Magyar Polgár, 1883. október-december (17. évfolyam, 226-299. szám)

1883-11-08 / 257. szám

Tizenhetedik évfolyam 257. szám. Kolozsvár, 1883. csütörtök, november 8. Előrh­ető díj : Egész évre 16 frt.­­ Félévre 8 frt. — Negyedévre 4 frt. Egy hóra 1 frt 50 kr HIRDETÉSI DÍJ: Petit sora 6 kr.­­ Bélyegilleték: minden hirdetés után 30 kr. — Nyílttéri sora 25 kr. Szerkesztőség és .Kiadóhivatal ,,Magyar Polgár“ könyvnyomdája (Bert&flp’.ép-Titoza 2. sz.) Megjelenik minden nap, vasár- és ünnepnapok kivitelével Használhatlan kéziratok nem adatnak vissza. Névtelenül beküldött közlemények nem közöltétnek. KOLOZSVÁR, NOVEMBER 7. A tanonczmunka-kiállitás tanulságai. Iparfelügyelőnknek a kolozsvári ipa­ros tanulók első munkakiállításáról a közgazdasági miniszterhez tett jelenté­sét hivatalos kivonatban olvassuk. Az ebben közzétett adatok jobbára isme­retesek; lapunk a kiállítást részletesen ismertette annak idején, s eredményét kellőleg méltatta; nem lehet tehát most e­élünk ama jelentés ismertetése. Egy részében azonban, mely az eredmény megítélésére van szánva, hosszasabb fi­gyelemre méltónak kell találnunk azt, mert hiszen az a kormány szakembe­rének a nyilatkozata, mely alapjául szolgálhat a kormány további intézke­déseinek városunk iparügyi érdekeiben. Kimerítőnek tekintjük e kivona­tot, a­mennyiben csak egy kivonat minden lényeges rész felölelésével ki­merítő lehet. Kiolvashatjuk tehát belőle talán azt is, a­mi belőle kimaradt, vagy kihagyatott, így p­l. éppen nincs ben­ne kimondva, hogy az iparfelügyelő úr mennyiben volt megelégedve iparos ta­nulóink kiállításával. Munkáik túlh­a­­ladták-e a kezdetlegesség fokát? be­váltak-e segédi avagy mesteri munká­nak a mi viszonyaink között ? a kiál­lító tanulók mely iparágakban tűntek ki jobban ? voltak-e egyes czikkek, s melyek voltak azok, melyek különös képességről, szorgalomr­ól, kitartásról és előhaladottságról tenek tanúbizonysá­got? Ily részletes kérdésekre hiában ke­resünk feleletet iparfelügyelőnk jelenté­sének hivatalos kivonatában. Pedig hát éppen az ily részletek azok, melyek leginkább érdeklik a szak­köröket, iparosokat és­­ magukat a kiállítókat. A­mi igen természetes. Mert mindenik érdekelt, ki a kiállításban részt vett, vagy arra befolyt, az ő szá­mára kivont tanulságokat keresi a hi­vatott kormányközeg bírálatában. Az iparfejlesztés mezeje kiválólag a részle­tes megfigyelés és reflexió munkatere. A száraz és sovány számadatok nem elégítik ki a nagy iparos közönséget, mert annak nincs ideje, s talán kellő előkészü­ltsége arra, hogy azon adatok­ból kiolvassa magának azt, a­mi neki éppen szükséges. Ezt attól várja, kinek e titkok magyarázata mestersége, hiva­tása, kötelessége. Abból, hogy a munkakiállító tanu­lók közül hányan tüntettettek ki pénz­jutalommal, vagy dicsérő­ oklevéllel, nem sokat tanulhat valaki. Míg ellenben hasznos okulást meríthetett volna min­den józan eszű ember egy olyszerű kri­tikából, melyben a szóra érdemes kiál­­l­­itmányok részletes és mindenoldalú­­ ismertetésre érdemesittetnek, melyben a megnevezett munkának az illető hazai vagy külföldi iparág mintáihoz való vi­szonya, közelsége, módszere, csin