Magyar Nemzet, 2004. október (67. évfolyam, 259-287. szám)

2004-10-09 / 267. szám

A Kossuch ház Búza Péter családtörténete Fehér Bili,­a Az 1820-as években a tízezer holdas birtokos leánya, Kubinka Karolina beleszeretett az egyszerű családból való, de dolgos és törekvő­ Kossuch Jánosba. így kez­dődik a Kossuch ház története, mely nemcsak család­­történet, nem is csak boldog és boldogtalan sorsok folyama, nemcsak civil történelem, hanem a magyar ipartörténet egyik nagy fejezete is. Búza Pétert, a jeles kultúrtörténészt, aki évtize­dek óta kutatja Budapest múltját, minden munkájá­ban a hétköznapok érdekelték, az, hogy a történe­lem miképp avatkozik be a mindennapokba, mert mint tudjuk, a lényeg sokszor a részletekben mutat­kozik meg. Elhivatottság kell ahhoz, hogy valaki hangyaszorgalommal gyűjtse össze a szerteszóró­dott dokumentumokból az adatokat, felkeresse és kivallassa a még élő tanúkat, márpedig ezek nélkül nem látjuk a múltat, ezek nélkül nincs szintézis, nagy ívű korrajz. Kuhinka Karolina az üveggyáron kívül hat gyer­mekkel is megajándékozta férjét, a dolgos Kossuth Jánost, aki a felnőttkort is megért három leány és egy fiú érdekében gondoskodott az időközben szépen gyarapodó vagyon további sorsáról. Igyekvő, ügyes vejek, kisebb-nagyobb tehetségű és szépségű uno­kák, dédunokák gyarapították azután a családi örök­séget, egyre terebélyesebb lett a családja, s egyre jobb hírű a már magas körökben is számon tartott gazdag iparosfamília­. Hogy azután a XX. század kataklizmái, a háborúk, a kommün, majd végső és mindent el­pusztító csapásként a népi demokrácia elvigye a szorgos elődök életművét és külföldre futtassa a ro­konság nagy részét. Onnan látogatnak most haza az Eleődök, a Bárdosok, a Szentmiklóssyk, akik között már Paulok, Nadine-ok és Charlesok emlékeznek a boldog-boldogtalan ősökre. Búza Péter szokatlan megoldást választ a család­­történet megírásához. Az anyag törzsét Bárdos- Féltoronyi Zoltán 1973-ban Brüsszelben írt vissza­emlékezése adja, amelyet Búza ipartörténeti adalé­kokkal és főként a még élő családtagok visszaemlé­kezéseivel egészít ki, erősít meg. Így, valamint a ki­váló minőségű és érdekességű családi fotók tömegé­vel lesz teljes a kép, így épül fel a szemünk előtt újra a Kossuth ház, amelyet a történelem ugyan megin­gathatott, de erős alapjait, a családi hagyományt és szellemi örökséget nem tudta elsorvasztani. Sőt a gyönyörű kiállítású kötet végén található terjedel­mes családfát tanulmányozva láthatjuk, hogy az ágak egyre dúsabbak. (Búza Péter: A Kossuth ház. Száz Magyar Falu Könyvesháza, Budapest, 2004. Ármegjelölés nélkül) Aranykor és háború Az iszlám válsága B P a S A_____________________________________ Idézzünk néhány adatot a világ országainak külön­böző fejlettségi szintjéről. A bruttó hazai össztermék számszerű összehasonlításában a mozlim országok közül Törökország foglalja el a legelőkelőbb helyet, 64 millió lakosával a majd ötmilliós Dánia és Auszt­ria között a huszonharmadik. A rangsorban a követ­kező muzulmán ország 212 millió lakossal a 28. he­lyen álló Indonézia, közvetlenül a 14,5 milliós Norvé­gia mögött és a 21 milliós Szaúd-Arábia előtt. Ha vé­gigvesszük az iszlám országok egy főre eső életszín­vonal-mutatóit, az ipari termelékenységi adatokat, a várható élettartamot, az egy főre jutó számítógép arányait, a könyveladási adatokat, minden esetben megdöbbentő számokkal vagyunk kénytelenek szembesülni. Hasonló lesújtó adatokkal találjuk szembe ma­gunkat, ha megvizsgáljuk a tudományos kutatók számarányát, a megjelent tudományos publikáció­kat. Az arab világban évente 330 könyvet fordítanak le, Spanyolországban ugyanezen időszak alatt százez­ret. De maradjunk egy pillanatra az európai mediter­rán országnál, ugyanis Madrid éves GDP-je megha­ladja az összes arab országét. Ha mindehhez hozzá­tesszük a kiugróan magas születési rátát, ott találjuk magunkat egy hadseregnyi munka nélkül