Magyar Nemzet, 2013. április (76. évfolyam, 89-117. szám)

2013-04-20 / 107. szám

Párizstól Pandzsábig Ú­tirajzok a Justh-hagyatékból B Ludwig______________________________________ „Mindig eszembe jutnak egy angol örök utazó bará­tom szavai: - A jövő nyarat Izlandban töltöm, és valóban, már a legfőbb ideje, hogy megtegyem! - Ugyan mi érdekli ott annyira, hogy három hóna­pot tölt ott, hisz ez idő elteltéig oda van láncolva a fagyos szigethez, mi­után hajó csak minden harmadik hónapban köt ki Reykjavík part­jain, s három hónapot hírek nél­kül, tökéletesen egyedül, elhagyat­va kell töltenie? - Önmagamat akarom újabb világításban látni, azért megyek, ha e három hónap elteltével fel nem akasztom magam, mint bölcs jövök vissza Európába.” Ez a párbeszéd valamikor az 1880-as években hangozhatott el, biztos nem ilyen idegenül. Aki le­jegyezte, és akinek az írott ha­gyatékában az utókorra maradt, úgy hívták: Justh Zsigmond. Nem sokan vannak manapság, százhúsz évvel azután, hogy meghalt, akiknek ismerősen csengene a neve. Élt egy Justh Gyula nevű politikus is abban az időben, az ő neve sokkal ismertebb volt és maradt, ámde ő népszerű közszereplő, liberális képviselő, a Függet­lenségi és Negyvennyolcas Párt elnöke volt. Nem pe­dig szépíró Jókai Mór és Mikszáth regnálása idején. Justh Zsigmond ősi nemesi család sarjaként szüle­tett százötven esztendeje, 1863-ban. Fiatalon Párizs­ba került, ott „fertőződött meg” az irodalommal. „A legjobb társaságok kedvence volt, több regény hőse, a francia életet oly jól ismerte, mint azóta senki miná­­lunk. Idehaza érdekes kísérleteket tett az irodalmi ní­vó emelésére és európaisítására: legfőbb terve egy irodalmi szalon megszervezése volt, ahol az arisztok­rácia és az irodalom közt helyreállna a kapcsolat, me­lyet a negyvenes évek demokrata szelleme elvágott” - írta róla Szerb Antal, aki előkelő műkedvelőnek (pon­tosan: dilettánsnak) titulálta. Pályájának, életművé­nek legavatottabb ismerője, Dede Franciska iroda­lomtörténész szalonembernek, irodalmi dendinek nevezte Jushtot; finom női lélekre vall, hogy kiemelte a porlepte­lomtárból a valódi irodalmi értékeket is al­kotó, új utakat kereső, szociálisan érzékeny és igazán szerethető embert. Harmincegy évet élt Justh Zsigmond, talán a mon­dén világ fertőzte meg a tüdejét is. Mi ennek köszönhet­jük, hogy élete utolsó esztendeit utazásra fordította. Eleinte csak a teleket töltötte a gyógyító klímájú Földközi-tengernél, majd elszánt és roppant intenzív világjárásra in­dult, mint aki tudja, mennyire fut­ja a számára kiszabott időből. Una­lomig ismerte már a világ akkori fővárosát, új helyekre, más embe­rek közé, egzotikus környezetbe, másféle társaságra és társadalmi is­meretekre vágyott. 1888-89-ben Egyiptomba, Görögországba és Tö­rökországba utazott, 1890-91-ben Olaszország, Tunézia, Marokkó, Al­géria és Spanyolország volt az úti célja, 1892-93-ban eljutott a távoli Indiába. Úti élményeiről nem szoká­sos naplót vezetett, az epizódokat, érdekes találkozáso­kat levelekben, újságtudósítások, tárcák, novellák for­májában írta meg, s afféle kis esszéket készített a meg­figyeléseiről, gondolatairól. Mindezek páratlanul érde­kes és értékes forrásai egy magyar szemmel látott, múlttá lett világnak. Felkeresett minden híres régisé­get, épületet, történelmi emlékhelyet, ellátogatott a szent városokba, de mindinkább a piac, a bazár és a ká­véház érdekelte a lüktető mindennapi életével, a külö­nös és különböző emberekkel és viselkedésükkel. A Dede