Magyar Nemzet, 2010. január (73. évfolyam, 1-29. szám)

2010-01-25 / 24. szám

Rohamosan terjed a mobilinternet A GfK piackutató társaság szerint a mobilhang- és tévészolgáltatás a legnépszerűbb A 2009-es év egyértelműen a mobilinternet terjedéséről szólt: a Nemzeti Hírközlési Hatóság közlése szerint a rész­terület 12 hónap alatt mintegy 70 százalékkal bővült. A ható­ság adatait támasztja alá a GfK Hungária legfrissebb kutatása is, amely szerint a mobilinter­net népszerűsége vetekszik a kábeles, nagyobb sávszélessé­get biztosító technológiájával. D­ecemberben az egy évvel ko­rábbi 494 ezer és a novem­beri 865 ezer után 933 ezerre emel­kedett a három magyarországi szolgáltató mobilinternet-előfize­­téseinek száma, míg a teljes elő­fizetői táboron belül az aktív (az u­tolsó három hónapban használt) kártyák száma decemberben 666 ezerről 715 ezerre nőtt. Ez az érték egy évvel korábban 415 ezer volt, így a mobilinternet-szolgáltatást aktívan használók száma 2009- ben több mint 70 százalékkal bő­vült - derül ki a Nemzeti Hírközlé­si Hatóság (NHH) által közzétett mobilinternet-gyorsjelentésből. A három mobilszolgáltató együtt­működésén alapuló tájékoztató szerint decemberben a felhaszná­lók mintegy 1,11 millió gigabyte adatot forgalmaztak, csaknem 93 ezerrel többet, mint az előző hó­napban. Az adatforgalom egy év alatt az aktív felhasználók számá­nak növekedéséhez hasonlóan, szintén 70 százalékkal nőtt. Az NHH jelentése szerint az összes előfizetőt tekintve a T-Mobile pia­ci részesedése a novemberi 46,39 százalékról 45,93 százalékra, a Vo­dafone-é pedig 25,57 százalékról 24,72 százalékra csökkent, míg a Pannoné 28,04 százalékról 29,35 százalékra emelkedett. Bár az internet-előfizetők tábo­rának növekedése a háztartásokat megszorító intézkedések és az ága­zat telítődésének következtében erőteljesen lassul, a mobilinternet­­piac első igazán sikeres évét tud­hatja maga mögött. 2009 decembe­rére csaknem 190 ezer háztartás­ban már mobileszközök segítségé­vel (is) csatlakozhattak az online szupersztrádához - derül ki a GfK Hungária piackutató társaság leg­frissebb, a magyar háztartások táv­közlési eszközhasználatát vizsgáló felméréséből, amely az NHH szá­maitól való eltérést azzal magya­rázza, hogy egy háztartásban több mobilinternet-előfizetés is előfor­dulhat, s hogy a kutatás kifejezet­ten a lakossági piacra irányult, az üzleti típusú előfizetéseket nem vizsgálta. Figyelemre méltó, hogy a felmérés szerint a háztartások ele­nyésző részében van jelen egyszer­re a vezetékes és a mobilinternet, ami arra enged következtetni, hogy a két technológia versenyez egy­mással. Ezt igazolja az is - emeli ki a GfK -, hogy a mobilinternetezők több mint 60 százaléka hozzáféré­sét elsősorban otthon és nem a la­kás falain kívül vagy útközben használja. Az év végén végzett ku­tatás szerint ugyanakkor továbbra is a mobilhang- és a fizetős tévé­szolgáltatás a legelterjedtebb a ha­zai piacon: 87 százalékot kitevő, több mint 3,4 millió háztartás ren­delkezik legalább egy olyan mobil­előfizetéssel, amelynek költségeit a család tagjai gazdálkodják ki, míg mintegy 3,11 millió háztartásban van fizetős tévészolgáltatás. Csu­pán minden ötödik, körülbelül 780 ezer háztartás „kerüli meg” ezt a szolgáltatást a szabad hozzáférésű földi műsorszórásra való csatlako­zással, míg a folyamatosan zsugo­rodó vezetékes hangpiac 2009 vé­gére már csak a háztartások 55 szá­zalékában volt jelen, ami 2,11 mil­lió előfizetőt jelent. Emellett csak 90 ezer háztartás nem fizetett elő semmilyen szolgáltatásra, amely így a telekommunikációs piac szá­mára teljesen kívülálló. A kutatás szerint a magyar háztartások a mobilhang- és a fizetős tévészol­gáltatásról tudnának legnehezeb­ben lemondani, ha a kedvezőtlenre forduló gazdasági helyzetük ezt megkövetelné. A tévészolgáltatás az esetek egy részében még a mobilhang-szol­­gáltatásnál is fontosabb, hiszen az egyéb, költségesebb kikapcsolódá­si formák háttérbe szorulásával je­lenleg a háztartások szórakozásá­nak