Magyar Nemzet, 2009. március (72. évfolyam, 60-89. szám)

2009-03-02 / 60. szám

Magyar Nemzet­i Krónika 2009. március 2., hétfő Rovatvezető: Havas Iván Mai televízió- és rádióműsor A rádió- és a televízió-műsorok részletesen és ajánlóval a keddenként megjelenő, színes, 32 oldalas MŰSORÚJSÁG című mellékletünkben olvashatók. ml: S.50 Nap-kelte 9.00 SanTAngelo - Egy kórház hétköznapjai 10.00 A férfi, aki sasokkal álmodott 10.55 Parlamenti napló 11.45 A sokszínű vallás 12.00 Déli harangszó 12.01 Híradó délben 12.15 A fagyos folyó lovasa 13.05 Popsziget 13.35 Roma magazin 14.05 Domovína 14.35 Átjáró 15.00 Pénz­vidék 15.30 Szívtipró gimi 16.20 Balettábécé Henriettel 16.35 Szempont 17.35 Körzeti hír­adók 17.55 Egy lépés előre 18.55 Bűvölet 19.20 Mobilvers 19.28 Föld-tv 19.30 Híradó este 20.10 A tv ügyvédje 21.10 Kékfény 22.10 Hétfő este 22.50 Kultúrház 23.00 Mo­bilvers 23.10 Visszajátszás 23.50 Kultúrház Clvid TV­ 6.00 Híradó 6.15 Gazdakör 7.15 Heti hírmondó 7.55 Ha tudni akarod 8.25 A közösség 9.15 Innovella 9.25 Fekete város 10.30 Család-barát 11.30 Kívánságko­sár 14.00 Híradó 14.10 Duna tér 14.30 Halld, Izrael! 15.00 A világörökség kincsei - Makaó 15.15 Innovella - Mindig megújítva 15.25 Európai kóstoló, Írország 15.55 Heu­réka! Megtaláltam! 16.25 A simlis és a szende 17.15 Mese 17.30 Duna tér 17.40 Kikötő 18.00 Híróra­ 18.25 Térkép 19.00 Hősök és legendák nyomában 20.00 Közbeszéd 20.30 Sportaréna 21.00 Isten akaratából - Egy európai királyfi fél évszázad viharairól 22.20 Váltó 22.35 Sport 22.45 Tiltott kuta­tás - Hollandia 1905-ös déli-sarki expedíciójá­nak elhallgatott története 23.55 Pengető H­ír TV­ 6.00 Széles út 6.30 Soroló 2­7.00 Hír­adó 8.05 Kontraszt 9.05 Különkiadás 11.05 Ingatlanpiac 1130 Hírvilág 12.00 Déli híradó 12.30 Hungarorama 13.05 Soroló 2 13.30 Ismétlések 14.05 Európai híradó 14.30 Napról napra 15.05 Péntek 8 16.05 Célpont 16.30 Paletta 47.00 Híradó 17.30 Vonalban 1830 Zöld övezet 19.00 Híradó 19.30 Panaszkönyv 20.05 Rájátszás 21.00 HÍRADÓ 21 21.35 Lapzárta 22.05 Pálya 22.30 Zöld övezet 23.05 BBC World híradó 2330 Panaszkönyv RTL Klub: 6.00 Reggeli 10.05 Recept­ klub 11.25 Disney-rajzfilmsorozat 12.00 Híradó - déli kiadás 13.25 V. I. P. - Több mint testőr 15.25 Győzike 16.25 Vacsora­csata 17.25 Mónika-show 18.30 Híradó 19.05 A széf 20.00 Fókusz 20.40 Barátok közt 21.20 A mentalista 22.10 Dr. Csont 23.20 Amerikai masszázs TV2: 6.00 Magellan 6.25 Tényé 7.00 Mokka 9.00 Jóban, rosszban 9.30 Marsupilami 12.40 Álomhotel Seychelles-szigetek 1430 Perzselő szenvedélyek 1535 Az áruló 1630 Bostoni halottkémek 1730 Joshi Bharat 18.30 Tényé 19.05 Aktív 19.40 Jóban, rosszban 2030 Hal a tortán 2135 NCIS 2235 Elit egy­ség 2335 Különleges ügyosztály V­iasat3­­6.00 Lety, a csúnya lány 7.00 Jake és a dagi 8.00 San Francisco utcáin 9.00 Miért éppen Alaszka? 10.00 Szívek szállodája 11.00 Segítség, gyerekeim vannak! 