Magyar Nemzet, 2009. március (72. évfolyam, 60-89. szám)

2009-03-02 / 60. szám

ItEilMIWIEMMWWWBBiWWBMBBBMBBBBMBBBMB Luxusbár és egérlyuk A magányos hivatalnok s a budai elit • Térey és Dosztojevszkij kamaraszínpadon Két kamara-előadást mutattak be február végén Budapesten. A Komédiumban Pozsgai Zsolt alkalmazta színpadra és ren­dezte Dosztojevszkij Feljegyzé­sek az egérlyukból című művét, az Ódry Színpadon pedig a Színművészeti Egyetem prózai osztálya adta elő Térey Asz­talizenéjét Bálint András ren­dezésében. Utóbbi darab jelen­leg is fut a Radnóti Színházban. S­ZÍNHÁZ II. Prunk­ Tibor Győrt,g .________ K­edvelt színpadi adaptáció ha­zánkban Dosztojevszkij Bűn és bűnhődés előtt keletkezett műve, a Feljegyzések az egérlyukból. Ta­vasszal a Teleszterion társulat Odú­lakó címmel játszott változatát le­hetett látni, amely Zuvoljov feljegy­zésének szereplőit is színre vitte. A főhős, negyvenes hivatalnok, sértett és beteges, nagyra törő ál­mokat szövő, időnként szánalmas, időnként együttérzést keltő figura. Monodrámában való megjelenítése nagy felelősséget ró a színészre, a sokrétű, meglehetősen bonyolult lelkivilágú, számos gogoli vonást is hordozó kispolgár ábrázolása nem könnyű feladat. Úgy tűnik, Pozsgai Zsoltnak megfelelő embert sikerült találnia Lux Ádám személyében, aki képes az érdeklődést végig fenntartva játszani szerepét. A gyors hangulatváltozásokon áteső Zuvoljov törvényszéki ülnök hiteles játékát erősítik a rendező szomorú­an hum­oros megoldásai, így a hiva­talnokot htégkétfőr női bábfigura, amely egyúttal plüssmajom, és a tragikomikusan alakuló kapcsolat hölgytagja is. Úgy tűnik, Pozsgai Zsolt vonzódik a megkettőződött hősökhöz. Talán nem véletlen, hogy az ő rendezésében láthatta a közönség Babits Gólyakalifájának színpadi változatát, amelyben Tábory Elemér álmaiban szintén megtalálja önmaga belső párját egy távoli néger csavargó alakjában. Lux Ádám alkalmasnak látszik az efféle kettős tudatú­ vásrg éppen ön­magukkal beszélgető alakok megje­lenítésére. Túlzó hirtelensége vi­szont időnként manírosnak tűnik. Ennek elhagyásával - vagy legalább „legömbölyítésével” - alakítása szuggesztívebb lehetne. Az Asztalizenében Delfin (Bata Éva), az operaház énekesnője an­nak örül, hogy legyőzte kényszer­betegségét. Rút nyavalya ez, renge­teg időt visz el feleslegesen, gyakran valóságos szertartások alakulhat­nak­ ki köré. Úgy tűnik, mintha a darabbeli Whitebox tulajdonosa, Győző (Klem Viktor) és a vendégek is valamiféle kényszeres rituálé sze­rint élnének, cselekednének. Lát­szattevékenységüket elég nyilván­valóan kifejezi az evés-ivás talán kissé sokszor is alkalmazott panto­mimje, amelyet a két pincér kísér a pultról megfelelő hangeffektekkel. Talán ugyanezt a látszólagosságot hangsúlyozta Bagossy László ren­dezése a Radnótiban. A Téreg­­darab tereit úgy tagolja, hogy a né­zőnek gyakran támadhat az az érzé­se: a szereplők a levegőbe beszél­nek. Az egyetemi előadás műfaji sa­játosságaival együtt ugyanakkor elevenebbnek, frissebbnek hat, s a dráma pozitívumai is mintha job­ban érvényesülnének. A kamarajel­leg, s a nézőtérnek a színpaddal va­ló bizalmasabb viszonya is ezt erő­síti. A színészosztály játéka hatásos, különösen kiemelkedik a homosze­xuális fiatal építészt alakító Józan László. A manírlehetőségekről tu­domást nem véve kényes egyen­súllyal ügyel a szerep hitelességére. Bata Éva opera-énekesnője szinte tökéletesen mutatja azt a nőtípust, amely egyszerre tűnik férfifalónak, fejedelmi nagyasszonynak, csábító démonnak és érzékeny kismamá­nak. Kellően szerencsétlenné for­málta a kritikust Majorfalvi Bálint, aki mozgásának