Magyar Nemzet, 2011. május (74. évfolyam, 119-148. szám)

2011-05-09 / 126. szám

V­esterházy visszavágott Gyurcsánynak OLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL­­ közölte, korábban Szűrös Mátyás, C­sintalan Sándor vagy Szili Katalin­­lépése sem rendítette meg a pár­at, amely egy „másfél évszázados aloldali törzsfejlődés” során nyer­­e el mai, „mélyen a társadalomban gökeredző” formáját. Hozzátette ugyanakkor, továbbra is nyitottak minden „építő jellegű javaslatra” az lapszabály, illetve a program jelen­ig is zajló egyeztetései során. Az M­SZP elnökségi tagja kitért a Gyurcsány vezette Demokratikus Koalíció Platform pártszavazási kezdeményezésére is, amely szerin­­t időszerűtlen álkérdéseket tartal­­maz. Szerinte pártszavazást csak mnél „átgondoltabb” esetekben enne szabad tartani. - Az a célunk, hogy új pártot crmáljunk az MSZP-ből. Nem új pártot alakítani, hanem kísérletet enni arra, hogy a meglévőt alakít­­uk át gyökeresen - magyarázta a Facebookon korábbi kijelentését Gyurcsány, majd feltette a kérdést: mi fog történni, ha kísérletünk el­­bukik? Mit teszünk, ha az MSZP öbbsége azok álláspontját osztja, akik szerint nincs szükség radikális megújulásra, elég, ha mindent ki­­csit jobban csinálunk? - Ez esetben egikailag két út áll majd előttünk: vagy hosszú időre befejezzük a po­­itizálást annak tudomásulvételé­vel, hogy programunknak nincs öbbsége az MSZP-ben, vagy új mozgalom alapításával az MSZP-n kívül keresünk megoldást. Ma még nem tudjuk, hogy a vereség nem várt esetén majd melyik utat kell hogy válasszuk - fogalmazott a volt kormányfő. Mesterházy Attila 32011. május 9., hétfőBelföld Kórházeladásból fejlesztenének Kökény Mihály: Mondjunk nemet az államosításra • Szócska Miklós pánikkeltésről beszél Folytatás az 1. oldalról­­ Az nem szerepel az anyagban, hogy konkrétan mely kórházak, illetve telephelyek értékesítésére gondol­nak, egyesek szerint azonban ilyen lehet például a Szent János Kórház területének egy része is. Az intézkedéstől a Nemzeti Erőforrás Minisztérium intéz­ményracionalizálást, a tevékeny­ségek összevonását, a betegutak jobb szervezését, orvosszakmai integrációt, a fejlesztések koordi­nálását és közös beszerzéseket re­mél, amelyekkel javul az ellátás­hoz való hozzáférés és a szolgálta­tások minősége. Az átalakítás mo­dellként szolgálhat a magyar egészségügyi rendszer fejlesztésé­hez - szögezi le a dokumentum. Fenntarthatatlan struktúra Elkészült közben az ellátórendszer átalakításáról szóló kormányhatá­rozat is. A dokumentumban az áll: „az egészségügyi ellátórendszer jelenlegi struktúrájában és kapa­citásaival mára fenntarthatatlan­ná vált, ezért az azonnali és átfogó intézkedések megtétele halasztha­tatlan”. A részletekből kiderül, hogy a Fidesz erős embereinek tiltakozá­sa ellenére Szócska Miklós állam­titkár kitart a korábban a Sem­­melweis-terv vitairatában felvá­zolt elképzelései mellett, s az or­szágot 1-1,5 millió lakosonként felosztva létrehoznák a kilenc nagytérségi, illetve az országos egészségszervezési igazgatóságot, amelyek súlyozott fejkvóta alap­ján szerveznék a betegellátást. Az államtitkár az így megvalósuló együttműködéstől reméli a rend­szerben rejlő tartalékok felszaba­dítását. Három sürgősségi centrum A fővárosban három - budai, észak-pesti és dél-pesti­­ sürgős­ségi centrumot alakítanának ki, amelynek következtében részben integrálnák a Semmelweis Egye­tem Kútvölgyi és Városmajor ut­cai tömbjét, valamint a Szent Já­nos Kórházat. Felmelegítenék az egyetem korábbi, úgynevezett Ko­rányi fejlesztési projektjét is. Az ezekhez szükséges több tíz mil­liárd forintnyi forrást a „fővárosi egészségügyi ingatlan portfolió­ból” teremtenék elő. A hamarosan a kormány elé kerülő Szócska-féle tervek szerint Budapest és kör­nyékének ellátásában a Semmel­weis Egyetemé lenne a legnagyobb szerep. Életpályaprogram Számos más intézkedés is szerepel az előterjesztésben. Többek között alapellátási életpályaprogramot hirdetnének, beindítanák a házi­orvosi gyógyszerírás, szűrés, pre­venció ösztönző indikátorprogra­mot, bevezetnék a háziorvosi esz­közpótló és informatikai pályáza­tokat, praxis- és patikaalapot hoz­nának