12.00 Tv-dokik 13.00 Halálbiztos diagnózis 14.00 Gyilkos sorok 15.00 Szívek szállodája 16.00 Két pasi - meg egy kicsi 16.30 Jó barátok 17.00 Segítség, gyerekeim vannak! 18.00 Topmodell leszek! 19.00 Szex és New York light 19.30 Pimaszok 20.00 Két pasi - meg egy kicsi 20.35 Jó barátok 21.05 Kísérleti gyilkosság 23.25 Nyomtalanul Lánchíd Rádió: 6.00 Lánchíd exp­ressz 835 Kultúrpercek 9.05 Délelőtti kalauz 12.00 Harangszó 12.01 Lánchíd expressz 12.30 Kulissza 13.05 Taccsvonal 14.05 Délutáni kalauz 16.00 Lánchíd expressz 16.15 Sprőd 18.00 Lánchíd expressz 18.30 Kulissza 19.05 Kettesben 20.05 Music City 22.05 Taccsvonal 23.05 Kettesben 0.05 Music City... MR1-Kossuth rádió: 6.00 180 perc 9.00 Napközben 12.00 Déli ha­rangszó 12.01 Krónika 12.30 Magánhangzó 13.04 Rádiószínház. Egy hírhedett kalandor a XVII. századból 13.23 Szerkesztőségi órán 13.30 Krisztus közöttünk! 14.05 Kabaréklub Győrből 15.00 Krónika 15.15 Közelről 17.30 Krónika 18.03 Parlamenti ütköző 18.15 Magánhangzó 18.30 Határok nélkül 19.25 Tetten ért szavak 19.30 Gyereksáv 20.04 Rádiószínház. Tücsökzene 20.30 Kul­túrkör 21.04 A nap történetei 22.00 Krónika. Sport 22.25 Esti beszélgetés - szavakról 23.04 Népzene határok nélkül 0.10 Éjszaka MR2-Petőfi rádió: 6.00 hí­rek. Időjárás 6.03 Zene ébredéshez 6.30 Hír­percek 7.00 Hírek 8.00 Hírek. Időjárás 10.00 Hírek. Időjárás. Közlekedés 10.03 Zene mun­kához 12.00 Hírek. Időjárás 14.00 Hírek. Időjárás 15.03 Zene tanuláshoz 16.00 Hírek. Időjárás 18.00 Hírek. Időjárás. Közlekedés 20.00 Hírek. Időjárás 20.03 Kultúrfitnesz 21.00 MR2 DJ Set 23.00 Netidők 0.00 Him­nusz 0.02 Zenei válogatás MR3-Bartók rádió. o.oo Muzsikáló reggel 10.00 Hang­fogó 12.05 Hangverseny délidőben 13.28 Kamarahang­verseny cimbalommal 14.00 A hét zeneszer­zője 15.04 Muzsikáló délután 18.00 Haydn billentyűsmuzsikája kb. 18.51 Dvorák, A-dúr zongoraötös op. 81.19.35 A Liszt Ferenc ka­marazenekar hangversenye 21.10 Hang­­játék-tér. Az ágytakaró. Móric Zsigmond kis­regényének rádióváltozata 23.00 Dzsesszrit­­kaságok 23.30 Ars nova 0.00 Notturno Moldáv pilóták bravúros landolása Orrfutómű nélkül szállt le a román Carpatair utasszállító repülőgépe Temesváron, senki nem sérült . Sértetlenül megúszta a román Carpatair légitársaság Chisi­nau és Temesvár közötti járatá­nak 47 utasa a repülő futómű­vének meghibásodása miatt történt balesetet. A SAAB 2000 típusú gép csaknem kétórás ke­ringés után hajtott végre sike­res kényszerleszállást a Béga­­parti város légikikötőjében. 