Magyar Nemzet, 2017. május (80. évfolyam, 100-125. szám)

2017-05-27 / 122. szám

tear kma 2017. MÁJUS 27., SZOMBAT magazin, 27 FOTÓK: VÉGH LÁSZLÓ A népszokások, a népzene, a nép­tánc és a népi iparművészet a kol­lektív emlékezethez vezet vissza, és mint ilyenek, valamiféle mágikus vonzást képesek kifejteni azokra, akik fogékonyak az efféle hívósza­vakra. A nyolcvanéves Csíbi Gyulá­­nénak, aki több mint ötven cifra­szűrt hímzett ki az elmúlt másfél év­tizedben, bőven van mesélnivalója arról, mi minden hajtja az embere­ket e kihalófélben lévő divat felé, amelynek, ha történeti jelentőségét nem is vesszük számításba, már csak a színes-lélekkel belefektetett, hosszú, kitartó kézi munka miatt is szimbolikus értéke van. SASHEGYI ZSÓFIA ehet, hogy a hortobágyi kihajtás ma már csak turistalátványosság, és a hagyományőrző fesztiválok is gyakran mesterséges múltidézés­nek tűnnek, mégis van valami, ____ami ma is hitelt adhat ezeknek az eseményeknek. Ha szembetalálkozunk egy cifraszűrrel, elég csak egy kicsit köze­lebb lépni hozzá, és alapos pillantást vet­ni rá, hogy ráeszméljünk, mi munkát, gondot­ és örömöt adhatott mesterének, mire elkészült. A súlyos posztót, amely magasságban, bőségben is 180 centimé­ternyi anyagot tesz ki egy szűrnél, bizony sok százszor kell megforgatni a gép alatt, amíg összeáll, és mire minden dísz fölke­rül rá. Nem véletlen, hogy eredetileg férfimunka a szűrszabóé. Ma már a két kezünkön meg tudjuk számolni, hányan foglalkoznak az országban e hungarikum­­nak számító viselet készítésével. Bár eb­ből a férfiszakmából jó ideig kinézték, mára mégis mindenki által elismert szak­­tekintélynek számít a püspökladányi Csí­bi Gyuláné, Ilonka néni. Egy-egy kihajtá­son messziről egymásra találnak az általa készített szűrök, még ha a gazdáik nem is ismerték korábban egymást. - Csíbi-szűr? - kérdezik ilyenkor egy­mástól, és onnantól jó barátságban van­nak - büszkélkedik Ilonka néni, akinek idén is több mint tucatnyi szűrje volt kint a híres hortobágyi Kilenclyukú hídnál. Amikor betessékel kis műhelyébe, és hellyel kínál a kényelmes kereveten, nem ül mellém. Inkább maga alá húzza a kis zöld sámlit, amely hímzőkerete előtt áll. - Itt szoktam meg - mondja, aztán jóízűen mesélni kezd. Először is gyermek­koráról, amelyet Sárrétudvarin töltött, a villany nélküli paraszti világról, amelyen átgázolt a háború, majd a téeszesítés. - Nyolc osztályt jártam. Harmincan voltunk az osztályban, abból vagy né­gyen mentek továbbtanulni. Én 15 éves koromtól kezdve gépnél voltam, paraszti munkát végeztem, esténként meg télen pedig kézimunkáztam. Egy varrónőnél tanultam ki a szabást-varrást. Ötvenhat­ban mentem férjhez, de a fiam csak öt év múlva született meg, mert gyűjteni kel­lett, hogy legyen miből élnünk. Lány ko­romban csak egy zokni volt meg szandál, nem kellett nézni, passzol-e hozzá a tás­ka, örültünk, ha az is volt. Ilonka néni kedvvel, lendülettel be­szél, és idővel arra is rátér, hogyan vált életformájává a kézimunka. - A férjem belépett a termelőszövetke­zetbe, de később kiderült, hogy ez nem elég, ha nem állok én is munkába, nem lesz nyugdíjam, így aztán 1971 januárjától bedolgoztam a karcagi népművészeknek. Hétfőn hozták a munkát, a másik hétfőn vitték. Két párnát egy hét alatt, egy fali­szőnyeget tíz nap alatt kellett kivárrnom, pedig otthon állatok voltak, háztartás, gyerekek, volt, hogy egész éjszakán át semmit sem aludtam, mert csak úgy tud­tam elkészülni a munkával. De én már ak­kor is szerettem. Amikor ezt is tönkretet­ték, és megszűnt a munkalehetőség, be­költöztünk Püspökladányba, én pedig be­léptem a kultúrházban tartott hímzőszak­körbe. Egyszer szűrt hoztak oda egy kiál­lításra, és az egyik népzenész, ifj. Vígh Sándor rettenetesen megkívánta. Két évig könyörgött, hogy csináljak neki egy olyat, míg végül ráálltam. Az ő szűrje volt az el­ső, s attól kezdve mindig volt