Magyar Nyelv – 113. évfolyam – 2017.

2017 / 2. szám - Simon Gábor: Áttekintés a műfajkutatás tendenciáiról és lehetőségeiről: útban egy kognitív szemléletű műfajelmélet felé

Simon Gábor szóból (SoLIN 2011: 120. 1, még Szili 1997: 13), egy másik szerint azonban a franciadévai ’emberek’ kifejezésből (Cohen 2003: v), amely a műfaji sokszínűség népszerűbb, az emberek által kedvelt és megvalósított formáira utalna, előtérbe helyezve a műfaj és a befogadó közösség viszonyát. Az etimológiai koncepciók is azt szemléltetik, hogy a műfajelméletben hol a szövegek, hol a szövegeket megal­kotó és befogadó emberek viselkedésére esik a hangsúly. A műfajelmélet legfőbb tendenciája szerint a diszciplína „rendező elv: az irodalmat és az irodalomtörténetet nem idő vagy hely (kor vagy nemzeti nyelv) szerint, hanem a szervezettség vagy struktúra sajátos irodalmi típusai szerint osz­tályozza” (Wellek-Warren 2002: 232). E taxonomikus célkitűzés hátte­rében a műfajelmélet tárgyának a szépirodalomra történő korlátozása áll: egészen a huszadik századig kell várni arra, hogy a nem szépirodalmi diskurzustípusok is helyet kapjanak a műfajelméleti gondolkodásban. A rendszerezés szempontjai természetesen idővel változtak. Az antik mű­fajelmélet megalapozói, Platón és Arisztotelész elsődleges szempontnak az alkotó személyiségét tekintették. Minden alkotó saját egyéniségének megfelelő műfajban alkot, ezért egyazon szerző nem lehet sikeres különböző műfajokban (Platón, A köztársaság, 394e—395 b). Mivel pedig az alkotás alapja az imitáció vagy mimézis, minden szerző olyan cselekvést utánoz, amely személyiségének leginkább tetsző, azaz amelynek végrehajtója leginkább hasonló az alkotói ka­rakterhez (Arisztotelész, Poétika, 1448b; összefoglalóan a két szerzőről 1. Genette 1988; Farrell 2003: 384-386). E tekintetben az ókori műfajelmélet esszencialista volt (más megfogalmazásban reduktív; Caballero 2008: 16), a műfajfogalom lényegének az alkotói személyiséget és az azt tükröző metru­mot tekintette (Farrell 2003: 383). A taxonómia igénye kevéssé változik az újkori gondolkodásig, azonban míg az ókori műfajelmélet egyértelmű kapcsolatot látott a műfaj és a művek lényege között, addig a 18. századra a műfaji kategóriák olyannyira megsokasodnak, hogy az esszencialista attitűd elbizonytalanodik. Ennek következtében az egyes műfajok létének és jelentőségének alátámasztása lesz a cél, a kritikai attitűd pe­dig felerősödik (Prince 2003: 454; a klasszicista poétikák esszencializmusáról 1. Genette 1988: 222). A műfajelmélet a legösszetettebb és leginkább részle­tező taxonomikus állapotában, a klasszicizmus poétikája során átadja a helyet a műfajkritikának, a teória pedig inkább a praxist előíró és szabályozó műveletté válik, szigorú műfaji kategóriahatárokkal és a műfaji tisztaság uralkodó elvével. A kiteljesedés azonban egyben átalakulást is magával hoz, s a 19. század modern műfajelmélete már a leírás, az utólagos magyarázat céljával vizsgálja a műfajokat (Wellek-Warren 2002: 240-241). A klasszikus műfajok túlzott tekintélye, a nem szankcionált műfajok (mint a regény) terjedése és népszerűvé válása, a régi és új műfajok meghódítása a női alkotók által, a fokozódó igény a nyomtatott iro­dalom iránt, és a műkritikai diskurzus élénkülése azok a destabilizáló tényezők, amelyek a klasszikus műfajelméletet modern értelemben vett kutatási tereppé avatták (Prince 2003: 455; Caballero 2008: 16). Az irodalom, valamint az irodalomtudomány nemzeti intézménnyé válása a 19. században, az irodalmi művek elméleti megközelítésének modern kori sokfé­

Next