11 Rostás Szarolcs (Kolozsvár) A pilóták lélekjelenlétének és az irányítótoronyból érkező szakszerű tanácsoknak köszönhe­tően nem következett be a szerdai amszterdami légiszerencsétlenség­hez hasonló tragédia a hét végén Temesváron. A román Carpatair légitársaság által a Moldovai Köz­társaság fővárosa és a bánsági nagyváros között üzemeltetett já­rat pilótái nem sokkal a szombat reggeli temesvári landolás előtt fe­dezték fel, hogy nem nyílik ki a jár­mű egyik futóműve. A Béga-parti város légikikötőjé­nek irányítótornyánál azonnal ria­dókészültséget rendeltek el, tíz tűz­oltó­ és tizenhat mentőautó érke­zett a helyszínre. A SAAB 2000 tí­pusú repülőgép két moldovai ál­lampolgárságú pilótája úgy dön­tött, hogy az üzemanyag elhaszná­lásáig köröznek Temesvár fölött. Erre azért volt szükség, hogy a ké­sőbbi kényszerleszálláskor ne gyul­ladjon ki a kerozin, ezzel egy időben a tűzoltók speciális gyúlásgátló habbal vonták be a kifutópálya le­szállásra kijelölt részét. Csaknem kétórás keringés után a Carpatair repülőgépe sikeresen végrehajtotta a kényszerleszállást, noha az első futómű továbbra sem válaszolt a parancsra, és emiatt a légi jármű több száz méteren keresztül csú­szott az orrán. A 47 utas és a négy­tagú személyzet közül senki sem sérült meg a kifutópályán kívüli landoláskor. Különben az utasok­nak végig a kedvezőtlen időjárási feltételekkel magyarázták a késést, és csak az utolsó pillanatokban kö­zölték velük a kényszerleszállás va­lódi okát. „Egy pillanatig sem vető­dött fel a zuhanás veszélye. Hason­ló incidenssel segédemmel együtt csak szimulátoron találkoztunk még, éles bevetésen soha” - közöl­te a történtek után Iurie Oleacov ve­zető pilóta, aki hőstette ellenére Nicolae Petrov, a Carpatair veá­c igazgatója szerint nem részesül ju­talomban. A bukaresti szállításügyi minisztérium szakértői a jövő hétre ígértek jelentést a repülőgép meg­hibásodásának lehetséges okairól, véleményük szerint azonban min­den bizonnyal műszaki hiba miatt ragadt be a futómű. A Carpatair szombaton pórul járt gépe két évvel ezelőtt a kelet­­romániai Bákó repülőterén lando­lás közben egy másik futóművével elütött egy lovat, a légitársaság ille­tékesei szerint azonban azóta több műszaki vizsgálaton is átesett a re­pülőgép. ■ LENGYEL KATONAI HELIKOPTER TRAGÉDIÁJA. Ugyancsak szomba­ton körülbelül kétszáz méteres ma­gasságból lezuhant és kigyulladt egy gyakorlórepülést végző Mi-24 típusú, szovjet gyártmányú katonai helikopter Lengyelországban, a kujáviai-pomerániai vajdaságban fekvő Snowroclaw közelében - je­lentette a távirati iroda. A baleset következtében a másodpilóta a helyszínen életét vesztette, a le­génység másik két tagja könnyebb sérüléseket szenvedett. Repülőtéri munkások vizsgálják a légcsavaros utasszállítót röviddel a leszállás után FOTÓ: REUTERS/TIMISOARA AIRPORT Légörvény okozhatta a török gép balesetét Várhatóan e héten ismertetik az amszterdami szerencsétlenség szakértői vizsgálatának eredményeit Elképzelhető, hogy légörvény okozta a Turkish Airlines isztambu­li járatának múlt szerdai balesetét Amszterdamnál. A Boeing 737- es előtt két perccel egy nagyobb gép landolt a Schiphol repülőté­ren, s szakértők szerint a szárnyai mögött keletkező erős turbulen­cia miatt nem sikerült a török