központi elemét jelenti. Mint azt Szilágyi Ákos, a GfK Hungária menedzsere az adatokkal kapcso­latban kifejtette, a telekommuni­kációs cégek egyre nagyobb jelen­tőséget tulajdonítanak a csoma­golt, azaz többféle szolgáltatást tartalmazó ajánlatoknak, s egyér­telmű az is, hogy a vezetékes és a mobilinternet versenyezni fog. A szakember szerint a digitális tévé­előfizetések lassú, de folyamatos emelkedésére lehet számítani, amely a 2012-es analóg leállás kö­zeledtével nyilvánvalóan megmoz­gatja majd a tévészolgáltatási pia­cot. A felmérés alapján a lakosság háromnegyede már hallott az átál­lásról, valamivel többen pedig úgy vélik, ismerik a digitális tévészol­gáltatás előnyeit. A válaszadók túl­nyomó többsége viszont a digitális tévészolgáltatáshoz csupán a jobb kép-, esetleg a jobb hangminősé­get tudja társítani, a további érték­növelt szolgáltatások (például a te­matikus minicsomagok) csak a „szofisztikáltabb” megkérdezettek válaszaiban jelennek meg. A mobilinternet-előfizetések számának alakulása és a szolgáltatók piaci részesedése 1 000 000 _1 933 000 900000­-800 000 700 000 600000 500000-1 400000 2009. 2009. 2009. 2009. szept. okt. nov. dec. FORRÁS: NHH/MAGYAR NEMZET-GRAFIKA O­tthonunkra is figyel a T-Home B­emutatta a T-Home a legújabb szolgáltatását, az Otthonőrző­t, aminek révén azonnal érzékelhe­tővé válik a lakásbetörés, a lakástűz, a gázszivárgás és a szén-monoxid­­szennyezés. A rendszer mobiltele­fonon vagy e-mailben értesíti áramkimaradás esetén is az ügyfe­let a riasztásról. Az Otthonő­rző be­lépési díj és havi díj fizetésével ve­hető igénybe, a négyféle csomag tartalma és havi díja attól függ, hogy az ügyfélnek mekkora az ott­hona. A kínálatban a 40 négyzetmé­ternél kisebb lakásoktól, garzonok­tól a 110 négyzetméternél nagyobb lakásokra szabott ajánlatokig szá­mos lehetőség megtalálható. Mint azt Pataki Róbert, a Magyar Tele­kom stratégiai és üzletfejlesztési vezérigazgató-helyettese elmondta, a következő egy évben több tízezer előfizetővel számolnak.­­ A szolgál­tatás fontos mérföldkövet jelent a digitális otthonok kiépítése terén. A csomag részeként kínált központi egység a felszerelt érzékelőkkel, kamerával biztonságos vezeték nél­küli technológiával kommunikál, továbbá rajta keresztül jut el az in­formáció a felhasználóhoz. Ha vala­ki megpróbál betörni a lakásba, a szenzorok érzékelik azt, és jeleznek a központi egységnek, amely a szé­les sávú interneten keresztül azon­nal riaszt, ezek után gyorsan és könnyen lehet intézkedni - fejtette ki Pataki Róbert. A Távközlés melléklet megjelenését támogatja a Együtt. Veled 13 2010. január 25., hétfő Gazdaság Távközlés Kólával üzemelhet a telefonkészülék Kólával tölthető mobiltelefon­akkumulátort tervezett egy londoni egyetemista, aki sze­rint diplomamunkája azért nem keltette fel a gyártók érdeklődését, mert az ilyen eszközöket túl futurisztikus­­nak találják. A Central Saint Martins College of Art and Design hallgatójának akkuja a hagyományos lítiumion­­elemekhez képest négyszer tovább bírja, kimerülésekor pedig mindössze víz és oxigén marad hátra. (MTI) Kisebb veszteség a Sony Ericssonnál A Sony Ericsson mobiltelefon­konszern a vártnál alacso­nyabb veszteségről számolt be a december 31-én zárt negyedik negyedévre. Az új típusú, magasabb haszonkul­csos készülékek részarányá­nak emelkedése és a költség­­csökkentési programok javí­tottak jövedelmezőségén, de az idén még így is komoly ki­hívásokra számít. A cég üze­mi eredménye 181 millió euró veszteség lett. (MTI) Ingyenes navigáció a Nokiánál Ingyenessé tette a Nokia a GPS- vevővel rendelkező telefonjai­hoz elérhető navigációs szok­­­tatását. Szakértők szerint Itatása­tólag a (PNA) készülék a cég vezető szerepének­­ erősödését reméli a lépéstől. Az ingyenes térkép a Nokia internetes oldaláról tölthető le a műholdas navigációra al­kalmas telefonjaihoz. (MTI) A Magyar Telekom folytatja a fejlesztéseket Winkler János vezérigazgató-helyettes úgy véli, hogy nem fér el még egy szolgáltató