Magyar Nemzet, 2003. január (66. évfolyam, 1-26. szám)

2003-01-31 / 26. szám

2003. január 31., péntekÚrvezető • Magyar Nemzet Ufl Információáramlás vezetékek nélkül Valódi kommunikációs csomóponttá varázsolhatja a gépkocsit a Bluetooth-technológia A fedélzeti kommunikációs eszközök elterjedésének semmi sem szabhat gátat - kivéve a kábeleket. Egy eredetileg az Ericsson ál­tal megálmodott és azóta világszerte felkarolt technológiának köszönhetően azonban hamarosan búcsút inthetünk a mobilte­­lefon-kihangosítóknak és a többi kényelmetlen, mechanikus csatlakozónak. Ám ez még csak a kezdet... M Hajdy Imre. _______________ I­mmár megszokhattuk, hogy év­ről évre okosabbak lesznek az autók. A biztonságtechnika vagy a menetdinamika terén ugyanis egy­re nehezebb forradalmian újat pro­dukálni, az autógyárak azonban nem engedhetik meg maguknak, hogy valamilyen téren felül ne múlják versenytársaikat. Ezért be­szállítóikkal egyetemben mind sű­rűbben fordulnak a fedélzeti tele­matika felé. A klasszikus értelemben vett in­formációtechnológián túlmutató kifejezés komplex, vezeték nélküli kommunikációs és helyzetmeg­határozó megoldásokat takar. A di­namikusan fejlődő iparág - a CommNOW telekommunikációs piackutató vállalat szerint a jelenle­gi fél százalék helyett 2006-ra a sze­mélygépkocsik 8 százalékát szerelik fel ilyen berendezésekkel - alapjait a mobil távközlés fejlődése, vala­mint a kommunikációs és navigá­ciós műholdak megjelenése fektet­te le. Ma már szinte mindenki ter­mészetesnek veszi, hogy GSM tele­fonja révén út közben is elérhető marad, és a GPS alapú navigációs rendszerek sem számítanak már egzotikus extratartozéknak. Csakhogy ezek a szolgáltatások egyelőre távolról sincsenek tökéle­tesen integrálva a gépkocsiba. A te­lefont a műszerfalon éktelenkedő csatlakozóegységen keresztül kap­csolhatjuk rá a fedélzeti kihan­­gosítórendszerre, a headset vagy a szivargyújtóba dugható kéz nélküli egység esetében pedig még a kábe­lekkel is meg kell küzdenünk. Nem kínálnak sokkal egyszerűbb megol­dást a ma még luxusnak számító, műszerfalba épített GSM telefonok sem, hiszen használatukhoz min­den alkalommal be kell helyeznünk SIM-kártyánkat, de legalábbis át kell irányítanunk bejövő hívásain­kat. Sőt, ha belegondolunk, az audio- és navigációs rendszerek sem kényelmesebbek, hiszen az adathordozókat (zenei vagy térkép- CD) ebben az esetben is nekünk kell behelyeznünk a készülékbe. A Bluetooth-technológia ezeket a ma még szükségszerű mechani­kus kapcsolatokat váltja ki rövid hatótávolságú rádióhullámokkal. A világszerte azonos, 2,45 GHz-es szabad frekvencián működő Blue­­tooth-modullal felszerelt berende­zések egy nagyjából tízméteres su­garú körön belül automatikusan felismerik egymást, és kétirányú, 1 Mbps sávszélességű kapcsolatot lé­tesítenek egymással. A Saab az egyik első autógyár­tó, amely integrált Bluetooth­­megoldást kínál vásárlóinak. A fe­délzeti GSM-fejegység automati­kusan összeköttetésbe lép a vezető mobiltelefonjával, vezeték nélküli fejhallgatójával vagy személyi tit­kárával, lehetővé téve a szó szerint kötetlen kommunikációt. Ennél is ambiciózusabb a Visteon fejlesz­tése: a gépkocsi fedélzeti berende­zéseinek vezérlésére szolgáló MACH® Voice Link hangfelisme­rő rendszerét a Bluetooth-techno­lógia segítségével a vezető saját kommunikációs eszközeire is ki­terjesztette, így a kormány elenge­dése nélkül, szóbeli utasításokkal kezelhetjük a táskánk mélyén vagy zsebünkben lapuló mobilte­lefont, vagy tölthetjük le elektro­nikus leveleinket a fedélzeti szá­mítógépre. Mindez azonban csak a kezdet: a Bluetooth merőben újszerű alkal­mazásokat is lehetővé tesz. Átvehet egy sor, pillanatnyilag különálló berendezések által ellátott felada­tot, és ezzel nagyban leegyszerűsít­heti a gépkocsik tervezését, gyártá­sát és főleg használatát. Helyette­sítheti a központi zárat és az indításgátlót, hiszen