Magyar Sakkvilág, 2005 (3. évfolyam, 1-12. szám)

2005-07-01 / 7. szám

Poroszkáló lovak, száguldó bástyák „Minden ember hapax legomenon, egyetlenegyszer előforduló adat, szó szerint: egyszer mondott, ami azt is je­lenti, hogy kétszer nem léphetsz ugyan­abba a folyóba. Az embernek pedig mint hapax legomenonnak van egy hapax le­­gomenonja, amelyet egyszer mond, soha többet, vagy amelyet mint egyszer mon­dott ember csakis ő, egyedül ő használ ezen a világon. ” Nem tudom, hogy ilyen egyedi meg­nyilvánulásnak tekinthető-e az a néhány apai mondat, amelyet Győri László idéz az idei könyvhétre a Nórán kiadónál megjelent A kései Éden című kötete Ro­konok című írásában. A hajdani orosházi, pontosabban Orosháza környéki közép­birtokos feleségével és kisebbik fiával utazik valahova, s miközben a két lo­vacska poroszkál, a családfő kedvenc szokása szerint belefog annak ecsetelé­sébe, hogy milyen réven rokonuk az a hozzátartozó, aki az útjukba akadó tele­püléseken lakik. Amikor azonban látja, hogy szerettei kókadoznak a kibogozha­tatlan családi szövevények hallatán, né­mi szünet után témát vált. Immár fiához címezve foglalja szavakba egy nemrég játszott és roppant sikeresnek érzett sakkpartiját, méghozzá olyan átéléssel, hogy egy-egy szép változat felidézése szinte az önkivületbe kergeti. Csak azért kételkedem, hogy indo­kolt-e ide társítani a szóban forgó kötet Szavak című fejezetében található, kaci­­fántosságában is csattanós s szerzőnk iro­dalmi-nyelvészeti képzettségéről árulko­dó hapax legomenon meghatározást, mert a Dél-alföld (sakktörténetünkben meghonosodott jelöléssel: a Déli kerület) egyik ismert amatőr sakkozója, Győri Pál máskor is eleget traktálta kedvenc hobbi­jával kisebbik gyermekét ahhoz, hogy a bakon tartott sakkesztétikai előadása ne számítson rendkívüli eseménynek. Rend­re beszámolt csemetéjének versenyered­ményeiről, társaságában tologatta a bá­bukat ismerőseivel s keresgélt választ szakmai kérdéseire Maróczy Géza, Flóri­án Tibor és mások könyveiben, illetve a Magyar Sakkélet cikkeiben. „Kardoskút falu népi sakkbajnoka” ugyanis - mint A sakkozó kulák című interjúban Győri László az MSV 2004. áprilisi számában elmondta - „három megyében tolta bábu­ját”, vagyis Békésen kívül Csongrád és Nógrád sakkéletében is nyomot hagyott, sőt­ az első osztályú minősítésig is elju­tott, mi több, temérdek levelezési partija válaszlépéseivel is mindig a leendő poé­tát menesztette a postára. Mielőtt átadnám a szót a hatvanhá­rom esztendős József Attila-díjas költő­nek és prózaírónak, hadd hódoljak né­hány szóban játékunk múzsája, a minden egyéni gyarlóságon és közéleti galádsá­­gon sikeresen felülemelkedő Caissa előtt. Hadd köszönjem meg neki, hogy csak­nem másfél ezer éves jó szokásához hí­ven ma is ész- és szívközelbe tud hozni látszólag távoli személyeket és dolgokat. Miközben Vállai Péter, a Vígszínház mű­vésze - maga is közismert sakk-kedvelő - az Alekszandra Könyváruházban tartott Nórán könyvbemutatón (ahol összesen fél tucatnyi műről esett szó) a Győri-féle Rokonok felolvasásába fogott, megálla­píthattam, hogy lám, egy legenda a mi ol­vasóink szeme láttára folytatódik. Friss „költői szociográfiájában” - Konrád György jellemezte így A kései Édent - Győri László azt bontogatja tovább, amit Bizonyos értelemben című (kiadvá­nyunkban korábban érintett) verseskötete néhány darabjában­­ szintén családtörté­neti háttérrel hitelesítve­­ elkezdett. Majd eszembe jutott, hogy ha nincs a sakk, talán soha nem rágom át magam a Nobel-díjas Sorstalanság keletkezéstör­téneteként is felfogható A kudarc című Kertész Imre-regényén, hogy „célközön­ségünket” érdeklő seregnyi mozzanatát összeszedjem. Aztán az is felderengett, milyen eredeti színt vitt a mostani irodal­mi találkozó házigazdája, Körösi P. Jó­zsef a Nórán könyvajándékával abba a rendezvénybe, amelyen szerkesztősé­günk köszöntötte Buenos Aires-i sikerük negyedszázados évfordulóján a magyar férfi sakkválogatott tagjait. Bár a kiadó­val szövögetett világmegváltó terveink egyelőre megvalósításra várnak, talán nem önáltatás kijelenteni: a kulturális sajtó sem foglalkozott olyan mélységben a Nórán Sakk-matt című kisprózai anto­lógiával, mint a Magyar Sakkvilág 2003. szeptemberi száma. Végére hagytam, mivel ez a csattanó: bár magánemberként régóta ismerem Győri Lászlót, csak akkor fedeztem fel mint a mai magyar irodalom egyik érde­kes és tiszta hangú alkotóját, amikor ki­derült, hogy műveiben megragadó művé­szi erővel használ fel sakkmotívumokat. Ez terelte érdeklődésemet munkássága ama túlnyomó része felé is, amelynek az égadta világon semmi köze sincs a sakk­hoz, mégis vétek lenne nem megismerni. Szilágyi Péter Győri László: Rokonok (részlet) „Hébe-hóba hármasban ballagtunk va­lahová, apám, anyám meg én, lovas ko­csival, végig a végtelen, álmos, egyfor­ma dűlőutakon. A kerék gázolta a vas­tag, puha port, elfulladt benne a zörgés. Apám hallgatott, hallgatott, aztán el­kezdett játszani. Engem ugyan nem tanított meg a sakkra, nem is ült le velem soha, tudta, hogy ellestem, ismerem a lépéseket, de azt is, hogy vak vagyok ehhez a szöve­vényhez, mégis engem szemelt ki ezeken a hosszú utakon arra, hogy ünnepélye­sen újra végigjátssza a partijait. Termé­szetesen azokat, amiket megnyert, még­hozzá olyan elegánsan, hogy szépségdí­jat kaphatott volna értük. D4, huszár f6, c4, e6, huszár c3, d5, futó g5, futó e7, e3, rövid sánc, huszár f3 és így tovább me­zőről mezőre, kommentárokkal. Lépett, válaszoltam, beáldoztam, lecseréltem. A királyszárnyon. Figyeld meg a végét: bástya el, három felkiáltójelet érdemel, váratlan, gyönyörű. Bástya üt dz-re, ve­szett fejsze nyele, teljesen mindegy, bás­tya üt e6-ra, két felkiáltójel!! Bástya dl, sakk. Átmenetileg. Szakértő füllel hall­gattam, megfeszített erővel, kézzel-láb­­bal, megmacskásodott aggyal próbáltam magam elé képzelni a táblát, a bábokat, az állást, időnként szinte láttam is a sze­replőket, de hamarosan újra meg újra el­homályosodott minden, úgy botladoztam a fekete-fehér kockákon, mint egy vesz­tes, rongyos hadvezér, a bábok azonban kérlelhetetlenül léptek, léptek, gázoltak előre, oldalt, hátra s megint vissza, amíg az ellenséges király végzetesen kelep­cébe nem került. Bástya el, sakk! Fel­adta. Anyámmal együtt megkönnyeb­bültünk: - Hálistennek föladta! Már azt hittük, nem adja föl... Ugyanis - mond­ta édesapám - , ütne d5-re, huszár ütne d4-re, futó ütne d4-re, ugyancsak futó ütne d4-re, vezér ütne d4-re, vezér ütne c2-re, amivel gyalogot nyerek. A leg­szebb játszmám, pompás befejezés! ” GYŐRI LÁSZLÓ A k­ései MAGYAR SAKKVILÁG 2005. július

Next