lézengő, elégedetlen, a saját szóhasználatukkal élve „megalá­zott” arab fiatal között, akik keresik a zsákutcából ki­vezető utat. Mi ez, ha nem válság, a szó legsúlyosabb értelmé­ben? - szembesít minket könyvében az arab világ helyzetével Bernard Lewis amerikai professzor, a kö­zel-keleti kérdések elismert szakértője. Mégpedig hosszú, nem évtizedek, hanem évszázadok óta tartó alkalmazkodási képtelenség a világ kihívásaira, a modernizációra. Most már nemcsak a Nyugattal szemben érződik a mozlim közösség frusztrációja, hanem az ázsiai térséggel szemben is, amely rakéta­gyorsasággal hagyja le a csigalassúsággal mozgó arab világot. Bernard Lewis, a Pricenton Egyetem nyugalma­zott professzora feltérképezi, történelmi távlatokba helyezi a válaszokat, amelyek felmerülnek az okok kutatásánál. A tudós e rövid munkájában visszaka­nyarodik a gyökerekhez, az iszlám társadalom kiala­kulásához, a muzulmán vallás jellemző vonásaihoz, az aranykorhoz, amelyben az arab világ jócskán meg­haladta és felülmúlta tudományban és művészetben az európai civilizációt. Természetesen nem feledke­zik el a nyugatiaknak felrótt bűnökről sem, kezdve a keresztes háborúktól a mindmáig uralkodó gyarma­tosító, kizsákmányoló felfogásig. Az Amerikában tavaly megjelent könyv utolsó két fejezetében foglalkozik a Szaúd-Arábiába­n ál­lamvallássá lett vahabizmussal és az iszlám terroriz­mussal. A visszatérés a vallási gyökerekhez - bármi­féle erőszak révén, mint azt a fanatikusok vallják, hiszen a hitetlenek és hitehagyottak ellenünk is erő­szakot alkalmaznak - egyfajta válasz, ha nem is he­lyes az arab világban felmerülő problémákra. Sajnos a tudományos igényű, ám mégis közérthető stílus­ban megírt fejtegetésből kimaradt a másik pólus, azaz az Amerikai Egyesült Államok vezetőinek val­lási fundamentalizmusa, amely a jelenlegi, már-már katasztrófát felidéző szembenállásban nem kis sze­repet játszik. Lehet, hogy nem is ez volt Bernard Le­wis szándéka, hiszen könyve a The New Yorker ma­gazinban megjelent folytatásos cikk bővített válto­zata. Az írás jóslatszerű utolsó szavai mindenesetre megjegyzendőek: „Ha a fundamentalisták jól számí­tanak, és sikerrel vívják a háborújukat, akkor sötét jövő vár a világra, különösen azon részére, ahol mozlimok élnek.” (Bernard Lewis: Az iszlám válsága. Európa Könyv­kiadó, Budapest, 2004. Ára: 1500 forint) 35 Mafar sfemzel • Magazin 2004. október 9., szombat Hármas egység Felső-Tisza-vidéki kalauz Három egykor önálló vármegyéből - Szabolcsból, Szatmárból és Beregből -, valamint több önálló tájegy­ségből - Tiszahát, Nyírség, Ecsedi-láp stb. - áll az az or­szágrészünk, amelyet Felső-Tisza-vidéknek nevezünk. E történelmi vidék Magyarország három részre szakad­tával nem tartozott a török hódoltsághoz, sem a Bécs­­ből kormányzott tartományhoz, de Erdélyhez is csak laza részként kapcsolódott. Neve is ez volt: a Részek, la­tinul Partium. Bár gyakorta látott hadakat erre vonulni, régi épített emlékei szerencsésebben átvészelték a szá­zadokat, mint az Alföld délebbre fekvő tájai. Középkori falusi tem­plomai közül jó két tucat ma is eredeti formá­jában vagy csak részben átépítve látható, s a régi, pro­vinciális életformának 48 kisebb-nagyobb úrilak, kúria és kastély maradt túlélő tanúja. A legszerencsésebb, ha lehetőleg helyben lakó, a szó­ban forgó környezetet és látnivalóit valóban jól ismerő, szakmai kérdésekben is avatott szerzők készítenek úti­kalauzt az idegenek számára. Külön örömünk manap­ság, ha ráadásul még olvasható magyar nyelven, stílu­sos fogalmazásban adják közre a tudnivalókat. Ilyen munka az az alig százoldalas most megjelent könyvecs­ke, amely a fent leírt országrész műemlékeit mutatja be. Szerzőpárosa - Bodnár István és Szatmári István - be­csülettel végigjárta Szabolcs-Szatmár-Bereg megye régi egyházi és világi épületeit, majd a látottakból akkurátus és szórakoztató útleírást készített. „E táj középkori templomai