Magyar Salon, 7. kötet (4. évfolyam, 1886-1887/2)

JÁSZ­AY MARI. írta JuSTH ZsIGMOND. A színész testté válva, mozgásban mutatván be az író megteremtett alak­ját , utánozza mintegy az életet, s élet­ben adja a művészetet; erre pedig esz­köze : a saját egyénisége, a­mely nyilat­kozásában legtágabb minden egyéb művészi egyéniség között, mert ele­meire bontva, anyagot találunk benne majdnem az összes művészetek felöle­lésére. Elemei: a jellemzési tehetség, a­mely részben (bensőleg) az irodalomba, rész­ben (külsőleg) a képzőművészetekbe vág. Az alak beállításánál pedig szük­séges még a színésznek plastika sőt a zenei érzék is (a hangfestésnél, modu­­lationnál), így látjuk, hogy a színész a repro­­ductiót művészi színvonalra tudja emelni azon egyetemes művészi hatás által, a­melyet létrehoz. Azonkívül láttuk, hogy két elemmel kell a színésznél beszámolnunk : egyéni­ségével és művészetével. E két elem ará­nya határozza meg aztán teremtési erejének, alakítási tehetségének fokát. Én e szempontból három kategóriába sorozom a színészeket (persze fenn­tartva, hogy az osztályok közötti határ­vonalak nem feltétlenül vonhatók meg): (Utánnyomás tilos.) az első osztályban vannak azok, kiknek sem igazi egyénisége, sem művészete nincs, ebbe az osztályba tartozik a szí­nészek nagy tömege, daczára annak, hogy ezeknek igazában csak neve az. Ezek elvesznek, elenyésznek szerepeik­ben, bizonytalanul, alap nélkül inga­doznak, lebegnek, vagy ha van alapjuk a melyre támaszkodnak, úgy ez a más egyénisége a melyet utánoznak, s a melynek halvány visszképét adják csak vissza. A második osztályba azokat a színé­szeket sorozom, kiknek csak egyénisége van, igazi művészet nélkül. Ezek aztán alakjaikat nem teremtik meg, csak ön­magukat adják folyton, minden szere­­pökben, s kiknek így sikere attól függ első­sorban, hogy milyen fokát a szín­művészeinek művelik (csak az alacso­nyabb műfajokban lévén elfogadható az ilyen művész, azokban, a­melyekben a közönség nem annyira a színészt, mint inkább a megnyerő embert, nem a nagyot, hanem a kedvest keresi, így az operette-ben, bohózatban stb.); má­sodsorban pedig függ attól, hogy folyton ismétlődő egyéniségeket a közönség meg tudja-e kedvelni vagy nem. Egy Judit vagy Grannier nem igen alakít,

Next