és ter­melési költség tekintetében ponto­san és hitelesen meghatároztatik , mely­ben a munka, mint nem időtöltés, ha­nem gazdászati tevékenység által elő­­állított h­aszon nemzetgazdasági szem­pontból komolyan mérlegeltetik. Az ügy ilyetén felfogását hiába ke­ressük az iparfelügyelői jelentés hiva­talos kivonatában. Túlkövetelők lennénk tehát, ha azt a napi sajtó gyors röp­tében akarnók ker­esni. A napi sajtó az események zajos áradatában nem ér rá erre. De rá érhet az, kinek a csendes reflexió van feladatává téve. Mindamellett találunk mi némi megnyugtatót abban, hogy a kiállítás szemlélete nyújthatott tanulságokat egynek-másnak. Ki fog ez talán tűnni a jövő évi kiállításból, melynél a kez­det nehézségei bizonyára kevésbé lesz­nek érezhetők. Érjük be hát egyelőre azzal az eredménynyel, melyet az iparfelügyelő a ko­lozsvári tanonczmunka-kiállítás al­kalmából konstatált, hogy tudniillik a kiállítás kapcsolatában képviselt ideig­lenes állami tanműhelyek készít­ményei „minden tekintetben kielégítet­ték a látogató közönséget“; hogy azok egyes darabjai kivétel nélkül elárusít­­tattak, sőt azokból tetemes megrende­lések létettek, s hogy az azokat ter­melő növendékek munkájukban biztos keresetforrást bírnak. És ezzel térjünk át az iparfelügye­lői jelentés hivatalos kivonatának azon részére, mely városunk iparos köreit leginkább érdekelheti s mely a mi fi­gyelmünket is tartósabban foglalkoz­tatta. Értjük ez alatt azon okok meg­említését, melyeknek az iparfelügyelő a kiálllitásban való ré­szv­étel csekélységét tulajdonítja. A kivonat ezen része igy hangzik: „Kolozsvár városában az 1882/83. iskolai tanévben 492 iparos tanuló volt az iparos iskolában beiratkozva, ide szá­mítva azon iparosokat, kik magukat az iskolába be nem íratták, az iparos ta­nulók száma 600-r­a tehető. Ezen tanulók közül 113 mintegy 150 darabot állított ki. Az ipar­ágak közül a következők voltak a legnagyobb számmal képvi­selve, u. i. asztalosok, lakatosok, csiz­madiák, czipészek és ruházati czikk elő­állítók. Hogy az iparos tanulók aránylag ily kevés számmal voltak képviselve, két fő körülményre vihető vissza: a­­hogy még az erdélyi részekben a munkaadók és iparos-tanonczok előtt ismeretlen a tanoncz - munkakiállítás czélja; b) a régi mesterek különösen nem tudnak, vagy inkább nem akarnak meg­barátkozni azon eszmével, hogy tanon­­­czaik a munkakiállításon készítményeik­kel megjelenjenek. Befolyással bír még azon körül­mény is, hogy az iparos tanulók ré­szint a munkaadó, részint pedig szüleik végett helyeiket változtatják.“ Ez bizony elég szigori ítélet, s fáj­dalom, elég igaz is. Hogy még a tanonczok előtt is­meretlen volt a kiállítás czélja, azon kevésbbé csodálkozunk, mert ők való­ban nagyobbára a cseléd elnyomott hely­zetében tengődnek; kellő felvilágosítást az ügy mibenlétéről mestereiktől való­színűleg kevesen nyerhettek ; aztán pro­­duktiójuk némi költséget is igényelt, melynek előteremtésér­e nem mindeni­­keknek nyújtott a mester segédkezet. Amin ismét nem csodálkozhatunk, mi­dőn látjuk, hogy az ipariskolai oktatás évi potom diját, az 1 frt 50 krt mily nagy nehezen fizeti