a piacon Folytatja infrastrukturális fejlesztéseit és tartalmi portfolió­jának bővítését a T-Home és a T-Mobile. Winkler Jánossal, a Magyar Telekom Nyrt. vezérigazgató-helyettesével a „három képernyő” - a telefon, a televízió és az internet - együttes érté­kesítésében rejlő lehetőségekről, a társaság átstrukturálásáról, a múlt évről és a jövőről beszélgettünk. T­öbb mint egy éve kezdte meg a Magyar Telekom az új márka­­struktúrájának bevezetését, amely­nek folytán az otthoni szolgáltatá­sokat a T-Home márka nyújtja. Mik a tapasztalatok? - A középpontba a három képernyőre épülő­­ triple play - stratégiát helyeztük, amelynek lé­nyege a televízió, az internet és a mobiltelefon, illetve a hangszol­gáltatások terén nyújtható szol­gáltatások összekapcsolása, ösz­­szehangolása. A célunk az volt, hogy a társaságot mint triple play szolgáltatót ismertessük meg az emberekkel, s ez minden jel sze­rint sikerült is. A T-Home tévé­ügyfeleinek száma tavaly év vé­gén már meghaladta az 500 ezret, amely azt jelenti, hogy a márka rövid idő alatt a tévépiac egyik legnagyobb szereplője lett. A Ma­gyar Telekom egészét tekintve is jót tett a márkastruktúra átalakí­tása, az otthoni, a mobil- és a vál­lalati szolgáltatások szétválasztá­sa T-Home, T-Mobile és T-Sys­­tems márkákra lényegesen leegy­szerűsítette az ügyfelek dolgát abban, hogy eljussanak hozzánk, s a leginkább megfelelő szolgálta­tást kiválasszák. - Ha az átalakítás sikereiből és a magas ügyfélszámból indulunk ki, a gazdasági krízis mintha nem is érintette volna a­ Magyar Tele­­komot... - A távközlési ágazat egészét tekintve elmondható, hogy itt ke­vésbé érződött a krízis hatása, hi­szen a válságtól némileg független igényeket kell kielégíteni. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy nem kellett nehézségekkel szem­benéznünk. A tavalyi éves bevéte­lünk a 2008-ashoz képest mini­málisan mérséklődött, az ügyfél­számunk ugyanakkor nőtt. Ösz­­szességében tehát nincs okunk panaszra, a helyzet összehasonlít­hatatlanul jobb, mint például az autó- vagy az építőiparban. - Mik a fő irányvonalak a jövőt illetően? - Először is folytatjuk az inf­rastruktúra-fejlesztést. A mobil széles sávú lefedettség 74 százalé­kos, ami jónak mondható, ugyan­akkor látszik, hogy akad még ten­nivaló, s folyamatosan fejlesztjük a már meglévő kábel- és optikai hálózatunkat is. Emellett nem szabad megfeledkezni a lényeg­ről, azaz a tartalomról sem. Nem­régiben két - a Life és az Ozone Network - tévécsatornát indítot­tunk, amely jelenleg több mint félmillió háztartásban fogható. Termékfronton emellett különle­ges újdonság volt a karácsony előtt piacra dobott elektronikus könyv, vagyis az eBook, ami könnyen hordozható képernyő segítségével tesz elérhetővé több száz könyvet, vagy említhetném a most bemutatott Otthonőrző biz­tonsági szolgáltatást is.­­ A távközlési piac egészét, így a Magyar Telekomot is mélyen érintené egy újabb szolgáltató piacra lépése, ami jelen állás sze­rint csak idő kérdése.­­ A kérdésnek a hazai mobil­piac tekintetében semmilyen ak­tualitása nincs. Magyarország európai viszonylatban bőven az al­só harmadban van, ami a távköz­lési tarifákat illeti, a háromszerep­lős piac tehát olyan szintű versenyt eredményezett, ami nem bír el még egy szolgáltatót. Ebbe az ár­versenybe lehetetlen beszállni úgy, hogy még hálózatépítésre, infra­struktúrára is jusson. Emellett ér­demes szétnézni más országokban is: inkább társaságok fúziójáról le­het beszélni, mintsem új szolgálta­tók piacra lépéséről. Angliában például német anyacégünk ottani leánya olvadt egybe az Orange távközlési vállalattal. Ugyanezen okok miatt nincs realitása egy vir­tuális szolgáltató piacra lépésének sem. Az egyik versenytársunk és a Magyar Posta által pár hónapja indított Postafon nem ilyen, az ugyanis csak egy, már meglévő terméknek a viszonteladó neve alatt történő értékesítését jelenti. Az oldalt írta: Bodacz Péter .A középpontba a három képernyőre épülő stratégiát helyeztük. -T'-Soste

Next