minden egyes Bluetooth-modul egyedi kódsoro­zattal azonosítja magát. Járműdi­agnosztikai adatok továbbítására is alkalmas, mégpedig a megfelelő pillanatban és helyen, a márka­­szervizben vagy a töltőállomáson elhelyezett Bluetooth-egységen ke­resztül közvetlenül utasíthatja a ki­szolgáló személyzetet a szükséges karbantartási munkák elvégzésére. Tankoláskor a benzinkút összevet­heti a gépkocsi és vezetője adatait, majd emberi beavatkozás - tehát hibalehetőség - nélkül ráterhelheti az üzemanyag árát a vásárló hitel­kártyájára. De a szállítmányozás­ban is jelentős logisztikai segítséget jelenthet a Bluetooth, hiszen a készletnyilvántartás automatiku­san frissíthető, amint a teherautó megközelíti a raktárát, és könnye­dén nyomon követhető a járművek mozgása. A garázsban elhelyezett Blue­tooth-modul révén valóságos kom­munikációs csomóponttá válhat a gépkocsi. Az autóban ülve az ottho­ni számítógépből bármilyen adatot letölthetünk, amelyeket aztán a munkahelyre érve szinkronizálha­tunk az irodai adatbázissal. A sérü­lékeny és folyton elkallódó CD-k helyett indulás előtt egyszerűen át­másolhatjuk az audiorendszerbe kedvenc zeneszámainkat, akár az internetről, akár a belső hálózatról. A navigációs rendszer a betáplált útvonal ismeretében kérheti le az aktuális térképrészleteket az út mentén elhelyezett adóktól, ame­lyek folyamatos közlekedési vagy turisztikai információkkal is ellát­hatják az autóst. A Bluetooth-tech­­nológiában rejlő lehetőségek kor­látlanok - ezúttal valóban csak a fantázia szabhat nekik határt. Visszahívás a Citroennél A Citroen visszahívási kampányt hirdet meg, amely Magyaror­szágon 415 darab, 2002. szeptember 15. és 2003. ja­nuár 15. között értékesített, ABS-szel szerelt, ESP (menetstabilizátor) nélküli C3-ast érint. Ezeknél a mo­delleknél az ABS a tömítés elégtelensége miatt beázhat. Ha víz kerül a blokkba, a rendszer kiiktatja az ABS-t, amit az ABS műszerfali visz­­szajelzője jelez. A fékezés ha­tékonysága ABS nélkül is vál­tozatlan marad, kivételes esetben azonban a beázás ká­rosíthatja a számítógépes rendszert, és rövidzárlatot okozhat. A Citroen teljes márkaszerviz-hálózata meg­kapta a szükséges tájékozta­tást és utasításokat a vissza­hívás miatt esedékes ellenőr­zések és esetleges módosítá­sok végrehajtásáról. A cég a visszahívásról minden érin­tett ügyfelet levélben értesít, amelyben arra kéri őket, hogy fáradjanak be a márka­­szervizbe, ahol elvégzik az in­gyenes javítást. Győri rekord a motorgyártásban Már kilenc éve termel a győri Audi Hungária Motor Kft., s tavaly a gyár történetének legtöbb mo­torját állította elő - bár az eredmény kevésbé szép, ha tudjuk, hogy mindeközben a 2001. évinél kevesebb autót szereltek össze a győri üzem­ben. A társaság 2002-ben 4,9 százalékkal több motort állított elő, mint egy évvel korábban, azaz több mint 1,28 millió erő­forrás hagyta el a szerelőszala­got a Rába-parti városban. AZ AUTÓ, AMELYRE IGAZÁN BÜSZKE LEHET, 2003-TÓL PEDIG MÉGINKÁBB! A világ mindmáig legnagyobb darabszámban eladott autótípusának legújabb változatait ugyanis a legendás Toyota minőség és a büszkeségre okot adó külső mellett ezentúl még gazdagabb alapfelszereltség is jellemzi: ABS/EBD-vel felszerelt fékek • 15"-os kerekek • sebességfüggő szervokormány • elektromos első ablakemelők • központi zár • motoros állítású és fűthető visszapillantó tükrök • elektromos indításgátló • fordulatszámmérő • fedélzeti számítógép • 4 hangszórós audio berendezés. Sok egyéb mellett ezek teszik teljessé az 1,4 literes, 97 lóerős Corolla alapváltozatát, ami változatlanul igen kedvező, 3 315 000 forintos ártól kapható. A részletekkel, illetve a továb­bi kibővült Corolla felszereltségekkel kapcsolatosan várják Önt a Toyota márkakereskedők 1 C02-kibocsátás (g/­km): 153-198, kombinált üzemanyag-fogyasztás (1/100 km): 5,7-8,3 3 év vagy 100 000 kilométer garancia www.toyota.hu

Next