a mesterek nagy ré­sze, holott pedig a tanuló azon dij fe­jében nagyobb értékű tanszereket nyer ingyen. A tanonczők tájékozatlansága azon­ban még csak a legkisebb akadály volt. Jövőre ez akadálynak fokonként el kell enyésznie. Mert a tanulók egy része már tényleg részt vett a kiállításon, a többi pedig hallhatta azon társai di­csőségének hírét. A tanulók tehát már ismerik a kiállítás czélját. Ha még e részben ismertetésre szorulnának, meg­ Tereza, Fejedelem és Fra Diavolo. — Elbeszélés. — Irta: Jókai Mór (Folytatás.) Oláhországban mindig olyan politika volt, hogy az ország maga magától akart elszalad­ni. Az egyik rész a törökökkel tartott, a má- Aztán akármelyik került tartotta, hogy a­ PMSZU, hogy a paraszt hordja be­­meg szedje ki belőle. — támadt egy harmadik párt, a­kik az felül oroszokkal az mind az pénztára arra való , a pénzt, az ur Egyszer aztán a muszka nem kel­­hanem kel­­úgy hívták kiknek se a török, se e t, se a bojárok nem kellettek, se ne.Kik a „szabadság.“ Ezt 0­'"J „hetaina.“ Ennek a titkos társulatnak a tagja volt r­a­k­s­z­á­k­i, még pedig kiváló vezéralak A h­e­t­a­i­r­i­a főszékhelye azonban J­eai Bukarest volt, hanem Galacz; ott lakott a­ legtöbb bevándorlott görög. A költő is gö­­rfi­ indigena volt. De hát Páli uram társaságának mind­ezekhez nem volt semmi köze; nekik egyéb feladatuk nem volt, mint hogy egyik nap pot­­purrit, játszanak, másik nap Fra Diavolot, az­tán megint „közkívánatra“ Fra Diavolot, és ismét legmagasabb fejedelmi kivonatra Fra Diavolot. (Több darab nem volt náluk oláhul betanulva.) Igaz, hogy a hospodár nagyon szí­vesen is nézte ezt a darabot, különösen azért .. . • , i­.f a­hol Zerlina azt a halokamrai jelenetért, « énekli a tükör előtt: „igazán nem rút a nö­vésem!“ Ez a dal annyira tetszett a fejede­lemnek, hogy valahányszor benyitott az öltö­zőbe, mindig azt énekelte: „igazán nem rút a növésem.“ (Pedig egyáltalában ha­mis volt minden hangja.) Tarakszaki eleget mondta a direk­tornak : „adjatok már valami más darabot, meglátjátok, hogy megharagszik a közönség s valami katasztrófa lesz belőle.“ De a direktor mindig azzal vágta ki magát, hogy nagyon el vannak foglalva az ő darabja betanulásával. Egy este aztán, az történt, hogy a­mint Zelina kilép a színpadra, a parterréről egy óriási l­­ágymakoszorú repül lábai elé. Ez pedig bizony nem volt a hetaina műve, mert ennek az eredete sokkal maga­sabb helyen vele keresendő. A fejedelemasszony dobatta ezt a kő­sért „A n n­a­h­á­z“ herczegasszony (mint lő) maga sohasem járt ugyan a szín­­be azért, voltak, a kik besúgták neki, hospodár mily hévvel udvarol a szép im­ának, s ennél a kérdésnél meg a íny asszonyok is pogányokká leszne­k szegény primadonna majd elájult ez­­en tiszteltetésre, hanem a színpadon le­ktor, ki éppen a hős rablót adta, egesz fal hajolt le a hagymakoszorúért s azt rá öltve, szokott hideg vérrel így szól: IZ ez nekünk lencsére“ tovább. . ...... , az improvizáczió az egész közönség megnyerte,, s a sokszor látott Pra ez este még több taps mellett játsza­­ig , mint egyébkor. De bizony jó lesz már valami más­ról gondoskodnunk — mondá a direktor az előadás