Magyar Salon, 11. kötet (6. évfolyam, 1888-1889/2)

562 KORODA PÁL. Az élők közt Dóczi Lajost tartotta a legkiválóbb költőnek, több ízben írt róla a «Hon»-ban. Egyszer egy rövid hírt, melyben a «halhatatlan» jelzőt adta neki. Erre másnap a «Magyarországli­bán egy tíz hasábos gúnyolódó tárcza jelent meg Dócziról. Reviczky ezt meg­küldte nekem és piros trónnal reá írta: «Egy szó miatt!» Itt említem meg, hogy az utolsó színdarab, melyet éle­tében megnézett, a «Vegyes párok» volt. Bár Arcoból történt visszaérke­zése után orvosa szigorúan eltiltotta neki a színházat és éjszakázást, végig­nézte. A darab után sokat beszéltünk Dócziról és ő egy hosszabb költői le­velet akart írni hozzá «Levél egy opti­mistához» czímmel. A költői levél ter­vezete és néhány sora kész, elvitte magával a klinikára is, de nem írhatta meg. Pedig ebben akarta kifejteni pesz­­szimisztikus világnézetének összes alap­elveit, melyek más költeményeiből csu­pán következtethetők. Az «ifjú pesszi­mistához» írt két levél az inkább di­vatból követett, mint szívből fakadt megokolatlan és az övétől távol álló pesszimizmussal foglalkozik, melytől óvni akarta egyik legkedvesebb barát­ját, Justh Zsigmondot, kit szívből sze­retett és kinek fényes jövőjében bízott. A Dóczihoz írt költői levelet ekkér tervezte: Fekete spinben látom a világot, nem oly rózsás képűnek, mint te látod, olyannak látom, aminő nekem. Neked derült, mosolygó és pazar, mindig csak id, tőlem mindig rabol. Nekem is ked­ves, drága a szerelem, a rózsa, a szép­ség, a költészet, a szabadság, a haza... Vágyaktól égek,... mohón ürítek min­den csepp italt, mely örömet, gyönyört ad ... Oh minden hiúság, hazugság, gyön­­gesé­g... De van vígasztalásom, az, hogy tudok lemondani. És a­hogy állok, tisztán látva mindent, El nem cserélném, adnám semmiért. Nem szeretek semmit úgy, mint a sze­rencsétlenséget és szenvedést, mert a szo­morúság és a fájdalom váltják meg a vi­lágot. Így olvad össze Reviczky­ben a jézusi világnézet a modern pesszimizmussal. Ez a tisztánlátás, mit ő annyira hang­súlyoz, a világnak és önlelkének az élethez való akarattól függetlenített, gyönyörrel járó szemléletéből ered, a­minek hangulatait ő dúsgazdag válto­zatossággal, nagy színpompával, édes zenéjű versekben fejezte ki. Azért csak a tudatlanság, mely pesszimizmus alatt mindent összeképzel, kivéve azt, a­mit ez az új bölcsészet terminológiájában jelent, kísérelheti meg Reviczky lírá­jának pesszimisztikus jellegét elvitatni, mert épen ez annak legsajátosabb vonása, ezzel emelkedik világnézete a legna­gyobb magaslatra, melyről korunk forrongásaira, küzdelmeire, eszméire tekinteni lehet és kiérdemelt legfőbb dicsősége az, hogy ő a modern pesszi­mizmus első igazi, első nagy lírikusa. A «Hon»-nál töltött éveire esik a kerekasztalkor állapítása a korona­­kávéházban. Mikszáth Kálmán, Gozsdu Elek, Szana Tamás, Prém József voltak nevezetesebb tagjai. De eljárt azért olykor a Kammon-társaságba is, mely­ből később a Hungária-társaság alakult. Ambrus Zoltán, Szemere Attila és az akkor fennállott két kormánypárti napi­lap munkatársai jártak ide. Mindkét társaságban sok kedélyes órát töltött, és sok érdekes vitában vett részt. E társaságok összes tagjai közül Ambrus Zoltán volt reá legmélyebb hatással. Eleinte nem igen rokon­szenveztek. Ellentétes álláspontot képviseltek. Reviczky a schopenhauerizmus, Ambrus Zoltán a pozitivizmus rendszerébe illesz­tette gondolatait, Reviczky kedvencz szellemi táplálékát az angol és német, Ambrus a modern franczia írókból vette. Érintkezésük eredménye az lett, hogy Ambrus elmerült a német írók­nak , különösen Reviczky kedven­­czének, Kleist Henriknek műveibe, sőt Grillparzer «Medeáját» lefordította. Reviczky pedig élvezni kezdte az Am­brus Zoltán által magasztalt írókat, Flaubert, Balsac, Beauclaire őt is elra­gadtatták, csak Stendhalt nem bírta végig olvasni. Kár, hogy az az erős

Next