Magyar Nemzet, 2005. március (68. évfolyam, 58-86. szám)

2005-03-25 / 81. szám

Hamar Xei­zel • Úrvezető 2005.március 25., péntek Szerkeszti: Balla Márton Nissan-tanulmány kellemes tónusban Jó formában a sikermodell Érett teljesítményt nyújt a koreai kompakt mini második generációja Alapjaiban újult meg a Dae­woo Matiz. Az útjainkon futó egyik legnépszerűbb kis autó második generációja nemcsak modernebb műszaki tarta­lommal, hanem vadonatúj névvel kezdi meg az új modell­évet - immár Chevrolet Spark néven. Az új mini április köze­pétől a Chevrolet-kereskedé­­sekben várja az érdeklődőket. M JAvor József________________ A z első sorozathoz hasonlóan - amelyből mintegy 630 000 pél­dány fogyott Európában - a kom­pakt kisautó második generációja is modern formatervével, átgondolt térergonómiájával, robusztus szer­kezetével és vevőcsalogató árával hívja fel magára a figyelmet. Három felszereltségi szint és két, az Euro-4-es környezetvédelmi szabványnak megfelelő benzinmotor (0,8 és 1,0 literes) van a palettán. Az előző so­rozathoz képest a Spark átlagfo­gyasztása nagymértékben, 100 kilo­méterenként 0,9 literrel csökkent. Az utastérben a legnagyobb vál­tozást a teljesen áttervezett műszer­fal jelenti. A kezelőszerveket két jól elkülönített csoportra osztották: a vezető látóterének közepén helyez­kednek el az ellenőrző és visszajelző lámpák, a műszerfal közepén pedig - ahol az összes utas jól láthatja - az analóg és digitális műszereket tar­talmazó egység található. A jó térkihasználásnak és a 2,345 mm-es tengelytávnak kö­szönhetően az ötüléses kisautó meglepően tágas és kényelmes. A csomagtartó befogadóképessége 170 liter, de a hátsó üléstámla 60:40 arányban osztva dönthető, így hosszabb tárgyak szállítása sem je­lenthet gondot. Kompakt külső méreteinek (a hosszúság 3,495, a szélesség 1,495, a magasság pedig tetősínnel együtt 1,518 mm), illetve kis, csupán 9,2 méter átmérőjű fordulókörének kö­szönhetően a Chevrolet minije nemcsak nagyon fordulékony, ha­nem szinte minden parkolóhelyre befér. A kedvező méretek mellett a parkolást könnyíti a szériában be­szerelt szervokormány is. A passzív biztonság alapelemei mellett a Spark átfogó biztonsági felszereltséggel is rendelkezik. A piactól és a felszereltségi szinttől függően az alapkivitelhez tartozhat a vezető és utas oldali légzsák, az oldallégzsákok, a mind az öt ülés­nél hárompontos biztonsági öv és fejtámla, az elektromosan működ­tetett övelőfeszítők és erőhatáro­lók, illetve az energiaelnyelő kor­mányoszlop és a térdet védő biz­tonsági betét. A Spark sokat nyújt az aktív biz­tonság terén. A Bosch által szállított és a szériaszerelvények közé tarto­zó, négycsatornás blokkolásgátló mellett a teljesen új fejlesztésű hát­só, csatolt lengőkaros futómű is fontos szerephez jut e téren. A ko­rábban alkalmazott merev tengely­hez képest az új egység a kerekek sokkal pontosabb megvezetését és agilisabb irányíthatóságot garantál, ugyanakkor a rugózási komfort is sokat javult. Bár a Nissan Tone egyelőre koncepcióautó, a cég már beje­lentette: 2006 elején megkezdik a szériaváltozat forgalmazását. A tanulmány természetesen na­gyon más, mint amilyen az ötaj­tós, alsó középkategóriás kocsi lesz, ám mindenképpen érde­kes bepillantást enged a Nissan jövőbeli termékpalettájába. II Munkatársunktól.______________ E­gy tágas családi autó előfutára­ként mutatkozott be a japán gyár magas építésű, látványos ta­nulmánya. Az arra vetett egyetlen pillantás elárulja a Micrával való ro­konságot, ám a műszaki alapok te­rén már előrébb jár a Tone, hiszen a kisautó leendő utódjának padlóle­mezét felhasználva alkották meg. A Tone célja, hogy a mindenna­pi használhatóságot sportos, lelke­sítő vezetési élményekkel fűszerez­ze. A motorizáltságra vonatkozó adatok hiányában ez az állítás egy­előre elméleti jelentőségű marad, az azonban kétségtelen, hogy stílusát tekintve nem hiányzik a dinamiz­mus a nem is