Magyar Nemzet, 2010. január (73. évfolyam, 1-29. szám)

2010-01-02 / 1. szám

2Magyar Nemzet - Belföld 2010. január 2., szombat Rovatvezető: Villányi Károly belpol@magyarnemzet.hu A Volán feloldotta a blokádot Az OMV nyert, de a Mólnál tankolnak? Nem világos, hogy honnan veszik az üzemanyagot januártól az állami szervek Még nem tudják a vidéki rendőrkapitányságok, honnan szerzik be az üzemanyagot a járőrözéshez az új évben. Az állami szervek tankolására kiírt pályázatot az osztrák OMV nyerte, egy kor­mányrendelet ugyanakkor a rendvédelmi szerveket arra kötele­zi, hogy a nemzetbiztonsági védelem alá eső Móltól vásárolja­nak benzint vagy gázolajat. N­ Munkatársainktól.___________ * É­jfélig teletankoltak minden rendőrautót, hogy az új esz­tendő első hétvégéjén ne okozzon fennakadást a járőrözésben az üzemanyag-ellátás bizonytalansá­ga. Az udvari szállító eddig a Mal volt, az állami szervek járművei­nek tankolására kiírt pályázatot azonban az OMV nyerte, amely korábban a kormányzat által is „ellenséges felvásárlási kísérlet­nek” minősített akció keretében próbálta megszerezni a magyar olajtársaságot. Az osztrák cég ha­zánkban mindössze 170 benzin­kutat üzemeltet - így a vidéki ka­pitányságok vezetői egyelőre nem tudják, honnan szerzik be ezentúl az üzemanyagot. Például a barcsi egyenruhások­nak ezentúl Pécsre kell majd járni tankolni, ami oda-vissza 130 kilo­méter utazást jelent. Érdekes kö­rülmény továbbá, hogy egy vidéki járőr - nem hivatalosan (!) - na­ponta maximum ötven kilométert autózhat. Az OMV internetes töl­tőállomás-kereső programja sze­rint a fehérgyarmati rendőrök leg­közelebb a 70 kilométerre fekvő Nyíregyházán tankolhatnak majd, a sátoraljaújhelyieknek pedig 80 kilométert kell autózniuk Miskol­­cig. Békés megyében az osztrák cég mindössze három benzinkutat üzemeltet - ezért a határ menti te­lepüléseken élő sofőröknek az ara­di, a szatmárnémeti vagy a kassai OMV-kutakat ajánlja a társaság honlapja. Ezzel azonban hazánk rendvédelmi szervei a román, il­letve szlovák költségvetést juttat­nák biztos bevételhez. Makula György, az ORFK szó­vivője a Hír TV kérdésére közölte, a rendőrség a jövedéki adó meg­emelését megelőzően, 2009. de­cember 31-én valamennyi szolgá­lati gépjárművét feltöltötte üzem­anyaggal, így a szolgálati feladatok a rendőrségen biztosítottak és fo­lyamatosan történnek.­­ A szerző­dés állásáról jelenleg nem tudok több információval szolgálni - fo­galmazott. Vagyis egyelőre nagy a bizony­talanság. Ráadásul a napokban módosították a kormányrendele­tet, amelynek alapján a rendvédel­mi, illetve a nemzetbiztonsági vé­delem alá eső szervek csak „nem­zetbiztonsági védelem alá eső szervtől”, azaz a Móltól vásárol­hatnak benzint vagy gázolajat.­­ Ha változott volna az üzem­anyag-szolgáltató, akkor át kellett volna gondolnunk azokon a terü­leteken az üzemanyag-ellátást, ahol a benzinkút mentőállomástól mért távolsága jelentős, tehát mondjuk 30-40 kilométert tett volna ki, így azonban erre nincs szükség, hiszen továbbra is a meg­szokott módon tankolhatjuk a mentőautókat - jelentette ki Győ­rfi Pál, az Országos Mentő­­szolgálat szóvivője. - A vidéki tűzoltóságokat nem érinti a rendelkezés, ám a lényege­sen nagyobb mennyiségű üzem­anyagot igénylő fővárosi egysége­ket igen - ezt már Dobson Tibor közölte lapunkkal. A Magyar Tűz­oltószövetség szóvivője elmondta: csupán néhány napja kaptak hiva­talos értesítést a változásról, a de­cember 31-én küldött OMV-kár­­tyákat pedig egyelőre nem tudták szétteríteni a fővárosi parancsnok­ságok számára. A szóvivő szerint azonban a kocsik továbbra is ellát­ják a szolgálatot, hiszen a Mal veze­tősége lehetőséget adott arra, hogy az ügy lezárultáig tankolhassanak állomásaikon. Dobson Tibor úgy véli, a fővárosban nem okoz ko­moly nehézséget a kormányrende­let, hiszen több OMV-kút is van, ám azt még nem mérték fel, hol ta­lálhatók azok, és mennyit kell utaz­niuk a vezetőknek a kutakhoz. Úgy tűnik tehát, hiába nyerte meg a tendert az OMV, január el­sejétől sem a mentők, sem