párjukat ritkítják - írják. - A megyénkbe ér­kező külföldi vendégeknek, turistáknak nem nehéz úti­tervet összeállítani: természeti értékeink mellett régiónk páratlanul sok műemlékkel dicsekedhet.” Csupán ízelí­tőül a hosszú felsorolásból: Anarcs, Beregdaróc, Csaro­­da, Csenger és Csengersima, Kisszekeres és Nagyszeke­res, Nyírbéltek, Nyírmihálydi és Nyírtura, Piricse, Son­kád, Tarpa, Tákos, Szamosújlak és Szamostatárfalva, Zsurk... Majd mindegyik faluban középkori eredetű, többnyire az utóbbi másfél évtizedben helyreállított templom látható, s akinek már volt alkalma kirándulni a vidéken, lecsorogni a Tiszán, és beszédbe elegyedni, megismerkedni az ott élőkkel, az tudja csak, hogy a tü­neményes történelmi és hiteles népi építészethez, a va­rázslatos tájhoz micsoda barátságos, tiszteletre méltó emberek tartoznak. Ettől a Magyarországon ma már sajnos egyre kevesebb helyről elmondható „hármas egységtől” olyan vonzó ez a távoli vidék. Ami pedig a műemléki kalauzt illeti, e recenzió író­ja - amikor majd Kelet-Magyarország rejtőzködő templomai kerülnek sorra - feltétlenül magával fogja vinni, megkönnyíteni a tájékozódást. (Bodnár István - Szatmári István: Templomok, kastélyok, kúriák. Nyíregyháza, 2004. Ármegjelölés nélkül) A cégénydányádi Kende-kúria - S­UDWIG___________________________________________ Zakatol a... Mozdony­enciklopédia­ ­!Dévényi István-_______________________ Bizonyos könyveket muszáj szerezni. A Mozdonyencik­lopédia is ilyen: nyomtathatnák akár pőre fekete-fehér­ben, zsebkönyvméretben, alapjaiban elhibázott betűtí­pussal, mindegy lenne, a téma elvinné a kiadványt úgy­is. Hiszen a férfiembert könnyű elcsábítani egy kis mű­szaki kalandozásra, legyen bár az „osztrákból” hozott Quelle katalógus márkatermékein szocializálódott vagy az internetfüggőségben szenvedő legújabb generáció tagja. Hát még, ha sípol, szuszog, dohog és zakatol a ka­landozás tárgya... A Mozdonyenciklopédia - amely egyébként A világ legendás mozdonyainak legteljesebb kézikönyve sze­rénytelen alcímet viseli - joggal számíthat sikerre, fő­ként, hogy a mostanság oly divatosan nagyszabású for­mátumban jelent meg, hatalmas, gyönyörű képekkel, ahogy az egy leginkább ajándékozásra szánt kiadvány­tól elvárható. Ám jelen esetben nem csak a külcsín becses. Colin Garatt vasúttörténeti kutató jó érzékkel válogatta össze a világ legendás mozdonyait - ha már ezt úgyis megígér­te az alcímben -, és megfele­lő mennyiségű információt közöl a különböző típusok­ról. Igaz, a kevésbé szak­avatott rajongó a ren­geteg műszaki adat és leírás böngészése közben alkalman­ként szíve­sen meg­­pihenne a mozdonyokhoz vagy tervezőikhez fűződő anekdotákat olvasgatva. A könyv három korszakra bontva tárgyalja a mozdonyok fejlődését, minden típus­nál kiemelve a pontos és hiteles adatokat és egyéb jel­lemzőket. Az első, A vasút születése című fejezet a korai korszakot tárgyalja a kezdetektől 1900-ig, bemutatván a klasszikus brit mozdonyokat és a korai észak-amerikai, európai szerkezeteket. Az Aranykor című fejezet az 1900-1950 közötti időszakot tárja az olvasók elé, azt az öt évtizedet, amikor a távolsági közlekedés főként síne­ken zajlott. A harmadik rész 1950-től napjainkig vizs­gálja a vasút változásait, a gőzvontatástól eljutva a több száz km/óra sebességre képes modern szerelvényekig. Az enciklopédiában a magyar közönség is talál ked­vére valót, habár csupán néhány „tétellel” sikerült be­kerülnünk a legendák közé. A szerző érdekességként a fogaskerekűt, a 61-es villamost, az Európai vonatok megőrzése című részben a Hűvösvölgyben közlekedő gyermekvasutat, a fővonali villanymozdonyok sorai­ban a V43-ast, a tolatómozdonyok között pedig a V46- ost említi. A 424-esről viszont egy árva szó sem esik, s ez a hiányosság bizony negatív irányban befolyásolhatja a kiadvány honi szereplését. (Colin Garatt: Mozdonyenciklopédia. Athenaeum 2000 Kiadó, Budapest, 2004. Ára: 7490 forint)

Next