Franciska által szerkesztett könyv a leg­fontosabb darabok közé kívánkozik a történelmi úti­rajzok polcán: Justh húsz írása mellé értékes tanul­mányt, ritka alapos jegyzettárat, személy-, tárgy- és helynévmutatót, irodalomjegyzéket, bibliográfiát és régi fényképeket is kapunk. (Justh Zsigmond: Az utazás filozófiája. Kortárs Ki­adó, Budapest, 2013. Ára: 2750 forint) Justh Zsigmond :Jötttartás filozófiája |Margittai Gábor______________________________ Sosem felejtem el azt a döbbenetet, amely nyugati néptáncfesztiválok színpadain uralkodott el rajtunk, egyetemista néptáncosokon, miközben sorunkra vár­va végignéztük Európa fejlettebbik felének produk­cióit. De ugyanúgy meghökkent a mindenkori közön­ség is, lett légyen az nagyvárosi érdeklődő vagy évszá­zados hagyományokat őrző, zsákfalusi parasztember, amikor a magyarok színpadra léptek, és gondosan ki­­suvikszolt csizmájukkal, forróbb napokon akár me­zítláb is szétverték a világot jelentő deszkákat. Nem sovinizmusból, inkább esztétikai természe­tű unalomból táplálkozott ez a csodálkozás, amint - isten bocsássa meg - végigkínlódtak mondjuk a né­metalföldi, bajor vagy a franciaországi tájegységek rendkívül udvarias, polgárian mértékletes és jól megszabott keretek között zajló táncait. Amelyeknek annyi közük volt a hajdani paraszti kultúrához, mint textilgyárnak a szövőszékhez. Majd a sok csillogó­villogó jelmez közül kibontakozott a mi fekete-piro­sunk meg fekete-kékünk, és jártuk az erdélyi Szék sűrű tempóját, lassúját és csárdását, aztán talpig fe­hérben, derekunkon széles övvel ropogtattuk a havaslakó gyimesi csángókét, végül, talán magunk számára is, bebizonyítottuk, hogy a kalotaszegi legé­­nyes valóban a világ egyik - ha nem a - legösszetet­tebb, legvirtuózabb tánca. S legalább annyira szól az egyén harci képességeiről, mint a közösség hagyo­mányteremtő és -védelmező erejéről. „Ha Európa kíváncsi a múltjára, hozzánk kell for­dulnia - idézi Sebő Ferencet legújabb könyvében Jávorszky Béla Szilárd. - A cselédek a maguk divatja­­múltságával olyan műveltség darabjait őrizték meg, amely valamikor itt, a Kárpát-medencében egyete­mesen mindenkié volt.” Meg olyanét is, tesszük hoz­zá mi, amely megfellebbezhetetlenül hordozza a ma­gyarság identitását, alkotó- és díszítőösztönét, népi karakterét (legyen ez a fogalom manapság bármilyen retrográd is sokak számára)­­ egyszóval azt a múltat és hagyományrendet, amelynek ősforrását valószínű­leg soha nem fogjuk megtalálni, akárhol keressük is. Belegabalyodva saját műveltségünkkel szemben táplált előítéleteinkbe („a népi táncos ugrabugra vér­­ciki, csak tarisznyás hülyéknek való”) nem is sejtjük, mekkora a tétje táncaink, tánczenéink megőrzésé­nek. Jávorszky könyvének hősei, a táncházmozgal­mat éppen döbbenetével megalapozó Martin György, a Sebő­ Halmos-duó, Jánosi András, Novák Ferenc, Korniss Péter, Sebestyén Márta, Tímár Sándor és még nagyon sokan mások nem csupán az erdélyi fal­vakban akkoriban még hús-vér tánckultúrára cso­dálkoztak rá, hanem városi fiatalként arra is, hogy a több száz vagy ezer éves hagyomány újraéleszthető, ezáltal fenntartható urbánus körülmények között is. Sőt, ha úgy tetszik, ez továbbélésének egyetlen esé­lye. Az ENSZ nem véletlenül vette föl 2011-ben az UNESCO szellemi kulturális örökségi listájára a ma­gyar táncházmódszert mint a szellemi örökség át­örökítésének világszerte elismert és gyakorolt ma­gyar modelljét... Jávorszky Béla Szilárd könyve ennek a rácsodál­­kozásnak a története. A bartóki