létre, amely a háziorvosok és a gyógyszerészek pályakezdé­sét, illetve méltó nyugdíjba vonu­lását támogatná. Integrálnák a há­ziorvosi ügyeletet az Országos Mentőszolgálat diszpécserrend­szerébe. Ösztönöznék az egynapos sebészeti ellátásokat a fekvőbeteg­ellátás kiváltására, és korszerű re­gionális onkológiai hálózatot ala­kítanának ki. A kis­városi kórhá­zak aktív gyógyítókapacitásait pe­dig kiváltanák járóbeteg- és egy­napos ellátással, valamint a hosz­­szú idejű ápolás és rehabilitáció fejlesztésével. Mint azt már koráb­ban jelezték, bevezetnék a nép­egészségügyi termékdíjat, vagyis a hamburgeradót. A járó, illetve fekvő beteg mel­lett dolgozó egészségügyiek illet­ménypótlékának differenciált emelése is szerepel az anyagban, bár ennek mértékére vonatkozóan nem találtunk konkrétumot. Csu­pán annyit, hogy ennek forrásigé­nye nyolcmilliárd forint volna, amelyhez alternatív forrásokat vonnának be, például a népegész­ségügyi termékdíjat. Az is olvas­ható a dokumentumokban, hogy homogén életpályamodellek men­tén elsősorban teljesítményará­nyos, a továbbképzést, klinikai pályaválasztást ösztönző díjazási rendszert vezetnének be, amely­hez 62 milliárd forintra lenne szükség. Az MSZP tiltakozik A rezidensek számára szervezen­dő ösztöndíjprogramokról sem voltak konkrétumok az anyagban, mint ahogy arról sem, hogy mi­ként alakítanák át a rezidenskép­zés, valamint az orvos- és szakdol­gozói továbbképzés rendszerét. Országos Betegjogi és Dokumen­tációs Központ állítanának fel, át­alakítanák az Országos Sport­egészségügyi Intézetet, a Molnár Lajos korábbi SZDSZ-es egészség­­ügyi miniszter által megszüntetett Országos Pszichiátriai és Neuroló­giai Intézet (Lipót) utódát a fővá­rosi Nyírő­ Gyula Kórház területén hoznák létre. A szocialisták tiltakoznak a tervek ellen. Mint azt Kökény Mi­hály korábbi MSZP-s egészség­­ügyi miniszter hangsúlyozta: „mondjunk nemet az államosítási tervekre, s haladéktalanul kezdjük meg a fővárosi egészségügyi intéz­mények holdingba szervezéséről szóló Budapest modell megvalósí­tását, amelyet a fideszes képvise­lők egy jelentős része is támogat”.­­ A fővárosi intézmények állami kézbe adásánál 15 ezer munkavál­laló, 93 telephely és körülbelül 130 milliárd forintnyi ingatlan és 25 milliárdnyi ingó vagyon sorsa a tét - fogalmazott. Havas Szófia MSZP-s fővárosi képviselő hozzá­tette: azt kell feltételezniük, hogy akár az ingatlanok felét is értéke­síthetik, tekintve, hogy az ingat­lan­vagyon jelenlegi értéke körül­belül 130 milliárd forint, s az elő­terjesztésben mintegy 80 milliárd forintnál szerepel ez forrásként. A politikus nem érti, a kormány miért nem kezdi meg a főváros­ban már most is üresen álló, egy­kori egészségügyi intézmények ér­tékesítését, így ugyanis nem sérül­ne a betegellátás. Nem zárnak be kórházak - Nincs szó arról, hogy bezárnánk kórházakat, a szocialisták rossz megközelítéssel, téves interpretá­lással próbálnak pánikot kelteni - reagált Szócska Miklós. Az egész­ségügyért felelős államtitkár hangsúlyozta: azon dolgoznak, hogy az ellátórendszer funkcioná­lis és gazdasági integrációja a fő­városban is megvalósuljon, ezért nemcsak az országban, hanem Budapesten is újra kell gondolni az egész rendszert. Mint mondta, a fővárosban három olyan földraj­zilag jól elhelyezkedő sürgősségi központnak kell létrejönnie, amely 24 órában fogad mindent.­­ Ahhoz, hogy ez létrejöhessen, fej­lesztésekre és tőkére van szükség. Ehhez természetesen „az egyes in­tézmények szerepének és felada­tainak újraszabása által felszaba­duló tőkét kívánják visszaforgat­ni” - fogalmazott. - Célunk, hogy ne kihasználatlan műtők fűtésére, hanem orvosok bérére fordítsuk a gazdasági integrációból nyert anyagi forrásokat - tette hozzá. Integrálnák a Semmelweis Egyetem Kútvölgyi (képünkön) és Városmajor utcai tömbjét illetve a Szent János Kórházat FOTÓ: PÖRNECZ BÁLINT Körvonalazódik a megújuló nyugdíjrendszer A gyermeknevelés elismerése központi eleme lehet a jövőbeli fenntartható szabályozásnak Folytatás az 1. oldalról • Az öröklés lehetősége kizárólag a hozzátartozók (házastárs vagy gye­rekek) számára, kötött módon, az­az nyugdíjcélra lenne csak elérhető - derül ki a javaslatból. Az öröklés azonban nem váltaná ki az árvael­látást és az ideiglenes özvegyi nyug­díjat sem, amelyek elkülönült szol­gáltatások lennének. Az előterjesztés szerint a jövő­ben kétféle „tiszta” nyugdíjrend­szer működik majd egymás mel­lett: valaki vagy teljes egészében az állami rendszer tagja lesz, vagy csak saját megtakarításaira támaszko­dik.