utasszállító ereszkedő manővere. HÍRÖSSZEFOGLALÓ E­ltemették szombaton a török Turkish Airlines légitársaság pilótáját, aki egyike volt az amszter­dami Schiphol repülőtérnél múlt szerdán lezuhant Boeing 737-800- as balesete kilenc áldozatának. A MMMNMMMMi férfit a temetés előtt a légitársaság isztambuli székházánál ravataloz­ták fel. A szertartással egy időben Hollandiában Fred Sanders, az or­szág légi közlekedésének biztonsá­gáért felelős hatóság szóvivője el­mondta, elképzelhetőnek tartja, hogy a szerencsétlenséget légör­vény okozta. Az ötlet állítólag török pilótáktól származik, akiknek fel­tűnt, hogy az Isztambulból érkezett járat előtt két perccel hatalmas utasszállító, egy Boeing 757-es lan­dolt Schiphol leszállópályáján. Egy ekkora gép kelthetett olyan erejű, úgynevezett követő légörvényt, amely megzavarhatta a nyomában járó 737-es ereszkedő manőverét - írta a Fox News. A CNN egy másik érdekes do­logra hívta fel a figyelmet. Megír­tuk, a szerencsétlenül járt 1951-es számú járat a leszállópályához öt­száz, a közeli, mindig zsúfolt A9-es autósztrádától azonban csak száz méterre állt meg, egy mezőn. Az amerikai hírtelevíziónak nyilatkozó szakértők rámutattak, a gép nem hagyott hosszú nyomokat maga mögött, ez a tény is valószínűsíti, hogy hirtelen zuhant le. A Boeing fekete dobozait a tragédia után megtalálták, és egy ilyen eszközök­re szakosodott párizsi laboratóri­umba szállították. A vizsgálatok legkorábban a héten fejeződhetnek be, a baleset okát hivatalosan csak ezután nevezik meg a hatóságok Az Isztambulból Amszterdam­ba tartó Boeing 737-800-as fedélze­tén összesen 135 ember tartózko­dott. A baleset következtében kilen­cen meghaltak, köztük a Boeing vállalat két alkalmazottja. Összesen 86-an sérültek meg, közülük 24-en súlyosan. Mint arról beszámol­tunk, a Külügyminisztérium tájé­koztatása szerint magyar állampol­gár nem tartózkodott a szerencsét­lenül járt utasszállító fedélzetén. A Kárpát-medence időjárása Váltakozó, többnyire nagy nedvességtartalmú levegő érkezik a Kárpát-medence fölé. Délnyugat felől erősen megnövek­szik, megvastagszik a felhőzet. Elsősorban a déli, valamint a nyugati területeken várható szórványosan eső. Több helyütt párás marad a levegő, de a ködfoltok lassanként feloszlanak. Általában gyenge vagy mérsékelt lesz a légmozgás. * 1:í° Kékestető Hójelentés 30 cm Maribor 70 cm Városok időjárása Budapest 9 °C Galyatető 15 cm Sonnblick 447 cm Bécs 10 °C Eplény 45 cm Semmering 110 cm Pozsony 9 °C Lomnic 244 cm Rax 119 cm Kassa 6 °C Chopok 248 cm St.Corona 90 cm Ungvár 7 °C Kasprowv 270 cm Grünau 175 cm Kolozsvár 9 °C Omu 88 cm F ieberbrunn 195 cm Temesvár 12 °C Briancon 132 cm Villach 150 cm Zágráb 13 °C Orvosmeteorológia: melegfonti hatás várható Készítette: Légnyomás: gyengén süllyed. Csillag­ászat­i adatok | Hőmérsékleti szélsőértékek Napkelte Magyarországon: Napnyugta Min. -24.6 °C Lenti 1963 Holdkelte Max 20.5 °C Nagykanizsa 2008 Holdnyugta 6.21 17.31 8.07 0.00 www.met.hu Névnap Ma LUJZA nevű olvasóinkat kö­szöntjük névnapjuk alkalmá­ból. A Lujza a francia Louise női név magyarosított formája. A francia női név a Louis fér­finév női párja. Ezen a napon történt: Bonaparte Napóleon francia tá­bornok az itáliai hadsereg fő­­parancsnokává lépett elő (1796).