Magyar Nemzet, 2009. november (72. évfolyam, 300-328. szám)

2009-11-28 / 326. szám

30 Magazin 2009. november 28., szombat Mit árul el az öltözék a személyiségünkről és a korszakról amelyben élünk? Milyen összefüggésben áll mindez a képzőművészettel, az irodalommal, az építészettel, a szociográfiával? Hányan dolgoztak hajdan egy káprázatos báli toaletten, hogy két nap alatt elkészüljön? Hogyan lett „ruházati felelős” 1953 után Farkas Mihály, az ÁVH hírhedt főembere? Baj-e, ha a nagy európai és ázsiai szalonokban közösen találják ki a globális divatot? Ezekről beszélgettünk F. Dózsa Katalin művészettörténésszel !Kormos Valéria em hittem volna, hogy minderre választ tud adni a viselettörténet, mint új tu­dományág, amelynek - ku­tatói és vezető muzeológusi tevékenysége mellett - ön az egyik európai megalapítója. Hogyan talált rá erre az új, izgalmas területre? - Színpadi jelmezterve­zőnek készültem, majd egy „bukfenc” után az ELTE irodalom és művészettörténet szakán folytattam ta­nulmányaimat. Szakdolgozatomat a XIX. század vi­selettörténetéről írtam. Nem sikerülhetett rosszul, mert megkerestek a Magyar Nemzeti Múzeumból azzal a szándékkal, hogy rám bíznák a textilgyűjte­mény vezetését. Ez meg is történt 1971-ben. Úgy éreztem, mintha megnyertem volna az ötös lottó fő­nyereményét. - És nem így volt? - De igen. Huszonhárom tartalmas, szép évet töltöttem ott. Kezdettől fogva szenvedélyesen izgat­tak azok az emberek, körülmények, akik vagy ame­lyek létrehozták a ránk maradt tárgyakat, öltözéke­ket. Ahhoz, hogy megfejtsük ezek titkait, üzeneteit, otthon kell lennünk a történelemben, a­ művészetek­­ben, az adott kor társadalmi szokásaiban, irodalmá­ban. Egyik célom az volt, hogy a mához közelítsem Erzsébetnek, a Monarchia utolsó császárnéjának és magyar királynéjának karakterét, személyiségét a viselettörténetből kiindulva. A Nemzeti Múzeum textilgyűjteményében több eredeti darabot őriztünk a ruhatárából. A rendszerváltozás elő­tt rendszere­sen kölcsönkérték őket tőlünk kiállításaikra egyes bécsi múzeumok. Bosszantott némiképp, hogy min­ket miért nem engednek így kibontakozni. Végre 1989 után megtehettük. Az 1992-ben a Párizsi Di­vatmúzeummal Budapesten megrendezett kiállítá­sunknak 270 ezer látogatója volt. Nagy vonzerő, ha az öltözködés, a festmények, a felidézett miliő által azonosulni lehet a megidézett korral, annak megha­tározó szereplőivel.­­ Erzsébet magas, hihetetlenül karcsú, kellő helye­ken telt­ alakja, a földig érő haj, a szabályos arc, a gyö­nyörű viselet természetesen rabul ejti a tekintetet. Ám ahhoz, hogy évekig tartó kutatásra ösztönözzön vala­kit, más motiváció is kell. Mi az, amit különösen érté­kesnek tart a személyiségében? - Az ő szépsége belülről fakadt. Tulajdonságait, szokásait tekintve élhetett volna a XX. században, de élhetne ma is. Tragikus sorsú ember volt, hisz korá­nak társadalmi rendje szerint mások döntöttek női létéről, szerepéről. Tizenöt évesen választotta ki Fe­renc József császár későbbi feleségének. Intelligenciá­ja, érzékenysége miatt szenvedett a császári udvar intrikáitól, légkörétől, a rangjával járó kötelezettsé­geinek csak kényszeredetten tett eleget. Olykor ter­mészetes módon „mert” viselkedni, amivel nem tud­tak mit kezdeni a főúri körökben. Vitriolos verseket írt az őt körülvevő légkörről és álságosságról, de te­kintettel az érintettekre és felelősségére, ezeket csak halála után ötven évvel engedte kiadni. Környezeté­nek egy része rajongott érte, mások furcsállották a rendszeres testmozgás iránti igényét, a diétáit. Mindezek ma természetes elemei a női létnek, élet­módunknak. Okos, igen művelt, széles látókörű asz­­szony volt, kiváló politikai és diplomáciai érzékkel rendelkezett. A maga módján és lehetőségeivel sokat tett a kiegyezésért. Megtanult magyarul, nagyon szé­pen beszélt a nyelvünkön. Mivel kedvelt helye volt a gödöllői kastély, ahol a vadászidényeket töltötte, ez Pest fejlődéséhez is hozzájárult. A királyi udvar je­lenléte pezsdítően hatott a nemesség társasági életé­re, emelte viselkedési kultúráját, és magával hozta az új paloták, utcák építésének igényét is. - Hamisítják-e az öltözékét? - Miért ez a terület lenne kivétel? Egy ízben felfe­deztem egy „baklövést”, amelyet tudatlanságból kö­vettek el a leszármazottak. Egy korabeli felsőruházat­ba belehímeztették Erzsébet monogramját. Ezt pedig annak idején csak és kizárólag a fehérneműknél tet­ték a mosáskor történő válogatás miatt. Egyébként még a korabeli festményeken vagy fotográfiákon vi­selt ruhák is lehetnek „becsapósak”. - Egy évtizedig tevékenykedett a Budapesti Törté­neti Múzeum főigazgató-helyetteseként. Számos nagy esemény kíséri ezt az időszakot is. Mire emlékszik a legszívesebben? - A kiváló együttműködésre hazai és külföldi múzeumokkal, a barátságokra. Az utóbbinak je­lentős szerepe volt abban, hogy gazdagítani tudtuk a kiállítások anyagait a múzeumok közötti köl­csönzésekkel. Megemlíteném Az áttörés kora című kiállítást, amelyet 2003-ban Bécsben, majd Buda­pesten rendeztünk meg. A két főváros 1873 és 1920 közötti fejlődését, egymásra hatását, művészeti életét, irodalmát, környezeti és öltözködési kultú­ráját igyekeztünk megmutatni. Egy esztendővel ké­sőbb a Budapest-Párizs a divat tükrében című ki­állítással a francia főváros divatmúzeumában de­bütáltunk. A XVIII. századtól napjainkig tartó meghatározó irányzatokat, azok hátterét, a válto­zásokat a viseletek és a korabeli festmények által érzékeltettük. F. Dózsa Katalin a belülről fakadó szépségről, a szétszéledt mesterekről és az egyéni stílusról öltöző kiállítás a Vám Designban. A társadalom krémjének megvolt a kizárólagos tervezői köre

Next