Magyar Nemzet, 2010. január (73. évfolyam, 1-29. szám)
2010-01-25 / 24. szám
Rohamosan terjed a mobilinternet A GfK piackutató társaság szerint a mobilhang- és tévészolgáltatás a legnépszerűbb A 2009-es év egyértelműen a mobilinternet terjedéséről szólt: a Nemzeti Hírközlési Hatóság közlése szerint a részterület 12 hónap alatt mintegy 70 százalékkal bővült. A hatóság adatait támasztja alá a GfK Hungária legfrissebb kutatása is, amely szerint a mobilinternet népszerűsége vetekszik a kábeles, nagyobb sávszélességet biztosító technológiájával. Decemberben az egy évvel korábbi 494 ezer és a novemberi 865 ezer után 933 ezerre emelkedett a három magyarországi szolgáltató mobilinternet-előfizetéseinek száma, míg a teljes előfizetői táboron belül az aktív (az utolsó három hónapban használt) kártyák száma decemberben 666 ezerről 715 ezerre nőtt. Ez az érték egy évvel korábban 415 ezer volt, így a mobilinternet-szolgáltatást aktívan használók száma 2009- ben több mint 70 százalékkal bővült - derül ki a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) által közzétett mobilinternet-gyorsjelentésből. A három mobilszolgáltató együttműködésén alapuló tájékoztató szerint decemberben a felhasználók mintegy 1,11 millió gigabyte adatot forgalmaztak, csaknem 93 ezerrel többet, mint az előző hónapban. Az adatforgalom egy év alatt az aktív felhasználók számának növekedéséhez hasonlóan, szintén 70 százalékkal nőtt. Az NHH jelentése szerint az összes előfizetőt tekintve a T-Mobile piaci részesedése a novemberi 46,39 százalékról 45,93 százalékra, a Vodafone-é pedig 25,57 százalékról 24,72 százalékra csökkent, míg a Pannoné 28,04 százalékról 29,35 százalékra emelkedett. Bár az internet-előfizetők táborának növekedése a háztartásokat megszorító intézkedések és az ágazat telítődésének következtében erőteljesen lassul, a mobilinternetpiac első igazán sikeres évét tudhatja maga mögött. 2009 decemberére csaknem 190 ezer háztartásban már mobileszközök segítségével (is) csatlakozhattak az online szupersztrádához - derül ki a GfK Hungária piackutató társaság legfrissebb, a magyar háztartások távközlési eszközhasználatát vizsgáló felméréséből, amely az NHH számaitól való eltérést azzal magyarázza, hogy egy háztartásban több mobilinternet-előfizetés is előfordulhat, s hogy a kutatás kifejezetten a lakossági piacra irányult, az üzleti típusú előfizetéseket nem vizsgálta. Figyelemre méltó, hogy a felmérés szerint a háztartások elenyésző részében van jelen egyszerre a vezetékes és a mobilinternet, ami arra enged következtetni, hogy a két technológia versenyez egymással. Ezt igazolja az is - emeli ki a GfK -, hogy a mobilinternetezők több mint 60 százaléka hozzáférését elsősorban otthon és nem a lakás falain kívül vagy útközben használja. Az év végén végzett kutatás szerint ugyanakkor továbbra is a mobilhang- és a fizetős tévészolgáltatás a legelterjedtebb a hazai piacon: 87 százalékot kitevő, több mint 3,4 millió háztartás rendelkezik legalább egy olyan mobilelőfizetéssel, amelynek költségeit a család tagjai gazdálkodják ki, míg mintegy 3,11 millió háztartásban van fizetős tévészolgáltatás. Csupán minden ötödik, körülbelül 780 ezer háztartás „kerüli meg” ezt a szolgáltatást a szabad hozzáférésű földi műsorszórásra való csatlakozással, míg a folyamatosan zsugorodó vezetékes hangpiac 2009 végére már csak a háztartások 55 százalékában volt jelen, ami 2,11 millió előfizetőt jelent. Emellett csak 90 ezer háztartás nem fizetett elő semmilyen szolgáltatásra, amely így a telekommunikációs piac számára teljesen kívülálló. A kutatás szerint a magyar háztartások a mobilhang- és a fizetős tévészolgáltatásról tudnának legnehezebben lemondani, ha a kedvezőtlenre forduló gazdasági helyzetük ezt megkövetelné. A tévészolgáltatás az esetek egy részében még a mobilhang-szolgáltatásnál is fontosabb, hiszen az egyéb, költségesebb kikapcsolódási formák háttérbe szorulásával jelenleg a háztartások