befejeztével — mert valóban már a verebek is könyv nélkül éneklik a fákon „Di­avolo, Diavolo, Diavolo ! A publikum grá­ziá­­ját vissza kell szerezni. Erre pedig csak egy mód van, hogy vegyük elő a Tarakszaki drá­máját, vesse palástul a gyomrát ki-ki a ma­ga szerepének, s tanuljuk be: együk meg. Et­tünk mi már ennél keményebb falatot is, mi­kor Zágrábban horvátul játszottunk el egy da­rabot. Mutassuk meg, hogy mit tud egy ma­gyar, ha összeszedi magát! A nemzeti büszkeségre való hivatkozás használt. A szinészprivilegium alkalmazása után minden ember neki feküdt az oláh szerep­nek, a­minek a tartalmát még nem is sej­­tette. . .. . . (Hogy mi az a szinészprivilegium, azt mindjárt elmondjuk. Mikor valaki a sze­repét a kezébe kapja, megemeli, érzi, hogy „nehéz“. Akkor fog egy plajbászt. A hol hosz­­szu mondásokat talál, neki akasztja a plaj­­bász végét s aztán diagonálisban nagyot húz vele a sorokon keresztül odáig, a hol punctu­­mot talál. A­mi keresztül van húzva, azt a drámaíró hiába gondolta ki. Így aztán a da­rab rövidebb is lesz, meg jobb is.) Csak Páli maga tanulta be lelkiisme­retesen a maga hosszú monológjait,­ az első szótól az utolsóig, a­mikből egy jótát sem értett. De tudta, mint a karikacsapás. A próbák fölségesen mentek a szerző jelenlétében. Az instrukc­iókat ugyan nem csinálta meg a director, csak a szöveget as­­ta el, ellenben a többi színészek inkább csak az instructiókat, csinálták meg, mint hogy a szöveget mondták volna, de mind másképpen lesz ez az előadás napján. Nagy izgalmat támasztott a városban már az előkészület is a Tarakszaki da­rabjához. A díszletekhez való bútorzatot a bojári palotásból kölcsönözték oda, sőt a czímszerepet játszott directornak az udvar­mester odaadta erre az estére magának a hospodárnak a valóságos fejedelmi köntösét, a miben a „vekie“ templomban felvonulását tartotta; a magas, kócsagtollas süvegét, a sár­ga selyem alsó dolmányt, aranyos paszománt­­tal s a fálujjú zöld kaftánt, a­mi sarkig ér s körül van prémezve drága fekete róka­mál­­lal, meg a görbe kardot, hozzá. Ha mindeze­ket felveszi s hozzá lefelé görbülő keskeny bajuszt s a bajusznál kétszerre vastagabb szemöldököt ragaszt magának, szakasztott olyan lesz, mint maga Jankó vajda. Az iránt, hogy mi van a darabban ?,sen­ki sem kérdezősködött, nem volt itt c­enzúra. A fejedelem nevenapjára volt kitűzve a rab. Abonnement suspendivel. Minden szá­­djegy érvénytelen az előadásra. Mégis fóliá­sig "tele a színház. Alig várhatja a közön­­y a függöny fellebbentét. Végre a fejedelem ígérkezik a páholyába, szokás szerint a fe­­delemnő nélkül; a közönség feláll helyéről s zenekar hármas tust húz az üdvözlésére, sután jön az overtura, összeállítva minden­­mit operákból és népdalokból. Ennek is vé­­ran. A függöny felgördül. Az első felvonás zdódik a török táborral. Szinán pasa gras- I. A színészek rettenetes dolgokat monda­­­k a súgó után oláhul. A publicum azt hi­­ágy kell annak lenni, így beszélnek a tö­kök. A legszebb frázisokat általános ha­­za kiséri. Olyan siker, hogy egy szerzőnek baját, kell kitépni kétségbeesése dühében, hát hol van „en, hogy ezt nem teszi

Next