Magyar Nemzet, 2014. augusztus (77. évfolyam, 208-236. szám)

2014-08-25 / 231. szám

I ?­s IPTm gazdasag@magyarnemzet.hu Elutasított kereset: fordíthat az állam?­ ­ Horváth Csaba L­ászl­ó__________ N­oha a sajtóban megjelent tu­dósítások nagy többsége az adósok szempontjából győzelem­ként értékelte, hogy a Fővárosi Tör­vényszék nem jogerős ítéletében múlt pénteken elutasította a Kéthely és Vidéke Takarékszövet­kezet perkeresetét, valójában az adósok számára lehet hátrányos a döntés - mondta el lapunknak Damm Andrea ügyvéd. A szakem­ber szerint van lehetőség arra, hogy a takarékszövetkezet az ítélettel ne tudjon kibújni a devizahiteles-tör­­vény hatálya alól. Az ügyvéd úgy látja, az a problé­ma, hogy az államot képviselő ügy­védek nem vitatták a pénzintézet jogászának érvelését, miszerint a bank az általános szerződési feltéte­leket egyedileg megtárgyalta az adósaival, ezzel pedig egyetértettek abban is, hogy a törvény nem vo­natkozik a takarékszövetkezetre. Damm Andrea kiemelte, a jogsza­bályban ugyan az szerepel, hogy az egyoldalú szerződésmódosítások tisztességtelennek tekintendők, de azt is kimondja, hogy kivételnek számítanak az egyedileg megtár­gyalt kikötések. Ennek következté­ben előfordulhat, hogy a takarék­­szövetkezet adósai egyetlen forintot sem remélhetnek az egyoldalú szer­ződésmódosítások nyomán, ha­nem majd ők bizonyíthatják egyéni perekben, hogy az adott általános szerződési kikötéseket megtárgyal­ták-e velük egyénileg. A szakember szerint a pénzintézet jogásza fon­dorlatos módon azt akarta ítéletbe foglaltatni, hogy az állam nem vi­tatja: a takarékszövetkezet egyedi­leg megtárgyalta a kikötéseket az adósokkal, és ez sikerült is. Damm Andrea ugyanakkor rá­mutatott, lehetőség van arra, hogy az állam fellebbezzen, ami ha siker­rel járna, olyan eredményt hozhat­na, mintha a Kéthely és Vidéke Ta­karékszövetkezet nem is nyújtott volna be keresetet. Erre azért van lehetőség - mondta -, mert a bíró­ság csak akkor utasíthatta volna el a takarékszövetkezet keresetét, ha ér­demben döntést hozott volna. De mivel a pénzintézetnek nem volt jo­ga keresetet beadni, ahogy azt a bí­róság kimondta, akkor a pert meg kellett volna szüntetni. Ha az állam ezen érv alapján fellebbez, s ha an­nak helyt ad a másodfokú bíróság, akkor a takarékszövetkezet ügyfe­lei, illetve a velük kötött hitelszerző­dések továbbra is a devizahiteles­­törvény hatálya alá tartoznának, az­az az egyoldalú szerződésmódosítá­sok tisztességtelennek tekintendők. Ismeretes, a július 4-én elfoga­dott devizahiteles-törvény feltéte­lezi, hogy a pénzintézetek egyolda­lú szerződésmódosításai tisztes­ségtelenek, ám megadja a hitelin­tézeteknek a lehetőséget, hogy en­nek ellenkezőjét bebizonyítsák a bíróságon. 2014. augusztus 25., hétfő Jelentős változások várhatók a munkavállalók hiteltörleszté­sének könnyítésére alkalmas kafetériajuttatások terén. A na­gyobb cégeket és intézménye­ket gúzsba kötő korlátozások enyhülnek, így rövid időn belül nagyon sokan vehetik igénybe ezt a szolgáltatást. Hétszázezer hitelfelvevő helyzetén javíthat ez az adósmentő megoldás.