munkám, pedig soha nem hirdettem. Látták, és jöt­tek hozzám, készítsek nekik is. Miközben mesél, egyfolytában jár a keze. A keret fölé hajolva szúrja a tűt, húzza a színes fonalat, amelyből mértani pontossággal rajzolódnak ki a sötét posz­tón a szebbnél szebb, kacskaringós indák között a tulipánok, az apró levelek. A szí­nek ezerféle árnyalatban tűnnek fel az anyagon, és míg a jobb kéz felül, a bal va­kon a keret alatt döfköd, Ilonka néni büszkén emlékezik a tavalyelőtti augusz­tus 20-ára, amikor megkapta a Népmű­vészet Mestere díjat. A budai várban ren­dezett ünnepségen, legnagyobb megle­petésére, felsorakoztak a szűrjei, ame­lyek szinte családtaggá értek a munka hosszú hónapjai alatt. A szűrökben, ame­lyek a különböző tájegységek jegyeit, színvilágát viselik magukon, a formáju­kon túl csak az a hasonlóság, hogy mind­egyik mintázatban szerepel a tulipán, és hátukon ott a Kossuth-címer is. Egyéb­ként nem került még ki két egyforma pél­dány a Csíki-műhelyből.­­ Az orvosbiológustól a rendőrig na­gyon sokféle ember keres meg minket az­zal, hogy szűrt szeretne. Egyvalami mind­ben közös: úgy tekintenek az elkészült da­rabra, mintha eleven volna. Ölelik, csó­kolják, könnyeznek, amikor megkapják. Ezt már Csibi Gyuláné lányától, Iloná­tól tudjuk meg, aki a szabást-varrást vál­lalja magára a feladatok közül. Szavaiból az is kiderül, hogy a hímzőkeretben most az ötvenkettedik példány­ posztója feszül. Egy cifraszűr körülbelül két és fél, három hónap alatt készül el. Az anyagok, ame­lyekre még varrás előtt kerül fel a hímzés, jól bejáratott munkafolyamatban ingáz­nak a kis püspökladányi lakás műhelyszo­bái között. Az utolsó simításokat - jobban mondva öltéseket - anya és lánya közös erővel végzi el, mert addigra olyan nagy és súlyos már a szűr, hogy egyedül képte­lenek lennének irányítani a gép alatt. Bár a Népművészet Mestere díj tisztes pénzjutalommal jár, aki a kihalásra ítélt népi iparművészet megmentéséért foly­tatott küzdelemre adja a fejét, nem feltét­lenül képes megteremteni magának a mindennapi betevőt. Ilona, aki kezdet­ben éjjelente, varrónői munkája mellett foglalkozott a szűrökkel, beteg gyermeke miatt feladta az egyébként megalázóan alacsony bérért végzett állását. Otthon van, és a gyerek után járó csekély állami támogatást édesanyja nyugdíjával össze­adva tudja fenntartani a háromfős ház­tartást. A harmadik generáció képviselő­je, Bia is a népi iparművészet felé fordult, ő szövéssel foglalkozik. Hiába van azon­ban három évre előre lekötve minden szabad idejük a megrendelésekre, a szű­rök jó esetben negyedévente juttatják őket bevételhez. Ezért is volt nagy öröm, amikor Ilonka néni átvehette a kitüntető címet és a vele járó jutalmat, amelyhez szigorú zsűrizésen kellett átesniük a munkadaraboknak. A Népművészet Mestere díjért leg­alább húsz szűrt kellett „levizsgáztat­niuk”, és ezekből legalább ötnek A minő­sítést kellett elérnie. Annak idején a Csíki­­műhelyből kikerült huszonkét zsűrizett szűzből az előírtnál jóval több, húsz érte el a legkiválóbb szintet, és a maradék ket­tő is csak az előírásnak nem megfelelő posztó miatt csúszott a B kategóriába. Ahogy elnézzük Ilonka nénit a kis zöld sámlin, amint kedvenc orchideái között a soha el nem hervadó virágok szirmain munkálkodik, megfejteni véljük a messzi­ről felismerhető Csíki-szűrök titkát. - Szeretem csinálni. Amíg ide le tudok ülni, vagy a kezem meg nem bénul, nem hagyom abba - mondja Ilonka néni. - Amikor egy-egy virágra rákerül a hímzés, az maga a boldogság. Ez éltet engem. Ha egy-két napig nem varrhatok, nem lelem a helyem. Orvosbiológustók a rendőrig mindenféle vásárlója akadt már Ilonka néninek­­ Szűrj­ei megismerik egymást Súlyos posztó, kacskaringós inda né (jobbra) és lánya fésű szűrben. A Népművészet Mestere díjért tíz darabot kellett „levizsgáztatniuk”" Csíbi Gyuláné munka közben. Tizenöt éves kora óta dolgozik

Next