szórakozásának központi elemét jelenti. Mint azt Szilágyi Ákos, a GfK Hungária menedzsere az adatokkal kapcsolatban kifejtette, a telekommunikációs cégek egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a csomagolt, azaz többféle szolgáltatást tartalmazó ajánlatoknak, s egyértelmű az is, hogy a vezetékes és a mobilinternet versenyezni fog. A szakember szerint a digitális tévéelőfizetések lassú, de folyamatos emelkedésére lehet számítani, amely a 2012-es analóg leállás közeledtével nyilvánvalóan megmozgatja majd a tévészolgáltatási piacot. A felmérés alapján a lakosság háromnegyede már hallott az átállásról, valamivel többen pedig úgy vélik, ismerik a digitális tévészolgáltatás előnyeit. A válaszadók túlnyomó többsége viszont a digitális tévészolgáltatáshoz csupán a jobb kép-, esetleg a jobb hangminőséget tudja társítani, a további értéknövelt szolgáltatások (például a tematikus minicsomagok) csak a „szofisztikáltabb” megkérdezettek válaszaiban jelennek meg. A mobilinternet-előfizetések számának alakulása és a szolgáltatók piaci részesedése 1 000 000 _1 933 000 900000-800 000 700 000 600000 500000-1 400000 2009. 2009. 2009. 2009. szept. okt. nov. dec. FORRÁS: NHH/MAGYAR NEMZET-GRAFIKA Otthonunkra is figyel a T-Home Bemutatta a T-Home a legújabb szolgáltatását, az Otthonőrzőt, aminek révén azonnal érzékelhetővé válik a lakásbetörés, a lakástűz, a gázszivárgás és a szén-monoxidszennyezés. A rendszer mobiltelefonon vagy e-mailben értesíti áramkimaradás esetén is az ügyfelet a riasztásról. Az Otthonőrző belépési díj és havi díj fizetésével vehető igénybe, a négyféle csomag tartalma és havi díja attól függ, hogy az ügyfélnek mekkora az otthona. A kínálatban a 40 négyzetméternél kisebb lakásoktól, garzonoktól a 110 négyzetméternél nagyobb lakásokra szabott ajánlatokig számos lehetőség megtalálható. Mint azt Pataki Róbert, a Magyar Telekom stratégiai és üzletfejlesztési vezérigazgató-helyettese elmondta, a következő egy évben több tízezer előfizetővel számolnak. A szolgáltatás fontos mérföldkövet jelent a digitális otthonok kiépítése terén. A csomag részeként kínált központi egység a felszerelt érzékelőkkel, kamerával biztonságos vezeték nélküli technológiával kommunikál, továbbá rajta keresztül jut el az információ a felhasználóhoz. Ha valaki megpróbál betörni a lakásba, a szenzorok érzékelik azt, és jeleznek a központi egységnek, amely a széles sávú interneten keresztül azonnal riaszt, ezek után gyorsan és könnyen lehet intézkedni - fejtette ki Pataki Róbert. A Távközlés melléklet megjelenését támogatja a Együtt. Veled 13 2010. január 25., hétfő Gazdaság Távközlés Kólával üzemelhet a telefonkészülék Kólával tölthető mobiltelefonakkumulátort tervezett egy londoni egyetemista, aki szerint diplomamunkája azért nem keltette fel a gyártók érdeklődését, mert az ilyen eszközöket túl futurisztikusnak találják. A Central Saint Martins College of Art and Design hallgatójának akkuja a hagyományos lítiumionelemekhez képest négyszer tovább bírja, kimerülésekor pedig mindössze víz és oxigén marad hátra. (MTI) Kisebb veszteség a Sony Ericssonnál A Sony Ericsson mobiltelefonkonszern a vártnál alacsonyabb veszteségről számolt be a december 31-én zárt negyedik negyedévre. Az új típusú, magasabb haszonkulcsos készülékek részarányának emelkedése és a költségcsökkentési programok javítottak jövedelmezőségén, de az idén még így is komoly kihívásokra számít. A cég üzemi eredménye 181 millió euró veszteség lett. (MTI) Ingyenes navigáció a Nokiánál Ingyenessé tette a Nokia a GPS- vevővel rendelkező telefonjaihoz elérhető navigációs szoktatását. Szakértők szerint Itatásatólag a (PNA) készülék a cég vezető szerepének erősödését reméli a lépéstől. Az ingyenes térkép a Nokia internetes oldaláról tölthető le a műholdas navigációra alkalmas telefonjaihoz. (MTI) A Magyar Telekom folytatja a fejlesztéseket Winkler János vezérigazgató-helyettes úgy véli, hogy nem fér el