysem a száguldás élményét ke­resik, hanem a hatalmas csomag­terű, családi utazójárművet. Egy további, rendkívül lénye­ges ponton is fejlődött a modell­­páros: az egyébként teljesen azo­nos Berlingo és Partner ugyanis mostantól legalább felszereltsé­gében kínál különbözőt. A Citroen kiváltsága a Picassóból kölcsönvett funkcionális csomag, amely a csomagtérben rejtőző Modubox dobozon kívül az ülé­sek támlájára szerelt, az eddiginél szerencsésebb kialakítású asztal­kákkal növeli az autó használati értékét. A Peugeot ugyanakkor a stílus terén kaszál: a Partner Freeway változata emelt futómű­vel, műanyag lámpavédő rácsok­kal, átrajzolt lökhárítókkal és szí­nes belső kárpitozással - igaz, négykerék-hajtás nélkül - csábít kalandozásra. Igazi multitalentum a Fiat Stilo legújabb változata Több kategória előnyeit ötvözi a Multi Wagon ■ Ötletes apróságok teszik valóban izgalmassá a kompakt kombit A buszlimuzinok sikere miatt megtorpant a kombik térhódítá­sa. A panorámatetejű Peugeot 307 SW után azonban újabb in­novatív kombi jelent meg a piacon: a Fiat Stilo Multi Wagon már nevében is többet ígér, mint közvetlen kategóriatársai.­ ­ Vadász Gabriel­a A Multi Wagon nem más, mint a kombi Stilo, és hű is a nevé­hez: a kompakt egyterűek erénye­it elegyíti a kombik hagyományos értékeivel. A 4,5 méteres autó cso­magtere alaphelyzetben is tágas, 510 literes. S ha a kompakt autók mezőnyében verhetetlen érték ke­vésnek bizonyulna, 16 centimé­terrel előrébb tolhatjuk az állítha­tó támlaszögű hátsó üléseket, így a hátsó lábtér szűk lesz, viszont úgy növeltük a csomagtartót, hogy négyen továbbra is elférnek a kocsiban. Ha pedig még terebé­­lyesebb tárgyakat szállítunk, a hátsó támlák mellett akár az első ülés háttámláját is vízszintes hely­zetig fektethetjük le. A hátsó szélvédő a csomagtér ajtajától függetlenül nyitható. Nem csak ez teszi különlegessé a hátfalat. A designerek két eredeti trükköt is bevetettek: a kéttónusú tetősín egészen az övvonalig nyú­lik le, magát az ötödik ajtót pedig két variációban kínálják. Kérhet­jük ívelt, a lökhárító felé elkeske­nyedő kivitelben, vagy konzerva­tívabb, szögletes profillal. Előbbit az egyedi, harmonikus stílust elő­térbe helyezőknek, míg a hagyo­mányosabbat a praktikus megol­dások kedvelőinek szánja a gyár. Mivel az aktív életmódot foly­tató családoknak szánt Multi Wagont várhatóan más célokra és főleg más terheléssel használ­ják, mint a ferde hátú változato­kat, átdolgozták a Stilo futómű­vét, hátul csatolt lengőkarokat al­kalmaztak. E rendszer előnye, hogy kis helyet foglal el, a cso­magtartó padlója így lejjebb ke­rülhetett, és a kerékdobok kisebb teret rabolnak a poggyásztérből - egy kombi esetében pedig ez a fontos. A motorpalettán két-két ben­zines és turbódízel szerepel. A dí­zelek csupán a változó geometriá­­jú feltöltőturbinában és a töltőle­­vegő-hűtőben térnek el: az erő­sebbik 1,9 JTD 115, az alapverzió 80 lóerőt ad le, egyforma, 5,6 liter/100 km fogyasztás mellett. Kétség sem férhet hozzá, hogy a kombihoz az erősebb dízelgép il­lik a legjobban, hiszen nyomaté­kos, lendületes és keveset fo­gyaszt. A gyengébbik dízel sem nevezhető azonban erőtlennek: 196 Nm nyomatéka még az 1,8-as benzines motorét is meghaladja, amelynek 133 lóereje épp elég a 200 km/órás tempóhoz. A kínálat negyedik tagja a jól ismert 103 ló­erős 1,6-os hajtómű, amely vélhe­tően kedvező árával hódít majd.

Next