Magyar Nemzet, 2004. október (67. évfolyam, 259-287. szám)

2004-10-09 / 267. szám

36 Maival­­heimet • Magazin 2004. október 9., szombat S­Z­I­G Bálint István János Sándor grófnő A magyar George Sand esetei V­ay gróf ellen feljelentést tett apósa, Eszéki törvényszéki bíró 1889. november 4-én Nyír­egyházán, nevezett sógora azon ürügy alatt, hogy egy részvénytársaság titkári állásának elnyeréséhez kaucióra van szüksége, nyolcszáz koronát csalt ki tőle. Ezenfelül szerződéseket hamisított, eskü­vőjén, 1889 tavaszán csalárdul viselkedett, és hogy ez az állítólagos gróf nem is férfi, hanem férfiruhában járó nő, név szerint gróf Vay Sarolta. Vay Sándor (Sarolta) grófot elfogták, okirat-hamisítás és csalás bűntettéért előzetes törvényszéki vizsgálatnak vetették alá. Első ki­hallgatása során azonnal elismerte, hogy a női nemhez tartozik, katolikus, nem házas, és mint írónő, gróf Vay Sándor név alatt ír. Vay Sándor grófnő természetellenes szerelmének tárgyáért, Eszéki Irma kisasszonyért bejárta a földi te­reket, és felkeltette báró dr. Krafft-Ebing R. figyelmét is, aki akkortájt az elmegyógyászat és idegbaj ny. r. ta­nára volt a gráci, utóbb a bécsi egyetemen. Vay Sarolta Alsó-Dabastól nem messze, egy udvar­házban született 1859. december 6-án. Édesapja, gróf Vay László egykori koronaőr, József főherceg udvar­mestere gyermekkorától fiúnak nevelte. Atyjának egyik szeszélye volt ez, lovagolni, hajtani, vadászni taníttatta gyermekét, férfihoz illő energiáját naponta megcsodál­ta, és Sándornak nevezte. Ugyanakkor másodszülött fiát, Pétert lányruhában járatta a bolondos apa, és női nevelést adatott neki. Adjuk át a szót a bécsi egyetem elmegyógyász taná­rának, aki „gombostűjére” tűzte, amint Krúdy Gyula ír­ja, Vay Sándor grófnőt, ezt a „férfiruhás szeladonnőt”: „Sándor (Sarolta) nagy tekintélyű, ősi nemesi család­ból származik, amelynek legjellemzőbb családi vonása az excentricitás. Anyai nagyanyjának egyik nővére hisz­tériás, alvajáró volt, és beképzelt bénulása miatt 17 évig feküdt ágyban. Másik nagynénje szintén beképzelt halá­los betegsége következtében nyomta hét évig az ágyat, egyben pazar bálokat is rendezett. Egy harmadiknak az volt a rögeszméje, hogy a szalonjában elhelyezett egyik konzol »átkozott«. Negyedik nagynénje két esztendeig nem söpörtette ki a szobáját, nem mosakodott, nem fé­­sülködött. Sarolta anyja ideges természetű volt, és nem bírta a Hold fényét elviselni. Atyja családjáról azt tartot­ta a szóbeszéd, hogy hóbortos. A család másik ága spiri­­tizmussal foglalkozott, apai ágon két vérrokona agyon­lőtte magát. A férfiak nagyobb része igen tehetséges, a nők kevés kivétellel korlátolt teremtések. Unokatestvére volt Sarolta­ Sándornak Czóbel Minka, a költőnő, aki verseiben maga volt a »feloldódni nemtudás«, a »fanyar kielégítetlenség«. Egyik költeménye arról szól, hogy egy halott apácához belopózik egy szerelmes majom.” az idősebb Wesselényiről, aki feleségét, Cserei Helénát zárdából szöktette meg, írt a Gellért-hegyi búcsúról, a pesti aranyifjakról, akik kirándulni jártak a váci teme­tőbe és szüretelni a Margitszigetre. Követői is akadnak, ezt is Krúdy hagyta ránk A teg­napok ködlovagjaiban, nevezetesen Simli Mariska fe­hérvári kisasszony, aki Sándor grófnő példájából kiin­dulva papi reverendában járja az országot, hogy soha meg nem jelenő műveire előfizetéseket gyűjtsön. De nem szabad megfeledkeznünk a bécsi Rosnerné eseté­ről sem, aki élete negyven esztendejét asszonyként élte le, de irtózatos küzdelmei voltak önmagával és egész társadalmával amiatt, hogy fiziológiailag nőies szerve­zete ellenére teljesen férfiúnak érezte magát, és férfi módjára szeretett volna