­­ Budán, a Várhegy Duna felőli oldalán üzembe helyezték a Clark Ádám tér és a várhegyi Szent György tér között közlekedő, gőzüzemű siklót (1870). - Vivian Ernest Fuchs brit sarkkutató expedí­ciója először szelte át az Antarktiszt (1958). Ezen a napon született: Arany János költő (1817); - Bed­­rich Smetana cseh zeneszerző (1824); - Jászi Oszkár újságíró, politikus, teoretikus (1875). Ezen a napon halt meg: I. Ferenc magyar király, osztrák és német-római császár (1835); - Bauer Mihály mate­matikus (1945). - Kopácsi Sándor rendőrtábornok, a fő­város egykori rendőrfőkapitá­nya, az 1956-os forradalom Nemzetőrségének főparancs­nok-helyettese (2001). Forrás: MTI-SAB kronika@magyarnemzet.hu Megtalálták Da Vinci fiatalkori önarcképét ■ MTI______________________ • •Ö­tszáz évig kézírás homályosí­­tott el egy rajzvázlatot Leonar­do da Vinci egyik jegyzetkönyvé­ben. Szakértők szerint a vázlat a mester ifjúkori önarcképe lehet. A képet Leonardo a madarak repülé­séről készített feljegyzéseit tartal­mazó kódexében találta meg Piero Angela olasz tudományos szakíró, aki először egy hasonmás kiad­ványban vette észre az orr vonalát a könyv tizedik oldalán. Ezután mű­vészettörténészek, a RAI olasz tv­­csatorna grafikusai, valamint a rendőrség és a csendőrség szakér­tőinek bevonásával sikerült felszín­re hozni a szöveg alatt rejtőző arc­képet. Giovanni Stillitano grafikus több hónapig tartó mikropixelezés­­sel fokozatosan eltüntette a szöve­get, és alatta ott volt egy fiatal, hosz­­szú hajú, rövid szakállú, átható te­kintetű férfi arcképe. Felvetődött Angélában, hogy a vázlat hasonlít Da Vinci híres, 1512-ben készült, Torinóban őrzött portréjára. Bűn­ügyi nyomozói technikák felhasz­nálásával digitálisan hozzáöregítet­­ték az ismert képhez az újat, és a csendőrség szakértői megállapítot­ták, a két arc oly mértékben hason­lít egymásra, hogy valószínűleg ugyanarról a személyről van szó. Angela felfedezését szombaton az olasz köztévé 2-es csatornája is bemutatta Ulisse című tudomá­nyos magazinjában. Carlo Pedretti a kaliforniai egyetem specialistája a felfedezést a Leonardo-tanulmá­­nyok egyik legfontosabbjának ne­vezte. Pedretti már 1975-ben tudott a rejtőzködő portréról, amely a fel­­tételezések szerint 1482 és 1489 kö­zött készülhetett. A hetvenes évek technikája azonban még nem tette lehetővé a rajz felszínre hozatalát. V -x - vrA «15 н .íX} ** «JÁ» 1 &‚ •*** ' r~ :' . . ~vv­«iw* vw н\н‚p ^ ■ é'T i xtrnf­' A rajz 1482 és 1489 között készült

Next