­­ Az állami rendszerben a kor­rektség és a pontos elszámolás elvét követve mindenki olyan mértékű nyugdíjjogosultságot szerezne, amilyen mértékben a rendszer fenntartásához hozzájárult. Ezt részben a befizetett járulék, részben a felnevelt gyermekek száma mér­né - olvasható az anyagban. Az egyéni számla bevezetése mellett a rendszer elemeit is szétválasztanák: elkülönülne a saját jogú öregségi nyugdíj és a hozzátartozói ellátás. Ezeknek az elemeknek a jövőben önálló pénzügyi forrása lenne, egy­mástól pontosan elhatárolva. Az öregségi nyugdíj fedezetét szolgáló járulékrész is két részből, a hosszú távú és a rövid távú egyensúlyt fenntartó részből tevődne össze. Az egyéni számlára csak az előbbi, az aktív korban, jövedelemmel alátá­masztott egyéni járulék kerülne. Ráadásul a munkáltató csak az egyéni jogosultságot nem teremtő (rövid távú) részt fizetné a jövőben, radikálisan csökkentve így a kimu­tatott közterheket, ami fontos szempont a nemzetközi versenyké­pességi rangsorban.­­ A rendszer hosszú távú stabilitását egy önsza­bályozó (algoritmusokkal történő) mechanizmus biztosítja. Ez alapve­tően az (...) automatikusan növek­vő nyugdíjkorhatárt jelentené - ol­vasható a dokumentumban. Ha a kormány a rendszer átala­kítását támogatja, két alapvető, még az első fél évben eldöntendő kérdés vetődik fel a 2011. áprilisi előterjesztés szerint. Az egyik a gyermekvállalás honorálása, míg a másik az, hogy miképpen valósul­jon meg az átmenet a jelenlegi rendszerből az újba. A gyermekne­velés társadalmilag hasznos tevé­kenységként való elismerését a do­kumentum készítői kétféleképpen juttatnák kifejezésre. Az A változat szerint a gyermekvállalásból adódó jelenlegi nyugdíjhátrányokat úgy egyenlítenék ki, hogy a gyermek­­vállalási idő alatt kieső vagy csök­kent járulékfizetést az életpálya jö­vedelmének átlagával vennék figye­lembe. Ez a javaslat arra is ösztö­nözne, hogy minél korábban - pél­dául az egyetemi évek alatt - sor kerüljön a gyermekvállalásra. A le­hetséges alternatívaként kezelt B változat szerint a mostani nyugdíj­­korhatár a jövőben­­ fokozatos be­vezetéssel - csak azokra lenne érvé­nyes, akik - házaspáronként - leg­alább két gyereket felneveltek és va­­lamilyen szakmához juttattak, is­kolázottsághoz segítettek.­­ Akik az elvárt számúnál kevesebb gyerme­ket neveltek, illetve nem adták meg nekik a minimálisan elvárt képzett­séget, azoknak (...) lehetne maga­sabb a nyugdíjkorhatár - tartal­mazza az előterjesztés. Azt azonban a készítők is elismerik, hogy ez a rendszer komoly politikai konflik­tusokat gerjeszthet a gyermektele­nek és az egygyermekesek körében, nehezebben végrehajtható, és két­séges, hogy van-e hatása a gyer­mekszámra a nyugdíjkorhatárnak. Az átmenet végrehajtására szin­tén két koncepció készült: az egyik szerint az eddig megszerzett jogo­kat számítanák át, a másik viszont lezárná a korábbi jogszerzést, és a nyugdíj két részösszegből állna. A nyugdíjhoz nagyon közel (3-5 évvel a korhatár előtt) állókra az új rend­szerek nem vonatkoznának, ők még a jelenlegi rendszer keretei kö­zött mehetnének nyugdíjba. Lapunk kérdésére kormányza­ti oldalról nem cáfolták, hogy léte­zik egy ilyen tartalmú előterjesz­tés. Kovács Zoltán, a Közigazgatá­si és Igazságügyi Minisztérium kommunikációért felelős államtit­kára szerint azonban még semmi nem dőlt el. - Ez egy vitaanyag, amely a Széll Kálmán-tervhez kapcsolódik - mondta lapunknak az államtitkár. Kovács hangsú­lyozta azt is, hogy a javaslat egyes elemei inkább csak a spekuláció­kat erősíthetik. Nagy Anna kor­mányszóvivő pedig azt közölte, hogy olyan korai stádiumban lévő munkaanyagról van szó, amely nagyon távol van még attól, hogy a kabinet elé kerüljön. A nyugdíjrendszer is ösztönözné a gyermekvállalást? fotó: székelyhídi Balázs

Next