­ ­ Jakubász Tamás__________________ S­zámos vállalkozás, hivatalos szervezet döntött úgy az elmúlt hónapokban, hogy a dolgozók a bérüket kiegészítő különféle kafe­tériajuttatások közül a lakáshitelek törlesztőrészleteinek részbeni át­vállalását is választhatják. A lehe­tőséget a jogszabályok már az idei év eleje óta biztosítják. A megoldás lényege úgy foglalható össze, hogy a munkaadó - fizetésen kívül - öt év alatt összesen ötmillió forintot adhat adó- és járulékmentesen al­kalmazottjának. A pénz támoga­tásként és kafetéria formájában is eljuthat a munkavállalókhoz. Szak­értői tapasztalatok szerint elsőként és leggyorsabban főként a kisebb cégek léptek. Sok esetben a csupán egy alkalmazottat foglalkoztató vállalkozások vezetői próbálkoztak meg a lehetőség bevezetésével. A juttatás jogszabályban meghatáro­zott feltételei miatt azonban nem mindenki járt sikerrel. Emiatt a na­gyobb foglalkoztatók csak később léphetnek az ügyben, az adminiszt­ráció, a felkészülés náluk több időt vehet igénybe. Néhány állami szervezetnél és nagyobb magáncégnél ezek után | &■' '■$$} jgjgjjgg arról érdeklődtünk, hogy terve­­zik-e a hitelkafetéria bevezetését.­­ Állományunkból 1708 személy kérte a kafetériajuttatás kifizeté­sének felfüggesztését, az érintet­tek minden bizonnyal hiteltör­lesztési támogatásért folyamod­nak majd - ezt például az Orszá­gos Rendőr-főkapitányság közölte érdeklődésünkre. A rendőrségnél megjegyezték: napokon belül megjelenhet a hivatalos közlöny­ben az a jogszabály, amelyik elhá­rítja az eddigi, utolsó akadályt. Megkeresésünkre a Mal arról szá­molt be, hogy a cég munkavállalói az év eleje óta kérhetik a juttatást, eddig - előzetesen - nagyjából 750 dolgozó választotta a lehető­séget. Az érintettektől ezek alap­ján átlagosan havi negyvenezer fo­rintos törlesztést vállalhat át a tár­saság. A kifizetéseket ősszel indít­hatja el az olajipari vállalat. A hiteltörlesztési támogatást egyre több munkáltató vezeti majd be, a megoldás iránt számot­tevő az érdeklődés - ez már a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kérdésünkre adott vála­szából derül ki. Az utóbbi időben a szaktárcánál és az adóhivatalban is sokan jelentkeztek, azt tudakol­va, milyen feltételek mellett folyó­sítható a dolgozóknak a hiteltör­lesztési támogatás. - A megoldás nem kevesebb mint hétszázezer hitelfelvevő helyzetén segíthet - tudatták a tárcánál, hozzátéve: a munkáltatói támogatás szóba jö­het a deviza- vagy a forintadóssá­gok esetében is. . Hogy pontosan mennyi foglal­koztató ragadja majd meg a lehe­tőséget, azt csak később, a jövő esztendő elején ismerheti meg a közvélemény. Az NGM-nél egyéb­ként megjegyezték: a juttatás öt­milliós maximuma sem nem el­túlzott, sem nem alacsony. Az át­lagos lakáshitel-tartozás nagysága ugyanis idehaza hétmillió forint körül mozog, MINT A VÉGTÖRLESZTÉSKOR. A munkáltatók a végtörlesztés idő­szakában is dotálhatták dolgozói­kat kölcsönnel és vissza nem térí­tendő támogatással segíthették azokat az alkalmazottaikat, akik an­nak idején egyösszegű befizetéssel igyekeztek letudni hiteladósságu­kat Az akkori hírek szerint számos vállalkozás érdeklődött a lehetőség iránt ám hogy ezt hány esetben követte a pénz folyósítása, arra csak utóbb derülhetett fény. A végtör­lesztéshez nyújtott dotációról a cé­geknek 2013 márciusáig kellett szá­mot adniuk Az adóhivatal adatai szerint több mint 1400 vállalkozás döntött úgy, hogy anyagi segítsé­get nyújt eladósodott alkalmazot­tainak Az érintett munkáltatók több mint 2800 személynek juttat­tak különféle összegeket a pénzek együttes értéke elérte a 103 milli­árd forintot Eszerint egy-egy dol­gozó átlagosan 33 millió forinthoz jutott munkaadójától. Az összeg ki­sebb része - hárommilliárd forint - kölcsön formájában került a banki hiteltől szabadulni igyekvőkhöz, kö­zel nyolcmilliárd forintot pedig vissza nem térítendő támogatás formájában adtak át a foglalkozta­tók A dotációt - bizonyos feltételek megtartásával - adómentesen nyújthatták a munkáltatók Nagyon sokan igénylik a hitelkafetériát Hétszázezer embernek segíthet az adósmentő megoldás • Az állami intézmények és a kisvállalkozások járnak