a tűzol­tók, sem a rendőrök nem tankol­hatnak az osztrák cég kútjain. Minden marad a régiben. Arról, hogy miképpen biztosítható hosz­­szú távon az állami szerveknél a biztonságos üzemanyag-ellátás, az ORFK hétfőre ígért részletes tá­jékoztatást. A Fidesz az információkra rea­gálva úgy véli, bizonytalanság ta­pasztalható a rendőrségen belül a kormányzati üzemanyagtender eredménye miatt. Kontrát Károly az MNO-nak elmondta, felszólít­ják az igazságügyi tárca vezetését és a nemzetbiztonságot felügyelő minisztert, tegyenek meg mindent a bizonytalanság megszünteté­séért. A politikus szerint a helyzet az, hogy a rendőrök a szerződés lejárta után, január 1-jétől sem a Mólnál, sem a pályázatot megnye­rő OMV-nél nem tankolhatnak, mert az utóbbi nem áll nemzetbiz­tonsági védelem alatt. Az MDF szerint szerint a kormányzati in­tézkedés felelőtlen, kapkodó, nél­külözi az egyszerű logikát, és ve­szélyezteti a lakosságot, így a párt azonnali vizsgálatot követel az ügy tisztázására. Éjfélig teletankolták az összes rendőrautót Biztos, ami biztos FOTÓ: HEGEDŰS MÁRTA NI GIU­YÁS !- Atttt.a______________ R­öviddel a Segesdet sújtó közle­kedési blokádról írt cikkünk megjelenése után módosította a menetrendet az illetékes regionális közlekedésszervezési iroda, a Ka­pos Volán és a nagyatádi személy­­szállítási üzem vezető képviselője. A Somogy megyei település polgár­­mestere, Bencze Imre panasza alap­ján megírtuk: a hajnali és az esti So­mogy intercityhez és több más vo­nathoz nincs autóbusz-csatlakozás a 2700 lakosú településről, így a csurgói, a nagyatádi és a kaposvári középiskolákba bejáró diákok egyre kevésbé tudnak megbirkózni a köz­lekedési nehézségekkel. A Segesd­­ről naponta eljáró dolgozók is há­­borognak az átgondolatlan közleke­désszervezés miatt. - A súlyos köz­lekedési zavarokat megszüntető menetrend az új év első iskolakez­dési és munkanapján életbe lép Segesden - tájékoztatott a közleke­dési tárca. A település jórészt kisza­badul a közlekedési blokád fogsá­gából, csupán egy olyan, reggeli „is­kolabusszal” kapcsolatban hang­zott el „folyamatos forgalomfigye­lési” ígéret, amely a helyiek panasza szerint túlzsúfolt. Árnyalhatja a képet az a „me­netrendborulás”, amit a kilátásba helyezett Volán-sztrájk eredmé­nyez - mondta lapunknak a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) Somogy megyei elnöke. Dobi Ist­ván, a Kapos Volán szakszervezeti vezetője úgy látja: káosz alakulhat ki országszerte a tömegközlekedés­ben, ha a munkaadói oldal felrúgja a 2009-ben kötött, inflációs bér­emelésről szóló egyezséget. Szá­mokban kifejezve: a költségvetés­ben elfogadott infláció mértéke plusz egy százalék, azaz 4,9 százalé­kos keresetfejlesztésről szól az ér­dekvédelmi szervezet követelése - emlékeztetett Dobi István. „Nem lehet túlélni az évet” Az önkormányzati szövetségek az idei büdzsét megrendítő erejű ütésként jellemzik Miközben a 2009-es év sorscsapásait nyögik az önkormányza­tok, a kormány 2010-re további megszorításokat irányzott elő a helyhatóságok számára. Többen abban bíznak, hogy a tavaszi kormányváltás után új alapokra lehet helyezni az állam és az ön­­kormányzatok kapcsolatát. al Borsodi Attila_______________ N em alakult jól a 2009-es esz­tendő az önkormányzatok számára, a devizahitel-válság sem a településeket, sem a megyéket nem kímélte. A helyhatóságok azért szenvedtek el komoly csapást, mi­vel sokan euró- és svájcifrank-ala­­pú hitelt vettek fel, vagy kötvényt bocsátottak ki. Az utóbbi pénzügyi mentőövhöz főként a nagyvárosok és a megyék folyamodtak, a falvak fölött pedig a devizaalapú hitelre vásárolt eszközök - többek között falubuszok - miatt gyülekeztek a viharfelhők. A forint a március eleji negatív csúcsot követően magához tért, és visszaerősödött a 2008. őszi szintre, így az önkormányzatok némi leve­gőhöz jutottak. Bajnai Gordon kor­mányfő színre lépése azonban újabb megpróbáltatást jelentett a helyhatóságoknak. Az Országgyű­lés május 11-i döntése nyomán az áfakulcs 25 százalékra nőtt. A válto­zás