minden ízében ké­pes volt megjeleníteni a magányos kivetettséget, szánalmasságot. Sebő Rózsa díszlete funkcionálisan tel­jesen megfelelő, egyébként a Radnóti-beli fekete-fehér enteriőr miniatürizált és némileg leegysze­rűsített változata. Maga az előadás pedig jóval sikerültebb, mint Bagossy László rendezése. (Dosztojevszkij: Feljegyzések az egérlyukból. Komédium. Rendező­: Pozsgai Zsolt; Térey János: Asztali­zene. Ódry Színpad. Rendező: Bá­lint András.) Zuvoljov énje megkettőződik (Lux Ádám) fotó: Máté Péter I Értelmiségi beszélgetés a Cigányok idejéről B­­arga Ktíra_____________________________________________________ Évek óta visszatérő sejtelem, hogy a közszolgálati tévé szerkesztői, döntéshozói több szólamban énekelnek. Az egyik szólam az, hogy szombaton este tíz óra tízkor műsorra tűzték a '89-es moziklubban Emir Kusturica Cigányok ideje című fimjét, amely így, húsz év eltelté­vel aktuálisabb, húsbavágóbb témáját, attitűdjét és mondandóját ille­tően, mint a bemutató idején volt. Pedig már akkor is gyorsan kultusz­film lett belőle, amely nemcsak későbbi rendezői életművekre, hanem a világzenei divatokra is hatott, sőt felhívta a Nyugat figyelmét a Bal­kán megoldatlan problémáira. De a legerőteljesebben azt mutatta meg, hogy a társadalom perifériáján vagy azon túl élő zárt cigány kö­zösségben milyenek az életlehetőségei egy fiatal, jólelkű, becsületes félcigány fiúnak, aki az ott tanult normák szerint él. Miképpen kerül kényszerpályára az élete, és lesz belőle bűnöző Olaszországban, mi­közben szeretteiről próbál gondoskodni, és miért törvényszerű korai, erőszakos halála. Szeretettel, belülről, de nem kritika nélkül beszél ar­­­­ról, miért megváltatlan nép Kusturica szerint a cigányság. A másik szólam a filmvetítést övező „magyar értelmiségi” beszél­getés. Egy igen tágas stúdióban négy nem cigány értelmiségi üldögél akkora távolságra egymástól, hogy egy képen nem is tudja mutatni őket a kamera. Dudás Viktor, a Vox Magazin főszerkesztője egy ha­talmas bőrkanapén egyedül csücsül, amitől az a benyomásunk, hogy egy csomó embernek itt lenne a helye, csak valamiért nem jöttek el. Például egyetlen cigány sem vesz részt a beszélgetésben. Heltai Péter műsorvezető a film utáni disputát azzal kezdi, hogy azért is billegős a film realitásérzéke, mivel, mint tudjuk, nincsenek szőke cigányok. Rosszul tudja. A beszélgetés további részében azon kívül, amiért ér­demes 2009-ben Magyarországon levetíteni és megnézni a Cigányok idejét, körülbelül mindenről szó esik, a főszereplőt alakító Davor Dujmovic öngyilkosságától a több Kusturica-filmben felbukkanó menyasszonyi fátyol szimbolikájáig, egészen addig, hogy mit gon­dolnak a Balkánról a filmrendezők, és hogy a filmben számtalanszor felhangzó Ederlezi szerb vagy cigány dal-e. Hát így nehéz. Pedig ha némi kockázatot vállalnak a megszóla­lók, és azokról a kérdésekről beszélgetnek, amelyek a legtöbb néző­ben megfogalmazódnak a látottak alapján, sokat tehettek volna azért, hogy a közönség ne forduljon el végképp a művészfilmektől, hanem úgy tekintsen rájuk, hogy azok rólunk, a mi drámáinkról, tragédiáinkról szólnak. Alkotóik pedig gyakran jóstehetséggel bír­nak, hiszen ma már nem csak a cigányok vagy egy-egy ország baja az, amiről Kusturica világosan és együttérzéssel beszél. Amiről az Olaszországból, vagy akár a magyar vidékről, vagy Hollandiából na­ponta érkező híradások szólnak. Mert egyedül a művészet, a szellem, a lélek tudja a szépségen, a mesélésen, az érzelmeken keresztül szó­ba hozni úgy a bajokat, hogy köré tudjunk gyűlni mind. Herendi adathordozók, szöveges ékszerek Bemutatták