gondolat megvalósí­tásáé: „Akkor lehet csak igazán intenzív a parasztze­ne hatása valakire, ha az illető a parasztzenét ott, a helyszínen, a parasztokkal közösségben átélhette. Más szóval: szerintem nem elegendő, ha csak mú­zeumokban elraktározott parasztzenével foglalko­zunk.” Táncházkrónika ez a javából a dalokat fonog­ráfhengerekre rögzítő, olykor az elvadult parasztok­tól verést is kockáztató Vikár Bélától a hetvenes évek forradalmán át a mozgalom átalakulásáig, a világze­néig és napjaink fölszállott a pává­s televíziós vetél­kedőjéig. S Jávorszky a maga tárgyilagos, mégis élvezetesen könnyed stílusában megírt könyvével maga is úttörő, ilyen átfogó, enciklopédikus igényű, a nagyközönség­nek szóló, szociografikusan elemző, a táncházkultúra iránt elkötelezett, ugyanakkor finom kritikát is meg­engedő munka még nem született. Az ember legszí­vesebben egy szuszra olvasná ki: sodorja magával az első táncház megszületésének regényes története, amely nem volt más, mint rendkívüli tehetségek vé­letlenszerű (sorsszerű?) találkozásainak sorozata a hatvanas-hetvenes években. Novák Ferenc, „Tata” 1958-ban Martin György tanácsára Székre utazik, ahol megrökönyödve tapasztalja, hogy egy húsz négyzetméteres, fűtetlen, petróleumlámpával úgy­­ahogy megvilágított szobában húsz-huszonöt népvi­seletbe öltözött pár járja a rendet. Amikor Korniss Péter egy évtizeddel később ezt az eltűnő világot meg­örökíti fotóin, itthon azt hiszik, a Magyar Állami Né­pi Együttes színházi előadását fényképezte. Csak amikor előhúzza a széki iskolában készített fotókat, amelyeken bő szoknyás lányok, lajbis, szalmakalapos fiúk szerepelnek, akkor esik le az álluk a kétkedők­nek. A Bihari együttes táncosai 1971 karácsonyát Szé­ken töltik, és az őket ért „elementáris élmények hatá­sára” eldöntik, a hazai vezető táncegyüttesekkel kö­zösen hasonló összejövetelt szerveznek, mint amit Kali néni táncházában megéltek. Így lett 1972. május 6. a magyar táncházmozgalom nullpontja és annak a forradalomnak a kezdete, amely igyekezett megsza­badítani a színpadi néptáncot a hagyománygyilkos mojszejevi stílustól (mely sajnos azonban olyan mé­lyen épült a zsigerekbe, hogy ma is találkozni vele). Mi több: belső viták és ellentmondások leküzdésével elérte azt, hogy tömegszórakozási „eszközzé” váljék. Százezrek függőségévé. Lépésről lépésre, lábról lábra aggályos pontosság­gal utánzott-örökített tánc vagy dramatizált művészi feldolgozások? Szakmai közösség vagy a széles töme­geknek átadott-visszaadott kultúra? Mojszejev vagy Martin György? Kocsmázás vagy ismeretterjesztés? Bár számtalan kérdésben ma is megoszlik ez a jó negyvenesztendős és egyre növekvő közösség, és bár a belterjesség és a lomhaság az egyik legnagyobb be­tegsége, Jávorszky Béla Szilárd könyve is arról tanús­kodik, hogy ez a világ egyik legizgalmasabb népi ur­bánus kultúrája, amely a falu művészetét a városiak közkincsévé tette - majd sok helyütt visszatanította magának a felejtésre ítélt falunak is. Amint tette azt többek között Sára Ferenc Gyimesben. És hogy itt va­lóban nem számít sem származás, sem társadalmi státus, ahogy a mi kis szegedi csoportunkban, a Bá­lint Sándor néprajzkutatóról elnevezett együttesben helyi patrícius és „gyüttment” éhenkórász, gyerekor­vos és kardiológus, ügyvéd és matematikus, moz­donyvezető és bölcsész, művészeti szakközépiskolás és számítástechnikus ugyanolyan megbabonázva ve­tette bele magát a néptáncba és népzenébe a kilenc­venes évek elején, és forrott soha vissza