élni. Végre megkönyörültek rajta az orvosok: egy féktelenül harcias kos mirigyeit plántálták át hasüregébe... Adjuk át a szót újból a nagynevű bécsi el­megyógyásznak, aki Sándor grófnő önéletrajzát kezébe vette, és belőle bőven idéz. „Mint férfi, korán emanci­pálta magát Vay grófkisasszony, nagyobb utazásokat is tett atyjával - írja az orvos -, kávéházakba járt, sőt ké­tes hírű helyektől sem idegenkedett. S nem átallott az­zal dicsekedni, hogy egyszer a lupanarban (bordély­ban) mindkét térdén lány ült. Sándor (Sarolta) gyakran volt részeg, kedvelte a férfisportot, igen ügyes vívó is volt. Vonzódott a színésznőkhöz vagy más egyedülálló, lehetőleg nem egészen fiatal nőkhöz. »Legszívesebben csúnya, jelentéktelen kinézésű férfiakkal mentem női társaságba, hogy ezek ne homályosítsanak el; ha észre­vettem, hogy valamelyikük rokonszenvet keltett föl maga iránt valamelyik nőnél, féltékenykedni kezdtem. A szellemességet többre becsültem a nőnél, mint a szépséget. Vastag vagy erős, nagy testű nőket nem tud­tam kiállani. Szeretem, ha a nő szenvedélye költői fá­tyol igéző leple mögül nyilvánul meg. A szemérmetlen­séget undorítónak találtam a nőnél. Kimondhatatlan idioszinkráziával viseltettem női ruhák és egyáltalán mindennel szemben, ami női volt, de csak magamon, mert különben rajongtam a női nem iránt.«” Fekete szivart szeretett a szájában tartani, amikor a régi kerepesi lóvasúton a hölgyeket gavallérosan szemügyre vette. Sétapálcáján madárfej volt, ame­lyen Rittyenteni lehetett Hon (oroszlán) módon ama hölgyek után, akik fátyolba burkolózva, lesütött szemmel szaladtak el a Hatvani kapu helyén, a szür­ke vagy fekete keménykalapja mindig félre volt csap­va rövidre nyírt fején, bergsteiger cipőt viselt, mert az volt a férfidivat, a nyakkendőjébe egy turbános fő volt tűzve, kisujján pecsétgyűrű, kezében gigerli pál­ca, mint bármely pesti gavallérnak, mégis boldogta­lan teremtés volt a grófnő, aki voltaképpen arra szü­letett, hogy a magyar Don Juanokat (akkor így mond­ták) térdepeltesse a lába elé, míg későbben ő maga volt kénytelen letérdepelni női bokák elé, hogy fér­fiasságát emígy is bebizonyítsa. A nők iránti szenvedélye változó - írja Krafft-Ebing báró, szerelmében nincs állandóság. Csak egy ízben tartott kapcsolata hosszabb ideig. Vendégségben volt, és megismerkedett a nála tíz évvel idősebb Engelhardt Emmával. Beleszeretett a színésznőbe, házassági szer­ződést kötött vele, és három évig éltek együtt egy bérelt Váci utcai lakásban. Újabb szerelme, amely végzetes le­hetett volna rá nézve, arra késztette, hogy „a házassági kötelékeket” felbontsa. Emma művésznő erről hallani sem akart. Sándor­ Sarolta csak súlyos áldozatok árán nyerhette vissza szabadságát. Neje az 1900-as évek ele­jén még élt, és Vay grófnénak tekintette magát. Sándor szellemi egyéniségéről kéziratai adnak ki­merítő felvilágosítást­ írásaiból, írja a sokat idézett Krafft-Ebing dr., szilárd és határozott jellem világlik ki. Valódi férfias vonások ezek. Tartalmuk sokszor ismét­lődik: mindig féktelen, vad szenvedély, gyűlölet és ma­kacs ellenállás mindazzal szemben, amely a szerelemre áhítozó szív útjába áll, költői ihletű szerelem, amelyet a nemtelen, durva érzékiség egy vonása sem éktelenít el, lelkesedés minden szépért és nemesért. Érzék a tudo­mány és szépművészetek iránt. A törvényszéki orvosok első találkozása a vizsgálat során Sándor grófnővel zavarba hozta mindkét félt. Az orvosokat azért, mert Saroltának talán kissé „erősebben fordírozott férfias turnűrje” imponált nekik. Őt pedig azért, mert azt hitte, hogy ezek az arcvonások finomsága dacára határozottan férfias jelleget mutatnak, ha az oly nehezen nélkülözött