munkáikat a formatervező- és kézműves-ösztöndíjasok • Konkrét vásárlókat céloznak meg a művészek Március 29-ig tekinthető meg a 2008-as Moholy-Nagy László- és a Kozma Lajos-ösztöndíjasok beszámolókiállítása az Iparművésze­ti Múzeumban. Van, aki multifunkcionális ruhadarabot tervezett városi használatra, van, aki ízléses csomagolást, de olyan is akad, aki kifejezetten a vállalkozó elitet célozza meg alkotásával. LÁT­HATÁS M SaSHRC.YT 7.SÓF1A___________________ A z ifjú formatervező-nemze­dék a mindennapok minő­ségének javítását igyekszik szol­gálni munkáival - állapítja meg Bendzsel Miklós, a Magyar Sza­badalmi Hivatal és a Magyar For­matervezési Tanács elnöke a ki­állításhoz írt előszavában. Amel­lett, hogy saját egyéniségüket igyekeznek belevinni munkáik­ba a múlt év ösztöndíjasai közül sokan szemlátomást konkrét vá­sárlóréteget is célba vesznek, ahogy Rejka Erika is teszi, aki he­rendi porcelán burkolatú pendrive-jaival bevallottan a lu­xust kedvelő réteget kívánja megszólítani. A Herendi klasszi­kus mintavilágával borított, ék­szerszámba menő adathordozó­nál - luxus ide vagy oda - jóval maradandóbb hatást gyakorol érzékeinkre „a tökéletes vágás já­téka” Ádám Krisztián ékszerkí­sérletein. S ha már ékszerek: itt vannak a második éve ösztöndí­jas Gera Noémi alkotásai is. A la­kás intim zónáinak­­ fürdő-, il­letve­ hálószobájának - alapraj­zán elhelyezett szöveges ékszerek a szerelem gyógyító szavait, ősi ráolvasásokat, letisztult versso­rokat tükröznek, olykor a szó legszorosabb értelmében. A textil- és öltözéktervezők munkái közül egyértelműen ki­emelkedik Magony Zsuzsanna legújabb, férfiakra tervezett kol­lekciója. A pulóverré alakítható övtáska és a jól bevált láthatósági csíkokkal ellátott dzsekivé formál­ható, vállon átvethető hátizsák méltó folytatása a női kollekció irányvonalának. A praktikumra persze nem mindenki fektetett hangsúlyt, sőt olyan is akadt, aki még csak nem is törődött vele. A Je Suis Belle tervezője, Kiss Tibor például kisszériás női kollekciójá­val újra kívánta értelmezni az öl­tözködés sztereotípiáit a bokától fejbúbtig begombolt, nőiesített fér­fiingekkel. Érdekes és szükségszerűen szociálisan érzékeny Kárpáti Ti­bor tapintható grafikája, amely a Braille-írás papírra képzett dom­borulataival vizuális élményt is képes nyújtani azoknak, akik nem láthatják a Piroska és a farkas sze­replőit. A kis spirálfüzet megjele­nése egyaránt élvezhető a látók és a vakok számára. Lenkei Balázs interaktív, ergo­­nomikus számítógépes munka­széke mellett fel kell figyelnünk egy másik praktikus jószágra is. Polifoam testű amatőr kajakjának tervezésekor Szilasi Gábor fő szempontja a biztonság volt. Ha­sonló anyagból készült, sportesz­köznek minősülő vitorlásának pe­dig nemcsak az a nagy előnye, hogy helytakarékosra összecso­magolható, de vizsgamentességet is élvez. Lő­rin­cz Réka ötvösmű­vész Időtlen idő című munkájá­ban meglepő darabokat tár elénk. A színes bőrkesztyűkre festett óraimitációk a legkülönfélébb korszakok divatját, stílusait idé­zik. Sipos Balázs zseniális, abszo­lút művészi értéket képviselő üvegfigurái mellett rendkívül eredetiek azok a bőrcipők is, amelyekre kifelé menet vetünk egy hosszú pillantást. Bakos Éva Boglárka márkát építhet saraival, s ez a terem jó pár tehetséges ki­állítójáról elmondható. Kérdés, találnak-e beruházót, aki ugyan­így gondolja. (A Moholy-Nagy László- és a Kozma Lajos-ösztöndíjasok beszá­moló kiállítása, Iparművészeti Múzeum, március 29-ig.) Nemcsak a divatot és mindennapi tárgyainkat, hanem a nagyvárosi élet tereit is új formába öntenék az ifjú tervezők fotó: hegedűs márta

Next