Magyar Nemzet, 2003. január (66. évfolyam, 1-26. szám)
2003-01-31 / 26. szám
2003. január 31., péntekÚrvezető • Magyar Nemzet Ufl Információáramlás vezetékek nélkül Valódi kommunikációs csomóponttá varázsolhatja a gépkocsit a Bluetooth-technológia A fedélzeti kommunikációs eszközök elterjedésének semmi sem szabhat gátat - kivéve a kábeleket. Egy eredetileg az Ericsson által megálmodott és azóta világszerte felkarolt technológiának köszönhetően azonban hamarosan búcsút inthetünk a mobiltelefon-kihangosítóknak és a többi kényelmetlen, mechanikus csatlakozónak. Ám ez még csak a kezdet... M Hajdy Imre. _______________ Immár megszokhattuk, hogy évről évre okosabbak lesznek az autók. A biztonságtechnika vagy a menetdinamika terén ugyanis egyre nehezebb forradalmian újat produkálni, az autógyárak azonban nem engedhetik meg maguknak, hogy valamilyen téren felül ne múlják versenytársaikat. Ezért beszállítóikkal egyetemben mind sűrűbben fordulnak a fedélzeti telematika felé. A klasszikus értelemben vett információtechnológián túlmutató kifejezés komplex, vezeték nélküli kommunikációs és helyzetmeghatározó megoldásokat takar. A dinamikusan fejlődő iparág - a CommNOW telekommunikációs piackutató vállalat szerint a jelenlegi fél százalék helyett 2006-ra a személygépkocsik 8 százalékát szerelik fel ilyen berendezésekkel - alapjait a mobil távközlés fejlődése, valamint a kommunikációs és navigációs műholdak megjelenése fektette le. Ma már szinte mindenki természetesnek veszi, hogy GSM telefonja révén út közben is elérhető marad, és a GPS alapú navigációs rendszerek sem számítanak már egzotikus extratartozéknak. Csakhogy ezek a szolgáltatások egyelőre távolról sincsenek tökéletesen integrálva a gépkocsiba. A telefont a műszerfalon éktelenkedő csatlakozóegységen keresztül kapcsolhatjuk rá a fedélzeti kihangosítórendszerre, a headset vagy a szivargyújtóba dugható kéz nélküli egység esetében pedig még a kábelekkel is meg kell küzdenünk. Nem kínálnak sokkal egyszerűbb megoldást a ma még luxusnak számító, műszerfalba épített GSM telefonok sem, hiszen használatukhoz minden alkalommal be kell helyeznünk SIM-kártyánkat, de legalábbis át kell irányítanunk bejövő hívásainkat. Sőt, ha belegondolunk, az audio- és navigációs rendszerek sem kényelmesebbek, hiszen az adathordozókat (zenei vagy térkép- CD) ebben az esetben is nekünk kell behelyeznünk a készülékbe. A Bluetooth-technológia ezeket a ma még szükségszerű mechanikus kapcsolatokat váltja ki rövid hatótávolságú rádióhullámokkal. A világszerte azonos, 2,45 GHz-es szabad frekvencián működő Bluetooth-modullal felszerelt berendezések egy nagyjából tízméteres sugarú körön belül automatikusan felismerik egymást, és kétirányú, 1 Mbps sávszélességű kapcsolatot létesítenek egymással. A Saab az egyik első autógyártó, amely integrált Bluetoothmegoldást kínál vásárlóinak. A fedélzeti GSM-fejegység automatikusan összeköttetésbe lép a vezető mobiltelefonjával, vezeték nélküli fejhallgatójával vagy személyi titkárával, lehetővé téve a szó szerint kötetlen kommunikációt. Ennél is ambiciózusabb a Visteon fejlesztése: a gépkocsi fedélzeti berendezéseinek vezérlésére szolgáló MACH® Voice Link hangfelismerő rendszerét a Bluetooth-technológia segítségével a vezető saját kommunikációs eszközeire is kiterjesztette, így a kormány elengedése nélkül, szóbeli utasításokkal kezelhetjük a táskánk mélyén vagy zsebünkben lapuló mobiltelefont, vagy tölthetjük le elektronikus leveleinket a fedélzeti számítógépre. Mindez azonban csak a kezdet: a Bluetooth merőben újszerű alkalmazásokat is lehetővé tesz. Átvehet egy sor, pillanatnyilag különálló berendezések által ellátott feladatot, és ezzel nagyban leegyszerűsítheti a gépkocsik tervezését, gyártását és főleg használatát. Helyettesítheti a központi zárat és az indításgátlót, hiszen minden