bajusz nem hiányoznék. A törvény­széki orvosoknak is nehezükre esett a női ruha hiánya dacára szem előtt tartani, hogy a gyengébb nemmel van dolguk, mert ha Sándorral, a férfival érintkeztek, úgy a társalgás sokkal közvetlenebb, természetesebb lett. Érzi ezt a vádlott maga is. Azonnal közlékenyebb, szabadabb, élénkebb lesz, mihelyt férfinak tekintik. „A női nem iránt már első évek óta fennálló hajlama dacára állítólag csak 13 éves korában érezte először a nemi ösztön első nyomait, amikor a drezdai nevelőin­tézetben egy vörös hajú lányt elcsábított. Ösztöne már akkor csókban, ölelésekben, kéjes érintkezésekben nyilvánult meg. Álomképeit már akkor kizárólag női alakok töltötték be, s ő ilyenkor a férfi helyzetében érez­te magát, alkalmasint annak következményével. A fér­fiakkal való nemi érintkezés undort kelt benne, kivite­lét pedig egyszerűen lehetetlennek tartja. Szemérmes­sége odáig megy, derül ki a rendőrhatósági iratokból, hogy inkább aludnak férfiak, mint nők között, így pél­dául ha szükségletét akarja elvégezni, vagy ruhát akar váltani, kérnie kell börtönlakótársát, hogy forduljon az ablak felé. Kérdezés nélkül beszélte el, hogy valóságos aggodalom vett erőt rajta, amikor cellájában női ruhá­ba kényszerítették. Egyedüli vigasza, hogy legalább fér­fiinge volt. Figyelemre méltó, és a szagérzésnek a vita sexuálisban való jelentőségére nézve fontos az, hogy például neje távollétében a heverő azon helyeit kereste föl és szagolgatta, ahol neje feje szokott feküdni. Nemi kielégítését egyedül in corpore feminae találta, soha a saját testén. Néha kóccal kitömött harisnyát használt priapus gyanánt. E nyilatkozatokat nem szívesen teszi, szeméremérzése lázad föl szemmel láthatólag ellene” - olvasható az iratokban. „Nemi érzéseit perverznek tartja, és egy nőnek a másik iránti szerelmét megvetendőnek. Rendkívüli te­hetséget mutat irodalmi téren, emlékezőtehetsége cso­dálatos. Egyetlen gyenge oldala a nőkkel szembeni bá­mulatos könnyelműség, és az, hogy nem képes pénzzel vagy értékes tárggyal bánni. Ismeri e gyengeségét, és kéri, hogy ne beszéljenek vele róla. Sándor grófnő 153 cm magas, vézna csontalkatú, sovány, de a mellen és combokon feltűnően izmos egyén. Női ruhában ügyetlenül jár. Mozgásai erőtelje­sek, nem csúnyák, bár van bennük valami a férfias me­revségből, nem olyan kecsesek, mint egy nőnél. Üdvö­zölni erős kézszorítással szokott. Egész megjelenése fe­szes, öntudatos, bátor. Tekintete értelmes, arcjátéka kissé komor. Lábai, kezei feltűnően kicsik. Az arcon minden borotválkozási kísérlet dacára egy pehely sem figyelhető meg. A törzs csöppet sem női. A száj feltű­nően kicsi, a fülek elállóak, a fogak állása nem normá­lis. Hangja tompa, mély, az emlők eléggé fejlettek. A mons Venerist (szeméremdombot) sűrű, sötét haj fedi. A genitáliák teljesen nőiek, hermafroditikus jelenségek legkisebb nyoma nélkül, de a tízéves lány infantilis fej­lődési fokozatán állapodtak meg. A vagina oly szűk, hogy membrum virile (hímvessző) nem vezethető bele, azonfelül még igen érzékeny is. Coitus eddig semmi esetre sem történt...” A törvényszéki orvosi vizsgálat megállapítja, hogy Sándor (Saroltánál) súlyos terheltség alapján álló, vele­született rendellenes nemi érzés áll fönn, amely antro­pológiailag is megnyilvánul a testi fejlődés anomáliái­ban, hogy a vád tárgyát képező cselekedetek kóros és meg nem fékezhető szexualitásával magyarázhatók. Ennyiben tehát teljesen jogosult Sándor grófnő nyi­latkozata: „Isten oltotta szívembe a szerelmet; ha ilyen­nek alkotott és nem másnak, akkor is én vagyok a bű­nös, avagy a kifürkészhetetlen végzet útjai lennének ezek?” A törvényszék felmentő ítéletet