még egy szolgáltató a piacon Folytatja infrastrukturális fejlesztéseit és tartalmi portfoliójának bővítését a T-Home és a T-Mobile. Winkler Jánossal, a Magyar Telekom Nyrt. vezérigazgató-helyettesével a „három képernyő” - a telefon, a televízió és az internet - együttes értékesítésében rejlő lehetőségekről, a társaság átstrukturálásáról, a múlt évről és a jövőről beszélgettünk. Több mint egy éve kezdte meg a Magyar Telekom az új márkastruktúrájának bevezetését, amelynek folytán az otthoni szolgáltatásokat a T-Home márka nyújtja. Mik a tapasztalatok? - A középpontba a három képernyőre épülő triple play - stratégiát helyeztük, amelynek lényege a televízió, az internet és a mobiltelefon, illetve a hangszolgáltatások terén nyújtható szolgáltatások összekapcsolása, öszszehangolása. A célunk az volt, hogy a társaságot mint triple play szolgáltatót ismertessük meg az emberekkel, s ez minden jel szerint sikerült is. A T-Home tévéügyfeleinek száma tavaly év végén már meghaladta az 500 ezret, amely azt jelenti, hogy a márka rövid idő alatt a tévépiac egyik legnagyobb szereplője lett. A Magyar Telekom egészét tekintve is jót tett a márkastruktúra átalakítása, az otthoni, a mobil- és a vállalati szolgáltatások szétválasztása T-Home, T-Mobile és T-Systems márkákra lényegesen leegyszerűsítette az ügyfelek dolgát abban, hogy eljussanak hozzánk, s a leginkább megfelelő szolgáltatást kiválasszák. - Ha az átalakítás sikereiből és a magas ügyfélszámból indulunk ki, a gazdasági krízis mintha nem is érintette volna a Magyar Telekomot... - A távközlési ágazat egészét tekintve elmondható, hogy itt kevésbé érződött a krízis hatása, hiszen a válságtól némileg független igényeket kell kielégíteni. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy nem kellett nehézségekkel szembenéznünk. A tavalyi éves bevételünk a 2008-ashoz képest minimálisan mérséklődött, az ügyfélszámunk ugyanakkor nőtt. Öszszességében tehát nincs okunk panaszra, a helyzet összehasonlíthatatlanul jobb, mint például az autó- vagy az építőiparban. - Mik a fő irányvonalak a jövőt illetően? - Először is folytatjuk az infrastruktúra-fejlesztést. A mobil széles sávú lefedettség 74 százalékos, ami jónak mondható, ugyanakkor látszik, hogy akad még tennivaló, s folyamatosan fejlesztjük a már meglévő kábel- és optikai hálózatunkat is. Emellett nem szabad megfeledkezni a lényegről, azaz a tartalomról sem. Nemrégiben két - a Life és az Ozone Network - tévécsatornát indítottunk, amely jelenleg több mint félmillió háztartásban fogható. Termékfronton emellett különleges újdonság volt a karácsony előtt piacra dobott elektronikus könyv, vagyis az eBook, ami könnyen hordozható képernyő segítségével tesz elérhetővé több száz könyvet, vagy említhetném a most bemutatott Otthonőrző biztonsági szolgáltatást is. A távközlési piac egészét, így a Magyar Telekomot is mélyen érintené egy újabb szolgáltató piacra lépése, ami jelen állás szerint csak idő kérdése. A kérdésnek a hazai mobilpiac tekintetében semmilyen aktualitása nincs. Magyarország európai viszonylatban bőven az alsó harmadban van, ami a távközlési tarifákat illeti, a háromszereplős piac tehát olyan szintű versenyt eredményezett, ami nem bír el még egy szolgáltatót. Ebbe az árversenybe lehetetlen beszállni úgy, hogy még hálózatépítésre, infrastruktúrára is jusson. Emellett érdemes szétnézni más országokban is: inkább társaságok fúziójáról lehet beszélni, mintsem új szolgáltatók piacra lépéséről. Angliában például német anyacégünk ottani leánya olvadt egybe az Orange távközlési vállalattal. Ugyanezen okok miatt nincs realitása egy virtuális szolgáltató piacra lépésének sem. Az egyik versenytársunk és a Magyar Posta által pár hónapja indított Postafon nem ilyen, az ugyanis csak egy, már meglévő terméknek a viszonteladó neve alatt történő értékesítését jelenti. Az oldalt írta: Bodacz Péter .A középpontba a három képernyőre épülő stratégiát helyeztük. -T'-Soste