olyan kicsi (a B oszlopnál kihegyesedő tető 1542 mm magasan húzódik) kisautóból. A Murano hűtőrácsát imitáló orr­maszkot projektoros fényszórók ke­retezik, az autó 17 colos felniken gördül, a belteret pedig szándéko­san férfias hangulatúra rajzolták. A sportülések perforált fekete-ezüst bőrkárpitjának ellenpontjaként csi­szolt alumíniumbetéteket alkal­maztak, a háromküllős kormányke­rék mögött mélyen ülő műszerpár található, a középkonzol tetejét a navigációs rendszer és a klímabe­rendezés érintőképernyője uralja. A tervezők szerencsére egészsé­ges egyensúlyt találtak a vezetés és az utazás öröme között. Az elsődle­ges vásárlói célcsoportra, a kisgyer­mekes családokra gondolva egyene­sen zseniális ötlet például a kesztyű­­tartó fedelén kialakított papírzseb­­kendő-adagoló nyílás, az alumíni­um padlókonzol pedig mély tárolórekeszt rejt. Bár a csomagtér méretéről nem szólt a gyár, annyi biztos, hogy padlója alatt 90 literes, fedett üreget találunk, a hátsó ülé­sek pedig egyszerűen és gyorsan síkba dönthetők - ugyanakkor a je­lek szerint szó sincs a Renault Modushoz hasonló rafinált megol­dásokról. OMV full syn motorolajok Szeret dinamikusan élni? Akkor Ön bizonyára értékelni fogja az OMV full syn motor­olajok csúcsminőségét. Elég egy olajcsere és az OMV full syn hosszú időre karbantartja autója mozgóalkatrészeit akár a legkeményebb körülmények között is. Ez a maximum, mióta motor létezik! Az OMV full syn tökéletes választás azoknak, akik mindenben a maximumra törekednek! OMV m­ozgásban tart. Kis autó, nagy ötletek Már gyártják, néhány hónap múlva pedig árusítják is a Toyo­ta városi kisautóját, az Aggot. A vagány miniautó egyrészt kü­lönleges formatervével, más­részt szellemes ötleteivel és mo­dern technikájával állít mércét saját kategóriájában. 11 Nagy Kárpit____________________ V­idámságot és kellemes élmé­nyeket sugall az Aygo atmosz­férája, utasterében nyoma sincs az elcsépelt közhelyeknek. A karosz­­szériára jellemző életteli hangsú­lyok az utastérben is visszaköszön­nek: a kiskocsi lendületes, dinami­kus és formabontó. Szép teljesít­mény a Toyota mérnökeinek részé­ről, hogy a rövid karosszériában ilyen nagy utastéret tudtak kialakí­tani - a hely hátul is elég nagy, így akár négyen is kényelmesen elfér­nek az Aygo fedélzetén. Ennek per­sze ára van, így hát a csomagtértől nem érdemes csodákat várni, de ebben a kategóriában már az is ele­gendő, ha egy sporttáska befér a poggyásztérbe. A miniautó 1,0 literes, teljesen új, háromhengeres WT-i motorja jelenleg a világ legkönnyebb egysé­ge: a 69 kilogrammot nyomó erő­forrás 68 lóerőt teljesít. Ráadásul a motor nemcsak a kilókkal spórol, hanem az üzemanyaggal is: átlago­san csupán 4,6 literre van szüksége 100 kilométerenként. S amilyen ki­csi és takarékos, olyan biztonságos is az Aygo. Erről a Toyota által kifej­lesztett különleges karosszériaszer­kezet, az akár nyolc légzsák, a széri­ában adott ABS és EBD, illetve a széles körben használt nagy szi­lárdságú acél gondoskodnak. Mivel az Aygo városi kisautó, telitalálat a Toyota részéről az automatizált kuplungos váltó, azaz az M­MT be­szerelése. Ez a rendszer egyesíti a kézi és az automatikus váltóművek előnyeit, ám sokkal olcsóbb megol­dás a hagyományos automatikus váltónál. Az utóbbi években bemu­tatott Toyoták esetében már meg­szokhattuk, hogy a cég igyekszik csökkenteni modelljeinek fenntar­tási költségeit. Nem­ kivétel ez alól az Aygo sem, hiszen a szupertaka­rékos motor mellett a miniautó tu­lajdonosai a kategória legcseké­lyebb biztosítási díjainak és legki­sebb karbantartási költségeinek is örülhetnek. A Toyota Aygo Európa egyik legmodernebb autógyárában ké­szül a csehországi Kolínban. A Peugeot-Citroennel közösen épí­tett üzem éves kapacitása 300 ezer kisautó, ennek harmada lesz Aygo. A japán-francia vállalkozás teljes beruházása 1,5 milliárd eurót tesz majd ki, s jelenleg 1500 alkalmazot­tat foglalkoztatnak.

Next