hozott. A „férfiruhában járó grófnő”, amint az újságok írták, visszatért a fővárosba, és ott mint gróf Vay Sándor élte további életét. Kovács Sándor Iván, a kitűnő irodalomtörténész kutatásainak köszönhetően tudjuk, hogy Weöres Sán­dor családi elbeszélések alapján ismerte Sarolta (Sán­dor) figuráját. Anyai nagyapja vadászó cimborája volt, Sándor gróf egyszer egy hölgyet is bemutatott neki mint feleségét, Blaskovich nagyapa azonban mindig csak grófnőnek titulálta. Vay Sándor írónő 1918. május 23-án halt meg Luganóban, egy sűrűn lefüggönyözött szállodai szobá­ban. Azt beszélik, hogy halálos ágyán ezt a dalocskát dúdolgatta: Andere Städtchen, andere Mädchen... Más városka, más lányocska. L Á . Erős képzelet szüli az okokat (Montaigne) GRÓF VAY SÁNDOR MUNKÁI HATODIK KÖTET MEGFAKULT ÍRÁSOK Hősnőnk tizenhárom éves korában viszonyt kezdett egy angol lánnyal, aki előtt fiúnak val­lotta magát, és a leányzót szépen elcsábította. Sarolta máskülönben igen gondos nevelésben részesült, felsőbb stúdiumait Lipcsében és Berlinben folytatta, majd Buda­pesten fejezte be. Hamarosan hasznára vált a magas kép­zettség, mert a család elszegényedett. Eleinte verseket írt, de csakhamar rátért a tárcaírásra, hírlapíró lett, Írásai az Országos Hírlapban, a Budapestben, majd a Pesti Hír­lapban jelentek meg, de az Ország-Világ, a Salon Újság s a Független Magyarország is hozta kisebb-nagyobb rendszerességgel műveit. „Szalontudósításait” a közön­ség igen hamar megkedvelte, ezekben főleg a XVIII-XIX. század társadalmi életét festette meg, szoká­sait, különösebb eseményeit, szenzációit, igaz, kicsit ki­színezve, írásait kötetekbe rendezve is közreadta: Régi nemes urak, úrasszonyok (1900), Régi magyar társasélet (1900), D’Artagnan meséi (1903), Pestvármegyei histó­riák (1907). Hatalmas sikerét mutatja, hogy összegyűj­tött művei tíz kötetben jelentek meg (1909-1919). A „magyar George Sand” azonban nem mozgott egyedül a pályán, hiszen a hölgyírók nagyon divatosak voltak a XIX. században. Krúdytól tudjuk, hogy ez idő tájt forgatta tollát Beniczkyné Bajza Lenke, Szabóné Nogáll Janka, Vörösné Gaál Karolina, Büttner Lina, a tragikus sorsú Benedek Aladár (Náray Iván) neje, Beksics Gusztávné, aki Bogdánovics György álnévvel vastag, fekete Londresz szivarokat szívott. És Amica költőnő, a Házsongárdi temető halottja... De egyikük­­sem veheti fel a versenyt Vay Sándor grófnővel, aki egyik barátnőjével (ezt is Krúdytól tud­juk!), D’Orsay bárónéval irodalmi szemlét is indított, és ontotta történeteit az 1831-es kolerajárványról, a pesti árvízről (1838) a szabadkőműves Kazinczy Ferencről. Sándor György Hogyan legyél humoralista (55.) Töltsünk még utoljára egy kis időt Korzenszky Richárd atyával, zömében a tihanyi Bencés Apátságban. Hív­juk segítségül az általa írt naplójegyzetek néhány rész­szépségét, az évről évre megjelenő Tihanyi Kalendári­umból. 2001. szerda van, január 17. Veszprémben az Egyetem aulájában fotókiállítás nyílik. Mint egy kis­gyerek, úgy izgulok: nem az én műfajom képekkel emberek elé állni... Szép a kiállítás... Nagy Karcsi jó ízléssel, ügyesen elrendezte a negyvenvalahány fotót... (Erősen kételkedek Karcsi ízlésében... mi sem bizonyítja jobban ezt, minthogy évről évre, egy évben többször is meghív műsoraimmal az Egyetemre, már vagy húsz éve...) Január végén - február elején Brazíliában... (Nem Nagy Karcsi hívott ide... s nem is én, mi, utaz­tunk, hanem csak Richárd atya. ..A felhőket szinte meg lehet fogni a kezünkkel. Feketék és lilák a lassú, majd hirtelen alkonyatban... (mintha fotókiállításá­nak egy újabb képe testesülne „vissza a természetbe”, szavakban). Április 27. Péntek. Bartolomaiosz konstantinápo­lyi