nem hozható erejű és alkotókedvű közösséggé... (Jávorszky Béla Szilárd: A magyar folk története. Kossuth Kiadó - Hagyományok Háza, Budapest, 2013. Ára: 3990 forint) Lábról lábra Jávorszky Béla Szilárd folktörténete A Muzsikás együttes a táncházmozgalom hőskorában (Kása Béla felvétele) Mafar Nenze! Magazin 2013. április 20., szombat Felfüggesztett börtön Bálint Sándor, a tántoríthatatlan B P K T H O__________________________________________________ Ortutay Gyula néhány évvel ezelőtt megjelent napló­jában gúnyos hangon, majdhogynem tehetségtelen, hasznavehetetlen emberként említi Bálint Sándort. A nála hat évvel idősebb, 1904-ben született, szegedi gyökerű, mélyen katolikus Bálin­tot nyolcadikos gimnazistaként, közvetlenül az érettségi előtt is­merte meg a későbbi társutas politikus, a szintén etnográfus Ortutay. Sétáikon lelkesen hall­gatta, hatására fordult hivatása irányába. Kapcsolatuk a negyve­nes évek elejéig zavartalannak tűnt, ám útjaik szakmai és politi­kai okokból elváltak. A közéletben csak Tutusként emlegetett, titkos kommunistává lett, hivatalosan a független kis­gazdapárt színeiben politizáló vallás- és közoktatásügyi minisz­ter tevékenysége mintha egész életében tagadása lett volna rivá­lisa művének: kezdeményezője volt az egyházi iskolák államosításának, s lelkes tá­mogatója a népi demokráciának nevezett proletár­­diktatúra kiépítésének. A később a Hazafias Népfront főtitkáraként és a pesti egyetem rektoraként is dolgo­zó Ortutay elaprózta, feleslegesen politikai-közéleti ügyekre áldozta tehetségét. Számos kiváló kötete mellett a naplójában említett „nagy művet” sohasem írta meg. A szakmai féltékenység - talán ezért is - elsősor­ban a társutas politikust jellemezte. Nem véletlenül lehetett Bálint Sándornak az a véleménye, hogy pá­lyatársa „betegesen hiú ember, de az még a kisebbik baj. A nagyobbik, hogy kézirataimból plagizált. Ami­kor megjelent nyomtatásban, a forrás nem volt meg­jelölve.” Bálint következetesen ragaszkodott keresztényde­mokrata felfogásához, 1947-ben képviselővé is vá­lasztották a Demokrata Néppárt színeiben. Az ötve­nes években „katedraengedélyét” megvonták, 1965-ben felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték. (Az eh­hez kapcsolódó iratokat, jelentéseket 2002-ben a III/III-as történelmi olvasókönyv második kötetében Kahler Frigyes hozta nyilvánosságra.) „Tántoríthatat­lan klerikalizmusa” miatt is üldözték. Szeged és kör­nyéke mellett főként a hazai népi, azon belül is a ka­tolikus népi vallásosságot kutatta; tevékenységének eredményei vitathatatlanok, megkerülhetetlenek. Az elemzőmunka mellett múlhatatlan érdeme a lelet­mentés s az így átörökített értékes néprajzi anyag rendszerezése. Életében mintegy 15-20 munkája je­lent meg, nem egy vihart kavart, mint például az Orosz István jászladányi búcsúvezetőhöz, énekszer­zőhöz és ponyvakiadóhoz kapcsolódó Egy magyar szent ember. A néprajztudós - akinek boldoggá avatási pere most folyik Rómában - legrangosabb hazai kutatója Csapody Miklós, akinek korábban két kötete is megje­lent Bálintról, az egyik a most napvilágot látott előz­ményének tekinthető, a másik a professzorral folyta­tott beszélgetéseinek gyűjteménye. Az új, néhány tár­gyi tévedésével együtt is alapos munka az eddigi leg­mélyebb életrajza a nagy tudósnak és hitvallónak. (Csapody Miklós: Bálint Sándor [1904-1980]. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2013. Ára: 3750 forint) A tudós Bálint Sándor, a legszegedibb szegedi­ 1975-ben

Next