az élen Szövegezik a második törvényt A jogszabály meghatározza, hogyan zajlik a jogtalanul elvett pénzek visszafizetése Várhatóan szeptemberben nyújtja be az Országgyűléshez az Igazságügyi Minisztérium a második adósmentő törvényt. A jogszabály azt határozza majd meg, miképpen kerülnek vissza a hitelfelvevőkhöz azok az összegek, amelyeket koráb­ban alap nélkül számítottak fel a bankok. A paragrafusok az el­számolás miatt kipattanó eset­leges jogvitákat is keretek közé terelik, a nézeteltéréseket a ter­vek szerint gyors eljárásban tisztázhatják majd. fi­­akulász___________________________ M­ár szövegezi a szakminisz­térium a második deviza­­jogszabályt - tudta meg lapunk. Az új törvény azt határozza majd meg, pontosan hogyan, miként számoljon el a bank az ügyféllel. A részletekről az igazságügyi tárca sajtóosztálya érdeklődésünkre kö­zölte: a paragrafusok kimunkálá­sához már azt követően hozzálát­tak, hogy az Országgyűlés július 4- én elfogadta az első adósmentő törvényt. Az akkori rendelkezések a Kúria jogegységi határozatának egyes pontjait iktatták a jogrend­be, kimondva például azt, hogy az árfolyamrés alkalmazása semmis. Azt pedig a bankoknak kell a bíró­ság előtt igazolniuk, hogy a koráb­bi egyoldalú kamatemeléseik tisz­tességesek voltak. Az első adós­mentő törvény ezek mellett ren­delkezett a perek és a végrehajtási eljárások felfüggesztéséről, meg­­akasztásáról is.­­ Utóbbi szabá­lyok garantálhatják, hogy a ban­kok azokban az ügyekben is elszá­moljanak adósaikkal, amelyek kapcsán korábban jogvita bonta­kozott ki, jogi eljárás indult meg - közölték az igazságügyi tárcánál. Hozzátették: a devizahitelek ren­dezése és a korrekt, jogszabálynak megfelelő pénzügyi viszonyok ki­alakítása csak így oldható meg rö­vid idő alatt. A most készülő törvény felvá­zolja majd az elszámolás alapvető elveit, emellett rögzíti, hogy a pénzügyi szervezeteknek milyen mechanizmust kell követniük, mi­ként kell visszajuttatniuk a koráb­ban alap nélkül felszámított ösz­­szegeket adósaiknak. A második devizatörvényben eljárási szabá­lyok is helyet kapnak, ezek a para­grafusok arról rendelkezhetnek, melyik fórum ítéli meg és milyen határidők betartásával az elszá­molás miatt felmerülő esetleges vitákat. - A cél a folyamat gyors befejezése, így a bank és az ügyfél között kipattanó számszaki nézet­­eltéréseket rövid úton rendezheti az erre kijelölt szakmai vagy más testület - fogalmaztak a miniszté­riumban. Jelenleg az egyes rendelkezések írásba foglalásának feladatát vég­zik el a tárca szakemberei. Az el­múlt hetekben számos egyeztetés­re került sor, a kormányzat meg­hallgatta a pénzügyi élet és az igaz­ságszolgáltatás képviselőinek véle­ményét, de kikérte a végrehajtók álláspontját is. A többi minisztéri­um meglátásait szintén figyelembe veszik az elszámolási szabályok ki­munkálásakor.­­ A Kúria jogegy­ségi határozata valamennyi, ko­rábban bizonytalanságot okozó felvetést megnyugtatóan elrende­zett, a törvényhozáshoz így nincs szükség semmilyen további jogi vagy szakmai iránymutatásra sem itthonról, sem az uniós fórumok­tól - közölte az igazságügyi tárca. Az elszámolás menetét megha­tározó jogszabály várhatóan szep­temberben kerül az Országgyűlés elé, így a törvényről még az őszi ülésszak alatt dönthetnek a képvi­selők. Mindeközben az év végéig a most induló bankperek is jogerő­sen befejeződhetnek, így kará­csony környékére világossá válhat: pontosan mennyivel tartoznak az ügyfelek, s az eddigi többletbefize­téseket a bankok milyen formában adják vissza a hitelfelvevőknek. Télen számolhatnak majd el a bankok és az ügyfelek FOTÓ: HEGEDŰS MÁRTA

Next