egyes Bluetooth-modul egyedi kódsorozattal azonosítja magát. Járműdiagnosztikai adatok továbbítására is alkalmas, mégpedig a megfelelő pillanatban és helyen, a márkaszervizben vagy a töltőállomáson elhelyezett Bluetooth-egységen keresztül közvetlenül utasíthatja a kiszolgáló személyzetet a szükséges karbantartási munkák elvégzésére. Tankoláskor a benzinkút összevetheti a gépkocsi és vezetője adatait, majd emberi beavatkozás - tehát hibalehetőség - nélkül ráterhelheti az üzemanyag árát a vásárló hitelkártyájára. De a szállítmányozásban is jelentős logisztikai segítséget jelenthet a Bluetooth, hiszen a készletnyilvántartás automatikusan frissíthető, amint a teherautó megközelíti a raktárát, és könnyedén nyomon követhető a járművek mozgása. A garázsban elhelyezett Bluetooth-modul révén valóságos kommunikációs csomóponttá válhat a gépkocsi. Az autóban ülve az otthoni számítógépből bármilyen adatot letölthetünk, amelyeket aztán a munkahelyre érve szinkronizálhatunk az irodai adatbázissal. A sérülékeny és folyton elkallódó CD-k helyett indulás előtt egyszerűen átmásolhatjuk az audiorendszerbe kedvenc zeneszámainkat, akár az internetről, akár a belső hálózatról. A navigációs rendszer a betáplált útvonal ismeretében kérheti le az aktuális térképrészleteket az út mentén elhelyezett adóktól, amelyek folyamatos közlekedési vagy turisztikai információkkal is elláthatják az autóst. A Bluetooth-technológiában rejlő lehetőségek korlátlanok - ezúttal valóban csak a fantázia szabhat nekik határt. Visszahívás a Citroennél A Citroen visszahívási kampányt hirdet meg, amely Magyarországon 415 darab, 2002. szeptember 15. és 2003. január 15. között értékesített, ABS-szel szerelt, ESP (menetstabilizátor) nélküli C3-ast érint. Ezeknél a modelleknél az ABS a tömítés elégtelensége miatt beázhat. Ha víz kerül a blokkba, a rendszer kiiktatja az ABS-t, amit az ABS műszerfali viszszajelzője jelez. A fékezés hatékonysága ABS nélkül is változatlan marad, kivételes esetben azonban a beázás károsíthatja a számítógépes rendszert, és rövidzárlatot okozhat. A Citroen teljes márkaszerviz-hálózata megkapta a szükséges tájékoztatást és utasításokat a visszahívás miatt esedékes ellenőrzések és esetleges módosítások végrehajtásáról. A cég a visszahívásról minden érintett ügyfelet levélben értesít, amelyben arra kéri őket, hogy fáradjanak be a márkaszervizbe, ahol elvégzik az ingyenes javítást. Győri rekord a motorgyártásban Már kilenc éve termel a győri Audi Hungária Motor Kft., s tavaly a gyár történetének legtöbb motorját állította elő - bár az eredmény kevésbé szép, ha tudjuk, hogy mindeközben a 2001. évinél kevesebb autót szereltek össze a győri üzemben. A társaság 2002-ben 4,9 százalékkal több motort állított elő, mint egy évvel korábban, azaz több mint 1,28 millió erőforrás hagyta el a szerelőszalagot a Rába-parti városban. AZ AUTÓ, AMELYRE IGAZÁN BÜSZKE LEHET, 2003-TÓL PEDIG MÉGINKÁBB! A világ mindmáig legnagyobb darabszámban eladott autótípusának legújabb változatait ugyanis a legendás Toyota minőség és a büszkeségre okot adó külső mellett ezentúl még gazdagabb alapfelszereltség is jellemzi: ABS/EBD-vel felszerelt fékek • 15"-os kerekek • sebességfüggő szervokormány • elektromos első ablakemelők • központi zár • motoros állítású és fűthető visszapillantó tükrök • elektromos indításgátló • fordulatszámmérő • fedélzeti számítógép • 4 hangszórós audio berendezés. Sok egyéb mellett ezek teszik teljessé az 1,4 literes, 97 lóerős Corolla alapváltozatát, ami változatlanul igen kedvező, 3 315 000 forintos ártól kapható. A részletekkel, illetve a további kibővült Corolla felszereltségekkel kapcsolatosan várják Önt a Toyota márkakereskedők 1 C02-kibocsátás (g/km): 153-198, kombinált üzemanyag-fogyasztás (1/100 km): 5,7-8,3 3 év vagy 100 000 kilométer garancia www.toyota.hu