több településen az éves költ­ségvetést veszélyeztette. A legna­gyobb bajban azok az önkormány­zatok voltak, amelyek elnyert euró­pai uniós pályázatokkal vagy futó programokkal rendelkeztek, mert azokat meghatározott áfatartalom­mal és költséggel állították be. Több helyhatóságnál emiatt évközben a költségvetés korrekciójára volt szükség. Az év második felére már nemcsak a kiadások növekedése, hanem a bevételek csökkenése is éreztette hatását. Szinte minden te­lepülésen csökkent a vállalkozások által befizetett adó összege, emiatt több helyi önkormányzatnál „csak­­” a beruházásokat kell elhalasztani, máshol már a működés is veszélybe került. A 2010-es költségvetés ismere­tében azonban az önkormányzati vezetők állítják, hogy a gondjaik idén tovább sokasodnak.­­ Ha va­laki azt mondja, hogy 2009 az ön­­kormányzatok éve volt, az álomvi­lágban él, vagy tudatosan ferdít. Tragikus esztendőt hagytunk ma­gunk mögött, folytatódott az a ne­gatív tendencia, amelyet a 2003-as költségvetéstől tapasztalunk. Min­den újabb év rosszabb az előzőnél, de jobb a következőnél. Ez főként annak tükrében nevetséges, amivel 2002-ben az MSZP kampányolt, hogy „több pénzt az önkormány­zatoknak” - mutatott rá Ódor Fe­renc, a Megyei Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke. - Annyiban volt az önkormány­zatok éve 2009, hogy kevés kivétel­től eltekintve sikerült túlélnünk - fogalmazott ironikusan Szabó Gel­­lért, a Magyar Faluszövetség elnö­ke, hozzátéve, vannak ugyan sike­res települések, de összességében nyögték mindazokat a megpróbál­tatásokat, amelyek Magyarországot érték. - Egy kijózanodás részesei vagyunk. Amiről azt hittük, hogy a biztonságot nyújtja, kiderült, hogy ingatag. Ezzel együtt bárcsak az or­szág lenne olyan állapotban, mint az önkormányzatok - fűzte hozzá. Zongor Gábor, a Települési Ön­­kormányzatok Országos Szövetsé­ge főtitkára is úgy látja, hogy 2009 nem sok jót hozott az önkormány­zatoknak. Azt azonban hozzátette, hogy a mai magyar társadalomban egyetlen csoport sem mondhatja el magáról, hogy tavaly jól járt.­­ A 2009-es esztendő a túlélésről szólt. A működési zavarok sokasága jelle­mezte az évet, a belső tartalékok pe­dig kimerülőben vannak. Az ön­­kormányzati rendszer átalakításá­nak elmaradása, illetve a gazdasági válság következtében még élesebbé vált az ellentmondás, ami a rend­szert jellemzi. Tovább növekedett az önkormányzatok közti különb­ség, ami a közszolgáltatások minő­ségét illeti - közölte Zongor Gábor. A Megyei Jogú Városok Szövetsége szerint katasztrofális volt a 2009-es év, amelyet az tett még tragikusab­­bá, hogy egymást követő két esz­tendőben vontak el csaknem 200 milliárd forintot az önkormányza­toktól. - Ez elsősorban iskolákat, óvodákat, szociális és egészségügyi intézményeket érintett - jegyezte meg Szita Károly, a szervezet ügy­vezető alelnöke, hozzátéve, hogy a tavaszi választások után pozitív for­dulatra számítanak. Mint kifejtette, több településvezető azon gondol­kodik, hogy csak négy hónapra ké­szítse el a költségvetést, mert a je­lenlegi feltételekkel nem lehet túlél­ni az évet. - Nem tudnám megmondani, hogy mikor volt utoljára az önkor­mányzatok éve, de az biztos, hogy nem 2009-ben - szögezte le Gémesi György, a Magyar Önkormányzatok Szövetsége elnöke, aki szerint foly­tatódott a kivéreztetési folyamat, és növekedtek a szociális feszültségek. Említést tett arról, hogy az uniós pályázatok beindulásával került pénz a rendszerbe, de azokat a for­rásokat csak fejlesztésre lehet fordí­tani.­­ A 2010-es költségvetés meg­rendítő erejű ütést jelent az önkor­mányzatoknak, becsléseink szerint idén mintegy 250 milliárd forint veszteség éri a településeket. Ez azért is megdöbbentő, mert 2009- re is azt mondtuk, hogy ahhoz ha­sonló az elmúlt húsz évben nem volt - fakadt ki Gémesi György. SZENTMISE. Az esztergomi bazilikában Erdő Péter bíboros prímás, esz­­tergom-budapesti érsek szentmisén adott hálát az elmúlt év kegyel­meiért az óesztendő utolsó napján. fotó: mti/Koszticsák szilárd

Next