pátriárka látogatása. Délután pedig Rómába... (Már bánom, hogy beígértem... miszerint maradunk zömében a tihanyi apátságban.) Szombat, május 26. ...Vitorlázunk egyet: szép a vízről, messziről is a Tihanyi-félsziget, s fölsejlik az apátság világosabb épülete. Horgászom. Csak a nap süt, a halak békén hagynak. Másnap hajnalban ismét kinn vagyok. Egy barátcinege-pár egészen közeli kar­nyújtásnyira jön hozzám a régi, sárga nádszál végére. Amott egy hattyú úszik, egyetlen kicsinyével. Egy bú­bos vöcsök néhány méterre bukkan föl tőlem. Vadka­csa röppen, kettő egymás után. A mély vízben a halak csendesek. A sekély vízben fogok tizenvalahány vörösszárnyú keszeget. (Nem fogott egyebet?) Közben csak tűnődöm, mit is fogok mondani holnap az arácsi temetőben... Ma, 30-án este is még fülemben csengenek a Nagy László-i sorok (tegnap idéztem az arácsi temetőben): „Létem ha végleg lemerül, / ki becéz tü­csökhegedűt...” Egyre többször gondolok arra, hogy nekem is lassan „ki kell iratkoznom ebből az iskolá­ból”, miként Rónay György írta A tantestület feloszla­tása című versében. Tegnap Arácson, ma Pécsen te­mettem. Június 3. A pünkösdi zsolozsma szép. Bárcsak va­lamikor énekelni is tudnánk! Ragyog a nap reggel a Balaton fölött. A tízórás szentmise kezdetén azzal a tömjénezővel járom körül az oltárt, amelyet a kons­tantinápolyi pátriárkától kaptam. A beszédben az oikumené­ről, az egyetemességről szólok... Beszélek a pátriárka látogatásáról, a közös éneklésről, a közös hajózásról: ugyanazok a hullámok vannak alattunk, ugyanaz az ég borul fölénk, s ugyanaz az Úr van velünk... Június 10. Érettségi dolgozatokkal próbálok foglal­kozni. Nehéz lehet a magyartanár élete most is - vagy mostanság talán még nehezebb. Milyen nehezen fogal­maznak! Milyen nehezen értenek meg valamit egy szép versből! Mennyi furcsa, bemagolt iskolás mondat ke­veredik a dolgozatokba, amiről a tanárok alighanem egyáltalán nem is tehetnek... (Eltelt megint jó pár hét a naplójegyzetben és életben.)... Nem messze tőlünk az ukrán határ, odaát magyarok Kárpátalján. A nyelvha­tár szélén vagyunk. Elmesélem még a temetőben az esetemet a könyv nélküli versekkel meg a kárpátaljai fiatalokkal. Csak egyetlen leány volt, aki tudott verset, Adytól­­, Nyíregyházán, a képzőn tanította neki Janka tanár úr... Azt, amit én vagy tizenöt évvel korábban Pannonhalmán megtanítottam neki. Aki később más­nak megtanította. Érdemes pedagógusnak lenni... Augusztus 11. Aszófőn Gregor József ad hangver­senyt négy közreműködővel. Zsúfolásig tele a temp­lom.­­ Vissza Tihanyba... A Nap éppen lemenőben, az ég alja tiszta, ragyog a fény, hatalmas szivárvány borul a Tihanyi-félsziget fölé. Fotózni kellene... El­mondhatatlanul fényes a szivárvány, szinte oda van szerkesztve a képre. Augusztus 20. Szent István ünnepe: folytatódik a hőség. Érezhetően kevesebben vannak a templomban, de még mindig tele van... Este Balatonfűzfőn mon­dok ünnepi beszédet a romtemplomnál... Vége a mil­lenniumnak, de akinek nincsenek ünnepei - kellenek az ünnepek! - annak csak hétköznapjai lesznek. Sötét van, közeledik az éjfél. Aludni kellene... hajnali há­romkor még ébren voltam. Még szólt a zene javában. Az ébresztő pedig ötkor. Fél hétkor indulás Győrbe... Augusztus 25. .. .Az ukrán miniszterelnök koszo­rúja még ott van András király sírján: fontos találko­zóhely Kelet és Nyugat számára Tihany, nem mind­egy, Európának hol húzzák meg a határait... Szeptember 11. Váratlanul olasz ferenceseket hoz egy magyar testvér... (Eddig úgy tudtam, csak egy­­ ilyen! - létezik...) Most látom, még a 2002-es kalendá­riummal sem végeztem... „kénytelen” vagyok hát foly­tatni a jövő héten...

Next